Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

1 minute ago, Perfect sense said:

Absolut - det är en dramatisk skillnad i pris givetvis. Jag hade också gärna sett ett välfungerande alternativ till Degritter till ett betydligt lägre pris för dem som inte kan eller vill gå hela vägen. Sen så ska man lyckas med företagandet bakom produkten också (och inte bara produkten i sig).

 

Precis, och vem vet, kanske har de åtagit sig ett för stort projekt som de inte kan leva upp till. De har i dagsläget sålt 550 st och är inte ens halvvägs i sin Kickstarter kampanj. Man kan jämföra detta med när Degritter kickade igång sin verksamhet genom Indiego och sålde 39st (till ett betydligt högre pris dock). Det var kanske lite lättare att hantera volymmässigt. De "verkar" ju dock ganska seriösa med egen fabrik osv, men allt är ibland inte vad det ser ut som....

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Precis, och vem vet, kanske har de åtagit sig ett för stort projekt som de inte kan leva upp till. De har i dagsläget sålt 550 st och är inte ens halvvägs i sin Kickstarter kampanj. Man kan jämföra detta med när Degritter kickade igång sin verksamhet genom Indiego och sålde 39st (till ett betydligt högre pris dock). Det var kanske lite lättare att hantera volymmässigt. De "verkar" ju dock ganska seriösa med egen fabrik osv, men allt är ibland inte vad det ser ut som....


Det är intressant och roligt att intresset är så stort för den här typen av produkter oavsett tycker jag. Degritter är en stor succé med högre efterfrågan än vad jag hade förväntat mig.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Perfect sense said:

Det är intressant och roligt att intresset är så stort för den här typen av produkter oavsett tycker jag. Degritter är en stor succé med högre efterfrågan än vad jag hade förväntat mig.

 

Det är ju bra för dem, jag funderade annars på att om de hade halverat priset så kunde de fått sälja lite fler :grinsmilingeyes:, men så länge de har fullt upp så finns ju ingen anledning. Äsch, prisdiskussioner är onödiga, det finns en marknad för allt som bekant. Vill man ha det bästa så kostar det i regel därefter, och då slipper man få en ful plastlåda som man måste gömma undan nånstans som sagt.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

... och då slipper man få en ful plastlåda som man måste gömma undan nånstans som sagt.

 

 

... enligt "vissa" måste man ju ...

 

gömma undan nästan allt som har med hifi att göra :45:

Fjärrkontrollen till hembion är väl det enda som klarat sig här hemma om jag tänker efter.

Link to comment
Share on other sites

Just now, P-pan said:

 

... enligt "vissa" måste man ju ...

 

gömma undan nästan allt som har med hifi att göra :45:

Fjärrkontrollen till hembion är väl det enda som klarat sig här hemma om jag tänker efter.

 

Sant. Inte ens Degritter hade nog klarat sig, men jag tänker gömma-längst-in-i-förrådet-bakom-en-stor-låda jämfört med att kanske kunna stå lite undanskymd på en hylla i vardagsrummet bara. :smilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Jag fullkomligt älskar att få ömtåliga paket så här 4 dagar innan julafton!!! :smilingeyes:

 

ACtC-3dmLYuBPVtiC1xgPJKdJCIPRl4AF63R2C6h

 

Ingen större hemlighet vad det är för något vid det här lagret tror jag, jag vill bara samla lite lyssningsintryck innan jag säger mer...

Link to comment
Share on other sites

Just now, P-pan said:

Som du har väntat...

 

STORT Grattis :)

 

Tackar tackar! Jo, det tog lite längre tid än beräknat, men det är väl lite som det är med allt sånt där i år så det är bara att gilla läget. Jag har ju tack och lov haft vinylen att roa mig med under tiden dock så det har inte varit något stort problem egentligen. Men har lite ny musik att ta igen nu!

 

Jag är rädd att jag kanske måste köpa en bättre vinylspelare nu... kapprustningen fortsätter! :weary:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

App app app... :ShameOnYou:

Bygga ut huset först var det ju...

 

Just ja... :smile:

 

1 hour ago, triomio said:

Detta börjar bli rutin i den här tråden. Men kul ändå :grin:

 

Det ena leder lite för ofta till det andra som leder till det tredje... :rollingeyes: Men NU kan jag snart sitta lugn ett tag. Det har bara uppstått ett litet problem som jag måste lösa...

Link to comment
Share on other sites

LampizatOr Baltic 3

 

Så kom den då äntligen! Min LampizatOr stege har kanske varit lite udda, jag började med en Level 4 DSD (som inte ens hade någon PCM möjlighet), sen när jag blickade uppåt i hierarkin så var problemet att alla modeller ovanför hette Big nånting, och det av en anledning, de var alla sjukt djupa och stora i sitt format och något som jag inte fick plats med i min bänk. Så när Atlantic serien lanserades så var det svaret på mina böner, äntligen en DAC i "normalt" format. När sedan Golden Atlantic modellen kom så fick jag en bra möjlighet att byta upp mig ordentligt.

 

ACtC-3cEDBhNDcyEs3x-QrbFpx2NHrHWxUiKZvya

2 x JJ Electronic ECC802S, 2 x PSVANE 6SN7-BE samt 1 x KR Audio 5U4G likriktare (ej standard)

 

Efter Golden Atlantic så tog jag en kortare paus ifrån LampizatOr, men när jag sedan insåg att det var något jag saknade så var det den nya instegsmodellen Amber 3 som lockade mitt intresse av någon anledning. Amber 3 kändes annorlunda mot tidigare, LampizatOr hade utvecklats, Amber 3 hade bland annat fått ärva den nya DS53 motorn från toppmodellen Pacific, den som efter omfattande lyssningstester nästan lite kontroversiellt hade fått LampizatOr att överge R2R för Delta Sigma! Jag fick redan här känslan av att detta var början på något nytt, början på nästa generation LampizatOr, nästa nivå.

 

ACtC-3dmfjSFqpTAUVlSvgwKdeTSFJH_TcUxmFy0

 

Efter att ha lyssnat ett tag på Baltic 3 nu så är det samma känsla som infinner sig, Baltic 3 är nästa produkt i ordningen att ta ett rejält kliv upp, de fortsätter på samma inslagna linje som påbörjades med Amber 3, det är bara det att det här är inget litet steg upp! Pressreleasen positionerade Baltic 3 mellan Amber 3 och Golden Gate 2, både vad jag hittills hört själv och från andra som haft Baltic 3 i sin anläggning ett tag nu så är känslan att den är betydligt närmre den övre modellen i den jämförelsen. Det här är en DAC som Lukasz Fikus (Mr. LampizatOr) tydligen är enormt stolt och glad över och jag är övertygad om att vi kommer få se de andra modellerna högre upp i hierarkin få sig en uppfräschning enligt samma recept inom kort.
 

Inspelning och mer eller mindre förtrollande lyssning fortsätter... :smilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, triomio said:

Stort grattis!

...när kommer du att sälja vinylsvarven och alla skivorna?:winktongue:

 

Tack tack.. :smile: 

 

Hehe, vi får väl se hur mycket vinyl det blir framöver, men den kommer bli kvar.... kanske att det blir mer aktuellt att uppgradera i framtiden dock.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AlfaGTV said:

Grattis! "worth waiting for" antar jag? :) 

Så nu är det USB in i apperaten då? Eller vänta här nu, vad har du för digital transport?

(skyller min senilitet på den oerhörda omsättningen av hårdvara i denna tråd! ;) )

 

Tack :smilingeyes: Jo, men verkligen värt väntan. Här var det ingen tvekan om att höra skillnader.

 

USB är det som gäller här, jag testade ju SPDIF för ett tag sedan men föredrog USB och jag tror också att Lampin är mest optimerad för USB. De har nyligen bytt USB kort till JL Sounds från de Amanero de använt tidigare, vilket i sig sägs vara en bra förbättring.

 

Jag har en Lumin U1 Mini som transport.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, j_bloom said:

Fick du fotat bakdelen innan du kopplade in och placera den på sin plats?

 

Nej, inte den här gången heller! Argh! Jag försökte ta lite fina bilder men det var dåligt ljus, skuggor och jobbig bakgrund och allt möjligt så jag gav upp, jag var ändå lite för otålig att få lyssna. Däremot så insåg jag att jag glömt fota baksidan när jag skulle koppla in kablarna, när det är lite trångt och man famlar i blindo så är det bra att ha ett foto att kolla på, så då plockade jag ut den igen... :smile:

 

Det ser ut som vanligt ungefär, det som är nytt på Baltic 3 är framförallt switchen för SPDIF/TOSLink/AES samt att den även har balanserade utgångar vilket inte varit standard på Lampisar tidigare. Jag har även WBT RCA kontakter på min.

 

ACtC-3es6vc0ce0kRzdTlr2e6nILClTTW1WLChVn

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, byZan said:

Den långa väntan är över, GRATTIS!

Ska bli roligt att få dina intryck, du har ju kött på benen för att kunna bena ut likheter och skillnader.

 

Tack :smilingeyes:

 

Ja, jag hoppas det... jag försöker verkligen hålla mig från att säga för mycket innan både DAC och alla rör har spelats in ordentligt, men du vet ibland hur det kan vara när man kopplar in något och man känner direkt på första tonerna att "wow, det här är något väldigt speciellt". Jag kände det med PS Audio Stellar, jag kände det med Ypsilon förstärkaren och jag kände det igår. :winking:

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, triomio said:

Nästan så att man tycker att baksidan är snyggare än framsidan :openmouth:

 

Hah, nja.... de är kanske inte så jättevackra, det är lite ruffig industri design fortfarande, men jag har lärt mig gilla (leva med) utseendet på dem. Ibland tänker jag att jag skulle vilja hjälpa till eller bara påpeka lite hur de kunde göra det snyggare och bättre, men... det skulle inte vara samma sak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...