Jump to content

En hifinörds bekännelse


Recommended Posts

14 hours ago, j_bloom said:

Går detta att förklara lätt och kortfattat? 

Kraftigt förenklat kan man säga att en balanserad förstärkare producerar två lika signaler per kanal där de båda jämförs. Om informationen skiljer mellan dessa, t ex brus eller "fågelkvitter" så rensas det bort så att signalen blir ren. Detta upprepas sedan i följande steg under förutsättning att även dessa är balanserade. För att producera dubbelt av allt krävs också dubbelt så många komponenter i de flesta stegen. Detta är ju något man får betala för och använder man inte den balanserade konstruktionen så är det ett antal pengar i sjön. Observera att en balanserad kontakt inte nödvändigtvis innebär att enheten är en "äkta" balanserad konstruktion (typ 2 nedan). Den balanserade kontakten är ett redskap för att utnyttja en balanserad konstruktion. 

 

Den enklaste och mest kortfattade förklaringen är att klistra in följande illustration från @Peo utmärkta tråd i ämnet https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12853-en-ovanligt-balanserad-tråd/

 

 

1a.JPG.72b647997146310697d5f17849571cdc.jpeg

 

Edited by Bebop
Rättat länkens upphovsman
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, VoicesInMyHead said:

Visst läste jag Fremer's recension av Stellar Phono

Det är farligt att vara ute på nätet och läsa:winking:

2 hours ago, VoicesInMyHead said:

(skojar bara! :grinquint:)

Hmm:think::winking:

 

Oavsett så är det på sin plats att gratulera, så GRATTIS!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

 

Grattis @VoicesInMyHead (tror jag :unsure:)

Verkar vara ett fint riaa.

 

 

5 hours ago, VoicesInMyHead said:

Bryter man strömmen så hoppar Stellar tillbaka till standard inställningarna, så då kommer fjärrkontrollen till pass. Vid avstängning från fjärrkontrollen (standby) så kommer den såklart ihåg inställningarna

Jag tror man ska undvika bryta strömmen. Har du sett om det står något i manualen?

 

 

1 hour ago, Bebop said:

följande illustration från @calle_jr utmärkta tråd

Tack, men det är Peos illustration, text och tråd.

Jag har bara layoutat eller vad det heter.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Detta är ju något man får betala för och använder man inte den balanserade konstruktionen så är det ett antal pengar i sjön.

 

Jag ska använda det som förhandlingsargument i framtiden, eftersom jag kör obalanserat så borde jag bara behöva betala hälften... :) 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, byZan said:

Det är farligt att vara ute på nätet och läsa:winking:

 

Det är ju det, samtidigt så kan man ju inte gå och köpa allt man råkar läsa om. Det här var ett undantag.

 

1 hour ago, byZan said:

Hmm:think::winking:

 

Nä, nu är det färdighandlat för den här gången. Men jag vet vad som finns och vad jag skulle vilja ha... :winking:

 

1 hour ago, byZan said:

Oavsett så är det på sin plats att gratulera, så GRATTIS!

 

Tack tack! :smilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, calle_jr said:

 

Tack tack! :smilingeyes:

 

12 minutes ago, calle_jr said:

Jag tror man ska undvika bryta strömmen. Har du sett om det står något i manualen?

 

Jag skummade mest igenom manualen, men det stod nånting om att man inte skulle bryta strömmen i onödan. Det är inget jag planerar att göra hur som helst, men det kan ju hända ändå vid strömavbrott eller så. Eller om man åker bort under längre tid kanske man vill stänga av allt osv.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, YYZ said:

Gratulerar så mycket! Stellar Phono har jag snöat in på och min målsättning är att inom kort kunna få testa mot min nuvarande Lehmann Decade.
Mina förväntningar är höga på Stellar Phono.

 

tack tack! :smilingeyes:

 

det är ju inte så långt till Bromma från Solna, ett test är kanske inte så långt borta... :winking: Jag ser fram emot dina jämförelser... jag tror du kommer gilla vad du hör. Jag tycker den imponerar på alla plan, det känns som en gedigen produkt. Jag anser mig ju fortfarande vara lite av en rookie i sammanhanget med vinyl och det känns nästan som att jag har fått ta del av nånting väldigt fint, som jag inte riktigt förtjänar...

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, VoicesInMyHead said:

Till att börja med så låter det ganska tyst(!), jag behöver dra upp volymen ganska rejält på min förstärkare, mer än jag nånsin gjort tidigare. 

 

Grattis till förvärvet!

 

Om du höjer "Gain" kommer du inte behöva dra upp volymen som mycket. Enligt bilden har du ställt "Gain" på low. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Vox said:

Grattis till förvärvet!

 

tack tack! :smilingeyes:

 

5 minutes ago, Vox said:

Om du höjer "Gain" kommer du inte behöva dra upp volymen som mycket. Enligt bilden har du ställt "Gain" på low.

 

Jo, gain inställningen hjälper såklart en del, men inte fullt ut. Bilden togs precis efter inkoppling, men sedan dess har jag tryckt på alla knappar som går att trycka på... :smile: jag vet inte om det är ett jätteproblem heller faktiskt, mest bara att det blev lite skillnad mot tidigare.

 

Det är nåt skumt med det här RIAA't, det känns som alla skivor blivit mycket kortare, tiden bara försvinner när jag lyssnar numera....

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Bebop said:

Den enklaste och mest kortfattade förklaringen är att klistra in följande illustration från @Peo utmärkta tråd i ämnet https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12853-en-ovanligt-balanserad-tråd/

 

Tack snälla! 

Jag läste summeringen och slutsatsen  var att det som vanligt var oklart och svårt att säga vilket som egentligen är bäst :) Så antar att låter det bra obalanserat eller balanserat så gör det det, oavsett metod :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, j_bloom said:

svårt att säga vilket som egentligen är bäst

Det finns nog ingen generell sanning. Beror förmodligen mest på konstruktionen. VTL som jag har är byggda för balanserad uppkoppling och de låter också bäst så. De har även steg som t ex ST150 och de är inte balanserade. Vad jag förstod av @calle_jr så låter hans nya Pass betydligt bättre i balanserad koppling.

 

Min poäng är lite att om man vill använda rca så är det bättre och billigare att leta efter något som är optimerat för rca än att köpa balanserade konstruktioner. Jag har valt den balanserade vägen där RIAA, DAC, försteg och slutsteg är fullt ut balanserade konstruktioner. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Tydligen Inte bara jag som gillar röda kablar... :grinsmilingeyes:

 

 

image.png.8527cd2e0f1c60aef01c38f4e2a5192d.png

 

https://www.vertereacoustics.com/news/what-hifi-awards-2020-7he7s

Då får du byta vinylspelaren snart också. Farligt att fastna för ett så framgångsrikt märke.🤔

Hur bra skall då inte Pulse R/HB och resten av vinylspelarna.😉

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, figge said:

Då får du byta vinylspelaren snart också. Farligt att fastna för ett så framgångsrikt märke.

 

Jag ska bara köpa prisvinnande produkter från och med nu... :grinquint:

 

Nej, men den där Vertere spelaren har jag självklart suktat lite efter också, men den var utanför min budget...

 

7 minutes ago, figge said:

Hur bra skall då inte Pulse R/HB och resten av vinylspelarna.

 

Jaa, det här har jag faktiskt funderat en del kring... jag har tolkat det lite som att Redline serien är lite av en nytändning på kabelsidan och att den inte ligger så långt efter R egentligen, till ett mer förmånligt pris (vilket gör dem väldigt prisvärda!). Men vad vet jag, jag har inte testat och jämfört. Däremot är ju de äldre kablarna inte helt vackra alla gånger, men jag köpte ju högtalarkablarna ändå... helt galet.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Jag ska bara köpa prisvinnande produkter från och med nu... :grinquint:

 

Nej, men den där Vertere spelaren har jag självklart suktat lite efter också, men den var utanför min budget...

 

 

Jaa, det här har jag faktiskt funderat en del kring... jag har tolkat det lite som att Redline serien är lite av en nytändning på kabelsidan och att den inte ligger så långt efter R egentligen, till ett mer förmånligt pris (vilket gör dem väldigt prisvärda!). Men vad vet jag, jag har inte testat och jämfört. Däremot är ju de äldre kablarna inte helt vackra alla gånger, men jag köpte ju högtalarkablarna ändå... helt galet.

Dem ligger ju bakom elektroniken, bara högtalarkablarna syns, därför köpte jag Chord Sarum T.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, figge said:

Dem ligger ju bakom elektroniken, bara högtalarkablarna syns, därför köpte jag Chord Sarum T.

 

Sant, jag har så lite luft mellan högtalare o bänk så därför kom jag undan med det nu... Chord ser ju bra ut, men jag hade Sarum tidigare, känns konstigt att gå tillbaka även om T modellen förmodligen är förbättrad.

Link to comment
Share on other sites

Ett litet förtydligande, valet av högtalarkabel avgjordes p.g.a dess ljudmässiga kvaliteter inte utseende.

Lite var och att Vertere’s kontakter var av väldigt låg kvalitet, som verkar ha blivit bättre nu. Samma var det med Chord’s spadar på Sarum vs. Sarum T.

Sen kan jag väl hålla med om att utseendet på Vertere inte är det mest attraktiva, de är ju faktiskt Redline en klar förbättring vad gäller utseende. Har även en liten aversion mot kablar med ”låda på magen”. Som på Pulse R högtalarkabel på signalkabeln är det bara en dekoration.

Kommer att göra en kabeltest under jul och nyårshelgen, så då finns det möjlighet att låna Pulse R om intresse finns?

Link to comment
Share on other sites

OK, jag kan förstå att man tycker att strumpan på högtalarkablarna allra särskilt kan kännas lite tråkig, men faktum är att Verteres kontakter håller mycket hög nivå inom respektive priskategori. Något man också prioriterar högt. Kontakterna i HB-serien idag är ibland de bästa jag har sett.

Så de så :).

 

/ Marcus

 

Vertere.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

10 hours ago, figge said:

Sen kan jag väl hålla med om att utseendet på Vertere inte är det mest attraktiva, de är ju faktiskt Redline en klar förbättring vad gäller utseende. Har även en liten aversion mot kablar med ”låda på magen”. Som på Pulse R högtalarkabel på signalkabeln är det bara en dekoration.

 

Lådor på magen stör mig inte så mycket, men snyggt är det ju inte.

 

10 hours ago, figge said:

Kommer att göra en kabeltest under jul och nyårshelgen, så då finns det möjlighet att låna Pulse R om intresse finns?

 

Åhh, spännande. Får inte Pulse R vara med i testet, eller litar du på ditt ljudminne där kanske? Jag är helt klart lite nyfiken på modellerna högre upp i hierarkin, jag måste fundera lite hur jag ska göra där. Igår kände jag dessutom att den lägre volymen med nya RIAA't inte är så dumt faktiskt när man spelar kvällstid, det har nästan varit lite för högt tidigare. Så från att varit inne på XLR är jag nog tillbaka på RCA igen....

Link to comment
Share on other sites

Äsch, min nya DAC blir försenad... :weary: Men men, vad gör väl det när vinylen spelar roligare än någonsin. Dessutom har jag massa beställningar på nya skivor från olika håll o kanter på väg in precis som i gamla tider, det där beslutet om att hålla tillbaka och inte köpa så mycket skivor är härmed reviderat.

 

Jag kom även på häromdan att jag nog behöver en ny HDPlex PSU, den kanske inte riktigt kan mäta sig med Paul Hynes eller Farad, men den är ändå hyfsat erkänd och väldigt bra på att samla ihop flera komponenter som behöver strömförsörjas så man på så vis kan göra sig av med lite oönskade SMPS. Det finns ju ändå gränser för hur mycket man vill lägga på en PSU för vissa prylar. Jag kan se två olika scenarion för den där jag kommer pröva mig fram lite för att se var någonstans den får husera. Ny 300W modell lanserades för ett tag sedan.

 

image.thumb.png.24df487b60650efa5f159ac7ee352070.png

 

Kände mig också väldigt nöjd över att byta valuta och betala i USD istället för EUR och på så vis spara hela 500 kr (jo, jag är från Småland). Trist dock att den inte fanns i lager i Europa så det blir till att hålla ut till januari, men vem har bråttom? Man får ju vänta på det mesta nu för tiden.
 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, P-pan said:

Näh, jag ger upp.

Jag kommer aldrig att komma upp i din nivå sett till nya investeringar.

Jag erkänner mig besegrad, med råge... :dry:

 

Grattis till vinsten :D

 

Äsch, det här var ju bara en liten "sidopryl" för att städa upp och få lite mer ordning o reda... :sunglasses:

 

3 minutes ago, P-pan said:

Tråkigt med förseningen av Lampizatorn dock.

 

Jo, man kanske skulle haft en backup DAC liggandes i förrådet trots allt...

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, P-pan said:

Kollat med @AlfaGTV .... ???

 

Just now, byZan said:

Jag vet en som har måååååånga:winking:

 

Hehe.. jag har inte råd att köpa nåt mer... nu får det räcka! :smile: och i förrådet får inte ens tomkartongerna till de prylarna jag har plats. Vi bor tydligen för trångt enligt min fru.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...