Jump to content

Nya rack på plats


Bebop

Recommended Posts

8 hours ago, Bebop said:

Absolut. När Ortofon MC Anna lanserades var jag, calle_jr och JFK i Köpenhamn och lyssnade. Deras chefskonstruktör och mannen bakom Windfeld och uppåt var också där. Han berättade just att de såg pickup, kabel och SUT som en enhet och jag skaffade då samma kablar och SUT som de använde. Jag tror inte att jag är bättre på att anpassa deras pickuper än vad de är så att försöka klå dem på fingrarna är ingen drivkraft hos mig. Jag köper ett koncept. 

Jag resonerar på samma sätt med högtalarkablar där jag använder samma mellan slutsteg och högtalare som Dynaudio använt och också använder internt. Övriga kablar är Transparent Ultra MM2 där jag också tänker konceptuellt. VTL utvecklas tekniskt med Luke Manley i spetsen men inget släpps på marknaden innan hans hustru, Bea Lamm har godkänt ljudet (via Wilson och TAD i den senaste redogörelsen jag läst). Hon är f d konsertpianist och har sin bild rätt klar över hur ett piano skall låta. Hon testar också röster och säkert en massa andra saker också. Så även här köper jag VTL's tankar och värderingar. In med hela kedjan m a o. 

Jag är övertygad om att det går att få till på andra sätt också men det är inte min filosofi. Jag har tidigare blandat prylar och gått på omdömen om enskilda produkter men det har jag släppt. För mig är det en helhet på ungefär samma sätt som en bil. Jag tycker det blir bäst att hålla sig till samma märke, framför allt i kedjan riaa, försteg och slutsteg respektive pickup, phonokabel och SUT. Om inte dessa tillsammans låter bra hade jag sökt någon annan tillverkare. Jag återkommer om detta senare i tråden.

Det är lite lättare (tror jag) mellan SUT och RIAA. Om pickup - kabel in - SUT - kabel ut är rätt anpassade så blir det rätt till riaats MM- ingång som följer en standard. Men från RIAA till försteg och vidare tror jag det är mer upp till tillverkaren att det funkar ihop och rimligtvis gör de sådana tester.

Om anpassning av MC -> kablar > SUT finns en hel del att läsa här. 

 

Har ingen avvikande uppfattning vilket jag skrev inledningsvis och delar din uppfattning om integrationslösning, i phono-sammanhang så lång möjligt. Men om en sådan integrationslösning inte finns tillgänglig så får man laga efter läge och söka information där man tror sig finna den. Innan PEO:s och er eminenta artikel har jag med viss behållning läst denna som i och för sig är en partsinlaga men känns vederhäftig, just vad gäller SUT-problematiken. http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/mc_step-up_transformers_explai.html. Har i min senaste uppgradering med ytterligare en arm och puppa från Clearaudio, ännu inte redovisad här, brottats med problemet att anpassa två olika puppor med olika impedansen och behov av transformatorlindning I SUT:n, till en och samma ingång i riaat. Tyvärr förutsåg jag inte denna situation när jag köpte riaat som finns i en variant med två separata ingångar. Så här har det blivit att tänka lite out of the box och istället hitta en lösning med en SUT med olika ingångar och separata primärlindningar som tillgodoser behovet av olika impedanser och olika transformeringsgrader, vilket EAR:s MC4 gör. Så här kan man säga att den nya armen och puppan fram till SUT:n,  är allt inklusive kablar Clearaudio.

I övriga konstellationer interconnect-, nät- och högtalarkablar använder jag de som jag tycker passar bäst utifrån mitt ljudideal och där litar jag nog mer på mina öron än tillverkare som vill sälja hela kabeluppsättningar. Yter t.ex. som står för interkablaget i Ktêman har också högtalarkablar som jag testat separat och mot mina tidigare Audience AU24 hade inte riktigt allt vad jag önskade så det fick bli en kombinationslösning istället med båda kablarna i en integrerad lösning istället. Då föll alla register på plats. Jag har inte hört någon bättre kabellösning än i jämförelse med den.

Calm

 

Edited by calm
tillägg i text.
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Apexorca said:

Så det är inte per automatik så att musiker är bra på att lyssna av HiFi och ge omdömen om det bara för att kanske Bea är bra på det, tror jag.

Så kan det säkert vara. Värdet av den typen av "stories" liksom vad proffstyckare à la Micke Fremer, Robert Harley, Jonathan Valin och vad vi här på forumet tycker och erfar, mässbesök... ger ändå indikationer på vad som kan vara intressant. Kvittot får man sedan söka själv. I mitt fall hade jag en full set up av Bow Technologies och tänkte att när jag ändå bodde i Kanada kunde jag botanisera bland nordamerikanska förstärkare som är relativt mycket billigare där. Jag tänkte Krell, Mark Levinson, McIntosh och Moon. Butiksägaren rekommenderade mig att låna ett öra till rörförstärkare och jag föll pladask. 

McIntosh var för mjuka och softa tyckte jag. Tyckte bäst om Audio Research och VTL men valde VTL för deras kraft och dynamiska spel. De hade också en del tilltalande finesser typ autobias, indikationer på när rör behöver bytas och om ett rör gått visas vilket som gått, microprocessorstyrt osv. De grävde också betydligt djupare än Audio Research men det var också skillnad på effekt. Och inte minst, de lirade bra med Dynaudio. När man kommit dit och sedan får kontakt med paret Manley och läser hur de arbetar så blir deras story trovärdig för mig. Jag är inne på mitt 3:par monoblock och mitt 2:a försteg efter uppgraderingar och det har inte blivit sämre.

Det finns olika vägar att finna sina mål.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, calm said:

EAR:s MC4

Det är en favorit även hos mig. Jag har en nyrenoverad Koetsu på hyllan och för den är det inte optimalt med Ortofons SUT. Ortofons finare pickuper har ganska låg utsignal mellan 0,2-0,3 och Koetsu 0,6. Internimpedansen är dock likvärdig. 

Jag kan köra den via VTL's MC--ingång men jag vill gärna höra hur den låter via en SUT med rätt värden. En kompis använder EAR MC4  till sin Koetsu och det låter bättre än andra konstellationer han har provat. Den spelar också bra med Ortofon tack vare att den har flexibla inställningar. 

När det gäller kablar i phonodelen använder jag just phonokablar istället för vanliga signalkablar. De är bättre skärmade och har i regel lägre kompliance vilket kan ha betydelse eftersom det krävs två par. En CD-spelare har en input till försteget på ca 0,775 V (RMS) vilket är ca 2 600 gånger mer än vad min pickup lämnar ifrån sig så signalen måste vårdas väl.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det är en favorit även hos mig. Jag har en nyrenoverad Koetsu på hyllan och för den är det inte optimalt med Ortofons SUT. Ortofons finare pickuper har ganska låg utsignal mellan 0,2-0,3 och Koetsu 0,6. Internimpedansen är dock likvärdig. 

Jag kan köra den via VTL's MC--ingång men jag vill gärna höra hur den låter via en SUT med rätt värden. En kompis använder EAR MC4  till sin Koetsu och det låter bättre än andra konstellationer han har provat. Den spelar också bra med Ortofon tack vare att den har flexibla inställningar. 

När det gäller kablar i phonodelen använder jag just phonokablar istället för vanliga signalkablar. De är bättre skärmade och har i regel lägre kompliance vilket kan ha betydelse eftersom det krävs två par. En CD-spelare har en input till försteget på ca 0,775 V (RMS) vilket är ca 2 600 gånger mer än vad min pickup lämnar ifrån sig så signalen måste vårdas väl.

Cleaudio har phonokabeln integrerad med armen så där måste man förmodligen göra en speciallösning om man skulle vilja ha något annat. Det går naturligtvis att klippa kabeln och göra en RCA eller annan anslutning, men det känns helt onödigt när kabeln både är anpassad och så pass bra.

Skulle rekommendera ett test av EAR:s MC4 SUT, den kan anpassas till impedanser 3,6,12 och 40 ohm. Alla primärlindningar är separata så det funkar faktiskt att ha fler än en pickup inkopplad. Ingen omkopplare så kabel direkt till primärlindning. Misstänker att transformatorerna är Lundahl, men kan också vara egentillverkade. Den funkar bra till båda mina pickuper Clearaudio och Dynavector. Tycker att lösningen med SUT faktiskt är bättre än om jag ökar gainen i riaat, det ger lägre brus eftersom signalen redan är förstärkt när den når ingången i riaat och kräver lägre förstärkning i varje efterföljande led.

Calm

Link to comment
Share on other sites

On Friday, June 23, 2017 at 19:16, wulfman77 said:

Jag gissar på blue horizon.

Inte helt galet utifrån utseendet. Nu har jag fått de sista detaljerna. Det är första racket som levererats i Sverige och Ljudtema var inte riktigt på det klara vad som ingick och inte. Och jag klandrar dem inte. Det var lite dubbeltydigt. Nu är de i alla fall på plats.

Här är min DAC med CD-släde som kommer från amerikanska Aesthetix. Det är en rör-bestyckad maskin som jag är mycket nöjd med. Jag tycker den spelar med glöd, stor ljudbild och spelar i par med vinylen. Det låter inte lika men annorlunda och jag har inget behov av att sätta den ena över den andre. Jag spelar lika gärna digitala källor som analoga. Mitt musikbibliotek har ca 50/50 av varje och jag vill inte nedvärdera den ena skatten mot den andre. Skillnaderna mellan LP och CD tycker jag är mindre än vad den är mellan CD och CD respektive LP och LP. 

eIZqCQ.jpg

Racket är italienskt och kommer från Solidsteel. Det är köpt efter ett resonemang med lokala butiken (som på mina breddgrader heter Reptil Audio) plus en känsla och rimlighetsbedömning utifrån vad jag kan bedöma från beskrivningar. M a o ett stort mått av chansning. Jag återkommer till resultat men jag är mycket nöjd så här långt.

x2o0kq.jpgDe

Romulus finns även utan CD-drive och heter då Pandora. I utgångsutförandet såg den lite annorlunda ut inuti. Sedan dess har jag uppgraderat den till nivån Signature vilket innebär en hel del komponentutbyten. Första bilden nedan är i grundutförandet och det andra är efter uppgradering. Det ingår även andra uppgraderingar än vad man kan se av bilderna.

4kl5rr.jpg

rhf2R4.jpg

Smårören är dels ett par 12AX7 för strömförsörning och ett par 6922 i utgångssteget. Det är faktiskt en hel del skillnad efter uppgraderingen som framför allt märktes i basdelen som med facit i hand var lite "sloppy" innan. Det är mer kontroll efter Signature-uppgraderingen. Jag minns också att jag tyckte det lät mer balanserat över hela musikregistret än tidigare. Så upplevde jag det. Det finns ytterligare en uppgradering som släpptes för ett par år sedan som heter Eclipse där man bl a byter kondensatorer till s k stealth-varianter. Möjligen går jag på den också, men det är inget som stressar mig. Jag tycker den låter fantastiskt bra just nu.

Själva CD-spelaren går väldigt sällan numer. Jag har några boxar som inte är rippade så ibland får den göra tjänst. Men allt annat är rippat så i huvudsak kör jag all digital musik från min PC där jag kör med JRiver MC version 23 (kom för ett par veckor sedan). Det är inga jätteskillnader i själva ljudet mellan CD och rippade filer men jag tycker nog ändå att det låter något bättre via PC'n men jag kan inte ta gift på det. En fördel med JRiver är att samtliga filer analyseras i R128 (även köpta filer) vilket gör att samtliga filer har samma volym. Det ger faktiskt en känsla av att det också låter bättre men det handlar nog mer om att det blir bättre kontroll över volymen. En annan liten finess med R128 är att alla album förses med DR-kod (Dynamic Range). Jag har alltså svart på vitt om hur dynamikomfånget är på varje album. Det är tur att jag i huvudsak spelar jazz och klassiskt som brukar hålla sig kring 10-15. DSD-filer och 24/96 brukar ligga mellan 15-22. Robert Crays senaste ligger mellan 5-7 och det hörs...

12btWb.jpg

Jag använder genomgående Transparents kablar (utom till högtalarna där jag använder Dynaudios dåvarande Ocos). Även USB-kabeln kommer därifrån och mellan kontakterna har jag satt dit en Audioquest Jitterbug störningsfilter. De har en bra story men jag kan inte höra någon som helst skillnad. När jag påpekade det så fick jag svaret att man skall också ha ytterligare en Jitterbug i ett ledigt USB-uttag... :dry: Men den tycks heller inte göra någon skada. :) HiFi News testade den och kunde heller inte göra några säkra uttalande om ljudet. På deras mätning gick det att se en liten skillnad men inget som kunde förklara någon hörbar skillnad. De reserverade sig med att det kan ju finnas utrustning där den faktiskt kan göra skillnad. Så kan det ju vara.

hXuY8h.jpg

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bebop said:

Skillnaderna mellan LP och CD tycker jag är mindre än vad den är mellan CD och CD respektive LP och LP. 

Hahaha! :D

Det där var nog en blivande klassiker!  :app:

Och tack för informativ uppdatering om både rack (heter det så?) och digital-burkar!

Fina bilder Bebop!

Link to comment
Share on other sites

Stiligt Bebop!

En bra rack skall kombinera en bra funktion, bra tekniska egenskaper och inte minst ett bra utseende och design. Verkar som det nya racket förenar dessa.

Återstår nu bara att få höra dina lyssningsintryck.

Grattis!

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

On 6/29/2017 at 07:08, calm said:

Stiligt Bebop!

 

On 6/29/2017 at 08:20, Richard said:

Väldigt tjusigt ut, bebop

Tack för det... Men riktigt perfekt design är det inte. Det är lite för murrigt och olika drag för att kalla det riktigt tjusigt, men det fungerar rätt OK ändå. I hörnen har jag 4 vita V6:or från Svanå. Därför valde jag vitt för att det inte skall sticka ut för mycket. Men skulle jag börja om idag hade jag valt helt andra lösningar färgmässigt på hyllor och golv. Svart, vitt och grått i heminredning är jag normalt ingen vän av, men det kan bli väldigt snyggt när det görs ordentligt, typ det jag ser på bilder från Taxmannen. Jag tycker om färger, hellre en färgglad sommaräng än vinterns bleka tonerr ...;)

Vi vandrar neråt i racket och i mitten har jag satt försteget som kommer från VTL och heter TL 6.5 Signature och är ett hybridsteg där spänningen hanteras av ett par 12AU7 och förstärkningen av transistorer. Den är en fullt balanserad förstärkare liksom alla andra VTL-burkar hos mig. Här finns 3 utgångar (1 XLR och 2 RCA) plus 8 ingångar av vilka 3 finns både som XLR och RCA. Dessutom monitorfunktion som är väsentlig om man har bandspelare. För den som är lite mer nyfiken finns det en hel del att läsa på VTL's hemsida.

TxlQfD.jpg

Innan jag spelade med VTL hade jag danska Bow Technologies. När jag bodde i Kanada kom jag i kontakt med en handlare som "tjatade" om att jag skulle prova någon rörförstärkare. Jag gav med mig och provade först med McIntosh och Audio Research där jag föredrog Audio Research. Men jag var inte helt begeistrad ändå. Testade även Moon som jag tyckte lät som det jag hade. Till slut fick jag förslaget att prova VTL som jag tidigare hade blundat för pga framför allt pris. De hade bara de största varianterna hemma. Men till slut fick jag hem deras ST-150 stereoförstärkare och försteget 5.5 (en tidigare modell). Det här var något annat. Jag föll med en gång. Kraftfull återgivning med full kontroll i basen. Sedan dess (2006) har jag varit trogen VTL.

Mitt försteg finns nu i en uppgraderad Mk II version som "vissa" tjatar om att jag skall uppgradera till. Det går till så att förstärkaren skickas till VTL som byter i stort sett hela innanmätet. Men det är inga billiga övningar men ändå bara en tredjedel mot att köpa en helt ny. Vi får se... 

Jag har tidigare skrivit om att jag helst handlar samma märke hela kedjan. Jag tror det finns mycket att vinna på att köpa apparater som tagits fram för att passa varandra optimalt. Om inte annat är det bekvämt. Man kan säkert komma lika långt genom att prova sig fram med andra kombinationer men så intresserad är jag inte att jag vill lägga den tiden. Det tar för mycket från huvudintresset, tycker jag, alltså musiken.

Så phonodelen kommer också från VTL och heter TP 6.5 Signature. Den har massor av funktioner inklusive avancerade programmeringsingrepp för att få till optimal anpassning och funktionalitet. MM-delen drivs av 6 smårör (4 st 12AT7 och 2 st 12AX7) plus ett linjesteg för MC som har ytterligare två smårör (2 st 12AU7). Det går också få MC-ingång med SUT istället för linjeförstärkare. För egen del använder jag bara MM-delen via SUTen Ortofon ST80 SE. 

JfEc11.jpg

Innan jag köpte denna använde jag Audio Research PH5 som jag var rätt nöjd med också men den har låg flexibilitet med relativt låg utsignal. När jag kopplade in VTL's phonosteg blev det ett oerhört lyft mot PH5. Hur mycket som handlar om anpassning eller något annat vet jag inte. Men återgivningen blev betydligt mer kraftfull med en förnimmelse av betydligt större ljudbild i alla dimensioner och via step-up blev det än bättre. Det finns fler bra phonosteg på marknaden och min rekommendation är att lägga lite tid på detta för att få ut all potential i sin skivsamling och inte minst från sitt pickup-val. En vinylrigg består av skivspelare, arm, pickup, kablar, ev SUT och RIAA och allt skall matchas till en enhet, vilket kan vara en ordentlig utmaning.

Om ni undrar vad det är för mässingspuckar så kommer de från amerikanska Walker och kallas för Tuning Kit. De kommer från en tid där det såldes sprayer för bättre CD-ljud, Shaktistenar, Rudolfs klet, balsarträkilar för att fixera CD-släden under spelning, färgpennor och cd-svarvar und so weiter. Även jag föll in i denna rörelse och köpte tweaks. Idag har jag en annan syn på detta. I min värld är just detta ormolja. Samtidigt skall sägas att dessa puckar skall helst ställas på transformatorer eller i närheten av dessa för att funka fullt ut. Jag har provat det också. Kan det vara så att VTL är byggda rätt från början och inte behöver den här typen av tweaks? Men eftersom jag har köpt dem för dyra pengar så använder jag dem. Känns bättre så. Men något bättre ljud kan jag inte höra. Det annorlunda med avkopplingen nedåt via apparatfötterna. De bidrar definitivt till något bättre.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till ny bänk. :)  Antar att det är skönt att ha den på plats och fyllt den med prylarna efter all väntan. Fina bilder. Ser fram mot fler. Jag tycker bänken ser snygg ut på det lilla jag du visat.

Kul att höra en presentation om ditt system och varför du valt som du gjort. 

2 hours ago, Bebop said:

Kan det vara så att VTL är byggda rätt från början och inte behöver den här typen av tweaks? Men eftersom jag har köpt dem för dyra pengar så använder jag dem. Känns bättre så. 

Så tror jag det kan vara, när jag testat olika tweaks både på olika prylar hemma och på andra system har effekten varierat. Tex fick jag inte effekt med Entreq Silver Tellus på Gryphon Antileon, men jag fick det på Krell EVO 402. Jag uppfattar Gryphon som mer välbyggda i det avseendet. 

Tweaks som jag inte tycker funkar använder jag dock inte. Jag använder bara de produkter jag efter test upplevt gör nytta. Så Entreq Silver Tellus är inte inkopplad till Gryphon Antileon. Jag tänkte faktiskt börja gå igenom vissa av mina tweaks igen och testa om dem eftersom de testats före vissa byten i mitt system och det kan vara så att de fortfarande gör nytta eller också inte. Om inte så hamnar de på avbytarbänken. Just prylar från avbytar bänken har jag mer än en gång använt till olika saker.  

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Mitt försteg finns nu i en uppgraderad Mk II version som "vissa" tjatar om att jag skall uppgradera till. Det går till så att förstärkaren skickas till VTL som byter i stort sett hela innanmätet. Men det är inga billiga övningar men ändå bara en tredjedel mot att köpa en helt ny. Vi får se... 

Jag har samma "möjlighet" med mitt slutsteg, men har kommit fram till att jag tror mera på att köpa nytt och sälja det gamla. Även om det blir dyrare så tror jag att andrahandsvärdet på ett helt nytt är högre än ett uppgraderat :39:

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en uppgradering av ASR Emittern, inga märkvärdiga saker, men klart och tydlig effekt på ljudet. Tycker det är ett tecken på seriösa tillverkare som erbjuder detta. Andra gör kosmetiska eller andra smärre förändringar och kallar dem olika Mk, vilket gör att de gamla sjunker i värde. Musical Fidelity hade pippi på detta ett tag, men har lugnat ner sig på den punkten. Insåg väl att det var lite utmanande.

@Bebop

Ser att en andra rack växer upp vid sidan om. Spännande! Frågan blir om det är ett rack som "förstegsdel" inklusive risat och ett med slutstegen stackade på varandra. Verkar bli lite knäböj till riaat, men misstänker att de manövreras med fjärr eller? I vart fall snygga rack inklusive den gråvita tonen.:thumbsup: Beträffande tweaks så märks de mest när man tar bort dem, tycker jag.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calm said:

Verkar bli lite knäböj till riaat, men misstänker att de manövreras med fjärr eller?

Här görs inga knäböj till riaan annat än vid rörbyte (vilket sker ca var 5:e år) och fipplande där bak, vilket är sällan.

Allt regleras med fjärren där jag kan växla mellan MC/MM, ändra impedans i steg mellan 100Ω, 250Ω, 470Ω, 1kΩ, 2.5kΩ, 4.7kΩ, 47kΩ för MC och 10kΩ, 22kΩ, 47kΩ för MM (eller egendefinierade via en programmeringsfunktion).

Förstärkningen är 40dB för MM och valbar mellan 44dB, 50dB, 56dB, 62dB, 68dB för MC. 68 dB endast om man kör XLR ut, vilket jag gör. Men som sagt, jag använder endast MM-delen. Jag kan också skifta mellan mono/stereo. Allt sköts från fjärren.

13 hours ago, Taxmannen said:

kommit fram till att jag tror mera på att köpa nytt och sälja det gamla

Det gör inte jag. Jag tycker återanvändning är rätt nästan oavsett vad vi talar om. Jag är en dedikerad (och certifierad) anhängare till principen Cradle-To-Cradle, att designa produkter för återanvändning i ett "ständigt kretslopp" tills man utnyttjat "allt". Att köpa nya hade kostat 6 gånger mer än en uppdatering och utseendemässigt finns inga skillnader mot en ny. Att hitta köpare för den här typen av prylar som är beredda att betala rimliga summor är inte så enkelt. 

Det är ordentliga bjässar som väger runt 40 kg styck och är bestyckade med 8 stycken effektrör per slutsteg. Man kan använda antingen 6550 eller KT 88. VTL är ingen supporter av KT 120 i sin konstruktion. För mest neutrala återvinning rekommenderar VTL 6550 som den är maximerad för med vilka de avger ca 400 watt i 5 ohm. Den har också inställbar motkoppling i tre steg för bättre impedansanpassning av högtalare. En annan finess är att de talar om med lysdioder om ett rör är på upphällningen och om det redan har gått släcks allt ner men en diod lyser med fast sken vid det rör som har gått åt pipan, vilket besparar en hel del. Så länge övriga rör är ok behöver man bara byta det trasig så sköter en mikroprocessor om resten och anpassar det nya röret till de övriga (autobias). Förr bytte jag alla rör var tredje år oavsett om det behövdes eller ej. Nu kör jag till blocket talar om för mig när det är dags.

dHB7YW.jpg

Mina VTL-block är den tredje uppsättningen jag haft från VTL. Jag började med stereoförstärkaren ST-150 och gick sedan till MB-185 Mk II Signature och sedan ett par år tillbaka MB-450 Mk III Signature vilket skedde via en uppgradering av de tidigare. Mina MB-185 skickades till USA där hela innamätet lyftes ur, färska kontakter, ny huv och frontglasskiva och tillbaka kom ett par MB-450 Mk III Signature.

Och så här ser de ut jämte varandra. På övre hyllplanet till vänster står en IsoTek Sigma GII och till höger en tuner från Kenwood KT-1100 SD som jag köpte för ett par veckor sedan (på ovanplan har jag en liknande som heter KT-990). Det är en utmärkt tuner som kan fås för mellan 1-2,000 kronor och slår strömmad radio med råge.

p80Z6l.jpg

Det där med strömrenare är ett kapitel för sig. Jag försöker följa den principen att först att ta reda på vilken sjuka som finns innan jag sätter in motmedel. Men här föll jag för det allmänna trycket och köpte en renare som var i ropet då. Jag kopplade fram och tillbaka med slutstegen direkt i väggen alternativ alla uttag i burken (finns två uttag till separata kretsar för slutsteg och 4 för småförbrukare). Vare sig jag, min son eller hustru kunde höra några säkra indikationer på förändringar.

För ca ett år sedan skrev Peo en uppmärksammad tråd om "skitig ström" här på forumet. Som input till tråden kom han hit och mätte strömmens kvaltiet typ THD, förimpedans, avstånd till nätstation mm. När han mätte här var värdena så låga att han betvivlade om jag kunde höra några skillnader. Det kändes som någon form av bekräftelse. En annan orsak till detta kan vara att VTL använder rätt så avancerade filter i sina burkar. Enligt VTL's Luke Manley skall eventuell "rening" ske så nära förstärkningen som möjligt och inte skicka ut den renade strömmen i en ny kabel...

Men eftersom jag inte hör någon skillnad så får den agera som ett skydd för måttliga åsknedslag. Kan ju vara värt något.

På en hylla baktill tronar min fina Tandberg TD20 SE som jag köpte från Tyskland för 1,5 år sedan. Den har varit i Oslo och vänt och gåtts igenom av en som kan "allt" om Tandberg. Han trimmade och bytte ett par delar som uppgraderats sedan min maskin tillverkades. Den har två hastigheter 19 och 38 cm/sek och 2-spår (= banden kan bara spelas i en riktning). Enligt norrmannen så är maskinen näst intill i nyskick. Tonhuvuden är knappt använda. Detta är för övrigt den enda rullbandaren som kom i Stereophiles kategori A avseende ljudkvalitet (vad det nu säger... formodligen inte så mycket men lite kul ändå).

Det är synd att de s k masterbanden är så förbannat dyra (från 2,000 upp till 6,000 för ett album). Det finns inget jag har hört som låter bättre än just dessa. Men jag använder den också att spela in med. Jag avskyr att spela 45-varvspressade LP. De bästa av dem för jag över på band plus en och annan konsert från radions P2. I min ungdom var rullbandare en stor grej och det är lika kul idag.

PU8wyl.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Bebop said:

Det gör inte jag. Jag tycker återanvändning är rätt nästan oavsett vad vi talar om.

Nu får du mig att låta som en miljöbov, men jag är inte helt övertygad om att du har rätt. Om du skickar dina prylar fram och tillbaka över halva jordklotet för uppgradering så har det större miljöpåverkan än om du köper en ny och säljer din gamla till din musikintresserade granne. Då återanvänds dessutom din gamla enhet utan att byggas om. Vad vet man för övrigt om hur VTL eller ARC hanterar det gamla inkråmet? Hamnar fullt fungerande elektronik på tippen eller skickas till något u-land för elektronikåtervinning så är knappast något vunnet. Det är sällan så svart eller vitt som man tror :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag ser dig inte som en miljöbov. Det går att vända på många sätt men det tar vi inte här. En kort kommentar ändå är att man får också räkna på uttaget ur jordskorpan och energin av ändliga resurser för att bereda bauxit och få ut bl a aluminium. Beträffande elektronikskrot så är världens näst eller om det var tredje stösta guldgruvan elektronikskrot. Boliden är världsledande på detta och utvinner både silver, koppar och guld som går in i kretsloppet igen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Det hade varit trevligt. Har du vägarna förbi kring sydvästra Blekinge så tutar inom. Jag brukar ha ett Euphoniamöte i slutet av juli med bl a eliot, calle_jr, JFK plus gäster...

Jag brukar verkligen inte bjuda in mig själv, men ibland funkar det :blush

Vi hörs via PM så får vi se om det passar!

Link to comment
Share on other sites

En finess som jag uppskattar är triggerfunktionen mellan försteg och slutsteg. Det är de gröna anslutningarna som ni ser i mitten på försteget och nedtill höger på slutsteget.

n4KrZr.jpg

juasoh.png

Detta är inget VTL är ensamma om. Den funktionen finns på en hel del förstärkare fast uttagen kan variera. Ofta är det en liten phonoplugg. Här ansluter man försteg och slutsteg med en liten kabel av enklaste sort. Den har bara en funktion och det är att sända ut en voltstöt i samband med att man sätter på respektive stänger ner försteget. I mitt fall går det till så här:

  1. Sätt på försteg och phonoförstärkare
  2. På förstegets display visas 90 och på phonoförstärkaren visas 180. Dessa står för sekunder och båda räknar nu ner till 0.
  3. När försteget räknat ner till 0 så sänder det en voltstöt via triggerkabeln till slutstegen som nu startar sin uppvärmningsprocess. Det tar också 90 sekunder.
  4. Phonosteget har ytterligare 90 sekunder kvar i sin uppvärmningsprocess och när den är klar hörs en liten knäpp
  5. Nu lyses samtliga delar att de är klara för användning (men jag brukar vänta ytterligare 15-20 minuter för att apparaterna skall komma upp arbetstemperatur.)
  6. När jag stänger av försteget så sänds åter en voltstöt till slutstegen som nu stängs av.

Jag har sett flera försteg/slutsteg med denna funktion men det är sällan jag ser att de används. Ett tips är att kolla bak på era burkar och i manualen. 

Link to comment
Share on other sites

Så här ser det ut nu i min rigg. Rummet är akustikmätt och åtgärdat av Engelholm Audio (som är legitimerad/certifierad) av Svanå miljöteknik. Jag hade en mycket elak 12dB-peak på ca 50 Hz plus en på 75 Hz som kom från taket och en från golvet på 110 Hz. När jag skaffade mina Dynaudio Evidence Temptation var rummet näst intill ospelbart. Jag var tvungen att göra något. För en kostnad motsvarande ett par signalkablar av bättre sort fick jag en fullskalig mätning, 5 st V6:or, 4 st V4:or, 4 st specialbyggda kammare för 110 Hz (i botten på hyllorna), diffussorer, golden horn i taket plus CD-hyllor. Ett av de största och prisvärda stegen jag tagit för välljud under min hifi-karriär.

bv3VfO.jpg

Min "Dynaudio-karriär" inleddes 1998 då jag ville ha något nytt. Dessförinnan hade jag haft bl a Audio Pro A4-14, Spendor BC 1, IMF TDL 50 MkII och Electro Voice Interface. Att det råkade bli Dynaudio är mer en tillfällighet. Den butik jag handlade i hade dem i sortimentet. Jag visste inte riktigt vad jag ville ha men provade lite av varje men var inte riktigt nöjd. Har du provat Dynaudio, frågade säljaren mig. I förhållande till andra golvare var de rätt så småresta så jag antog att de inte kunde låta så mycket. Men ack vad jag bedrog mig. De hade det jag sökte. Framför allt lät akustiska instrument befriande rena och klangen påminde mycket om Spendor BC 1 som också spelade t ex piano som om det stod i rummet. Dynaudio tillförde dessutom mer dynamik. Om butiken hade sålt t ex Avalon, Wilson, Sonus faber eller Verity Audio kunde det blivit en helt annan resa men nu gjorde de inte det. Sedan dess har jag stannat vid märket och bytt upp mig efterhand, trixat, mixat och anpassat övrig utrustning för att få till det ljud jag gillar. Under resans gång har jag ägt följande Dynaudiomodeller: Contour 1.8 Mk II, Contour 3.3, Confidence C2, Confidence C4 och sedan 3-4 år Evidence Temptation. Det känns som jag är i mål i min högtalarresa. Speciellt sedan jag tillförde ett par av deras SUB 600 subwoofrar som står i 90 graders vinkel bakom högtalarna och som spelar med 180 graders fasvridning. Dessa tillför lite mer djupbas då det finns i musiken, men framför allt tillför de ambience i rummet. Jag ser de mer som ljudförbättrare snarare än djupbasförmedlare.

Om jag zoomar ut lite ser mitt "krypin" ut så här:

hVtp78.jpg

Bakom lyssningsfåtöljen är det ungefär 4 meter till nästa begränsning och i där står också en V6:a. Till höger om mig där jag står och fotograferar så är det en helt öppen planlösning på nedanplan. Om jag ångrar något sedan jag byggde huset så är det trapplösningen till andra våningen. Hade jag löst det på ett smartare sätt hade jag haft ytterligare en meter på bredden. Calle_jr har indikerat hur jag skulle kunna fixa detta. Jag har pratat lite löst med byggfirman som byggde vårt hus. Han räknar med att det skulle kosta mellan 500-600,000 kronor. Är det värt det...? Mitt beslut är NEJ. Det får räcka så här och det räcker faktiskt riktigt långt.

Om någon till äventyrs undrar var mina vinylplattor är, så är svaret en trappa upp. Jag plockar ner en samling i taget som jag spelar igenom.

Nu skall jag samla på mig och formulera lite lyssningsintryck som final på denna tråd...

Link to comment
Share on other sites

Ruskigt snyggt bebop. Grattis. Tycker det vita racket blev alldeles förträffligt!! :smash:

2 hours ago, Bebop said:

Det får räcka så här och det räcker faktiskt riktigt långt.

Jag som lyssnat hos dig kan bara säga:
Det räcker!! :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Så här ser det ut nu i min rigg. Rummet är akustikmätt och åtgärdat av Engelholm Audio (som är legitimerad/certifierad) av Svanå miljöteknik. Jag hade en mycket elak 12dB-peak på ca 50 Hz plus en på 75 Hz som kom från taket och en från golvet på 110 Hz. När jag skaffade mina Dynaudio Evidence Temptation var rummet näst intill ospelbart. Jag var tvungen att göra något. För en kostnad motsvarande ett par signalkablar av bättre sort fick jag en fullskalig mätning, 5 st V6:or, 4 st V4:or, 4 st specialbyggda kammare för 110 Hz (i botten på hyllorna), diffussorer, golden horn i taket plus CD-hyllor. Ett av de största och prisvärda stegen jag tagit för välljud under min hifi-karriär.

Håller med om detta. Jag upptäckte för snart 10 år sedan att jag inte fick de förbättringar mina nyinvesteringar borde förmedla. När akustiken blir ok kan man höra hur det verkligen låter på riktigt från anläggningen.

4 hours ago, Bebop said:

 

Min "Dynaudio-karriär" inleddes 1998 då jag ville ha något nytt. Dessförinnan hade jag haft bl a Audio Pro A4-14, Spendor BC 1, IMF TDL 50 MkII och Electro Voice Interface. Att det råkade bli Dynaudio är mer en tillfällighet. Den butik jag handlade i hade dem i sortimentet. Jag visste inte riktigt vad jag ville ha men provade lite av varje men var inte riktigt nöjd. Har du provat Dynaudio, frågade säljaren mig. I förhållande till andra golvare var de rätt så småresta så jag antog att de inte kunde låta så mycket. Men ack vad jag bedrog mig. De hade det jag sökte. Framför allt lät akustiska instrument befriande rena och klangen påminde mycket om Spendor BC 1 som också spelade t ex piano som om det stod i rummet. Dynaudio tillförde dessutom mer dynamik. Om butiken hade sålt t ex Avalon, Wilson, Sonus faber eller Verity Audio kunde det blivit en helt annan resa men nu gjorde de inte det. Sedan dess har jag stannat vid märket och bytt upp mig efterhand, trixat, mixat och anpassat övrig utrustning för att få till det ljud jag gillar. Under resans gång har jag ägt följande Dynaudiomodeller: Contour 1.8 Mk II, Contour 3.3, Confidence C2, Confidence C4 och sedan 3-4 år Evidence Temptation. Det känns som jag är i mål i min högtalarresa. Speciellt sedan jag tillförde ett par av deras SUB 600 subwoofrar som står i 90 graders vinkel bakom högtalarna och som spelar med 180 graders fasvridning. Dessa tillför lite mer djupbas då det finns i musiken, men framför allt tillför de ambience i rummet. Jag ser de mer som ljudförbättrare snarare än djupbasförmedlare.

 

Härligt. :)

Det är alltid visst mått av tillfälligheter vad man väljer. Man har inte alla högtalaremärken att välja bland på ett praktiskt sätt inom ett rimligt avstånd. Jag är fullständigt övertygad om att alla dina exempel på högtalarmärken ovan går att trimma in så det låter i absoluta världsklass.

Eftersom kanske högtalarna har den största signaturen på ljudåtergivningen i signalkedjan så tycker jag också det är klokt att hålla sig inom ett märke när man byter om man gillar vad de presterar. Då passar ofta de insatser man gjort i anläggningen in bra och man slipper byta allt och matcha om allt från första srtrömkabeln fram till högtalarna en gång till. När jag bytt upp mig på högtalare sidan har det klaffat bra från början av den anledningen tror jag. Samma i ditt system säkert.

Jag håller också med om din beskrivning  om det extra djupa i basen som återgivningen normalt mår så bra av. Med ett höjt finger för att akustiken skall kunna ta hand om det.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Med ett höjt finger för att akustiken skall kunna ta hand om det.

Absolut. Det är dock inga problem här men som sagt jag använder inte dem för att i första hand få djupare bas. Temptation går ner till 29 Hz (-3 dB) lch det är inte mycker musik som har info där nere. Men för att dra nytta av detta behöver högtalarna stå närmre bakväggen (de står ca 1,5 meter ut) men om jag flyttar tillbaka dem tappar jag i ljudbild, framför allt djup och "live-känsla" (i brist på bättre ord). Däremot får hag mer bas. Med subbarna och dess brytpunkt lågt ställda  kring 100 Hz och med ganska låg volym så går systemet ner till kring 20 Hz men fortfarande ungefär en sådär 3-4 dB avrullning (har bara mätt med amatörprylar). Rak kurva blir för maffigt. Det är mao ord inte optimalt att ha djupbasen på samma punkt som huvudhögtalarna. Det har blivit min sanning. Jag körde ett halvår med att ha dem parallellt med Temptation. Det tillförde i stort inget alls.

Skillnaden med och utan subbar ligger inte så mycket i basen utan ljudet i stort. Precis som att rummer växer i storlek. Dynaudio ville att jag skulle skaffa 4 stycken och placera i varje hörn. De menar att då kan man släcka ut baspeakar och man behöver då inga V6:or. Det kanske funkar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...