Bebop Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Jag kunde inte låta bli... Ibland rycker det till i impulsnerven. Beslut vandrar mellan magkänsla och mellan hjärnhalvorna. Helst vill jag ändå att det ändå skall finnas en del förnuft bakom mitt handlande. Lättare sagt än gjort. I detta fallet hade jag inte en aaaaning om vart det skulle leda. Jag tog, som det heter på modern svenska, en rövare... (Det jag kan trösta mig med är att det är betydligt mindre ofta numer än förr då jag bytte hej vilt,framför allt förstärkare och högtalare). Dags att rensa ut igen och fram med städmoppen... Lasse and Perfect sense 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Quote Jag tog, som det heter på modern svenska, en rövare... Visst och den tror du vi luttrade går på, no chance at all /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Däremot så vill vi kanske ha en liten ledtråd......? Gissar eller skjuter från höften: Fortsättningsvis lite rör i pinalerna eller så blir det minimalistiskt med typ Devialet eller annan mindre ta-plats-typ? Äh, det är nästan omöjligt att ens gissa /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Detta verkar vara en spännande början! Tror inte bara det handlar om sommarstädning även om kommer ihåg rätt så kör du bara VTL som extra värmekälla under vintern.Hela racken puts väck!? Misstänker att den kommer tillbaka nyladdad med lite annorlunda elektronik. Men vad? Inte en susning. Kanske något danskt att matcha högtalarna med? Tippar dock på solid state kanske med något rör i signalvägen? Frågorna hopar sig och kräver fler ledtrådar. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UffeZ Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 (edited) Spännande Jag tror lite på back to basic. Streaming åker ut i köket, mer fokus på vinyl, kanske lite mellanhjul eller liknande, sen kommer det att trona en avancerad Tuner i mitten. Förstärkare är svårare men troligtvis rör Glömde bandspelaren som verka stå kvar på sin tron. Edited June 7, 2017 by UffeZ Glömde text JWE 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 7, 2017 Author Share Posted June 7, 2017 Sitt ner folks. Så dramatiskt som att byta sexsiffrigt är det inte fråga om. Lite upprensning som sagt men jag lämnar även DIY av praktiska skäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UffeZ Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 24 minutes ago, Bebop said: Sitt ner folks. Så dramatiskt som att byta sexsiffrigt är det inte fråga om. Lite upprensning som sagt men jag lämnar även DIY av praktiska skäl. Har inte upplevt att du har haft så mycket DIY, kanske racket då men inte annat va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Jag misstänker också en ny rack om man ersätter något DIY, men kanske också cd-spelaren eftersom du pratar om upprensning? Allt CD-material finns ju redan rippat och det nya kommer streamat? Kanske en combo, cd-läsare, streamer med DAC och musikserver? Då är det bara märke vi saknar? Vinylen tror jag är kvar, men osvuret är bäst. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Jag tror en S-400 tar plats. Fast han har ju redan nog bra slutsteg... Kanske blir det lite tysk eller svensk ordning? Finite Elemente, eller någon Solid Tech modell? Jag vet inte.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Alltid lika kul när det händer grejer - inte minst så här under "lågsäsong"! Erbarmligt dåligt med ledtrådar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 7, 2017 Author Share Posted June 7, 2017 22 minutes ago, Taxmannen said: Erbarmligt dåligt med ledtrådar Det verkar inte så... Väntar på ett litet paket från Italien så jag kan slutföra installationen. Jag får väl ta fram kameran och ge någon ledtråd till då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 http://bassocontinuo.biz/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Med tanke på att det ser soprent ut på bilden förutom högtalare och rullbandagen är det svårgissat. Men möjligen back to basic. Någon extra gamal vinylspelare verkar kul. Kanske något med 124... och td... så att du kan njuta av dina fina Jazzplattor som det är tänkt. Jag tänker i alla fall så för egen del. Just från Italien kommer ju en del fina reservdelar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Absolare har inga små paket Hmm?! /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 2 minutes ago, byZan said: Absolare har inga små paket Hmm?! /byZan Och de kommer inte från Italien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Spännande! GoldNote kommer från Italien........... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Som vanligt är man helt nollställd i dessa gissningslekar. Ingen aning mer än att det kanske ska slås två flugor i en smäll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 1 hour ago, figge said: http://bassocontinuo.biz/ De har jag klämt en del på. Italiensk finess av högsta klass. Skitsnygga rack, men jag tror Bebop har ett som är svårslaget ljudmässigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 2 minutes ago, Apexorca said: Och de kommer inte från Italien. Nä men någon liiiiiten del av Absolare är säkert italienskt, skinnet, designen eller något annat? /byZan calle_jr and Apexorca 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Tänk på att Apex är kollega med Fleksnes, byZan. Apexorca and UffeZ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 7, 2017 Author Share Posted June 7, 2017 40 minutes ago, calle_jr said: Som vanligt är man helt nollställd i dessa gissningslekar. Det är ni som gör det till en gissningslek. Jag informerar bara er att något är på gång. Ni får hela storyn när allt är på plats. Att byta elektronik finns dock inte på radarskärmen och jag kan inte hitta ett enda skäl att lämna VTL, i vart fall inte om vi håller oss till ljudet i min setup och att hoppa i sidled ger ju inget annat än för stunden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Du luras bara genom att högtalarna står kvar Sonus Faber skall såklart in - du har gett vika Bebop 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Vi kan utgå från att både högtalare och elektronik blir kvar och då återstår endast kringutrustning. Så italienskt stativ för att ersätta befintligt DIY. Skulle svårligen tänka att man ersätter själva fundamentet dvs högtalarna i anläggningen och i vart fall inte så de ersätts genom en rövare. Lättare att då byta fru då. Men säg gärna A så får vi spekulera vidare. Tror att själva nöjet är att hålla oss på sträckbänken! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 55 minutes ago, lindome said: Du luras bara genom att högtalarna står kvar Sonus Faber skall såklart in - du har gett vika Hehe. Sf Lilium i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 (edited) 8 hours ago, Bebop said: Jag kunde inte låta bli... Ibland rycker det till i impulsnerven. Beslut vandrar mellan magkänsla och mellan hjärnhalvorna. Helst vill jag ändå att det ändå skall finnas en del förnuft bakom mitt handlande. Lättare sagt än gjort. I detta fallet hade jag inte en aaaaning om vart det skulle leda. Jag tog, som det heter på modern svenska, en rövare... (Det jag kan trösta mig med är att det är betydligt mindre ofta numer än förr då jag bytte hej vilt,framför allt förstärkare och högtalare). Man har ju intressen för att det skall kittla lite. Be inte om ursäkt för det tycker jag. Du hänvisar till tidigare års byten "hej villt", som är lite nedvärderande och säkert inte helt sant, har säkert berikat dig och lärt dig en massa om hifi och gjort att du fått till fin anläggning i dag på så sätt att du trivs med den. Byt på när andan faller på, det är roligt. Edited June 7, 2017 by Apexorca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Byter Bebop högtalare och märke, så är jag övertygad om att han har den goda smaken att vända sig till US och Utah. Men det är jag rätt säker på att han inte gör. Kanske har mr Bebop hittat skivspelaren som han drömt om och slagit till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 7, 2017 Author Share Posted June 7, 2017 1 hour ago, Apexorca said: Be inte om ursäkt för det tycker jag. Nej, någon ursäkt får ni inte... Men det är som du skriver; utan byten hade jag inte nått dit jag vill. Jag kan urskilja några faser i mitt hifi-liv som började när jag var kring de 20 i början av 70-talet. (Musikintresset började med "10 i Topp" kring 1965 med Claes Eiwar och Pop65 med Klaes Burling, men det är en annan historia). Jag vill minnas att HiFi & Musik kom ungefär samtidigt. Dessutom fanns tidningen Radio & Television som var rätt djuplodande men började också skriva om hifi då... Första perioden var en upptäckarperiod, att det fanns något som hette "stereo". Det var liksom hela grejen Jag flyttade till stan i mitten av 70-talet och kom i kontakt med likasinnade som pratade om Quad, SME, Ampzilla, Carlsson, Leak, AR, JBl m fl. Helt nytt för mig. Det började också arrangeras hifi-mässor i Stockholm och vi åkte dit. Denna period präglades av ouppnåliga drömmar. Sen kom steg för steg-perioden mot ett allt tydligare mål. I takt med förbättrad ekonomi och en klarare bild av vad jag ville ha, bytte jag upp mig mot målet men klarade inte hela vägen då. Efter varje mässbesök var det alltid något nytt som hägrade. Sedan jag fick till det rum jag har idag inklusive utrustning så får jag inte så många köpvibbar längre. Jag har hört massor av bra anläggningar hemma hos några av er som jag skulle varit väldigt nöjd med att ha hemma. Men jag placerar dem inte på en skala "bättre-sämre"; snarare lite annorlunda. Det som stuckit ut har jag försökt uppnå på andra sätt, t ex med placering, pickup, uppgradering av befintlig utrustning, akustisk avkoppling och liknande. Det är lite som med instrument. Eric Clapton har spelat med Stratocaster en hel karriär, Springsteen med Telecaster, John Scofield, Pat Metheny och George Benson med Ibanez. De har mixtrat med mickar, greppbrädor, lacker och strängar men i grunden är det i stort sett samma gitarrer. Om man är nöjd med sitt sound är det bara att spela på och om inte finns det alltid lite finlir att ta till. Det är det sånt jag sysslar med nu. Dynaudio, Wilson Sonus faber, Ktema, B&W, Verity, Focal, Audiophysics och Avalon gör alla fantastiska högtalare och oavsett vilket märke jag hade valt så hade jag "skruvat" till helheten så att det passat mig. Det krävdes t ex fem Dynaudio-högtalare med start 1999 för att slutligen landa med mina Temptation och det känns fortfarande bra. Det finns dessutom en än större potential att plocka ut i det jag har, men då får jag byta hus eller i vart fall bygga till och det tänker jag inte göra. Det finns andra värden som väger tyngre. Jag tycker jag fått till en sådan helhet idag vilket gett mig både tid, energi och kapital till annat som kittlar här livet. Min hifi-resa har landat vad gäller högtalare och förstärkare. calle_jr and Apexorca 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 6 hours ago, Bebop said: Det är lite som med instrument. Eric Clapton har spelat med Stratocaster en hel karriär, Springsteen med Telecaster, John Scofield, Pat Metheny och George Benson med Ibanez. De har mixtrat med mickar, greppbrädor, lacker och strängar men i grunden är det i stort sett samma gitarrer. Väldigt bra jämförelse. Visst är det märkligt att var och en av dessa har så tydliga signaturer, trots att de i grunden har samma instrument? Du kan ju urskilja trumpetare och saxofonister också, det kan inte jag så bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Om man efter en lång hifi-resa fått till ett ljud man gillar, så finns det ingen anledning att göra radikala förändringar. Då återstår egentligen bara finliret och det förändrar egentligen inte så mycket för varje steg. Det är egentligen bara en fördjupning och förfining av ett redan etablerat sound. En finputsning med 800- sandpapper. Jag tror att dina stora steg är tagna allaredan, som akustikfixet, högtalarbytet och förstärkardito. Så vi får väl se vad som kommer att ske. Mitt tips står kvar, stativbyte och något som åker ut. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 8, 2017 Author Share Posted June 8, 2017 6 hours ago, calm said: Mitt tips står kvar, stativbyte och något som åker ut. Du är helt rätt på det, @calm Min hovleverantör och inspiratör för rack är @calle_jr. Jag har lärt mig oerhört mycket från hans kompetens där han i princip skalar ner motsvarande problematik från konstruktion av jordbävningssäkra byggnader och fundament till ett hifi-rack. För min del har det blivit två varianter av hans konstruktioner som går under namnet Locatech. Den första modellen såg ut så här som jag fick hopsvetsat av en mekanisk firma i Malmö och där A/Wing levererade skivorna. Det var ett rejält kliv framåt mot det jag haft tidigare vilket märktes i tyngden i återgivningen och ett fastare grepp neråt. Men det blev lite fel ändå. Det började bli trångt på hyllorna och jag fick inte ihop placeringen riktigt när jag skaffade nya grejer. Och det var ett veritabelt helvete att komma till där bak. Om jag satt till ett extra hyllplan så hade det fungerat bättre. Samtidigt hade calle_jr en ny konstruktion på gång. Eftersom det är rätt trångt i utrymmet behövde jag upp på höjden. Det slutade med de rack jag haft intill nu. Här en detalj. Jag har varit mycket nöjd även med dessa. Så mycket bättre tror jag inte det blir oavsett vad jag skulle satt dit. Men även här blev det lite knepigt att leva med dem. Måtten blev helt enkelt fel. För höga, för breda, för mycket luft mellan planen och även här näst intill omöjligt att komma till där bak. Jag förträngde detta och nöjde mig med det ljudliga resultatet. Men det praktiska började gnaga allt mer vilket slutade med ett par veckors googlande och slutligen en tur till hifihandlaren där vi satt en halv dag och bläddrade och räknade. Jag slog till på ren chansning men ändå inte helt utan referenser. Jag fortsätter tråden med att ta er med bit för bit och redovisar även min anläggning och mina tankar och erfarenheter bakom de val jag har gjort. Om detta har jag skrivit i olika trådar historiskt, men det var ett tag sedan jag kör min resa i ett nytt ljus... byZan, calle_jr, calm and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts