Jump to content

DIY försteg


tek

Recommended Posts

Som synes är det ett min testbänk ett riktigt råttbo, jag har på ett prototypkort satt ihop ett par regulatorer (för 12V, +/-15V och 3,3V) som matas från ett labbagg, dessa regulatorer matar också oscillatorn.

http://i296.photobucket.com/albums/mm166/g...zpsimnqzauu.png

Bastant IO-kort!

När kommer kortet till förstärkaren? :mm:

Link to comment
Share on other sites

Bastant IO-kort!

När kommer kortet till förstärkaren? :mm:

det är 33cm x 10cm, så det blev rätt saftigt.

Det dröjer lite säkert 1-2 månader till innan beställning, därefter tar det 1 månad för att få korten. Jag ska kolla igenom IO-kortet lite till och sen återuppta schema och caddande. I stort är schemat färdigt men i layoten är mycket kvar.

När jag ändå slänger upp en bild på analogkortet så kan jag ta en liten statusuppdatering:

I bilden nedan visar hur långt jag kommit med caddandet, jag siktar på ett kort som är 33cm x 21 cm. Endast kopparlagret på toppsidan visas.

Det som är utplacerat är triggerdel, ingångsteg, utgångsteg, "ingångswitchen" (reläer som väljer kanal mellan balanserade och obalanserade kanaler, över eller undervåning, tape/processorloop osv).

Allt är långtifrån färdigt som visas på bilden, men komponentplacering brukar vara det som tar tid för mig.

Dessutom är förstärkningsdelen utplacerad, långt ner till höger. Jag har gått för en dyr lösning, 5 parallella förstärkningsteg med fast förstärkning, där en växlas in.. Jag hade tänkt mig följande förstärkningsteg: 0dB, 3dB, 6dB, 9dB och 12dB.

Anledningen till att välja denna typ av konstruktion är att layouten blir mycket tightare, speciellt när jag använder opampar med hög bandbredd, dessutom verkar de vara aningen känsliga för kapacitiv last.

Det som inte är placerat i layouten för ljudkedjan är följande:

1. "Special",: växla höger-vänster kanal, 180 graders fasskiftning, monoväxel

2. Volymkontroll, ett antal reläer samt motstånd

3. Predriver, ett antal Förstärkare för att driva själva utgångstegen

Övrigt som inte är placerat eller caddat

1. Spänningsregulatorer, det kommer behövas Regulatorer för +/-15V (kanske flera uppsättningar) för opampar, och 12V till reläer. Donen för dessa kommer sitta långt ner till vänster i bild, mot ett kort för spänningsmatning. Än så länge är matningen till till reläer och digitaldelen separerad från analogdelen och jag planerar att hålla det så, troligtvis kommer digital och analog referensen vara sammankopplad DC-mässigt för att underlätta avkänning av spänningar.

2. Gränssnitt mot µController, kontakten är placerad längst ner. Dit kommer avkänningspunkter för spänningar, styrsignaler och annat gå.

progress_aboard_zpseeqt1fhl.png

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Även om det bitvis är en monolog så läser jag med stort intresse och är grymt imponerad av dina kunskaper. Kan tyvärr inte kommentera dina inlägg med annat än hejarop även från mig.

Hade varit riktigt kul att kunna bygga sina egna grejer. Så kör på. Är riktigt nyfiken på vad du tycker om slutresultatet.

Hälsningar

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Även om det bitvis är en monolog så läser jag med stort intresse och är grymt imponerad av dina kunskaper. Kan tyvärr inte kommentera dina inlägg med annat än hejarop även från mig.

Hade varit riktigt kul att kunna bygga sina egna grejer. Så kör på. Är riktigt nyfiken på vad du tycker om slutresultatet.

Hälsningar

Lasse

Självklart kommer det vara riktigt roligt när jag kommer tills så att jag kan provlyssna, men jag försöker inte gå händelserna i förväg då jag vet att det är låååångt kvar :). Brukar försöka välja projekt där något med tekniken är lockande så vägen blir målet. Så även denna gång, men projektet växt till att bli lite väl stort. Desto roligare blir det nog när det blir färdigt då.

Med detta delmål är jag nöjd. Har på IO-kortet hittat 3 buggar. En större vilket gjorde att jag var tvungen att kapa en ledare och dra en liten sladd vid sidan om. En uppenbar bugg och därför klantigt att missa den, vilket grämer mig en del. Jag tröstar mig med att det är inte på audiodelen. Två mindre buggar har jag hittat där jag borde valt större (fysiskt alltså) komponenter, men i slutändan spelar dessa buggar ingen roll egentligen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det sista jag kollade på IOkortet var det balanserade utgångsteget för att se om jag gjort direkt galet. Det är en enkel balanserad opamp, OPA1632. Mätningen blir lite hafsig då jag inte har möjlighet att göra en bättre mätning just nu.

Mätinfo

- Har obalanserad ingång på mitt ljudkort, mätningen är från en av +/- utgångarna till referens. Opampen blir således ojämnt belastad.

- SE -> Diff konverteringen från källan är inte gjord som den kommer vara i slutändan, jag gjorde en slags adhoc lösning: källa matas till en SE ingångsteg (tape-loop), kortsluter signalen ut från ingångsteget till ett SE utgångsteg (också tapeloop), som i sin tur matar en av ingångarna på det balanserade utgångsteget.

- insignal är runt -4dB, för att få en utsignal på -10dB. Min källa (fast 1kHz oscillator) har betydligt högre distorsion vid -4dB än -10dB.

- 30 punkters linjär medelvärdesbildning för att se övertoner tydligare

THD är runt 0,0003%. Möjligtvis eftersom jag inte mäter "den riktiga" signalen Vplus - Vminus, utan Vplus - referens, skulle man kunna tänka sig att viss kancellering uppstå för den andra övertonen då fasläget alltid bör vara lika för Vplus och Vminus (kvadratisk dist). Alltså gällande en mätning differentiellt och inte single ended. Kanske tänker jag fel här men det märker jag om jag får möjlighet att mäta annorlunda vid senare tillfälle.

Jag har börjat fundera om jag ska ändra det obalanserade utgångsteget till två obalanserade, men bryggade opampar för att minska distorsionen. Jag håller på att cadda analogkortet nu men har inte kommit till utgångstegen så jag har möjlighet att fundera ett tag till.

balanced_3k9_singleend_zpsk12tpn1e.png

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten statusuppdatering.

Fortsätter att lägga in komponenter på "analogkortet". Det som hänt sen sist är:

- Det flesta delar som är inlagda är nu färdigcaddade, lite pyssel kvar på olika ställen. Mestadels 12V matning och referens till relästyrning. Risken är att om man gör allt klart får man riva upp olika delar allt eftersom mer läggs in.

- Spänningsmatning till opampar börjar bli färdigt. Har separerad matning till höger och vänster kanal (på kortnivå) så långt som det är möjligt. Det behövs också flera par uppsättningar av spänningsregulatorer, mestadels för att få en layout som jag är kan vara nöjd med

Det som caddas för närvarande är specialfunktionerna, swap, mute, mono och 180 graders fasskift samt buffer för drivning av volymkontroll. Syns långt ner i bild.

Delar som saknas är:

- Volymkontroll. Jag latar mig lite och använder denna webbaserade kalkylator. Från början hade jag tänkt mig att använda konstant inimpedans, vilket är den som man ser oftast i olika konstruktioner på webben. Dvs att volymkontrollen har konstant inresistans oavsett vilka reläer som är påslagna. Även om den andra konfigurationen, konstant utresistans också har fördelar, och nackdelar. Jag ska titta närmare på detta ikväll och bestämma mig definitivt.

- buffertar från volymkontrollen, drivning till själva utgångstegen.

- Spänningsregulatorer för reläer, 12V. 2 st.

20151122_ab_zpsgofmqz3k.png

Link to comment
Share on other sites

Jag har bestämt mig för att använda konfiguration konstant inresistans.

Det verkar vara tillräckligt att få till bra noggrannhet där varje spänningsdelare består av 4 motstånd, med två i serielänken och två i som shuntas mot referens. Om de två motstånd ska parallellkopplas eller seriekopplas beror på vilket dämpningsteg det gäller. Sitter för närvarande och lägger in allt i excel och tittar på toleranser, samtidigt som jag ser vad som finns tillgängligt att köpa.

Exempelvis för -1dB dämpning:

Serielänken är 1210 0.1% || 10700 1%

Parallell länken 97600 1% || 511k 1%

Då får jag jag ett minsta värde på -0,9964dB och ett maxvärde på -1,003dB. ~0.0065dB skilllnad på min-max

Ändrar jag 10700 till 0.1% får jag ett minsta värde på -0,9973dB och ett maxvärde på -1,002dB ~0.0047dB skillnad på min-max

(detta beräknat med en lastresistans på 10k 0.05%)

Ska nog titta igenom beräkningarna imorgon igen... :)

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har kommit in i sista fasen av caddandet. Jag har fört in de sista komponenterna (förhoppningsvis :)), om jag inte hittar något fel då. I bilden nedan där endast kopparlagret på toppsidan visas + silc screen.

En ungefärlig floorplan över analogkortet:

1. 4 stycken trigger portar - regulatorer och säkringar mm.

2. Balanserade ingångar

3 Obalanserade ingångar

4. Switchnätverk/ingångsteg, där vald ingång switchas kanaler från antingen iokortet eller detta kort in i ingångstegen. Därefter går signalerna in i:

5. Förstärkningsdelen och från den går de in i:

6. Special funktioner: swap, mute, fasinversion m.m Därefter buffras de upp och löper in i

7. Volymkontrollen. Den är helt Relässtyrd, som allt annat i denna förförstärkare. Den uppmärksamme ser att det är väldigt många reläer för en volymkontroll. Jag noterade att jag kommer få plats med en balanskontroll så jag har separat kontroll av vänster och höger kanals dämpning. Från volymkontroll går signalen in till

8. Buffring, drivning av utgångstegen, Single ended till balanserad m.m. Från buffringsteget är det endast ut till

9,10 utgångsteg balanserat (9) och obalanserat (10) eller upp till iokortet.

11. Alla reläer behöver styrning, 11 visar styrning via stiftlister (för avlusning) och en större kontakt till mcu kortet.

Den onumrerade ytan i mitten som jag håller på att jobba med för närvarande med placering innehåller regulatorer och kontakter för spänningsmatning. För att öka ytan håller jag på att städa/optimera utgångstegen 9 och 10.

20151206_ab_zpsmfynsfsa.png

Så det går framåt, om än långsamt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, riktigt kul och fascinerande hur mycket kunskap i olika riktningar det finns hos musikentusiaster i landet och på forumet! Tänk om man la samman allt.... :o

...följer vidare med intresse....och som du noterar tyvärr ofta i tysthet.... :blush

\\K-man

Lägger man ihop den samlade kunskapen så skulle onekligen riktigt spännande saker kunna konstrueras. Däremot sker det mycket sällan vad jag sett, ett relativt lyckade sammarbete jag minns på rak arm är väl exempelvis väl hfls1 (heter den så!?) den var väl ett samarbete på hififorum. Ett annat exempel är väl EdmondStuart och Syn08 på DIYaudio som bland annat skakade liv i Hawksfords Error Correction för ett par år sedan. Namnet på förstärkaren de konstruerade har jag glömt.

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

Jag har varit runt och tittat på fjärrkontroller, antingen att köpa i handeln eller custom made.

En typ jag uppskattar är som finns att köpa till Qnap NAS. Det är faktiskt den enda jag hittar på sidor för customtillverkning som faller mig i smaken. Relativt få knappar med vettig placering och formen verkar ok. När jag fortsätter arbeta med mjukvaran igen kommer jag köpa på mig ett par för utvärdering. Om de använder 38kHz NEC kod så kommer det funka rakt av, i annat fall blir det lite mer jobb.

RM-IR002-500x500_zpsdhnuzuc7.jpg

Till min testbänk för µC som ska användas i detta projekt labbade jag med en fjärrkontroll för ett par tior på ebay, syns i bilden nedan. Fungerar bra förutom att känslan och kvaliten i fjärrkontrollen är under all kritik. I bilden syns också givarna som används för MMI samt displayen jag hittills använt.

digdebug_zpstsaf7dk9.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har jobbat några kvällar under julen med att färdigställa kortet. Schemat är nu granskat och layouten är färdig. Eller man blir aldrig färdig med layout, man pillar lite här och var för att öka eller minska olika avstånd. :) Man får till slut bara bestämma sig att vara färdig.

Jag har beställt en batch komponenter jag vill kolla extra på innan kortet beställs. Det handlar egentligen endast om en header (stiftlist) med tillhörande hhone för matning till analogkortet. Det tillsammans beställer jag lite motstånd för volymkontrollen, de jag kommer använda är 0.1% ERA serien från Panasonic. När jag fått dessa komponenter och kontrollerat dessa blir det kortbeställning. Med stor sannolikhet i slutet på veckan.

För att fylla upp kvoten för gratis frakt på mouser och digikey tänkte jag fylla upp med lite opampar som jag kommer behöva så upptäckte jag att Texas Instruments har börjat fasa ut både LME49990 och LME49610!!! Detta är opampar konstruerade hos National innan de köptes upp av Texas. Det är väldigt tråkigt då de är fantastiska opampar till ett väldigt bra pris. LME49610 har en motsvarande i BUF634 vilken jag har svårt att se någon skillnad på. Bandbredden är lite lägre (180MHz istället för 200MHz) i övrigt är de drop in kompatibla

LME49990 är en speciell opamp med fantastiska data tillsammans till ett relativt lågt pris. Den Texas vill att man ska använda är OPA1611, vilken har liknande data men det jag inte gillar när jag tittar i databladet är att open loop fasgången är inte lika fin som LME49990, ser ut som man tillämpar en HF faskompensation för att garantera stabilitet. Möjligtvis är det processen som skiljer mellan den som National använde för LME49990 och den som Texas använt OPA1611 lite olika (lägre bandbredd hos trissorna), det är en spekulation. Jag har ju egentligen ingen aning. Den är hursomhelst pin-kompatibel med LME49990. Men det är bara att gilla läget då jag inte kan hosta upp 10-12kkr just nu för att uppnå minsta beställningskvantitet för LME49610 och LME49990 innan de slutar tillverka dem. I övrigt är priserna för Texas kretsarna ungefär det dubbla mot National komponenterna.

Det var en överraskning, men det är bara att svälja och gå vidare. Detta gör kortbeställningen och efterföljande uppföljning lite mer intressant.

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag gick äntligen kortunderlagen iväg, tyvärr kunde jag inte kontrollera kontakterna som nämnts i inlägget innan. Om jag stått fast att kontrollera dessa komponenter hade jag varit tvungen att fördröja kortbeställning till mitten på mars då beställningen från Mouser med första komponenter blev fördröjd.

Det kommer ta runt 18 arbetsdagar för fabriken att tillverka korten, sen ett par dagar med frakt. Kinesiska nyåret kanske fördröjer korten en vecka. Snart får jag veta ett ungefärligt datum, när ingenjörerna på fabriken godkänt underlagen.

Jag har beställt 3 kort, vilket betyder att 3 förförstärkare kan tillverkas om korten och min konstruktion är ok.

Som nämnts tidigare är storleken 330mm x 210mm på fyra lager, där fördelning av signaler är i stora drag som följer:

Topplager: signallager

innerlager: signal referens

innerlager 2: relä referens, matning opampar,

bottenlager: 12V matning till reläer, extra signallager

Om intresse finns kan jag lägga upp bilder på varje lager separat.

Jag har dock inte varit sysslolös innan jag fick reda på att komponentleverans blev fördröjd. Jag har startat och kommit ungefär halvvägs på schemat på mönsterkortet där mikrokontrollern kommer sitta. Jag ska lägga upp ett blockdiagram inom kort.

Dessutom har jag tagit första stegen på ett nytt projekt. Detta är väldigt spännande och nånting jag velat göra under lång tid. Jag är inte konstruktören av detta så det handlar om att sätta ihop någon annans design. Tidsmässigt är detta ett miniprojekt i förhållande till försteget. Mer än så vill jag inte säga utan kommer starta en tråd om detta projekt när första delarna anländer.

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

Lådan kommer vara designad av mig, Faktiskt så har jag gjort klart underlagen till 95%. Det gjorde jag för runt ett år sedan. Det som behöver uppdateras är skruvhålen i botten då de var gjorda "på känsla" då. I övrigt har jag inga yttermått ändrats, än så länge.

Jag försöker få lådan till b x h x d = 450 x 90 x 300 [mm]. Alltså ganska bred, men inte så djup :) Tillsammans med kablage anslutet blir djupet närmare 400 mm ändå. Jag tycker det förenklar val av möbler om man har lådor som inte är så djupa.

Jag har hittills använt frontpanel express för egendesignade lådor. De har ett ganska bra utbud för småskalig produktion. Den enda som jag inte är helt förtjust i är att lådan kommer få rätt många skruvar på fronten. Men på de lådor jag hittills tillverkat är har jag inte stört mig på detta. Skillnaden denna gång är att det blir betydligt fler skruvar på fronten. Det enda sätt att få reda på om det blir ok blir att beställa och se. :)

Ett annat alternativ skulle kunna vara att man köper en standardlåda från exempelvis modushop.biz och specialbeställer ett par detaljer. Jag lämnar detta öppet tillsvidare :) Beställning av låda sker när sista mönsterkorten är beställda. Jag har efter testning av analogkortet både mcukortet och kraftmatningskortet kvar att konstruera och testa.

Detta är en hörlursförstärkare jag konstruerade förra året. Sidoprofilerna kommer inte vara av samma typ, men jag tänker mig att estetiken kommer vara likt i övrigt. För att sätta bilden i nån slags proportion så är denna låda 170 mm bred och 60 mm hög, om jag minns rätt.

DSC_0032_zpsrt1qzjq5.jpg

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som jag undviker det kinesiska nyåret med en dag. Korten ska vara färdiga för leverans 5:e februari. Det är bra, då efter kinesiskt nyår tenderar fabrikerna att förlora en del av sin arbetskraft, arbetarna kommer helt enkelt inte tillbaka. Produktionstakten går ner ett tag tills platserna kan fyllas med ny arbetskraft.

Nedan är en skiss över µC kortet. Siffrorna ska tas med en nypa salt. Jag har inte räknat allt direkt nogrannt. Men i stora drag ser det ut så här:

- En I2C buss styr LCD display, temperatursensor och flera IO-expanders

- 64 styrsignaler (via IO-expanders) styr reläer på förförstärkaren

- 32 styrsignaler för framåtkompabilitet, exempelvis för möjlig avläsning av switchar på fronten. Det är inget jag har planerat för att jag behöver, men många verkar hysa aversion mot all form av inställningar via menyer. Jag lämnar det öppet tills vidare. Det kostar inget om jag inte implementerar det.

- Mätpunkter övervakas via en AD omvandlare i mikrokontrollern. Detta handlar om till största del att övervaka matningspänningar. De flesta går via analoga multiplexers då jag har begränsat antal kanaler på mikrokontrollerns adc.

- Två kontaktdon för hantering av vinkelgivare(encoder). Vridkontroller för volym och ingångsväljare. Givarna jag hittills använt har tryckknappsfunktion. Därför behövs totalt 3 styrsignaler till mikrokontrollern.

-IR mottagaren avkodas mha pulslängden, en styrsignal

- Det behövs ett antal styrsignaler till kaftkortet också, jag har lagt in möjlighet för 8st nu.

-

block_diagram_zpsoqswed7p.png

IR mottagare, vinkelgivare Och LCD display är redan testat och i stort färdigt (se foto längre upp). Det som är nytt och otestat och därmed en risk för detta kort är styrningen av förförstärkaren via I2c-bussen, AD omvandlingen och själva programmeringen av mikrokontrollern via jtag. Det är relativt enkla saker så jag förväntar mig inte så många problem med detta kort. Ja vi får väl se hur det går :)

Jag har redan börjat med layouten innan schemat är färdigt för att under tråkiga stunder göra lite komponentplacering och dylikt.

(uppdaterat via mobilen)

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så damp korten ner för några dagar sen, 3 stycken totalt. Flera dagar före beräknat datum de skulle skickas från fabrik.

Nu börjar nånting riktigt roligt, avlusa dvs hitta och lösa fel, och trimma komponentvärden mm.

Lite info:

Generellt använder jag storlek SMD 0603,

Just 0603 är relativt lätt att löda, nästa mindre vanlig storlek 0402 tycker jag det blir betydligt pilligare att få till ok lödningar med.

Jag använder även andra storlekar som 2512, 1206, 0805 och en del hålmonterat. Exempelvis för ac koppling av inkommande signal behövs kvalitativa filmkondingar, då finns inga bra val annat än hålmonterat. 8 stycken komponenter syns i bilden lite åt mitten-höger. Fördelen med smd och fysiskt små komponenter är ju att man får plats med fler på samma yta, det blir en betydligt enklare att få en tightare layout. Dessutom borde komponenterna bli bredbandigare, dvs mindre parasiter (i exempelvis komponentben) som bidrar till induktans -> egenresonansen i komponenten hamnar högre upp i frekvens.

PICT_20160127_195220_zpsmslbc2pu.jpg

nedan är en bild då jag lött fast en del komponenter för drivning av reläer till volymkontrollen. Det är några trissor, dioder och motstånd.

PICT_20160130_115712_zpswagrfzuv.jpg

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

Kul att ni hänger med!

Här kommer några fler bilder på vad jag hunnit göra. Jag ber om ursäkt för kvaliten på bilderna. Först ut är några av de stiftlister jag lagt in för att kunna styra med hårdvara, speciellt användbart för avlusning innan jag har en mikrokontroller på plats för styrning. Längst ner i bild kommer en grön liten sladd med 3.3V in för att jag enkelt kan kortsluta stiftlisten vertikalt för att simulera styrsignaler till reläer.

debug_ports_zpsr5nlf1gt.jpg

Denna bild visar hur steg #2 ser ut. Direkt efter en kontakten sitter ingångsfilter och därefter ett ingångsteg. Separata ingångsteg för balanserade och obalanserade ingångar. Vid steg #2 sker förstärkning. Beroende på en källas utnivå ska man kunna konfigurera olika förstärkning för att kunna ha liknande nivå på alla källor man har tillgång till. Nu går jag lite händelser i förväg, men med tanke på att jag har tillgång till en mikrokontroller skulle man kunna använda volymkontrollen relativt. Det vill säga att alla källor skulle kunna "kalibreras" till minsta steget på volymkontrollen, 0,125dB. Det är bara en tanke än så länge. Hursomhelst förstärkningstegen är fasta, så att olika förstärkare kopplas in beroende på vilken förstärkning man behöver för aktuell källa. Som det ser ut nu har jag dessa fasta steg: 0dB, 3dB, 6dB, 9dB och 12dB. Man skulle kunna tänka sig olika konfigurationer här men jag tror att jag gjort en bra avvägning mellan lämpliga steg och max förstärkning.

PICT_20160206_122438_zpsudk2gxco.jpg

Sista bilden är "smoke test" där jag lött fast alla spänningsregulatorer och lägger på inspänning, prototyp kortet till höger simulerar mitt framtida psu. Som matningen är gjord är nån slags pseudo dual mono. Inspänningen till förstärkarna kommer från en psu som levererar +/-18V men på analogkortet har jag point-of-load regulatorer som tar ner spänningen till +/-15V ungefär som ligger nära förbrukarna. Dessa är separerade för höger/vänster kanal samt vilken funktion funktion på kortet som ska matas. Allt som allt 12 regulatorer. Utgångsteg 4st (+/-15V 2 för höger och 2 vänster kanal), "predriver" drivsteg till alla utgångsteg (+/-15V 2 för höger och 2 vänster kanal) och ingångsteg, förstärkningsteg också 4 st regulatorer, (+/-15V 2 för höger och 2 vänster kanal).

Matning till reläer sker via en separat 12V matning, på grund av mängden av reläer behövs 2 stycken regulatorer på analogdelen. Denna matning har också ett separat jordplan.

PICT_20160206_122136_zpsnxgjmsrz.jpg

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

Lådan kommer vara designad av mig, Faktiskt så har jag gjort klart underlagen till 95%. Det gjorde jag för runt ett år sedan. Det som behöver uppdateras är skruvhålen i botten då de var gjorda "på känsla" då. I övrigt har jag inga yttermått ändrats, än så länge.

Jag försöker få lådan till b x h x d = 450 x 90 x 300 [mm]. Alltså ganska bred, men inte så djup :) Tillsammans med kablage anslutet blir djupet närmare 400 mm ändå. Jag tycker det förenklar val av möbler om man har lådor som inte är så djupa.

Jag har hittills använt frontpanel express för egendesignade lådor. De har ett ganska bra utbud för småskalig produktion. Den enda som jag inte är helt förtjust i är att lådan kommer få rätt många skruvar på fronten. Men på de lådor jag hittills tillverkat är har jag inte stört mig på detta. Skillnaden denna gång är att det blir betydligt fler skruvar på fronten. Det enda sätt att få reda på om det blir ok blir att beställa och se. :)

Ett annat alternativ skulle kunna vara att man köper en standardlåda från exempelvis modushop.biz och specialbeställer ett par detaljer. Jag lämnar detta öppet tillsvidare :) Beställning av låda sker när sista mönsterkorten är beställda. Jag har efter testning av analogkortet både mcukortet och kraftmatningskortet kvar att konstruera och testa.

Detta är en hörlursförstärkare jag konstruerade förra året. Sidoprofilerna kommer inte vara av samma typ, men jag tänker mig att estetiken kommer vara likt i övrigt. För att sätta bilden i nån slags proportion så är denna låda 170 mm bred och 60 mm hög, om jag minns rätt.

DSC_0032_zpsrt1qzjq5.jpg

Undrar lite försiktigt var volymkontollen är?

Link to comment
Share on other sites

Undrar lite försiktigt var volymkontollen är?

Det finns ingen volymkontroll på denna förstärkare, hf2 (finns ingen på hf1 heller för den delen). Anledning är enkel, jag behöver ingen. Jag använder volymkontrollen på datorn. Jag ville inte heller implementera nån halvmesyr "bara utifall att".

lassej, Apexorca, Richard och Karamellkungen: Tack för uppmuntrade orden!

Edited by tek
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...