tek

Artikelgruppen
  • Content Count

    522
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

tek last won the day on May 31

tek had the most liked content!

Recent Profile Visitors

3 981 profile views
  1. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Nej eller Nja, när jag startade hade jag inte ens hört talas om det faktiskt. Tror du nämnde det första gången för mig. Det finns möjlighet att i rumblefiltret lägga in en extra pol utan att behöva strappa och ha komponenter i luften. Enligt denna skulle det inte räcka utan det krävs nåt maffigare för att "på riktigt" komma tillrätta med problemet, men jag tror inte de tillverkare som implementerat eRIAA gjort så. Jag håller med, men vill heller inte stänga in mig. Därav möjligheten att lägga till några poler med en switch. Switchen styr dessutom ett relä så längd och dylikt på kablar till switcharna och blir en icke fråga.
  2. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Ska man ändå upp till x dB vid någon frekvens så brukar det inte svårare att nå dit för låga frekvenser. Förstärkningen brukar vara hög upp till en frekvens då den börjar rulla av för de flesta halvledare. Det kanske går att hitta specialfall dock. Det går dock säkert att hitta andra fördelar, jag kan komma på några men ingen riktig killer. Som jag skrev tidigare är det inte nödvändigtvis lättare att integrera ett HP-filter, det beror lite på vilken topologi man valt. Om man kikar RIAAkorrektionen (lyckas inte länka bilden) från Wikipedia visar de en bildfrån 20Hz till 20kHz. Om man lägger till ett första ordningens HP-filter vid 16 eller 20Hz så får du då också en avvikelse mot definitionen. Om du har ett HP-filter vid 20Hz kommer du ha en avvikelse på några dB från RIAAkorrektionen vid 20Hz, lite lägre om du lägger den vid 16Hz. Felet kommer minska med ökande frekvens. Det är nog helt ok för somliga och oacceptabelt för andra. Att det inte finns nån entydig definition av vad exempelvis en AC-koppling (dvs HP-filter) är så om du tar en hel audiokedja och lägger ihop alla sådana så blir bildar de tillsammans en större dämpning. I vissa fall kommer sub-sonic/Rumblefiltret vara det klart begränsande. I andra fall om man använder exempelvis vissa typer av rörprylar där man har en ganska frikostig syn på vad AC-koppling är med gränsfrekvenser på 10-15Hz, då får man en annan respons, och man börjar 'äta' på totala responsen. Det är säkert ok för somliga, men inte för andra. Därtill att alla skivor är i olika skick och skivspelare har olika grader av störningar. Så för vem ska man optimera... ?
  3. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Jag svarar på detta igen: Ja du har rätt jag har ett inkopplingsbart filter för just detta ändamål när jag kollar efter.
  4. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Eftersom jag har två switchar som styr detta skulle jag kunna implementera både filtertyperna. Jag ska på detta senare. Vilka är fördelarna du tänker dig förutom då just när man har problem med lågfrekventa störningar eller buckliga skivor? En fördel jag kan tänka mig är att som kund 'vet' hur korrektionen beter sig även mot lägre frekvenser. Men då bör den kopplingen komma in i standarden, och tillverkare ska följa densamma. Tänker mig som det är nu är att det är rimligt att optimera för en bra spelare och fina skivor, med avslagbara filter för de fall då det är problem.
  5. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Nästan. Jag har en switch för ifall man har extern subwoofer, sub-cut. Minns inte vart den lägger sig men bör vara 40-80Hz nånstans. Minns det som att det är ganska låg frekvens.
  6. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Ok, då är jag med vad du menar. Det är min erfarenhet också. Dock skulle jag kunna tänka mig, att en anledning till varför man skulle vilja ha sina filter inkopplade även om man själv inte hör själva rumble från motorn skulle man kunna tänka sig ett störningar tillsammans med musiken skapar intermodulationsdist. Det är lite vagt argument kanske, då intermodulationen bör ha sina peakar på ganska låga värden. Måhända skulle man kunna uppleva musiken som lägre skärpa, mer otydligt eller nåt i den stilen. Som jag skrev tidigare är det inget jag upplevt själv. Jag har valt att lägga mina filter vid ganska låg frekvens hittils då de påverkar korrektionen negativt. Efter lite googlade verkar subsonic filter ligga runt 20Hz. Jag ska fundera på huruvida jag vill höja detta, men min första tanke är att jag hellre slänger skivan som producerar skräp än spelar den om det kräver ett HP-filter vid 20Hz. Hittade en mätning som jag gjort på RIAAt där två switchar styr gränsfrekvensen på ett HP-filter. Egentligen hade jag tänkt vänta att visa detta men då diskussionen kom upp... Röd - ideal Riaakorrektion Orange - Maria med Rumble avstängd Lila, grön, blå - Maria med olika nivåer av rumblefiltret påslaget Den oranga kurvan mellan 5-10Hz är troligtvis ett resultat av överstyrning. Det är lite svårt att få till en vettig mätning utan att överstyra för låga frekvenser och få lågbrusiga mätningar vid högre frekvenser.
  7. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Att "killgissa" är helt okej i denna tråd. Får du för dig att "gubbgoogla" är är det också okej i om andan faller på. Jag har endast gjort en del snabba lyssningstester tester och har märkt ganska liten eller ingen skillnad, på båda skivspelarna jag äger. Mina dipoler LX521 spelar heller heller inte avgrundsdjupt, vid 20Hz hör jag knappt nåt, jag upplever det som de faller brant runt 30Hz-40Hz. Det skulle kunna vara en anledning till att jag inte upplever problemet. Även om mina spelare skulle ha en del rumble så kanske jag inte hör det ändå. De spelare där rumble faktiskt specas brukar vara runt -60dB till -70dB vilket är lågt, troligtvis inte hörbart. Med slitna lager bör det öka. Vad menar du att det inte går att filtrera eller inte finns?
  8. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Det går absolut, beroende på vilken koppling man valt så kan man göra det svårare eller lättare för sig. Exempelvis en icke-inverterad koppling med ett helt aktivt RIAA försöka klämma in högpassfiltret i återkopplingsloopen kan vara opraktiskt. Detta då minsta förstärkningen är 1 för en sådan förstärkarkoppling, vilket gör att; oavsett vad du gör får ett nollställe nånstans vid x Hz ,0dB (efter magnitudkurvan) med ökande förstärkning mot den valda förstärkningen (RIAAkorrektionen). Realiseringen är inte självklar, beroende om man använder återkopplingsnätet för biasering också, som i mitt fall. Då är det lättare att hänga på filtret direkt på utgången (eller ingången), och då kan man åstadkomma mer dämpning än ner till 0dB. Använder man en icke-inverterande koppling så bör det gå bra, men en sån koppling kan vara opraktiskt för en MM eller MC+SUT av andra skäl. Använder man ett passivt RIAA eller aktivt-passivt RIAA så blir det enklare. Då bör det vara bara att hänga på existerande nätverk, möjligtvis med en lite tuning då. Finns det ingen tillverkare som gör detta? Rumble kanske inte är så stort problem generellt?!
  9. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Jag antar att du menar att man lägger filtret i samma steg som RIAAkorrektionen. För man kan dela upp det mellan olika steg och ändå få önskad kurva, utifrån ett black box perspektiv. Men visst, det finns inget som hindrar en att göra så. Jag resonerar så att rumblefiltret avslaget är liksom 0-nivån. Att det ska helst vara avslaget.
  10. För ungefär 7-10 år sedan, jag minns inte exakt så började jag skissa på ett RIAAsteg utav av intresse av brus i elektriska kretsar. Det stannade på beräkningstadiet då jag vid den tiden var säker på att jag aldrig skulle skaffa en vinylsvarv. Det resulterade dock i en hörlursförstärkare. För några år sedan, troligen på grund av att jag hjälpte @calle_jr och @Peo att simulera/modellera några mindre delar till artikelserien om vinylavspelning blev jag intresserad och min första svarv införskaffades. För ett tag sedan så återupptogs grävde jag upp mina anteckningar igen och projektet startades igen. Det är nu på slutspurten och jag tänkte redovisa intressanta delar här. Jag hade ganska löst formulerade tankar angående steget från start: - väldigt lågt egenbrus - I huvudsak diskret uppbyggt - Fast förstärkning (MM). Jag trodde vid starten att jag endast skulle använda MM pickuper till min vinylspelare. Återigen, saker förändras med tiden. Att jag nu använder en MC pickup förändrar inget då jag gett mig in på att linda SUT:ar, det kanske blir en tråd utav det med. - låg mängd återkoppling, dvs lite 'sladdrig' feedbackloop. Lite som ett rörsteg Detta enkla blockdiagram visar min plan i början. - steg 1 med riaakorrektion med all förstärkning - steg 2 är ett rumblefilter, där man kan styra gränsfrekvensen på högpassfilter med några switchar. Man skulle kunna lägga rumblefiltret som en del av ingången på steg1 men jag ville hålla ingången så 'ren' som möjligt. - steg 3 är ett drivsteg för att driva kabeln till försteget, och ge hög impedans så att rumblefiltret får samma beteende oavsett kabel och ingångsimpedans på förförstärkaren. Det är således ett rent buffersteg. Allt blev kanske inte som tänkt i detta läge men detta var huvuddragen när detta startade. Nästa steg är val av RIAAkorrektion
  11. tek

    Dynavox TPR-1 - Hacka grisen

    Eftersom jag var orolig för stegsvaret så mätte jag upp det men tycker det ser helt ok ut. CE-steg kan vara känsliga för kapacitiv last så skulle jag använda mer än ett par meter kabel skulle jag lagt på detta som last. I detta fall driver steget 2m koax och ingången på ett oscilloskop, dvs ganska snäll last. Sista åtgärden efter lite lyssning var att byta till ett par 5670 från General Electric. De kinesiska rören hade en del fuffens för sig i vintras med ett sprak liknande de från vinyl, men det upphörde men jag tyckte ändå det var dags att testa något annat. Så jag tror det var alles...
  12. tek

    Dynavox TPR-1 - Hacka grisen

    Nästa steg är att samla ihop lite prylar som behövs. Allt användes inte. Jag bytte exempelvis inte elektrolyterna. Öppnar man lådan så ser man tidigare fixar Det blev lite snyggare denna gång även om 6u8-kondensatorerna tar upp en del plats.
  13. tek

    Dynavox TPR-1 - Hacka grisen

    Sista simuleringen är en före och efter bild av utimpedansen: Med förändringarna har utimpedansen gått ner till ungefär 245 Ohm. Jämför svart och svart-prickig linje. Jag hade tänkt att ändra utgångskondensatorn för subwooferutgången till 2.2u, men har svårt att få plats i lådan så för utgång F är det den blå sträckade linjen som gäller, detvillsäga VoutSW kommer vara oförändrad.
  14. tek

    Dynavox TPR-1 - Hacka grisen

    Nedan är som tidigare: 'Övre bild - Magntiud Loop Gain - BLÅ Closed Loop - Svart Discrepancy Factor - GRÖN Undre bild - FAS Loop Gain - SVART Closed Loop - BLÅ Discrepancy Factor - RÖD Slingförstärkningen ligger nu på 28.5dB maximalt, en ökning på ungefär 8dB mot orginalversionen. Transientsvar, överslängen ser ut att ha ökat lite men egentligen inget allvarligt. Hade jag konstruerat förstärkaren från början hade jag sett till att ha lite mer dämpad respons. Vid avspelning av musik har inte insignalen så hög bandbredd. Exempelvis om man filtrerar insignalen med ett enkelt RC-filter vid 100kHz så ser det lite beskedligare ut (sista bilden).
  15. tek

    Dynavox TPR-1 - Hacka grisen

    Här är DC lösningen med uppdateringarna, det enda som riktigt sticker ut är att R4 i detta schemat bränner en del effekt, 700mW kontinuerligt lägger jag ogärna på ett ensamt 2W-motstånd.