tek

Artikelgruppen
  • Content Count

    633
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

tek last won the day on September 5

tek had the most liked content!

Recent Profile Visitors

4 091 profile views
  1. tek

    Placering av PSU

    Det är med så mycket annat att det blir rätt så intressant när man tränger ner lite djupare. Beteendemässigt är det ungefär samma sak som när du och @calle_jr går ner på djupet och försöker förstå och utveckla er elektronik. Skulle ni vilja sälja produkterna på öppna marknaden krävs även andra kompetenser. Med min bakgrund är det faktiskt rätt spännande att försöka tränga sig ner i direktiv och regelverk, vilket kan vara nog så knöligt men kul när man väl lyckats någorlunda. Det är en annan aspekt av att förstå världen. Bra att veta! Det är kanske risk att dumma frågor kommer åt ditt håll. En gång hade jag tillfälle att träffa en farbror från UL i Holland, den stackarn var förvånansvärt tålmodig att bli pepprad med frågor gällande säkerhetskrav. Men ja jag håller med, certifiering är intressant då det ligger tankar bakom det som gör att man konstruerar bättre och säkrare om man tar det i beaktande. Detta iaf med tanke på elektronik iallafall. Tack! Ska läsa den, har nån bok gällande CE liggande då jag ville få en känsla vad mer 'behövs' ifall jag skulle vilja produktifiera nån labbruska. Säkerhet och EMC tycker jag mig ha koll på (och konstruerar därefter). Men det är såklart fler regler som jag inte kommit i kontakt med.
  2. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Bara för att det inte hänt nåt i tråden på ett tag betyder inte att inget händer. Här görs exempelvis plats i hyllan där Maria ska placeras.
  3. tek

    Placering av PSU

    Intressant! Jag har bara jobbat med certifiering typ EMC och CE indirekt, genom att jobba på RnD. Man behöver sällan grotta i reglerna direkt men ibland vara med och lösa problem gällande dessa. Jag tycker att mina erfarenheter stämmer överens med dina, att dessa saker tas på största allvar. Jag har aldrig ens hört rövarhistorier och dylikt gällande sådana spörsmål. Låter som ett bra företag som tar lagar och regler seriöst.
  4. tek

    Placering av PSU

    Det stämmer att det är upp till tillverkaren (eller möjligtvis importören) att genomföra testerna, om det görs in-house eller görs av tredje part. Men de är dock till min kännedom skyldiga att kunna uppvisa dokumentation om genomförda tester. Detsamma gäller väl för övrigt CE-märkning. Så självreglegering är inget konstigt i sig. Inom en frisk R&D avdelning sker detta per automatik. Men visst, inom hifibranschen finns en hel del mindre seriösa aktörer. Gråimport från Kina skulle också kunna vara källa till mindre bra kollade prylar. Det gäller att veta vad man köper.
  5. tek

    Placering av PSU

    Apparater som gått igenom EMC tester också bör igenom att fått utstå påstrålat (dvs immunitet mot yttre störning). Men jag får poängtera att jag inte har erfarenhet av tester för hifi och vet inte standarden i detalj. Med det sagt så om det är PSU:er i separat låda, nån slags 'fin-PSU' så hade jag hade haft dem vid varje respektive apparat. Jag resonerar utifrån att tester som gjorts vid utvecklingen av apparaten i fråga bör ha gjorts med det faktiska PSU:t i närheten. Väggbulor låter jag ligga vid fördelnibgsdosan ihopklumpade med andra, av ren lättja skulle jag tro.
  6. tek

    Peo's prylar

    Tack, gillar att semestra på Österlen och vad jag förstår så bor du ett stenkast därifrån. Kanske hör av mig nån sommar och ser om du är hemma.
  7. tek

    Peo's prylar

    Kul @Peo med nya prylar. Skulle gärna höra din rigg.
  8. tek

    Vad lyssnar du på just nu?

    Svenskpress från 1966. Låter bra, även fast den anges som stereo så tycker jag det är mono, vilket kanske är tur då monoskivor som ibland gjorts om till stereo kan vara lite 'icky'..
  9. tek

    De är ju ändå fredag...

    Denna video passar kanske här. Lite pinsamt är att det dröjde till tuggummit och folien innan jag fattade att det är ett skämt. Å andra sidan finns en del knäppa videos där entusiaster visar sina tricks.
  10. Lokala loppisen hade fått in en nya skivor. Jag hängde på låset och kunde plocka lite allt möjligt. Fanns ingen tid att kolla skicket, men för 10kr/st kan man chansa.
  11. tek

    Maria - ett RIAAsteg

    Snyggt jobbat! Tänker mig att en masteringstekniker med skulle kunna eq:a dit de 4 polerna för att få med detta, eller iaf de första 2. Hur mycket avviker det om du byter pu, till exempel en MM av valfri sort? Dina beräkningar tyder på ett ganska högt Q-värde, iaf Q>1, dvs magnituden ökar innan den sluttar. Ett enkelt nollställe skulle nog bara försämra som du skriver, men om man visste Q-värdet och frekvens skulle man kunna tuna ut det med ett dubbelnolla, dvs inversen av parallellresonansen. Det är överkurs, och kräver att vinylen i ens samling beter sig hyffsat lika, men det kanske den gör?
  12. tek

    Repig Vinyl

    Att plocka fram en platta i mindre bra skick och slippa lyssna lite på 'spänn' för snart kommer ett riktigt elakt knäpp som en käftsmäll har varit skönt att slippa. En ökad detaljnivå märks på en del plattor när knaster har reducerats. Algoritmerna är dock inte perfekta. Jag upplever inte att jag behövt vrida upp känsligheten i mjukvaran så mycket att ljudkvaliteten blivit lidande. Eller så har jag kanske accepterat att det inte går att få bättre bortom en viss gräns, jag vet inte. överlag är den förbättring som jag tycker uppnås på många skivor är så pass bra, så att valet att behålla komponenten knappast var svårt. Jag tenderar att lyssna längre, dvs fler skivor i sträck, och med större rotation bland skivorna. Om det är nyhetens behag märker man väl med tiden. Som @MatsT var inne på så vill man kunna koppla förbi ad/da-kedjan helt, så jag kommer skaffa ett nytt försteg med en tape/processor loop. Det andra som måste till är en dator som kan gömmas och ska endast användas för detta. Ingen skärm, utan endast styrning från telefon/surfplatta. Högsta samplingsfrekvens jag använt är 96kHz. Testade med 192kHz och vid ett tillfälle hörde jag ljud som liknande 'thumps', och Cantabile har en mätare som anger belastning, där verkade datorn ligga på gränsen att hinna med tidsmässigt. Nu har jag maxat den interna bufferstorleken och kör 96kHz och hittils ej haft problem. En gissning är att man behöver ett ljudgränssnitt med bättre bandbredd till datorn, exempelvis PCIe eller USB3 om man prompt ska upp till 192kHz. Min laptop är knappt belastad alls (CPU runt 5-7%) beräkningsmässigt och mängden RAM är runt 200MB med max bufferstorlek inställd i Cantabile. Om det faktiskt är gränssnittet till min Clarett 2Pre (USB2) som inte hinner med vet jag dock inte. Eftersom skivor blir överlag tystare så upplever jag andra problem tydligare. Bruset som uppstår pga av skitig nål eller ett par dammfibrer som fastnat på nålen slår rätt igenom på ett annat sätt nu, tydligare. Upplever att alla mina 4 olika nålborstar är skräp just nu. På åtminstone en sliten platta har det hänt att jag upplevt att distorsion blivit tydligare då knaster reducerats, eller om det beror på att mjukvaran förvärrar. Det är svårt att veta då jag inte har tillgång till att kunna växla snabbt mellan med och utan filtrering. Störst förbättring har varit plattor i sämre skick men jag har även haft bra resultat med relativt nya skivor som börjar bli slitna och nya pressar av lite halvknagglig kvalitet.
  13. tek

    Repig Vinyl

    Skepticism är sunt, och ja man kan sabba ordentligt om man är oförsiktig. Jag försöker inte övertyga någon, och är medveten att införa en ad/da-kedja och digital filtrering inte är särskilt lockande för de flesta, eller iallafall många. ------------------------------------- Jag tror de flesta av dessa algoritmer beter sig liknande. Kortfattat är att man letar efter områden med mycket höga amplituder i förhållande till omgivningen, spikar. Det går ut på att man på förhand ungefär vet hur ett klick ser ut. Det är en process som sker i tidsdomänen. Tyvärr har ju algoritmen ingen aning om hur signalen skulle se egentligen, utan man får gissa. Acon Digital skriver i manualen att man estimerar vad signalen bör varit. Det kan ju i princip betyda vad som helst tyvärr, allt från enkel interpolation till valfri smartare algoritm baserat på musik/tal generellt eller på just denna inspelning. Denna beskrivning är inte från Acon Digital, men jag tror att algoritmen är liknande. deCrackle är inbyggt in i deClick och processen för att leta efter knaster skiljer sig mot att hitta klick: "while the decrackler algorithms eliminates the frequent, but short clicks that the human ear perceives as crackle." Den tredje algorimen, som reducerar "thump"-ljud har jag inte använt. Jag började att labba med detta med hörlurar, men tycker att jag blev lite väl glad i att gasa på, dvs öka på reglagen ordentligt vilket inte nödvändigtvis gav trevligare lyssning, eller tar bort allt oljud. Ganska snabbt började ändrade jag mitt sätt att utvärdera, till att lyssna på vinyl så som jag normalt gör, via högtalare. Då blev strategin som jag använt är att ha så låg känslighet som möjligt för crackle och click, men som fortfarande fungerar lyssningsmässigt. Jag har enbart använt lyssning för att avgöra vad som funkar för mig och jag har tycker att det har gett bäst resultat att använda en av standardinställningarna ("repair crackle and clicks") och därefter enbart justerat känsligheten för Crackle och Click. Nu när jag börjar bli varm i kläderna och snabbt kan ställa in känsligheten ska jag börja testa att ändra click expand och click time skew. - Känsligheten för klick har jag hittils behövt justera mellan ungefär 0-50%. Jag upplever algoritmen som mycket effektiv och även om de på lägre känslighet tillåter mer som blir inte klickljuden alls lika besvärande. De som klick som släpps igenom blir på nåt sätt avrundade vilket ofta räcker för mig. Justerar man reglaget över nånstans 70% nånstans så tycker jag det påverkade musiken, låter lite som klippning. Vid 90% är musiken i princip förstörd. Så jag ser det som mycket troligt att det går att få den att feltrigga om man är oförsiktig. Det bör finnas en dimension av vilken typ av musik man lyssnar på som spelar in också. - Knasteralgoritmen känns inte fullt lika effektiv map känslighetsreglaget som klickalgoritmen. Skivor med både högt knaster och klick får jag intrycket att knaster måste sättas på en högre känslighet för att uppnå ett bra resultat. Reglaget har jag varierat också mellan 0%-50%, kanske lite högre i något extremfall. Jag upplever det som att man kan få en avsevärd förbättring. Av de skivor jag testat brukar jag hamna ganska ofta på 20-35% på båda reglagen för känslighet, mer sällan över 40% eller under 15%. Jag har inte testat mer än lite drygt 10 skivor så man får ta ovan med en nypa salt. Jag gav nog mig själv falsk marknadsföring då jag skrev att jag använt deNoise. Jag har försökt använda den, men har endast haft ett enstaka tillfälle där jag tycker den gjort någon reell nytta, vilket är alldeles för lite för att bygga någon erfarenhet på. Jag har mestadels använt den för att det är underhållande att se ett spektrum av musiken i realtid och dragit alla reglage i botten. Ska jag lyssna så länge så att datorn kommer går in och till skärmsläckaren, tar jag bort DeNoise instansen och routar om audioströmmen direkt till utgången. Manualen anger arbetsättet såhär: Regardless of the operating mode, the noise reduction algorithm requires an estimate of the expected frequency distribution of the noise called noise profile. In the adaptive mode, the noise profile is evaluated constantly using advanced statistical methods. Återkommer med några avslutande kommenterar om detta ämne
  14. tek

    Repig Vinyl

    Jag har använt två olika mjukvarupaket för att åstadkomma en "declicker". Ena paketet är en "VST Host", se wikipedia. Jag ser det som en skalprogram där man laddar funktionalitet utefter behov via plugins. Efter lite googlande verkade Cantabile vara en stabil och bra VST Host, även om det finns flera olika varianter. Jag kör Lite-versionen av Cantabile, den är helt gratis och funktionaliteten räcker för det jag använt den. Om man vill ha möjlighet att spela in via Cantabile, för att exempelvis rippa, så får man börja betala. "Solo" kostar runt 700kr. Än så länge har jag inte haft behov av det. Setupen är simpel, välj drivrutin, samplingsfrekvens och bufferstorlek: De plugins jag använt kommer från ett annat mjukvarupaket som heter Audio Restoration Suite från Acon Digital. I detta paket får man med fyra stycken plugins. Saxat från hemsidan: DeNoise is a plug-in designed to reduce stationary noise, such as broadband noise, hiss, wind noise, buzz and camera noise. Great efforts have been put into preserving as much of the original signal as possible during the noise reduction process. As a result, DeNoise can reduce or in many cases completely remove the noise in a very transparent manner without loss of transients, attacks or “air” in the recording. DeHum targets hum and buzz typically introduced by poorly grounded electrical equipment, but also other tonal noise sources like electrical motor noise. DeClick is designed to remove impulsive noise such as clicks, crackle, plosives and thumps. These distortions are frequently encountered on LP and 78 RPM records, but also occur in digital recordings when recording voice without pop shield or due to drop-outs or distorted data packets. DeClip restores audio recordings distorted by analog or digital clipping. Jag har hittils testat 2 plugins, DeClick och DeNoise, de två andra har jag inte riktigt sett behov av och således inte testat. för närvarande ser flödet ut i Cantabile såhär: Dvs från ingångarna går audioströmmen till en instans av DeClick och därefter till en instans av DeNoise, och därefter till utgång 3 och 4 på ljudgränssnittet. Fortsätter imorgon med DeClick och DeNoise...