Jump to content

Recommended Posts

Posted

Den digitala utvecklingen har gått framåt på senare tid och vi har mer och mer konstaterat att skillnaden mellan olika medier har förändrats radikalt. Vad som är bättre eller sämre är snart sagt ingen fråga, utan blir mer beroende av den personliga smaken. Vinylentusiaster som t.ex. Michel Fremer på Stereophile har på senare tid kommenterat detta och till synes fått göra omprövning av gamla inställningar. För inte så länge sedan uttalade han sig så att alla analoga källor var bättre än de digitala, dvs den enklaste skivspelare kunde slå ut allt i den digitala vägen. Sedan han varit med och utvärderat både MSB och dagens digitala nyhet så är han sannolikt inte så säker längre.

Här är dagens lilla produktserie.

Alexia089_zps3b53753a.jpg

Vi pratar State of The Art i digitalt hänseende. Vivaldi från dCS i fyra läckra boxar.

Presentationen skedde på Audio Concept i veckan, under ledning av P.L. Audio och med representant från tillverkaren.

Calm

• Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Här har vi demons laguppställning:

Alexia092_zps63db5646.jpg

Lars Ek från P.L. Audio som svarar för import och agenturer av en hel rad utomordentliga produkter som t.ex. ASR, Clearaudio, Focal, Isotek mfl,mfl.

http://www.plaudio.com/wordpress/?page_id=7

Raveen Bawa Export Sales Manager från Data Conversion Systems Ltd, dvs dCS

www.dcsltd.co.uk

Två synnerligen kunniga och sympatiska personer som brinner för bra ljudåtergivning i den absolut högsta klassen

Calm

Posted
Så här såg den apparatmässiga uppställningen ut.

Alexia090_zpsc98dc233.jpg

Högtalare för dagen från YG-Acoustics Anat III Studio.

http://www.yg-acoustics.com/category/anat-iii-gallery

Föstärkeri från Colorado och närmare bestämt Boulder från orten med samma namn.

Alexia078_zps4e645497.jpg

Och på ömse sidor om förstärkaren den fyrdelade digitalriggen från dCS.

Calm

Finns det ingen gräns för hur grov porr man får visa här?

Så d-a snyggt!

Posted (edited)
Nobody puts Wilson in a corner.. Förutom Audio Concept! ;):black:

Haha! :icon_smile_cool:

Den riggen hade varit kul att höra. dCS riggen alltså.

Edited by Apexorca
Posted
Nobody puts Wilson in a corner.. Förutom Audio Concept! ;):black:

Som i andra sammanhang så kommer det inte an på storleken utan på tekniken. Här pratar vi förfining och subtila nyanser i solopiano de luxe.

AC plays them all, but chose tools for the purpose!

:mm:;)

Calm

Posted

Om vi börjar med vänster sida längst ner så ser vi driven.

Alexia084_zpsec0d5d6c.jpg

Solid rock VRDS-teknik här, inga sladdriga slädar här inte! :mm: :mm:

Alexia083_zpsdb9af697.jpg

Ovanpå denna DAC:en!

Har kan man börja om man vill och köra en kombo som synkar mellan sig vad jag förstår på Raveen. Bara detta är en totalt ny plattform som grund för hela konceptet som tagit två och ett halvt år att utveckla.

Alexia076_zps0abadb5e.jpg

Vid sidan om denna stapel kan man koppla ihop denna enhet med i princip allt som finns på marknaden. Här någon form av server direkt mot DAC:en med iPad-styrning.

Alexia073_zps18bce118.jpg

För den mindre tekniskt intresserade Calm blev detta lite av korvstoppning. Men vad jag förstår så fanns här alla tänkbara och otänkbara anslutningar, det räcker för mig.

Calm

Posted

Riktigt läcker uppställning....och YG är läckert råa...tycker de är ett steg till i råhet med spindelskydden till elementen... :mm:

Kul linjespel på dessa nya dCS!

\\K-man

Posted
Vinylentusiaster som t.ex. Michel Fremer på Stereophile har på senare tid kommenterat detta och till synes fått göra omprövning av gamla inställningar. För inte så länge sedan uttalade han sig så att alla analoga källor var bättre än de digitala, dvs den enklaste skivspelare kunde slå ut allt i den digitala vägen. Sedan han varit med och utvärderat både MSB och dagens digitala nyhet så är han sannolikt inte så säker längre.

:Thinking: Hmmm... han var rätt säker när jag och Calle_jr pratade med honom i Holland. Jag sa då att jag njöt lika mycket av min digitala källa som vinyl. Det höll han inte med om. Han menade att seriös lyssning är bara möjlig med vinyl. Förmodligen håller Calle_jr med men inte jag.

Posted
Finns det ingen gräns för hur grov porr man får visa här?

Så d-a snyggt!

Ja dCS spelar i en egen liga i den digitala världen när det gäller design :mm:

Posted
:Thinking: Hmmm... han var rätt säker när jag och Calle_jr pratade med honom i Holland. Jag sa då att jag njöt lika mycket av min digitala källa som vinyl. Det höll han inte med om. Han menade att seriös lyssning är bara möjlig med vinyl. Förmodligen håller Calle_jr med men inte jag.

Det var detta uttalande i MSB recensionen som fick mig att tvivla på att han var lika tvärsäker nu som tidigare "The next day I talked to Michael Fremer, who had a similar MSB stack on loan, also fronted by a Meridian Sooloos Control 15. "It's ironic that I'm starting a new analog website when I've finally found great digital!" he exclaimed. We agreed that our first impressions of the Sooloos-MSB combo were exceedingly positive. MF said that it was the best digital sound he'd heard.

Det lär finnas något motsvarande när det gäller dCS men det har jag inte läst själv.

Men en gammal vinylräv som faktiskt var med och fick igång det nyvaknande intresset för vinyl genom sin egna spalt och egna webbsida, kanske är svårt att omvända helt. Det vore ju att erkänna att man haft fel. Men jag är inte helt säker själv efter att ha hört synnerligen goda vinylriggar på sistone. Jag tänker på Clearaudion och Brinkmann. Men då pratar vi mer än en kvarts miljon i utrustning.

Calm

Posted

I den andra stapeln till höger om förstärkaren:

Alexia075_zps0a745197.jpg

Längst upp klockan som synkar alla enheter mot varandra. Man kan koppla den till drive och Dac enbart och då avstå den enhet som står under dvs Upsamplern.

Det är knappast en klocka som utgår från någon standard BurrBrown, utan helt egenbyggd av dCS, i likhet med vad MSB gör.

Tror att den tillsammans med precisionen i komponenter och konstruktion, utgör hemligheten med hela konceptet.

Upsamplern kan hantera 32/384 i likhet med min MSB och via nätet tanka ner högupplösta filer.

Vad jag förstod så finns Usb-kopplingsmöjligheter som också möjliggör uppdateringar av mjukvaran.

Calm

Posted (edited)

Firmware updates kommer i form av CD skiva tillsänt ägaren. Alla inkopplade enheter uppdateras då automatiskt inom en 50min period.

Jag uppskattade verkligen CD-transporten. Såfort en silverskiva åkte in lät det otroligt bra på alla sätt. Man får nästan omvärdera begreppet skärpa, med en härlig dynamik och anslag. Blev verkligen omsluten av inspelningen, fantastiskt mycket information återgavs.

En bra bit kvar för Macbooken och ännu lite längre för NASen, självklart en milsvid skillnad i uppbyggnad och pris. ;)

Edited by crion
Posted

Att dCS Vivaldi tillhör Digital State of the Art råder det nog inga tvivel om, lät förbaskat bra av det lilla jag hörde :app:

/byZan

Posted

Så här blev då utsikten från sweetspot:

Alexia068_zps15ee61a6.jpg

Normalt föredrar jag något mjukare högtalare än YG. Men jag kan säga att i detta fall blev det en positiv överraskning att de också utöver att var neutrala som sådana naturligtvis också levererar vad som matas in i dem. Utmärkt sätt att höra vad dCS:n faktiskt har för karaktär. Ljudbilden är stor, djup och transparent. Framförallt så känns Vivaldin som den kommit förbi det som jag kopplade ihop med dCS tidigare nämligen, en något kylig och nästan lite åt det metalliknande hållet. Bilden som framträder är mot det högupplösande hållet utan att för den sakens skull vara ett uns hård. Analog skulle ju kunna vara en standardbeskrivning, men den här kombon går förbi den och tar ett ytterligare grepp på diskant och mellanregisterhanteringen som blir holografisk och skön till sin natur. Detta utan att vara diffus eller otydlig. Jag brukar säga att diskanttonens hårda kärna kläs med ett hölje av harmoni och övertoner som blir synnerligen behagligt och musikaliskt tillsammans med t.ex. pianomusik som är min favorit. En kort lyssning ger naturligtvis ingen rättvisande bild totalt, men ljudet är mycket snarlikt det som MSB presterar. En ny digital presentation kan man utan vidare säga utan att överdriva.

Så för den som ännu inte hört detta skynda ner till AC och få en högtidsstund och en vaccination från eventuell vinyllängtan. Så mycket bättre än så här blir det knappast och så slipper man allt praktiskt kring vinylen dessutom.

Calm

Posted

Apropå Fremers vurmande för vinyl som det överlägsna mediet så testar han dCS-stapeln i januarinumret av Stereophile och avslutar med detta:

9dMHyK0.png

Hela testet är extremt intressant läsning. Önskar bara att han testat mer utan klocka och upsampler, för jag kommer nog aldrig någonsin ha råd med hela stapeln…

Posted

I stugan så spelar det bättre med Weiss, ML och B&W än det gjorde hos AC med Vivaldi!

Eller så är mitt ljudminne kort? ;)

Äntligen helg och lite musik in i öron och hjärta :mm:

Trevlig helg!

/byZan

Posted
I stugan så spelar det bättre med Weiss, ML och B&W än det gjorde hos AC med Vivaldi!

Eller så är mitt ljudminne kort? ;)

Äntligen helg och lite musik in i öron och hjärta :mm:

Trevlig helg!

/byZan

Den egna upplevelsen är alltid "sanningen". ;)

Posted
;) Kan nog instämma med ByZan.. Hemma spelar Vivaldi också bättre än hos AC. Möjligen kan det ha att göra med farbröderna Wilson och Krell samt med tvillinggrabbarna LAMM ;)

God Jul alla glada

/Pärr

Va? :o Finns det elektronik gjord någon annanstans än från Boucherville, QC, Kanada? Hade ingen aning om det.De söder om gränsen trodde jag bara kunde göra högtalare och friterad kyckling!..... ;):icon_smile_cool::D

God Jul! :)

Posted

Var naturligtvis nere på AC som vanligt på fredagarna. Rutin numera för att inte missa någon väsentlig nyhet.

Redan igår hade Larry, Raween och Robban ändrat förutsättningarna radikalt.

dCS004_zps0de06bde.jpg

Nu med intrimmat värstingsystem från MBL.

Detta tillsammans med dCS-riggen var en riktig rysare!

Måste säga att det systemet som jag kan ganska bra sedan tidigare hade fått sig ett rejält lyft. Om man spelar så här bra hemma så är det bara att gratulera! :mm: :mm:

dCS011_zpsfc289428.jpg

Nu spelande via Der Vorverstärker ett lagom kaxigt namn på en riktigt bra förförstärkare. På golvet framför matande var sitt högtalartorn slutsteg från MBL kopplade till en TORUS skiljetrafo i 60 kg klassen.

Calm

Posted

Referenslyssnade lite mot MSB hemma och konstaterar att med den nya Galaxyklockan så ligger man ljudmässigt ganska nära varandra. Ambiensen och luftigheten i diskanten samtidigt som man presenterar närvaro och musikalisk värme är nog de kännetecken man kan lyfta fram och gör dessa två kombos så bra.

Piano presenteras på samma sätt i de två. Stark dynamik kombinerat med utmärkt diskant och kropp i flygeln som är så viktig i sammanhanget. Röstbehandling likaså. Så frågan är egentligen vad man får rent tekniskt sätt ut av de olika enheterna.

Calm

Posted
Referenslyssnade lite mot MSB hemma och konstaterar att med den nya Galaxyklockan så ligger man ljudmässigt ganska nära varandra. Ambiensen och luftigheten i diskanten samtidigt som man presenterar närvaro och musikalisk värme är nog de kännetecken man kan lyfta fram och gör dessa två kombos så bra.

Piano presenteras på samma sätt i de två. Stark dynamik kombinerat med utmärkt diskant och kropp i flygeln som är så viktig i sammanhanget. Röstbehandling likaså. Så frågan är egentligen vad man får rent tekniskt sätt ut av de olika enheterna.

Calm

Kul att du jämfört och att det inte var skillnad i presentationen, det hade kunnat blivit dyrt annars ;)

Så då är det tycke och smak som är det som avgör valet om man nu ska upp på de nivåerna? Undrar vad och vem som kommer härnäst med något i denna klass? Jag ska iaf vänta och se samt fylla på plånboken, det kanske blir billigare med tiden också? Eller så får man se till att vinna mer är 20-25kr på lotto ;)

/byZan

Posted
Men en gammal vinylräv som faktiskt var med och fick igång det nyvaknande intresset för vinyl genom sin egna spalt och egna webbsida, kanske är svårt att omvända helt. Det vore ju att erkänna att man haft fel. Men jag är inte helt säker själv efter att ha hört synnerligen goda vinylriggar på sistone. Jag tänker på Clearaudion och Brinkmann. Men då pratar vi mer än en kvarts miljon i utrustning.

Skall jag tolka det som att det kostar 3 gånger mer att få ut lika bra ljud ur digitala medier? ;):o

Posted
Skall jag tolka det som att det kostar 3 gånger mer att få ut lika bra ljud ur digitala medier? ;):o

Går det i huvudtaget? :Thinking:

/byZan