pärr

Medlem+
  • Content Count

    372
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Location
    Sweden

Recent Profile Visitors

3 908 profile views
  1. pärr

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Apex Ett otroligt reportage 🙏 förstår ej hur du hinner lyssna, plåta i adekvata vinklar och DESSUTOM komma ihåg både ljudbilder och apparatbeteckningar.... Du har uppenbart en särskiljande förmåga tack för ”The show” /Pärr
  2. Du ska ha heder för dina tekniska spaningar @calle_jr. Inte tu tal om det. Dom är bättre än Stereophile:s. Men som moderator får du mer än gärna radera mina personliga generaliseringar då. Det är som sagt min egen högst personliga uppfattning och jag inser, via ditt inlägg, att dom inte var relevanta här. Det beklagar jag. Jag får komma igen i ett annat sammanhang (kanske) /Pärr Lyssna väl
  3. Hej @calle_jr Nej jag har inget exempel som med statistisk säkerhet (som med 5% felmarginal) fastställer de generaliserande kategorier jag (personligen) målade upp. Men efter att jag, såväl som många andra här, har hängt på diverse internationella forum i drygt 30 år så tycker jag man kan utkristallisera ungefär dessa grupper. Det är extremt tydligt när man läser inlägg och svar. Rätt eller fel. Min kommentar av vad som var "dokumenterat" relaterar alltså till mitt eget "mind-set". Det må kanske vara ett feluttryck. Ber om ursäkt i så fall, men jag tror inte du är helt främmande för grupperingarna. Jag reagerade bara på att många inlägg nu i olika trådar verkar ha bäring på pengar eller "prylar" (som du själv skrev med viss underton) och att det sedan följer kommentarer kring det. Jag tycker bara alls uppfattningar, omdömen, teknikfunderingar eller "inköp" kan vara intressant att läsa om och att ingens kommentarer skall förringas, oavsett om det då handlar om teknik, dyra prylar eller annat. Det är så ett fora fortlever (som jag skrev). Det skulle nog bli för enkelspårigt annars. Alla på detta fora är nog väldigt medvetna om i stort sett alla aktiva forum:ister här och därför är nog ingens kommentarer särskilt förvånande. Men kan vara väl så intressanta ändå. Min kommentar var möjligen också avsedd till din undersökning att dom, som vill, kan kategorisera sig själva. Skulle vara intressant. Du får bygga på med hur många kategorier till du finner intressanta utöver mina högst generaliserande. Jag kan börja: Jag tillhör nog kategori 5 (?). Udda grupp. Dvs jag har ingen extrem budget för HiFi (finns mycket annat i livet som kräver sin beskärda del) men jag har förmånen att kunna köpa de produkter jag tror på och passar ihop i ett system. Jag har heller inte i närheten av ditt teknikkunnande även om jag är väldigt tekniskt intresserad. Har med stor behållning läst flera av dina teknikorienterade inlägg. Tack! Mycket givande. Min kommentar var inte menat att provocera utan bara att väcka en viss reflektion och förståelse för allas koppling till denna hobby. Svårare än så var det inte Lyssna väl /Pärr
  4. Jag tror @calle_jr slår an en intressant fråga här. Det finns sedan långa urminnes tider dokumenterat (globalt) 4 typer av HiFi personer: 1. De med begränsad budget men med hög kunskap om teknik 2. De med begränsad budget och med svag/mindre kunskap om teknik 3. De med hög budget och begränsad kunskap om teknik 4. De med hög budget och med hög kunskap om teknik lägg därtill varje grupps intresse och kunskap om MUSIK så har vi ännu en palett Man kanske ska placera sig själv först för att förstå andra för att undvika att det blir konflikt. Ömsesidig förståelse helt enkelt och respekt för allas inlägg. Det är på ett så sätt ett fora lever vidare. I övrigt ser jag fram emot kommande ”poll” lyssna väl /Pärr
  5. Lite sen på pucken här märker jag. Vill även jag passa på att tacka för umgänget under dagen, och inte MINST middagen på Belgobar. En eloge till byZan som lockade ihop 17 st. Hade många skratt och givande diskussioner under middagen med flera, inte minst då vi backade till HIFi från 70-90 talet, men även efteråt med bl.a. @chg , @eliot, och allas vår ”kabelprofessor” Torkel i baren på Jornalistklubben efter Belgobar. Vem vet, kanske någon ny ”konstruktion” ser dagens ljus inom kort 😙 Var bara på mässan under Lördagen pga andra åtaganden under Söndagen. Lyssnade ovanligt lite i år och hade helt fel kläder på mig då det blev alldeles för varmt i många rum. (Mitt eget fel såklart) Kul att läsa mässtråden med andras intryck, och hur olika vi trots allt uppfattar ljudbilder. /Pärr
  6. pärr

    A clock to rule them all

    @Hans-Tommy Hej, Jag förstår din synpunkt och håller med dig. Som jag skrev i mitt första inlägg var jag tacksam för tips på ny produkt... skall kollas på HEM.. OK? Jag gillar utveckling 👍👍 mina efterföljande svar var på övriga inlägg.. hoppas vi håller oss inom ”dikeskanterna” ? Skälet att jag skrev är att jag dock är intresserad av externa referensklockor då jag har testat ett antal med min Vivaldi Master clock (ja jag har hela Vivaldi set-upen själv även om jag tycker det är ointressanta att tala om det publikt) har även en god relation med en fantastisk herre i Japan som utvecklar Cybershaft .. hade tidigare hans NO 14... kommer få hans nya för test vilket är en break through .. Cesium What’s out men hörrni, förstår inte allt tjafs Vi lägger dom investeringar vi vill och tror på. Är vi överens om det så ok.. sen får vi inte glömma Hans-Tommys upplevelse... Jag vill gärna lyssna på den innan vidare kommentarer om klockor (som ju faktiskt är en sekundär issue om man är nöjd) frid? /Pärt
  7. pärr

    A clock to rule them all

    Intressant att denna typ av diskussioner kan dra iväg och väcka tankar som länge kan ha legat och ”grott”. Det är väl sunt att allt kan dryftas oavsett om det gäller pris, prestanda, utseende, varumärke eller vad det nu må vara. Jag kommer osökt att tänka på Tom Wolfes bok ”Fåfängans Fyrverkeri” vars innehåll ju beskriver ett ganska ”extensivt och flärdfullt everne” i NYC på 80-talet bland vissa yrkesgrupper. Det kan man såklart tycka vad man vill om. Min kommentar var inte menat att marknadsföra någon klocka på något sätt utan bara att kort dra hur Mutec Ref 10 är tänkt att fungera med just en dCS Masterklocka i detta fall. Det finns såklart digitala ”enheter” som har 10 MHz ingång och således inte behöver en masterklocka vilket ju ger ett färre antal burkar. På tal om ”svindyra produkter” så håller jag absolut med om det. Dilemmat (min egen åsikt) är ju att går man från en anläggning på 20.000 till en på 40.000 så märker man skillnad. Går man från en på 50.000 till 100.000 så kan det vara svårare. Går man från en på 300.000 till 500.000 så kan det vara ännu svårare. (Undantag finns såklart) Problemet är väl att den som vill, och har lust att betala, måste lägga väldiga pengar på hur långt man vill gå och tro man kan få ytterligare välljud genom att få det ”lilla sista”. Nyttoeffekten blir väldigt dyrköpt den sista biten s.a.s. Att bara ifrågasätta att det är svindyrt tror jag därför inte ALLTID har med fåfänga att göra. Var och en får självklart avgöra det men det kanske är helt andra saker som driver ambitionen. Att bara plocka det absolut dyraste ur en butik är enkelt för den som kan betala, och man behöver inte ha så mycket kunskap eller egna teorier om vad som kan fungera ihop för att göra det, men jag är ganska övertygad om att alla här som på något sätt sitter på en kostsam rigg alltid har haft ett ideal att sträva efter. Sen att det idealet hamnar i olika prisspann blir ju en konsekvens därav. Det får mig också att tänka på att jag skrev ett inlägg på ett grannfora för 10-12 år sedan som berörde just detta och där jag tyckte det vore spännande att, som motsats, göra en test för de som var intresserade av att sätta ihop den mest välljudande riggen för 25.000 med max 4 enheter. (Högtalare, förstärkare och signalkälla + valfri enhet) Det tycker jag hade varit kul och utmanande där man verkligen hade fått tänka till. Därefter hade man åkt runt och lyssnat på allas alster. Tyvärr så föll det inte i så god jord så ”projektet” dog. Så vi får nog leva med att många tycker det är mera intressant med betydligt kostsammare kombinationer. Sen finns det något som heter vanlig hederlig avundsjuka också, men det är så klart en annan sak och kanske än mera infekterat att diskutera. /Pärr
  8. pärr

    A clock to rule them all

    Fick ett snabbt sms på mitt inlägg trots sen timme.. Kul.. Ok: Förtydligande Svar: den presenterade klockan som Hans-Tommy refererar till är mer att jämföra med dCS Vivaldi Masterclock. Som givetvis också har 44.1 och 48 möjlighet. Jag håller med, det blir en väldigt stor skillnad om man kan ”klocka” ihop sina digitala enheter. Men jämförelsen med Mutec är inte rättvis eftersom den förbättrar, om än sublimt, det masterklockan redan förbättrar. Så en jämförelse mellan master och referensklockor tycker jag inte kan göras. Lyssna bäst /Pärr
  9. pärr

    A clock to rule them all

    Hej Hans Tommy, intressant produkt. Låter spännande, Ska kika närmare... Du nämner både DCS masterklocka och Mutecs referensklocka i ditt inlägg. Det kan bli rörigt. Full respekt för det. DCS masterklockan, i din beskrivning, klockar alla övriga digitala enheters individuella klockor (som alla digitala enheter har individuellt) förutsatt att dom har worldclock ingång. Vad Mutec gör via en 10 MHz signal är att den, mycket enkelt uttryckt, förbättrar precisionen och jitter i Masterklockan. Alla inkopplade digitala enheter blir således klockade, via DCS masterklocka, med med än högre precision via Mutec. Det finns många referensklockor att välja på. Prisskillnaden är enorm och Mutec Ref 10, givet teknisk data, är väldigt prisvärd. Det kan vara en förklaring till att inte Masterklockorna har extrema mätvärden och prisnivåer därefter. Alla digitala enheter tar inte heller en 10 MHz signal vilken såklart är en annan orsak. Hoppas du får en god upplevelse. Lyssna väl /Pärr
  10. Hej Calm, Kul att du valde en P10:a. Grattis,,, Jag hade också en P10:a tidigare men gick över till en P20:a då jag ville köra mina Lamm monoblock via den... lycka till nu /Pärr
  11. pärr

    To Clock or not to Clock?

    Hej, Jag kikade just in lite igen i denna tråd. Jag tolkar det som att jag skall hålla käften efter mina kommentarer om externa referensklockor. Om så är fallet så är det långt ifrån ok och jag tappar intresse i fortsatt diskussion. Är man inte önskvärd här så skulle jag uppskatta det via personligt PM från forumledningen istället för kryptiska anekdoter publikt på forat. Hoppas ni mera nyfikna får tillfälle att testa referensklockor, och jag vidhåller att en extern klocka gör skillnad även om det inte får kommuniceras som annat än "junk". /Pärr
  12. pärr

    To Clock or not to Clock?

    @calm Intressanta reflektioner och välberättigade frågor. Det raka enkla svaret är ju att Mutec Ref 10 är en referensklocka som lämnar en ultrastabil 10 MHz signal med mycket bra S/N värde. Mutec MC-3 är ju däremot en masterklocka, dvs jämförbar med Vivaldis masterklocka och den lämnar ingen 10 MHz signal men kan givetvis ta emot en från sin Ref 10 "broder". Sant är ju att MC 3 är en del billigare. Det finns dock ett litet problem och det är att det är en hel del knappande framme vid MC 3:an om man vill byta samplingsfrekvens från tex 44.1 till 48 eller multiplar på dessa. Spelar man mycket med olika typer av inspelningar så kan det bli jobbigt i längden att springa fram och tillbaka. Det finns heller ingen fjärr. En lösning är då att ha 2 st MC-3 or som är individuellt förinställda på respektive 44.1 och 48, då behöver man inte springa fram och tillbaka. Men då blir det dubbla pengarna. Men MC 3 är som sagt ingen referensklocka så en sådan behöver man ändå, om man nu tycker det gör skillnad. cybershaft släpper inom kort en ny OCXO klocka i nivå OP 20 som alltså blir något vassare än Mutec 10:an. Jag hade själv OP 14 tidigare. Priset på OP 20 lär hamna på ca 52-53.000 SEK. Alltså fortsatt avsevärt billigare än flera tillverkares referensklockor som tyvärr kan ligga på 200.000 och mer därtill. I det avseendet menade jag att Mutec Ref 10 levererar otroligt väl för pengarna ? som sagt, försök få tillfälle till lyssning. Det är intressant mvh /Pärr
  13. pärr

    To Clock or not to Clock?

    Hej, Det var minst sagt ett tag sedan man var inne här men snubblade över tråden som Taxmannen skapade. Klockning är intressant och jag har testat en del. Har även haft en rad dCS stackar, allt från Delius, Elgar, Elgar +, Scarlatti och sitter nu som ByZan på en komplett Vivaldi stack, dvs inkl. deras Vivaldi Master clock. Jag ska inte röra till det men Vivaldi klockan har 2 grupper utgångar om 4 = 8 totalt. 4 st ombesörjer 44.1 och 4 st ombesörjer 48. Inkopplingen är: 3 st 75 ohm kablar kopplas från 44.1 utgången på klockan till Drive, dac och upsampler. 2 st 75 ohm kablar kopplas från 48 utgången till Dac och upsampler. Övrigt: 2 st Xlr kopplas från upsampler till dac 1 st Xlr kopplas från drive till upsampler 2 st Xlr kopplas från drive till dac (denna koppling ombesörjer SACD) Slutligen återges allt, oavsett samplingsfrekvens, med 2 st Xlr från dac till försteg. Sker som skrivits helt automatiskt och därefter multiplar på det. Vad gäller referensklockor som skickar en 10 MHz signal till Vivaldi masterklockan så gör det skillnad. Hade tidigare en Cybershaft referensklocka från Japan men sitter nu på en produkt som också nämns i tråden, dvs en Mutec Ref 10:a. Den har extremt bra värden för priset jfrt med tex Esoteric. Har dock ej testat cesiumklockor eller liknande. Så ni som kan och har tid att delta i Byzan:s test med Mutec:en ska verkligen göra det så får ni själva bedöma. Jag rekommenderar det verkligen. Jag är hur nöjd som helst. Lycka till alla /Pärr
  14. Hej HIFI Perrra, Du levererar många inlägg. Igen och igen. De flesta nattetid vad jag kan se. Att sova är väl att må väl. Eller.... ? Jag känner inte dig och vi är inte samma person även om flera har hört av sig till mig om frågor kring det. Dom tror att jag är du. Det har väl med våra snarlika nicks att göra. Varför jag vill skriva detta är helt enkelt för att jag annonserar att jag Pärr är inte samma person som HIFI Perra vilket flera trott Fin vecka och lyssning tillönskas /Pärr
  15. pärr

    Linns LP 12

    Brinkmann Balance kom under mitten av 80-talet. Den bedömdes då vara en mycket bra spelare men på inget sett exceptionell. Brinkmanns motorer som man skryter om vitt och brett är en gammal Dual konstruktion ifrån 1970-talet. Vad har Feickert gjort som är så bra. Visst en trevlig variant av SME´s sliding base använder han på vissa modeller. Men det gjorde ju SME redan på 50-talet. Thales är en förfining av en Tonarm Garrard släppte på 70-talet. Högre precision men med ett helt annat pris också.Hur är precisionen bättre idag än vad den var i Thorens Reference, Prestige, EMT 927, Platine Verider, Micro Seiki SX-8000 II, Goldmund Reference, Final Audio Research, Melco m.fl? Och i detta fallet handlar det inte om 10-15 år utan 30-40 år. Var nyligen med och packade upp en leverans av nya skivspelare 4 stycken likadana i prisklassen 15000 kr. 3 stycken var defekta ifrån fabrik. Dålig lager. Dåligt tonarmskablage. Och det är bara en i mängden av liknande situationer. Jag är ledsen att säga det, men kejsaren är naken. MvH Carl Hej Carl, Jag har varit på resande i x antal månader... Tycker du har en sund syn på vinyl trots din ålder .... 27 !!!!???? Heder. Du pratar gamla vinylriggar... Jag njuter vid de namn du nämner.... Har använt flertalet. Jag kanske går tillbaka själv men inte just nu.... Vill du köpa så kan jag koppla upp en Goldmund Reference här och nu. Originallådor... Vi pratar stora lådor. .aldrig inkopplad. Därmed förstår säkert många medlemmar vems Goldmund det är... Jag avstår att uttala mig om alla analoga svarvar det skrivits så mycket om den senaste tiden..... Ha en fin sommar alla ni som börjar väga över..... Tummen upp för Euphonia /Pärr