Jump to content

Kablar


figge

Recommended Posts

Har under den senaste tiden lyssnat på lite olika kablar i mitt system.

Systemet består av:

CD-spelare Audio Aero Capitole II

Försteg Music First Classic Silver versionen

Slutsteg Mark Levinson 335

Högtalare Verity Rienzi

Nuvarande kablar är ett litet hopkok från flera tillverkare, först NO Frey, ”Siltech 770 i” och Kimber Monocle XL.

Börjar med att göra en liten kommentar kring Siltech-kabeln, köpte den för ganska precis ett år sedan och haft den mellan försteget och slutsteget sedan dess.

Var på väg att sälja den för ett tag sedan i till förmån för annan kabel, med det visade sig att den inte är en äkta Siltech, verifierat från Holland, ridå ner. Inget att anmärka ljudmässigt men undran kom, hur bra är orginalkabeln? Men varför ha en kopia, främst vid en eventuell vidareförsäljning, kändes inte rätt rent moraliskt. Allt såg väldigt realistiskt ut både kablar och förpackning, men det saknades ett intyg på kablarna. Det var i det skedet jag kontaktade Siltech och fick mina misstankar bekräftade.

Min fösta testperiod var med Tellurium Q Graphite XLR, först mellan CD och försteg som ersättare till Frey. Gav mer organiskt ljud i mitt system, framför allt på röster, hördes som väldigt behaglig utan att tappa skärpan och ett litet tillskott i de nedre registren. Testades även senare mellan försteg och slutsteg, inte lika stor påverkan där, så Siltech kopian kanske inte är så dålig ändå.

Tanken var att testa även Tellurium Q Black högtalarkablarna med dem kom med bananer och det fungera inte på slutsteget.

Klar rekommendation om man har ett system som upplevs som ljust och påträngande.

Med i lådan var även en uppsättning från Jorma Design med signalkabel No 3 och även högtalarkabel i samma serie som jag tyvärr inte han med att testa.

Tack Lasses Hifi för lånet

Tiden gick och jag en köpte en Kimber KCAG som jag upplevde som ett steg upp från Frey, lite mer av allt. Synergieffekt med högtalarkabeln?

Tanken föddes då det kanske finns en större potential i systemet mot vad jag trodde innan.

Fick tips om att testa en annan kabel från en ny kabelaktör på marknaden Vertere.

Började med att testa deras billigare Vertere Pulse B XLR mellan CD och försteget mot mina gamla referenser Frey och KCAG och upplevde en skillnad som jag först inte trodde var möjlig.

Allt blev mycket tydligare i återgivningen av speciellt röster där det var möjligt att höra mer av karaktären i personens röst. Lite som att dialekten i en röst framträder tydligare, det var på skivan med Ane Bruun som jag märkte det först. Sen även på andra artisters alster som blev så mycket tydligare i sin presentation.

Andra saker som också märktes var bättre definition av bas, en klarare diskantåtergivning utan att det för den skull blev vasst eller hårt utan bara tydligare. Ungefär samma upplevelse som ett nytvättat fönster, vyn framträder så mycket tydligare utan vinterns skitränder på rutan.

Sen finns det tyvärr ett ytterligare snäpp upp från Pulse B då är det Pulse B Reference med bättre kontakter de som är på Pulse och Pulse R.

Har fått låna ett set med Pulse R nu, utan att ha lyssnat speciellt länge så min enda kommentar än så länge.

Djävla Ulf och Kent att ni födde tanken på att överhuvudtaget att testa dessa. Suck.

Det är faktiskt ett steg upp i rätt riktning, så mycket mer av allt i ljudbilden, främst detaljer.

Den som blev kvar var Vertere Pulse B men önskade att det bara behövt köpa en kabel då hade jag slagit till på en Pulse R, så pass mycket bättre är den mot Pulse B.

Kommer även att testa Pulse B Ref, bara jag får tiden att räcka till.

http://www.vertereacoustics.com/products

http://www.hifiart.se/index.php?sid=3&...&prodID=189

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Musicus

Vertere har jeg hørt mye godt om via min Wilson Benesch handlare i Norge, fikk dessverre ikke anledning å teste de selv men det vil jeg ved anledning, spennende å lese dine erfaringer her :) ...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Del III

Har varit och lyssnat på Pulse R, Pulse B Ref och min egen Pulse B.

Började med att lyssna på för mig välkända Ane Brun med Pulse Ref, allt finns där, öppen, bred och fin ljudbild med detaljer och bra botten.

Bytte sedan till Pulse B, då försvann lite av magin kring hennes röst, kanske lite bättre i basen. Som jag tycker lät helt ok hemma.

Vidare till Pulse B Ref, då kom den tillbaka, magin, med en lite öppnare presentation av hennes röst.

Men tyvärr inte i nivå med Pulse R.

Så frågan är var gör en Pulse R bäst nytta?

Kanske räcker det med en Pulse B till slutsteget.

Link to comment
Share on other sites

Det är naturligtvis helt upp till var och en att lyssna fram komponenter i sin anläggning på sitt eget vis, men jag måste ändå delge min erfarenhet och preferens - att lyssna på de allra flesta skivor jag verkligen vill ska låta bra. Alla dessa skivor ska låta tillräckligt bra så att jag inte sitter och blir missnöjd efter köp. För den med oerhörd bred musiksmak kan det bli svårt, kanske rentav omöjligt att hitta en matchande anläggning. För den med smal musiksmak - kanske bara en enda artist - då är det sannolikt lättare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Träffade Mr T i går, fick möjlighet att höra skillnaderna i de olika nivåerna både på interconnects och USB- kablar.

Detta hördes klart även på en ganska enkel anläggning bestående av Totem Model One, Roksan Caspian och dator via en Pathos Converto DAC. Lite vinyl från Roksan TMS.

Fick tyvärr även lyssna på Vertere Hand-Built, som är ytterligare ett steg ovan Pulse R.

Trodde inte att USB- kabeln hade så stor påverkan på ljudet, så jag förstår Er som letat vidare för att få ut max av era DAC- ar.

Lånade hem ett par Pulse X för att testa mot mina Kimber Monocle XL, så det står på inbränning just nu, återkommer med intryck.

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

Träffade Mr T i går, fick möjlighet att höra skillnaderna i de olika nivåerna både på interconnects och USB- kablar.

Detta hördes klart även på en ganska enkel anläggning bestående av Totem Model One, Roksan Caspian och dator via en Pathos Converto DAC. Lite vinyl från Roksan TSM.

Fick tyvärr även lyssna på Vertere Hand-Built, som är ytterligare ett steg ovan Pulse R.

Trodde inte att USB- kabeln hade så stor påverkan på ljudet, så jag förstår Er som letat vidare för att få ut max av era DAC- ar.

Lånade hem ett par Pulse X för att testa mot mina Kimber Monocle XL, så det står på inbränning just nu, återkommer med intryck.

Intressant vilka olika USB-kablar lyssnade du på?

Skulle vilja prova ngt annat än min gamla Wireworld Starlight

När du skriver Mr T, menar du Touraj Moghaddam himself? Grundaren av Vertere som tidigare jobbade hos Roksan

Link to comment
Share on other sites

I senaste numret (July 2013) av hi-finews & Record Review (köpt i dag) har man gjort en grupptest av USB-kablar.

"Ten key brands all auditioned blind." Det redovisas graf på mätning samt lyssningsintryck från blindtest.

Har bara "ögnat", så frågor kan jag inte svara på men jag kommer att noga läsa det som redovisats.

Numera pensionist men tidigare drygt 40 år som IT-snubbe så sitter det här tänket med ettor och nollor djupt i pannbenet.

Vad gäller USB med överföring av ljudfiler i formen av ettor och nollor med sändare (ibland PC) och mottagare (t.ex. en dac)

så finns det, som det verkar, saker och ting som kan ställa till det också beroende på USB-kabelns egenheter.

Kanske en sån binär typ som jag tvingas krypa till korset, usch hemska tanke. :black:

Link to comment
Share on other sites

Guest dicdac
I senaste numret (July 2013) av hi-finews & Record Review (köpt i dag) har man gjort en grupptest av USB-kablar.

"Ten key brands all auditioned blind." Det redovisas graf på mätning samt lyssningsintryck från blindtest.

Har bara "ögnat", så frågor kan jag inte svara på men jag kommer att noga läsa det som redovisats.

Numera pensionist men tidigare drygt 40 år som IT-snubbe så sitter det här tänket med ettor och nollor djupt i pannbenet.

Vad gäller USB med överföring av ljudfiler i formen av ettor och nollor med sändare (ibland PC) och mottagare (t.ex. en dac)

så finns det, som det verkar, saker och ting som kan ställa till det också beroende på USB-kabelns egenheter.

Kanske en sån binär typ som jag tvingas krypa till korset, usch hemska tanke. :black:

Jag blev lite nyfiken på den artikel i hi-finews som du nämnde så jag har köpt tidningen och har skummat igenom artikeln. Deras beskrivningar av de subjektiva intrycken från lyssningstesten är lite roande. Dom använder en da-omvandlare med asynkron USB. Dom använder den för att konvertera signalen ifrån USB till S/PDIF. Det användningssättet gör att dom nyttjar både det asynkrona interfacet i usb da-omvandlaren och S/PDIF interfacet i förstärkarens da-omvandlare för reducera jitter-nivån. Trots det så tycker dom att det finns hörbara skillnader mellan kablarna. Jag kan inte undgå att bli avundsjuk på deras fantastiska hörsel :)

Jag tror inte det är så stor risk att du tvingas "krypa till korset" pga. en usb-kabel skulle påverka ljudet. Använder du en modern da-omvandlaren med asynkron USB interface så kommer inte eventuellt jitter som usb-kabel genererar kunna påverka audio-klockan i da-omvandlaren.

Link to comment
Share on other sites

Intressant vilka olika USB-kablar lyssnade du på?

Skulle vilja prova ngt annat än min gamla Wireworld Starlight

När du skriver Mr T, menar du Touraj Moghaddam himself? Grundaren av Vertere som tidigare jobbade hos Roksan

Just, himself.

Link to comment
Share on other sites

I senaste numret (July 2013) av hi-finews & Record Review (köpt i dag) har man gjort en grupptest av USB-kablar.

"Ten key brands all auditioned blind." Det redovisas graf på mätning samt lyssningsintryck från blindtest.

Har bara "ögnat", så frågor kan jag inte svara på men jag kommer att noga läsa det som redovisats.

Numera pensionist men tidigare drygt 40 år som IT-snubbe så sitter det här tänket med ettor och nollor djupt i pannbenet.

Vad gäller USB med överföring av ljudfiler i formen av ettor och nollor med sändare (ibland PC) och mottagare (t.ex. en dac)

så finns det, som det verkar, saker och ting som kan ställa till det också beroende på USB-kabelns egenheter.

Kanske en sån binär typ som jag tvingas krypa till korset, usch hemska tanke. :black:

Det är märkligt att digitalkablar kan ha en inverkan på ljudet, när de i teorin bara överför ettor och nollor. Men min erfarenhet från trimning av förbindelsen mellan MSB:s DAC och CD, en CAT 6 kabel med RJ45 ger samma förvånande resultat. Skillnaden är påtaglig mellan en silverkabel och en koppardito och även mellan olika kablar inom respektive grupp. Se mina erfarenheter i tråden "Digitala dagdrömmar" http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...0129&st=465

Calm

Link to comment
Share on other sites

...jag har köpt tidningen och har skummat igenom artikeln. Deras beskrivningar av de subjektiva intrycken från lyssningstesten är lite roande. Dom använder en da-omvandlare med asynkron USB. Dom använder den för att konvertera signalen ifrån USB till S/PDIF. Det användningssättet gör att dom nyttjar både det asynkrona interfacet i usb da-omvandlaren och S/PDIF interfacet i förstärkarens da-omvandlare för reducera jitter-nivån. Trots det så tycker dom att det finns hörbara skillnader mellan kablarna. Jag kan inte undgå att bli avundsjuk på deras fantastiska hörsel :)

Nä, trodde nog det. Tråkigt att de tydligen inte lyckades anordna ett riktigt test.

Så vi får fortfarande vänta på ett lyssningstest där man verkligen lyckats detektera skillnader mellan digitalkablage (som inte heller teoretiskt skulle kunna skilja sig).

Link to comment
Share on other sites

Jag blev lite nyfiken på den artikel i hi-finews som du nämnde så jag har köpt tidningen och har skummat igenom artikeln. Deras beskrivningar av de subjektiva intrycken från lyssningstesten är lite roande. Dom använder en da-omvandlare med asynkron USB. Dom använder den för att konvertera signalen ifrån USB till S/PDIF. Det användningssättet gör att dom nyttjar både det asynkrona interfacet i usb da-omvandlaren och S/PDIF interfacet i förstärkarens da-omvandlare för reducera jitter-nivån. Trots det så tycker dom att det finns hörbara skillnader mellan kablarna. Jag kan inte undgå att bli avundsjuk på deras fantastiska hörsel :)

Jag tror inte det är så stor risk att du tvingas "krypa till korset" pga. en usb-kabel skulle påverka ljudet. Använder du en modern da-omvandlaren med asynkron USB interface så kommer inte eventuellt jitter som usb-kabel genererar kunna påverka audio-klockan i da-omvandlaren.

Alltid intressant med kommentarer från personer som inte varit och lyssnat själva. ;)

Att kommentera andras upplevelser.

Link to comment
Share on other sites

Alltid intressant med kommentarer från personer som inte varit och lyssnat själva. ;)

Att kommentera andras upplevelser.

Vad som kommenteras är slutsatser dragna av upplevelserna. Det behöver man inte ha varit med för att göra.

Men om du har annan info om testet som gör att man har möjlighet att dra några andra slutsatser än "jaha, ännu ett meningslöst test", så fram med dem! :)

Link to comment
Share on other sites

Vad som kommenteras är slutsatser dragna av upplevelserna. Det behöver man inte ha varit med för att göra.

Men om du har annan info om testet som gör att man har möjlighet att dra några andra slutsatser än "jaha, ännu ett meningslöst test", så fram med dem! :)

Den enda kommentaren är att du lyssnar själv i din egen anläggning, jag vet tyvärr inte resultatet hur det kommer att bli eller låta. Kan bara referera till mina egna lyssningar i andra och min egen anläggning hemma hos mig.

För mig är det tämligen ointressant hur det mäter i någon form av test, den egna upplevelsen är viktigast. :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Guest dicdac
Nä, trodde nog det. Tråkigt att de tydligen inte lyckades anordna ett riktigt test.

Så vi får fortfarande vänta på ett lyssningstest där man verkligen lyckats detektera skillnader mellan digitalkablage (som inte heller teoretiskt skulle kunna skilja sig).

Det kan nog vara så att dom som kan göra seriösa lyssningstester av usb-kablar redan gjort det och kommit fram till att det inte finns så mycket att rapportera.

Link to comment
Share on other sites

Guest dicdac
Alltid intressant med kommentarer från personer som inte varit och lyssnat själva. ;)

Att kommentera andras upplevelser.

Testat olika digital kablar har jag gjort men då inte kablar av samma sort med olika pris utan jag har t.ex. jämfört coax med optisk kabel.

Hi-finewes lyssningsintryck av den kabel som mätte sämst, dvs. hade de högsta nivåerna av jitter, är lite märkligt. Dom beskriver ljudet som kabeln skulle skapa som ”varmt” och lite odetaljerat. Hm, borde det inte bli tvärt om?

Jitter brukar främst påverka de höga frekvenserna och i de fall då nivåerna är höga så brukar man uppleva att det finns något högfrekvent ljud som stör och som leder till lyssningströtthet när man lyssnat länge.

Link to comment
Share on other sites

Den enda kommentaren är att du lyssnar själv i din egen anläggning, jag vet tyvärr inte resultatet hur det kommer att bli eller låta. Kan bara referera till mina egna lyssningar i andra och min egen anläggning hemma hos mig.

För mig är det tämligen ointressant hur det mäter i någon form av test, den egna upplevelsen är viktigast. :icon_smile_cool:

Nä, ett test där man inte tagit bort förväntanseffekter är naturligtvis komplett meningslöst för utomstående, och har man inte möjligheten att bedöma seriösa tester så skall man så klart inte göra det.

Jag föredrar dock att kombinera ett fåtal egna tester med externa mätprotokoll framför att testa alla möjliga och omöjliga digitalkablar. Lyssnar hellre på musik. :)

Link to comment
Share on other sites

Nä, ett test där man inte tagit bort förväntanseffekter är naturligtvis komplett meningslöst för utomstående, och har man inte möjligheten att bedöma seriösa tester så skall man så klart inte göra det.

För oss som inte är ingenjörer, kan du vara snäll och beskriva hur man testar en HiFi-komponent utan "förväntanseffekter", vad jag förstår, som bara läst 80 poäng etologi och 40 Psykologi på universitetet, så borde man inte kunna inkludera "människor" med det minsta av erfarenheter i ett dylikt test? Så oavsett om det är ett öppet lysningstest eller nått helt blint ABX så kommer de människor du involverar att ha förväntningar som påverkar resultatet, ie. förväntanseffekter. Vilket är orsaken till att många förkastar ABX-tester på samma grunder som ABX-are förkastar öppna lysningstest, jag är därför intresserad av vad det finns för gyllene tredje väg!

Lyssnar hellre på musik. :)

Det gör faktiskt jag med!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

För mig som nyligen satsat kommersiellt på just kablar undviker jag att kommentera andras produkter, dock är det här med blindtester kontra subjektiva lyssningar ett intressant problem eller ett kvasiproblem.

Det intressanta är att det som framstår så klart i öppna lyssningstest att alla tvivel är som bortblåsta är att man skulle kunna missa i ett blindtest. Efter att ha varit tvärsäker på min förmåga att detektera vilken av mina två strömkablar som är inkopplad tackade jag ja till ett blindtest. För att vara säker anordnade jag ett träningheat. Vi eliminerade i möjligaste mån alla risker till fel och började öppet, hur lätt som helst. Vidare till blindt, svårt mycket svårt och vad värre var ju längre snutt man spelade desto omöjligare och svårare att höra. Jag och min testledare spelade samma stycke i två timmar i olika konstellationer: så smoningom började vissa sanningar dyka upp:

Vårt ljudminne sviktar efter ca 40-50 sekunder.

Vår hjärna "reparerar" brister och vänjer minnet mycket snabbt.

Att lyssna på en parameter är lönlöst.

Att gå på sin känsla, inte lyssna analytiskt och bara känna helheten och följa den första känslan vid första anslaget var rätt väg.

10 sekunder musik räckte, allt längre än så, så började hjärnans analys och reparationscentrum kopplas in och då är det kört.

Vad kan man då dra för slutsatser av detta?

Att man ska lyssna öppet under lång tid och låta känslorna styra ens val.

Som en kund till mig utryckte det " det går inte att intellektualisera musik, det är musik vi lyssnar på och dina kablar för mig närmare musiken än vad jag tidigare upplevt, jag förstår det musikaliska budskapet, innebörden om man så säger. Jag har haft en box med Bruce Springsteen i många år och har aldrig förstått eller gillat hans musik. Av en händelse spelade jag åter den med dina kablar och helt plötsligt förstod jag Bruce, jag gillade inte Bruce men jag uppskattade och njöt ändå av att förstå det musikaliska budskapet"

Så är det med rätt kablar. Dom lönnar en dörr till en nivå som inte låter sig analyseras.

Det är lite som koppar vs silver. Folk vet hur det hur det ska låta redan innan de lyssnar och de som redan har en preferens går inte att övertyga. Själv tycker jag mig höra båda metallernas subjektiva fördelar. Jag hör skillnad anser jag. I ett blindtest vet jag inte, ska prova exakt samma konstruktion i koppar vs silver. En sak är dock säker att om man påstår att en kopparkabel är av silver för en testperson som påstår att han/hon inte gillar silver så kommer personen medge att kabeln är riktigt bra för att vara en silverkabel MEN nog finns där en anstrykning av ljuset i toppregistret och lite laidback midrange.

Jag skulle nog bara lita helt på en panel av vana blindtestare, gärna bestående av musikälskande blinda människor som inte har några förväntningar på hur en produkt ska låta. Vi påverkas av det vi ser också. Men jag tycker inte det gör något. Alla sinnen ska ju användas, även till Hifi tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

För oss som inte är ingenjörer, kan du vara snäll och beskriva hur man testar en HiFi-komponent utan "förväntanseffekter", vad jag förstår, som bara läst 80 poäng etologi och 40 Psykologi på universitetet, så borde man inte kunna inkludera "människor" med det minsta av erfarenheter i ett dylikt test? Så oavsett om det är ett öppet lysningstest eller nått helt blint ABX så kommer de människor du involverar att ha förväntningar som påverkar resultatet, ie. förväntanseffekter. Vilket är orsaken till att många förkastar ABX-tester på samma grunder som ABX-are förkastar öppna lysningstest, jag är därför intresserad av vad det finns för gyllene tredje väg!

Det behöver man varken ha läst psykologi eller ingenjöri för att förstå. Det jag här kallar förväntanseffekt kallas på engelska för Expectancy effect. Det är välkänt inom forskningen och hanteras, som du är lite inne på, genom att använda sig av någon form av blinda ABX-test.

Link to comment
Share on other sites

För de allra flesta mänskliga människorna hänger look-feel-listen-taste ihop intimt integrerat. Jag tror inte det går att hitta tvära gränser dem emellan.

Sinnena hänger ihop och samarbetar på ett avancerat sätt. Det syns tydligt när man bjuder barn på grå glass.

OM man hittar testmänniskor med de egenskaper som krävs för ABX-tester, så faller de på andra kriterier eftersom de sannolikt inte är representativa för värdering av musiklyssnandets inneboende budskap.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det är så stor risk att du tvingas "krypa till korset" pga. en usb-kabel skulle påverka ljudet. Använder du en modern da-omvandlaren med asynkron USB interface så kommer inte eventuellt jitter som usb-kabel genererar kunna påverka audio-klockan i da-omvandlaren.

Det var det konstruktörerna trodde när DACar med asynkron överföring lanserades av Gordon Rankin (Wavelength) och Charles Hansen (Ayre). De har fått "krypa till korset", se Audioasylum. Det var många som hoppades men förhoppningarna infriades bara delvis. För visst hade det varit bra om det fanns något sätt att helt reducera jittret vid ingången till en DAC.

Link to comment
Share on other sites

Jitter är ju lite spännande kan man säga.

Vi ska alla tänka på att en CD-skiva är digital medan tal och akustiska instrument är analoga till en början. Någonstans på vägen sitter det en eller flera Analog-Digital-Omvandlare med var sin oscillator - som har ett inneboende jitter.

Det som är så roligt nu är att många verkar tro att musikfilen, CD-skivan eller musikströmmen från internet är jitterfri vid källan - men så är det ju inte. Jittret är redan inbyggt från början.

Man behöver ju inte göra uppspelningskedjan sämre än inspelningskedjan - men så vansinnigt mycket bättre behöver inte uppspelningskedjan vara för att kunna tillgodogöra sig inspelningen. Det kan vara tvärtom så att lite slumpmässigt jitter kan maskera inspelningsjittret. Det är oklart för mig om analogin med att lägga på ett brus på en signal för att maskera oönskat brus, också gäller för jitter ...

Det vore förstås intressant om någon kunde utföra praktiska tester och se hur mycket jitter som finns på en inspelning?

Link to comment
Share on other sites

OM man hittar testmänniskor med de egenskaper som krävs för ABX-tester, så faller de på andra kriterier eftersom de sannolikt inte är representativa för värdering av musiklyssnandets inneboende budskap.

Nu förstår jag inte - vilka egenskaper tänker du dig skulle krävas?

Link to comment
Share on other sites

Att lyssna på en parameter är lönlöst.

Att gå på sin känsla, inte lyssna analytiskt och bara känna helheten och följa den första känslan vid första anslaget var rätt väg.

10 sekunder musik räckte, allt längre än så, så började hjärnans analys och reparationscentrum kopplas in och då är det kört.

Vad kan man då dra för slutsatser av detta?

Att man ska lyssna öppet under lång tid och låta känslorna styra ens val.

Som en kund till mig utryckte det " det går inte att intellektualisera musik, det är musik vi lyssnar på och dina kablar för mig närmare musiken än vad jag tidigare upplevt, jag förstår det musikaliska budskapet, innebörden om man så säger. Jag har haft en box med Bruce Springsteen i många år och har aldrig förstått eller gillat hans musik. Av en händelse spelade jag åter den med dina kablar och helt plötsligt förstod jag Bruce, jag gillade inte Bruce men jag uppskattade och njöt ändå av att förstå det musikaliska budskapet"

Så är det med rätt kablar. Dom lönnar en dörr till en nivå som inte låter sig analyseras.

Det är lite som koppar vs silver. Folk vet hur det hur det ska låta redan innan de lyssnar och de som redan har en preferens går inte att övertyga. Själv tycker jag mig höra båda metallernas subjektiva fördelar. Jag hör skillnad anser jag. I ett blindtest vet jag inte, ska prova exakt samma konstruktion i koppar vs silver. En sak är dock säker att om man påstår att en kopparkabel är av silver för en testperson som påstår att han/hon inte gillar silver så kommer personen medge att kabeln är riktigt bra för att vara en silverkabel MEN nog finns där en anstrykning av ljuset i toppregistret och lite laidback midrange.

Jag skulle nog bara lita helt på en panel av vana blindtestare, gärna bestående av musikälskande blinda människor som inte har några förväntningar på hur en produkt ska låta. Vi påverkas av det vi ser också. Men jag tycker inte det gör något. Alla sinnen ska ju användas, även till Hifi tycker jag.

Jag håller helt med dig i dina slutsatser, det är upplevelsen som sådan som är intressant. Medryckande eller inte, är huvudsaken. Till skillnad mot kanske andra så är alltid min referens livekonserten och då kan man verkligen prata om förväntanseffekter och audiovisuella utfyllnader som hjärnan kan göra genom både bild och ljud. Då blir hifi-systemet mer avskalat och bara koncentrerat på en del i upplevelsen.

Kommer man till kablar så är det nog som du skriver att skillnader ligger tydligast i det korta perspektivet dvs den omedelbara upplevelsen.

När det gäller förväntanseffekter är det snarare kopplade till mätvärden. Mäter det bra så borde det låta bra tycker man. Men i verkligheten är nog inte kopplingen så enkel.

Hifi är en hobby som kombinerar teknik och musik. Graden av intresse för de olika komponenterna kan nog variera beroende om man är teknikorienterad eller musikaliskt intresserad. Då har man nog lite olika infallsvinklar.

Själv föredrar jag musikaliska upplevelser hellre än teknisk faschination. Men vi är alla olika.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tänk att man alltid måste behöva försvara sina upplevelser!

Livet och alla dess begivenheter låter sig inte destilleras till en enda aspekt, eller synsätt!

Fattigt blir det, och tråkigt!

Det är för tusan mitt liv, jag lever det så in i helskotta, det är ju det liv jag har.

Så kom inte och säg att någon har fel när han / hon upplever. Gör för tusan inte det för den som påstår sig veta vad andra upplever, eller inte, har inte en aning. Inte en aning!

Link to comment
Share on other sites

Tänk att man alltid måste behöva försvara sina upplevelser!

Livet och alla dess begivenheter låter sig inte destilleras till en enda aspekt, eller synsätt!

Fattigt blir det, och tråkigt!

Det är för tusan mitt liv, jag lever det så in i helskotta, det är ju det liv jag har.

Så kom inte och säg att någon har fel när han / hon upplever. Gör för tusan inte det för den som påstår sig veta vad andra upplever, eller inte, har inte en aning. Inte en aning!

+1 :41:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...