Jump to content

Mästarmöte har en vinnare!


Apexorca

Recommended Posts

Ni tror säkert jag bara snackar skit och är överväldigad över vinylens nya ljud, nyfrälsts mm. mm. men det är faktiskt inte det. Den lirar galet bra.

Nu är jag inte helt nyfrälst på det här med vinylåtergivning och inte snackar jag skit heller då jag skriver att det Apex har trollat fram via 1210:an är lite för bra för att riktigt gå in i min skalle, jo jag har precis fått mig en lyssning I.R.L.

Jag skrev tidigare i tråden att snurran knappt hunnit gå varm i lagret, eller något liknande, men jag får nog omvärdera den kommentaren till något i stil med...

vem fasen behöver egentligen något annat än en Technics 1210 MkII ? :o ... ber om ursäkt inför alla inblandade hos Brinkman.

Detta kommer att ta lång tid att smälta och dyker det upp en begagnad nära mig så vette tusan om inte jag också skaffar en x-tra spelare att alternera med.

Phonosteget + övrig utrustning hjälper ju säkert upp det hela (minst sagt) men jag får lov att erkänna att jag precis fått ett av mina längsta och största haksläpp.

En framtida jämförelse med den nya modellen står högt på listan kan jag tillägga.

Stort tack Apex för att du kunde erbjuda en stunds njutbar lyssning trots det korta varslet :)

//Pan

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

.//. det finns en HRS-plattform som är designad för just Brinkmann Balance

Undrar hur han har dämpat stenen? Jag beställde granit till mitt nya rack och jag blev förvånad hur mycket klang en stenskiva har, vilket transporterades upp via skivspelare och tonarm. Efter konsultation med calle_jr hittade jag lösningen på Biltema med en ca 2-3 mm tjock självhäftande bitumenmatta för 100:- som applicerats på ca 70% av bottensidan. Skivan ligger sedan på Selodyn-klotsar vars storlek och specifikation är uträknad efter totala vikten. Det gjorde susen. Nu låter det lika dämpat som att slå på trä. Spelaren får göra sin uppgift utan att störas av stenskivans klang. Jag utgår ifrån Brinkmann gjort något motsvarande undertill.

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur han har dämpat stenen? Jag beställde granit till mitt nya rack och jag blev förvånad hur mycket klang en stenskiva har, vilket transporterades upp via skivspelare och tonarm. Efter konsultation med calle_jr hittade jag lösningen på Biltema med en ca 2-3 mm tjock självhäftande bitumenmatta för 100:- som applicerats på ca 70% av bottensidan. Skivan ligger sedan på Selodyn-klotsar vars storlek och specifikation är uträknad efter totala vikten. Det gjorde susen. Nu låter det lika dämpat som att slå på trä. Spelaren får göra sin uppgift utan att störas av stenskivans klang. Jag utgår ifrån Brinkmann gjort något motsvarande undertill.

En fråga. Om det låter lika dämpat som att slå på trä. Varför använder ni inte trä? Är inte sten ett förfärligt material att använda?

Link to comment
Share on other sites

Spännande tider Apex!

Kul med denna mellanstation. Får man be om ett par bilder?

HRS-plattform som är designad för just Brinkmann Balance, se Audiofederation :thumbsup:

Jag tror jag har sett den irl, men är inte säker.

I länken har någon lagt upp 22 stora suddiga bilder på en sten och en Brinkmann. Vad jag kan se framgår det inte vad som är grejen :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Varför använder ni inte trä?

Jag använder trä, men i många fall är det positivt att öka plintens massa eftersom det sänker avisoleringsfrekvensen. Det gör spelaren lugnare eftersom oönskade vibrationer inte blandar sig med det känsliga arbetet som pågår mellan LP och pickup.

Lätta uppställningar är ett arbetsmiljöproblem.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder trä, men i många fall är det positivt att öka plintens massa eftersom det sänker avisoleringsfrekvensen. Det gör spelaren lugnare eftersom oönskade vibrationer inte blandar sig med det känsliga arbetet som pågår mellan LP och pickup.

Lätta uppställningar är ett arbetsmiljöproblem.

En träbänk i sandwich konstruktion kanske? träbotten/träram med blykulor/trätopp. Tyngd och man slipper sten! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Spännande tider Apex!

Kul med denna mellanstation. Får man be om ett par bilder?

Jag tror jag har sett den irl, men är inte säker.

I länken har någon lagt upp 22 stora suddiga bilder på en sten och en Brinkmann. Vad jag kan se framgår det inte vad som är grejen :unsure:

Ja det är kul hifi-tider.

Det är för dåligt. Inte skall du behöva be om bilder i en bildtråd. Sorry.

Kommer här.

_49U0173-1.jpg

_49U0174-1.jpg

_49U0175-1.jpg

Så ser det ut. Trä (ask) - sten - HRS - sten - fötter - grammofon.

Dessa fötter är lite mjuka så det är inte riktigt lika viktigt med att ha 3 st under som om de är hårdare. Mjukheten jämnar ut det till ett plan ändå.

Känns nervöst att ha 3 fötter om man skulle råka luta sig mot stenen när det står en vinylsvarv på den.

Har lite extra HRS fötter över. Så Einstein får också stå på dem.

_49U0176-1.jpg

Modellen är HRS Nimbus , för den som undrar.

Link to comment
Share on other sites

Visst. Man kan väl bara säga att det är svårt att vara kategorisk.

Det beror mycket på vad det är för typ av spelare och vad hyllplanet i sin tur står på :)

Ja, spelaren är ofta anpassad för ett sätt att stå. Brinkmann skall stå på tung sten.

Tex Spiral Groove skall visst stå på trä har jag hört. Den gillar inte sten visst.

Link to comment
Share on other sites

Jag har VERKLIGEN provat massor av underlag och olika kombinationer av dessa. Det är bara att erkänna att i vinylavspelandets natur ligger känslighet för underlag. Det blir ALLTID någon form av tuning eller voicing, ibland kan det gå på tok ibland blir det bra. Det gäller att hitta något som lirar ihop med just den spelare man har. I mina forskningar har jag kommit fram till följande:

-Massan hos underlaget bör viktmässigt komma upp i ungefär samma vikt som själva spelaren. För stor differens här verkar inte vara bra. Sen finns det givetvis ett optimalt viktförhållande.

-Sammansättning/struktur/densitet är avgörande för den sista voicingen. Vissa material lever för mycket vissa dämpar (otroligt nog) för mycket. Detta påverkar spelglädjen och dynamiken. Ett underlag som suger ur allt liv ur musiken kan till en början låta behagligt men visar sig vara jättetrist.

Jag tror inte det finns en bästa lösning för alla spelare, varje modell är unik och förtjänar att behandlas så.

Jag har hittils inte uppnått ett tillfredställande resultat med endast ett material eller ett lager.

Ett material eller kombinationer av material som tidigare ratats kan i ett annat sammanhang (andra kombinationer) visa sig vara riktigt bra. MDF är en sådan slamkrypare. Det suger upp och dödar lätt musiken. Använd på rätt ställe kan den lugna ner vissa resonanser.

Några iakttagelser:

Sten ringer på egen hand, bästa stenmaterialet jag hört är ca 10 cm skiffer från grythyttan.( en kompis byggde en grym plint ) Granit och gnejs ger på egen hand en hård lite underlig klang. Tunna stenskiver, tunnare än 4cm, kan låta dynamiskt och imponerande men visar sig för eller senare mycket färgande.

Glas, nejtack!

4cm akryl, bra Ompa! Stunsigt, dynamiskt ljud men lite mycket disco tycker jag.

Olika träblock har lite samma inverkan, organiskt fylligt. Men olika träslag låter mycket olika. Ek låter lite som MDF, det suger energi, mahogny är trevligt ger en djup fyllig klang men är för basig för att ha under spelaren.

Björkplywood, mycket trevligt, luftigt detaljerat och organiskt. Men avsaknaden av tyngd och densitet avspeglar även sig i ljudet, det saknas lite tyngd.

Senaste materialet är bambu, det är dynamiskt som tusan, men med en fin detaljrikedom. Det som behövs är mer tyngd till tårtan.

En märklig sak är hur ett riktigt massiv sak på något sätt lagrar och sedan frigör energi som en våg långt senare och betydligt djupare och kraftigare. Som någon form av självsvängning.

Som jag skrev är det enl mig bättre med kombinationer av underlag, tårtapricipen.

Vad har jag kommit fram till då.jag summerar:

Vägghylla!

En plan yta i bambu, på denna en lika dan bambuplatta, kopplad med aluminiumkoner.

Här är en bra bas, lika tar ut lika. Fibrerna i bambu liknar till viss del kolfiber. Här skulle man kunna stanna men spelaren är för tung för att harmonisera med den övre hyllan. Genom att addera tyngd i ytterligare ett lager spelar det hela mer homogent med lagom dos av allt. Den bas som spelaren står på nu direkt på hyllan/väggen gav inte ett lika musikaliskt resultat.

Basen är 4lager MDF med en blyplåt i mitten och topp av akryl eller snarare polyakrylat, limmat med ett lim som heter noisekiller gul.

Hoppas snart kunna lägga vantarna på en Lönnhylla från Kuzma för att utvärdera den.

Det viktiga i detta långa resonemang är att man inte ska nöja sig med första bästa resultat, det som först verkar vara en hit kan genom jämförande med andra underlag vara allt för färgande eller resonant. Det finns inga genvägar, bara trial and error.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Det finns inga genvägar, bara trial and error.

Så är det ofta, framför allt med tunn kunskapsbank. Men en del tycks gå att räkna ut om man kan. Calle_jr's råd till mig baserades på uträkningar i huvudsak med specifika selodyn-val (finns med olika dämpförmåga som framgår i hans tråd i ämnet) och hur stor varje selodynbit skall vara vilket är kopplat till totala massan (vikten) och vilka frekvenser som påverkas.

Det fungerade klockrent.

Normalt brukar jag inte vara någon vän av stenskivor men precis som med Brinkmann hävdar Simon Yorke med emfas att hans spelare skall stå på stenskiva. Jag har hans stenskiva också men det är i själva verket en stenmjölsskiva med bindemedel av något slag som ger en helt annan dämpning än sten, vilket överraskade mig. Därför fick jag gå på det problemet på annat sätt. Jag är mycket nöjd nu. Det känns som spelaren gör sitt jobb utan ovälkomna bidrag från stenskivan.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte helt nyfrälst på det här med vinylåtergivning och inte snackar jag skit heller då jag skriver att det Apex har trollat fram via 1210:an är lite för bra för att riktigt gå in i min skalle, jo jag har precis fått mig en lyssning I.R.L.

Jag skrev tidigare i tråden att snurran knappt hunnit gå varm i lagret, eller något liknande, men jag får nog omvärdera den kommentaren till något i stil med...

vem fasen behöver egentligen något annat än en Technics 1210 MkII ? :o ... ber om ursäkt inför alla inblandade hos Brinkman.

Detta kommer att ta lång tid att smälta och dyker det upp en begagnad nära mig så vette tusan om inte jag också skaffar en x-tra spelare att alternera med.

Phonosteget + övrig utrustning hjälper ju säkert upp det hela (minst sagt) men jag får lov att erkänna att jag precis fått ett av mina längsta och största haksläpp.

En framtida jämförelse med den nya modellen står högt på listan kan jag tillägga.

Stort tack Apex för att du kunde erbjuda en stunds njutbar lyssning trots det korta varslet :)

//Pan

Tack själv! Kul att ha dig och A/Wing här och spela musik några timmar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har VERKLIGEN provat massor av underlag och olika kombinationer av dessa.

I know, me too :D

Jag har ett par spår just nu med nuvarande drivverk; dels att öka massa på hyllplanet, dels vad du kallar tårta-på-tårta. En skiktlimmad limfog. Gärna i ek.

Ek bibehåller slabang, men jag håller med att det är lite väl stumt som solitt material.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte helt nyfrälst på det här med vinylåtergivning och inte snackar jag skit heller då jag skriver att det Apex har trollat fram via 1210:an är lite för bra för att riktigt gå in i min skalle, jo jag har precis fått mig en lyssning I.R.L.

Jag skrev tidigare i tråden att snurran knappt hunnit gå varm i lagret, eller något liknande, men jag får nog omvärdera den kommentaren till något i stil med...

vem fasen behöver egentligen något annat än en Technics 1210 MkII ? :o ... ber om ursäkt inför alla inblandade hos Brinkman.

Detta kommer att ta lång tid att smälta och dyker det upp en begagnad nära mig så vette tusan om inte jag också skaffar en x-tra spelare att alternera med.

Phonosteget + övrig utrustning hjälper ju säkert upp det hela (minst sagt) men jag får lov att erkänna att jag precis fått ett av mina längsta och största haksläpp.

En framtida jämförelse med den nya modellen står högt på listan kan jag tillägga.

Stort tack Apex för att du kunde erbjuda en stunds njutbar lyssning trots det korta varslet :)

//Pan

Som sagt va så var ju även jag inbjuden till Apex. och jag måste stämma in med vad P-pan skriver att tydligen

kan man få mycket ljud för en rimlig peng visserligen är ju inte riat helt billigt men som Apex nu hade tur

och hittade ett beg sådant. Så med lite tur att hitta begangat så är man ju helt klart på banan.

Till och med jag har fått lite nya funderingar på vinylen igen.

Men en en gång så har ju Apex ett fantastiskt system som spelar med så mycket livekänsla och dynamik

så gåshuden är inte långt borta.

Grattis Apex till ditt fina system.

Link to comment
Share on other sites

I know, me too :D

Jag har ett par spår just nu med nuvarande drivverk; dels att öka massa på hyllplanet, dels vad du kallar tårta-på-tårta. En skiktlimmad limfog. Gärna i ek.

Ek bibehåller slabang, men jag håller med att det är lite väl stumt som solitt material.

Jag blir lite nyfiken Calle, hur ser en "En skiktlimmad limfog" ut?

Gör man först en limfog som man sedan sågar till fanér och bakar ihop till en plywood i en fanérpress? :11:

Det där med hantverksterminologi är inte lätt!

Vill man ha massa och använda massivträ skall man vända ändträt uppåt, om jag minns rätt gjorde Franc Kuzma så med sin egen bän, fast han använde väll Lönn i sin bänk?!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lite nyfiken Calle, hur ser en "En skiktlimmad limfog" ut?

Gör man först en limfog som man sedan sågar till fanér och bakar ihop till en plywood i en fanérpress? :11:

Ja.

Limfog i sig är inte bra tycker jag. I och med att man normalt lägger upp ett hyllplan på punkter så blir den okontrollerbar eftersom en limfog i princip spricker av sig själv med varierande RF.

Men om man limmar (helst 3) skikt av limfog där man vänder fogriktningen mellan skikten så får man dels inga problem med sprickbildning, dels blir den bredbandig.

Ska leta upp en bild...

Här är en bild på en variant med 21 plywood och 2 x 12mm furulimfog. Denna är presslimmad under högt tryck.

DSC_1221-.JPG

Edited by calle_jr
Bild
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte helt nyfrälst på det här med vinylåtergivning och inte snackar jag skit heller då jag skriver att det Apex har trollat fram via 1210:an är lite för bra för att riktigt gå in i min skalle, jo jag har precis fått mig en lyssning I.R.L.

Jag skrev tidigare i tråden att snurran knappt hunnit gå varm i lagret, eller något liknande, men jag får nog omvärdera den kommentaren till något i stil med...

vem fasen behöver egentligen något annat än en Technics 1210 MkII ? :o ... ber om ursäkt inför alla inblandade hos Brinkman.

Detta kommer att ta lång tid att smälta och dyker det upp en begagnad nära mig så vette tusan om inte jag också skaffar en x-tra spelare att alternera med.

Phonosteget + övrig utrustning hjälper ju säkert upp det hela (minst sagt) men jag får lov att erkänna att jag precis fått ett av mina längsta och största haksläpp.

En framtida jämförelse med den nya modellen står högt på listan kan jag tillägga.

Stort tack Apex för att du kunde erbjuda en stunds njutbar lyssning trots det korta varslet :)

//Pan

Du behöver inte be om ursäkt. Jag har haft en 1210 hemma och provat. Den är bra på många sätt. Men jag tycker att det finns många som är mycket bättre för hemmabruk. En Linn LP12 från sent 80-tal tex. Balance är något helt annat.

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur han har dämpat stenen? Jag beställde granit till mitt nya rack och jag blev förvånad hur mycket klang en stenskiva har, vilket transporterades upp via skivspelare och tonarm. Efter konsultation med calle_jr hittade jag lösningen på Biltema med en ca 2-3 mm tjock självhäftande bitumenmatta för 100:- som applicerats på ca 70% av bottensidan. Skivan ligger sedan på Selodyn-klotsar vars storlek och specifikation är uträknad efter totala vikten. Det gjorde susen. Nu låter det lika dämpat som att slå på trä. Spelaren får göra sin uppgift utan att störas av stenskivans klang. Jag utgår ifrån Brinkmann gjort något motsvarande undertill.

Ja, det finns en HRS hylla till Brinkmann. Men om man kör på den lite billigare rekommendationen granit (Nero Assoluto) så lägger jag min direkt på hyllplanet på min bänk. Har provat gummi, läder och trä under. Allt blir sämre i mina öron. Mindre attack och tyngd. Helmut har provat ett stort antal underlag och gillar resonansfrekvensen i Nero Assoluto bäst. Jag har provat en del skivor och har nått samma slutsats. Det känns lite okreativt, man hade ju gärna hittat något annat som var bättre, men å andra sidan har Helmutvinte gjort något annat de senaste 30 åren. Ställer man en Linn LP12 på granitplattan låter den som en kvävd anka.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finns en HRS hylla till Brinkmann. Men om man kör på den lite billigare rekommendationen granit (Nero Assoluto) så lägger jag min direkt på hyllplanet på min bänk. Har provat gummi, läder och trä under. Allt blir sämre i mina öron. Mindre attack och tyngd. Helmut har provat ett stort antal underlag och gillar resonansfrekvensen i Nero Assoluto bäst. Jag har provat en del skivor och har nått samma slutsats. Det känns lite okreativt, man hade ju gärna hittat något annat som var bättre, men å andra sidan har Helmutvinte gjort något annat de senaste 30 åren. Ställer man en Linn LP12 på granitplattan låter den som en kvävd anka.

Tror du inte det låter bättre med HRS puckar under stenen? Det skulle vara min gissning, men man man vet ju inte förrän man provat.

Link to comment
Share on other sites

Vilket material består skivtallriken av för Brinkmann Balance? Syftet med min fråga isolerat till bara materialet, är funderingar varför olika kombinationer av material i spelaren verkar harmonisera så bra med specifika underlag, som exempelvis tung "död" sten direkt på bänk.

Link to comment
Share on other sites

Tror du inte det låter bättre med HRS puckar under stenen? Det skulle vara min gissning, men man man vet ju inte förrän man provat.

Jag har också bra erfarenhet av HRS men den dämpar ju inte stenens egenresonans. Till det krävs, om jag förstått det korrekt dämplim (som behåller viss mjukhet) eller dämpmatta typ bitumen. Jag valde en sådan då effektiva dämplim innehåller isocyanater vilker jag inte vill hanskas med.

HRS används sedan för dämpa överföring av vibrationer till stenskivan och då är det ju intressant att veta vilket frekvensområde som dämpas mest och med hur mycket. Det är det som calle_jr's diagram visar för grön selodyn. Det skulle vara intressant att se för kurvan för HRS ser ut.

sylodyn_ND.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilket material består skivtallriken av för Brinkmann Balance? Syftet med min fråga isolerat till bara materialet, är funderingar varför olika kombinationer av material i spelaren verkar harmonisera så bra med specifika underlag, som exempelvis tung "död" sten direkt på bänk.

Den tillverkad i en legering av aluminium, koppar, magnesium och "andra" material som Helmut säger. Överst är ett lager av kristallglas.

Det är viktigt att stenen ligger helt plant mot underlaget, så att inga vibrationer eller klanger uppstår.

Link to comment
Share on other sites

Den tillverkad i en legering av aluminium, koppar, magnesium och "andra" material som Helmut säger. Överst är ett lager av kristallglas.

Det är viktigt att stenen ligger helt plant mot underlaget, så att inga vibrationer eller klanger uppstår.

Det där är nog viktigt tror jag. Att materialen ligger dikt an. Annars uppstår resonanser i de små fickorna av luft. Det är hursomhelst väldigt intressant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...