Jump to content

Hemma hos Ulrik


lindome

Recommended Posts

För att göra vadå? Lyssna på band va? Finns det inget roligare än att träffa likasinnade och fika?

Gör som jag, sitt ensam och lyssna på musiken som kommer ut ur skiten  man har och…………….njut!!!!!

 

Skoja bara! Skulle hemskt gärna komma ner för lyssning, en god espresso och lite ”tjötande".

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, byZan said:

För att göra vadå? Lyssna på band va? Finns det inget roligare än att träffa likasinnade och fika?

Gör som jag, sitt ensam och lyssna på musiken som kommer ut ur skiten  man har och…………….njut!!!!!

 

Skoja bara! Skulle hemskt gärna komma ner för lyssning, en god espresso och lite ”tjötande".

 

/byZan

 

Haha - Visst är det roligt att lyssna på band och du är naturligtvis välkommen att lyssna och dricka espresso! Kan nog erbjuda nåt starkare också;)

 

En reflektion: Tur att man har alternativa källor att spela musik..... Att byta band, spola upp etc tar lite tid. Detta blir lite extra krydda I välljudet precis som Apexorca o Bebop säger.

 

En kommentar från min fru igår var: "Nu lyssnar du helt plötsligt på massa konstig musik bara för att det är band"

Naturligtvis har hon en poäng - det blir en utmaning att hitta "min" musik.

 

Denna hade varit kul på tape:mm:

Wild Magnolias.png

Link to comment
Share on other sites

Som jag nämnde I tråden om senaste inköp av masterband så blev det ett band från STS i Holland. Snyggt och prydligt förpackat och man fick köpa en tomspole till reducerat pris samtidigt. Lite cool med deras guldfärgade reels. 

Detta tyckte nog min fru var lite enklare att lyssna på iaf;) Bra är det också enligt min mening!

Uppackning.jpg

STS Studer.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Flott oppsett!

 

Sitter faktisk i dette øyeblikk og spiller albumet du har nede til venstre på tape, The Gifted Ones, safety master av denne låter fantastisk godt.

 

Når jeg kjøper tape så kjøper jeg alltid, eller i hvert fall når det er mulig, tapen som pannekake og overfører selv til spole. Kjøper da spoler fra www.tonbandspule.de. Fantastisk maskinering og praktisk talt aldri kast eller ujevnheter.

Edited by Fosse
Link to comment
Share on other sites

On 2017-12-18 at 11:14, lindome said:

Som jag nämnde I tråden om senaste inköp av masterband så blev det ett band från STS i Holland. Snyggt och prydligt förpackat och man fick köpa en tomspole till reducerat pris samtidigt. Lite cool med deras guldfärgade reels. 

Detta tyckte nog min fru var lite enklare att lyssna på iaf;) Bra är det också enligt min mening!

Uppackning.jpg

STS Studer.jpg

Vad ska man säga, ser otroligt fin fint ut. Är bara att gratulera :-)

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering 12 januari.

Bandspelaren har varit inställd enligt SR:s principer vilket inneburit en väldigt låg utnivå.

Idag har jag fått hjälp med att justera detta och även trimma spelaren för inspelning. Dags att testa spela in ikväll eller i helgen kanske.

 

Dagens övning har gjort gott - spelaren låter klart bättre idag än tidigare:mm:

Link to comment
Share on other sites

Det var ett tag sen jag skrev här.... Men nu finns det anledning med tanke på att jag var "tvungen":blush: att sälja min B67:a till @A/Wing.......

Välljudet har nått nya höjder där hemma minsann!

 

Skämt åsido - jag ville sälja om jag hittade rätt köpare och det gjorde jag denna gång.

Det fanns annat i kikarsiktet....

Bandspelarsjukan har slagit väldigt hårt på västkusten. Dels är det ganska många som skaffat sig en maskin vilket är kul, sedan finns det ett antal personer som har så j-a många maskiner hemma att det nästan är kriminellt:smash: Inga nämnda inga glömda.

 

Dagen efter leverans till A/Wing åkte jag till tassemarkerna utanför Borås. Ytterligare en person som verkligen samlar på bandspelare och jag fick övertalat honom att släppa en sådan här till mig, han hade faktiskt en till:cool:

 

Studer A810

810 2.jpg

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, lindome said:

 

Bandspelarsjukan har slagit väldigt hårt på västkusten. Dels är det ganska många som skaffat sig en maskin vilket är kul, sedan finns det ett antal personer som har så j-a många maskiner hemma att det nästan är kriminellt:smash: Inga nämnda inga glömda.

 

 

 

:24:  Ja det är helt överdrivet. 

 

Grattis föresten. Bra bandare helt klart.. när inte batteriet tar slut, blink blink!

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, lindome said:

Det var ett tag sen jag skrev här.... Men nu finns det anledning med tanke på att jag var "tvungen":blush: att sälja min B67:a till @A/Wing.......

Välljudet har nått nya höjder där hemma minsann!

 

Skämt åsido - jag ville sälja om jag hittade rätt köpare och det gjorde jag denna gång.

Det fanns annat i kikarsiktet....

Bandspelarsjukan har slagit väldigt hårt på västkusten. Dels är det ganska många som skaffat sig en maskin vilket är kul, sedan finns det ett antal personer som har så j-a många maskiner hemma att det nästan är kriminellt:smash: Inga nämnda inga glömda.

 

Dagen efter leverans till A/Wing åkte jag till tassemarkerna utanför Borås. Ytterligare en person som verkligen samlar på bandspelare och jag fick övertalat honom att släppa en sådan här till mig, han hade faktiskt en till:cool:

 

Studer A810

810 2.jpg

 

Grattis, en A810 är en helt underbar maskin! 

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lindome said:

Det var ett tag sen jag skrev här.... Men nu finns det anledning med tanke på att jag var "tvungen":blush: att sälja min B67:a till @A/Wing.......

Välljudet har nått nya höjder där hemma minsann!

 

Skämt åsido - jag ville sälja om jag hittade rätt köpare och det gjorde jag denna gång.

Det fanns annat i kikarsiktet....

Bandspelarsjukan har slagit väldigt hårt på västkusten. Dels är det ganska många som skaffat sig en maskin vilket är kul, sedan finns det ett antal personer som har så j-a många maskiner hemma att det nästan är kriminellt:smash: Inga nämnda inga glömda.

 

Dagen efter leverans till A/Wing åkte jag till tassemarkerna utanför Borås. Ytterligare en person som verkligen samlar på bandspelare och jag fick övertalat honom att släppa en sådan här till mig, han hade faktiskt en till:cool:

 

Studer A810

810 2.jpg

Kom inte hit med den!:ShameOnYou:

Link to comment
Share on other sites

Gissningsvis skiljer sig inte ljudkvaliteten så att det skulle vara värt ett byte, men det finns nog en del andra fördelar såsom enklare kalibrering, att man enkelt kan skifta mellan IEC/CCIR och NAB och en del andra finesser. Maskinen (och hela 800-serien) är naturligtvis betydligt nyare än en B67 - på gott och ont. Batterier kan ta slut och vad jag förstår kan även ett EPROM "tappa minnet". För egen del sitter jag helt nöjd med min B67 och saknar inget - möjligen med undantag för en extra maskin att kunna kopiera ett band eller två :cool:

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, A/Wing. said:

Jaha hur låter den är den så mycket bättre :Sing:

Och måste jag byta upp mig ganska omgående :dead:

 

 

Nej det behöver du inte... men om ett tag så. :36:

 

Min erfarenhet av olika maskiner är att B67 generellt är lite varmare i klangen och mer disco/boogie än de nyare maskinerna. Men naturligtvis inte på ett dåligt sätt. Det handlar ju också om tycke och smak. Den är fortfarande överlägsen allt annat som spelar digitalt eller vinyl. Men de nyare maskinerna, som Studer i 800-serien eller min Lyrec Frida, är än mer upplösta och detaljrika och mer ordning i ljudbilden ändå. Tex basen blir fastare och mer definierad. Men det skiljer också mellan olika maskiner i samma serie. Vi skall inte glömma att detta är professionella industrimaskiner som servats enligt protokoll och alla maskiner får då en egen signatur efter hand pga att delar byts mot nya i dem. Som sagt, de 3 st B67 jag har hemma låter alla olika. Lite olika klang, någon mörkare eller någon ljusare som exempel. Detta kan kalibreras också så klart. Men det är ändå viss skillnad.

Min Lyrek Frida har tex inte moduluppbyggd med kort på samma sätt som äldre maskiner. Detta för att korta signalvägar och förbättra signalvägen. Den slår alla mina Studer maskiner tycker jag.

Men så klart kan du trimma din B67a. Låt någon bygga ett bättre utgångssteg så kan du nog nå nya höjder. Fixa hem någon som kan kalibrera den. (Det låter bra ändå så det är inte nödvändigt). Rent maskinellt är den fruktansvärt bra om inget är trasigt. 

 

Link to comment
Share on other sites

A/Wing det spelare mindre roll om det är en Studer B67, A810, A807 alla maskiner är bra och totalt överlägsna bästa skivspelarkombon eller bästa digitalriggen. Så njut av din B67 och köp bara musik. Du kan uppgradera den med en ny kondingsats vid tillfälle vid en service. 

 

 

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Gäller bara A810.

Eprom finns i alla Studer fr o m A810 så vitt jag vet. Lite osäker på hur det är med batterierna. Det gick en dialog på ett amerikanskt forum om hur illa det kunde gå om eprom-minnet upphörde. Detta tog jag upp med de båda "italienare" jag träffade som skakade på huvudet och visade en låda med ett hundratal eprom-minnen, utrustningen som används för att programmera och manualerna för varje modell. Batterier var heller inga problem.

 

De menade att om man bara sysslat med de äldre modellerna typ B67 och bakåt så kan de få problem. "Man måste ha rätt utrustning och läst på och sådana tekniker finns det gott om i Europa men kanske inte i USA".

Link to comment
Share on other sites

Att bedöma ljud på olika modeller av Studer är lite knepigt eftersom man inte vet hur de är konfigurerade och om korten är uppdaterade med t ex nya komponenter. Likaså hur väl de är kalibrerade och hur många timmar tonhuvudet är använt/slitet och eventuella avvikelser i hastighet. Tonhuvuden består av en magnetspalt som har en glasliknande "skyddscoat" mellan bandet och spalten. Ju mer slitet detta skydd är ju närmre spalten kommer bandet och ju närmre spalten desto renare ljud, sägs det. Det innebär att bäst ljud får man ju tunnare coating. Det är m a o svårt att enbart jämföra modell.

 

B67 finns i vart fall med två olika komponentuppsättningar på korten vilket beror på att vissa komponenter slutades tillverkas och andra byttes av andra skäl, t ex på grund av bättre pris.

 

När det handlar om enbart avspelning så finns det flera maskiner som låter väl så bra som Studer. Läste i en tysk tidning där de satte Tandberg högre än Studer enbart vid avspelning. Andra lyfter fram Technics RS som referens. Otari, ReVox och Ampex är andra. Om man också inkluderar inspelningskvalitet/-förmåga, driftsäkerhet, tillgång på service och reservdelar så är det en hel del som faller ifrån. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

 

 

Nej det behöver du inte... men om ett tag så. :36:

 

Min erfarenhet av olika maskiner är att B67 generellt är lite varmare i klangen och mer disco/boogie än de nyare maskinerna. Men naturligtvis inte på ett dåligt sätt. Det handlar ju också om tycke och smak. Den är fortfarande överlägsen allt annat som spelar digitalt eller vinyl. Men de nyare maskinerna, som Studer i 800-serien eller min Lyrec Frida, är än mer upplösta och detaljrika och mer ordning i ljudbilden ändå. Tex basen blir fastare och mer definierad. Men det skiljer också mellan olika maskiner i samma serie. Vi skall inte glömma att detta är professionella industrimaskiner som servats enligt protokoll och alla maskiner får då en egen signatur efter hand pga att delar byts mot nya i dem. Som sagt, de 3 st B67 jag har hemma låter alla olika. Lite olika klang, någon mörkare eller någon ljusare som exempel. Detta kan kalibreras också så klart. Men det är ändå viss skillnad.

Min Lyrek Frida har tex inte moduluppbyggd med kort på samma sätt som äldre maskiner. Detta för att korta signalvägar och förbättra signalvägen. Den slår alla mina Studer maskiner tycker jag.

Men så klart kan du trimma din B67a. Låt någon bygga ett bättre utgångssteg så kan du nog nå nya höjder. Fixa hem någon som kan kalibrera den. (Det låter bra ändå så det är inte nödvändigt). Rent maskinellt är den fruktansvärt bra om inget är trasigt. 

 

Vid en kalibrering vad är det man kalibrerar? 

Nu är min maskin åtgärdad på vissa saker redan. Tror det var nya kondningar nya lager hur det var 

med kalibrering vet jag inte måste kolla med Lindome 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...