Jump to content

Dags för pickup-byte


Bebop

Recommended Posts

5 hours ago, Peo said:

Det finns mer än en sida på ett mynt.

Rätt inställd pickup handlar inte bara om ljud, det är minst lika viktigt att den sitter rätt för att minimera nål och f.f.a. skivslitage.

Att ställa in en pickup motsvarar att göra en framvagnsinställning på bilen. Man kan göra den med en tumstock och ett snickarpass och troligtvis känns bilen helt OK att köra, men efter 600 mil är däcken så snedslitna att de behöver bytas.

Min skivsamling är en spegling av hela mitt liv och jag vill definitivt inte riskera att förstöra mina skivor genom att förringa betydelsen av en korrekt pickupinställning.

I min värd är det extremt dålig förvaltning av satsat kapital att ignorera detta.

 

 

Behöver du verkligen skruva på inställningarna i tid och otid så bör du nog låta någon kunnig titta över din skivspelare. Det måste vara något allvarligt fel på den, en välkonstruerad och frisk skivspelare ändrar inte sina inställningar i tid och otid.

Ett flytande verk kan förvisso behöva lite tillsyn emellanåt och om man har en skranglig möbel eller svagt golv bör man kanske kolla så att skivspelaren står i våg ett par gånger om året, men mer än så behöver man normalt inte göra mellan service/pickupbyte.

 

 

 

 

 

Jag tillhör de som ställt in min skivspelare ytterst noga. Jag kollar nåltryck då och då. Men har inte behövt skruva på det. 

 

Du har rätt så klart, men jag ville bara att de som tycker det verkar skrämmande med vinyl skall lugnas lite. Så svårt är det inte även om man inte skall göra hur som helst. När man väl ställt in så är det bara att snurra plattor tills puppan tar slut.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde min Lyra Atlas runt 3000 timmar innan den bröt ihop. Det var inte svårt att höra när den var slut heller. Så jag tror att i kombination med välvårdade skivsamlingar kan man köra på rätt länge. Rätt antiskating är också viktigt för att hålla pickupen i fint skick länge.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Förr sa man att om man spelar en skiva några gånger med en sliten pickup eller för högt nåltryck. Då tappar man eller rentutav förstörs de högsta frekvenserna.

Men det stämmer inte för i så fall så skulle mina äldsta LP skivor inte ha några höga frekvenser kvar. Tyvärr så spelade jag i början av 60-talet mina skivor med en kristallpuppa. Jo då jag har kollat mina äldsta skivor som trots allt fortfarande har alla frekvenser kvar med tanke på vad man kunde gravera 1960.

Edited by gcs
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, gcs said:

Förr sa man att om man spelar en skiva några gånger med en sliten pickup eller för högt nåltryck

Med sfäriska slipningar påverkas inte kontaktytan av små fel i vinklar, varken VTA, azimut eller zenit. Men det var ju betydligt högre VTF för äldre pickuper.

Med moderna slipningar kan ju fel vinklar göra en pickup till rena skärverktyget.

 

Om man inte vill lyssna sig fram till livslängd på en pickup så är det väl bättre att mäta?

Jag är övertygad att både mekanisk åverkan (enstaka/upprepade misstag) och ren åldring (fukt, uttorkning, damm) spelar in lika mycket som antal speltimmar, vilket gör speltimmar till ett väldigt trubbigt mått.

Om man därtill lägger specifika modellers hållbarhet och noggrannhet i monteringen så blir ju ett generellt mått med speltimmar som ett skott i natten.

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, calle_jr said:

så blir ju ett generellt mått med speltimmar som ett skott i natten.

Men om man kombinerar lyssning och timmar blir det dagsljus. Jag använder timmar som en indikation och om jag tycker mig höra att det är något vajsing så byter jag hellre än att försöka hålla mig kvar. Om jag mäter och det ändå låter sämre, skall jag då fortsätta spela?

 

Skulle det låta sämre efter, säg 500 timmar, så är sannolikt pickupen felmonterad och då skulle jag börja i den änden först. Men visst mätning ger ju än bättre underlag men för egen del tycker jag det känns obefogat. Jag byter vid ca 1,000-1,500 timmar vilket i mitt fall blir efter ca 4-5 år. Det inkluderar ju även slitage pga de övriga skäl du nämner.

 

En första åtgärd är ju att man verkligen har koll på hur många timmar man spelar och att man håller både skivor och nål ren. Hur många gör det? Allt för få, är min bild. Många är för upptagna med elektronik, fötter, el, kablar och tycker det är jobbigt att torka av album och ta ett borstdrag över nålen före och effer spelning.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Bebop said:

Men om man kombinerar lyssning och timmar blir det dagsljus.

Ja, det håller jag med om.

 

Tråden du länkade till på Audiogon är ett ganska bra bevis att man inte kan gå på en indirekt indikator. Samstämmigheten är obefintlig ("I'm right, you're totally wrong") :D

Ändå kan jag garantera att frågan kommer poppa upp igen och svaren haglar "x timmar", "ah jag kör med y timmar", "nä, det är fel, z ska det va" osv.

Man måste lyssna eller mäta tycker jag.

 

Avmagnetisering är lite värt att ta upp. Speciellt om man nu pratar om långvarig användning.

 

Aesthetix ABCD-1 MC Cartridge Demagnetizer

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, calle_jr said:

Avmagnetisering är lite värt att ta upp. Speciellt om man nu pratar om långvarig användning.

Gör gärna det! ;) 

Varför? Spolar i MC-puppor brukar väl vanligen vara av koppar eller möjligen guld, och ingen av dessa är ju nämnvärt benägna att bli magnetiserade? Och de permanenta magneterna vill vi väl inte avmagnetisera?

Och, behöver man en apparat för det? Eller räcker de frekvenssvep som ibland används?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calle_jr said:

 

Avmagnetisering är lite värt att ta upp. Speciellt om man nu pratar om långvarig användning.

 

Aesthetix ABCD-1 MC Cartridge Demagnetizer

 


Jag funderade på en sådan för ca 10 år sedan men det fanns då de som sa att den kunde sabba puppan, men jag mins inte argumenten men det var typ att man kunde bränna av spoltråden eller något sånt. @Daniel kanske kan bidra med något i ämnet.:question:

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Avmagnetisering är lite värt att ta upp.

Intressant ämne, men det är viktigt att påpeka att det bara gäller MC-pickuper, MM och MI kan förstöras.

 

3 hours ago, AlfaGTV said:

Varför? Spolar i MC-puppor brukar väl vanligen vara av koppar eller möjligen guld, och ingen av dessa är ju nämnvärt benägna att bli magnetiserade? Och de permanenta magneterna vill vi väl inte avmagnetisera?

Om du tittar på en sprängskiss av en MC-pickup så ser du att den består av fler delar än spolar och permanentmagneter.

I bakändan av nålarmen sitter det man allmänt kallar för armaturen och består av en kärna som spolarna är lindade på. 

image.png

Kärnan är med få undantag tillverkad av ett ferritiskt (järnhaltigt) material som kan (eller rättare sagt kommer att) bli magnetiserad med tiden.

Det är alltså spolkärnan som avmagnetiseringen handlar om, inte spolarna och definitivt inte magneterna

Nu finns det MC-pickuper med luftlindade spolar, men de är relativt ovanliga och i de fallen bör inte någon avmagnetisering behövas.

Svårare än så är det inte.

 

3 hours ago, AlfaGTV said:

Och, behöver man en apparat för det? Eller räcker de frekvenssvep som ibland används?

På fråga A, svarar jag NEJ och på fråga B blir det också ett NEJ.

Du behöver inte en särskild apparat för att avmagnetisera spolkärnan, men det underlättar och du behöver belasta pickupen betydligt tuffare (kortslutning) än vad ditt RIAA-steg gör så en avspelning med frekvenssvep lär inte göra någon nytta.

Jag citerar Jonathan Carr från Lyra.

"I suggest that you periodically flux-bust the cartridges (whether it is the Delos, Kleos, or any other of our cartridges). Remove the RCA jacks from your phono stage (probably a good idea to turn it off first), put a dead short from plus to ground of each channel, separately, and then play a fairly dynamic LP passage for a few minutes (with the cartridge's output shorted into itself). Put everything back as it was, and the sound should now be more open, less hazy, and cleaner (like the distortion level dropped lower).

hth and kind regards, jonathan carr"

Jag har testat Jonathan Carr's förslag och jag har testat Aesthetix ABCD-1 och båda fungerar. Jag får dock känslan av att avmagnetiseringen med Aesthetix ABCD-1 sitter i betydligt längre.

Jag avmagnetiserar min pickup enligt Jonathan Carr's metod ungefär var 20-30 speltimme och har gjort så en längre tid.

Det är väl värt det lilla omaket och hade det inte givit något resultat, så hade jag definitivt inte gjort det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Avmagnetisering tycks vara ytterligare ett hifi-tillbehör som delar skarorna. Det tog inte många minuter innan jag hittade munhugg även om detta. Bl a har frågan ställts av någon till van den Huul som svarar så här:

 

This is what A.J. van den Hul has to say about it:

A: NEVER demagnetize a M.M. cartridge with the replaceable stylus still inserted. It will ruin the mini-magnet at the end of the cantilever in its magnetic power. With the stylus insert removed you can consider it, but first read the rest of this answer:
From a more theoretical point of view, I think it is not wise to demagnetize. It is a short term effect with more negative side effects on the long-term. Your first experience will be very positive as also was mine. But after 2 record sides you have to do this again and it never stops. So you have become a serious victim. And keep in mind: the original cartridge magnet already puts the tiny armature in such a strong magnetic field that its magnetization is unavoidable, so why should you demagnetize? Also, since the magnet never is perfectly at center position but always has some offset, the mu-metal made centre of the coil system always holds residual magnetism and can’t become demagnetized. And if this is not enough: The current through the 20 micron thin coil wire is so small that there is no chance to build up any serious magnetic field to cancel the existing residual magnetism. What it only does is breaking down the magnetic domain boundaries in the mu-metal. This improves the magnetic resolution of the music. But after a short while these boundaries will be there again and the number of atoms per magnetic domain has only got bigger. So the magnetic resolution is worsening instead of getting better. So from the point of view: “I bought the thing and now I will use it”, you have to use it. The only advantage is that some crystal boundaries inside the coil wires are welded. But as soon as you move the armature by playing your records that effect is over again. So save the money and buy some good records.

 

För den som vill läsa mer i den aktuella tråden: http://vpiforum.com/viewtopic.php?f=7&t=9523


För egen del känner jag ingen dragningskraft till den burken. 

 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Bebop said:

NEVER demagnetize a M.M. cartridge with the replaceable stylus still inserted

Detta gäller inte MM och MI. Enbart MC.

 

 

1 hour ago, Peo said:

Det är alltså spolkärnan som avmagnetiseringen handlar om, inte spolarna och definitivt inte magneterna

Det blir ju lite av en akilleshäl för MC om spolkärnorna blir magnetiserade eftersom de inte har samma referens som magneterna.

Det är inte bara så att hysteres-looparna "avmattas", utan omvandlingen blir dessutom olinjär eftersom magnetfältet kommer "svaja".

 

 

1 hour ago, Peo said:

Jag får dock känslan av att avmagnetiseringen med Aesthetix ABCD-1 sitter i betydligt längre.

Man borde kunna se en skillnad i output före/efter avmagnetisering.

 

Tack för en utmärkt redogörelse!

 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, calle_jr said:

Detta gäller inte MM och MI. Enbart MC.

Det är MC han skriver om. Den första meningen är bara en varning om att inte använda den för MM och MI.

 

I min värld finns det inget som bara har en sida oavsett om det är negativt eller positivt. Och om den hävdas att något bara har fördelar blir jag misstänksam. Om det är väldigt bra kan man ju undra varför den inte fått större genomslag. Michael Fremer litar jag inte på heller. Jag har skrivit till Ortofon. Kanske får jag svar.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bebop said:

Jag har skrivit till Ortofon. Kanske får jag svar.

Det kom svar snabbt. Jag förlitar mig på deras svar istället för att försöka bedöma mest trovärdiga teorier på forum och från hifi-journalister.

 

Dear R.

I am glad to hear that you are enjoying our products.

We do not recommend demagnetize the cartridges. It is a short term effect with more negative side effects on the long-term. Your first experience will be very positive as also was mine. But after 2 record sides you have to do this again and it never stops.
The original cartridge magnet already puts the tiny armature in such a strong magnetic field that its magnetization is unavoidable, so why should demagnetize?
Also, since the magnet never is perfectly at center position but always has some offset, the mu-metal made centre of the coil system always holds residual magnetism and can’t become demagnetized.
The current through the 20 micron thin coil wire is so small that there is no chance to build up any serious magnetic field to cancel the existing residual magnetism.

Please let me know if you have any further questions.

Kind regards

Jonas Ø. Larsen
Technical support
Ortofon A/S

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Bebop said:

so why should demagnetize?

Det finns två skäl som jag ser det.

Dels vill man maximera kraftfaktorn dvs maximera B-flödestäthet. Dels vill man inte att magnetfält ska förekomma i de rörliga delarna, dvs spolkärnorna, eftersom det får fältet att svaja under gång.

 

Det finns en logik som talar emot avmagnetisering; att en sammansatt mc strävar efter att balansera magnetfältet, dvs även om man avmagnetiserar så kommer ganska snart ett nytt jämviktsläge inställa sig. Jag gissar att det är vad Jonas Larsen avser, och att detta är oundvikligt som han skriver.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

This is what A.J. van den Hul has to say about it:

Jo, den texten har jag också läst. Jag plöjde igenom allt jag kunde hitta på nätet inklusive att jag skickade ett mail till Jonathan Carr hos Lyra innan jag vågade prova. Jag vill inte lägga ut hans svar publikt utan hans tillstånd,  men han kan inte förstå varför en avmagnetisering skulle ställa till med några problem och han t.o.m. rekommenderade att göra det.

Ord mot ord alltså.

Stärkt av Mr Carr's svar testade jag själv med två kortslutna RCA-honor och resultatet blev bättre än jag hade förväntat mig.

Att testa något okänt är ju ett perfekt tillfälle att få lära sig något nytt och för mig är det en av de största drivkrafterna jag har kvar i livet. En dag utan ny lärdom är en bortkastad dag och det ger mig mer att testa själv än att blint lita på andras utsago.

Jag har gjort några "före och efter" tester efter 10 timmars speltid och märkte ingen påtaglig skillnad, efter 20 timmars speltid är skillnaden lätt detekterbar,  men efter 30 timmars speltid är skillnaden så påtaglig att det helt klart är värt besväret och jag har inte märkt att något skulle ha försämrats med tiden, som vissa påstår.

Nu är inte skillnaden av den digniteten att man ramlar av soffan, men många bäckar små och den är nog helt i paritet med skillnaden mellan olika USB-kablar, så varför inte...

 

9 hours ago, calle_jr said:

Det blir ju lite av en akilleshäl för MC om spolkärnorna blir magnetiserade eftersom de inte har samma referens som magneterna.

Det är inte bara så att hysteres-looparna "avmattas", utan omvandlingen blir dessutom olinjär eftersom magnetfältet kommer "svaja".

 

Nu är jag ute på tunn is eftersom jag bara förmedlar andras förklaringar utan möjlighet till någon egen verifiering, men problemet är tydligen inte att kärnan blir magnetiserad (vilket är oundvikligt), utan att kärnan inte blir jämt magnetiserad. Rör sig inte kärnan i perfekt symmetri med magnetens fältlinjer (röda pilarna) kommer den att få varierande magnetisering på olika ställen och det påverkar omvandlingen från mekanisk rörelse till elektrisk signal negativt. 

Nålens rörelse är inte 100% symmetrisk åt alla håll och då bildas den här asymmetrin enligt utsago. Det handlar således om att jämna ut spolkärnans magnetism och inte att avmagnetisera den helt.

image.png

(Lånad bild för att illustrera asymmetrin)

 

Hur seriösa Aesthetix är som tillverkare vill jag inte spekulera i här och min ringa erfarenhet av tillverkaren inskränker sig till några veckors testkörning av deras Rhea (RIAA-steg) för några år sedan. Det kändes då som ett hyfsat seriöst bygge, men i mina ögon alldeles för "overengineered" för min smak och mitt behov.

Aesthetix Rhea har faktiskt deras "demagnitizer" inbyggd, men jag testade tyvärr aldrig den vid det tillfället. Då var bara siktet inställt på att hitta en värdig ersättare till mitt gamla RIAA-steg.

 

15 minutes ago, Bebop said:

Det kom svar snabbt. Jag förlitar mig på deras svar istället för att försöka bedöma mest trovärdiga teorier på forum och från hifi-journalister.

Svaret är ju en kopia av  A.J. van den Hul's text. De bemödade sig alltså inte ens att skriva ett svar med egna ord. Resultatet från deras egen utredning (om de nu ens har gjort någon) borde inte ha formulerats så exakt lika.
Det ger ett svagt och oseriöst intryck i mina ögon.

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Peo said:

Svaret är ju en kopia av  A.J. van den Hul's text.

Det kan väl vara tvärtom också. Vi vet inte vem som formulerat ursprunget. Om Ortofon står bakom känns det tyngre än van den Huul i min värld. Det kan också komma från en mer oberoende källa som båda ställer sig bakom. Inte helt ovanligt i många sammanhang. Det flesra stora företag har en Q&A-pärm för att ge samma svar oberoende av vem som får frågan. 

 

Jag har svarat och påpekat de lika svaren...

 

För mig känns det äventyrligt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Michael Fremer litar jag inte på heller.

 

:D Vem kan man lita på? 

Varför inte lita på Fremer? Inte blint om allt. Läsa mellan rader och dra egna slutsatser behövs, men nog har han lite koll på läget har jag fått uppfattningen om ändå. Lite mer på honom än många andra, men med ett visst filter som man får lära sig lägga på. Jag har lärt mig mycket av Fremer, men inte okritiskt och inte allt. 

Men han kanske är lite som vinvärldens Robert Parker, som buntas ihop och transporteras bort ur vinområdet om någon vinbonde i tex Chablis ser honom där. Upp med honom på flaket och bort... Parker och Fremer har nog samma lite tvärsäkra yviga sätt. Mkt Amerikanskt och mycket osvenskt.

Kanske är det samma för Fremer som för Parker? Att han inte är välkommen överallt?

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Peo said:

Rör sig inte kärnan i perfekt symmetri med magnetens fältlinjer kommer den att få varierande magnetisering på olika ställen

Precis. Magnetfältet kommer svaja.

 

Jonathan Carr är inget blåbär när det gäller magnetism :), men att jämvikt kommer återställas är svårt att motsäga.

För mig är frågan hur lång tid det tar. Minuter, timmar eller veckor.

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Apexorca said:

Varför inte lita på Fremer?

Jag ser honom mer som en predikant med en mission. Och i dessa predikningar använder han sig med allt alltför yviga omdömen och överdrivna adjektiv och adverb, tycker jag. I hans predikningar ingår att i stort sett dissa allt digitalt visavi analogt oavsett vad det är för prylar. Jag har läst artiklar där han prisar originalpressningars ljud, nästa gång prisar han i lika starka ord nypressningar med i stort sett samma argument.

 

Jag och @calle_jr träffade honom på den gigantiska skivmässan i Utrecht för några år sedan. Jag försökte få honom att säga något positivt om digitalt men det gick inte. Han svarade något i stilen med att den enklaste spelaren från Project med instegspickup låter betydligt bättre än all digital avspelning. Däremot använder han gärna digitala inspelningar för att jämföra pickuper. För mig är han en kappvändare med mission om att alltid tala väl om analogt och nervärdera digitalt. Det är en image han vårdar. Däremot kan det ju vara trevligt att läsa hans artiklar och de kan ju alltid ge något uppslag. Jag litar mer på andra skribenter, framför allt de från HiFi News. De känns mer neutrala, åtminstone för mig. De har inga problem att lyfta både starka och svaga sidor hos en produkt oavsett tillverkare och pris. 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bebop said:


Jag funderade på en sådan för ca 10 år sedan men det fanns då de som sa att den kunde sabba puppan, men jag mins inte argumenten men det var typ att man kunde bränna av spoltråden eller något sånt. @Daniel kanske kan bidra med något i ämnet.:question:

 

Jag har aldrig hört att någon förstört en pickup genom att använda Aesthetix DeMag, verken den som sitter i Rhea, och då man kan använda fjärren för att aktivera funktionen, eller den fristående apparaten. Ljudmässigt gör det nytta att avmagnetisera, men som sagt, effektan avtar efter en tid. Därför är det bra med den inbyggda i Rhea. I mina öron blir det bättre, men skillnaden är inte enorm. 

Link to comment
Share on other sites

 

Jag läser mellan raderna att du inte gillar Fremer.

Jag tror jag förstår vad du menar @Bebop, men jag tycker det är att förenkla lite att säga att man inte kan lita på på Fremer. Det är väl just det man kan med honom. Han har ju alltid samma typ av uppfattning. Han är inte neutral om nu någon är det. Han är lika lätt att läsa som en Totte-bok. Men du menar kanske det i ett sammanhanget som om det skulle finnas en sanning i ljudåtergivning? Jag tror ingen av oss eller högt uppsatta potentater inom ljudåtergivning har den riktiga sanningen. Jag tror inte den finns i vår hobby.  

Men att Fremer har koll inom sitt spår tycker jag faktiskt. Jag har köpt några bra vinylpressningar han talat om och det verkar han vara fruktansvärt kunnig inom. Alla har varit bland de bästa jag någonsin köpt. Jag skulle fråga någon annan om digitalsidan dock.

 

Det finns inga människor utan en agenda. Det kan vara en agenda att verka neutral också. Medvetna om det eller inte så har alla alltid något man vill med allt man säger och gör, i gott eller ont.  Med just Fremer så tycker jag han är så tydlig med sin agenda att att den är lätt att förhålla sig till. Mycket värre är det när man inte riktigt förstår syftet eller personen. Man får acceptera att folk driver sina övertygelser tycker jag. 

Det härliga med Fremer är hans entusiasm och efter alla år när han stått relativt ensam i diskussionen om det analoga och det digitala och han tagit det analoga mediets sida som det bästa så har han ju på ett sätt fått lite rätt. Nu visar det sig att fler och fler också tar det till sitt hjärta igen. Även unga som aldrig upplevt det analoga mediet innan tycker det är bra och föredrager det. Liksom en mängd unga inspelningstekniker jag träffat som rycker den analoga tekniken ger mer närvaro i inspelningen mm. Ja, jag har träffat ett antal sådana unga som spelar in så mycket de kan på rullband. 

Jag tror Fremer upplever att han "haft rätt" beroende på bla vinylens återkomst och vågar stå på rätt mycket pga det. Sedan är han säkert väl kategorisk mot digitaltekniken, det kan väl jag också tycka, men inte desto mindre har jag börjat förstå vad han uppskattar i en återgivning av musik och många gånger sammanfaller det med mina erfarenheter och hur jag tycker.  

Ken Kessler träffade jag i München för något år sedan och han var tämligen kategorisk i en diskussion jag hörde också.

Ytterligare 2 journalister, en äldre herre med en med en kvinna i yngre medelåldern från samma internationellt stora HiFi-tidning satte sig ned max 10 minuter i ett rum och lyssnade, gjorde en snabb analys som jag hörde diskussionen om återgivningen och kom med slutsatser som jag  inte höll med om. Jag hade suttit där i 40 minuter innan de kom och satt kvar när de gick. Jag hörde mer olika typer av musik. De hörde bara en låt eller två från en egen platta de hade med sig. De bad demonstratören spela och han lade sig på rygg... så klart. De är ju proffs och gjorde säkert en rimligt bra analys, men slutsatsen skilde sig en del från min kommer jag ihåg. 

Min sanning är min sanning om musik och musikåtergivning, den delar jag med vissa men inte med alla. 

 

Det finns många aktörer i denna bransch som står ute på en viss kant. 

 

Man får sina favoritpersoner som man lyssnar till. Det är ju mycket lättare att värdera en uppfattning om man känner till "tyckaren". Annars är det nästan omöjligt att värdera uppfattningar.

Man får alltid läsa kritiskt och värdera det man läser och hör och skapa sin sanning. 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Man får sina favoritpersoner som man lyssnar till.

Gäller det även för mig? Fremer tillhör inte mina favoriter och är ingen jag tar råd av. Ken Kessler är HiFi News motsvarighet som jag heller inte sätter någon större tillit till idag. Jag har andra favoriter i pressen och de är också engelsmän som ger mig betydligt mer substans än dessa båda herrar. Har du problem med det? 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Bebop said:

Gäller det även för mig? 

Så klart, varför skulle det inte det?

 

18 minutes ago, Bebop said:

Fremer tillhör inte mina favoriter och är ingen jag tar råd av. Ken Kessler är HiFi News motsvarighet som jag heller inte sätter någon större tillit till idag. Jag har andra favoriter i pressen och de är också engelsmän som ger mig betydligt mer substans än dessa båda herrar. Har du problem med det? 

 

 

Att Fremer inte tillhör dina favoriter är inget problem för mig. Du skall naturligtvis ha dina källor och inspiratörer som du gillar. 

Jag tror inte att det var det jag skrev att det inte gäller dig eller att jag har problem med det. Jag skrev ju precis tvärt om att man får sin egen sanning och att det är ok, men att "Vem skall man lita på?" gäller de flesta. Jag ville bara lyfta att Fremer inte bara snackar skit som man inte kan lita på utan att det finns mycket kunskap hos honom. Han har en viss stil, kanske lite arrogant. Det handlar om att sovra lite bara tycker jag. Som med alla i denna bransch. Jag lyfter bara en annan vinkel på fallet Fremer som du tog upp.

 

  

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Mr Fremer är mycket välkommen hos aktörerna. Han har många läsare och han kan spelet.

Jag tycker att han har varit en av de främsta ambassadörerna för välljud, och han är kunnig på musik.

 

Men han kan egentligen ingenting om hifi utan är mer allmänjournalist, och det finns ett antal gigs som han har gjort som han inte behärskar. Men hans öron är väl lika mycket värda som någon annans.

Jag håller med @Bebop om att han är för kategorisk med vinyl och format. Världen är väl tyvärr så att man inte klarar hantera nyanser, och hans mission grundar sig nog främst i att bevara välljud. Dvs bekämpa dåliga cd-pressar och mp3.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Jag håller med @Bebop om att han är för kategorisk med vinyl och format. 

 

... och tydligen håller du med mig också. :D

Här är några exempel.

 

14 hours ago, Apexorca said:

Men att Fremer har koll inom sitt spår tycker jag faktiskt.  

Jag skulle fråga någon annan om digitalsidan dock.

 

 

14 hours ago, Apexorca said:

Jag tror Fremer upplever att han "haft rätt" beroende på bla vinylens återkomst och vågar stå på rätt mycket pga det. Sedan är han säkert väl kategorisk mot digitaltekniken, det kan väl jag också tycka, men inte desto mindre har jag börjat förstå vad han uppskattar i en återgivning av musik och många gånger sammanfaller det med mina erfarenheter och hur jag tycker.  

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...