Bebop Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 (edited) Uppackning, montering, avspelning, intryck och funderingar. Följ med på min resa... Edited September 5, 2015 by Bebop Quote
Vox Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Detta blir spännande. Pickuper är ett intressant område med oanade möjligheter. Quote
wulfman77 Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Riktigt kul att följa detta, ser på en gång vilket märke det innebär tror jag? Quote
wege Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 (edited) Yes Spännande... Edited September 5, 2015 by wege Quote
byZan Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Spännande att få se vad som föll i god jord /byZab Quote
calm Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Det här skall bli kul och spännande. Calm Quote
LasseJ Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 (edited) Yepp, intressant. Måhända en 2M Black? Och så en till vad det nu kan vara... Funderar själv på uppgradering från 2M Bronze så nu blir man nyfiken. F5, F5... /Lasse Edited September 5, 2015 by LasseJ Quote
wulfman77 Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Nja jag tror på windfield om man läst mellan raderna i andra trådar... Quote
calle_jr Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Den stiliserade slipningen på kartongen är nästan sakral. Quote
bigblue Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Kul! Kan du avslöja lite mer vad du är "på jakt efter". Är det mer av allt eller någon särskild nyans du önskar tillföra anläggningen? Quote
Bebop Posted September 5, 2015 Author Posted September 5, 2015 Kul! Kan du avslöja lite mer vad du är "på jakt efter". Är det mer av allt eller någon särskild nyans du önskar tillföra anläggningen? Jo, det finns en del tankar. Jag tar frågan med mig och kommer att besvara den lite längre fram i tråden. Quote
Vinylcalle Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Rätt märke . Kartongens färg avslöjar att vi är en bit upp i sortimentet. Många bollar i luften nu Bebop . Får man fråga om Koetsun är slutkörd eller det finns kanske andra anledningar bakom bytet? MvH Carl Quote
Richard Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 Det här blir skoj att följa. Tycker ni är många som håller på med era vinylsvarvar. Inte för att jag också vill ha en. Jag är ju digitalkille. Quote
Bebop Posted September 6, 2015 Author Posted September 6, 2015 Kul att vinyl engagerar... Det är inte unikt bara här på Euphonia. Enligt IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) ser försäljningsutvecklingen i USD ut så här: Det är alltså statistik från medlemmarna som avser nyförsäljning av vinyl (möjligen produktion som i en ideal värld borde vara ungefär det samma). Omsättningen till slutkund är betydligt större. En annan felkälla är att alla inte är med och siffrorna inkluderar inte försäljning av begagnad vinyl. Jag har inte de senaste talen men jag är ganska säker på att det ligger närmre 250 millioner USD idag. Även om vinyl är litet i förhållande till annat så är det ingen marginalföreteelse och om vi håller oss till gruppen entusiaster dit jag räknar mig själv, så har "vinylsporten" många anhängare, inte minst för att ta del av de musikskatter som formatet representerar. Quote
Bebop Posted September 6, 2015 Author Posted September 6, 2015 Jovisst är det en Ortofon... ... i en låda som väger hela... ... varav pickupen utgör 1,9 % av vikten. Lite tramsigt men det är ett sätt för att jag skall känna mig lite mer exklusiv för en premiumprodukt. Och visst, det funkar. Det ger en liten extra känsla... Jag har jobbat en hel del med den här typen av boxar till t ex arkitekter och jag kan tänka mig att denna boxen kostar kring 150-200:- så det är ändå marginellt. Inuti första boxen hittar jag ytterligare en låda väl inbackad med skumplast i sidorna. Modellen är mycket riktigt en Ortofon PW (Per Windfeld - läs inervju med Per Windfeld). Det är efterträdaren Leif Johannesens hyllning till sin föregångare. När locket fallit sitter då den lilla puppan fastskruvad i en plexiglasskiva omgiven av en ram klädd i svart mockaliknande material. Nu skall den också på plats... Quote
lindome Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 Härliga bilder Ny pickup - bland det roligaste som finns att greja med Får mig att tänka på när jag köpte min ZYX för ett tag sen. Några timmars inspelning förvisso, men det bör väl låta bra ganska omgående Bebop va? Quote
Bebop Posted September 6, 2015 Author Posted September 6, 2015 Får man fråga om Koetsun är slutkörd eller det finns kanske andra anledningar bakom bytet? Kul! Kan du avslöja lite mer vad du är "på jakt efter". Är det mer av allt eller någon särskild nyans du önskar tillföra anläggningen? Förra gången jag bytte (från Benz Ruby) stod valet mellan Lyra Kleos och Koetsu Rosewood. Se conclusionen av detta (eller hela reportaget ) här. Lyra Kleos är väl den jag närmast sneglat på även denna gång. En fantastisk pickup men jag gillar inte den utskjutande och helt oskyddade nålarmen. Första frågan varför jag byter är att det är dags. Jag brukar skifta efter mellan 1 300-1 500 timmar. Koetsun har nu spelat ca 1350 timmar (jag för bok varje kväll hur många LP jag spelat och multiplicerar detta med 0,67 för att få timmar - jag spelar bara hela album med få undantag). Det har tagit nästan exakt 3,5 år, alltså en sådär 575 LP per år eller 11 per vecka. Jag spelar ungefär lika mycket digitalt. Om man sköter sina skivor ordentligt så håller en pickup betydligt längre. Exakt var gränsen går vet jag inte, men säkert uppemot 2 000 timmar. Men det är ju också lite kul att byta. Koetsun finns kvar och kommer så småningom re-tippas. Så varför då en Ortofon PW och vad är det jag söker...? Jag har varit mycket nöjd med Koetsun, framför allt sedan jag körde via SUT. Mellanregister och uppåt låter mycket fint med både värme och innerlighet. Basen är kraftfull om än lite väl rund ibland. Det är en fantastiskt fin pickup. I grunden är jag dock en "Ortofon-man" som jag levt mest med under min livstid. Jubilée och Rohman var fantastiska ljudförmedlare, tycker jag och jag förväntar mig att PW-puppan skall vara det samma. Men riktigt säker är jag inte... Problemet med pickuper är att det svårt att låna hem och jämföra. Man får gå mycket på referenser från personer man litar på. Jag har läst, läst, läst och läst och gått igenom massor av pickuptester där jag utgått från Ortofon PW och läst och försöker få en bild om hur den håller mot andra. Några exempel som hjälp min beslutsånger: In Audio – as so often in life also – somehow I always find myself returning to first principles. The first principle of sound reproduction, because it is reproduction, must be tonal neutrality, which I define as flat frequencey-respons, low coloration and low distorsion. The MC Windfeld isn’t the sexiest pickup around and it won’t give you the most romantic, liveley and glamorous presentation if romance, livelyness and glamour is missing from the source. What it will give you is the closest approach to what Ortofon promised the moment it came up whith its name: the correct sound. This is my new reference pickup. TAS December 2008 - Paul Seydor Greater excitement can be had from the Transfiguration Orpheus, greater dynamics, spatial resolve and resolution of inner detail are possible from Lyra Titan i; more bloom and richness can be wrung from the Air-Tight PC1; and the Clearudio Goldfinger produces luscher, more polished, more burnished strings. While I’d formely thought the Koetsu Urushi be the all-purpose chameleon champ, that destinction now goes to Ortofon Windfeld. And all of the above cartridges are far more expensive than Ortofon… It is one of a handful of the finest cartridges I’ve ever heard, and it is easy to recomemnd, regardless of your musical taste or associated components. Stereophile May 2008 – Michael Fremer Man får ta recensioner med en liten nypa salt men de ger ändå en indikation. Jag har trots allt stort förtroende för både Paul och Michael. Recensionerna innehåller också mycket annan fakta där de går igenom varför de sammanfattar som de gör. Forumet Audiogon har också mycket intressanta inlägg från användare. När jag på senare tid jämfört med andras anläggningar noterar jag att min setup med rör genom hela kedjan och dessutom en Koetsu ger en klang som går lite åt det mörkare hållet (i brist på bättre ord). Detta har också accentuerats av min uppgradering och optimering av min digitala källa som i många stycken har en klang som jag tycker är bättre än vinylriggen. Jag tror och hoppas därför att PW'n eller Windfeld som den oftare kallas, kan ge lite mer lyster och brillians i min anläggning än vad Koetsun mäktar med. Om det blir så återstår ännu att bevisas... Quote
BTS Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 (edited) Gratulerar till ny PW. Jag är ju en Koetsu-kille innerst inne även om jag inte äger någon. Men varje gång Koetsu varit inblandad slår återgivningen an känsliga strängar i hjärttrakten och jag tänker: Nästa gång blir det Koetsu. Innerlig och närapå liderlig i sin karaktär. Men hur en Koetsu skulle funka i min rigg vet jag inte. Än. Edit: Det ska bli mycket spännande att få ta del av dina reflektioner kring dina nyförvärv. Edited September 7, 2015 by BTS Quote
Taxmannen Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 (edited) Kul att vinyl engagerar... Det är inte unikt bara här på Euphonia. Enligt IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) ser försäljningsutvecklingen i USD ut så här: Mark Twain var det väl som sa att det finns tre sortes lögn: lögn, förbannad lögn och statistik och diagrammet ovan är väl ett klockrent exempel på ett statistiskt utsnitt ur verkligheten som kanske inte ger hela bilden Sorry, jag kunde inte låta bli! Nu åter till ditt byte av puppa som jag följer med stort intresse. Det är förbaskat kul att hålla på med vinyl Källa: Recording Industry Association of America (RIAA). All figures in millions, and US-based. Edit: Lagt till källa Edited September 7, 2015 by Taxmannen Quote
Bebop Posted September 7, 2015 Author Posted September 7, 2015 Sorry, jag kunde inte låta bli! Ett diagram utan källa är att betrakta som klotter utan innehåll, sa min statistiklärare... Men om den har det så visar ju grafen på en oerhörd marknadspotential. Quote
wege Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Ett diagram utan källa är att betrakta som klotter utan innehåll, sa min statistiklärare... Men om den har det så visar ju grafen på en oerhörd marknadspotential. Oerhörd marknadspotential... dagen bästa! Quote
Taxmannen Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Ett diagram utan källa är att betrakta som klotter utan innehåll, sa min statistiklärare... Men om den har det så visar ju grafen på en oerhörd marknadspotential. Självklart - rätt skall vara rätt . Källa tillagd i grafen ovan. Quote
Bebop Posted September 7, 2015 Author Posted September 7, 2015 Pickupen är på plats och inställd i enlighet med Simon Yorkes mallar vars resultat stämmer väl överens med Dr Feickerts verktyg. Men det är fan så mycket enklare med SY's mall än doktorns. Dags att finjustera anläggningskraften där Ortofon rekommenderar 2,6 gram. Fast jag tycker det låter bättre med 2,61 gram Som framgår sitter det ett mellanlägg iplast överst på skalet. Det är ett gammalt Thorénstillbehör att ta till för att korta skruvarna, s a s. Just denna är 3 mm. Naturligtvis skall den bort. Mina tillgängliga skruvar är antingen för korta eller för långa. Nya är på gång. Dessutom är de jag har i denna längd rätt tunga. Dags att plocka fram HiFi-News gamla testskiva som jag använder för att kolla och ställa in antiskating. Det är en ton som återges i olika amplitud och ger missljud i ena kanalen om den ligger fel. Men min förinställning var helt OK. Dessutom kollar jag armresonansen lateralt och vertikalt. Den skall i båda fallen ligga mellan 8-15 Hz. Just nu hamnar jag på 9 Hz lateralt och 10 Hz vertikalt vilket är ok. Detta värde kommer sannolikt ändras när jag bytt skruvar och fått bort plastmellanlägget. Just nu kan jag i vart fall säga att armen passar pickupen. Mätningen är både visuell och audiel. En ton från 25 ner till 5 Hz är inspelad och en röst anger vilken ton som skickas ut. När man når armresonansens peak börjar tonen wobbla plus att man kan se att pickupen börja självsvänga. Jag börjar se och höra tendenser vid 10 Hz men vid 9 Hz wobblar det betydligt mer. Vid 7 Hz är det helt borta. Enkelt och svårt att misslyckas med. Det finns fler liknande testskivor. Jag har även en variant från Analogue Production som är ett måste för t ex Adjust + då den innehåller de testtoner som krävs och som inte finns på den andra. Å andra sidan har inte AP-utgåvan test för egenresonans. De kompletterar m a o varandra. Om nu någon trodde det är färdigt så är det fel. Men jag är tillräckligt "hemma" för att spela igenom ett 20-tal album. Sedan är det dags för fintrimning av: Azimuth; att pickupen pekar rakt ner i spåret eller snarare sagt nålspetsen, vilket inte med säkerhet är samma sak. Denna inställning är mycket viktig för bäst resultat. VTA (vertikal tracking angle); alltså vinkeln mellan nålarmsröret och skivytan som i PW's fall optimeras vid 23 grader. Detta är inte alldeles enkelt. Ortofon skriver att om vikten är korrekt inställd så skall det bli korrekt om tonarmen är parallell med skivytan. På min spelare kan jag höja och sänka tonarmen när jag spelar, så det går också höra sig fram någorlunda. Dessutom har AP-testskivan en liten signal där man kan kolla distorsion vid olika VTA. Nya och lättare skruvar skall dock först på plats. Finjusteringarna gör jag med Adjust+ men jag får först vänta på att Calle_jr är färdig med sina justeringar. Vi har delat ägarskap... Hur det låter...? Det väntar vi med men det har börjat bra. Quote
BTS Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 http://imageshack.com/a/img912/7792/WMF1EP.jpg Jag gillar verkligen lösningen på hur tonarmstråden kommer in/ut på sidan av armen. Inga extra kontakter i armen, raka rör, här har tillverkaren av min arm mycket att lära (Jag har en borrmaskin ). Och det ser ut som att anliggningsytan mot pickupen är avsedd för Ortofon... Quote
calm Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Intressant Bebop och grattis till nya puppan! Var kan man köpa testskivorna? Fick visserligen hjälp med den sista lilla intrimmningen av min Clearaudio, men som Michael Fremer säger vid sin demo av picup-montering: Man skall alltid lära sig montera och justera själv så har man full koll på att det blir riktigt gjort och därför intressant att kolla för egen del. Du tycks ha alla tillgängliga hjälpmedel till hands även om doctorns program låter vänta på sig. Nu väntar vi bara på lyssningsintrycken! Calm Quote
Taxmannen Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 (edited) Var kan man köpa testskivorna? Vinylbutiken har det mesta och jag köpte min testskiva därifrån för något år sen. Dr Feickerts testskiva och programvara kan man köpa via deras egen hemsida. Edit: skrivfel... Edited September 7, 2015 by Taxmannen Quote
Bebop Posted September 7, 2015 Author Posted September 7, 2015 (edited) Vinylbutiken har det mesta och jag köpte min testskiva därifrån för något år sen. Dr Feickerts testskiva och programvara kan man köpa via deras egen hemsida. Jo, båda finns där (version 2 av HiFi News dock som har samma innehåll men skall ha högre exakthet). Skriv in Testskiva i sökfältet så hittar du dem. Kan tillägga att ställa in den så viktiga Azimuth-vinkeln utan t ex Adjust+ eller oscilloskop är hart när omöjligt om man vill nå ända fram. Det finns dock en litet mätinstrument som calle_jr och jag har lite delade meningar om kring funktionalitet. När jag jämför med Adjust+ (två gånger) så har jag fått samma resultat. Men två försök är naturligtvis lite tunt för att säga med säkerhet. Men jag kommer att testa även denna gång. Instrumentet jag avser är den s k Fozgometern. Michael Fremer har annonserat att den måste kalibreras ordentligt. (Se här). Det skall jag göra innan jag sätter igång. Edited September 7, 2015 by Bebop Quote
calle_jr Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Tror jag kommer gilla denna puppa. Jag har aldrig hört den, men känner det på mig utifrån beskrivningen. Ortofons puppor har ju ganska olika karaktär, men i den här divisionen är det svårt att ogilla någon av dem. Kan tillägga att ställa in den så viktiga Azimuth-vinkeln utan t ex Adjust+ eller oscilloskop är hart när omöjligt om man vill nå ända fram. Det finns dock en litet mätinstrument som calle_jr och jag har lite delade meningar om kring funktionalitet. När jag jämför med Adjust+ (två gånger) så har jag fått samma resultat. Men två försök är naturligtvis lite tunt för att säga med säkerhet. Men jag kommer att testa även denna gång. Instrumentet jag avser är den s k Fozgometern. Michael Fremer har annonserat att den måste kalibreras ordentligt. (Se här). Det skall jag göra innan jag sätter igång. Adjust+ mäter och plottar underlag för kalibrering av både kanalbalans och fas. Rent allmänt är Adjust+ ett komplett injusteringsverktyg som tar en genom hela processen och gör direktmätning till skillnad från indirekt eller byggt på en mall *) Michael Fremer är bra på att skriva och på att prata. That's it. Han är en fantastisk ambassadör och jag menar inte på något sätt att jag skulle veta bättre, men det blir lite för ofta referens till honom i tekniska frågor. *) Distorsionsberäkningen är lite skum. Jag har aldrig lyckats få ur Feickert vad det är han gör. **) Jag har inte Adjust+. Den är hos JFK. Annars hade jag fixat det i helgen som gick. Quote
Bebop Posted September 7, 2015 Author Posted September 7, 2015 Michael Fremer är bra på att skriva och på att prata. That's it. Han är en fantastisk ambassadör och jag menar inte på något sätt att jag skulle veta bättre, men det blir lite för ofta referens till honom i tekniska frågor. Helt ute och tycker jag inte att han brukar vara och när det gäller Fozgometern specifikt så har Michael Fremer varit betydligt mer tveksam än t ex Noel Keywood på HiFi World. Jag ser heller inte Fremer som en tekniker. Han brukar beskriva en produkt hur den är konstruerad och tillverkarens tankar och sedan förmedlar han vad han hör vilket jag tycker han beskriver på ett sätt som jag begriper. Det fina med uttalande som han och andra gör är att man kan prova själv och jämföra om jag håller med det han skriver eller inte. Jag håller t ex inte med om hans kabelanalyser och inte heller hans enögdhet om att vinyl alltid är det bästa formatet. Det har blivit ett religöst mantra för honom. En recensent är en röst och man gör bäst i att lyssna/läsa flera och sedan bilda sig en uppfattning. Framför allt när man står i begrepp att handla något som är knepigt att låna hem. Fozgometern är kontroversiell och retar upp många ingenjörer på ett antal forum. Jag är ambivalent men jag har svårigheter att förkasta den så länge jag fått samma resultat som med Adjust+ de två gånger jag jämfört. Jag har större förtroende för Stereophiles och engelska HiFi-News än de andra tidningarna som passerat revy genom åren. Quote
Recommended Posts