Jump to content

Äntligen supernöjd med ljudet.


A/Wing.

Recommended Posts

Ten end out jag är nockad undrar om jag någonsin reser mig igen :rolleyes2:

Efter att ha haft Supertitanen hemma ett tag nu så har den nockade känslan landat lite

och lite andra saker trätt fram som inte var lika roligt att lyssna på.

Om jag ska börja med vad jag uppskattade så var det svärtan i ljudet och all den luft

som skapades detaljer träder fram som jag inte hört förut och den större ljudbilden som infann sig.

Efterklanger på instrument och bättre kontroll på det mesta.

Nu tänker ni säkert att vad vad är problemet är det inte det här vi strävar efter när det gäller ljudet

jo det tycker jag också men det var något annat som störde mig så pass att jag backade från detta köp.

Känslan som blev övermäktig var att det blev för mycket av det goda allt kastades kändes det som

rätt i ansiktet jag fick ingen distans till musiken den blev för påtaglig och musikaliteten försvann

och den är för mig väldigt viktig det är ju det som sätter igång hela känslan berörd av musiken.

Edited by A/Wing.
Link to comment
Share on other sites

Jag har ju haft funderingar på nya slutsteg bla.Lamm och VTL men det får vänta

ett tag för nu har jag bestämt mig för att ge mig in i vinylträsket och allt vad det innebär.

Så jag besökte Akkelis för att sondera terrängen på vad som erbjöds jag har mycket att lära i detta ämne

så jag hoppades på god hjälp från Stefan och även från Plundin som kan en del i detta ämne.

Efter lite diskussion så kom vi fram till att jag ska få låna hem en DR.Feikert Firebird och en Ortofone-arm

med någon Japansk puppa som jag inte mins namnet på men Plundin kan säkert fylla i där.

Det fans även en sme-arm med i snacket men det blev nog problem med rca-kontakterna på grund av utrymmet..

På grund av min bristande kunskap av vinyl så uppskattas tipps om allt som man bör tänka på.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha haft Supertitanen hemma ett tag nu så har den nockade känslan landat lite

och lite andra saker trätt fram som inte var lika roligt att lyssna på.

Om jag ska börja med vad jag uppskattade så var det svärtan i ljudet och all den luft

som skapades detaljer träder fram som jag inte hört förut och den större ljudbilden som infann sig.

Efterklanger på instrument och bättre kontroll på det mesta.

Nu tänker ni säkert att vad vad är problemet är det inte det här vi strävar efter när det gäller ljudet

jo det tycker jag också men det var något annat som störde mig så pass att jag backade från detta köp.

Känslan som blev övermäktig var att det blev för mycket av det goda allt kastades kändes det som

rätt i ansiktet jag fick ingen distans till musiken den blev för påtaglig och musikaliteten försvann

och den är för väldigt viktig det är ju det som sätter igång hela känslan berörd av musiken.

Så olika det kan vara.

För mig var det just musikalitet och känslan som tog störst steg framåt. Mindre av "kastad musik i ansiktet" än tidigare och ett behagligt lugn över hela presentationen, det var det som jag hörde först av allt och det fångade mitt intresse.

Vad Super Titan gör är egentligen inte att ge någon ny egen karaktär åt ljudet utan bara låta elektroniken få optimala förhållanden att jobba med. Därför kommer elektronikens egna egenskaper fram, på gott och ont förstås. Man hör dess förtjänster och brister mer.

Men är man inte nöjd med resultatet, så skall man ju inte lägga pengar på det, så klart. Då blir det ju pengar över så att du kan få mer väljud från något helt annat som snurrar, vad jag förstår... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju haft funderingar på nya slutsteg bla.Lamm och VTL men det får vänta

ett tag för nu har jag bestämt mig för att ge mig in i vinylträsket och allt vad det innebär.

Så jag besökte Akkelis för att sondera terrängen på vad som erbjöds jag har mycket att lära i detta ämne

så jag hoppades på god hjälp från Stefan och även från Plundin som kan en del i detta ämne.

Efter lite diskussion så kom vi fram till att jag ska få låna hem en DR.Feikert Firebird och en Ortofone-arm

med någon Japansk puppa som jag inte mins namnet på men Plundin kan säkert fylla i där.

Det fans även en sme-arm med i snacket men det blev nog problem med rca-kontakterna på grund av utrymmet..

På grund av min bristande kunskap av vinyl så uppskattas tipps om allt som man bör tänka på.

Jag trodde du var sugen på Bergman!

Link to comment
Share on other sites

Det är märkligt hur olika vi uppfattar ljudet jag hade samma känsla som du

men sen var det det som jag skrev om som tog överhand.

Och det var framförallt mellanregister och diskant som blev så påträngande

så högtalaren kändes inte frekvensrak längre.

Det här med vinylspelare så har jag inte haft någon favorit på grund av att jag inte lyssnat på så många ännu.

Det är ju inte bara spelaren som sätter prägel på ljudet utan det är ju även arm puppa ria kablar så det här blir ju helt klart

lite mer meck för att få till det ljud som jag uppskattar.

Link to comment
Share on other sites

Detta var spännande läsning

Påminner mycket av hur jag själv brukar funka när jag är på demo eller lånar hem prylar

Det som är omedelbart "herrejösses!" O "här hände det grejer" brukar jag bli försiktigt skeptisk emot då det många ggr visat sig att just dom där direkta imponatoreffekterna är något jag inte vill ha i det långa loppet.

Däremot när jag tycker mig höra fina kvaliteter som smyger sig på utan att pocka på uppmärksamhet, då blir jag intresserad och det är dessa produkter som brukar bli kvar länge hos mig.

Mycket roligt att läsa om alla personers olika upplevelser och värderingar.

Jag tror du väljer en mycket trevlig väg när du nu svänger in på Vinylgatan A/Wing

Ser fram emot att få komma o lyssna ngn gång:-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju haft funderingar på nya slutsteg bla.Lamm och VTL men det får vänta

ett tag för nu har jag bestämt mig för att ge mig in i vinylträsket och allt vad det innebär.

Så jag besökte Akkelis för att sondera terrängen på vad som erbjöds jag har mycket att lära i detta ämne

så jag hoppades på god hjälp från Stefan och även från Plundin som kan en del i detta ämne.

Efter lite diskussion så kom vi fram till att jag ska få låna hem en DR.Feikert Firebird och en Ortofone-arm

med någon Japansk puppa som jag inte mins namnet på men Plundin kan säkert fylla i där.

Det fans även en sme-arm med i snacket men det blev nog problem med rca-kontakterna på grund av utrymmet..

På grund av min bristande kunskap av vinyl så uppskattas tipps om allt som man bör tänka på.

Då får man gratulera till ytterligare en medlem in i vinylens värld :app:

Det är svårt att veta hur du tänker kring och om vinylspelare och dess tillbehör, hur du ska ha den placerad o s v? Jag följer med spänning dina förehavanden i denna tråd :mm:

Att skivspelare kan låta olika beroende på val av riaa, pu o s v kommer du nog att inse ganska snabbt, så ta god tid på dig och lyssna på olika genrer, det är mitt råd.

Lycka till!

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Detta var spännande läsning

Påminner mycket av hur jag själv brukar funka när jag är på demo eller lånar hem prylar

Det som är omedelbart "herrejösses!" O "här hände det grejer" brukar jag bli försiktigt skeptisk emot då det många ggr visat sig att just dom där direkta imponatoreffekterna är något jag inte vill ha i det långa loppet.

Däremot när jag tycker mig höra fina kvaliteter som smyger sig på utan att pocka på uppmärksamhet, då blir jag intresserad och det är dessa produkter som brukar bli kvar länge hos mig.

Mycket roligt att läsa om alla personers olika upplevelser och värderingar.

Jag tror du väljer en mycket trevlig väg när du nu svänger in på Vinylgatan A/Wing

Ser fram emot att få komma o lyssna ngn gång:-)

Jag är nog en sådan person som är ganska impulsiv men har försökt att tygla dom känslorna

med åren dock är det inte alltid jag lyckas.

För ett antal år sen hade jag nog köpt Supertitanen men nu avstår jag och ser om det dyker upp något annat.

Vinylvägen har jag varit inne på förut men på grund av brist på utrymme så har jag avstått.

Men nu är det ordnat.

zood du är mycket välkommen hem både nu och efter att jag kör med vinyl.

Vi ordnar det via PM.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att höra! Imponatoreffekten som omnämns tidigare i tråden är helt klart inte ovanligt att det är just det som imponerade som man retar sig mest på efter ett tag...

...alltid bra att smaka sakta och försiktigt...ibland föööör länge... :icon_smile_clown:

Vinyl är farligt!!!! :blush:D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Då får man gratulera till ytterligare en medlem in i vinylens värld :app:

Det är svårt att veta hur du tänker kring och om vinylspelare och dess tillbehör, hur du ska ha den placerad o s v? Jag följer med spänning dina förehavanden i denna tråd :mm:

Att skivspelare kan låta olika beroende på val av riaa, pu o s v kommer du nog att inse ganska snabbt, så ta god tid på dig och lyssna på olika genrer, det är mitt råd.

Lycka till!

/byZan

Tack byZan och jag lovar att jag ska va noggran och testa en del olika objekt så jag inte

gör något jag ångrar senare det kan ju bli ganska kostsamt :diss:

Link to comment
Share on other sites

Intressant att höra! Imponatoreffekten som omnämns tidigare i tråden är helt klart inte ovanligt att det är just det som imponerade som man retar sig mest på efter ett tag...

...alltid bra att smaka sakta och försiktigt...ibland föööör länge... :icon_smile_clown:

Vinyl är farligt!!!! :blush:D

\\K-man

Ja ibland kan det bli så i det här fallet kändes det rätt att avstå..

Men jag är ganska säker på att Apex gjorde rätt beslut han kanske hade mer krångel med strömmen än jag har.

Link to comment
Share on other sites

Ok,

Som flera av er minns så är jag heller ingen fan av nätfilter till slutsteg. Det är bara att backa i tråden och läsa. Så jag förstår dig A/Wing. Vi ska dock ha respekt för Apexorcas köp av Super Titan. Där kanske strömmen är särdeles knepig. Eller så är det kanske knepigt i 031-området generellt.

Det finns många alternativ du kan titta på och jag vill återigen göra gällande att clean power är mera viktig för front end... Men jag vet att flera här är av annan åsikt.

Lycka till med vad du/ni än använder för rening /regenerering

/Pärr

Tack Pärr.

Jag kommer givetvis forska vidare på detta område så får vi se vad det ger.

Link to comment
Share on other sites

Ja ibland kan det bli så i det här fallet kändes det rätt att avstå..

Men jag är ganska säker på att Apex gjorde rätt beslut han kanske hade mer krångel med strömmen än jag har.

Ja, Apex har en helt annan anläggning, så man kan inte dra några faktaslutsater av hur din anläggning reagerar på denna pryl i jämförelse med hur Apex anläggning reagerar...matchning och egna preferenser är hela njutningssanningen i vår musiknjutarvärld.... :)

...och jag läste inte Apex kommentarer om denna som några imponatoreffekter, så det var inte någon kommentar om Apex eller din upplevelse i detta specifika fall, utan just att det är lätt att förblindas av något nytt....

Den tunga kopplingen på vissa Ferarri är imponerande första gången man kör....men den lär vara rätt tröttande efter ett tag....

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

... nu har jag bestämt mig för att ge mig in i vinylträsket och allt vad det innebär.

Så jag besökte Akkelis för att sondera terrängen på vad som erbjöds jag har mycket att lära i detta ämne

så jag hoppades på god hjälp från Stefan och även från Plundin som kan en del i detta ämne.

Du är i tryggt sällskap med Stefan och Plundin :app:

Dr Feickert är utmärkta skivspelare. De är inte bara höftade ihop, det finns tankar bakom konstruktionen. De är bl a oerhört flexibla vad gäller tonarmsval. Du kan i princip använda vilken tonarm du vill, såväl tillverkare som olika längder.

Bergman har nämnts i tråden. Den är vacker och den är säkert bra också. Men jag hade passat på den då jag är skeptisk till luftpumpar och filter som kan krabba. Jag menar att det behövs inte för att det skall låta bra.

Dr Feickert är ett gott val. Ortofons armar är säkert bra också (tillverkas av japanska Jelco [som Timbre har till sin skivspelare]), i vart fall till Ortofons pickuper. Men jag har inte hört den så jag vet inte. En arm som också kan vara ett alternativ som jag vet fungerar bra på Dr Feickert och som jag också hört när han presenterat sina spelare, är Kuzmas armar. T ex en av deras Stogi-modeller. Dessutom spelar de som en dröm med Lyras pickuper och ZYX pickuper. De är också enkla att justera och anpassa. Framför allt om du köper Stogi Ref 313 VTA.

SME fungerar också bra men jag tycker inte att de har samma luftighet som Kuzmas armar. Men det handlar mer om smak än om fakta. Samma sak med pickuper. ZYX, Lyra, Benz, Ortofon med flera gör utmärkta pickuper. Vilken som är bästa får man i regel läsa sig till då det inte alltid är så lätt att få lyssna. Om du skulle gå på en Kuzma hade jag letat lite tester på:

  • Ortofon Winfeld respektive Cadenz Black
  • Benz LP S och Benz Gullwing
  • ZYX 4D
  • Lyra Kleos

Jag skulle kunna leva väl med alla dessa 7 dagar i veckan. Att utse en av dessa som bättre än den andra går inte. Det handlar om vad man söker. De har lite olikheter men låter bra. Det finns fler, t ex Koetsu som jag själv har men med tanke på din musiksmak så är jag inte så säker på att den passar dig. Den har inte samma attack i nedre registren som de övriga utan excellerar mer i mellanregister och med ljudbild som passar t ex jazz och klassisk musik utmärkt.

RIAA finns den en uppsjö av. ASR är nog ett av de bästa du kan hitta kring den prislappen. Om du är beredd att sträcka dig några loppor till så hade jag också kikat lite på Aesthetix Rhea, Den hade också passat bra i din rigg, inbillar jag mig.

Andra intressanta spelare kan ju också vara SME 20/2, Nottingham Dais, Simon Yorke S9, Brinkman Bardo med flera...

Link to comment
Share on other sites

Kul o höra att det blir allvar med vinylplanerna.

Du har redan fått en massa bra tips avseende armar och pickuper av Bebop. Bra förslag allihop med tanke på hans erfarenhet!

Jag gillar Dr Feickert spelaren, den ger ett stabilt intryck och ser bra ut också:)

Riaa steg är en djungel och jag har långt ifrån hört allt, men jag tar gärna med mitt nuvistor riaa för test om du vill.

Det spelar imho bättre än det mesta i sansade prisklasser!

Link to comment
Share on other sites

...och jag läste inte Apex kommentarer om denna som några imponatoreffekter, så det var inte någon kommentar om Apex eller din upplevelse i detta specifika fall, utan just att det är lätt att förblindas av något nytt....

\\K-man

Jag hoppas att jag kommit så långt i min hobby att jag inte faller för imponatoreffekter längre. Jag tror dessa effekter med negativt utfall beror på ett för litet erfarenhetsregister av olika anläggningar.

Jag kan numera ganska snabbt blir säker på vad jag tycker om ljudet i min egen anläggning när jag förändrat något. Det beror på att jag testat väldigt mycket prylar hemma i omgångar och plockat det bästa egenskaperna från andras ljud och skapat mitt referensljud som ett tydligt mål. Jag har oftast skrivit notiser om och värderat ljudet i mina tester. Jag har insett att för att veta vad jag verkligen vill ha måste jag höra MÅNGA anläggningar i olika prisklasser och inte bara ouppnåliga state-of-the-art-anläggningar även om de visar vägen vart åt jag sikar. Tester hemma i min egna miljö som jag kan väl ger väldigt mycket och är för mig nödvändigt för en riktig utvärdering.

Mitt mål senaste åren har varit att få mig till livs många anläggningar och värderat vad jag gillar i det jag hört. Eftersom jag har ett tydlig mål, ett referensljud i mitt huvud, och vet vart jag vill med mitt ljud, kan jag ganska fort bedöma i min egen anläggning om det är åt rätt eller åt fel håll vid ett test. Detta kräver så klart mycket invand musik.

Visst är det roligt när fler gillar det ljud man kämpat för, men det är bara för mig själv det verkligen är viktigt. Det är ju jag som skall få gåshud av min anläggning dag ut och dag in. Vad gäller just Super Titan så har den haft den största positiv effekten på mitt ljud av alla prylar jag kopplat in förutom bytet till Amati Futura. Men samtidigt tror jag inte det blivit den stora effekten om inte den övriga elektroniken jag redan har hade kunnat leverera med mkt hög kvalitet. Tex hade inte min gamla Audio Aero fått samma hjälp av Super Titan som MSB får eller min gamla Plinius SA250 som Krell evo 402 får.

Som jag skrivit tidigare funkar det dåligt för mig att teoritesera kring ljudet. Det är då jag upptäcker att jag kan gå bort mig. Visst går det att beskriva ljudet för sig själv hit och dit och naturligtvis blir det viktigt i ett forum som detta när man kommunicerar i skrift att hitta ord för vad man upplever. Men det beskriver oftast bara en liten del av upplevelsen. Resten går inte att finna ord för som är rättvisa mot upplevlesen. I mitt huvud skall musiken förmedla positiva upplevelse och känslor och inte fokusera på enskilda detaljer i ljudet.

Vi har säkert alla våra högst personliga mål och sätt att upptäcka vad vi gillar och hur vi matchar våra HiFi prylar. Det finns säkert en miljard framkomliga väger i denna hobby.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Intressant aspekt på en icke önskad utveckling av systemet. Jag känner igen fenomenet när detaljerna på något sätt tar över i helheten och den där mer avslappnade känslan försvinner. Det är skillnad på den känslan och något fel som kan upplevas som metalliskt eller kyligt.

Plötsligt försvinner bara musikaliteten och allt blir en smula platt och intetsägande. Det här kan uppstå när som helst, t.ex vid kabelbyte.

När jag köpte MSB:n testade jag olika datakablar och fann att det fanns kablar som hade bättre upplösning än MSB,

men där känslan och innerligheten i musiken bara försvann. Imponatoreffekten blir omedelbar men klingar av efter tag, när man går från detaljerna tillbaka till helheten. Jag är lite inne på samma linje när vi pratar om olika delar i systemet förändras, men ofta kopplat till just kabelbyte.

Samma fenomen uppträdde vi bytet från Audience AU 24 till Yter, som sedan resulterade i att jag använder båda.

Sammantaget visar detta hur viktigt det är att långtidstesta grejorna i det egna systemet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Visst är det roligt när fler gillar det ljud man kämpat för, men det är bara för mig själv det verkligen är viktigt. Det är ju jag som skall få gåshud av min anläggning dag ut och dag in. Vad gäller just Super Titan så har den haft den största positiv effekten på mitt ljud av alla prylar jag kopplat in förutom bytet till Amati Futura. Men samtidigt tror jag inte det blivit den stora effekten om inte den övriga elektroniken jag redan har hade kunnat leverera med mkt hög kvalitet. Tex hade inte min gamla Audio Aero fått samma hjälp av Super Titan som MSB får eller min gamla Plinius SA250 som Krell evo 402 får.

Som jag skrivit tidigare funkar det dåligt för mig att teoritesera kring ljudet. Det är då jag upptäcker att jag kan gå bort mig. Visst går det att beskriva ljudet för sig själv hit och dit och naturligtvis blir det viktigt i ett forum som detta när man kommunicerar i skrift att hitta ord för vad man upplever. Men det beskriver oftast bara en liten del av upplevelsen. Resten går inte att finna ord för som är rättvisa mot upplevlesen. I mitt huvud skall musiken förmedla positiva upplevelse och känslor och inte fokusera på enskilda detaljer i ljudet.

Vi har säkert alla våra högst personliga mål och sätt att upptäcka vad vi gillar och hur vi matchar våra HiFi prylar. Det finns säkert en miljard framkomliga väger i denna hobby.

Sanna och kloka ord Apex. Jag delar din upplevelse av resan mot ditt referensljud trots att jag har valt helt en helt annan set-up än du. Vilket är ETT exempel, enligt sista meningen i din post. Min väg mot ett ljud jag gillar.

//shamrock

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...