Jump to content

Äntligen supernöjd med ljudet.


A/Wing.

Recommended Posts

Min Hifi-resa har kanske haft en något krokig väg med många motgångar och kostsamma sådana också men nu har jag äntligen

fått ro i skälen och som jag tycker ett alldeles underbart ljud i mina öron. JAG SITTER HELNÖJD :mm:

Vad är det då som har gjort detta möjligt.

Jo givetvis investeringar och lyckade sådana också. Jag börjar med den första som gjorde detta möjligt så var det denna.

DSC01711.JPG

Edited by A/Wing.
Link to comment
Share on other sites

Fantastisk spelare som jag hörde första gången i Montreal när den lanserades. Om jag minns rätt 2007. Om inte konceptet ändrats, så converterade den om vanlig PCM-signal till DSD format (SACD-format) som sedan avkodades. Vi provlyssnade på en hel del CD-utgåvor av Prestige och Blue Note som inte alltid låter så roliga, men över Meitners spelare lät dom bra mycket bättre än vad traditionell CD-spelare mäktar med.

EmmLAB's CDSA ligger högt på min lista över tänkbar ersättare till min nuvarande.

Link to comment
Share on other sites

Min Hifi-resa har kanske haft en något krokig väg med många motgångar och kostsamma sådana också men nu har jag äntligen

fått ro i skälen och som jag tycker ett alldeles underbart ljud i mina öron. JAG SITTER HELNÖJD :mm:

Blir så glad att du är NÖJD!! Inte ofta man hör att folk är klara med sitt sökeri.

Nu har man ju inte hört sista rycket men misstänker väl du färdats framåt sen sist, hur det nu är

möjligt :)

Nu ska det bli kul att se vad "receptet" blev!!

Link to comment
Share on other sites

Blir så glad att du är NÖJD!! Inte ofta man hör att folk är klara med sitt sökeri.

Nu har man ju inte hört sista rycket men misstänker väl du färdats framåt sen sist, hur det nu är

möjligt :)

Nu ska det bli kul att se vad "receptet" blev!!

Den sökande banan är över sitter mest och småmyser framför stereon kanske därför man inte har varit så aktiv på forumet

den sista tiden jag lägger nog 3-4 timmar varje kväll och lyssnar på musik och inget annat. Har slutat leta fel i ljudet

utan bara ägna sig åt musiken och inget annat :app:

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk spelare som jag hörde första gången i Montreal när den lanserades. Om jag minns rätt 2007. Om inte konceptet ändrats, så converterade den om vanlig PCM-signal till DSD format (SACD-format) som sedan avkodades. Vi provlyssnade på en hel del CD-utgåvor av Prestige och Blue Note som inte alltid låter så roliga, men över Meitners spelare lät dom bra mycket bättre än vad traditionell CD-spelare mäktar med.

EmmLAB's CDSA ligger högt på min lista över tänkbar ersättare till min nuvarande.

Kan bara hålla med jag föll pladask :o för denna spelare låter bara så självklart och rätt allting.

Det enda som stör mig lite är släden som inte känns helt i klass med resten av maskinen men jag tror att den senaste modellen har blivit bättre

i det avseendet.

Link to comment
Share on other sites

Nästa apparat som inhandlades var denna.

DSC02998.JPG

Audio Analogue Maestro två-delat försteg med separat nätdel från Italien som andas kvalitet lång väg.

Lägger man handen på volym och ingångsväljare så glider dom så mjukt och behagligt fram och tillbaka.

Det saknas inte på in och utgångar eller den är välutrustat och det finns också en monoutgång för en eller två subbar om man vill det.

Det här försteget känns lite som hjärtat i systemet verkar riktigt lyckat.

Link to comment
Share on other sites

Efter försteg behövs det givetvis slutsteg för att få ljud i källan.

DSC03015.JPG

Monoaural Power Amplifier samma serie som försteg med den fördelen att man inte behöver matcha med allt vad det innebär.

Signal/noise:90db Frequency range: 2-100000 hz Global harmonic dist. 0,01 10W 1kHz

Outp. 8 Omh 250W 4 Omh 400W 2 Omh 800W.

Vikt 31kg.

Det här systemet levererar den kraft och kontroll som man förväntar sig av ett transistor-steg men även ett rörljud

som är väldigt njutbart värme-innehållet är klart vanebildande.

Har haft flera lyssnare som har sagt att mot bättre vetande så kunde dom trott att det var rör-förstärkare.

Link to comment
Share on other sites

DSC01872.JPG

Som ni ser så hände detta förra året på våren sommaren.

DSC01876.JPG

Som sagt var så är det en separat slinga som ska in till stereon från huvudskåpet.

En 5 ledare 2,5 kvadrats-kabel till ett separat proppskåp enbart för stereon som sitter i torpargrunden i anslutning till anläggningen.

Link to comment
Share on other sites

Femledare valde jag på grund av att jag ville ha två separata slingor med gemensam jord som

ska försörja två nätlister en till dom var.

Spännande! Jag planerar som bäst elförsörjningen till min anläggning i vår lägenhet. Menar du att du dragit två skilda kablar(i en samlad "strumpa") hela vägen ifrån skåpet vilka delar på samma jord? Dessa kommer sedan att förgrenas via varsinn nätlist som jag förstår det. En till signalkällan och en till för- och slutsteg, eller hur tänker du dig uppdelningen?

Ledsen om jag går händelserna i förväg :mm: Det är ju roliga saker det här!

Link to comment
Share on other sites

Spännande! Jag planerar som bäst elförsörjningen till min anläggning i vår lägenhet. Menar du att du dragit två skilda kablar(i en samlad "strumpa") hela vägen ifrån skåpet vilka delar på samma jord? Dessa kommer sedan att förgrenas via varsinn nätlist som jag förstår det. En till signalkällan och en till för- och slutsteg, eller hur tänker du dig uppdelningen?

Det hoppas jag inte att han gjort. Han får hålla sig till en och samma fas, annars blir det problem med fasvridning. En liten fundering jag har är varför påkopplingen inte sker vid säkringsskåpet inne. Faserna måste ju redan vara indragna i huset. :39:

Link to comment
Share on other sites

Kan väl bli bekymmer om det går tjäle

i marken där kabeln är förlagd om den

inte är på tillräckligt djup.

Varför då?

Koppar fryser vid +1084 grader, varför skulle den bry sig om fryspunkten för vatten?????

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det hoppas jag inte att han gjort. Han får hålla sig till en och samma fas, annars blir det problem med fasvridning. En liten fundering jag har är varför påkopplingen inte sker vid säkringsskåpet inne. Faserna måste ju redan vara indragna i huset. :39:

Fasvridning med lika långa längder?!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...