Jump to content

Äntligen supernöjd med ljudet.


A/Wing.

Recommended Posts

On 2019-12-21 at 15:21, A/Wing. said:

Kan bara konstatera att jag är fruktansvärt nöjd med vad mitt system presenterar försteget har gått 

in i en ny fas efter 200 till 250 timmar. 

Nu håller jag på att testa kablar mellan streamer och dac dels med orginal - hdmikabel 

och en puristkabel som hade några år på nacken men som det visade sig  var så mycket bättre än originalet .

Min vana trogen så ringer jag min vän Kenneth och berättar det och givetvis har ju Purist  kommit med en ny 

och förbättrad version på marknaden så det blev ett hemlån. 

Den gamla var en ren kopparkabel medans den nya har en silverlegering utanpå kopparn

Det verkar väldigt lovande hitintills men jag får återkomma när det har satt sig lite. 

 

 

 

Den nya hdmi-kabeln tyckte jag lät bra från början stor fin ljudbild som växte en hel del i omfång.

körde knappt två timmar på kvällen som slutade med att jag var lite lyssningstrött faktiskt  det var länge sedan jag hade upplevt det:question:

Ringde Kenneth dan efter och påpekade det att jag tyckte den gamla kabeln lät bättre och han hade samma känsla att det var något

som inte var riktigt bra. Så han hade kopplat in den mellan tv och boxern och låtit den gå några dagar där det var precis vad som behövdes.

Jag gjorde likadant och efter några dagar var det en helt annan kabel det låter riktigt mumma:tongue:

Den stora ljudbilden fanns kvar givetvis men det som blev riktigt bra var närvaro-känslan på artister och instrument

som berörde högst påtagligt. Fick också en mer äkta klang på instrumenten som kan ha bidragits av att basen kändes

renare och på det viset fick mellanrgistret bättre arbetsförhållande som klingade ut bättre.

Sett til priset kontra ljudförbättringen så var det en billig peng på den här kabeln. Klart nöjd med kabelns förbättring på ljudet:thumbsup:

Och den gamla purist hdmi kabeln hamnade mellan tv och boxern vilket även förbättrade bild och ljud klart märkbart.

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, sprudel said:

Vissa dagar låter det inte alls bra hemma hos mig, särskilt om jag är trött, eller inte i form. Andra dagar låter det toppen.

 

Så tror jag det är för oss flesta och det oavsett system.

 

11 minutes ago, sprudel said:

Bäst, när jag varit ute och sprungit, cyklat eller haft en rejäl tennisomgång, speciellt en söndag.

 

Söndagar kanske, men efter ev. motion så hör jag bara ”pumpen" som går och tycker att det irriterande då den inte håller takten till musiken, så jag skippar lyssnandet efter ev. motion.;)

Allra bäst för egen del för musiklyssning är en tidig morgon (kl. 04-07) med en kopp kaffe.

 

/byZan

 

Skulle ju gratta @A/Wing. till att ha verkat fått till det i alla delar, Grattis! 

Edited by byZan
Glömde det viktigaste
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, sprudel said:

Vissa dagar låter det inte alls bra hemma hos mig, särskilt om jag är trött, eller inte i form. Andra dagar låter det toppen.

Bäst, när jag varit ute och sprungit, cyklat eller haft en rejäl tennisomgång, speciellt en söndag.

Känner igen det där men dessbättre upplever jag dom väldigt sällan numera:)

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, byZan said:

 

Så tror jag det är för oss flesta och det oavsett system.

 

 

Söndagar kanske, men efter ev. motion så hör jag bara ”pumpen" som går och tycker att det irriterande då den inte håller takten till musiken, så jag skippar lyssnandet efter ev. motion.;)

Allra bäst för egen del för musiklyssning är en tidig morgon (kl. 04-07) med en kopp kaffe.

 

/byZan

 

Skulle ju gratta @A/Wing. till att ha verkat fått till det i alla delar, Grattis! 

 

Ja jag har kommit i mål kommer bara göra några några förändringar på lite nyare kablar bl.strömkablar plus en uppsättning signalkablar.

Blev också nyfiken på IsoAcoustics högtalarfötter men det blir så galet dyrt i och med att mina högtalare väger in på 225 kg st.

Har testat märket under elektroniken med OREA Indigo med väldigt gott resultat.

Tack byZan hur går det för dig föresten blir det ett byte:question:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Tjena inte skrivit på ett tag men jag lever fortfarande fast nu som pensionär sedan somras 

och det är ett underbart levene. 

Jag kan också konstatera att min senaste förändring i systemet med nytt förstärkeri 

är jag väldigt nöjd med och efter ytterligare förbättringar på försteget så spelar det 

riktigt fint numera. :1952293183_slightlysmilingface:

Men jag har en fråga till våra kunniga  medlemmar på forumet? 

Jag hör en kvalitetsskillnad på när jag streamar och när jag spelar från den lagrade musiken 

det låter bättre från hårddisken. 

Är det på detta viset eller är det något som som jag har felinställt på streamern.

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Kul att se dig igen @A/Wing.! Hoppas du har tid att njuta dina intressen också nu när du blitt pensionist! :D

 

Jag upplever ofta samma sak som dig, om jag fattade rätt, dvs att de lokala filer som inte transporteras över mer än en switch faktiskt låter en smula bättre. Lugnare o stabilare med tydligare ljudbild kan man nog säga?

Skillnaden upplever inte jag som ap-stor direkt, och jag lyssnar på strömmat utan att tycka det låter dåligt. De gånger jag hör Spotify kan jag reagera på att jag upplever en lätt "digital" bismak, men med Tidal och ffa Qobuz är jag nöjd med det ljudliga.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, AlfaGTV said:

Kul att se dig igen @A/Wing.! Hoppas du har tid att njuta dina intressen också nu när du blitt pensionist! :D

 

Jag upplever ofta samma sak som dig, om jag fattade rätt, dvs att de lokala filer som inte transporteras över mer än en switch faktiskt låter en smula bättre. Lugnare o stabilare med tydligare ljudbild kan man nog säga?

Skillnaden upplever inte jag som ap-stor direkt, och jag lyssnar på strömmat utan att tycka det låter dåligt. De gånger jag hör Spotify kan jag reagera på att jag upplever en lätt "digital" bismak, men med Tidal och ffa Qobuz är jag nöjd med det ljudliga.

 

Hej.  Nä skillnaden är inte ap-stor som du säger men den finns där så då är det något man får leva med menar du :198131928_grimacingface:

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, A/Wing. said:

 

Hej.  Nä skillnaden är inte ap-stor som du säger men den finns där så då är det något man får leva med menar du :198131928_grimacingface:

 

Njae, det sa jag inte, man får väl köpa de album man gillar och lägga på disk! :) Jag vet att du älskar att mickla med datorer och rippa och sånt, och tid har du ju numera också! :D Skojar bara, har ju saknat dig här! :) 

Lite mera allvarligt då, jag vet faktiskt inte om det finns nåt tydligt grepp för att "städa" upp de streamade filerna, men uppsampling brukar jag tycka kan polera lite. Har du provat det? Vega kan ju prata mycket höga upplösningar. Eller kanske en Sirius som gör jobbet separat?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, AlfaGTV said:

 

Njae, det sa jag inte, man får väl köpa de album man gillar och lägga på disk! :) Jag vet att du älskar att mickla med datorer och rippa och sånt, och tid har du ju numera också! :D Skojar bara, har ju saknat dig här! :) 

Lite mera allvarligt då, jag vet faktiskt inte om det finns nåt tydligt grepp för att "städa" upp de streamade filerna, men uppsampling brukar jag tycka kan polera lite. Har du provat det? Vega kan ju prata mycket höga upplösningar. Eller kanske en Sirius som gör jobbet separat?

 

Album kan man ju givetvis köpa. 

Det hjälper oavsett inte hur mycket tid jag har när det gäller datorer så är jag lost där:663741902_thinkingface: tur man har grabben.

Uppsampling gör jag till dsd256 som jag tycker låter bra.

Vi får väl se om det blir en Sirius känns inte nödvändigt så som det låter just nu jag är helnöjd med ljudet. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hur ser din streaming ut Anders? Antar att det börjar med en Router, sedan kanske vidare till en switch och från den vidare till din Auralic?

Rippade skivor på hårddisk streamas oxå till Auralic?

 

Själv har jag en Innuos som både streamar och lagrar. När jag spelar från hårddisk går det direkt från Innuos till Dac.

Strömmar jag Tidal så går det från Router till switchar och därefter till Innuos.

Första tiden när jag började strömma Tidal så lät det klart sämre än när jag spelade rippade skivor lagrade på Innuos.

Nu har jag förfinat strömningen med bättre Lan-kablar, en Lan-isolator och en "finswitch". Skillnaden är nu väldigt liten men fortfarande märkbar :-) 

Tror jag nöjer mig så!

 

Är det stor skillnad hos dig så tror jag det går att förbättra.  Du är välkommen hit och höra skillnaden själv:app:

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, plind said:

Hur ser din streaming ut Anders? Antar att det börjar med en Router, sedan kanske vidare till en switch och från den vidare till din Auralic?

Rippade skivor på hårddisk streamas oxå till Auralic?

 

 

 

Är det stor skillnad hos dig så tror jag det går att förbättra.  Du är välkommen hit och höra skillnaden själv:app:

 

Det är kopplat så som du beskriver det. 

Nej det är ingen stor skillnad men den finns där.

Även jag har skaffat bättre Lan-kablar och Lan-isolator.

Finswich har jag däremot inte tittat på ännu. 

Kommer gärna och besöker dig när det har lagt sig gällande pandemin :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tjena  byxan.

Jo jag lever och jag är inne på forumet och kollar så ni inte gör några dumheter nästan varje dag. 

Annars går livet vidare numera utan stereon fast med en ny hobby som akvarist som är ganska roligt :grin:

Sen går jag vidare med renoveringen av huset och just nu planering av solpaneler med olika offerter.

Får se vad det landar i. Så det är hektisk som pensionär men det känner du säkert till :hotface::smile:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hektiskt m a o:rollingeyes:

Skönt att höra att allt är bra med er och att du har att göra. Vi får väl se om jag kommer ner till Gbg eller du till Sthlm så vi kan snacka lite skit?

Själv känner jag mig som en dynamit gubbe bland borrhål och sprängsten:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, A/Wing. said:

Tjena  byxan.

Jo jag lever och jag är inne på forumet och kollar så ni inte gör några dumheter nästan varje dag. 

Annars går livet vidare numera utan stereon fast med en ny hobby som akvarist som är ganska roligt :grin:

Sen går jag vidare med renoveringen av huset och just nu planering av solpaneler med olika offerter.

Får se vad det landar i. Så det är hektisk som pensionär men det känner du säkert till :hotface::smile:

 

 

Skönt att höra ifrån dig. Long time no see.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, byZan said:

Hektiskt m a o:rollingeyes:

Skönt att höra att allt är bra med er och att du har att göra. Vi får väl se om jag kommer ner till Gbg eller du till Sthlm så vi kan snacka lite skit?

Själv känner jag mig som en dynamit gubbe bland borrhål och sprängsten:winking:

 

/byZan

Det har varit lite dåligt med resandet på grund av pandemin men det är inte helt omöjligt att jag kommer upp framöver skulle va kul att höra lite musik igen och att få tjata lite och hör gärna av dig om du är här nere. 

 

35 minutes ago, figge said:

Skönt att höra ifrån dig. Long time no see.

Ja det var ett tag sen vi sågs hör av mig om jag kommer upp. 

 

22 minutes ago, Engelholm Audio said:

Kan rekommendera NCS om du inte redan är medlem! :)

Nordiska Ciklidsällskapet – En förening för dig som gillar ciklider

 

 

NCS känner jag till men är ej medlem ännu.  Jag är med ett annat forum Zoopet där jag byter erfarenheter med andra medlemmar.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-11-15 at 15:44, Engelholm Audio said:

Nordiska Ciklidsällskapet – En förening för dig som gillar ciklider

 

Good lord!

Jag som trodde vi var nördiga :smile:

Ciklider finns väl bara (vilt) i två sjöar i hela världen? Har för mig att dessa var förbundna med havet för 100000 år sedan men sedan snörpts av så att arterna blivit endemiska. Och arter i den ena sjön finns inte i den andra.

Lite lustigt för tex gös finns ju både här och långt ner i Asien. Men inte ciklider.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calle_jr said:

Good lord!

Jag som trodde vi var nördiga :smile:

Ciklider finns väl bara (vilt) i två sjöar i hela världen? Har för mig att dessa var förbundna med havet för 100000 år sedan men sedan snörpts av så att arterna blivit endemiska. Och arter i den ena sjön finns inte i den andra.

Lite lustigt för tex gös finns ju både här och långt ner i Asien. Men inte ciklider.

Nja...Ciklider finns i många vattendrag och flera kontinenter (Afrika, Sydamerika, Mellanamerika...sen är jag lite osäker på hur det är med ciklider i Asien). Din historia påminner lite om Afrikanska ciklider där Malawi-, Viktoria- och Tangangikasjöarna har nån story liknande din (mins inte detaljerna). Där kan man se vissa arter som är endemiska och andra som startat i samma pöl men sedan, på varsitt håll, evolverat till dagens skillda arter med olika beteende och utseende.

 

Akvaristiken är en hobby med intressant teknikutveckling, genom LED belysning och smartare teknik (belysning, vattenkvaliteter/värden, pump/filter), smarta appar, osv...och som vanligt - vet inte om ni känner igen fenomenet - finns det ortodoxa (motsträviga) akvarister som kör low-tech och och old-school. :D

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...