Jump to content

Silverfisken är död, leve silverfisken


calle_jr

Recommended Posts

Väldigt intressant och lärorik tråd. Samtidigt inser jag hur oengagerad jag blir av ämnet. Kontentan för mig är alltså att fortsätta som idag med inspelad musik på vinyl och CD. Det är fan så enklare och dessutom låter det rikigt bra. En lördag sitter jag lätt 4-6 timmar och lyssnar koncentrerat (givetvis med avstängd telefon) samtidigt som jag lusläser konvulut eller andra texter om musiken/kompositören/musikerna. Prova gärna det också. det ger både kunskap, njutning och förkovran.

Fast det kan man göra via laptopen (eller en skärm eller squeezebox displayen) också, samt få rekommendationer på liknande musik och precis vad man vill. Det finns inga gränser.

Albumkonvolut är ju rätt så begränsade i sin information trots allt.

Använder mig själv av biography och album review plugins till min SB.

Sen har jag full förståelse att man vill fibbla med fodral av nostalgiska skäl, men rent tekniskt finns det inget som är bättre med skivan och fodralet fysiskt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sen har jag full förståelse att man vill fibbla med fodral av nostalgiska skäl, men rent tekniskt finns det inget som är bättre med skivan och fodralet fysiskt.

Kan vara helt fel ute men jag är väldigt glad för att jag aldrig sålde mina vinylskivor och något säger mig att samma sak kommer att gälla silverskivorna... :)

Link to comment
Share on other sites

Kan vara helt fel ute men jag är väldigt glad för att jag aldrig sålde mina vinylskivor och något säger mig att samma sak kommer att gälla silverskivorna... :)

Jag är benägen att hålla med!

För ett antal år sedan förutspåddes vinylskivans död, men vad har hänt?

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ic=5330&hl=

En dag kanske silverfisken möter samma "tragiska" öde :D;)

Optimisten och pessimisten har ungefär rätt lika många gånger. Men optimisten har roligare under resan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Varför ska man planera sin lyssningskväll med en spellista? Det är väl bara Mix Megapol och andra radiostationer som sätter ihop listor så de ska slippa vara på jobbet hela natten? Nej, fram för mer spontanitet i musiklyssnandet. Efter en platta känner man efter vad som ska komma härnäst - en klassisk skiva, lite 60-tals pop eller kanske en frijazzplatta.

Poängen är att en bra platta växer så att även de svårare låtarna blir bra med tiden. Vissa kanske tycker att man inte ska ödsla tid på att "lära sig" lyssna på musik men i mitt tycke är vinsterna med detta att man kan lyssna på nästa alla sina plattor utan att tröttna.

Det är för mycket kortsiktighet i lyssningsvinsterna idag - plocka russinen ur kakan - nej tack - jag vill ha hela kakan även om det tar lite längre tid.

Hur är det med spellistorna? Tröttnar man ofta på dem? Vad är det som är den verkligt stora fördelen med dem?

Link to comment
Share on other sites

Vad händer om du tar "Add New" .. för du vill ju ha ett ASIO device.

Aha, jag trodde Wasapi helt ersatte ASIO.

Det enda jag har att välja på är ASIO4ALL, och det ger samma resultat att det hackar så fort jag gör något.

Kontentan för mig är alltså att fortsätta som idag med inspelad musik på vinyl och CD ... Det ger både kunskap, njutning och förkovran.

Jag förstår exakt vad du menar, men det behöver inte vara en motsättning. Detta handlar ju inte om nedladdning utan alternativ till transport.

Link to comment
Share on other sites

Var på bröllop så har inte haft tid att svara. Jo Calle, din USB drivrutin/hårdvara mäktar inte med den låga latencyn du behöver för WASAPI hör jag.

Du har gjort helt rätt, men USB sviker helt enkelt.

Mitt tips är antingen ett internt PCI kort som t.ex. ESI MAYA 44 (kör ett själv). Eller ett Firewire kort som t.ex. Weiss Minerva/Vesta. Om du letar efter ett alternativt firewire ljudkort så försök att hitta någon med JET teknologi. Denna innehåller en specialgjord PLL enbart framtagen för att hantera jitter på firewire på bästa sätt. Den teknologin sitter i Minervan.

Minervan förmedlar en fruktansvärd pondus och kontroll, över sin S/PDIF (körde den endast som Firewire ljudkort till min G68 processor och DSP8000 högtalare). The Wall på 114dB i lyssningsposition var inga problem utan bara kraftfullt och härligt ;)

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant och lärorik tråd. Samtidigt inser jag hur oengagerad jag blir av ämnet.

Sitter lite i samma båt som Bebop. Är än så länge oberörd av vad hårddiskavspelning och klämboxar

kan eller inte och det enda som är riktigt intressant är att få starta slutstegen tidigt på lördagmorgon

och veta att idag ska jag luta mig tillbaka och lyssna på musik. :)

Link to comment
Share on other sites

Calle, Har du testat foobars Kernel Streaming plug? ... Eller funkar den inte med Vista + USB?

Jag har nog läst tråden för dåligt, men vad kommer din USB-burk med för drivrutiner?

Tyvärr så är det svårt att göra någon felsökning när man inte själv sitter framför datorn

(Kör ju varken Vista eller USB-ljudkort själv) ... :blush:blush

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Plundin, Vista SP1 och kernel streaming till USB är ingen bra kombination. Det blir ofta glitches om man startar upp andra program som öppnar ljudkortet etc.

Jag skall också lägga till att jag även har ett USB ljudkort som samlar damm - Trends UD10.1. Det låter lite mer "smooth" men det saknar lite jävlar anamma som man får på ESI MAYA44 eller Weiss Minerva/Vesta.

Antingen så kör man ASIO4ALL till USB i Vista SP1. Eller biter i äpplet och byter till ett "riktigt" ljudkort på Firewire (med JET antijitter teknologi) eller PCI och kör WASAPI i Foobar2k.

Weiss%20Minerva%20Firewire%20driver.png

Link to comment
Share on other sites

Aha, jag trodde Wasapi helt ersatte ASIO.

Det enda jag har att välja på är ASIO4ALL, och det ger samma resultat att det hackar så fort jag gör något.

Du har väl provat att ändra ASIO:s buffertar? Det kanske går att slå på Hardware Buffer?

asio1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår exakt vad du menar, men det behöver inte vara en motsättning. Detta handlar ju inte om nedladdning utan alternativ till transport.

För mig blir det enbart ett extra led. Jag spelar album, inte spellistor. Jag läser också böcker, en åt gången.

Förstår inte poängen med sätta på en platta och lägga ner den digitalt. Den finns ju redan.

Link to comment
Share on other sites

Du har väl provat att ändra ASIO:s buffertar? Det kanske går att slå på Hardware Buffer?

Ja. Samesame:

wasapi_03.JPG

Jag tror att crion har rätt. Tänker testa med en annan dator och se hur det beter sig.

Jag har inte firewire-ingång på DACen.

Förstår inte poängen med sätta på en platta och lägga ner den digitalt. Den finns ju redan.

:D Nu känner jag mig som Peter Dalle hos patent- & registreringsverket.

Link to comment
Share on other sites

För mig blir det enbart ett extra led. Jag spelar album, inte spellistor. Jag läser också böcker, en åt gången.

Förstår inte poängen med sätta på en platta och lägga ner den digitalt. Den finns ju redan.

En jämförbar liknelse: Varför ska man gå när man kan krypa? ... Jo det är både snabbare, smartare och mer effektivt :)

Själv använder jag inga spellistor alls, jag kör med lazysearch. Det fina är ju att man hittar den låt/skiva/artist/genre/årtal man vill ha inom 3-4 sekunder, sen är det bara att börja lyssna.

En annan fördel är att man inte behöver någon dyr high-end cd-spelare. Kan man lägga dom pengarna på högtalare eller att förbättra rummet istället.

Vet man inte riktigt vad man ska lyssna på ... bara att köra shuffle bland sina tusentals skivor, eller låtar, eller årtal eller genre osv osv.

Säger inte att alla måste gilla, men om du inte förstår poängen känns det som att ingen har demat för dig hur det fungerar i praktiken på ett bra sätt :)

Link to comment
Share on other sites

Sen har jag full förståelse att man vill fibbla med fodral av nostalgiska skäl, men rent tekniskt finns det inget som är bättre med skivan och fodralet fysiskt.

Det är uttalanden som detta som gör att jag anser mycket av den nya tekniken inte gagnar kulturen. Ett konvulut är något man "fiblar" med. Hur är det med böcker och konst? Varför fibbla med en äkta Miro? Det går ju att ha den i LCD version. Varför gå på museum, det går ju ladda ner. Risken som jag ser är sammanhang och historia tappas bort eftersom de flesta tycks använda sig av spellistor. när spelades låten in? på vilket album? Vem producerade? När släpptes den? Vem gjorde konvoutet? Svaret blir ofta "ingen aning men jag gillar låten". En annan oro jag kan ha är när det är dags för formatbyten oc? Vad händer med er musik efter 20 - 5m år? det är ett område som bl a SR brottas en hel med.

Te

Link to comment
Share on other sites

En jämförbar liknelse: Varför ska man gå när man kan krypa? ... Jo det är både snabbare, smartare och mer effektiv.

Jag har en son som är 26 och en dotter och svärson omkring 30 så föreläsningstillfällen har inte saknats. Den stora skillnaden tycks vara olika syn helt enkelt vilket är helt OK. Jag lägger heller inte så bråttom som Du. Att jag inte kommer till samma konklusioner som Du har väl knappast med smarthet att göra. Så enkelt är det inte här i livet.

Link to comment
Share on other sites

Det är uttalanden som detta som gör att jag anser mycket av den nya tekniken inte gagnar kulturen. Ett konvulut är något man "fiblar" med. Hur är det med böcker och konst? Varför fibbla med en äkta Miro? Det går ju att ha den i LCD version. Varför gå på museum, det går ju ladda ner. Risken som jag ser är sammanhang och historia tappas bort eftersom de flesta tycks använda sig av spellistor.

Tycker du jämför lite äpplen med päron här.

Ettor och nollor på en plastskiva eller på en metallskiva är ju samma sak, skillnaden är att det får plats tusentals gånger mer ettor och nollor på metallskivan.

Eftersom det är precis samma data på en cd-skiva som på en hårddisk borde ju cd-skivan dödat alla konserter för länge sedan, men så är ju inte fallet.

Man gick fortfarande på konserter även när cd-skivan introducerades, och det är ju en trend som är stadigt uppåt gående, upplevelser istället för plastbitar.

Jag vet inte vad detta med att använda spellistor är, men en spellista har man väl alltid, även om man kör cd-skivor. Låtarna ligger ordnade i en lista.

Så även om man spelar från datorn, skillnaden är att man har oändliga möjligheter om man vill köra på något annat sätt.

när spelades låten in? på vilket album? Vem producerade? När släpptes den? Vem gjorde konvoutet? Svaret blir ofta "ingen aning men jag gillar låten". En annan oro jag kan ha är när det är dags för formatbyten oc? Vad händer med er musik efter 20 - 5m år? det är ett område som bl a SR brottas en hel med.

Det går fint att kika på allt det där på datorn, laddas automatiskt när du byter låt.

Vad menar du med oro för formatbyten? Då måste det ju ändå vara jobbigast att sitta med cd-skivor, har du filerna digitala kan du konvertera allt förlustfritt till valfritt format i en batch.

Sen är såklart säkerhetskopieringar viktigast, sköter man inte sånt får man skylla sig själv.

Dock är det ju lättare att förvara en kopia av sina digitala filer, jobbigt att ha dubbla uppsättningar av cd-skivor :)

Jag har en son som är 26 och en dotter och svärson omkring 30 så föreläsningstillfällen har inte saknats. Den stora skillnaden tycks vara olika syn helt enkelt vilket är helt OK. Jag lägger heller inte så bråttom som Du. Att jag inte kommer till samma konklusioner som Du har väl knappast med smarthet att göra. Så enkelt är det inte här i livet.

Nej jag har inte bråttom heller på det sättet, tycker bara det är skönt att ha tusentals skivor bara en knapptryckning bort, slippa leta i hyllor och hoppas att den kanske inte är utlånad eller annat.

Och inte minst slippa hyllor fulla med fula plastfodral.

Link to comment
Share on other sites

En detalj som lätt glöms bort är det organiska i att lyssna på musik.

- En konsert utan PA-system är verkligen direktkommunikation och går inte att slå med något reproducerande system. Örat, känseln, lukten, synen och kanske även smaken används.

- En konsert med PA-system kommer ganska nära direktkommunikation, men det sitter något mellan musikerna och lyssnaren. Alla sinnen är med men örat får inte optimal kvalitet.

- En LP kommer längre bort från musikerna men det finns några påtagliga saker såsom skivans roterande och högst påtagliga mekaniska delar, konvolutets papper och tryck, innerfodralet mm. Det är äkta delar som låter oss komma närmare musiken. Här är det mesta av sinnena kvar, förutom smaken kanske.

- En CD är ytterligare ett steg bort med sin i många fall gömda mekanik samt plastiga fodral - totalt utan känsla. Dock är konvolutet/boken kvar vilket är ett plus.

- Ett hårddisksystem är ytterligare ett steg bort. Nu sitter det "filter" för alla sinnen, örat, synen, känseln, smaken och lukten. Det är kanske bara örat och möjligen synen som får sitt här.

Link to comment
Share on other sites

En sak som ibland händer i alla fall för mig är att ju lättare det är att byta musik ju mindre "kvalitets" lyssning blir det

När jag började med CD så var det betydligt lättare att hoppa över låtar som inte för stunden kändes rätt,men kanske senare spelades i alla fall vid mer rätt tillfälle,jag menar att ibland känst det för mig att ju lättare det är att byta mellan olika musik stilar,låtar ju mer missar man ibland,vilket inte innebär att det gäller alla jag är nog intresserad av båda delarna eller alla tre,men vid olika tillfällen vid kvalitet lyssning så är jag glad över skivorna men vid kvantitet lyssning så visst kan jag tänka mig annat,satt i natt o lyssnade på olika stationer över digitalboxen väldigt bekvämt att kunna välja musik som för stunden kändes rätt men lyssnandet blir för mig något ytligare men ändå trevligt :o:)

Link to comment
Share on other sites

Kul med lite allmändebatt... :cool: Rent praktiskt och ceremoniellt finns det ju för- och nackdelar med allt och dessutom är det väl så att man ändrar sina vanor under årens lopp. En gång i tiden föredrog jag 10,5" rullband framför vinyl för att det kändes mer äkta och seriöst :D även om det var vinylskivor som fanns inspelade på banden. När CD-skivan kom var det knäppfria lyssningsstunder som hägrade men idag stör vinylknäppen mig inte det minsta. Om ytterligare tjugo år kanske det finns ett ceremoniellt värde i att välja musik från hårddisken istället för direktval via bredbandsuppkopplingen... :?:

Link to comment
Share on other sites

En gång i tiden föredrog jag 10,5" rullband framför vinyl för att det kändes mer äkta och seriöst :D även om det var vinylskivor som var inspelade på banden.

OT.

För min del var ALLTID fösta uppspelningen av en ny LP på 70-80 talet en inspelning på kasset.

Denna inspelning fick sedan gå vid standard lyssning.Så de flesta av mina skivor är måttligt spelade. :app:

Link to comment
Share on other sites

Varför ska man planera sin lyssningskväll med en spellista? Det är väl bara Mix Megapol och andra radiostationer som sätter ihop listor så de ska slippa vara på jobbet hela natten? Nej, fram för mer spontanitet i musiklyssnandet. Efter en platta känner man efter vad som ska komma härnäst - en klassisk skiva, lite 60-tals pop eller kanske en frijazzplatta.

Poängen är att en bra platta växer så att även de svårare låtarna blir bra med tiden. Vissa kanske tycker att man inte ska ödsla tid på att "lära sig" lyssna på musik men i mitt tycke är vinsterna med detta att man kan lyssna på nästa alla sina plattor utan att tröttna.

Det är för mycket kortsiktighet i lyssningsvinsterna idag - plocka russinen ur kakan - nej tack - jag vill ha hela kakan även om det tar lite längre tid.

Hur är det med spellistorna? Tröttnar man ofta på dem? Vad är det som är den verkligt stora fördelen med dem?

En spellista gör du för stunden. Spontant!

Plocka russinen ur kakan? :D

Ärligt talat, all musik som finns på skivorna är inte bra. Man är väl inte helt okritisk. Jag tycker livet är för kort för medioker musik och albumfillers. Självklart växer en del musik och man måste naturligtvis ge all musik man köpt en rejäl chans, det är ju en självklarhet. Men när det är väl gjort så finns det alltid musik som helt enkelt inte är värd tiden man spenderar.

Sedan så finns det ju naturligtvis skivor som måste lyssnas från början till slut. Jag menar inte att man alltid måste använda spellistor.

Spellistor är för mig egentligen ett substitut för radion eftersom jag vägrar låta andra diktera vad för musik jag ska lyssna på.

Link to comment
Share on other sites

Tycker du jämför lite äpplen med päron här.

Här är vi överens. För mig är det ingen teknikfråga. Alla tekniska attribut som nämnts är säkert rätt. För mig handlar det om helt andra världen kring både lyssnandet skivor som objekt. jag vill inte "slippa" ha alla mina hyllmeter av vinyl och CD.

På jobbet har jag skärmar på mitt bord, en PC för hantering av bilder, layouter och liknande samt en för övriga system, kraftfulla Lacie hårddiskar etc. Jag vill inte ha en hemmiljö som påminner om en arbetsplats. Förmodligen är det också en generationsfrååga men också vilken typ av musik man lyssnar på och vilka ceremonier man önskar sig. . Där

Link to comment
Share on other sites

På jobbet har jag skärmar på mitt bord, en PC för hantering av bilder, layouter och liknande samt en för övriga system, kraftfulla Lacie hårddiskar etc. Jag vill inte ha en hemmiljö som påminner om en arbetsplats. Förmodligen är det också en generationsfrååga men också vilken typ av musik man lyssnar på och vilka ceremonier man önskar sig. . Där

Håller helt med, ingen dator kommer nära min anläggning.

Lagringen finns långt bort i annat rum.

Link to comment
Share on other sites

Man kanske skulle gå tillbaka till tiden när displayen var mekanisk - som på gamla radioapparater där stationerna fanns ingraverade i skalan. Kanske skulle man undvika alla "nya" material i högtalare, förstärkare, skivspelare osv och gå på rena träslag och rena papperskoner ... kanske skulle man det ...

High-end vintage anno 1973 - det vore nåt - med Mikes Tubular Bells naturligtvis :) ! Hur skulle ett sånt system se ut?

Fast egentligen vore det rätt ok om grejorna såg ut att vara retro - med känsla - men av senaste snitt invändigt ... om man också kunde köpa ett konvolut med nedladdningsrätt - eller tvärtom. Då kunde man få musiken uppgraderad med senaste remasteringen - precis som med mjukvaror i allehanda prylar idag, t ex kameror.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Underbar tråd det här - en blandning av synsätt och åldrar, med en gemensam nämnare i kärleken till musiken :D

För min egen del så försöker jag plocka russinen ur kakan...

-CD är enklast, men tar plats med 5000+ CD. PUST!

-Vinyl är mysigast - nostalgi - plus att jag numera har min pappas vinylsamling där mina jazzrötter kommer ifrån.

-MP3 Spelare "on the go" är jättekul. Jag har mest Blue Note i min spelare och det är jättekul med shuffle och gissa artist/musiker/låtar på instrumentala låtar :D

-Mediaserver - nej inte än, men det kommer kanske. Gillar ju dock CD-skivan som känns som ett "original" för mig. Kommer silverfisken att dö???? NEJ, väl valda delar kommer att bli nostalgi för nästa generation.

Jag tillhör den skaran som tror stenhårt på att samlarvärdet kommer att öka på (väl valda) delar av CD-beståndet. Människor kommer att vilja äga ett original som är OOP (out of print) i framtiden. Vissa tendenser ser vi redan - Mosaicboxarna, DCC, MFSL, Japanska utgåvor i limited edition etc.

/Shaft

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...