Jump to content

Silverfisken är död, leve silverfisken


calle_jr

Recommended Posts

Silverdiskens död?

Detta blir en historia som ingen vet slutet på. Det kan ju låta skrämmande, men det knyter

också väldigt väl an mot frågan i topic - Silverdiskens död?

DSC_0577.JPG

Musik från PC blir allt bättre. Man rippar sina cd-skivor med bra mjukvara som ger okomprimerad lagring till

hårddisk och spelar upp dem med tex Foobar, Winamp, Windows Mediacenter, ITunes osv.

Jag har kopplat upp lite hårdvara och trevar mig fram med mjukvara, men redan nu verkar det ytterst lovande.

Jag uppmanar alla som har intressanta erfarenheter att posta dessa. Jag är själv en nyfiken novis.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nej Nej sluta upp med dessa dumheter,Jag sällar mej inte detta/dessa nymodigheter :dead:

LÄNGE LEVE CD'N :mm:

/Ribbon

Av någon anledning så gråter jag nästan när "riktiga hifikillar" som jag nog måste kategorisera dig som calle-jr :) börjar få upp ögonen för datorn som källa. Det bara känns så tråkigt på något sätt. Jag vill ju att cd och vinyl ska regera hehe. Man är ju lite rädd att källan som vi idag känner den ska försvinna på sikt. Själv har jag förmodligen ca 5000 bitar på datorn och kan inte säga att det låter illa när jag kopplar upp den mot stereon. Däremot är känslan och inlevelsen betydligt mindre när jag lyssnar på det sättet. Och givetvis låter det ju inte lika bra som med Audio Aeron :)

Själv använder jag datorn mest för att utvärdera huruvida ett album eller en låt är bra, sen köper jag oftast skivan.

Link to comment
Share on other sites

Intressant utveckling det här.

Den stora frågan för min del är om det i musikhandeln kommer att gå att köpa nedladdningsrätter med konvolut, texthäfte och liknande i framtiden? Jag hoppas det ...

Det är ganska trist att inte ha ett texthäfte att läsa i.

Link to comment
Share on other sites

Intressant utveckling det här.

Den stora frågan för min del är om det i musikhandeln kommer att gå att köpa nedladdningsrätter med konvolut, texthäfte och liknande i framtiden? Jag hoppas det ...

Det är ganska trist att inte ha ett texthäfte att läsa i.

Även om jag också gillar texthäften så är möjligheterna betydligt fler om "texthäftet" finns digitalt online i fjärrkontrollen - typ iPod. Informationen eller "wikin" om albumet man lyssnar på blir ju enormt om man enkelt susar iväg på länkar/info/videos som kan finnas inlagt i det digitala texthäftet/wikin. Kanske en risk att man glömmer musiken man lyssnar på om man dränks i kul och intressant information iofs :o

Link to comment
Share on other sites

Tacka vet jag en riktigt bra cd spelare..det är grejor det..data.phhhpp..men ändå läser jag här o skriver även...Hmm..börjar gubben bli fjompig..hoppas inte det, men jag är för-askat nyfiken på det nya forumet..är väl antagligen framtiden, så jag skall läsa o lära som attan..

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jag ser att känslorna är blandade, men det är iaf kul att det finns intresse :)

Finessen är att undvika användning av datorns ljudkort.

Den digitala ljudsignalen från datorns minne skall transporteras så ostört som möjligt till hifi-systemets DAC.

För detta ändamål använder jag en konverter från Pop Pulse, PC Link II:

DSC_0327.JPG

Det är en slags transport, fast i PC-miljö och utan inblandning av silverdiskar. En jitterfri signal från en mjukvaruspelare i datorn går via usb-kabel (av god kvalitet) till denna manick, som konverterar signalen till s/pdif rca eller xlr, bnc, optiskt eller i2s-format.

DSC_0324.JPG

DSC_0319.JPG

Pop Pulse PC Link II

This is a "no-frills" product. To keep the price down, no manual, no fancy packaging, or any extras will be sent--just the unit.
Link to comment
Share on other sites

Även om jag också gillar texthäften så är möjligheterna betydligt fler om "texthäftet" finns digitalt online i fjärrkontrollen - typ iPod. Informationen eller "wikin" om albumet man lyssnar på blir ju enormt om man enkelt susar iväg på länkar/info/videos som kan finnas inlagt i det digitala texthäftet/wikin. Kanske en risk att man glömmer musiken man lyssnar på om man dränks i kul och intressant information iofs :o

Jo, risken är att man hamnar på Euphonia istället för att lyssna på plattan ... :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, risken är att man hamnar på Euphonia istället för att lyssna på plattan ... :)

Har själv en squezzebox duet med benchmark dac, har även en cd transport till benchmarken, och jag tycker det är en helt annan känsla med att använda cd skivor, lyssnar mest på musik genom transporten.

länge leve transmission audio

Link to comment
Share on other sites

Är inte jitter ett problem med USB?

Jo, men det beror i hög grad på vilken typ av dataöverföring som används. Det finns överföringsmetoder som ger mycket lite jitter, speciellt om man använder bra kablar och elektronik för att mata DACen, men metoden för synkronisering skall tydligen spela en avgörande roll.

Insignalen till PC Link II är som sagt via USB:

DSC_0564.JPG

Utsignalen via s/pdif med en balanserad kabel:

DSC_0566.JPG

Link to comment
Share on other sites

Som DAC används Northstar Model 192 DAC, med en 24-bitars 192kHz uppsampling.

DSC_0567.JPG

DSC_0568.JPG

DSC_0569.JPG

DSC_0590.JPG

Ingångar från vänster: 3st S/PDIF (2st RCA koax, 1st TOSLINK optisk), 1st AES/EBU (XLR balanserad), 1st I2S RJ45.

Den optiska ingången kan inte användas samtidigt som RCA, så apparaten är begränsad till 4 ingångar.

Jag använder XLR-ingången till Pop Pulse.

DSC_0589.JPG

Northstar Model 192 DAC

Link to comment
Share on other sites

Mjukvara

Jag begränsar detta till PC eftersom det är det jag använder.

Apparaten hittades direkt i Windows Vista som en C-Media USB Headphone Set :D

Jag använder Foobar som spelare:

foobar.JPG

I menyn "Preferences" finns det en mängd inställningar, varav en del bör ändras;

1. Mjukvaran har förinstallerat en hel rad DSP-verktyg, men jag kompletterade med SRC (Secret Rabbit Code) och använder endast den:

foobar_DSP.JPG

2. Jag ställer in SRC för samplingsfrekvens 96kHz 48kHz, se inlägg #28:

foobar_DSP_SRC.JPG

Detta fungerar bäst så länge man har en DAC och en transport som kan arbeta i 24/96-läge. Se inlägg #28.

3. I output ställs dataformatet in på 24-bitars djup:

foobar_output.JPG

4. Som drivrutiner använder jag ASIO:

foobar_output_asio.JPG

Det finns en del inställningar även i ASIOs gränssnitt, men jag använder tills vidare default-värden:

foobar_output_asio_configure.JPG

foobar.gif

Foobar2000

ASIO

SRC

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Calle,

bra tema.... tror dock inte att "silverdisken" kommer att dö med det första. Däremot så kommer det hifisystem (inkl cd) vi alla redan har hemma att få närmare kontakt med vår datoriserade miljö, pc eller mac. Att det är mycket bekvämt är absolut säkert och dessutom rätt kul eftersom nya möjligheter ständigt dyker upp.

Två saker är givetvis viktiga, överföringen och DA-omvandlingen. I tråden använder du USB som kan vara problematisk om man vill uppnå bästa resultat. Texten nedan berättar om Firewire i relation till USB - som överföring.

firewire.jpg

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jag ser att känslorna är blandade, men det är iaf kul att det finns intresse :)

En krydda i tillvaron och återigen blir man påmind om tidens framfart. Senast var det i veckan som gick när jag med illa dold stolthet berättade om mina fyra vinyllack med Lisandro Meza för en jobbarkompis från Costa Rica och det visade sig vännen hade allt med Lisandro Meza plus allt med Carlos Vives plus mer än 4000 latinotitlar till på sitt hårddisksystem.

Vågar man bidra med ett kontrarevolutionärt bildinslag... :?::)

lisandro32.JPG

Link to comment
Share on other sites

I tråden använder du USB som kan vara problematisk om man vill uppnå bästa resultat. Texten nedan berättar om Firewire i relation till USB - som överföring.

Jag har funderat i dessa banor, och använder helst firewire i alla sammanhang där det går. USB kan i all sin enkelhet och kompatibilitet vara ganska trixig.

Jag har dock förstått att man måste nyansera lite och gräva djupare i format och standarder. Varken USB eller firewire är en och samma sak. Det finns varianter, mängder av varianter.

Jag valde USB här för att slippa ljudkortet, och alltihop fram till DACen kostade mig under 1.500kr! :o

Men, jag har inga käpphästar!

Alla tips är välkomna.

K-man; Testa, vet jag!

:)

Vågar man bidra med ett kontrarevolutionärt bildinslag... :?::)

http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/m.../lisandro32.JPG

Absolut!

OBS! Jag har inte släppt vinyl. Jag har bara en liten paus :cool:

Jag såg faktiskt på Esset en av de latino-artister du visat. Esperanza eller nå't liknande.

Link to comment
Share on other sites

intressant omvandlare. undra om de går att sätta bluetooth adaptrar i den å datorn så man får de trådlöst. vet dock inget om bandbredden i bluetooth. de är ju fördelen med en squeeze box att man slipper sladd från datorn som jag ser de

Link to comment
Share on other sites

intressant omvandlare. undra om de går att sätta bluetooth adaptrar i den å datorn så man får de trådlöst. vet dock inget om bandbredden i bluetooth. de är ju fördelen med en squeeze box att man slipper sladd från datorn som jag ser de

jag svara på mitt eget inlägg. man kan ju skaffa en sådan hära

http://www.sweclockers.com/nyhet/6468-belk...adlos_usb-hubb/

Link to comment
Share on other sites

Silverdisken har varit död i mitt hem i många år nu... Viva La Squeezebox :D

Får jag tipsa om min egenhändig ihopknåpade rippnings-guide? Om man vill vara säker på fastställa en bitperfekt återgivning.

>>> Rippningsguide <<<

edit: Ouch, ser farligt ut det där "always resample 44.1khz <-> 48khz" som är ikryssat. Det vill man ju undvika till varje pris :)

Link to comment
Share on other sites

Säger han Squeezebox en gång till så slår jag ihjäl han!

:D;);)

Bra att du lade in den här, jag har läst den tidigare med stort intresse :app:

Ouch, ser farligt ut det där "always resample 44.1khz <-> 48khz" som är ikryssat. Det vill man ju undvika till varje pris :)

Ja, jag har märkt det.

Jag har ännu inte lyckats få DACen att se signalen som 24/96-signal :angry:

Antingen ASIO eller SRC är felkonfigurerade, tror jag. Trixigt att felsöka :black:

Hjälp och råd mottages tacksamt.

Detta är en mycket intressant tråd då jag i somras fick uppleva hårddiskbaserade system spela på nivåer som jag inte trodde var möjligt :o

Ja, man måste ha rätt inställning och det gäller speciellt här.

Det finns tusen inställningar och man kan få det att låta alltifrån skit till -bra.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man måste ha rätt inställning och det gäller speciellt här.

Det finns tusen inställningar och man kan få det att låta alltifrån skit till -bra.

Förstår det och kommer därför att vänta med redogörelse för inställningarna och programmen som användes i det mindre Laptop-baserade system som användes i Schweiz tills jag vet vilka frågor jag skall ställa för att få ett uttömmande svar ifrån Schweiz :blush

//Eliot

Link to comment
Share on other sites

Jag har ännu inte lyckats få DACen att se signalen som 24/96-signal :angry:

Antingen ASIO eller SRC är felkonfigurerade, tror jag. Trixigt att felsöka :black:

Det beror på att Pop Pulse endast fungerar med 24/96 om insignalen är S/PDIF.

Här är en sammanfattning av prestandan (2 alternativ) om jag förstått allt korrekt:

pop_pulse_char.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...