Jump to content

byZan - funderar på om det är


byZan

Recommended Posts

Sover du ennu? ;) ...

mvh

:D

Men jag sov faktiskt hela natten, tror jag? Brukar vakna ett par tre gånger och har svårt att somna om vid ca 04.15 (varje natt) uppvaknandet och detta är en timme innan jag måste gå upp för att gå till jobbet på vardagar och en till en och en halvtimme innan jag vill ha frukost övriga dagar.

När det gäller intrycken så kommer de när jag får tid att skriva ihop dessa, men jag lovar att det blir gjort senast söndagNail%20Biting.gif

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Mark Levinson 380S blev ingen aha-upplevelse men genom mina öron så är den bättre som försteg än Weissen.

Så en beg. till rätt pris skulle kanske få mig att slå till icon_smile_wink.gif

Nu spelar den i stugan igen och den är min :app:

:D /byZan

Link to comment
Share on other sites

Nu spelar den i stugan igen och den är min :app:

:D /byZan

Jag funderar på om det inte är synergieffekterna med för- och slutsteg från samma tillverkare som gör att det blir bättre ML försteget. Min erfarenhet är att ha stor respekt för just detta. Du har ju likadant i din stora anläggning.

Link to comment
Share on other sites

Tack new order :D

Jag funderar på om det inte är synergieffekterna med för- och slutsteg från samma tillverkare som gör att det blir bättre ML försteget. Min erfarenhet är att ha stor respekt för just detta. Du har ju likadant i din stora anläggning.

Synergieffekten är något jag alltid trott på och en tro som jag oftast har försökt att förverkliga när jag byggt upp olika system genom alla år, rätt eller fel vet jag inte, men jag har svårt att gå ifrån den tron - att det inte skulle ha någon betydelse alls. Att man efter idogt testande av olika tillverkares produkter skulle kunna få till en ännu bättre matchning (ljud) är nog inte helt otänkbart. Sedan finns en annan parameter som jag tar hänsyn till och det är det estetiska, tycker att det blir snyggare med att ha en "röd tråd" genom hela (iaf den största delen av anläggningen) uppsättningen av elektronik, lite fåfänga kanske eller bara för att det helt enkelt ska passa min ögon?

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Strömkabeltest av Wireworld Platinum Electra

För info - använder själv idag Furutech's FP-alfa3 med kontakterna FI-E38® och FI-28® till samtliga enheter.

Detta är ingen vetenskaplig test utan bara hur mina öron och mitt hjärta upplevde det i hemmets lugna vrå.

Det jag skrivit tidigare i tråden var hur jag upplevde det då, nu skriver jag efter nästan en veckas test om hur jag upplevde det totalt sett. Jag ska försöka komma ihåg de olika inkopplingarna och de intrycken jag fick. Eftersom anteckningarna som gjordes är borta, så får jag försöka komma ihåg (många dagar sedan är det) och göra så gott jag kan, minnet är som sagt kort men bra.

Dag 1 - med musik från Aurendern.

WW kabel 1 -> försteget = Det första intrycket var att det blev mycket ljusare, mer detaljrikt, lite sprödare i toppen, rösterna ganska lika, ljudbilden blev större och då framförallt bredare, lite basfattigare men distinkt, liknande dynamik som tidigare. Nästan på gränsen till att bli vasst kanske, eller? Ovana kanske? Risk för lyssningströtthet?

Dag 2 - med musik från Aurendern.

WW kabel 2 -> Dac = Ingen hörbar skillnad.

WW kabel 2 -> MS = Olyssningsbart, vasst, lågbasen försvann, rösterna blev gälla. Tillbaka till inställningarna från dag 1 och lyssna in mig igen.

Dag 3 - nu med musik från CD.

WW kabel 2 -> CD = Ingen jättestor förändring men jag gillade den lilla förändring som skedde, någonting var det? men hade inte tålamod att fundera ut vad det var.

Nu fick både försteg och CD varsin WW inkopplad, nu uppstod en ljuv ton, klang, ljudbild o s v. Gillade verkligen vad jag hörde.

Dag 4 - 5 - med musik från både MS och CD.

WW kabel 1 o 2-> Monoblocken = vet inte om jag kunde höra någon skillnad alls, så kablarna åkte ur och tillbaka in i försteg och CD och så lyssnade jag in mig igen.

Dag 5

Tillbaka med alla mina "originalkablar" -> Nu kände jag igen ljudet igen men jag saknade något? En lite större ljudbild kanske? Detaljer? Dynamik? Bas?

Hmm, hade jag redan vant mig vid att det ska låta annorlunda än tidigare, är det bättre då? Jag sammanfattar det hela nedan.

Sammanfattning

Att strömkablar kan göra skillnad visste jag sedan tidigare och så även denna gång hemma hos mig.

WW kabel 1 -> försteget = Efter att ha lyssnat ihärdigt flera dagar utan att bli lyssningstrött så lärde sig mina öron det nya ljudet. Ett ljud som mina öron gillade och som mitt hjärta utan problem skulle kunna ta till sig som "mitt nya ljudideal".

WW kabel 2 -> Dac = Ingen hörbar skillnad alls, gav det kanske inte chansen heller om jag ska vara ärlig, men skillnaden, om det nu var någon så var den i så fall obetydlig.

WW kabel 2 -> MS = Olyssningsbart, vasst, lågbasen försvann, rösterna blev gälla. Fattar ingenting om hur det kan bli så? Någon som tror sig ha ett svar?

WW kabel 2 -> CD = När både försteg och CD hade WW inkopplade så var det absolut den största förändringen och den var positiv med hänsyn till alla ljudliga parmetrar. Gillade verkligen vad jag hörde sånär som bredden på ljudbilden, den blev onaturligt bred. Detta lilla problem hade jag säkert kunnat åtgärda och då med en mindre justering av högtalarna tror jag, men detta orkade/hann jag inte med att göra.

WW kabel 1 o 2-> Monoblocken = Ingen eller troligen minmal skillnad, jag gav den testen ingen tid heller, men skulle tro att ett kabelbyte där hade varit som att kasta pengarna i sjön.

Slutord

Att WW är en bra kabel råder det ingen tvekan om och att den skulle kunna göra nytta i många anläggningar betvivlar jag inte. Men jag tyckte att skillnaderna mot min egna var alldeles för små totalt sett för att byta ut mina kablar, även om jag skulle kunna tänka mig att ha de inkopplade i försteg och CD där de imponerade mest.

Det blev lite mer på av allt men utan att bli påträngande för den skull, lite renare är nog ett ord som jag tycker passar in. Tror att det kan vara orsaken till mina tidiga intryck om avsaknad av djupbas o s v.

Om jag kommer att sakna något så är det nog lite av renheten, den tighta basen, lite av detaljer, lite av upplösningen, lite av dynamiken, lite av allt kanske? Nja, jag vet inte?

Skulle den lilla förbättring jag trots allt upplevde vara värt pengarna? För egen del så är jag nöjd med att mina egna kablar och att de stod sig så väl mot WW-kablarna.

Att få ha pengar kvar på kontot är inte dåligt det heller eller kanske blir det något annat?

Jag får tacka AC för lånet och för att jag fick chansen att prova WW hemmavid.

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Strömkabeltest av Wireworld Platinum Electra

WW kabel 2 -> MS = Olyssningsbart, vasst, lågbasen försvann, rösterna blev gälla. Fattar ingenting om hur det kan bli så? Någon som tror sig ha ett svar?

Att en kabel som man får utgå ifrån inte är felkonstruerad skulle ge så stor försämring gör att jag inte kan låta bli att undra om du har säkerställt att du kopplat in fasen rätt!?

Link to comment
Share on other sites

Att en kabel som man får utgå ifrån inte är felkonstruerad skulle ge så stor försämring gör att jag inte kan låta bli att undra om du har säkerställt att du kopplat in fasen rätt!?

Jag hoppas att du tolkar olyssningsbart så som mina öron gjorde det? Annars förtydligar jag hur det bör tolkas nu - vasst, upphissad diskant och mellanregister, röster som jag vet inte låter som de gjorde och en bas inte är värt namnet (tunn alltså).

Fasen är rätt antar jag eftersom jag bara bytte på apparatens baksida och då går det inte att göra fel om man inte brukar våld ;)

Jag blev förmodligen lika förvånad som du men.... jag har inget bra svar.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Fasen är rätt antar jag eftersom jag bara bytte på apparatens baksida och då går det inte att göra fel om man inte brukar våld ;)

/byZan

Det där får du gärna utveckla. Hur var kablarna inkopplade i andra änden (hankontakten)?

Link to comment
Share on other sites

Det där får du gärna utveckla. Hur var kablarna inkopplade i andra änden (hankontakten)?

Hankontakten satt i fas eftersom jag bytte mellan alla de andra enheterna och de spelade normalt, jag vet hur kontakterna ska sitta och vad som är rätt fas eftersom elektrikern gjorde exakt lika på alla uttag när han drog en separat kabel (3x2,5mm3 16A 230V heter det väl) från elcentralen. Känner att jag är på djupt vatten när det blir termer i ellära :blush

Link to comment
Share on other sites

Hankontakten satt i fas eftersom jag bytte mellan alla de andra enheterna och de spelade normalt, jag vet hur kontakterna ska sitta och vad som är rätt fas eftersom elektrikern gjorde exakt lika på alla uttag när han drog en separat kabel (3x2,5mm3 16A 230V heter det väl) från elcentralen. Känner att jag är på djupt vatten när det blir termer i ellära :blush

Alla apparater har tyvärr inte fasen på samma "pinne", så det är fullt möjligt att den blev felvänd på den apparaten trots att hankontakten inte ändrades.

Link to comment
Share on other sites

Alla apparater har tyvärr inte fasen på samma "pinne", så det är fullt möjligt att den blev felvänd på den apparaten trots att hankontakten inte ändrades.

Så skulle det kunna vara :blush

Men eftersom jag har haft min ordinarie kabel inkopplad och jag vet vilken "pinne" som är fas och nolla och hade den lånade kabeln inkopplad likadant så verkar ju inte den teorin heller vara rätt, eller tänker jag fel nu? Hmm, jag borde få en liknande effekt om jag tar min ordinarie kabel och vänder den "fel"? Jag ska pröva detta när jag är hemma igen, bara för att utesluta eller kanske få svar på "problemet"? Eller tänker jag fel nu också?

Kan det vara så att Aurender'n är känsligare än andra apparater på något sätt? I min tidigare värld så tyckte jag att ström var bara ström och den kom genom en kabel, men nu vet jag bättre, kabeln gör något men jag vet fortfarande inte vad egentligen :blush Jo idag vet jag lite mer och det för att jag har läst i trådar om hur kablar kan påverka apparaterna och påverkas av störningar m m.

Olyssningsbart kanske var fel ordval, klart att det kan finnas någon som skulle kunnat gillat ljudet som kom ut ur mina högtalare, men jag lovar (tror iaf) att av alla de som lyssnat hemma hos mig skulle reagerat, mer eller mindre kanske men alla skulle sagt - byt tillbaka kablarna det här låter onaturligt.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det är lärorikt och bra att testa kablar. Ofta överraskande har jag själv lärt mig. Jag har för egen del upptäckt att de små förbättringar man hör med en kabel man testar tenderar att växa ju mer man lyssnar och skillnaden ökar ofta med tiden och särskilt när man byter tillbaka till det gamla. Hör man små förbättringar tidigt i testandet är de nog egentligen ganska stora. Små förbättringar hittar jag bara vid längre testande med tillfällig intensiv byten fram och tillbaka med jämna mellanrum.

Angående fasen: Jag vet inte om jag förstår dig rätt.

Om dina gamla nätkablar är rätt inkopplade med fasen säger ju inte det att när du kommer med en ny kabel och sticker in den i vägguttaget att den kommer rätt. Man vet kanske var fasen är i vägguttaget men man vet inte hur den hamnar i honan som skall in i nätbrunnen. Vet man vilket stift fasen skall vara på i nätbrunnen är det bara att byta håll på väggkontakten tills faspennan lyser vid rätt stift på apparatens nätbrunn. Markerar man inte på kabeln till respektive apparat får man ju testa fasen varje gång.

Link to comment
Share on other sites

Det är lärorikt och bra att testa kablar. Ofta överraskande har jag själv lärt mig. Jag har för egen del upptäckt att de små förbättringar man hör med en kabel man testar tenderar att växa ju mer man lyssnar och skillnaden ökar ofta med tiden och särskilt när man byter tillbaka till det gamla. Hör man små förbättringar tidigt i testandet är de nog egentligen ganska stora. Små förbättringar hittar jag bara vid längre testande med tillfällig intensiv byten fram och tillbaka med jämna mellanrum.

Angående fasen: Jag vet inte om jag förstår dig rätt.

Om dina gamla nätkablar är rätt inkopplade med fasen säger ju inte det att när du kommer med en ny kabel och sticker in den i vägguttaget att den kommer rätt. Man vet kanske var fasen är i vägguttaget men man vet inte hur den hamnar i honan som skall in i nätbrunnen. Vet man vilket stift fasen skall vara på i nätbrunnen är det bara att byta håll på väggkontakten tills faspennan lyser vid rätt stift på apparatens nätbrunn. Markerar man inte på kabeln till respektive apparat får man ju testa fasen varje gång.

När det gäller testande av bl a kablar så håller jag med dig till fullo. Men i detta fall så så hade jag aldrig kommit överens med hur det lät - olyssningsbart genom mina öron!

Ang fasen så är det ju så som jag skrev tidigare, att jag borde hört skillnad när jag använde min kabel till Aurender'n till annan källa, eller tänker jag fel igen? :blush

Tacksam för att ni engagerar er och försöker att komma på vad som kan ha blivit fel :D

/byZan

Edit: upprepning

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Även om logiken säger att alla kablar borde vara terminerade på samma sätt, så finns det inget som säger detta. (precis som Apexorca säger strax över)

Varje gång man byter en nätkabel så måste man kolla var fasen hamnar på IEC-sidan med en faspenna, dessutom är det bra att märka upp var fasen skall sitta på den elektronik man har, så att man kan sätt IEC-kontakten rätt. Kommer fasen fel får man vända på shukokontakten i väggen/limpan!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Även om logiken säger att alla kablar borde vara terminerade på samma sätt, så finns det inget som säger detta. (precis som Apexorca säger strax över)

Varje gång man byter en nätkabel så måste man kolla var fasen hamnar på IEC-sidan med en faspenna, dessutom är det bra att märka upp var fasen skall sitta på den elektronik man har, så att man kan sätt IEC-kontakten rätt. Kommer fasen fel får man vända på shukokontakten i väggen/limpan!

/ptr

Ok, jag tror jag fattar ;) Tyvärr så blir det inget mer testande av kabeln hemma, men jag ska kolla med en faspenna iaf, kan vara bra inför ev. framtida tester.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Varje gång man byter en nätkabel så måste man kolla var fasen hamnar på IEC-sidan med en faspenna, dessutom är det bra att märka upp var fasen skall sitta på den elektronik man har, så att man kan sätt IEC-kontakten rätt. Kommer fasen fel får man vända på shukokontakten i väggen/limpan!

/ptr

Så gör jag alltid ;)

Jag gillar inte de klumpiga schuko-kontakterna som man kan sticka in på två sätt :black:

- jag föredrar de Schweiziska som är smäckrare och som bara går att sticka in på ett sätt :app:

30377big.jpg

Efter att jag flyttat hem från Schweiz så fortsatte jag att använda mina schweiziska nätsladdar och stickkontaktslist i fem år - tills det blev för ohållbart ;)

Link to comment
Share on other sites

Så gör jag alltid ;)

Jag gillar inte de klumpiga schuko-kontakterna som man kan sticka in på två sätt :black:

- jag föredrar de Schweiziska som är smäckrare och som bara går att sticka in på ett sätt :app:

30377big.jpg

Efter att jag flyttat hem från Schweiz så fortsatte jag att använda mina schweiziska nätsladdar och stickkontaktslist i fem år - tills det blev för ohållbart ;)

Varför har vi inte 3 stift i våra kontakter kan man/jag undra? Det hade ju gjort det lättare eller är det så att apparater av olika slag har olika ingångar för vart fasen är placerad? Ingen standard alltså?

Om så är fallet så är det ju ett evigt jagande vart fasen är och livsviktigt att markera både på vägguttag och apparater, tror jag börjar fatta vad ni pratar om, eller? :blush

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Nu var inte kabeltestandet slut bara för att jag skrev tack för lånet tidigare.

Jag tog mig friheten och tog ut båda kablarna till stugan, lite frisk luft kunde väl inte skada tänkte jag!

Återkommer i morgon om resultatet och hur jag upplevde det där, om ni orkar med mig och mina ovetenskapliga intryck vill säga?

/byZan

edit: för många radbyten togs bort

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Nu kommer mina intryck efter testen av WW kablarna ute i stugan. Kablarna har suttit i sedan torsdag em och fram tills i morse 07.50, så hyfsat många timmar blev det för att kunna ge er en ovetenskaplig uppfattning om hur jag tyckte de lät tycker jag.

Nuska sägas att ML380S har sin strömkontakt mitt inunder sig? ML eller någon av er har kanske någon bra förklaring till varför? Själv har jag ingen aning alls! Dessutom så är det en 90gr vinklad kontakt, vilket gjorde att jag fick rodda om lite för att få dit WW kontakten. Sagt och gjort, sen spelades via datorn både via Spotify och I-tunes och jag uppfattade att det lät enligt texten nedan.

WW kabel 1 -> försteget = Efter att ha lyssnat i flera timmar så kunde jag konstatera att det blev lite mer av allt, framförallt i ljudbilden skulle jag vilja påstå.

WW kabel 2 -> Dac = Ingen eller en mycket liten skillnad, så jag gav upp att försöka att analysera skillnaden som eventuellt fanns.

WW kabel 2 -> Förstärkare = Nu hände det ytterligare något, ytterligare lite mer av allt. Kanske att ljudbilden var lik den som när bara försteget hade kabeln inkopplad. Men förändringen i bas-, mellan-, och diskant- register blev markant.

Sammanfattning:

Att strömkablar kan göra skillnad visste jag sedan tidigare och så även denna gång här ute i stugan.

WW kabel 1 -> försteget = Här hände det något direkt och inte blev det sämre ju längre jag lyssnade. Kabeln gjorde något så att jag fick en liten aha-upplevelse.

WW kabel 2 -> Dac = Testade inte mer här, kändes inte som om jag behövde det.

WW kabel 2 -> Förstärkare = När både försteg och förstärkare var inkopplade med varsin WW så blev det en synergieffekt och ett samspel som båda enheterna mådde bra av. Gillade verkligen vad jag hörde – lite gåshud redan när de första tonerna ljöd. Allt satt som handen i handsken m a o perfekt!

Tillbaka med de gamla okända DIY - kablarna = Nu hörde jag verkligen skillnaderna mellan dessa kablar. Det som först slog mig var avsaknaden av detaljer, mest micro -detaljerna, basen inte lika snärtig, mellanregister ganska lika om än lite tunnare, diskanten mindre tydlig, ljudbilden blev mindre och då mest i djupled. Gillar det jag hör även nu, men visst skulle jag vilja låta kablarna få sitta kvar, de presenterade ett ljud som jag gillade och som jag skulle kunna leva med alla dagar i veckan.

Slutord

Att WW var en bra kabel visste jag sedan testen hemma och att den skulle kunna göra mer i andra anläggningar än min hemma anade jag ju tidigare. Här i stugan gjorde kablarna så att det blev lite mer av allt och detta utan ta bort något som redan fanns och inte heller lägga till något som inte ska vara där, imponerad blev jag!

Det finns ett par aber och det är den vinklade kontakten under försteget och att kablarna kostar ungefär lika mycket som de begagnande ML- elektroniken gjorde. Någon måtta får det vara sa hon och jag höll med henne, men med X-fingrar :blush

Kablarna blir inte kvar här heller, men de skruvade till det i mössan ordentligt på mig kan jag lova.

Just det! Jag fick ju pengar kvar på kontot eftersom jag inte köpte några kablar hem, så då kan jag ju……skojade bara ;)

Jag kommer att köpa vingar för pengarna, det var ju så det var tänkt och jag tror att när de gör sitt så kommer jag vara nöjd för ett bra tag framåt, skam vore det väl annars!

Jag får återigen tacka AC för lånet och är glad för att jag tog chansen att prova WW i stugan.

/byZan

Edit: konstig formatering som jag inte får till

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

En sak att beakta är också kontakterna. När jag köpte mina VTL-block så tänkte jag inte på att de har 20-amperes anslutningar (vågrätta polstift). De enda kontakter jag kunde få tag på snabbt var Furutechs värstingar. Nöden är som bekant laglös så jag köpte sådana till mina Transparent. Senare fick jag möjlighet att jämföra med standardkontakter. Skillnaden var mycket påtaglig. Det lät renare, mindre grynigt. Kunde dra på mer volym utan att det kändes så. ( Knepigt att formulera ljudintryck).

Så vad är det som låter i en kabel kan man fundera på. Jag tror att några av de viktigaste parametrarna är att kabeln är tillräckligt bra skärmad för att inte avge störfält som via andra kablar tar sig in i förstärkeriet. Den skall då också vara tillräckligt skärmad för att inte ta upp störande fält.

Men det räcker ju inte med att kabeln besitter denna förmåga. En dålig kontakt blir som ett skärsår i huden där allehanda bacelusker kan ta sig in.

Befintliga kablar kan mycket väl vara helt OK där problemen istället är kontakterna.

Link to comment
Share on other sites

En sak att beakta är också kontakterna. När jag köpte mina VTL-block så tänkte jag inte på att de har 20-amperes anslutningar (vågrätta polstift). De enda kontakter jag kunde få tag på snabbt var Furutechs värstingar. Nöden är som bekant laglös så jag köpte sådana till mina Transparent. Senare fick jag möjlighet att jämföra med standardkontakter. Skillnaden var mycket påtaglig. Det lät renare, mindre grynigt. Kunde dra på mer volym utan att det kändes så. ( Knepigt att formulera ljudintryck).

Så vad är det som låter i en kabel kan man fundera på. Jag tror att några av de viktigaste parametrarna är att kabeln är tillräckligt bra skärmad för att inte avge störfält som via andra kablar tar sig in i förstärkeriet. Den skall då också vara tillräckligt skärmad för att inte ta upp störande fält.

Men det räcker ju inte med att kabeln besitter denna förmåga. En dålig kontakt blir som ett skärsår i huden där allehanda bacelusker kan ta sig in.

Befintliga kablar kan mycket väl vara helt OK där problemen istället är kontakterna.

Jag har också Furutechs kontakter men inte de värsta och tycker att de är bra på det de ska göra. Jag har iofs aldrig jämfört enbart kontakter vs. kontakter men det är säkert/kanske så som du säger "Skillnaden var mycket påtaglig. Det lät renare, mindre grynigt. Kunde dra på mer volym utan att det kändes så".

När det gäller att förmedla ljudintryck så håller jag med dig, själv tillhör jag de som har svårt att vara tekniskt fulländad när det gäller beskriva intrycken med "rätt" uttryck/ord. Jag skriver så som jag tycker att jag upplevde och uppfattade det jag hörde med egna ord. Det är såklart betydligt lättare att förstå vad vi försöker säga om man känner varandra och varandras ljudideal.

Jag var på en mässa tillsammans med en kompis och vi tyckte väldigt lika om väldigt mycket men vid ett par tillfällen så skildes våra uppfattningar om ljudet markant. Kan kanske vara så att det var musiken som spelades som inte gillades av båda eller så var det sinnesstämningen just då som inte var på topp hos någon av oss, en tillfällig svacka helt enkelt. M a o så kan man inte lita på sig själv alla gånger och inte på det som skrivs av andra heller, men om man är duktig på att läsa mellan raderna och lärt känna de uttryck o s v av den som skriver så kan varningsflaggan tas ner. Själv gillar jag att läsa om andras erfarenheter och tror att det ger mig någon form av erfarenhetsutbyte som gagnar hobbyn.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter några dagars semester så är jag tillbaka, så också kablarna jag lånade på AC. Fick en pratstund tillsammans med Gurkan i ärendet och vi kunde nog konstatera att det som var olyssningsbart vid testen måste ha berott på något annat än kablarna, fasfel var en teori och som jag nog får tro på :blush

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Efter några dagars semester så är jag tillbaka, så också kablarna jag lånade på AC. Fick en pratstund tillsammans med Gurkan i ärendet och vi kunde nog konstatera att det som var olyssningsbart vid testen måste ha berott på något annat än kablarna, fasfel var en teori och som jag nog får tro på :blush

/byZan

Fy fasen vad det kan låta illa med fasen fel. :dead: Svårt att tro men så kan det vara.

Det har jag upplevt. Frugan led också svårt och när fasen sattes rätt mådde vi båda bra igen. Då satt ljudet på ett helt annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag bytt rör i mitt rörförsteg till ECC83 (Telefunken) alldeles själv :app:

Men jari har hjälpt mig införskaffa dessa via internet och någon auktion någonstans, glad som attan för den hjälpen :app:

Bytet gick smärtfritt och jag sitter nu som bäst och lyssnar till Donald Fagen-Sunken Condos på vinyl och det låter finfint :D

Skivan fick jag idag av ena sonen som kom förbi innan han och sambon åker till Brasilien och Argentina över jul och nyår, paket trots att vi sagt att inga julklappar ska inhandlas i år, hmm, kanske varit extra snäll i år?

/byZan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det blev en hel del vinyllyssnande efter bytet av rören, jag fick skivorna tvättade på köpet (attans vad slarvig jag har varit med det :black: )

Ljudmässigt så blev jag först lite besviken på att skillnaderna nästan inte var hörbara, men efter hand så upptäckte jag att jag hade gjort en uppgradering i form av de parametrar som gör så att det berör mig än mer :app:

Julhelgen tillbringade jag och frugan i stugan och jag passade då på att montera upp lite nytt som jag införskaffat.

Det börjar ta sig sa mordbrännaren...USCH vilket ordspråk!!!! I vilket fall som helst så börjar jag närma mig det från början tänkta färdiga musikrummet :Thinking: inte så minimalistiskt som tänkt men man kan ju inte få allt :blush

Kommer lite bilder snart....

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Lite fler bilder på början på lite akustikfix....

DSC_0218_zps103f7d21kopia_zpsf6965408.jpg

DSC_0200_zps1df5394ekopia_zps907a2321.jpg

...som gjorde det "lite" lugnare än tidigare.

Försökte här fånga den fina lacken som är gjord av en billackerare, sådär blev den bilden :diss:

DSC_0216_zps4a20d91fkopia_zpsd161eb62.jpg

En obotlig dålig amatör(fotograf) som försöker sig på att ta en bild i motljus :blush

DSC_0212_zpsbe116719kopia_zpsb13b8011.jpg

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...