byZan Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 Hej! Eftersom jag mestadels har varit på hififorum.nu och härjat och där fått många fina kontakter så har jag min huvudtråd där (ni kan se den i min signatur och klicka er vidare om intresse finns). Men eftersom jag med åren också har börjat få en del kontakter även bland medlemmar här på Euphonia så tänkte jag att jag lägger ut en tråd om mina senaste funderingar kring och i vår gemensamma hobby. Det finns så mycket erfaret folk ute i stugorna och jag tycker om att få stoppa in andras erfarenheter i min ryggsäck och ta fram de jag behöver när så behövs. Tråden är öppen för alla och jag tar tacksamt emot era synpunkter. Så här ser det ut hemma hos mig idag. Ni får ursäkta min fotokunskap En ny resa eller bara en dröm.......? Saxar starten på detta från hififorum.nu ----------------------------- En ny resa har tagit fart.......... .....i mitt huvud och det känns både roligt och frustrerande på samma gång. Kort historik... Sitter med en anläggning idag som jag tycker spelar riktigt bra oavsett om jag spelar upp via cd, musikserver eller vinyl. Akustikåtgärderna är fortfarande inget stort problem, allt står och spelar i ett rum som ska betraktas som ett normalt inrett rum. Inget besvärande oljud eller så, jag vet eller snarare förstår att det går att få till det än bättre. Tanken på en eventuell förändring startade egentligen med att jag efter påtryckningar av bl a söner och forumfolk skulle titta in i den digitala världen, en nästan helt främmande värld för mig (även så idag). Sagt och gjort.......sen får vi se om det blir en resa som utmynnar i en ny konstellation av hifi-produkter eller om jag använder mig av det jag har och försöker utveckla det eller om jag kanske rent utav använder mig av det avbokningsskydd (hit men inte längre) jag har? Tänkte att ni skulle få ta del av mina tankar och funderingar. Så..... ...resan börjar här och nu! Jag sitter egentligen nöjd, men tanken på att det kanske skulle kunna gå att få det lite bättre och kanske lite annorlunda, både ljudmässigt och estetiskt gjorde att det rörde om ordentligt uppe i kontoret på mig. Kanske det är uppgraderingsdjävulen som är på gång igen eller är det så att jag har fått andra värderingar? Kanske åldern spelar mig ett spratt? Kanske bara en dröm? Oavsett vilket så ska jag ska försöka bena ut det och jag är rädd för att det kan ta lång tid, så ha tålamod om ni är intresserade att följa med. /byZan ----------------------- Nu tänker kanske en del av er att - - han som sitter med en sådan "fin" anläggning borde väl vara nöjd? - det var på tiden, för det han har är inga bra grejer och de ser förj**liga ut. - han måste ju vara dum som lägger ner så mycket pengar på nya prylar, igen? - O s v Jovisst, jag förstår att sådana frågor finns och jag tycker de är relevanta. Jag har ställt frågorna till mig själv och svaret blev då? Jo jag är nöjd, tycker att det jag har ser riktigt bra ut och har haft samma design genom alla år. Nej inte dum bara jäkligt intresserad av musik och vill kunna få det att låta än bättre och jag har inte obegränsat med pengar utan jag har prioriterat hobbyn och fått avstå från massor av annat. Så nu kör jag på så får du/jag/ni se vart det landar! Budgeten då? Den är och ska vara stram. Jag har under årens lopp lyssnat på många fina anläggningar. De flesta har haft något som tilltalat mig på något sätt och det har kunnat vara allt från ljud, utseende eller att den som haft anläggningen varit stolt och glad för just det han/hon har. Märken har under åren ändrat sig designmässigt, ljudmässigt och kanske prismässigt också, jag är den första att erkänna att jag också ändrat mig under de åren. Det har tidigare funnits märken som jag tidigare aldrig hade hört talas om, märken jag tidigare aldrig skulle kunna tänka mig att köpa o s v. Idag har jag så mycket mer i ryggsäcken och kanske andra ideal, därför finns det tidigare ratade märken som jag idag imponeras av och mycket väl skulle kunna tänka mig ha hemma. Man ska aldrig säga aldrig är m a o ett bra ordspråk, i alla fall i detta fall! Attans vad många tillverkare det finns. Attans så olika produkterna kan vara konstruerade. Attans så många olika filosofier det finns om och varför de ser ut och låter som de gör. Attans vad olika de kan låta i olika konstellationer. Attans vad skit produkterna kan få av vissa och attans vilka lovord de får av andra. Det blir kanske inte lättare att välja för att jag idag vet mer än jag gjorde igår, men det blir kanske mindre fel än tidigare? Det är lätt att bli påverkad av en övertygande person om man inte tror på sina egna öron. Ingen ska få tala om hur det låter genom mina öron, däremot är jag glad om jag får ta del av era eller andras erfarenheter om hur ni/de hör eller uppfattar saker och ting. Eftersom jag inte är någon teknikguru och inte heller är särskilt intresserad av mätdata så har jag fått förlita mig på mina öron och mitt hjärta. Det har under årens lopp fungerat väl men det har inte alltid blivit rätt ändå, men det är smällar jag har fått ta. Jag kommer under den här resan att fortsätta förlita mig på mina öron och mitt hjärta. /byZan --------------------- Idag gick jag upp 05.00 för jag kunde helt enkelt inte sova längre Vad gör man så tidigt en söndagsmorgon? Jag satte på elektroniken för uppvärmning innan jag åt frukost, tänkte att jag skulle lyssna på ett par vinylskivor som inte spelats på ett tag. Sagt och gjort, nu ca 1,5 timmar senare så kunde jag konstatera att denna morgon var som klippt och skuren för musiklyssning, mina öron och hjärta njöt av det som kom ut ur högtalarna. En fantastisk upplevelse, ni vet säkert hur det känns när t o m nackhåren reser sig och när ögonen tåras så pass att inte ens glasögon hjälper en för att se klart. Ska jag verkligen byta ut något som spelar så fint för mig? Ska jag inte bara vara nöjd och kanske endast fixa till det lite akustikmässigt? Ska jag låta drömmen bara förbli en dröm? Detta tål att tänkas på! F*n va gött att känna att jag inte har någon brådska att verken byta grejer eller att få min dröm uppfylld. Jag behöver helt enkelt bara konstatera att jag hade en dröm, en dröm som kanske en dag går i uppfyllelse eller så var det bara en dröm. Dröm eller inte? Det finns nog en seriös tanke hos mig i vaket tillstånd också Jag funderar vidare trots den fina stunden jag hade nu på morgonen, det kan ju visa sig senare att jag är en sann-drömmare /byZan
conan Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 Det är fint att ha drömmar. Det för oss vidare till nya platser i sinnet, i rummet. Men man behöver ju inte ge upp det man har inom HIFI. Det går att låna hem något nytt, något gammalt, något annat och testa. Lyssna ett tag, begrunda, jämföra.
Bebop Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 De där funderingarna känner många av oss igen. Förmodligen de flesta av oss. För egen del är jag inte säker på om jag bara stannat upp temporärt eller om det bara är en halvhalt. Jag är i vart fall nära mina drömmars mål men vill ändå hålla dörren lite på glänt. Jag utsåg Dynaudio som min högtalarleverantör 1998 och sedan har jag stannat vid dom och gått från Contour 1.8 MkII – Contour 3.3 – Confidence C2 – Confidence C4 och nu deras Temptation. Skulle jag börjat om idag hade jag även sneglat på Wilson, Sonus Faber, B&W, Avalon eller Verity. Men jag har slagit detta ur hågen. Istället har jag fokuserat på att få ut det jag vill ha via mina Temptation. Jag valde först mellan rör och transistor och fastnade för rör. Väl där valde jag mellan Audio Research och VTL och det blev det senare. I kabelträsket lyssnade jag på Siltech, Cardas, Nordost och Transparent. Transparent blev valet. För att få ut det mesta av detta gick jag sedan på akustikbehandling med hjälp av Pär Engelholm och Svanås produkter. Sedan dess tycker jag det känns rätt färdigt. Jag har lugn i kropp och själ och kan fokusera på musiken som är mitt huvudintresse. Jag lyssnar mer än någonsin när tiden medger. Jag har också gått igenom ”datorupplägg” som musikkälla. Jag vet nu hur det fungerar och att det fungerar alldeles utmärkt. Ljudmässigt är det också ett utmärkt och möjligen är det också framtiden. Jag har dock valt att hålla mig kvar till CD, vinyl och tuner. Det känns rätt för mig och jag tycker inte att jag missar något. Möjligen byter jag CD-spelare (Audio Research CD5), men inte pga ljudet utan då handlar det mer om utseendet, att hitta något som bättre passar ihop med VTL-riggen. Men visst sitter jag också och drömmer bort ibland. NewOrder’s Wilson-resa får det att rycka lite i magnerverna. Men efter tag går känslorna upp i skallen som säger ”stopp – du är nöjd med det du har”. Ibland får jag funderingar att byta ut rör till en transistorlösning… men när jag sansat mig så har jag slagit detta ur hågen också. Även kvinnors skönhet blir vardag efter ett tag men består för utomstående betraktare. Det är lätt att förföras av tester, annonser och andras extas. En bra ventil för mig är mina hifi-vänner, mässbesök och butiksspelningar. Det är ju kul att höra på andra kombinationer. När jag sedan kommer hem så tycker jag oftast att det låter väl så bra här. Men som sagt, man vet aldrig var haren har sin gång. Men det känns skönt att ha kommit så pass långt att jag fått av mig tvångströjan över att ständigt vara på jakt för att byta. Känslomässigt tror jag inte att det blir så mycket bättre än det jag har, däremot kan det ju bli annorlunda.
byZan Posted September 9, 2012 Author Posted September 9, 2012 Det är fint att ha drömmar. Det för oss vidare till nya platser i sinnet, i rummet. Det är så sant som det är sagt Men man behöver ju inte ge upp det man har inom HIFI. Det går att låna hem något nytt, något gammalt, något annat och testa. Lyssna ett tag, begrunda, jämföra. Det var just det. Jag har inte gett upp och jag har lånat hem, lyssnat hos andra o s v och jag lyssnar. begrundar och jämför, jag har idag tålamod och det har jag nog min erfarenhet och medicinerna för alldeles för högt blodtryck att tacka för
Apexorca Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 (edited) Håller med om att ingen annan kan säga vad som låter bra i mina eller dina öron. Så man kan bara ge råd utefter sina egna intryck. Nu kommer dom. HiFi och musik kunskap är en utveckling. Man måste kliva på varje trappsteg. Går man för fort fram och tar 2 steg i taget, missar man något viktigt. Det har jag gjort flera gånger. Jag har missat mycket, men allra mest hoppade jag över alla de steg som har med akustik att göra alldeles för länge. Det var dyrt och ineffektivt att byta prylar utan att ha koll på akustiken. Det är min bästa erfarenhet att stoppa ner i din ryggsäck. Musik är en hobby och det är HiFi också. De håller varandra i handen, men man kan ju ägna sig åt båda på vår sitt håll också. Bara för att det låter mycket bra hos dig och du får ut allt du vill eller nästan allt du vill, så betyder det ju inte att det inte kan vara stimulerande att optimera HiFi delen av intresset lite till. Musikupplevelsen blir ju också bättre. Smaken är ju alltid som baken och därför uppskattar vi olika ljud. Men problemet för var och en är som du tar upp "att det låter olika i olika konstellationer" och i olika rum. För mig är det så att man hör något del av ljudtet någon annanstans i ett annat system som man tycker är bättre än det man har själv. Då kan det vara spännande att se varför det låter bättre och försöka komma dit. Det enklaste är ju att jobba med placering, akustik, småtweeka, testa andra kablar mm. Men ibland inser man ju att för att ta ett rejält kliv kanske man får ta större tag. Akustiken kan iofs var ett stort tag. Av vilken orsak kommer det sig att dessa tankar väckts hos dig? - Har du något referensljud någonstans som du vill kunna uppnå? - Vill du ha en ny kick i HiFi hobbyn? - Det kan spela fint hos dig skriver du, men du kanske ändå skulle vilja ha mer av ditt eller datt! Att låna hem är en fantastisk inspirerande och lärorik uppgift. Jag skulle också slå att slag för att oavsätt om du har dina prylar kvar eller byter ut dem är effekten av grundläggande akustikbehandling stor. För att kunna genomföra vettiga tester i ditt lyssningsrum och på ett rättvist sätt kunna utvärdera olika produkter bör akustikens största fel vara åtgärdade. Olika produkter väcker olika akustiska fenomen. Därför kan en "bättre" produkt få akustiska fenomen att störa mer än en "sämre". Detta har jag egen erfarenhet av. Min hifiresa utvecklas hela tiden. Med tiden blir jag bättre på att lyssna och höra det jag uppskattar. Jag hör också det som kan förbättras ytterligare. Har du haft din anläggning en längre tid är det nog så att du är expert på den och lärt dig höra det som är bra och det som kan bli bättre i presentationen. Sedan utvecklas man också och kan lära sig uppskatta sådant som man inte gillat eller förstått tidigare i ljudbilden. Kan det vara så att du blivit så duktig på din anläggning att du hör dess brister utifrån din imaginära referens? Om än små brister. Kan det vara så att det är ett "enkelt akustikproblem" ? Det är nog den billigaste lösningen till förbättrat ljud om akustiken inte redan är åtgärdad. Det är min erfarenhet i ett flertal fall. Kan det vara så att du väckt till liv HiFi delen av hobbyn? Att det helt enkelt är roligt att kika runt och försöka optimera prylarna. Jag tror det är klart att många har en HiFi-dröm ruvande i hjärnan. Man har en imagenär referens som troligen är ouppnålig. Men det är spännande och roligt att ta sig framåt mot detta mål. Mycket av detta kräver stort engagemang och envishet. Men vill man nå långt måste man ägna den tiden. Så jag citerar Nile City och Farbror Barbro: Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. http://www.youtube.com/watch?v=Q_z0k5FdBrs Skall bli kul att följa dina tankar kring allt detta. Lycka till /Apexorca Edited September 9, 2012 by Apexorca
byZan Posted September 9, 2012 Author Posted September 9, 2012 Det är lätt att förföras av tester, annonser och andras extas. En bra ventil för mig är mina hifi-vänner, mässbesök och butiksspelningar. Det är ju kul att höra på andra kombinationer. När jag sedan kommer hem så tycker jag oftast att det låter väl så bra här. Men som sagt, man vet aldrig var haren har sin gång. Men det känns skönt att ha kommit så pass långt att jag fått av mig tvångströjan över att ständigt vara på jakt för att byta. Känslomässigt tror jag inte att det blir så mycket bättre än det jag har, däremot kan det ju bli annorlunda. Bebop - jag har läst om din resa och den är så väl skriven och formulerad att jag nästan får "ågren" att sätta mig vid tangentbordet och försöka skriva om mina tankar och funderingar. Det du skriver ovan är precis så som jag känner och upplever. Jag blir glad över andras resor som mynnar ut i välljud i deras öron. Jag besöker hifi-vänner när tid finns (lite av den varan ibland) och jag tycker att det låter bra även hemma här efter att hört andras system. Ingen tvångströja har jag heller men kanske är det så att jag söker efter något annorlunda? Haren skuttar ju hit och dit men det är inget jag behöver göra för att förvilla mina eventuella demoner som jagar mig. Kul att ni skriver /byZan
calm Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 Kul inledning på tråden! Jag och Harryup hade äran och nöjet att lyssna av detta eminenta system för någon vecka sedan och kan bara konstatera följande: Jag tror inte att det finns någon omedelbar förbättringspotential som känns nödvändig i systemkomponenterna som det spelar idag. Både tyngd i basen, ett väl definierat mellanregister och en glittrig diskant som sammantaget ger en väl utbredd ljudbild i höjd och sidled. En vinylanläggning som spelar i världsklass och som ger systemet elegans och känsla av närvaro i musiken. Med B&W som bas så tror jag att de ger en viss karaktär åt systemet som man inte bör förändra. Jag skulle säga att McIntosh och B&W gillar varandra. Skulle man lägga något mer analytiskt tillskott är jag rädd att det hela skulle tippa över mot det hårda hållet. Det är skillnad på hårdhet och upplösning visar detta system och den skillnaden måste man beakta. Det här systemet spelar upplöst utan att vara hårt eller kantigt. Har hört andra system och en del med Wilson där den kritiska anpassningen kanske saknats vilket innebär en hårdhet som i längden inte blir njutbar. Så om jag skulle jag testa något så kan det vara att diffusera som ett test på om man den vägen kunde få ännu mer microdetaljer utan att ge tillskott till en oönskad hårdhet. Har i helgen varit på två lyssningar med delvis olika karaktärer på ljudet, men med ett gemensamt att diffusion har givit tillskott med mer närvaro i både Gurkans och Krelles system. Två makalösa system men delvis olika smakinriktningar. Precis som ditt fantastiska system som du njuter av varje dag. Så bara lite småpill. Det kan inte bli så mycket bättre. Sedan känner jag igen uppgraderingsdjävulen som också börjar dra i mig, men som man bör tygla för att inte göra några förhastade beslut. Som någon sagt att man skall skynda långsamt och snabbhet är ingen bra parameter i sammanhanget. Calm
A/Wing. Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 Börjar med att säga att du har ett väldigt fint lyssningsrum som jag hade kunnat sitta i många timmar och spisa skivor. Och även anläggningen verkar klart intressant Det verkar ju som du är ganska nöjd med vad du har i dag så varför göra några stora förändringar på riggen Det jag skulle rekommendera är om du inte har gjort det redan som gjorde väldigt mycket på ljudet är att ha en egen strömslinga in till stereon och givetvis akustik-fixa till ditt rum med en proffs som mäter ditt rum det gör ju så ofantligt mycket på ljudet och som kanske gör att du slipper att byta något i anläggningen. Om jag hade gjort detta i från början så hade jag sluppit många dyra köp av apparater så det är klart rekommenderbart. Jag själv sitter just nu helnöjd och har svårt att tänka mig vad som kan bli bättre snarare som Bebop skriver att man kan kanske ändra karaktär på ljudet utan att säga att det är bättre bara att det låter annorlunda och vad som är riktigt det är ju bara en smaksak. Lycka till på resan.
Richard Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 http://i402.photobucket.com/albums/pp102/B.../DSC_9676-1.jpg Oj, det ser väldigt trevligt ut. Verkar vara ett riktigt stort rum? Har alltid hft ett gott öga till B&W stora modeller. Har dock bara hört dem IRL på arken. Minns inte om det var just denna modellen men i vilket fall spelades det då på tok för högt så man kunde inte skapa sig någon uppfattning. Har dock hört de lite mindre modellerna några ggr och de låter strålande så jag kan ju tänka mig vad dina kan prestera. //Richard
byZan Posted September 9, 2012 Author Posted September 9, 2012 Apexorca - oj vilket engagemang för min skull, TACK Jag rycker ut lite text (hoppas att det inte blir fel eller missförstått) ur ditt inlägg och svarar så gott jag kan. Så man kan bara ge råd utefter sina egna intryck. - Det är precis syftet med tråden. Akustiken vet jag att jag inte har 100% kontroll på men om vi ska bo kvar i huset så ska jag ta tag i den biten även om jag idag inte tycker att det är så dåligt som man kan tro att det skulle kunna vara. Musik är en hobby och det är HiFi också. De håller varandra i handen, men man kan ju ägna sig åt båda på vår sitt håll också. Bara för att det låter mycket bra hos dig och du får ut allt du vill eller nästan allt du vill, så betyder det ju inte att det inte kan vara stimulerande att optimera HiFi delen av intresset lite till. Musikupplevelsen blir ju också bättre. - så sant, så sant. Det enklaste är ju att jobba med placering, akustik, småtweeka, testa andra kablar mm. - det är gjort i omgångar och det är roligt när man lyckas få till det. Av vilken orsak kommer det sig att dessa tankar väckts hos dig? - det var när jag för något år sedan gick in i den digitala världen. JAg tyckte i början att det lät "skit" vid jämförelse men idag så har jag hört att det kan låta fantastiskt fint. - Har du något referensljud någonstans som du vill kunna uppnå? - Ja, men jag vill inte gå händelserna i förväg och berätta, men jag har några kandidater som jag sneglar på och ju längre jag väntar ju fler dyker det upp, jobbigt - Vill du ha en ny kick i HiFi hobbyn? - Nja, kanske bara lite annorlunda. - Det kan spela fint hos dig skriver du, men du kanske ändå skulle vilja ha mer av ditt eller datt! - jag har idag kompromissat en del när det gäller ljudet här hemma, hänsyn till att jag är sk. allätare vad det gäller musiksmak, Men tycker att anläggningen är väl balanserad för att återge alla genrer väl så bra. Att låna hem är en fantastisk inspirerande och lärorik uppgift. - visst är det så, men det får bli om/när jag har bestämt mig för vad jag tror kommer att falla mig i smaken. Min hifiresa utvecklas hela tiden. - Min oxå, det är väl det som gör att man tycker detta är så kul. Med tiden blir jag bättre på att lyssna och höra det jag uppskattar. Jag hör också det som kan förbättras ytterligare. Har du haft din anläggning en längre tid är det nog så att du är expert på den och lärt dig höra det som är bra och det som kan bli bättre i presentationen. Sedan utvecklas man också och kan lära sig uppskatta sådant som man inte gillat eller förstått tidigare i ljudbilden. - Det är så jag tycker min egen utveckling är, har varit. Tack för inputen
byZan Posted September 9, 2012 Author Posted September 9, 2012 (edited) calm - tack för besöket och roligt att du uppskattade det du hörde Din analys är nästan på spiken så som jag själv tänker, har tänkt kanske det ska vara? Jag och mitt ljudideal är helt överens, det är bara så att jag hört/upplevt det på ett annat ställe oxå, fast då lite bättre. Jag får snart ge upp - grupptrycket har blivit för stort från alla erfarna audiofiler, jag får ta hit en akustiker och se och höra om det kan vara det lilla som fattas. A/Wing - tack och välkommen om du är i stan. Jo jag har dragit egen ström för ett par år sedan och slipper nu höra när annat på nätet slår av/på, ljudmässigt så vet jag inte om det blev så mycket bättre, kanske lite mer av ett lugn/tystnad som infann sig, om det inte nu var hjärnan som spökade till det. Richard - Jag har varit tuff, nästan kaxig i min egen uppfattning om hur B&W låter. Jag anser att jag har haft kött på benen i de fall när det gäller recensioner av personer som haft alla möjliga åsikter om hur B&W har låtit i olika sammanhang. I de flesta fall har jag hållit med, iaf. när personerna i fråga har varit på samma lyssning som jag själv. Jag har haft förmånen att fått ha ett antal B&W hemma för test och även ägt ett antal av dessa. Jag kan påminna mig att jag vid två tillfällen (801D och 805S) har hört de låta bra i butik (så bra det nu går att få till det där) och en gång på en hemma-hos-lyssning (802D). Nu till det kaxiga - jag har aldrig hört B&W 800D låta lika bra som hemma här hos mig Nu till det ödmjuka i mig - men så har jag ju inte hört allt heller men är övertygad om att det finns fler ställen där låter minst lika bra eller kanske t o m ännu bättre. Edited September 9, 2012 by byZan
Akkelis Audio Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 På denna nya resa tycker du ska utforska lite alternativa vägar. I Sverige är vi rätt konservativ! en högtalare ska helst vara en rektangulär låda som spelar framåt men det finns bra alternativ som ger andra upplevelser. Horn - Ex Accapella, Avantgarde, vissa Tannoy, mfl Dipoler - ex Magnepan, Forman, Martin Logan, Quad, mfl Runtsrålande högtalare - ex MBL, Duevel, mfl. Ett öppet sinne och tro på dina egna öron ger nya upplevelser, trevlig resa.
Bebop Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 Jag får snart ge upp - grupptrycket har blivit för stort från alla erfarna audiofiler, jag får ta hit en akustiker och se och höra om det kan vara det lilla som fattas. Vi vill ju bara ditt bästa... Skämt åsido... Att mäta upp rummet kostar inte så mycket. Pär Engelholm fixade det på ca en timme om jag minns rätt. För detta fick jag en full bild över mitt rum, vad som var bra och vad som var mindre bra. Jag fick också ett förslagspaket i 3 olika nivåer och vilka förbättringar varje "ingrepp" skulle ge och pris. Om du upplever ditt rum som bra (vilket Calm verifierar) så behöver det inte innebära så mycket. Men bara vetskapen om mitt rums akustiska utseende är bara det värt något. Ungefär som en hälsokontroll. Man vet ju inte förrän efteråt hur det gick.
A/Wing. Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 A/Wing - tack och välkommen om du är i stan. Jo jag har dragit egen ström för ett par år sedan och slipper nu höra när annat på nätet slår av/på, ljudmässigt så vet jag inte om det blev så mycket bättre, kanske lite mer av ett lugn/tystnad som infann sig, om det inte nu var hjärnan som spökade till det. Kommer gärna och hälsar på om tillfälle ges
byZan Posted September 9, 2012 Author Posted September 9, 2012 Vi vill ju bara ditt bästa... Jag tror dig och jag uppskattar verkligen den feedback jag får Jag kanske borde lagt till en smiley så som nedan, detta för att inga ev. missuppfattningar skulle ske :Nail Biting: Jag får snart ge upp - grupptrycket har blivit för stort från alla erfarna audiofiler jag får ta hit en akustiker och se och höra om det kan vara det lilla som fattas. Akkelis Audio - öppet sinne är bra och jag anser att jag har det oxå. Jag ska erkänna att några av de typer och märken på högtalare du nämner har imponerat stort på mig vid ett flertal tillfällen. Men de har inte nått ända in till hjärteroten så som önskas för att jag ska trivas riktigt bra, men några av dessa är grymma ljudförmedlare. Nu har jag inte hört de senaste av en del av dessa heller, men jag ska ju på mässa snart och då kanske jag får chansen att lyssna på några av dem? Vem vet, det kanske öppnar upp vägen in till hjärteroten? /byZan
eliot Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 Gratulerar till ett mycket snyggt lyssningsrum och enligt flera vänner låter det mycket bra hos dig och jag hoppas snart få möjlighet att lyssna Du har ju så fina prylar så ett eventuellt byte av någon del blir dyrt så jag tycker att det bästa vore att följa flera av råden att mäta upp rummet Det verkar ju som du är ganska nöjd med vad du har i dag så varför göra några stora förändringar på riggen Det jag skulle rekommendera är om du inte har gjort det redan som gjorde väldigt mycket på ljudet är att ha en egen strömslinga in till stereon och givetvis akustik-fixa till ditt rum med en proffs som mäter ditt rum det gör ju så ofantligt mycket på ljudet och som kanske gör att du slipper att byta något i anläggningen. Jag var själv mycket intresserad av B&W802 när jag köpte min första lite dyrare anläggning 1982 men de fick ge sig mot McIntosh XR-14 och när jag i början på 90-talet skulle bygga upp en ny anläggning så var de de första högtalare jag lyssnade på För mig består min HiFi-hobby av tre delar: Lyssna på musik Samlandet av originalutgåvor Moddning av prylar Jag tycker att det är fascinerande hur mycket bättre tidiga vinylutgåvor låter än sena pressningar och på något sätt är det som att blicka in i en tidigare långt försvunnen värld. Detta gör att jag nu kompletterat min normala skivspelare med en Thorens TD124 med monopickup för att optimalt kunna spela av mina klenoder Tidigare har jag använt mitt tekniska kunnande till att modifiera apparater men när det gäller rörapparater är jag feg så det är bara nätdelarna till min Tuner och min skivspelare som jag förbättrat
new order Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 Läcker rigg byZan! Det är något med Mac som bara är oemotständligt.Tidlösa och bara makalöst läckra.De har sett retro ut i 20 år och ser tidlösa ut.Jag gillar dom skarpt, Och skulle lätt kunna tänka mig en Mac rigg om jag skulle uppgradera någon gång. Kan förstå om det ibland rycker i uppgraderingstarmen,men om du skulle byta något så skulle det bli så sanslöst dyrt för att få något som är dramatiskt mkt bättre! Ibland kan det vara skönt att klappa sig själv på axeln och säga,jag har en bra anläggning.Jag ÄR nöjd!Gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Sen är ju en musikupplevelse högst individuell.Vi går alla igång på olika grejor.Men visst är det skoj när det finns en sådan mångfald Så är du nöjd varför börja leta efter nytt?Sitt i skenet av dina McIntosh och njut istället! Jag har blivit bättre på att vara nöjd med det jag har, men jag åkte ju dit på högtalaruppgradering!,fast det tog ju iofs några år från ord till handling... mvh /n.o
byZan Posted September 9, 2012 Author Posted September 9, 2012 (edited) eliot - vi träffades för första gången för ett par veckor sedan på AC. Jag la mig som vanligt i pågående samtal eller snarare avbröt ditt samtal med RG. Du frågade om jag var byZan och jag kunde inte ljuga då heller så jag svarade ja på din fråga. Sen kom du igång, jag oxå för den delen, det blev mer pratande än det tänkta lyssnandet den gången. Men trevligt var det! Självklart så får du komma vid ett tillfälle som passar oss båda. När det gäller utgåvor på vinyl så är jag inte ens värd att lyssna på, så ta med några skivor som du tror kan beröra så pratar vi om dem efteråt När det gäller inspelningar i mono så sa min vän Mirre för flera år sedan att de skulle spelas upp via mono pu. Jag hävdade att en bra stereo pu klarade det väl så bra, jag blev övertygad vid en session på Veteran HiFi och försöker numera glömma att jag någonsin trott något annat. Tyvärr så har jag inga mono skivor vad jag vet, någon kanske? Jag hade tidigare fler skivspelare och fler armar monterade på min Clearaudio Master Reference men tog bort dessa och sålde min SME 30:a och mono pu i samma veva. /byZan Edit: ändrade lite fel grammatik, vet inte om det blev bättre nu Edited September 9, 2012 by byZan
byZan Posted September 9, 2012 Author Posted September 9, 2012 new order - tack för de fina orden Jag drömde om ett annorlunda system som lät så mycket bättre än det jag har och det är delvis den drömmen som är min dröm. Att jag sedan under det senaste året har lyssnat på anläggningar som låtit lika bra och t o m lite bättre gjorde att hjärnan satte igång en fundering om ett helt byte eller delar av det jag har. Min hjärna har givit mig ångerrätt så jag känner mig ganska lugn Däremot så är jag nog "tvungen" att ta hit en akustiker för att verkligen få reda på vad som krävs för att få anläggningen prestera det allra bästa så som den står. /byZan
eliot Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 Jag drömde om ett annorlunda system som lät så mycket bättre än det jag har och det är delvis den drömmen som är min dröm. Jag förstår inte att man kan drömma sig till ett system och ett ljud - i så fall måste du ju veta tillkortakommandena med ditt system och vad för komponenter du skulle vilja ha....
byZan Posted September 9, 2012 Author Posted September 9, 2012 Jag förstår inte att man kan drömma sig till ett system och ett ljud - i så fall måste du ju veta tillkortakommandena med ditt system och vad för komponenter du skulle vilja ha.... Jaha du tänkte så! Men det var en vanlig dröm från början och det var så det började Varför jag drömde en sådan dröm och hur/varför de blir till överlåter jag till andra att utvärdera
calle_jr Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 i så fall måste du ju veta tillkortakommandena med ditt system och vad för komponenter du skulle vilja ha.... Så behöver det inte vara. Jag skippar inte semester i Berlin nästa år för att jag tycker Berlin är dåligt. Fint system förresten Det ser ut att vara en Clearaudio-spelare med massdämpare eller ser jag fel
Bebop Posted September 9, 2012 Posted September 9, 2012 Ordspråket att gräset alltid är grönare på andra sidan har av någon förklarats med att man redan betat av gräset och vill ha nytt. Det kanske är så enkelt. Det är väl därför att vi inte spelar 78:or idag och att kostymerna inte har samma snitt idag som förr. Det är den ständiga kampen mellan logik och känslor (höger vs vänster hjärnhalva) som drar i oss och det är inte att undra på, för det är ju så vi är konstruerade. Det skall bli kul och intressant att följa din vart dina drömmar för dig...
calm Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 I akustikmoddningen av rummet och val av högtalare så kan man göra ett val. Vilka är mina favoritinstrument och hur vill jag att de skall låta? Jag själv har konsertljudet som referens en del andra har inspelningsrummet och förutsättningarna där. Det slog mig så här i efterhand att det närmaste som liknar ditt system är nog det som Andrew Jones brukar dema med TAD ref 1 och deras elektronik. Det låter fruktansvärt bra utifrån närvarokänsla och scendjup. Dessa högtalare har jag hört med olika elektronik och nu senast med deras egenutvecklade. Första gången jag hörde dessa blev jag nog lite besviken då de lät hårda på gränsern till vassa. Men i takt med förfiningen i både ljudmaterial och elektronik så har det blivit bättre. Det är ett högupplöst system utan att för den sakens skull vara ett uns skarpt. Varför säger jag detta? Jo därför att jag tror att ditt nuvarande system kan bli minst lika bra med lite akustikfix. Bara genom att ställa upp ett antal wingar för att möta förstareflexen och en halvrundel bakom huvudet så förändras världen. Om du åker till Gbg i helgen så ta ett besök i Martens stora lyssningsrum så kommer du förstå vad jag menar. De har vad jag förstått gjort en del ändringar sedan senast som lyft det till ytterligare höjder. Skall bli spännande att höra även om man inte alls behöver att lyfta det egna rummet till level 3 så ger det inspiration. Calm
byZan Posted September 10, 2012 Author Posted September 10, 2012 Så behöver det inte vara. Jag skippar inte semester i Berlin nästa år för att jag tycker Berlin är dåligt. Fint system förresten Det ser ut att vara en Clearaudio-spelare med massdämpare eller ser jag fel calle_jr - tack Det är mycket riktigt en Clearaudio, Master Reference med TT2 arm och en Goldfinger v2 pu och allt står på ett Everest rack. I akustikmoddningen av rummet och val av högtalare så kan man göra ett val. Vilka är mina favoritinstrument och hur vill jag att de skall låta? Jag själv har konsertljudet som referens en del andra har inspelningsrummet och förutsättningarna där. calm - mitt problem är nog att jag är allätare och har många referenser som det ska tas hänsyn till. Jag vill inte kompromissa alltför mycket och därför tar det tid när jag ska investera i något nytt. Angående Mårten så ska jag faktiskt dit och det ska bli roligt att höra om det blivit någon skillnad sen senast jag var där. TAD har alltid låtit bra i mina öron, ett referensljud kanske? /byZan
calm Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 calm TAD har alltid låtit bra i mina öron, ett referensljud kanske? /byZan Misstänkte att TAD skulle falla dig på läppen! Det är verkligen ett referenssystem som är anpassat för lyssning av det som finns i inspelningsrummet i fråga om ambiens och rumskänsla. Jag har egentligen bara fått den lyssningsupplevelsen senast när Leif och Jörgen var hos AC och demade MSB:s värstingsdac tillsammans med Djangon. Rumsupplevelsen adderar på något sätt känslan av musikalisk nerv och taktkänsla. När jag adderade en Weiss Minerva till mitt system fick jag samma feeling av luft kring instrumenten och placering i rummet tillsammans med "småljud" som stränganslag och annat som gör det hela mer verklighetstroget. Känner för egen del att detta är en väg som ytterligare skall utforskas! Calm
Engelholm Audio Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 Jag tror dig och jag uppskattar verkligen den feedback jag får Jag får snart ge upp - grupptrycket har blivit för stort från alla erfarna audiofiler jag får ta hit en akustiker och se och höra om det kan vara det lilla som fattas. /byZan Om du vill och kan ta dig tiden, så finns jag på Opalen och diskuterar gärna ett par första akustik-steg i ditt rum.
byZan Posted September 10, 2012 Author Posted September 10, 2012 Om du vill och kan ta dig tiden, så finns jag på Opalen och diskuterar gärna ett par första akustik-steg i ditt rum. Engelholm Audio - Självklart så ska jag även försöka hinna med att träffa dig, även om jag tror att vi båda kommer att ha det ganska hektiskt under de dagarna mässorna pågår. Men en första kontakt är alltid en bra början /byZan
Harryup Posted September 10, 2012 Posted September 10, 2012 Jag tyckte det var riktigt kul att träffa dig igen och att höra ditt fina system. Även om det skulle vara så att Svanå Matts inte skulle göra några ändringar hemma hos dig så tror jag att det skulle vara skönt att få det bekräftat att det inte behövs. Så mitt råd är nog i vart fall en uppmätning av rummet. Är det perfekt är det ju bra att veta det, är det inte det är det ju bra att veta det. Annars så har jag svårt att sätta fingret på var jag skulle börja annars om jag vill förbättra ljudet. Det låter så pass bra att det är inte så lätt. Kommer själv ta hem Matts vid tillfälle också då jag är sugen på att reda ut hur rummet låter. Lycka till mvh/Harryup
byZan Posted September 11, 2012 Author Posted September 11, 2012 Harryup - tack för senast själv, alltid kul med erfarenhetsutbyte. Det blir nog så som du säger, kolla akustiken bara för att få veta. Annars så har jag svårt att sätta fingret på var jag skulle börja annars om jag vill förbättra ljudet. Det låter så pass bra att det är inte så lätt. Vilket i-lands problem, det är ju så man skäms
Recommended Posts