Rajapruk Posted July 13, 2015 Posted July 13, 2015 En riktigt bra opera på blueray är helt magiskt. //Richard Har du något tips på vilken du gillar bäst? Funderar på att köpa en. Quote
Richard Posted July 13, 2015 Author Posted July 13, 2015 Denna är bra, gjord som en spelfilm: http://www.amazon.com/Puccini-Boh%C3%A8me-...y/dp/B002Q9MZHE Denna också, helt annorlunda. Allt på en scen med väldigt lite rekvisita: http://www.amazon.com/La-Traviata-Blu-ray-...o/dp/B001MRMRS8 Bägge dessa med Netrebko och Villason. Det finns mängder med utmärkta operaartister. Netrebko är väl en favorit. Flemming, Cecilia Bartoli och Angela Gheorghiu är andra bland kvinnorna. Bland männen kan nämnas: Piotr Beczała, Plácido Domingo, Jonas Kaufmann. Jag är absolut ingen expert men lyssnar bitvis med stor behållning. Här är en länk till en som kan lite mer: (minst sagt) http://www.operalogg.com/ //Richard Quote
Richard Posted October 2, 2015 Author Posted October 2, 2015 Jaha, och vad nu då? (förutom usel bildkvalitet med mobilkamera) Efter att ha sett bebops hifi-bänk, Locatech (some-version), i slutet av sommaren samt ett telefonsamtal med calle_jr kontaktades min svågers pensionerade far. Bebop stod för reklamen, calle_jr för konstruktionsprincipen och min svågers far för själva utförandet. Denna Locatech (DIY ) blir dock betydligt lägre än föregångarna, mäter endast 300 mm i strumplästen. Quote
P-pan Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Locatech - Lowrider... Blir nog snyggt när allt är klart Sandfylld också förstår jag ? Quote
Richard Posted October 2, 2015 Author Posted October 2, 2015 Locatech - Lowrider... Blir nog snyggt när allt är klart Sandfylld också förstår jag ? Jepp. Den gick att fylla med sand helt efter konstruktörens instruktioner. Dessvärre illustreras det av en ännu sämre bild. Det hela gick naturligtvis inte av stapeln i musikrummet. Där vill man ju inte ha mest finkorniga blästersanden från Biltema. Nästan 20 kg fick jag i, men det tog en stund trots för ändamålet egentillverkad ifyllningsmojäng: Quote
Bebop Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 (edited) Härligt när tankar blir till handling. Jag tror du blir jättenöjd. Tankarna, teori och konstruktionen bakom Locatech är inte "kattskit" och man bör tillse att kattsanden från Sahara är fri från skit också. För den som vill förkovra sig lite kring rack och dess mekaniska utmaningar rekommenderas en läsning av calle_jr's tråd i ämnet som vänder ut och in på begreppen och som lett fram till Locatech. Den hittar du i följande länk. Den lösningen du valt blir säkert utmärkt. Själv vill jag ha ståhöjd för översta hyllplanet. Det har jag också. Däremot har jag för mycket luft i mitten. Tanken var att jag skulle få plats med slutstegen där men det blev inte så bra. Jag spanar istället in för en Locatech version IV som jag hoppas förverkliga under vinterhalvåret. Edited October 2, 2015 by Bebop Quote
calle_jr Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Snyggt! Spänd på vad det blir för fötter. Glöm inte vattenpass!! Själv ångrar jag att jag inte la nytt golv innan senaste bytet. Men ja ä inte bitter Quote
Richard Posted October 3, 2015 Author Posted October 3, 2015 Härligt när tankar blir till handling. Jag tror du blir jättenöjd. Tankarna, teori och konstruktionen bakom Locatech är inte "kattskit" och man bör tillse att kattsanden från Sahara är fri från skit också. För den som vill förkovra sig lite kring rack och dess mekaniska utmaningar rekommenderas en läsning av calle_jr's tråd i ämnet som vänder ut och in på begreppen och som lett fram till Locatech. Den hittar du i följande länk. Den lösningen du valt blir säkert utmärkt. Själv vill jag ha ståhöjd för översta hyllplanet. Det har jag också. Däremot har jag för mycket luft i mitten. Tanken var att jag skulle få plats med slutstegen där men det blev inte så bra. Jag spanar istället in för en Locatech version IV som jag hoppas förverkliga under vinterhalvåret. Jo har läst calle_jrs tråd ordentligt noggrant. Eftersom jag inte har någon vinylspelare så spelar det inte så stor roll för mig att den är lägre. Det var snarare så att de nya monoblocken skymde för filmtittande, framförallt för de lite kortare i familjen. Rent stabilitetsmässigt borde det snarare vara av godo att ha den lite lägre och mer "satt" kan jag tycka. Snyggt! Spänd på vad det blir för fötter. Glöm inte vattenpass!! Själv ångrar jag att jag inte la nytt golv innan senaste bytet. Men ja ä inte bitter Dessvärre kommer jag nog att göra dig besviken gällande fötterna. Det blev ett gäng väldigt enkla M8-spikes från Svalander. Har tänkt att köpa Engelholm Audio Coda feet vart det lider men då endast under dac (i första hand) och därefter ev. under slutsteg. Får för mig att de gör bättre nytta direkt under elektroniken än under hela konstruktionen? Även skivorna (riktig björkplywood) hålls upp av enklare spikes även de från Svalander. Quote
Richard Posted October 3, 2015 Author Posted October 3, 2015 Skälet till att det är en extra mindre skiva under den övre är helt enkelt att jag limmade på den jag hade tidigare innan jag behövde så djup bänk. När sedan denna nya konstruktion blev klar fick jag såga till det i mitten för att inte tvärstaget skulle gå emot. Sidorna kapade jag rakt av. Hade varit svårt att få till det snyggt eftersom det var vällimmat. Quote
Svanteborg Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Snyggt! De här grå skivorna som står rakt framför högtalarna, är det sten? Eller nån slags absorbent? Quote
calle_jr Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Coolt! Locatech ref I - III är faktiskt allihop i studiesyfte. Själva stommen är inte optimerad för några välljudskriterier i första hand utan mer för att utgå från en definierad struktur. Man kunde tänka sig att göra en all-out-assault-bänk med en gång, men då har man inte samma koll på vad man har gjort och vad som egentligen spelar roll. Det är ganska klart att denna lägre bänk ger högre egenfrekvenser trots att den är längre, så det är positivt. Dessvärre kommer jag nog att göra dig besviken gällande fötterna. Det blev ett gäng väldigt enkla M8-spikes från Svalander. Har tänkt att köpa Engelholm Audio Coda feet vart det lider men då endast under dac (i första hand) och därefter ev. under slutsteg. Får för mig att de gör bättre nytta direkt under elektroniken än under hela konstruktionen? Det tror iofs inte jag Jag vågar inte lova, men det skulle inte förvåna mig om du fick haksläpp med Cerabase under racket... (har aldrig testat Coda, men de verkar ha liknande funktion) Quote
Richard Posted October 4, 2015 Author Posted October 4, 2015 Snyggt! De här grå skivorna som står rakt framför högtalarna, är det sten? Eller nån slags absorbent? Kan förstå att detta väcker frågor . Efter ett vansinnigt projekt med ett stort bord framför sweetspot som fullständigt sög upp allt ljud byggdes bordet om till lite mindre. Det som då hände var att jag fick för mycket reflexer från golvet. Hittade då dessa egentillverkade betongplattor från tidigare projekt som tillsammans med stenar (ej DIY) på en mdf och små mattor fick agera en slags reflekor. Tanken är att de ska putta tillbaka förstareflexen tillbaka i rummet istället för att reflektera golvet och därifrån till sweetspot. Vill nog påstå att det faktiskt funkar rätt bra. På samma bild som man ser betonggrejerna, skymtar längst upp till höger en liten bit av en reflektor i taket som ingår i samma projekt. Tid, ork och viljan att hellre lyssna på musik har gjort att det hela ligger lite i malpåse. Quote
Richard Posted October 4, 2015 Author Posted October 4, 2015 .. .. Det tror iofs inte jag Jag vågar inte lova, men det skulle inte förvåna mig om du fick haksläpp med Cerabase under racket... (har aldrig testat Coda, men de verkar ha liknande funktion) Oj, fel av mig således. Trodde nog att det var av mindre betydelse i förhållande till under vardera elektronikpryl som jag verkligen vet ändrar ljudet. Demonstrerades med all önskvärd tydlighet hos bebop i somras. Spännande!! Tack. Kanske istället ska börja från golvet och gå uppåt då. Quote
calm Posted October 4, 2015 Posted October 4, 2015 Kan förstå att detta väcker frågor . Efter ett vansinnigt projekt med ett stort bord framför sweetspot som fullständigt sög upp allt ljud byggdes bordet om till lite mindre. Det som då hände var att jag fick för mycket reflexer från golvet. Hittade då dessa egentillverkade betongplattor från tidigare projekt som tillsammans med stenar (ej DIY) på en mdf och små mattor fick agera en slags reflekor. Tanken är att de ska putta tillbaka förstareflexen tillbaka i rummet istället för att reflektera golvet och därifrån till sweetspot. Vill nog påstå att det faktiskt funkar rätt bra. På samma bild som man ser betonggrejerna, skymtar längst upp till höger en liten bit av en reflektor i taket som ingår i samma projekt. Tid, ork och viljan att hellre lyssna på musik har gjort att det hela ligger lite i malpåse. Skulle testa ett par Golden Horn i reflexpunkten på golvet istället. Man kan lägga dem platt på golvet precis i punkten där man i en spegel ser diskanten från lyssningsstolen. Tror att du skulle kunna få mer upplösning och detaljer på det sättet. GH brukar man kunna handla begagnade till hyfsade priser. Bara ett tips i all välmening. Calm Quote
Richard Posted October 4, 2015 Author Posted October 4, 2015 Skulle testa ett par Golden Horn i reflexpunkten på golvet istället. Man kan lägga dem platt på golvet precis i punkten där man i en spegel ser diskanten från lyssningsstolen. Tror att du skulle kunna få mer upplösning och detaljer på det sättet. GH brukar man kunna handla begagnade till hyfsade priser. Bara ett tips i all välmening. Calm Jag tackar för tipset calm. Det har faktiskt funnits i tankarna men kanske då främst att sätta de som stenarna står nu eller kanske t.o.m framför. Det är iofs ett lite annat angreppssätt att reflekera bort förstareflexerna än att diffusera. Nu är jag inte särskilt ortodoxt lagd åt något håll och kombinerar gärna olika tekniker. Bara det funkar så. Quote
Richard Posted October 6, 2015 Author Posted October 6, 2015 Locatech - Lowrider... .. .. ... och så fick det bli Tack för tipset P-pan Quote
Richard Posted January 3, 2016 Author Posted January 3, 2016 Gör ett mycket snabbt litet instick. Varit på besök hos min bror i helgen innan han med sambo ska flytta in i hus. Efter inflyttning i vår kommer han att ha ett dedikerat rum i källaren (gillestuga) ungefär lika stort som mitt 30-35 kvm. Kanske blir skäl för separat tråd om/ när han släpper loss undertecknad. Här är hans anläggning i nuvarande bostad: Quote
Richard Posted January 3, 2016 Author Posted January 3, 2016 Från källan: Laptop med J River in i en Hegel HD 10, tror att den numer är utgången modell. Ovanpå den RIA. Förstärks av Hegel H300 (H200 ska det vara och inget annat) integrerat förstärkeri på 250 (200 watt ska det vara och inget annat) watt i 8 ohm. ... vilket behövs eftersom högtaleriet är Magnepan 1.7 med en känslighet på 86 dB. Han har även en vinylspelare som IOFS inte används så mycket längre. Om jag ser rätt är det en Thorens TD 166 MKII Quote
Richard Posted January 3, 2016 Author Posted January 3, 2016 .... och hur låter det då? Jo, Magneplaner och Elektrostater låter helt enkelt inte som andra högtalare. De ger en annan slags upplösning och eftersom de är dipoler, låter lika mycket bakåt som framåt, så ger det en annan känsla än med vanliga dynamiska. Det finns vissa saker som är enastående häftigt vad gäller upplösning, närvaro och hur ljudbilden presenteras. Högtalarna försvinner verkligen. Samtidigt så är de tunnare i basen än vad jag är van vid. Den låga känsligheten kräver mycket kraft i förstärkaren. Ska bli väldigt skoj att hjälpa till med att få ordning på det nya rummet de kommer att hamna i!! Quote
New Order Posted January 3, 2016 Posted January 3, 2016 Noterade Hegel prylar! Hepp! Jag gillar dom iaf! Quote
Richard Posted January 3, 2016 Author Posted January 3, 2016 Noterade Hegel prylar! Hepp! Jag gillar dom iaf! Min brorsa var runt och lyssnade massor innan han bestämde sig för just Hegelgrejerna så det var välgrundat val! Quote
Richard Posted February 22, 2016 Author Posted February 22, 2016 Man kan kanske tro att när inget postas i en tråd så händer inte i musikrummet... Så är dock inte riktigt fallet även om det inte är några stora sensationer. Har ganska länge tyckt att jag haft det aningen för stumt i sweeetspot och bestämde mig för några månader sedan att göra något åt det. Som tidigare är det usla mobilbilder under själva byggandet. En hemmagjord jättediffusor som från början stod bakom sweetspot men sedan flyttades till längst ned på ena långsidan fick rivas. Denna var väldigt djup i sina "fack". Minns inte riktigt men 2-3 dm. Sög energi ur rummet mer än den diffuserade. Bort med den: Ett par ytterligare urusla bilder: Quote
Richard Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Efter att allt var borttaget skulle något nytt ytskikt på plats. Reglade upp mot bakväggen eftersom jag inte vill ha skiva mot källaryttervägg. Därefter kläddes allt med OSB-skiva innerst och gjordes tätt om det skulle vara så att jag skulle vilja bygga om till en Helmholtzresonator senare. Hittar dessvärre inga bilder på detta. Quote
Richard Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 I vanlig ordning i mitt musikrum blev ytskiktet vitmålad råspont. Istället för den energislukande diffusorn blev det ett akvarium jag fått av min bror. Han hade detta i hans värld "lilla" som ett yngelakvarium.... Riktigt trevlig liten nyfunnen hobby. Först på lite håll: Quote
Richard Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Passade även på att flytta om så att första reflexen i taket endast togs hand om de små golden horn. Gjorde då även en liten knyck i taket, möjligen föga visuellt tilltalande, även om det faktiskt inte är så här uppenbart IRL. Skälet till detta är ett försök att reflektera bort första reflexen från taket. Har även haft en irriterande hörna bakom hö frontare där jag gjorde en trekantig slags absorbent men med träribbor framför för att inte dämpa. Ska fixa till de ribbor som slagit sig . Borde satt flera tvärgående... Det hela föll ganska väl ut sammantaget. Kan nog leta fram lite före och eftermätningar. Rent ljudmässigt blev det i vart fall en förbättring. Känns mindre stumt vilket ju var meningen. Möjligen spelar den större öppnare ytan vid akvariet en viss roll. Tidigare var diffusorn lite väl inpå vilket gav en lite instängd känsla rent rumsligt. I samma veva inköptes Dirac Calibration Tool efter en kort testperiod..... Quote
Richard Posted February 27, 2016 Author Posted February 27, 2016 För och efter takfix kommer här. Tanken är att försöka få ner det reflekterade ljudet så mycket som möjligt framförallt under de första 5 millisekunderna, helst mer än 20 dB. Måste lägga in en liten brasklapp rörande resultatet, tycker det ser lite väl positivt ut. Skillnaden mellan före och efter stämmer säkert men jag vet i fanken om det är så "bra" mätning. Svag aning om möjlig felkälla men minns inte vad det var. Men, som sagt, de är tagna på samma sätt direkt efter varandra med enda skillnaden att det vinklats i taket.Mätte just skillnaden i gångväg för ljudet, d.v.s. direkt från högtalaren eller via taket och denna är ca 270 cm respektive ca 340 cm alltså en differens på ca 70 cm. Detta ger att den skillnad som taket ska kunna ge ligger runt 2 millisekunder eftersom 1 millisekund är 3,43 dm. Innan jag vinklade i taket: och efter jag vinklade i taket (lyfte upp med klossar) Således finns i princip en tydlig (om än väldigt smal) spik som försvinner. Den tidigare runt 0,6 ms kan nog inte tillskrivas modden. Quote
Richard Posted February 28, 2016 Author Posted February 28, 2016 I samma veva som jag gjorde de senaste förändringarna skaffade jag en utvärderingsversion av Dirac Live. Trialversionen var på 7 dagar vill jag minnas.Jag hade sedan en tid intresserat mig för Mini-DSP men eftersom jag endast kör digitalt (hittills...) så fann jag det bättre att köra Dirac som ju installeras på datorn. MiniDSP använder Diracs mjukvara men det är ju en ytterligare enhet och rent ekonomiskt var detta ett bättre alternativ. Skulle jag fastna i vinylträsket kommer ju dock inte Dirac till någon användning när det finns i datorn. Bör väl tilläggas att jag faktiskt varit lite emot att digitalt korrigera de akustiska förutsättningarna. De som följt mina förehavande i denna tråd har kanske misstänkt att jag snarare varit lagd åt det mer handfasta hållet i den bemärkelsen.Samtidigt har man ju läst om folk som varit väldigt nöjda med framförallt MiniDSP, så här på rak arm kan ju Plind och Grottmannen nämnas och bägge de har ju även gjort en massa andra akustiska icke digitala åtgärder. Utvärderingsversionen av Dirac Calibration Tool installerades, diverse kalibreringar utfördes med mätmic som jag hade sedan tidigare. Ett ytterligare program (Dirac Audio Processor) används för att hantera det som Calibration Tool mätt upp. Dirac Audio Processor ligger på datorn som ett slags virtuellt ljudkort så i mitt fall använder jag detta istället för AMRs drivrutin. Dags för första lyssningen.... Quote
Richard Posted March 7, 2016 Author Posted March 7, 2016 Oj det här går sakta... Nåväl. Efter att allt var kalibrerat enligt konstens alla regler var det dags att sätta sig tillrätta. Hmm. Ljudbilden var faktiskt lite flyttad åt vänster, inte mycket men ändå klart märkbart redan utan A+B jämförelser. Kollade lite på de inställningar som Dirac processor erbjuder. Kanal 2 var sänkt med 0,4 db och delay var pålagt med 0,27 ms. Det skapas en xml-fil för den intresserade i vilken man kan ändra detta eller direkt i det grafiska gränssnittet nedan. I bilden nedan är detta satt till 0 på både delay och gain. Därefter var ljudbilden prick i mitten precis som vanligt. Lite häftigt att man uppmärksammar 0,27 ms så löjligt lätt. Åter till lyssning. Jag har min dator i angränsande rum så jag kan inte sätta på och stänga av Diracen direkt på datorn. Var därför tvungen att installera teamviewer på min androidplatta för att göra detta i sweetspot. Gode gud vilken skillnad på av eller på. När jag stängde av blir musiken BETYDLIGT plattare, mycket tråkigare, till och med mindre detaljerat. Var detta verkligen möjligt? Quote
Bebop Posted March 7, 2016 Posted March 7, 2016 Dirac är nog inte så dumt faktiskt. Jag hörde även med och utan i flygande fläng hemma hos Grottmannen. Det låter annorlunda men frågan var bara vad som lät bäst. Det gick att njuta alldeles förträffligt både med och utan. Skulle vara kul att prova även om jag inte känner vare sig sug eller behov. Quote
Richard Posted March 8, 2016 Author Posted March 8, 2016 (edited) Dirac är nog inte så dumt faktiskt. Jag hörde även med och utan i flygande fläng hemma hos Grottmannen. Det låter annorlunda men frågan var bara vad som lät bäst. Det gick att njuta alldeles förträffligt både med och utan. Skulle vara kul att prova även om jag inte känner vare sig sug eller behov.Förstår vad du menar, tänkte faktiskt också detsamma i början. Kunde dock inte komma ifrån att det framförallt lät "plattare" (i brist på bättre uttryck) utan diracen inkopplad. Det var som att hela ljudbilden växte med mer tydligare utplacering av instrumenten då diracen var igång.Det blev till att köpa fulla versionen... Edited March 8, 2016 by Richard Quote
Recommended Posts