Jump to content

Tips på "lödställ"...en extra hand, arm, fingrar...


Recommended Posts

Jag har en exakt sådan, och den hjälper definitivt till, när lödpennan kommer fram. Oavsett om man vill hålla en kabel på plats i  lödörat eller kontakten eller vad det nu är så underlättar den, trots att det är lite tveksam kvalitet på den.

Link to comment
Share on other sites

Har också en likadan. Fram tills för senaste lödningen har den fungerat. Kanske inte klanderfritt men tillräckligt för mina relativt låga behov. Får nog betrakta det hela som en ren konsumtionsartikel och köpa en ny.:grin:

Link to comment
Share on other sites

Kör också varianten "Biltema". hemma. Duger gott för enkla arbeten och lätta kablar. Har en annan egengjord variant på landet som består av en ganska styv svanhals med bordsfäste och i andra änden en limklämma fäst på svanhalsen. Funkar utmärkt för lite "tyngre" jobb,  kretskort mm.

Svanhalsar i olika längder och fästen hittar man på tex. Amazon.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Beror lite på användningsområdet. 
 

Har också ett sånt där enklare ställ med två krokodilklämmor. Duger för mina lödningsarbeten, om än lite omständig i vissa moment.

 

Hade jag däremot lött mycket hade jag nog skaffat en ställning för kretskort och en bas med fyra klämmor. Men som sagt beror det på användningsområdet, är det mycket ytmonterat hade jag lagt pengarna på ett bra digitalt mikroskop istället.

 

IMG_2081.jpeg.f9e9975572a8d958552f0eeb7a9d31b7.jpegIMG_2082.jpeg.3661c60dae216e496c3c28ad69fbc5ea.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju väldigt mycket på vad man ska löda. Har nog aldrig sett något med krokodilklämmor i produktion, gäller det kretskort så används vanligtvis olika typer av fixturer. Viktigaste är att fixera det som ska lödas som kretskort, komponent, kontakt så att det är stabilt. Ska jag t.ex. löda XLR-kablar så skruvar jag fast motsvarande chassikontakt i något lämpligt som står stadigt. En hjälpande hand kan vara bra för att anlägga lagom tryck på en kabel eller liknande när väl kontakt, kort o.s.v. är fixerat så att det blir ordentlig kontakt mellan metallen innan lödning.

 

Något som inte är så dumt är ett miniatyrskruvstäd med gummibackar och kulled som detta.

 

 image.png.cdd752447ae47a45b3a84c4a399c90be.png

 

Såg att det finns en enklare och billigare modell från Stanley.

 

 image.png.fb52319f1ae07d6d4c1bb7704569cf1b.png

Link to comment
Share on other sites

Tack - jag jobbar nu mera nästan inget med kretskort. Det är hårdvirade delningsfilter på träplatta som gäller...och där har jag lösningar som gör det arbetet lätt och med kvalitet.

 

Igen tack för input!

Link to comment
Share on other sites

On 2024-04-01 at 18:32, Engelholm Audio said:

Finns det några tips på bra lödställ?

Jag har den här och den fungerar mycket bra.

Svanhalsen med krokodilklämma är suverän och "blir där man placerar den".

Mycket bra förstoringsglas med led-belysning.

Hållare till lödkolv gör att jag kan placera lödstationen högt så att inte kabeln är i vägen.

Är det något jag skulle önska så är det en svanhals till i stället för stången med krokodilklämmor som jag tycker är lite mekig.

Jag använder då hellre en liknande den du visar från biltema som är enklare att flytta runt ihop med svanhalsen.

 

Stativ - med belysning, förstoringsglas och lödkolvshållare @ electrokit (1 av 1)

 

https://www.electrokit.com/stativ-med-belysning-forstoringsglas-och-lodkolvshallare

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, calle_jr said:

Jag har den här och den fungerar mycket bra.

Svanhalsen med krokodilklämma är suverän och "blir där man placerar den".

Mycket bra förstoringsglas med led-belysning.

Hållare till lödkolv gör att jag kan placera lödstationen högt så att inte kabeln är i vägen.

Är det något jag skulle önska så är det en svanhals till i stället för stången med krokodilklämmor som jag tycker är lite mekig.

Jag använder då hellre en liknande den du visar från biltema som är enklare att flytta runt ihop med svanhalsen.

 

Stativ - med belysning, förstoringsglas och lödkolvshållare @ electrokit (1 av 1)

 

https://www.electrokit.com/stativ-med-belysning-forstoringsglas-och-lodkolvshallare

 

Ja den ser verkligen ut att kunna hjälpa ("vara ett stöd i vardagen" ;) ). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...