Engelholm Audio Posted April 1, 2024 Posted April 1, 2024 Hej, Finns det några tips på bra lödställ? Och det kanske finns bättre namn/term för detta, då det inte alltid/bara är vi just lödning något dylikt behövs. Har du tips? Vad använder du? Lödstativ - Biltema.se AlfaGTV and calm 2 Quote
AlfaGTV Posted April 1, 2024 Posted April 1, 2024 Jag har en exakt sådan, och den hjälper definitivt till, när lödpennan kommer fram. Oavsett om man vill hålla en kabel på plats i lödörat eller kontakten eller vad det nu är så underlättar den, trots att det är lite tveksam kvalitet på den. Quote
Richard Posted April 1, 2024 Posted April 1, 2024 Har också en likadan. Fram tills för senaste lödningen har den fungerat. Kanske inte klanderfritt men tillräckligt för mina relativt låga behov. Får nog betrakta det hela som en ren konsumtionsartikel och köpa en ny. Quote
PKS Posted April 1, 2024 Posted April 1, 2024 Jag har en sån du visar på bilden, kommer dock inte ihåg varifrån den kommer. Fantastiskt att ha något men önskar nog att den var bättre Quote
triomio Posted April 1, 2024 Posted April 1, 2024 Jag har en som ser lite annorlunda ut med lite tyngre och bredare bas vilket gör att den står något stabilare. Köpt från Conrad. https://www.conrad.se/sv/p/tredje-hand-toolcraft-zd-10h-2269174.html Engelholm Audio 1 Quote
calm Posted April 2, 2024 Posted April 2, 2024 Kör också varianten "Biltema". hemma. Duger gott för enkla arbeten och lätta kablar. Har en annan egengjord variant på landet som består av en ganska styv svanhals med bordsfäste och i andra änden en limklämma fäst på svanhalsen. Funkar utmärkt för lite "tyngre" jobb, kretskort mm. Svanhalsar i olika längder och fästen hittar man på tex. Amazon. Calm Quote
JWE Posted April 2, 2024 Posted April 2, 2024 Beror lite på användningsområdet. Har också ett sånt där enklare ställ med två krokodilklämmor. Duger för mina lödningsarbeten, om än lite omständig i vissa moment. Hade jag däremot lött mycket hade jag nog skaffat en ställning för kretskort och en bas med fyra klämmor. Men som sagt beror det på användningsområdet, är det mycket ytmonterat hade jag lagt pengarna på ett bra digitalt mikroskop istället. Quote
LPL Posted April 2, 2024 Posted April 2, 2024 Det beror ju väldigt mycket på vad man ska löda. Har nog aldrig sett något med krokodilklämmor i produktion, gäller det kretskort så används vanligtvis olika typer av fixturer. Viktigaste är att fixera det som ska lödas som kretskort, komponent, kontakt så att det är stabilt. Ska jag t.ex. löda XLR-kablar så skruvar jag fast motsvarande chassikontakt i något lämpligt som står stadigt. En hjälpande hand kan vara bra för att anlägga lagom tryck på en kabel eller liknande när väl kontakt, kort o.s.v. är fixerat så att det blir ordentlig kontakt mellan metallen innan lödning. Något som inte är så dumt är ett miniatyrskruvstäd med gummibackar och kulled som detta. Såg att det finns en enklare och billigare modell från Stanley. calm 1 Quote
triomio Posted April 2, 2024 Posted April 2, 2024 10 minutes ago, LPL said: Såg att det finns en enklare och billigare modell från Stanley. Jag har en sån och den är bra. Quote
Engelholm Audio Posted April 2, 2024 Author Posted April 2, 2024 Tack - jag jobbar nu mera nästan inget med kretskort. Det är hårdvirade delningsfilter på träplatta som gäller...och där har jag lösningar som gör det arbetet lätt och med kvalitet. Igen tack för input! Quote
calle_jr Posted April 7, 2024 Posted April 7, 2024 On 2024-04-01 at 18:32, Engelholm Audio said: Finns det några tips på bra lödställ? Jag har den här och den fungerar mycket bra. Svanhalsen med krokodilklämma är suverän och "blir där man placerar den". Mycket bra förstoringsglas med led-belysning. Hållare till lödkolv gör att jag kan placera lödstationen högt så att inte kabeln är i vägen. Är det något jag skulle önska så är det en svanhals till i stället för stången med krokodilklämmor som jag tycker är lite mekig. Jag använder då hellre en liknande den du visar från biltema som är enklare att flytta runt ihop med svanhalsen. https://www.electrokit.com/stativ-med-belysning-forstoringsglas-och-lodkolvshallare Daniel and Josaa 2 Quote
Richard Posted April 7, 2024 Posted April 7, 2024 Oj, ser verkligen kanon ut!! Mamma fyller 92 senare i april. Skulle kunna ge henne denna och låna… calle_jr, Engelholm Audio and calm 3 Quote
Engelholm Audio Posted April 8, 2024 Author Posted April 8, 2024 13 hours ago, calle_jr said: Jag har den här och den fungerar mycket bra. Svanhalsen med krokodilklämma är suverän och "blir där man placerar den". Mycket bra förstoringsglas med led-belysning. Hållare till lödkolv gör att jag kan placera lödstationen högt så att inte kabeln är i vägen. Är det något jag skulle önska så är det en svanhals till i stället för stången med krokodilklämmor som jag tycker är lite mekig. Jag använder då hellre en liknande den du visar från biltema som är enklare att flytta runt ihop med svanhalsen. https://www.electrokit.com/stativ-med-belysning-forstoringsglas-och-lodkolvshallare Ja den ser verkligen ut att kunna hjälpa ("vara ett stöd i vardagen" ). Quote
Engelholm Audio Posted May 19, 2024 Author Posted May 19, 2024 Köpte två olika men den ena låter sig väntas på. Denna hjälpte dock vid arbeten igår. Richard, triomio and calle_jr 3 Quote
PKS Posted May 23, 2024 Posted May 23, 2024 Hur är Mundorftennet? Lätt att jobba med? Blir det fina lödningar? Quote
Josaa Posted May 23, 2024 Posted May 23, 2024 On 2024-04-07 at 19:55, calle_jr said: Jag har den här och den fungerar mycket bra. Svanhalsen med krokodilklämma är suverän och "blir där man placerar den". Mycket bra förstoringsglas med led-belysning. Hållare till lödkolv gör att jag kan placera lödstationen högt så att inte kabeln är i vägen. Är det något jag skulle önska så är det en svanhals till i stället för stången med krokodilklämmor som jag tycker är lite mekig. Jag använder då hellre en liknande den du visar från biltema som är enklare att flytta runt ihop med svanhalsen. https://www.electrokit.com/stativ-med-belysning-forstoringsglas-och-lodkolvshallare Jag har samma Quote
Engelholm Audio Posted May 24, 2024 Author Posted May 24, 2024 13 hours ago, PKS said: Hur är Mundorftennet? Lätt att jobba med? Blir det fina lödningar? Inte per automatik - men gör man rätt blir detbra! Quote
PKS Posted May 24, 2024 Posted May 24, 2024 11 hours ago, Engelholm Audio said: Inte per automatik - men gör man rätt blir detbra! krävs det hög temperatur för att det ska smälta? Quote
Recommended Posts