Jump to content

PKS

Medlem
  • Posts

    102
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Neve Även jag har en UMIK-1 och använder REW. Är nöjd med den kombon
  2. Snyggt bygge! Lacken blev toppen Är det en Alps-volympot man ser på bilden?
  3. Jag tycker att denna video var väldigt intressant. Den är lite lång (ca 1 timme) men det är ingenjör från Audio Precision (de gör ljudanalysatorer, tex den Amir på ASR använder) som pratar om vad som egentligen är mätbart
  4. Kul! Jättebra med alternativ till Roon då det är ett ganska dyrt program. Ser snyggt ut!
  5. kul att följa din rörresa @Bebop
  6. Tack för tipset. De har ett fint utbud. Genalex Gold Lion har jag läst en del bra om (ca 3000kr paret) och de är en stark kandidat.
  7. Såhär i coronatider blir det mycket hemarbete. En av de stora fördelarna med det är tillgången till sin egen stereo En av nackdelarna med att ha tillgång till sin stereo hela tiden är att den står på hela dagarna och timmarna tickar på iväg på rören. Jag har en Audion Silver Night II med 300B- och 6922-rör. 6922 är jag inte så oroad över eftersom småsignalsrör normalt håller längre (och jag har ett extra par Siemens som ligger i lådan), men mina 300B är orginalrören som kom med förstärkaren (enligt tidigare ägare som använde den sparsamt). Jag har länge funderat på att uppgradera för att det vore spännande att prova, men nu börjar jag känna att det börjar bli en nödvändighet. Inga problem än, men så att jag slipper stå utan den dag de bestämmer sig för att ge upp. ....så, har ni tips och erfarenheter av 300B-rör? De nya WE300B-rören ligger utanför budget tyvärr.... Bild på förstärkaren eftersom tråden ändå ligger under bildforumdelen
  8. Amir är inte helt okontroversiell och det är säkert en av anledningarna tills hans stora följe. Visst är det så att ingen part är helt objektiv och så är det även med Amir på ASR. Jag uppskattar att han försöker göra något eget och det är kul läsning, men personligen tycker att hans mätningar och resultat ofta saknar något. Lägst brusnivå är inte det enda som har betydelse. Och jag tycker att han förlitar sig för mycket på sina mätningar och inte är öppen för att det kan finnas aspekter som han inte förstår eller saker som han inte har mätt.
  9. Amir på audiosciencereview har börjat göra videor, bland annat denna om USB-filter: https://youtu.be/RulAcLrnPkA
  10. jag har fundarat lite och jag tror att det borde gå bra att koppla ihop de två ledarna i en XLR som @calle_jr visade i sin bild. Eftersom + och - ligger 180 grader ur fas borde de släcka ut varandra om de sammankopplas (och de sammankopplas ju bara för höga frekvenser pga kondensatorn). På detta sättet halverar man antalet kondensatorer som krävs i kretsen vilket är lite fiffigt.
  11. Jag tror inte det där blir rätt. De värdena du har till i ett passivt filter mellan förstärkare och högtalare är beroende av impedansen hos högtalaren för att ge önskad delningsfrekvens. Om du istället sätter samma komponenter mellan försteg och slutsteg (som jag uppfattar att du har tänkt då du använder XLR-kontakter) så har slutsteget en annan impedans och därför en annan delningsfrekvens. Sen tror jag inte heller att du ska koppla ihop + och - med en kondensator, du borde gå mot jord istället. Kolla hur Troels har gjort på länken nedan. Det skiljer sig ganska mycket från det du har tänkt och det finns länkar där som förklarar mer hur det funkar i detalj. http://www.troelsgravesen.dk/High-Pass-Filter.htm
  12. Jag tror att likriktarrör kan ha en stor betydelse men det beror nog på hur strömförsörjningen i övrigt är konstruerad. Över likriktarrören får man ett spänningsfall (varierar med typ av rör) som är ganska stort (ca 10-70 V beroende på rörtyp). Rören lär rimligen kunna ge olika spänningsfall även om de är av samma typ (har ingen aning om hur mycket det kan skilja). Har man en variation i spänningsfallet så förflyttar sig i sin tur arbetspunkten för de övriga rören vilket definitivt ändrar ljudkaraktären (om man inte har en strömförsörjning som kompenserar för detta).
  13. Jag skulle undvika att försöka avvibrera i två steg. Du får en ganska komplext system där de båda fjädrarna (SD-fötterna under steget OCH under trädgårdsplattan) kan samverka och i vissa fall förstärka resonanser. Bättre att satsa på SD fötter antingen under slutsteget eller under hyllan.
  14. Så bra att det inte var rätt bas Jag håller inte riktigt isär alla dessa modellbeteckningar Men en H-baffel borde fortfarande ge en fin "8" likt en plan baffel? Så länge som baffeln är symmetrisk borde utsläckningen i sidled vara samma som för en plan baffel?
  15. Synd att det inte verkar ge de resultaten ni önskar. Några förslag (varav alla kanske inte så bra ): H-baffel --> Inte speciellt utrymmeskrävande men kan sänka frekvensen för den akustiska kortslutningen --> mer bas. Inte ha glipan mellan baffel och golv. Gärna ha basen nära golvet. --> mer bas pga mindre interferens och utsläckning. Resistans i serie med baselementet. Ger högre Qts men ni förlorar (jättemycket) känslighet. Enkelt sätt att testa hur en bas med högre Qts hade presterat. Supermycket effekt och ännu mer eq? Om baffeln gör att basen rullar av vid ca 300 Hz så borde ni inte tappa mer än 6 dB/oktav --> vid 35 Hz -18dB och vid 20 Hz ca -25 dB. Kompensera med 100 gånger mer effekt för att behålla nivån ner till 30 Hz? Hur högt vill ni spela? Fler element hjälper ju också i ett sånt här läge. Höjer känsligheten och ökar baffeln.
×
×
  • Create New...