Jump to content

Hur bra kontakt har kontakter egentligen?


conan

Recommended Posts

Kontakter är viktigare än man kan tro. När kabeltillverkare bytt kablar i demosyfte har jag tänkt tanken att skillnaden kanske handlar om oxidskikt som skavts av. Dock har jag inte själv upplevt det i min anläggning förrän nu.

 

När jag började aktivt söka information om oxid på kontakter sökte jag hos en del kontaktleverantörer, AMP, Tyco (som äger AMP) mfl. Det som fångade intresset var guldpläterade kontakter där korrosionsproblem uppstod trots pläteringen. Jag har inte jobbat med konsumentmarknaden där det kan vara oklart hur bra guldpläteringen är. De kontakter jag hanterat är för professionella system med relativt mjuka guldpläteringar som inte tål mer än ett fåtal kontakteringar. De är dyra men ska hålla sin prestanda i bilmiljöer under minst 15 år.

 

Så, min spaning är att kontakter slentrianmässigt och i marknadsföringssyfte sägs vara guldpläterade för att det säljer bättre. Sedan är det högst osäkert hur välgjord pläteringen är om ens guld är att föredra i alla sammanhang?

 

Men, finns det goda exempel med kontakter som har tjockare lager av renare guld? Jag är mest nyfiken på om det existerar?

 

Kanske skulle jag löda ihop kablarna i mitt RIAA t ex, och köpa högkvalitativa kontakter så jag kan koppla isär vid behov. Jag börjar bli allvarligt trött på RCA i alla dess skepnader.

 

Link to comment
Share on other sites

Ett problem med guldplätering är att den ofta innehåller mikroskopiska porer som gör att kopparn under över tid kommer att börja oxidera. Ett tjockare lager guld minskar förstås risken, men alternativt så används ofta underplätering. Av korrosionsskäl är nickel bra för detta, men för signalväg och liknande vill vi inte har det materialet av andra skäl. Så då är silver eller palladium som jag förstår de material som används för underplätering. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, figge said:

Det är väl ändock inte vacuum i kontakten?

Nej, vacuum är det inte tal om.

Men den kemiska reaktionen kommer avstanna när syret tar slut.

 

4 hours ago, conan said:

Ska läsa på lite mer ..

Jag tänkte att du var intresserad av hur denna process ser ut i en kontaktyta.

Det finns garanterat utrett.

Jag vet en del utifrån främst stålförband, men inte rca-kontakter :smile:

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, vad har hänt sen sist med kontaktbekymren .. Lite kortfattat kan man säga att spåret med smörjmedel för vakuumpumpar är lite dyrt och jag behöver ju inte en halv liter ... snarare ett gram eller så.

 

Jag provade att ansöka om konto hos ett bolag i Sverige som säljer sånt, men de har inte svarat. Nu har jag det spåret mer som en backup. Jag har letat vidare och läst på lite mer.

 

Nuvarande spår leder till en närbesläktad kemikalie till PPE. Jag väntar in lite leveranser så får vi se.

 

Link to comment
Share on other sites

Den här problematiken har mer eller mindre gäckat mig under lång tid. Egentligen började det med en gammal radio från 30-talet där kontakterna inte fungerade alls och lite senare när vissa kontakter orsakat rejält med brum.

 

I första fallet med radion behövdes smärgelduk på kontaktytorna för att få tillbaka funktionen. Ja, den radion fungerade i en timme innan den sa POFF och i en rökpust gick plockaisärdöden till mötes. Kul var det.

 

Den andra kontakten var självfallet en RCA som blivit så exakt centrerad att den omgivande jordringen förlorat kontakten helt. Det var ju ett toleransproblem och kunde fixas genom att klämma åt den lite.

 

Och många år senare runt 2007 började kontaktbekymren igen med köpet av ESL 57 och Quad II monoblocken. Denna gång använde jag högst tillälligt vad som fanns för att koppla in en CD till monoblocken. Den kabeln var ju skräp egentligen och jag misstänker kontakterna där också. Det verifierade jag inte då utan bara bytte ut kabeln.

 

Så nu tänkte jag kolla lite mer på kontakters problematik. Kommer härnäst.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Insikt:

Plätering av kontaktytor är ingen universell lösning.

 

Diskussion:

När jag började höra skillnader när jag spelade LP tänkte jag att det hade med inställning av LP-spelaren eller sliten pickup att göra. Javisst påverkar det en hel del, till och med mycket, men det hjälpte bara upp till en nivå som hela tiden sänkte sig. Typiska symtom var distorsion och sämre diskant och ännu sämre övre mellanregister. Jag misstänkte kontakter redan då men det blev tydligt att problemen även kom när jag spelade CD - med guldpläterade kontakter. Otrevligt. Så efter lite sökningar på oxidering av kontaktytor insåg jag att problemen finns oavsett material i kontakten och oavsett pläteringsmaterial.

 

Konklusion:

Alla kontakter påverkas mer eller mindre.

 

Link to comment
Share on other sites

Insikt:

Oxidskikt byggs upp snabbt.

 

Diskussion:

Jag har genom åren lött många nya såväl som riktigt gamla kontakter och gemensamt är de gamla kontakternas svårlödda ytor, trots flussmedel. Nu är det ju inte samma sak som en klämd kontakt som RCA eller XLR, men går det inte att löda är det ett lager oxid som byggts på under längre tid. Det jag observerat med monoblocken är att urtag av ingångsrören följt av isättning höjer diskanten. Dock är det ganska tillfälligt och efter en timme eller så har ljudet återfått en mjukare karaktär igen. Det fortsätter i dagar tills det blir nån sorts stabilisering av ljudkaraktären.

 

Konklusion:

Det är inte tillräckligt att konditionera en kontakt då och då. Man måste hitta en mer bestående lösning.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, conan said:

mer bestående lösning

Solid state? Alla övergångar förseglade med lödtenn och begränsa antalet kontakter?

Annars är väl problemet att kontakterna du nämner (och Pin'arna) inte pläterats med tillräckligt korrosionsresistenta material och/eller inte är tillräckligt mekaniskt stabila.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stämmer att pläteringen sannolikt alltid är för tunn. Om man tar guld så hade det varit bättre med tjockare lager. Problemen flyttas då till att rent guld är mjukt och gör att man inte kan dra ur och sätta i kontakten så ofta. Det är dyrt också.

 

Men det blir ändå inte korrosionsfritt eftersom pläteringar är porösa och slits med tiden.

 

En metod som tillämpats tidigare i datorer och andra högtillförlitlighetsapplikationer är virning som ger gastäta förband och kan således inte oxidera i kontaktytorna. Det är förstås inte så praktiskt mellan hifiapparater.

 

image.png.4fcfc7d916e0e68ac2282daae37494d1.png

 

Jag gillar lödda anslutningar men det är inte praktiskt heller - men jag har tillämpat det i mitt passiva försteg som inte har chassikontakter. Det är bara kontakter mot CD resp monoblocken.

 

20230324_083745_copy_765x1020.jpg.90762ee5d30262078895e880826b5790.jpg

Link to comment
Share on other sites

Insikt:

Korrosion/nötning uppstår både kemiskt och mekaniskt.

 

Diskussion:

På de kontakter jag undersökt med mikroskop syns tydliga spår eller repor som motsvarar isättning och urtag av kontakten. Dessutom syns områden som är lite större nötområden så att säga. Man kan också se materialförflyttningar samt oxid genom att det är svart.

 

Med tanke på att omgivningen är fylld av damm, vattenånga, sura ämnen och syre är det kanske inte så konstigt att korrosion händer med tiden. Dessutom är temperaturskillnader en bov i dramat där utvidgning av materialen i kontakten gör att ytor hela tiden nöter mot varandra.

 

Även skruvade spadar borde påverkas om materialen är olika mellan kontaktytorna.

 

Konklusion:

I befintliga hifikontaktsystem finns få vägar att gå än att försöka skapa gastäta kontaktpunkter även om ytorna rör sig.

 

Link to comment
Share on other sites

Min konklusion av dina insikter här blir att kontakter skall vara mekaniskt stabila, och helst inte tillåta syreinträngning i kontaktytorna. Och att man bör återansluta kontakter regelbundet, men inte för ofta! 

Hmm, hur gick det med "smörjan" du nämnde tidigare? Finns anledning att tro att den minskar slitaget av plätering och korrosion? Att den ökar ledningsförmågan på andra sätt ser jag som "marketing bs", men kan såklart ha fel.

Link to comment
Share on other sites

Insikt:

Elektrisk kontakt via mekanisk klämkontaktering är allt annat än tankevärldens plana, blanka och jämna ytor.

 

Diskussion:

Om man söker på fretting, contact surfaces och liknande så hittar man bilder och förklaringar till hur det verkligen ser ut. Blankt och fint är det inte, snarare kornigt, repigt och förfärligt - trots guldplätering.

 

Det visar sig att den elektriska kontakten sker över berg, stenar, spetsar och annan terräng för att ta en analogi med naturen. Det var det här som fick mig att tänka på att täta mellan bergstopparna så att säga.

 

Det fanns ett antal tillverkare av kontakter som ansåg att PPE, polyphenylether var det bästa, men det var ju dyrt och svårt att få tag på.

 

Men det fanns PFPE att köpa så det har jag gjort. Om själva grejen är att isolera och täta mellan bergstopparna så borde ju ett närbesläktat ämne fungera.

 

Jag har nu spelat på CD och vinyl en dryg vecka med goda resultat. Dock vågar jag mig inte på att ropa hej på riktigt förrän tiden gått lite längre för att se om effekten bara är tillfällig.

 

Konklusion:

Kontakter behöver hjälp med att behålla sin elektriska kontakt. Det gäller bara att hitta rätt egenskaper hos "smörjan".

 

Link to comment
Share on other sites

Ibland kan jag fundera på hur känsligt/okänsligt det egentligen är både med ledningar, kontakter och kabeldragingar. Jag har rest en hel del under min karriär. Många gånger har jag förundrats över att elen kommer fram över huvud taget när jag ser hur eldragning och elinstallationer i t ex Spanien, USA och Kanada görs. För ögat ser det ut som skatbon i luften och med kabelflätor hopvirat med både digital-, fiber-, svagströms- och elkablar. Inte sällan övermålade i husens färg. Men även här finns det hifi-intresserade människor och det låter bra… :think:

Link to comment
Share on other sites

Visst är det märkligt att kilometer av elledningar i mark och i luften ser ut som värsta enebärsnåren men ändå levererar bra förutsättningar för välljud. Tänk bara hur många kontaktpunkter och lagningar som kan finnas utmed en sådan sträcka. Men jag har en teori om varför det trots allt fungerar och kanske en hypotes om den sista metern som man brukar prata om. Ska se om jag hittar en länk till artikeln jag läste.

Link to comment
Share on other sites

Den där artikeln verkar som bortblåst, men det finns mycket material om fenomenet kring elektrisk lavineffekt eller på engelska electric breakdown.

 

När ett oxidlager byggts upp krävs en viss fältstyrka över kontakten för att strömmen ska börja flyta. Det verkar komplext med många olika faktorer men när den behövda fältstyrkan ökar över några 100mV eller nåt sånt så börjar problemen eftersom lågnivåaudiosignalen får allt färre vägar att ta sig över i kontakten. Det verkar vara frekvensberoende vilket kan handla om en ökad kapacitiv verkan på ett ingångssteg vid högre frekvenser. Det är ju också ett olinjärt fenomen eftersom oxiden bryts igenom tvärt vid en viss spänning och signalen kommer då fram.

 

Man skulle kunna säga att det bildas en olinjär resistans i kontakten. Kanske är det detta som händer vid kabelinbränning?

 

Att det inte verkar betyda så mycket för högtalarsignalen resp nätspänningen tolkar jag som att fältstyrkan är så pass hög att strömmen flyter på lättare, dvs oxidskikten bryts ner enklare. Hur stor verkan är beror nog i så fall på hur starkt man drar på volymratten. 😄

 

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar egentligen inte testa kablar i någon större utsträckning men jag har testa en del kontakter över åren som jag tyckt mig höra större skillnader då.

Jag har fastnat för WBT's dyraste med minst massa i. Har tyckt att det låter lite naknare och slankare om dessa. Kanske inbillning men eftersom de funkar utmärkt så har jag inte sneglat efter andra lösningar.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag misstänker att det inte alltid är kabeln man lyssnar på utan istället lyssnar man till en alltmer framträdande oxidation av kontakterna. När man sedan byter kabel så låter det plötsligt bättre igen och så byter man tillbaka och det låter nästan lika. Mina egna kabeltester gör sig påminda i detta. Hypotesen om oxiderande kontakter passar väl in i detta.

 

Det finns en del problem, t ex att jag kört frekvenssvep och inte sett någon signaldämpning att tala om. Men, en sån här olinjäritet beter sig inte linjärt vilket betyder att det inte går att bevisa eller motbevisa med hjälp av frekvenssvep. Olika system är nog säkert olika känsliga också.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, conan said:

När man sedan byter kabel så låter det plötsligt bättre igen och så byter man tillbaka och det låter nästan lika

Exakt det har jag upplevt flera gånger. T ex när jag gick från Siltech till Transparent och tillbaka igen för en period. Och med en test mellan Transparent och Kubala Sosna (både signal och högtalarkablar). Vi tyckte vi fick bättre botten och tyngd med Kubala Sosna. Efter ett par-tre timmar bytte vi tillbaka till Transparent och då tyckte vi att det lät bättre igen. Vi var helt samstämmiga. Om det är oxidation i min skalle eller på kontakterna vet jag inte.

 

När skillnader är små är det svårt att vara säker på om de är faktiska eller beror på något annat typ förväntningar eller omedveten yttre påverkan.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte jag skulle posta en FFT före resp efter åtgärder. Det är dock inte exakt samma tidpunkt eller ens samma låt men det principiella utseendet på FFTn är rätt.

 

Före är diskanten från kanske 500 Hz och uppåt kanske 20dB dämpad eller mer. Det som händer vid 8kHz är nån resonans i telefonen så den får man ha överseende med.

 

utan_pfpe.thumb.png.e01a0bd9b21e9018a4c2f21db1fea504.png

 

Med åtgärder kan man tydligt se de övertoner som finns på inspelningen.

 

med_pfpe.thumb.png.e20a55113475fd428cd0f20cca0d3b19.png

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...