Jump to content

The Ultrasonic Way


Guest BTS

Recommended Posts

24K Svart Guld

Inspirerad av flera på utländska fora bygger jag en roterande ultraljudstvätt för vinylskivor och

då det finns mycket info att hämta på internet i ämnet sparas en del tankearbete.

Råvaran i det här fallet ser ut som bilderna visar och heter Eumax Ultrasonic Cleaner och härstammar från Kina.

Tråden kommer att ta sin tid då mycket återstår och kommer att bygga på principen "doing as we speak".

Nu inväntas några leveranser för att kunna ta det hela ett inlägg längre. ;)

Tips och funderingar är välkomna. :)

IMG-3251-2.jpg

IMG-3265-2.jpg

IMG-3258-2.jpg

Tillverkarens specifikationer:

  • AC 220V-240V 50Hz
  • Power: 150 Watt (Ultrasonic) + 300 Watt (Heating)
  • Ultrasonic Frequency : 3 x 40 kHz
  • Content: 6 L
  • Usable content: 5,5 L
  • Material: Stainles steel
  • Interior dimensions (Lxlxh): 298 x 152 x 145 mm
  • Exterior dimensions (Lxlxh): 327 x 175 x 272 mm
  • Electronic timer: 0 - 30 min
  • Heating: 20 - 80°C
  • Included: Stainless steel cover + basket
  • Weight: 5,2 kg
  • Warranty: 2 YEARS

Link to comment
Share on other sites

Detta blir en intressant tråd att följa.

Hur mkt billigare kommer detta att bli än en Audiodesk Systeme Vinyl Cleaner?

Hur kommer torkningen att gå till?

Många frågor som förhoppningsveis besvaras längre fram i tråden.

Kör hårt!

Link to comment
Share on other sites

Spännande projekt!

Vad är "orginalet" tänkt för?

Har sett något liknande för rening av olika typer av instrument.

Audiodesken körs hemma men är en smula långsam och bullrig vid torkning. Dessutom hiskligt dyr.

Skall bli spännande att följa ditt projekt. :thumbsup:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det här skall bli spännande - har funderat på samma sak själv!

Klart att självbygge blir billigare än en AudioDesk men de blir ju egentligen inte så lika mer än ultraljudstvätt-momentet.

Torkning brukar de flesta göra som en "självtorkning" efter ultraljudsbadet. Det fungerar för de flesta vad jag kan se på forum.

Link to comment
Share on other sites

Kul! Har sett flera spännande byggen i samma anda. Enda nackdelen som jag sett med ultraljudstvätt är att man bör ha gått om tid då skivan skall snurra mycket långsamt för att det skall fungera bra.

Hur fungerade det med frakt och omkostnader (tull och moms) för tvätten och hur lång tid tog det att få hem den?

Link to comment
Share on other sites

Detta blir en intressant tråd att följa.

Hur mkt billigare kommer detta att bli än en Audiodesk Systeme Vinyl Cleaner?

Hur kommer torkningen att gå till?

Många frågor som förhoppningsveis besvaras längre fram i tråden.

Kör hårt!

BTS Custom Ultra :icon_smile_cool: ser ut att kosta mindre än 3000 Sek totalt i dagsläget. ;)

Självtorkning är det som gäller och ett diskställ från IKEA står på inköpslistan, tanken är att inga fysiska föremål ska besudla plattorna efter ultrabadet.

Link to comment
Share on other sites

Hur fungerade det med frakt och omkostnader (tull och moms) för tvätten och hur lång tid tog det att få hem den?

Eumax levereras från Zedelgem, Belgien. Leverans till dörren tog tre dagar efter betalning. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Audiodesken körs hemma men är en smula långsam och bullrig vid torkning. Dessutom hiskligt dyr.

"Originalet" är också en ultraljudstvätt.

Den mekaniska processen som sådan kräver sin tid, och jag kan inte tänka mig att en annan maskin gör det snabbare med samma resultat.

Audiodesken är helt klart bullrig om man som både du och jag har ett klangfullt lyssningsrum. Man får försöka placera den i tryckmin :D

Det är ju mest torkprocessen som bullrar, och egentligen kunde man lika gärna ställt skivorna i ett ställ för självtorkning.

Link to comment
Share on other sites

"Originalet" är också en ultraljudstvätt.

Den mekaniska processen som sådan kräver sin tid, och jag kan inte tänka mig att en annan maskin gör det snabbare med samma resultat.

Audiodesken är helt klart bullrig om man som både du och jag har ett klangfullt lyssningsrum. Man får försöka placera den i tryckmin :D

Det är ju mest torkprocessen som bullrar, och egentligen kunde man lika gärna ställt skivorna i ett ställ för självtorkning.

Uppenbarligen en apparat med många användningsområden.

http://www.youtube.com/watch?v=9F_HEUKc-kc

Att den skulle likt min Audiodesk skulle användas till att rengöra skivor är solklart, men den verkar skapad för allt annat än tvätt av vita rockar. :D;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tips och funderingar är välkomna. :)

Ett tips på rengöringsmedel får du här från världens största tillverkare av vinyl (på rulle). Tarkett Bioclean fungerar utmärkt till rengöring av vinyl i alla dess former. En liter kostar ca 130:- i handeln (tror jag). Spädes 15 ml till 10 liter (1,5 kapsyl). En flaska räcker m a o till drygt 650 liter, det räcker ett tag.

2jlz.jpg

Några meningar från flaskan:

  • Skonsamt mot hud
  • Biologiskt nedbrytningsbart
  • Innehåller tensider, natriumkarbonat, citronsyra, etanol och vatten
  • Eftersköljning ej nödvändig

Det sägs också att BIOCLEAN kan med fördel användas till maskinella rengöringsmetoder.

Jag har kört med Tarkett Bioclean i flera år och det fungerar utmärkt och våra kemister ser ingen skillnad i detta avseende mellan en LP-skiva eller ett vinylgolv.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips på rengöringsmedel får du här från världens största tillverkare av vinyl (på rulle). Tarkett Bioclean fungerar utmärkt till rengöring av vinyl i alla dess former. En liter kostar ca 130:- i handeln (tror jag). Spädes 15 ml till 10 liter (1,5 kapsyl). En flaska räcker m a o till drygt 650 liter, det räcker ett tag.

2jlz.jpg

Några meningar från flaskan:

  • Skonsamt mot hud
  • Biologiskt nedbrytningsbart
  • Innehåller tensider, natriumkarbonat, citronsyra, etanol och vatten
  • Eftersköljning ej nödvändig

Det sägs också att BIOCLEAN kan med fördel användas till maskinella rengöringsmetoder.

Jag har kört med Tarkett Bioclean i flera år och det fungerar utmärkt och våra kemister ser ingen skillnad i detta avseende mellan en LP-skiva eller ett vinylgolv.

Detta var för mig en spännande nyhet!

Hade aldrig tänkt tanken på att vinyl och golv hade en koppling och att rengöringsmedel för det senare kunde användas för skivor.

Skall självklart testas då medlet verkar drygt och billigt!

Tack för tipset!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ett tips på rengöringsmedel får du här från världens största tillverkare av vinyl (på rulle). Tarkett Bioclean fungerar utmärkt till rengöring av vinyl i alla dess former. En liter kostar ca 130:- i handeln (tror jag). Spädes 15 ml till 10 liter (1,5 kapsyl). En flaska räcker m a o till drygt 650 liter, det räcker ett tag.

2jlz.jpg

Några meningar från flaskan:

  • Skonsamt mot hud
  • Biologiskt nedbrytningsbart
  • Innehåller tensider, natriumkarbonat, citronsyra, etanol och vatten
  • Eftersköljning ej nödvändig

Det sägs också att BIOCLEAN kan med fördel användas till maskinella rengöringsmetoder.

Jag har kört med Tarkett Bioclean i flera år och det fungerar utmärkt och våra kemister ser ingen skillnad i detta avseende mellan en LP-skiva eller ett vinylgolv.

Bebop kör du denna vätska i en skivtvätt menar du?

Link to comment
Share on other sites

Bebop kör du denna vätska i en skivtvätt menar du?

Ja. Jag köper destillerat vatten på apotekt som jag slår upp i halvliterflaskor och blandar i en knapp kapsyl Bioclean. Den viktigaste funktionen är att minska ytspänningen så att vätskan tränger ner ordentligt i spåren. Tensider och citronsyran hjälper till att lösa smuts. Det behövs inte mycket för att det skall verka (inte heller på.golv). Tar man för mycket blir det bara en massa lödder.

Jag kör med Okki Nokki som suger upp vattnet. Inga som helst spår av vattenfläckar. Det är en produkt som mycket väl kan hällas över i små 50 ml flaskor och döpas om till Super Vinyl Care till 150:- flaskan. Allt är inte guld som glimmar.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Jag köper destillerat vatten på apotekt som jag slår upp i halvliterflaskor och blandar i en knapp kapsyl Bioclean. Den viktigaste funktionen är att minska ytspänningen så att vätskan tränger ner ordentligt i spåren. Tensider och citronsyran hjälper till att lösa smuts. Det behövs inte mycket för att det skall verka (inte heller på.golv). Tar man för mycket blir det bara en massa lödder.

Jag kör med Okki Nokki som suger upp vattnet. Inga som helst spår av vattenfläckar. Det är en produkt som mycket väl kan hällas över i små 50 ml flaskor och döpas om till Super Vinyl Care till 150:- flaskan. Allt är inte guld som glimmar.

Ja det är väl så att de dyrare mirakelmedelna har ett mycket högt påslag. :icon_smile_cool: Sen för att återgå lite till topic så kan man ju ställa sig frågan hur Tarkett-vätskan trivs med ultraljudstvättar? Audio Desk har väl något medel också som detta ersätter? En annan variant på ultraljudstvätt (konkurrent till Audio Desk) kör enbart destillerat vatten om jag minns rätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Motorn som kommer att användas, 12VDC 0,6 rpm och två olika variabla strömförsörjningar.

Stativet som motor och axel ska monteras på är under konstruktion

och är förhoppningsvis klart i nästa vecka 15 enligt UE. :mm:

IMG-3962-2.jpg

Edited by BTS
Link to comment
Share on other sites

Under tiden några bilder på en av 3 motorer från Kina. Frakten var gratis men tog i gengäld sådan tid att jag funderade på om jag skulle

behöva starta ett case på Ebay.

Tvättmotor.jpg

Provkörningen gick fint både med 6 och 9V. :mm:

IMG-3716-2.jpg

IMG-3715-2.jpg

IMG-3714-2-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallå, Dr. Mabuse här, nu närmar det sig provkörning med raska kliv, en enda del saknas och den hämtas imorgon. :mm:

Ramen är tillverkad i 3mm obehandlad aluminium. Om allt fungerar som det är tänkt blir den eloxerad.

IMG-4130.jpg

Spettet som plattorna träs upp på är i 7mm syrafast stål.

IMG-4129.jpg

IMG-4114-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...