Jump to content

Squeezebox Showdown -08


stargazer

Recommended Posts

Verkligen kul test :app:

Blir spännande att höra vad en Gen VIII kan göra. Den borde ha bättre digitalingångar än vad Audia har. Jag gissar att Audia bara tejpat dit en standardlösning med digitalingångar för att offerera flexibilitet jämfört med Thetan som är konstruerad specifikt för ändamålet. Theta är ju inte direkt okända för sina DAC så det borde bli ett resultat som ingen kan klaga på. ;)

Tack för berömmet, Mikael2!

Intressant åsikt det med att Audian

...bara tejpat dit en standardlösning med digitalingångar för att offerera flexibilitet...

Det kan mycket väl vara så, säkert går det att gena i kurvorna när man gör en digitalingång och absolut när man gör ett "försteg" / ingångsväljare också. Jag är för lite insatt tekniskt för att gräva ner mig i ämnet, men det du säger makes sense.

Vad gäller Thetan, så har jag hunnit lyssna 2 kvällar på Thetan, dock inte några längre sessioner. Skall ge den en kväll till innan jag sammanfattar mina åsikter. Men visst lirar Thetan i en helt annan division än Audian - med all rätta då priset är det tredubbla :o

Theta är ju inte direkt okända för sina DAC så det borde bli ett resultat som ingen kan klaga på

Kanske årets understatement :D . Jag vill se den som klagar på resultatet från en Theta-DAC. Köra honom/henne till lämplig terapeut eller kanske bara prata lugnande och ge personen ifråga välbehövligt stöd här i livet ;) .

(OBS Buskis)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja hä har det hänt saker ser jag!

Thetas dac är väl något man själv har drömt om TROTS sitt icke-Italienska ursprung.Faktiskt så är det så.

Dum vore man väl annars.Den skulle vara intressant att lyssna på någon gång.

Kan bara instämma i vad Stargazer säger när det gäller den första delen gällande Squeeze/Audia.

Att jag sedan är lite gammeldags och föredrar vinyl framför moderna lösningar är väl en annan sak.Måste så småningom skaffa mig en ok vinylrigg och visst vore det läckert om den riggen oxå bestod av italienska prylar... :)

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Ja hä har det hänt saker ser jag!

Thetas dac är väl något man själv har drömt om TROTS sitt icke-Italienska ursprung.Faktiskt så är det så.

Dum vore man väl annars.Den skulle vara intressant att lyssna på någon gång.

Kan bara instämma i vad Stargazer säger när det gäller den första delen gällande Squeeze/Audia.

Att jag sedan är lite gammeldags och föredrar vinyl framför moderna lösningar är väl en annan sak.Måste så småningom skaffa mig en ok vinylrigg och visst vore det läckert om den riggen oxå bestod av italienska prylar... :)

/n.o

Jodå, trots den teknikstinna digitalriggen så var det allra, allra roligast med.... just det.... VINYL.

Springsteen-Live-boxen, skivan från 1975, "Thunder road" - SJUUUUKT KUL :mm: .

Om 2008 blir digitalriggens och klämlådans år för undertecknad, så blir 2009 den stora vinyluppgraderingens år ;)

Link to comment
Share on other sites

Jodå, trots den teknikstinna digitalriggen så var det allra, allra roligast med.... just det.... VINYL.

Springsteen-Live-boxen, skivan från 1975, "Thunder road" - SJUUUUKT KUL :mm: .

Om 2008 blir digitalriggens och klämlådans år för undertecknad, så blir 2009 den stora vinyluppgraderingens år ;)

I så fall är 2009 redan här för min del. Den digitala uppgraderingen får vänta ... även om "klämboxen" är lockande på grund av sin smidighet.

Link to comment
Share on other sites

Visst ska jag delge er hur det gick med Thetas Statement-DAC.

Men först en liten avstickare.

Ni kanske noterade att jag fått låna lite prylar från Steffo, Mannen, Myten, Kabelfetischisten :D

Då Steffoman sedan en tid tillbaka tillskriver sig Shunyata-sekten, skickade han förstås med en matchande strömkabel till Thetan. Och då snackar vi inte vanlig lakritssnöre :cool:

20070107005.jpg

:o

Link to comment
Share on other sites

Har tyvärr inga fler bilder på den just nu, men det är med bred marginal det mest extrema jag upplevt i strömkabelväg.

Tjockleken är svår att återge på såväl bild som text - men här är det frågan om Scan Falukorv :o:o . Nej, jag skojar INTE.

Länkar till bild som jag hittade på AudioFederation

IMG_7941.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag vill härmed ta tillfället i akt och rikta ett stort tack till ingenjörerna på Shunyata Research. Snälla, fortsätt gör sådana här underbart galna, nej bisarra, produkter. Det är härligt, underbart, befriande skönt.

Jag vet inte vilka droger ni går på under arbetstid, men jag hoppas att mina barn aldrig provar dom :).

I love you guys ;) .

Link to comment
Share on other sites

Jag vill härmed ta tillfället i akt och rikta ett stort tack till ingenjörerna på Shunyata Research. Snälla, fortsätt gör sådana här underbart galna, nej bisarra, produkter. Det är härligt, underbart, befriande skönt.

Jag vet inte vilka droger ni går på under arbetstid, men jag hoppas att mina barn aldrig provar dom :).

I love you guys ;) .

.....Men det är ändå inte Synergistic Research!!! ;) :cool:

Link to comment
Share on other sites

.....Men det är ändå inte Synergistic Research!!! ;) :cool:

Jag vill inte falla in i en religionsstrid. Och jag har heller ingen uppfattning om vilket märke som låter bäst.

Men de strömsnokar från Synergistic som jag sett hittills ser ut som sköra fiskelinor jämfört med Shunyata Anaconda... ;)

Link to comment
Share on other sites

När man ska till att beskriva lyssningsintryck för Theta Generation VIII, är det lätt att ramla ner i klysch-träsket.

Man kan lätt ta till slitna sådana som t.ex. "natt och dag", "köra åttor runt..." och så vidare.

Det känns svårt att beskriva med ord på ett bra sätt. Theta-DACen är bara så ofattbart mycket bättre än allt annat i den vägen jag hört.

Ljudlyftet är sådant att man kan prata om en helt annan avspelningslösning, går inte att jämföra med att köra utan (standalone) skillnaden är inte milsvid utan ljusårs-vid (svenska?) :) .

Då jag inte hade Audia Flight-CDn närvarande när jag fick låna Thetan, kan jag inte göra någon adekvat jämförelse. Självklart spelade jag samma låtar, och fastän ljudminnet är kort - och att man bör akta sig för jämförelser som inte infaller i närtid - så kan jag lugnt säga att resultatet är klart bättre än de som producerades via Audian.

Jag kan utan tvekan hävda att Thetan tillsammans med BC-klämlådan är den bästa signalkällan jag någonsin haft förmånen att ha i mitt lyssningsrum.

Jag tycker inte att Thetan låter som den ser ut (imposant, maffig och hormonstinn) utan det är snarare så att med thetan låter det _komplett_.

Inga enskilda detaljer är värda att nämna, inget register är det som är framträdande, utan allt känns komplett. Rätt. Som det ska vara. Naturligt. Och helt otroligt bra.

Kopplar man ur den är det massor av saker som känns direkt fel, som att det saknas väsentliga delar av musiken.

När man kopplar in den igen så fastnar man i lyssningsfåtöljen.

Typiska uttryck man kastar ur sig då kan vara "Ahhh, det är DET hon sjunger" / "Ojojoj vad den här låten svänger" / "vilket trumspel har dom bytt trummis?".

Igår kväll blev det seeeeent... Och i förrgår ännu senare....

I förrgår satt jag och avnjöt 70- och 80-talsrock som tidigare varit helt olyssningsbar ur ljudsynpunkt - och nu svängde det som 17!

Grymt. Luftgitarren plockades fram ungefär mitt i lyssningssessionen vid Live-versionen av "Spotlight kid" från "Finyl Vinyl" (Rainbow förstås) och plockades inte ner förrän långt senare när tonerna av "Starstruck" från mästerverket "Rising" tonat ut (ja jag körde genom nästa hela Rainbow-diskografin...). Har aldrig kört de här plattorna så här intensivt sen jag hade min LP12-a för många år sedan...

Det är inte detaljerna man fastnar för, utan helheten. Musiken blir helt enkelt komplett. Rolig. Förståelig. Beroendeframkallande. Jag saknar helt enkelt ingenting. Med Thetan förvandlas den moddade Squeeezeboxen från en bra spelare till en dundermaskin som käkar CD-spelare till frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat.

Mycket imponerande.

Link to comment
Share on other sites

Jag är som ni förstår helt golvad av denna kombo och hade jag pengarna hade jag redan lagt en beställning. Men nu har jag inte det :(

Dock kan det vara så att min tämligen anspråkslösa anläggning helt enkelt inte kan visa upp Thetans potential fullt ut - det känns som om mina högtalare (Quad 12L2 Mk II) sätter begränsningar, framförallt i toppen. Jag saknar mina gamla Totempålar...

Jag tror nog att Thetan kan orsaka ännu värre haksläpp med en riktig Highend-högtalare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har dock fått lite erfarenheter.

Även en moddad SB, åtminstone med den PSU jag har, behöver en DAC.

En riktig highend-CD är fortfarande väldigt väldigt bra men man måste upp ordentligt i pris.

Parar man ihop BC-klämlådan med en värsting-DAC så når man absolut referensklass på återgivningen.

Vad kommer det här att sluta för min del då?

Jo, jag lånar hem en Xindak DAC-5 till helgen :)

Det känns alltmer som att CD-spelare är ett överspelat kapitel för min del. Om bara Xindak-DACen presterar klart bättre än utan (BC-boxen standalone) börjar det bli tillräckligt bra för att sitta nöjd lång tid framöver.

Link to comment
Share on other sites

Det var ord och inga visor. Tack för bra input.

Min dator låter som en skördetröska, och jag kan inte ha den igång när jag lyssnar koncentrerat även om den står i ett annat rum. Att meka med datorer står mig upp i halsen. Är det vattenkylning och dämpade lådor som gäller om man använder Squeezebox :?:

Link to comment
Share on other sites

Se där ja stargazer :D Nu är resultatet mer som jag hade förväntat mig ;) Jätteintressant läsning.

calle_jr: Ställ en gammal dator i en garderob någonstans sen är det klart, ska inte behöva vara något större meckande, installera slimserver och kör bara. Du har mig på msn som support :D

För 2000 får man en sprillans dator som funkar fint annars ... kolla tex sån här, massa onödigt man inte behöver iofs http://www.dustinhome.se/pd_5010082062.aspx

Link to comment
Share on other sites

Det var ord och inga visor. Tack för bra input.

Min dator låter som en skördetröska, och jag kan inte ha den igång när jag lyssnar koncentrerat även om den står i ett annat rum. Att meka med datorer står mig upp i halsen. Är det vattenkylning och dämpade lådor som gäller om man använder Squeezebox :?:

Den dator jag använder för musik har jag som dedikerad server och står i ett litet förråd i källaren.

Mitt mellan våningarna finns min trådlösa router (Zonet).

Jag kör vanlig nätverkskabel mellan router och musikservern.

Jag kör trådlöst mellan router och Squeezeboxen.

Trådlöst nätverk fungerar ofta, men inte alltid åtminstone inte i ett stort hus.

Särskilt känsligt var det när jag körde trådlöst även mellan server och router. Inte särskilt bra.

Men nu när jag kör tråd så funkar det bättre.

Vet inte om det hjälper dig calle_jr.

Kylning och ljuddämpning funkar, men det är en del meckande.

Enklare om du kan gömma undan datorn i ett annat rum, ha trådlös router nånstans smart placerad och köra trådlöst till klämlådan.

Link to comment
Share on other sites

Stargazer: Du tar med dig strömförsörjningen till SB, eller hella den moddade Squeezeboxen om du får lust lyssna på mina grejer då de är klart (eller det nuvarande) så jag får jämföra med orginal SB och tillhörande Stello DAC. Tycker SB (med extern DAC) låter minst lika bra som någon CD jag haft hemma iaf...eller så är det bara för att den är bekväm.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att vi har olika syn på saken.Skulle personligen aldrig ersätta min silverdisk-spelare mot dessa serverbaserade lösningar.Kanske måste man falla till föga på denna punkt någon gång i framtiden,men så länge jag kan inhandla cd-skivor så kommer cd-spelaren att vara min huvudsakliga ljudkälla.Den senaste uppgradering jag har gjort gällande ljudlagringsutrymme är förresten några nya cd-ställ. ;)

Vill inte ha in något datorbaserat i min stereoanläggning.Försöker att undvika det så länge jag bara kan.Vid en eventuell hårddisk-krash blir det inte roligt att börja rippa in samlingen igen.För krånglar det gör datorer och datorkomponenter mer eller mindre oavsett operativsystem.Försöker att anamma less is moore approachen på mitt eget speciella sätt kanske :) .

Men skoj att ni är nöjda och gillar era klämlådor. :) .Intressant läsning.

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Vill inte ha in något datorbaserat i min stereoanläggning.

Nej men det är ju därför man har Squeezeboxen :D Datorn kommer inte nära anläggningen.

Vid en eventuell hårddisk-krash blir det inte roligt att börja rippa in samlingen igen.

Backup?

Link to comment
Share on other sites

Stargazer: Du tar med dig strömförsörjningen till SB, eller hella den moddade Squeezeboxen om du får lust lyssna på mina grejer då de är klart (eller det nuvarande) så jag får jämföra med orginal SB och tillhörande Stello DAC. Tycker SB låter minst lika bra som någon CD jag haft hemma iaf...eller så är det bara för att den är bekväm.

It's a deal, dude :cool:

Jag tar gärna med mig prylarna. Lite speciellt med en BC-moddad squeezebox då man måste se till att ha version 15 av firmware på servern - annars får man fasvänd signal.

Nu är detta inget stort problem, kör du WinDow$ på din server så finns en programvara för att lätt byta firmware.

Kör du Linux är det bara att editera en configfil på traditionellt gammalt **nix-vis.

Båda förutsätter förstås att du laddat hem v15 och sparat den i rätt katalog.

Vi kan PMa för att synka kalendrar och sånt.

Kul! :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle personligen aldrig ersätta min silverdisk-spelare mot dessa serverbaserade lösningar

Så sa jag också för ett par månader sedan, men efter att ha testat med squeezebox någon vecka så sålda jag min SACD-spelare. :)

Link to comment
Share on other sites

...eller så är det bara för att den är bekväm.

mangew tangerar här den punkt som egentligen är hela grejen med Squeezebox - användarvänligheten!

när man väl vant sig vid SBns gränssnitt och att ha hela sin musiksamling sökbar via en fjärr - ja då känns CDns eländiga "jewelcase" oändligt långt borta. Om man ändå skall fippla med enskilda skivor vill man ha något för det - som t.ex bättre ljud eller coolare upplevelse av omslag och liknande - och då är svaret VINYL :app: .

Link to comment
Share on other sites

Så sa jag också för ett par månader sedan, men efter att ha testat med squeezebox någon vecka så sålda jag min SACD-spelare. :)

Samma här. Jag var väldigt skeptisk i början. Det blev i alla fall en SB och en Lavry DA10 till en början. Senaste tillskottet är en analog nätdel till SB från Harmony Design. Mellan DA10 och SB kör jag med en digitalkabel från Transparent, PDL-1.

Trådlöst via min bärbara HP. Jag har bytt router till en dlink Dir-635, tidigare hade jag en Zyxel och den var inte lika stabil i överföringen. Avbrott då och då men inte nu.

Jag tycker att det låter kanonbra.

Nästa steg får bli en server där jag skall lagra musiken. Jag funderar på en Qnap eller en Ready NAS. Som jag har uppfattat det så behöver inte datorn vara igång med någon av dessa då man steamar musik till SB:n. En klar fördel tycker jag. Qnap är det klart billigaste alternativet och förmodligen det som är mest prisvärt.

Nu i helgen har jag haft ett !#@*% ryggskott som hindrat mig från att resa mig mellan varje skivbyte. Nu har jag haft full koll med hjälp av den smidiga fjärren till SB:n och har kunnat välja musik helt fritt utan att anstränga en sliten värkande kropp.

Keep on streaming!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...