stargazer Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Squeezebox har varit ett hett ämne senaste året. Så hett att t.o.m er stockkonservative stjärntittare skaffade en Moddad såklart för bättre ljud :cool: Men hur långt räcker den? Som transport? Med analogmoddarna från Bolder Cables? Och hur blir det när man "maxar" den? Den som lever med Euphonia får veta... Quote
Martin Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Jag prenumererar nu på tråden iaf Själv har jag ju inga tvivel, redan utan några moddar slår den ALLA cd-spelare som transport, analogt ... presterar som en cd-spelare för kanske 3-4.000:- Intressant att se vad Bouldermodden tillför på det analoga Quote
stargazer Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Eftersom både jag och new order är helt sjuka, kommer jämförelserna också att vara sjuka. Vrickade. Men samtidigt intressanta. Tycker vi i alla fall Får väl se om ni läsare tycker detsamma, hehehe. En av huvudprylarna för mig var att se extremerna. Därför använde vi inte en CD-spelare för 3000. Nej, Audia Flight'en ligger väl på typ 38 loppor har jag för mig. Orättvist? Jajemän. Intressant? Absolut. För "maxningen" kliver vi upp ännu en prisklass vad gäller DACen... till supertungvikt :clown: Vi har kört SBn på en mängd olika vis. Men mer om det senare. Stay tuned Jo förresten - SBn har även basnivån av digitalmoddar. Så den har både en analogmodd och en digitalmodd. Quote
stargazer Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Upprinnelsen till dessa lyssningssessioner var att jag ville få en indikation åt vilket håll nästa uppgradering skall gå. Jag äger nämligen inte någon CD-spelare idag, utan kör endast SB och Vinyl. Och rör förstås DAC till SBn? Eller ge upp SB-spåret och köpa CD-spelare trots allt? Quote
stargazer Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Denna lyssningstråd blir en flerstegsraket (så här strax efter nyårsfyrverkerierna ). Första delen innehåller ett referat från den lyssningsträff som jag och new order genomförde där vi lät SBn dels fungera standalone (analog ut) men även som transport in till new orders Audia Flight CD ONE. Andra delen innehåller en sammanfattning av erfarenheterna när SBn blev totalmaxad med en riktig dräpar-DAC. Maxning alltså Quote
stargazer Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Men allra först (förstförst?) kommer ett par varningens ord. För alla er som väntar er ett vetenskapligt test, mätvärden och doktorsavhandlingar... jag är ledsen men det här är inte för er. Läs något annat som ni får ut mer av. Det här kommer handla om strikt subjektiva åsikter, tvära kast, skön musik, brutala vinklingar, vrickade analogier och allsköns andra nyårskarameller Så kom inte och säg att jag inte varnade er Quote
stargazer Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Och nästan först (halvförst??!? Läraryrket är kört för mig, eller vad säger du Timbre ) en titt på förutsättningarna. Följande har använts vid lyssningen: Elektronik * Logitech/Slimdevices Squeezebox version 3 * "Full mod" digital- och analogmodifieringar utförda av Bolder Cables * Welborne Labs Power Supply Unit for Squeezebox 3 * Audia Flight CD ONE * PrimaLuna Prologue Two med NOS-rör runt om (Ultron EL34 effektrör, Ei/Yugo förstegsrör) * Bluenote Midas Tube Dampers * Quad 12L2 mk II på Atacama SE-stativ (fyllda m blästersand) * Musikserver Pentium III med Linux (Fedora 8) och slimserver * Trådlös router Zonet * Apparatfötter från Brightstar Isonodes under alla komponenter utom Audian. Akustik * 4 st Michael Green CornerTunes * 4 st Michael Green TuneStrips * 2 st Michael Green EchoTunes * 10 st Michael Green SoundShutters Kablage och kabeltillbehör * Michael Green Picasso Interconnect RCA * Nordost Red Dawn RCA * Wireworld Gold Starlight 5 Digitalkabel RCA * Michael Green Bare Essence Högtalarkabel * Jorma Design Super Power nätkabel * Michael Green MagicWood Cable Grounds Strömrening * Voltex nätfilter * PS Audio Noise Harvester Mjukvara * 2 stycken toknördiga hifitomtar från Norrbotten * "vanliga" redbook CD-audio skivor * samma skivor rippade till FLAC enligt anvisningar i forumet på slimdevices.com Quote
stargazer Posted January 5, 2008 Author Posted January 5, 2008 Modifieringarna av Squeezebox'en tarvar en egen sektion. Moddarna i min SB motsvarar de som idag finns under "Primary Analog" och "Primary Digital" optionerna på BCs hemsida. Jag tar mig friheten att kopiera text därifrån: Analogmodden The Primary Analog Only mod upgrades the parts and circuitry of the SB's internal power supplies. The mod also removes all the stock parts from the analog section. The signal path is now run direct from the internal DAC through very high quality coupling capacitors to new RCA jacks. The output level of the signal now has a max output of 1.1 V rms down from the 2 Vrms of the stock unit This mod does not change any part of the digital output section, but the sound from the digital output should be a bit improved due to the internal power supply upgrades. This is the mod to get if you want the simplest signal path. Digitalmodden The Primary Digital Only mod upgrades the parts and circuitry of the SB's internal power supplies. The mod also reroutes the digital output circuit for a cleaner signal path. The digital output jack is replaced with a 75 ohm, WBT NextGen, gold plated, copper RCA. Modden hette "Full mod" när jag köpte den för ca ett halvår sedan, men BC har döpt om sin produktsvit (för att förvilla? Det lyckades... ) och det jag har motsvarar inte helt "Enthusiast full mod". Jag har t.ex. inte Sonicaps och heller inte Bybees. . Quote
Vox Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Det har skall bli mycket intressant att få ta del av. Quote
Muffin Posted January 5, 2008 Posted January 5, 2008 Upprinnelsen till dessa lyssningssessioner var att jag ville få en indikation åt vilket håll nästa uppgradering skall gå. Jag äger nämligen inte någon CD-spelare idag, utan kör endast SB och Vinyl. Och rör förstås DAC till SBn? Eller ge upp SB-spåret och köpa CD-spelare trots allt? Kul och spännande test! Jag biter på naglarna och vankar av och an och väntar på nästa post! Undrar också hur en moddad SB3 står sig mot Slimdevices Transporter som jag kör med sedan drygt ett år? Transporten bör prövas innan du eventuellt går tillbaka till CD-spelare! Jag är väldigt nöjd iallafall, och i mitt rack står ingen CD-spelare längre! /muffin Quote
TCM Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 En till prenumerant Det ska bli spännande att se resultaten. Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Dags att komma in på väsentligheterna, eller vad tycker ni? För att komma i stämning, kan vi ta in lite bilder av klämlådan och dess kompisar. Behold. (ursäkta kvaliteten - mobilkamera och utan blixt. det blir bättre när new orders bilder kommer in) Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Smaken är som baken, digital och full med kablar :cool: Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Det kan vara svårt att se på bilden, men Wayne på BC har bytt ut kontakerna till Cardas RCA samt WBT NextGen för digitalutgången. Seriöst . Närmast syns nätsladden mellan Welborne Labs-nätdelen och klämlådan. Squeezeboxen, liksom den externa strömförsörjningen, står på Isonodes (Brightstar Audio). Små på SBn, stora på strömförsörjningen. Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 En bild på den externa strömförsörjningen, från Welborne Labs Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Möjligen kan det vara berusningen av HiFi och härlig musik , men den kronologiska ordningen i vilken vi lyssnade på olika konfigurationer var allt annat än logisk . Vi började med att köra SBn helt som transport. Digitalt ut från Squeezeboxen, från den mycket fina WBT NextGen-kontakten som Wayne på BC låter montera i och med digitalmodden, via en inlånad (tack Steffo!) Wireworld digitalkabel till digitalingången på Audia-CDn. Audia Flight CD ONE är nämligen bestyckad med digital ingång samt en digital ingångsväljare som låter användaren välja mellan "IN1"/"IN2" (extern digital transport + Audians DAC) och "CD" (Audians CD-drive som transport + Audians DAC). På detta sätt tyckte vi att det blev optimal test av SB som transport. Samma DAC. Samma kablage. Samma maskin och samma elektriska/mekaniska förutsättningar. Bara ingång och transport skiljer. Det var också mycket lätt och smidigt att göra A/B-tester. Bara att välja ingång på Audian och sen köra samma låt från de olika transportkällorna. Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Som första musik valde vi Sofia Karlssons underbara tolkningar av Dan Andersson, "Svarta ballader". "Jag drömde" inledde via SBn som transport och Audians DAC. Lät mycket, _mycket_ bra. Rösten framträdde väldigt tydligt mot en musikalisk fond med helt annan pondus än när man kör SBn standalone. Övertygande . Snabb omkoppling till CDn som transport. Så körde vi gammal hederlig (nåja) silverskiva. "Är jag galen som upplever märkbara skillnader?" frågade jag försiktigt new order. "Nix" svarar Piteortens Sonus Faber-vän. Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Med SBn som transport fick man med denna låt en något mer separerad ljudbild, där CDn som transport istället håller ihop musiken mer. SBn mejslar ut de olika komponenterna i musiken där framförallt rösten kommer fram. Sofias artikulation tyckte jag var tom bättre på SBn som transport än CD-transporten (vi var inte helt eniga här jag och new order). MEN resten av musiken höll ihop bättre med CDn som transport. Melodin höll ihop och kom fram bättre med CDn som drive. Ingen gigantisk skillnad, men dock en skillnad. Åtminstone jag var förbluffad att jag hörde så pass märkbar skillnad, trodde inte (och hoppades inte... ) att jag skulle höra det faktiskt. Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Nästa jämförelselåt - "Helgdagskväll i timmerkojan" från samma skiva. Lite fler instrument, lite mer komplex melodi. Här var skillnaderna lite tydligare, till CDns fördel. Melodin var en smula "rörigare" med SBn som transport, CD-transporten höll ihop musiken bättre och presenterade melodin bättre. Något större skillnad mellan kombattanterna jmf med förra låten, men fortfarande inga gigantiska skillnader. Men hörbara Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Byte av musik och artist följde. In med Steely Dan (varför blir det alltid SD när hifitomtar möts ) och "Aja". Låt "Home at last". Svänger fett SBn producerade även här ett riktigt bra resultat. Tydligt, väl definierat och med pondus. Byte till Audians CD-drive som transport. Resultat: bättre sväng, bättre kontroll. Inte mycket men ändå. Med CDn stampades det takt mera... MEN - för att ta till en gammal Hifi&Musik-klyscha - SBn som Transport "gjorde inte bort sig". Nej den lät förträffligt som transport med Audians DAC. Riktigt riktigt bra. Fast med Audian som drive lät det lite bättre - lite bättre kontroll, lite bättre timing och sväng. Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Känns nästan som att när man körde med extern transport plockade bort en vital del i Audians avspelningsmekanism? Jag vet inte hur den är konstruerad men den känslan har åtminstone jag. Oavsett detta - när allt kommer om kring är Audia Flight CD ONE en väldigt bra CD-spelare . Väldigt välljudande, snygg och mångsidig. Grattis new order till ett grymt bra val för silverskivor . Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Nästa fas : Hur står sig en BC-moddad klämlåda _analogt_ mot en riktigt bra DAC? Only One Way To Find Out Musikval: B.B. King från hans förbluffande vitala jubileumsplatta "80". Låt "Early In The Morning" (Duett med Van The Man, gryyyym låt) Med den BC-moddade SBn standalone låter det trevligt, musikaliskt och väldefinierat - men lite tunt. Något vi fick bekräftat när vi kopplade in Audians DAC. Där satt den! Pondusen kom in i musiken :cool: . Betydligt mera lugn och flyt i musiken. Sorry Wayne på Bolder Cables, visst ger analogmodden en bra standalone-maskin, men mot en riktigt bra DAC står den sig slätt. Skillnaden är inte subtil. Dock - Wayne påpekar ofta vikten av en riktigt bra strömförsörjning när man har en BC-moddad SB. Jag tog en "snik-variant" då jag inte köpte BCs egen "The ULTIMATE Power Supply MK IV" (kostar 950 USD) utan köpte en Welborne Labs för mindre än halva priset. Kanske hade SBn blivit väsentligt bättre med BCs strömförsörjning, men nu kunde vi ju inte testa detta. Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 OK - första lyssningssessionen var över. new order och undertecknad pustade ut . Kul och intressant var bara förnamnet! Jag vill här flika in några högst subjektiva sammanfattningar. En BC-moddad SB låter bra redan "standalone". Fast mycket mycket bättre med en bra DAC. Med Audia Flight CD ONE så låter Audians transport något bättre än SBn som transport + Audians DAC. (Notera: Någon generell slutsats drar jag inte. Detta gäller denna lyssningssession och Audia Flight CD ONE) Men vänta nu. Nu låter det nästan som jag dissar klämlådan. ICKE sa NICKE! Listen up folks! Audia Flight CD ONE kostar alltså 38 000 SEK. Squeezeboxen kostar 3 000. Moddarna kostade ca 5000 SEK. Totalt alltså 8 000 SEK. (BC kostade 425 USD + PSUt drygt 300 USD + frakt o tull) 30 000 upp till Audian!!! Man får mycket DAC för de pengarna... Jag tycker att det är anmärkningsvärt att SBn som transport är så pass nära Audian som den är. Grymt häftigt. (Mest anmärkningsvärt tycker jag faktiskt att jag upplevde ljudmässiga skillnader mellan transporter... trodde faktiskt inte jag skulle göra det. VILLE inte heller göra det... ville ju att SBn skulle låta exakt likadan Och hör ni ni, ni! (Hear You You, You???) The best is yet to come.... Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Jo förresten - tack new order för medverkan. Alltid lika trevligt. Och lärorikt - för mig åtminstone. Kanske lite för dig oxå? Även om det inte allt var italienskt Och förstås tack Steffo för lån av digitalkabeln. Steffo The Cable God kan man alltid lita på. Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Vad finns då kvar? Jo, en riktigt smaskig karamell För att ge er en liten teaser - och göra så att ni kan hålla er ett tag till - här kommer svaret på frågan "Hur går man tillväga för att absolut MAXA en Squeezebox-rigg? På coolast möjliga sätt?" *trumvirvel* Quote
mikael2 Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Verkligen kul test Blir spännande att höra vad en Gen VIII kan göra. Den borde ha bättre digitalingångar än vad Audia har. Jag gissar att Audia bara tejpat dit en standardlösning med digitalingångar för att offerera flexibilitet jämfört med Thetan som är konstruerad specifikt för ändamålet. Theta är ju inte direkt okända för sina DAC så det borde bli ett resultat som ingen kan klaga på. Quote
stargazer Posted January 8, 2008 Author Posted January 8, 2008 Muffin: det vore absolut extremt intressant att prova en Transporter. Min initiala tanke var att hamna prismässigt mitt emellan en "vanlig" SB och en Transporter, då jag inte hade pengarna för en Transporter. Nu blir det ju som vanligt, dvs dyrare än man tänkt , och en moddad SB + PSU + DAC börjar krypa över 10' och närma sig Transportern i pris.... Tyvärr känner jag ingen som har en Transporter här i Norrbotten, gjorde jag det skulle ett test sitta som en smäck. Sen kan man ju modda Transportern också Reference Audio Mods har flera olika moddar till Transportern Sen finns det en firma som moddar med rör också (se Nyhetsforumet) :mm: ...(klipp)... Undrar också hur en moddad SB3 står sig mot Slimdevices Transporter som jag kör med sedan drygt ett år? Transporten bör prövas innan du eventuellt går tillbaka till CD-spelare! ...(klipp) Quote
Recommended Posts