Double A Posted February 25, 2022 Posted February 25, 2022 Som Ăverskriften antyder sĂ„ behöver jag lite tips och hjĂ€lp pĂ„ vĂ€gen hĂ€r.  Jag har idag en Cocktail Audio X-45 som agerar försteg, cd spelare, cd rippare, musik lagring, streamer. Ja det Ă€r en makalös manick som kan allt och lite till (nĂ„ jaâŠ). Men appen Ă€r inte den skojigaste nĂ€r man streamar Tidal, igentligen Ă€r den rĂ€tt bedrövlig för det Ă€ndamĂ„let. SĂ„ tanken har kommit krypande att ev. gĂ„ över till Roon. Min X-45a Ă€r âRoon redyâ men jag har sneglat pĂ„ ett nytt försteg som ocksĂ„ Ă€r det, sĂ„ ev byts X-45an ut.  Jag har en IMac som jag hade som musik maskin innan Cocktail burken, sĂ„ funderingen Ă€r, kan jag ta IMacen stoppa Roon mjukvaran i den och anvĂ€nda den som âCoreâ? Jag kommer att ha mina rippade cd skivor pĂ„ IMacen.  Klarar den att va kopplad via wifi? Och sedan Ă€r det bara till att koppla in nya försteget och börja spela!? Eller? Har jag missat nĂ„got? Quote
new order Posted February 25, 2022 Posted February 25, 2022 Verkar inte vara nĂ„got problem med det du har tĂ€nkt dig. Ăr det Roon ready sĂ„ funkar det. Double A 1 Quote
AlfaGTV Posted February 25, 2022 Posted February 25, 2022 50 minutes ago, Double A said: Klarar den att va kopplad via wifi? Det hĂ€r Ă€r vĂ€l det enda jag höjer ett varningens finger för. Om förutsĂ€ttningarna Ă€r bra (5Ghz WLAN med god kvalitet och bra signalstyrka) kommer det gĂ„ strĂ„lande. Ăr det dĂ€remot ett 2.4Ghz-nĂ€t med medioker kvalitet kommer du bli tunnhĂ„rig ("sliter sitt hĂ„r")! I övrigt inga konstigheter, bra med lokala filer för Roon Core och Roon Ready-apparater fungerar ofta fint med volymkontroll och musikval. Double A 1 Quote
Double A Posted February 25, 2022 Author Posted February 25, 2022 16 minutes ago, AlfaGTV said: Om förutsĂ€ttningarna Ă€r bra (5Ghz WLAN med god kvalitet och bra signalstyrka) kommer det gĂ„ strĂ„lande. Ăr det dĂ€remot ett 2.4Ghz-nĂ€t med medioker kvalitet kommer du bli tunnhĂ„rig ("sliter sitt hĂ„r")! Nu har jag ju inte sĂ„ mycket hĂ„r kvarâŠ. men ja fattarđ. Kan ju testa med wifi först, funkar inte det sĂ„ Ă€r det bara till att ragga upp ett lan uttag till đ AlfaGTV 1 Quote
new order Posted February 25, 2022 Posted February 25, 2022 23 minutes ago, Double A said: Nu har jag ju inte sĂ„ mycket hĂ„r kvarâŠ. men ja fattarđ. Kan ju testa med wifi först, funkar inte det sĂ„ Ă€r det bara till att ragga upp ett lan uttag till đ Lan kabel Ă€r billigt i förhĂ„llande till stabiliteten och enkelhet. Double A and AlfaGTV 2 Quote
ulfsan Posted February 25, 2022 Posted February 25, 2022 Jag kör en iMac modell 2009, som jag sjÀlv uppgraderat med mer internminne och en SSD-disk (som Roon rekommenderar) som RoonCore. Den jobbar trÄdlöst frÄn routern i hallen och fungerar utmÀrkt med  trÄdat alternativt trÄdlöst nÀtverk till sin MacMini endpoint (med RoonBridge). Double A 1 Quote
Double A Posted February 26, 2022 Author Posted February 26, 2022 8 hours ago, ulfsan said: Jag kör en iMac modell 2009, som jag sjĂ€lv uppgraderat med mer internminne och en SSD-disk Ăr ju ungefĂ€r som min uppsĂ€ttning ocksĂ„đ  Har du nĂ„gon musik internt sparad pĂ„ IMacen? Quote
ulfsan Posted February 26, 2022 Posted February 26, 2022 2 hours ago, Double A said: Ăr ju ungefĂ€r som min uppsĂ€ttning ocksĂ„đ  Har du nĂ„gon musik internt sparad pĂ„ IMacen? Ja, min lilla rippade CD-samling pĂ„ 64GB FlacâŠđ Double A 1 Quote
Double A Posted March 1, 2022 Author Posted March 1, 2022 Nu har jag testat och laddat ner Roon core till min IMac, och den hittar min musik pÄ IMacen, och den hittar min uppspelnings enhet, och jag kan spela upp musiken. Men jag fÄr ingen kontakt mellan core och Roon appen i paddan. Det stÄr bara att den letar efter Roon core, nÄgra tips? Quote
Audionet Posted March 1, 2022 Posted March 1, 2022 Ăr du pĂ„ samma subnĂ€tmask? Det Ă€r inte helt ovanligt att folk har ett subnĂ€t för wifi och ett annan för lan. Quote
Double A Posted March 1, 2022 Author Posted March 1, 2022 @Audionet SubnĂ€tmask???? Vad ser jag det? Routern?  IMacen, Roon core, Ă€r ansluten via Wi-Fi, precis som paddan. đ Quote
Audionet Posted March 1, 2022 Posted March 1, 2022 10 minutes ago, Double A said: @Audionet SubnĂ€tmask???? Vad ser jag det? Routern?  IMacen, Roon core, Ă€r ansluten via Wi-Fi, precis som paddan. đ Om du ligger pĂ„ samma wifi-nĂ€tverk med alla enheterna sĂ„ har du samma subnĂ€tmask.  Du kan alltsĂ„ inte vĂ€lja core frĂ„n paddan? Quote
Double A Posted March 2, 2022 Author Posted March 2, 2022 10 hours ago, Audionet said: Du kan alltsÄ inte vÀlja core frÄn paddan? Precis! Paddan hittar inte core. StÄr bara att den (paddan) letar efter core. Quote
AlfaGTV Posted March 2, 2022 Posted March 2, 2022 6 hours ago, Double A said: Precis! Paddan hittar inte core. StÄr bara att den (paddan) letar efter core. Har du nÄgon antivir/sÀkerhetslösning installerad pÄ iMac? Isf behöver du öppna för Roon Server och RAAT Server. Men det brukar skötas automatiskt.  Ta reda pÄ vilka ipadresser din Roon Server har och Àven din padda? Edit: SÀkerstÀll att du inte gÄr ut via SIM-kort pÄ paddan sÄklart. Du kanske har kontakt med nÄgot annat pÄ ditt nÀtverk? Quote
Double A Posted March 2, 2022 Author Posted March 2, 2022 Jag har kontakt!!! đ  Efter lite telefonsupport med @Audionet sĂ„ testade jag att avinstallera appen i paddan och installera den igen, och hepp! Under installationen sĂ„ blev jag tillfrĂ„gad om jag ville ansluta till âminâ core, och sedan gick det brađ  Troligt fel va nog att jag hade laddat ner appen innan jag installerat Roon core i IMacen.  Tack Audionet och ni andra som engagerar er i dettaâ€ïžđ  Nu ska jag bara försöka först varför Roon vill starta pĂ„ högsta volym, fast reglaget i Roon stĂ„r pĂ„ typ 15đ±đ±đ± Det lilla buset uppskattas inte av alla hĂ€r i husetđ€Ł AlfaGTV and Audionet 2 Quote
AlfaGTV Posted March 2, 2022 Posted March 2, 2022 52 minutes ago, Double A said: Jag har kontakt!!! đ  Efter lite telefonsupport med @Audionet sĂ„ testade jag att avinstallera appen i paddan och installera den igen, och hepp! Under installationen sĂ„ blev jag tillfrĂ„gad om jag ville ansluta till âminâ core, och sedan gick det brađ  Troligt fel va nog att jag hade laddat ner appen innan jag installerat Roon core i IMacen.  Tack Audionet och ni andra som engagerar er i dettaâ€ïžđ  Nu ska jag bara försöka först varför Roon vill starta pĂ„ högsta volym, fast reglaget i Roon stĂ„r pĂ„ typ 15đ±đ±đ± Det lilla buset uppskattas inte av alla hĂ€r i husetđ€Ł Gott sĂ„! Jag vet inte om din Cocktail Audio Ă€r Roon Ready, men isf skall du anvĂ€nda dig av volymkontrollmetoden "Enhetens volym" eller "Device Volume". De fĂ„tal "försteg" jag provat som Ă€r Roon Ready har fungerat flĂ€ckfritt nĂ€r det gĂ€ller volymkontroll iaf, och din borde vĂ€l göra detsamma? Quote
Double A Posted March 2, 2022 Author Posted March 2, 2022 Jo Cocktailen Ă€r Roon ready och nĂ€r jag justerar volymen i Roon appen pĂ„ paddan sĂ„ funkar det klockrentđ Men det Ă€r just nĂ€r jag startar upp systemet efter avstĂ€ngning som appen kan visa tex 10 i volym, men nĂ€r jag trycker play sĂ„ Ă€r det typ fullt skaft!đ  Device volym, hittar jag det i appen eller i core ? Quote
AlfaGTV Posted March 2, 2022 Posted March 2, 2022 1 hour ago, Double A said: Device volym, hittar jag det i appen eller i core ? Indirekt i bÄda!  Du fjÀrrstyr ju servern frÄn din controller/App, kan man sÀga. Hursom, InstÀllningar-Ljud och sedan klickar du pÄ det lilla kugghjulet till höger om Cocktail Audio under sektionen Roon Ready. VÀlj Konfigurera enhet, sÄ ser du det under Volym-instÀllningarna: Quote
Double A Posted March 3, 2022 Author Posted March 3, 2022 Tusen tack för hjĂ€lpen @AlfaGTV đ Nu drar jag inte pĂ„ med 600watt / kanal i startenđ  SĂ„ nu kan jag börja utforska Roon lit mer ordentligt. Och sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt kĂ€nns det rĂ€tt bra, bĂ€ttre Ă€n Cocktails egna app i alla fall. đđ  Fick ett telefonsamtal frĂ„n en god vĂ€n, som menade pĂ„ att det blir betydligt bĂ€ttre om Roon core ligger pĂ„ en nuk (eller nĂ„got sĂ„dant) istĂ€llet för en dator, som i mitt fall. GĂ„r det att bygga eller finns det nĂ„gon sĂ„dan produkt som Ă€ven har ripp funktion? Det Ă€r ju den biten som jag gillar med IMacenđ AlfaGTV 1 Quote
ulfsan Posted March 3, 2022 Posted March 3, 2022 Jag har som sagt min RoonCore pÄ en iMac och har ocksÄ funderat pÄ en Nuc efter en massa rekommendationer. En Nuc Àr ju ocksÄ en dator, men den sysslar bara med sitt jobb med Roon. Jag lÄter min iMac jobba pÄ samma sÀtt; enbart med Roon. Automatisk backup och uppdatering Àr avstÀngt och inga andra program utöver RoonCore körs. Behovet av en Nuc har dÀrmed försvunnit hos mig⊠Double A 1 Quote
LPL Posted March 3, 2022 Posted March 3, 2022 2 hours ago, Double A said: Fick ett telefonsamtal frĂ„n en god vĂ€n, som menade pĂ„ att det blir betydligt bĂ€ttre om Roon core ligger pĂ„ en nuk (eller nĂ„got sĂ„dant) istĂ€llet för en dator, som i mitt fall. GĂ„r det att bygga eller finns det nĂ„gon sĂ„dan produkt som Ă€ven har ripp funktion? Det Ă€r ju den biten som jag gillar med IMacenđ Det Ă€r snarast operativsystemet som skiljer om du vĂ€ljer en NUC och installerar Roon Rock (Roon Optimized Core Kit) istĂ€llet för Roon Core. Kortfattat, "Roon Rock is an extremely lightweight Linux-based operating system. Much more on the scale of an embedded machine than a desktop or server operating system"  Roon Rock gĂ„r att köra pĂ„ andra datorer Ă€n NUC och brukar dĂ„ kallas Roon Mock. Servern/installationen Ă€r dĂ„ inte supportat av Roon om man skulle fĂ„ problem, varför en NUC mĂ„nga gĂ„nger Ă€r förstahandsvalet.  En NUC Ă€r Ă€ven lĂ€mplig att modifiera med passiv kylning vilket inte Ă€r speciellt avancerat om man vĂ€ljer ett passande chassi t.ex. frĂ„n akasa. Ska man inte ha NUCen i lyssningsrummet kan man lika gĂ€rna bortse frĂ„n detta. https://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.list.tpl&type=Fanless Chassis&type_sub=Fanless NUC  Beskrivning av Rock, information om hĂ„rdvarukrav, rekommendationer och installationsförfarande finns pĂ„ Roon's hjĂ€lpsidor. https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/roon-optimized-core-kit#So_what_is_Roon_Optimized_Core_Kit_ROCK_then  Rippa skivor föredrar jag att göra vid datorn, spara filerna pĂ„ lĂ€mplig lagringsyta och se till att det kontinuerligt tas backup. Musikfilerna kopieras enkelt över till Roon servern via nĂ€tverket för att anvĂ€ndas som lĂ€skopia (avlyssning av musik).     Double A and AlfaGTV 2 Quote
Double A Posted March 5, 2022 Author Posted March 5, 2022 Jag varvar provlyssning med att dammsuga marknaden pĂ„ alternativ till Roon core pĂ„ IMacen. Och detta företag har ett vettigt tĂ€nk, tycker jagđ. https://innuos.com/zen_mini_mk3/  Den kan tydligen bĂ„de agera core och endpoint i en Roon setup. Har vi nĂ„gra hĂ€r som kör nĂ„gon av Innuos burkar och vill delge sig av sina erfarenheter? AlfaGTV 1 Quote
AlfaGTV Posted March 5, 2022 Posted March 5, 2022 Det finns erfarenheter lite hÀr och var pÄ forumet. @calm har vÀl exakt en sÄdan och @octavia rs och @ishoot kör vÀl Statement. Det finns nÄgra fler tror jag ocksÄ? SjÀlv har jag provat en Zen Mini MkII tidigare men den passade inte mina behov riktigt. De Àr ju "low power"-maskiner och med Roon som server pÄ dem sÄ Àr det lite klent med "pulver" för att hantera större lokala bibliotek. Quote
calm Posted March 5, 2022 Posted March 5, 2022 @Double Ajag kör med Zen mk III uppgraderad med USB-Recklockern och Phoenix Switch och Àr mycket nöjd med denna setup. Har dock inte jÀmfört med Mini eller Statement. Sannolikt kommer ett test mot Statement ligga nÀrmare Àn Zen mini. Funktionalitet och ljudkvalitet Àr mina kriterier och hÀr ligger Innuos bra till eftersom jag inte Àr sÄ datatekniskt bevandrad.  Calm Double A 1 Quote
Double A Posted March 29, 2022 Author Posted March 29, 2022 Jag har fĂ„tt tillfĂ€lle att testa en Nuc, som Roon core đ (tĂ€nk vad snĂ€lla mĂ€nniskor det finns hĂ€r pĂ„ forumetâ€ïž). Och spontant tyckte vi det lĂ€t bĂ€ttre nĂ€r vi streamade Tidal med Nucen inkopplad. Hur det nu kan vara sĂ„, med tanke pĂ„ att musiken inte passerar den frĂ„n nĂ€tet?!  NĂ„ ja, det Ă€r inte allt man kan förklara i den hĂ€r hobbynâŠ.  Nu till dagens Roon problem. NĂ€r jag bytte core sĂ„ kommer jag inte Ă„t min Tidal playlist lĂ€ngre. I Roon stĂ„r det bara att jag inte har nĂ„gon playlist? Det Ă€r alltsĂ„ inte en playlist i Roon, utan i Tidal. NĂ€r jag hade IMacen som core fick ja med den, men jag kunde inte lĂ€gga till nĂ„gon lĂ„t nĂ€r jag streamade Tidal genom RoonâŠ.  Ăr antagligen jag som inte Ă€r kompatibel med dessa nymodigheternađ€Ł Quote
octavia rs Posted March 29, 2022 Posted March 29, 2022 1 hour ago, Double A said: Och spontant tyckte vi det lÀt bÀttre nÀr vi streamade Tidal med Nucen inkopplad. Hur det nu kan vara sÄ, med tanke pÄ att musiken inte passerar den frÄn nÀtet?!  Om du anvÀnder Tidal/Qobuz genom Roon kommer trafiken gÄ via din Core maskin alltsÄ NUC i detta fall. NÀr jag körde Roon ROCK pÄ NUC sÄg man tydligt pÄ nÀtverkstrafiken att lÄtarna buffrades ner till den direkt vid start av en lÄt för att sen skicka ljudet vidare till endpoint. Quote
AlfaGTV Posted March 29, 2022 Posted March 29, 2022 9 hours ago, Double A said: Ăr antagligen jag som inte Ă€r kompatibel med dessa nymodigheternađ€Ł Ang spellistan sĂ„ kan du antagligen vĂ€lja in den. I spelliste-vyn uppe till vĂ€nster finns en liten meny. Om du klickar upp den sĂ„ finns valet "Delade spellistor", dessa Ă€r de som ligger pĂ„ dina streamingtjĂ€nster. Edit: Ang ljudkvaliteten sĂ„ Ă€r det precis som Octavia Ă€r inne pĂ„, Roon Core (NUC:en) buffrar lĂ„ter i inledningen och pytsar sedan ut den i enlighet med RAAT-protokollet (eller vad som gĂ€llerför din endpoint) över ditt lokala nĂ€tverk. SĂ„ visst, det kan sĂ€kerligen pĂ„verka! Quote
Double A Posted March 29, 2022 Author Posted March 29, 2022 JĂ€tte tack @AlfaGTV, jag ska kolla pĂ„,Delade spellistorđ  10 hours ago, octavia rs said: Om du anvĂ€nder Tidal/Qobuz genom Roon kommer trafiken gĂ„ via din Core maskin alltsĂ„ NUC i detta fall. NĂ€r jag körde Roon ROCK pĂ„ NUC sĂ„g man tydligt pĂ„ nĂ€tverkstrafiken att lĂ„tarna buffrades ner till den direkt vid start av en lĂ„t för att sen skicka ljudet vidare till endpoint. O f*n! Musiken tar den vĂ€gen. DĂ„ kan jag mer förstĂ„ att olika hĂ„rdvara kan störa  signalen olika mycket. đ Quote
Recommended Posts