Jump to content

En legend har gått ur tiden!


string

Recommended Posts

Rolling Stones trummis Charlie Watts är död.

Rolling Stones trummis, Charlie Watts, är död. Han blev 80 år gammal. För bara några veckor sedan kom beskedet att han inte skulle vara med på bandets turné eftersom han återhämtade sig från ett medicinskt ingrepp.

Det var hans läkare som avrådde honom från att delta i turné.

– Jag jobbar hårt på att återhämta mig helt, men har i dag accepterat råden jag fått från experterna om att detta kommer att ta tid, sa han då.

Tillsammans med resten av bandmedlemmarna, Mick Jagger, Keith Richards och Ronnie Wood, har bandet haft över 40 turnéer och anses vara bland de mest framgångsrika rockbanden någonsin. Mick Jagger gick igenom en hjärtoperation 2019 och var tillbaka på scen två månader senare.

Link to comment
Share on other sites

En tragisk nyhet, som tyvärr är en följd av att man själv blir äldre. Här dör ens ungdomshjältar en efter en och man får falla tillbaka på minnesvärda konserter under åren. Allt i från den första på Kgl. Tennishallen till den sista jag såg på Ullevi och inte minst en fantastisk konsert på Sthlms Stadion, där jag stod vid scenkanten, så nära att jag nästan kunde ta på på Micks ben. Denna trummis som levererade utan åthävor som en gentleman i ett i övrigt ganska röjigt gäng. Uppskattade honom genom åren inte minst för hans jazzproduktioner, när jag blivit lite mätt på Stones. 

Vila i frid ! 

När jag återkommer till stan blir det minneskonsert i vardagsrummet.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Såg ett inslag idag på TV där han ångrar lite att han inte lärde sig spela eller har tagit några lektioner alls. Han

lärde sig spela genom att observera andra. Bra observerat i så fall.:smile:

Nog kunde han spela alltid. Utan Charlie hade vi inte haft den lite speciella Stones rytmen som jag tycker

var kännetecknande. 

 

RIP Mr Watts

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-25 at 13:01, magnuskan said:

Såg ett inslag idag på TV där han ångrar lite att han inte lärde sig spela eller har tagit några lektioner alls

Antar att det är intervjun från YouTube i 4 avsnitt. Där säger han också att när han började med Alexis Korner så gick det hyggligt fram till Alexis ville spela mer jazzinfluerat typ Charles Mingus. Då tog Ginger Baker hans plats och han började spela med Mick Jagger, Keith Richard och Brian Jones istället som var mer bluesorienterat. Han säger också att på senare har han fått mycket undervisning av Jim Keltner som gjort honom till en bättre trummis. Avsnitt 2, 3 och 4 följer efter varje avsnitt.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Antar att det är intervjun från YouTube i 4 avsnitt. Där säger han också att när han började med Alexis Korner så gick det hyggligt fram till Alexis ville spela mer jazzinfluerat typ Charles Mingus. Då tog Ginger Baker hans plats och han började spela med Mick Jagger, Keith Richard och Brian Jones istället som var mer bluesorienterat. Han säger också att på senare har han fått mycket undervisning av Jim Keltner som gjort honom till en bättre trummis. Avsnitt 2, 3 och 4 följer efter varje avsnitt.

 

 

 

 

 

 

 

Nej, det var faktiskt inte den intervjun, men han har nog berättat om sig själv i otaliga intervjuer. I vilket fall är det roligt att ta del av hur det började för han och hur

det kan mer eller mindre slumpa sig vilken musikalisk väg man tar.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...