Jump to content

Ytterligare en kabeltråd


Peo

Recommended Posts

För att inte kapa någon befintlig tråd, skapar jag en ny.

Kabeltrådar brukar iofs byta skepnad ändå med tiden.

De som läst tråden om min anläggning vet vilka kablar som testats under åren. Den kabel som varit "herre på täppan" under senare tid, är en MarcusCables Black Silver Maestro.

Den fungerar ganska bra i min anläggning med mycket detaljer, stort soundstage och hyfsad 3D-känsla, men jag saknar lite attack och "djävlar anamma". Jag hade även önskat lite mer kropp och det nedre mellanregistret/höga basen saknar lite nyansering.

Varför tror jag att det skulle hjälpa att byta högtalarkabel då? Jo de kablar som jag hittills har testat har visat att det efterlängtade finns där. T.ex. Harmonic Technology PRO-9 gav både värme och nyanser, men jag tappade för mycket detaljer och rymd. Med Abbey Road Reference fick jag både attack och "djävlar anamma", men tappade musikaliteten, ljudet var hårdare än granit, osv.
Tyvärr har ingen av de testade kablarna uppfyllt ALLA önskemål.

Nu har det givits möjligheter till ytterligare en test.

Först ut är den befintliga MarcusCables Black Silver Maestro som referens.

DSCF1595Small_zpsd670fcd9.JPG

Den känner jag och de övriga test-deltagarna väl igen.
Testen är ingen blindtest och samtliga deltagare är väl medvetna om vilken kabel som används.
Däremot var de förutfattade meningarna om de olika kombattanterna vitt skilda.

Musiken som spelades var 6 förvalda låtar, i bestämd ordning och på samma volym för samtliga kablar.

Det finns ett antal människor som är helt övertygade om att alla kablar dyrare än lampsladd är overkill. För att kontrollera detta påstående försågs ett par lampsladdar (2x0,75mm²) med kontakter.

DSCF1597Small_zpsec379e4d.JPG

Så upp till bevis.

Volymen på samma nivå som med referenskabeln." SKRUVA NER", skreks det från de övriga deltagare i soffan.
Det låter för djä____t, har du kopplat rätt, eller är det damm på stiftet?
Kontroll. Ja, det var rätt kopplat och nålen var ren.

Ljudbilden krympte ihop så att den hade fått plats i en bajamaja, basen blev bummlig med total avsaknad av detaljer och nyanser. Diskanten orkade inte längre upp än till 3:e våningen av 5, och den som var där, hade jag hellre varit utan. Så länge signalen inte var för komplex, lät mellanregistret OK, men när det hettade till sträckte man sig snabbt efter fjärren.
Ingen höjdare i mina (eller de andras) öron.

Kan det ha varit biltemas banankontakter som förstörde allt, eller att lampsladden var inte inspelad? :)
Vi orkade inte lyssna igenom alla 6 låtarna.

Näste man till rakning.

DSCF1596Small_zpsbd2c4a97.JPG

EKK 4x1,5mm²

Av samma orsak som för föregående kabel, kände vi att EKK måste vara med i testen. EKK har ju i vissa läger uppnått en närmast religiös status, så upp till bevis även här. (En av deltagarna förespråkar EKK framför allt annat han lyssnat på tidigare.)

Samma volym som tidigare, samma låtar.
Det lät betydligt bättre än med lampsladden. Basen fick en bättre kontroll, diskanten kom till våning 4 och mellanregistret höll sig hyfsat på mattan även när det "stökade" till sig. Detaljåtergivningen hade väl lite övrigt att önska i förhållande till referensen, man kunde höra att det var något där, men inte riktigt vad. Höjd, bredd och djup hade en bra bit kvar till referensens nivå, men placeringen var förvånande bra. (Även vår EKK-fanatiker fick ge sig.)

Juryn enades om följande utslag: "EKK är gjord för att mata vägguttag, element, belysning o.s.v, använd den till det." Den är absolut ingen katastrof, (som lampsladden) men den når inte upp till referensens nivå och därför är den ointressant för min del.

De EKK-kablar som användes i testen var kontakterade med Furutech FP-202 (Rodium) och väl inspelade.

Och nu till utmanaren.

2013-02-28163848Small_zps9df8df1e.JPG

Nordost Valhalla.

Kanske inte i samma prisgrupp som de övriga. :blush

Väldigt bångstyrig kabel och betydligt struligare än EKK. Inga pluspoäng på handhavandet i min miljö.

DSCF1594Small_zpsae7d8e6f.JPG

Valhallan var utrustad med spadar i båda ändar, så det tog lite längre tid.

Samma volym, samma 1:a låt.
Jag tror inte att jag använt begreppet "haksläpp" tidigare, men här var det på sin plats. Det tog inte mer än 10 sekunder för att konstatera att här har det hänt något drastiskt.
Vilken närvaro, holografiskt är ingen överdrift. Musiken spelades med en sådan självklarhet och lätthet att vi bara tittade på varandra. Vilken botten, nu fanns det som jag saknade med min befintliga MarcusCables. För första gången kunde jag höra exakt hur basisten spelade, inte bara att. Höjd, bredd och djup är helt outstanding, aldrig har väl soundstage varit så upplyst och detaljerad in i minsta vrå.
Samtliga i soffan satt ljudlösa och lyssnade även efter det att 1:a testlåten hade tystnat. Skivan fick spela tills den tog slut.
När skivan tystnat satt alla kvar, tysta, en lång stund.

Efter att vi lyssnat igenom samtliga testlåtar var det dags för fika och en summering.

*Gubbe1: "Jag trodde inte det var möjligt att byte av högtalarkabel kan förändra hela anläggningens attityd så mycket. Det låter helt fantastiskt. Hur kan de skithögtalarna leverera detta?"

*Gubbe2 (f.d. EKK fanatikern): "Vad kostar den?" X 000:- svarade jag. "Det är den värd", var hans svar.

*Tanten (min fru):"Det var kul att höra hur bra alla prylar du köpt ska låta, köp dem?"

*Min egen slutsats: Jag vet att det är förkastligt att låna hem och testa något som man inte kan köpa, men jag var övertygad om att det skulle vara meningslöst med Valhalla i min anläggning.

Jag hoppades egentligen att testen skulle bevisa det, men det är bara att bita ihop och inse fakta, förbättringen blev gigantisk. Hittills har ingen kabel varit i närheten av vad Valhallan presterar. (En test med NO Heimdall gjordes några dagar senare, det var ett steg i samma riktning, men bara halvvägs.)

Jag misstänker att det blir ett par Valhalla, frugan har lovat att sponsra.
Till de som anser att det inte är någon hörbar skillnad mellan högtalarkablar:
Har ni jämfört med en "riktig" kabel i er anläggning?

Om inte, gör det. Inte motsvarande kabel av annat fabrikat, utan en helt annorlunda modell/konstruktion.
Har ni redan gjort det, och fortfarande inte hör någon skillnad, så kommer några tips. ;)

Prova det här,
det kan också vara dags att byta,
eller skicka.

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest Musicus

Kult å lese, jo det er forskjeller, kanskje en slik neste gang da? iaf, opplevde forskjeller så her er jeg helt med :mm:

HAdde en lignende iópplevelse her i sommer, NO har (bevisst) ikke vært på min radar hva kabling angår av to grunner, men fikk testet denne av en kompis og det var noe som smakte, riktig bra var det :mm: :mm:

En kombinasjon mange kanskje ville dra seg for å sette sammen, inkl meg , før jeg testet det selv vil si ;)

L1010908.jpg

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Jag tror på kombinationen nordost vallhalla/s.r galileo.Den skulle funka ypperligt tror jag.Har läst några tester på nätet med Galileo där de föredrog Vallhalla/galileo före Odin utan.

Ska kolla om jag kan hitta den.

Hittade den.Men det var från S.R själva.Hmm,då kan det bli lite svårt med trovärdigheten.Men jag kan gå i god för Galileo hur som hellst :):blush .Länk

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

en shoot-out med lite värdigare motståndare hade kanske varit än mer intressant :)

Tycker du det var ojämn konkurrens? :D

Jag håller med, men det är kanske inte alla som gör det.

Jag tror på kombinationen nordost vallhalla/s.r galileo.Den skulle funka ypperligt tror jag.Har läst några tester på nätet med Galileo där de föredrog Vallhalla/galileo före Odin utan.

Galileo är ett nytt begrepp för mig. Det ska bli kul att läsa om något okänt.

Testa med Valhalla RCA eller XLR också. Det kan göra ännu mer...

Jag har tyvärr inte fått möjligheten att testa Valhalla's signalkablar, ännu. En Valhalla XLR mellan riaa-steg och försteg står högt på "testa listan".

Ja Nordosts finare kablar har helt klart något speciellt som är väldigt svårt att uppnå på annat sätt ;)

Jag hade också Valhalla på test ett tag nyligen och att gå ner till Frey igen var en aning jobbigt minst sagt.

Jag har inte fått möjligheten att testa NO Frey. Är det stor skillnad mot Valhalla?

61kkr på Reference Audio!

Say no more!

Ja, prislappen är avskräckande, men som kompisen sa, "Det är den värd".

Jag satsar på begagnat. Jag behöver 3m (nypris 79000:-)

Link to comment
Share on other sites

Ja det är stor skillnad, Valhalla är en mycker mer fullvuxen kabel på all sätt. Högtalarna spelade bas som dom aldrig har spelat förut och det var mer tyngd i allting samtidigt som det var mer värme och upplösning uppåt.

Däremot har jag inte testat den nya Frey2, den kanske kommer närmare.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Nordosts klara och öppna presentation som är genomgående i sortimentet. Vad som tillkommer i de dyrare kablarna mer och mer är ffa mer botten i ljudbilden. Det blir större och mäktigare.

Att testet jämför helt olika prisnivåer tycker jag bara är intressant för att belysa vilka enorma skillnader det är mellan tydligt olika prisnivåer. Bra att börja så. Sedan kan man gå in på finskillnader i samma prestanda nivåer för att avgöra vad som passar en bäst.

Vill du krångla till det kan du ju jämföra kablar i samma härad som Valhalla och se vad som händer och vad du gillar bäst i ditt system och med dina öron.

Link to comment
Share on other sites

Galileo är ett nytt begrepp för mig. Det ska bli kul att läsa om något okänt.

Galileo funkar som en slags strömrenare på högtalarkablarna.Jag var skeptisk tills jag fick testa.

Det roliga med den är att den förbättrar ALLT på ett för mig dramatiskt sätt.När jag skaffade mina

nya högtalarkablar så visst var de bättre än de förra jag hade (som var bra).Men jag är övertygad om

att jag med lätthet skulle välja Synergistics billigare kabel och Galileo än en dyrare utan.Det är en no brainer.

Har du möjlighet att testa en så gör det!Men var beredd på utgiften.

Link to comment
Share on other sites

Kul test Peo!

Jag "vågade" inte låna hem varken Frey eller Valhalla, så det fick bli Heimdall där hemma ;)

Men då vet jag att jag kan förbättra min anläggning ytterligare när ett par beg Valhalla dyker upp :)

Det ska man inte vara säker på. Prova först,det kan förändra balansen i din setup på ett sätt du kanske inte tycker om.

Link to comment
Share on other sites

Men är du säker på om du inte har blivit drabbad av placeboeffekt? Alltså Valhalla jättedyr o då måste den vara bra. Har ni testat som här? Experterna testar

JA, jag är helt övertygad om att jag inte har blivit drabbad av placeboeffekt och 2 av 4 deltagare var helt övertygade (innan testen) att det inte skulle vara någon större skillnad. De var helt bedrövade när vi var klara. Deras verklighetsuppfattning (om kablar) hade fått sig en ordentlig törn.

Resultatet gynnade inte mig heller, jag hade önskat att skillnaden varit mindre i förhållande till min gamla kabel. Jag var ute efter en betydligt billigare kabel från början, men fick möjlighet att testa en Valhalla. Hade inte du nappat på det erbjudandet?.

Angående priset:

Jag lyssnar minst 5 timmar/vecka på musik, det ger 260 timmar/år. Låt oss säga att jag behåller kabeln i 3 år så blir det 780 timmar. Om jag köper en ny Valhalla för 78 kkr blir det 100 kr/timme.

Jag använder min motorcykel 50-70 timmar/säsong, försäkringen överstiger 7000 kr/år. Det blir en högre timpeng än på kabeln. Om jag säljer kabeln efter 3 år får jag minst 1/3 av nypriset för den.

Jag tycker inte det blir så dyrt, det är bara en fråga om hur man ser på det och hur man prioriterar.

Blindtester är definitivt fel metod för mig, framför allt när det gäller kablar, jag lyssnar oftast under en betydligt längre tid, byter tillbaka och lyssnar igen, gärna ett par gånger.

Testen som genomfördes med Valhallan var både oplanerad och ovetenskaplig, men resultatet behöver inte granskas med lupp för att se skillnaden. Det syns från månen.

Lampsladden var en katastrof, EKK var betydligt bättre, min gamla kabel slog EKK med ett par rejäla steg och Valhallan hade redan duschat och åkt hem när de andra gick i mål.

Valhallan sitter fortfarande kvar och det spelas så ofta jag hinner, till helgen tänkte jag byta tillbaka till mina gamla kablar igen.

Frugan är helt lyrisk, hon gillar verkligen det "nya" ljudet.

Jag återkommer med resultatet.

Jag begriper inte varför det ska vara så svårt att köpa att vissa faktiskt hör skillnaden mellan olika kablar.

Att alla inte hör/vill höra eller överhuvudtaget bryr sig om skillnaden är helt OK för mig, men snälla ........

Jag är i total avsaknad av bollkänsla, jag kan inte vissla och definitivt inte sjunga, men höra skillnad på kablar kan jag.

Varför tror du att jag skulle påverkas av prislappen på Valhallan mer än av prislappen på EKK?

Högt pris / låg prestanda imponerar inte på mig, snarare tvärtom.

Jag förstår att DU inte litar på MINA öron, men jag har levt med dem i över 50 år så jag vet vad de går för. Jag litar på dem till 100%.

Om mina öron tycker det låter bättre, så är det så.

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

JA, jag är helt övertygad om att jag inte har blivit drabbad av placeboeffekt och 2 av 4 deltagare var helt övertygade (innan testen) att det inte skulle vara någon större skillnad. De var helt bedrövade när vi var klara. Deras verklighetsuppfattning (om kablar) hade fått sig en ordentlig törn.

Resultatet gynnade inte mig heller, jag hade önskat att skillnaden varit mindre i förhållande till min gamla kabel. Jag var ute efter en betydligt billigare kabel från början, men fick möjlighet att testa en Valhalla. Hade inte du nappat på det erbjudandet?.

Angående priset:

Jag lyssnar minst 5 timmar/vecka på musik, det ger 260 timmar/år. Låt oss säga att jag behåller kabeln i 3 år så blir det 780 timmar. Om jag köper en ny Valhalla för 78 kkr blir det 100 kr/timme.

Jag använder min motorcykel 50-70 timmar/säsong, försäkringen överstiger 7000 kr/år. Det blir en högre timpeng än på kabeln. Om jag säljer kabeln efter 3 år får jag minst 1/3 av nypriset för den.

Jag tycker inte det blir så dyrt, det är bara en fråga om hur man ser på det och hur man prioriterar.

Blindtester är definitivt fel metod för mig, framför allt när det gäller kablar, jag lyssnar oftast under en betydligt längre tid, byter tillbaka och lyssnar igen, gärna ett par gånger.

Testen som genomfördes med Valhallan var både oplanerad och ovetenskaplig, men resultatet behöver inte granskas med lupp för att se skillnaden. Det syns från månen.

Lampsladden var en katastrof, EKK var betydligt bättre, min gamla kabel slog EKK med ett par rejäla steg och Valhallan hade redan duschat och åkt hem när de andra gick i mål.

Valhallan sitter fortfarande kvar och det spelas så ofta jag hinner, till helgen tänkte jag byta tillbaka till mina gamla kablar igen.

Frugan är helt lyrisk, hon gillar verkligen det "nya" ljudet.

Jag återkommer med resultatet.

Jag begriper inte varför det ska vara så svårt att köpa att vissa faktiskt hör skillnaden mellan olika kablar.

Att alla inte hör/vill höra eller överhuvudtaget bryr sig om skillnaden är helt OK för mig, men snälla ........

Jag är i total avsaknad av bollkänsla, jag kan inte vissla och definitivt inte sjunga, men höra skillnad på kablar kan jag.

Varför tror du att jag skulle påverkas av prislappen på Valhallan mer än av prislappen på EKK?

Högt pris / låg prestanda imponerar inte på mig, snarare tvärtom.

Jag förstår att DU inte litar på MINA öron, men jag har levt med dem i över 50 år så jag vet vad de går för. Jag litar på dem till 100%.

Om mina öron tycker det låter bättre, så är det så.

/Tomas

Du har helt rätt inställning!

Vem skall avgöra om du hör en skillnad? Jo självklart du själv som dagligen lyssnar på ditt system och kan dina favoritlåtar utan och innan. Långtidstest med den utgångspunkten är enligt min uppfattning den urvalsmetod som fungerar bäst i långa loppet.

Det är också så att du i ett långtidstest kan göra bättre utvärdering än korta sk blindtest. Åtminstående jag fungerar så att jag jobbar mig ner i musiken och klangernas olika detaljer och efter ett tag så upptäcker man nya "ljud" som vid en kortare lyssning går förlorad.

Belackare finns i alla läger men i grunden handlar det sannolikt om ren avund.

Kul att upptäcka nya egenskaper och kvaliteter i ett system, med nya komponenter!

Lycka till med dina kabeltest!

Calm

Link to comment
Share on other sites

JA, jag är helt övertygad om att jag inte har blivit drabbad av placeboeffekt och 2 av 4 deltagare var helt övertygade (innan testen) att det inte skulle vara någon större skillnad. De var helt bedrövade när vi var klara. Deras verklighetsuppfattning (om kablar) hade fått sig en ordentlig törn.

Resultatet gynnade inte mig heller, jag hade önskat att skillnaden varit mindre i förhållande till min gamla kabel. Jag var ute efter en betydligt billigare kabel från början, men fick möjlighet att testa en Valhalla. Hade inte du nappat på det erbjudandet?.

/Tomas

Man kan tycka att det är synd att behöva köpa en dyr kabel. Men jag gratulerar dig till denna insikt. Det gör att du kan gå ännu djupare in i musiken och utforska musikalitet på ett högre plan.

Din upplevelse har jag också själv tveklöst motvilligt fått erkänna för mig själv Nu är det en sådan självklar sanning att jag nästan blir arg på de som hävdar att det inte är skillnad. Jag accepterar dock att de kanske inte kan höra skillnad, men eftersom väldigt många kan höra skillnad betraktar jag det som en sanning att det är en skillnad.

Kan det vara som med färger? Vissa är mer eller mindre färgblinda. Kan man vara mer eller mindre ljudblind? Ja, troligen. .Trots det kan man ju gilla musik eller färger och former mm. Men upplevelserna blir olika.

Jag har också ofta testat med vänner. Min erfarenhet är att mina kompisar som är är musikintresserade och lyssnar aktivt hör skillnad på kablar.

Jag tror i många fall förmågan att höra skilnad beror på hur man vanligen lyssnar. De som lyssnar aktivt och engagerat på musik, som sitter koncentrerat och går in i musiken är ofta bättre på det än de som "diggar" musik som baggrunds musik. Lyssningserfarenheten är viktig.

Link to comment
Share on other sites

@Tomas!

Min erfarenhet är att kontakterna spelar stor roll. Av dina bilder ser mqn att kontakteringen skiljer sig åt.

Har du kvar din gqmla kabel o EKKn? Det kunde ju vara en rolig lyssning att jämföra med bättre kontakter tex Ixos som du löder för att undvika oxidering.

Skillnaderna hade antagligen blivit ännu större vid långtidslyssning, tror jag.

Link to comment
Share on other sites

sprudel said:
@Tomas!

Min erfarenhet är att kontakterna spelar stor roll. Av dina bilder ser mqn att kontakteringen skiljer sig åt.

Har du kvar din gqmla kabel o EKKn? Det kunde ju vara en rolig lyssning att jämföra med bättre kontakter tex Ixos som du löder för att undvika oxidering.

Skillnaderna hade antagligen blivit ännu större vid långtidslyssning, tror jag.

Min gamla kabel (MarcusCables Black Silver Maestro) har jag kvar, den är kontakterad med Monacor banankontakter av silver i ena änden och ganska minimala gafflar i andra änden, även de från Monacor och av silver.

DSCF1595Small_zpsd670fcd9.JPG

Samtliga kontakterna är lödda.
"EKK-fanatikern's" kablar är snart till förfogande, han har köpt ett par NO Heimdall. Han lånade de som jag testade och efter 3 dagar var han såld. "Det blir väl ingen Mallorca semester i år heller" var hans kommentar.

Även den största fanatikern går att omvända, om han bara vågar öppna sina sinnen. Livet blir kanske lite enklare om man redan har bestämt sig hur saker och ting är, men att upptäcka och att lära sig nya saker är den stora drivkraften i MITT liv.

Jag är klart medveten om att kontakterna spelar stor roll, så det varit intressant att testa hans EKK med andra kontakter. Jag har inte lyssnat på EKK med andra kontakter än de Furutech-kontakter som han använder (de är skruvade med crimpta ändhylsor), jag tror inte att skillnaden skulle bli astronomisk, men vem vet.

Man ska inte ta något för givet, som sagt.

En test kommer att ske om tid finnes, i så fall återkommer jag med resultatet.

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Jag har också ofta testat med vänner. Min erfarenhet är att mina kompisar som är är musikintresserade och lyssnar aktivt hör skillnad på kablar.

Jag tror i många fall förmågan att höra skilnad beror på hur man vanligen lyssnar. De som lyssnar aktivt och engagerat på musik, som sitter koncentrerat och går in i musiken är ofta bättre på det än de som "diggar" musik som baggrunds musik. Lyssningserfarenheten är viktig.

Musiklyssning är precis som all annan aktivitet, något man kan träna upp och bli bättre på. Om ni följer Amorinas tråd så förstår man säkert hur stor skillnaden är mellan en som yrkesmässigt sysslar med pianomusik både som utövare, instrumenttekniker och inspelningsledare. Att göra analyser av lyssningar på den nivån är inget som kommer med bröstmjölken, utan är ett mödosamt lärande.

Vissa har absolut gerhör dvs kan plocka en ton utan hjälpmedel, de flesta kan nog med träning komma dithän men det kräver idog träning. Så olika förutsättningar leder till olika färdigheter men kan tränas upp till en hög nivå.

Calm

Edit felstavning.

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Edit: hoppsan, trodde jag var i en annan tråd. Jag flyttar det jag skrev till rätt tråd.

Angående placebo och inte placebo. Jag har googlat länge och väl på forumen och konstaterat att de flesta med insikt i hur både teknik och musik fungerar också känner till att det faktiskt går att förändra ljud med hjälp av kablar. Många kablar som säljs nuförtiden har dessutom filter som definitivt påverkar. Sedan är det upp till var och en att bestämma sig om man vill betala för det eller inte.

Edited by JockeX
Link to comment
Share on other sites

JA, jag är helt övertygad om att jag inte har blivit drabbad av placeboeffekt och 2 av 4 deltagare var helt övertygade (innan testen) att det inte skulle vara någon större skillnad. De var helt bedrövade när vi var klara. Deras verklighetsuppfattning (om kablar) hade fått sig en ordentlig törn.

Resultatet gynnade inte mig heller, jag hade önskat att skillnaden varit mindre i förhållande till min gamla kabel. Jag var ute efter en betydligt billigare kabel från början, men fick möjlighet att testa en Valhalla. Hade inte du nappat på det erbjudandet?.

Angående priset:

Jag lyssnar minst 5 timmar/vecka på musik, det ger 260 timmar/år. Låt oss säga att jag behåller kabeln i 3 år så blir det 780 timmar. Om jag köper en ny Valhalla för 78 kkr blir det 100 kr/timme.

Jag använder min motorcykel 50-70 timmar/säsong, försäkringen överstiger 7000 kr/år. Det blir en högre timpeng än på kabeln. Om jag säljer kabeln efter 3 år får jag minst 1/3 av nypriset för den.

Jag tycker inte det blir så dyrt, det är bara en fråga om hur man ser på det och hur man prioriterar.

Blindtester är definitivt fel metod för mig, framför allt när det gäller kablar, jag lyssnar oftast under en betydligt längre tid, byter tillbaka och lyssnar igen, gärna ett par gånger.

Testen som genomfördes med Valhallan var både oplanerad och ovetenskaplig, men resultatet behöver inte granskas med lupp för att se skillnaden. Det syns från månen.

Lampsladden var en katastrof, EKK var betydligt bättre, min gamla kabel slog EKK med ett par rejäla steg och Valhallan hade redan duschat och åkt hem när de andra gick i mål.

Valhallan sitter fortfarande kvar och det spelas så ofta jag hinner, till helgen tänkte jag byta tillbaka till mina gamla kablar igen.

Frugan är helt lyrisk, hon gillar verkligen det "nya" ljudet.

Jag återkommer med resultatet.

Jag begriper inte varför det ska vara så svårt att köpa att vissa faktiskt hör skillnaden mellan olika kablar.

Att alla inte hör/vill höra eller överhuvudtaget bryr sig om skillnaden är helt OK för mig, men snälla ........

Jag är i total avsaknad av bollkänsla, jag kan inte vissla och definitivt inte sjunga, men höra skillnad på kablar kan jag.

Varför tror du att jag skulle påverkas av prislappen på Valhallan mer än av prislappen på EKK?

Högt pris / låg prestanda imponerar inte på mig, snarare tvärtom.

Jag förstår att DU inte litar på MINA öron, men jag har levt med dem i över 50 år så jag vet vad de går för. Jag litar på dem till 100%.

Om mina öron tycker det låter bättre, så är det så.

/Tomas

Hej håller nog mest med dig. Om jag skulle vilja testa Valhallan? Utan tvekan, den och Transparants bästa, även om det hade varit overkill för min anläggning. Men visst är farbror Mats nyfikenhttp :)
Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
JA, jag är helt övertygad om att jag inte har blivit drabbad av placeboeffekt och 2 av 4 deltagare var helt övertygade (innan testen) att det inte skulle vara någon större skillnad. De var helt bedrövade när vi var klara. Deras verklighetsuppfattning (om kablar) hade fått sig en ordentlig törn.

Resultatet gynnade inte mig heller, jag hade önskat att skillnaden varit mindre i förhållande till min gamla kabel. Jag var ute efter en betydligt billigare kabel från början, men fick möjlighet att testa en Valhalla. Hade inte du nappat på det erbjudandet?.

Angående priset:

Jag lyssnar minst 5 timmar/vecka på musik, det ger 260 timmar/år. Låt oss säga att jag behåller kabeln i 3 år så blir det 780 timmar. Om jag köper en ny Valhalla för 78 kkr blir det 100 kr/timme.

Jag använder min motorcykel 50-70 timmar/säsong, försäkringen överstiger 7000 kr/år. Det blir en högre timpeng än på kabeln. Om jag säljer kabeln efter 3 år får jag minst 1/3 av nypriset för den.

Jag tycker inte det blir så dyrt, det är bara en fråga om hur man ser på det och hur man prioriterar.

Blindtester är definitivt fel metod för mig, framför allt när det gäller kablar, jag lyssnar oftast under en betydligt längre tid, byter tillbaka och lyssnar igen, gärna ett par gånger.

Testen som genomfördes med Valhallan var både oplanerad och ovetenskaplig, men resultatet behöver inte granskas med lupp för att se skillnaden. Det syns från månen.

Lampsladden var en katastrof, EKK var betydligt bättre, min gamla kabel slog EKK med ett par rejäla steg och Valhallan hade redan duschat och åkt hem när de andra gick i mål.

Valhallan sitter fortfarande kvar och det spelas så ofta jag hinner, till helgen tänkte jag byta tillbaka till mina gamla kablar igen.

Frugan är helt lyrisk, hon gillar verkligen det "nya" ljudet.

Jag återkommer med resultatet.

Jag begriper inte varför det ska vara så svårt att köpa att vissa faktiskt hör skillnaden mellan olika kablar.

Att alla inte hör/vill höra eller överhuvudtaget bryr sig om skillnaden är helt OK för mig, men snälla ........

Jag är i total avsaknad av bollkänsla, jag kan inte vissla och definitivt inte sjunga, men höra skillnad på kablar kan jag.

Varför tror du att jag skulle påverkas av prislappen på Valhallan mer än av prislappen på EKK?

Högt pris / låg prestanda imponerar inte på mig, snarare tvärtom.

Jag förstår att DU inte litar på MINA öron, men jag har levt med dem i över 50 år så jag vet vad de går för. Jag litar på dem till 100%.

Om mina öron tycker det låter bättre, så är det så.

/Tomas

:D ..

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Livet blir kanske lite enklare om man redan har bestämt sig hur saker och ting är, men att upptäcka och att lära sig nya saker är den stora drivkraften i MITT liv.

/Tomas

Der (det av meg understreket) tror jeg du er ubehagelig nær en sannhet for visse :icon_smile_cool: ....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...