Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått för mig att det är rätt mkt ingenjörer som är kabelskeptiker.Är jag fel ute så ber jag om ursäkt på förhand.

Är det på det viset så ger de mig huvudvärk både på jobbet och på fritiden.. ;):blush:black:

• Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted
Har fått för mig att det är rätt mkt ingenjörer som är kabelskeptiker.Är jag fel ute så ber jag om ursäkt på förhand.

Är det på det viset så ger de mig huvudvärk både på jobbet och på fritiden.. ;):blush:black:

Och de som följer sin Ingenjör ;)

Posted

Jag är beteendevetare och är kabelskeptiker. Jag har lagt många slantar på kablar genom åren och tycker att det behövs anständiga kablar. Samtidigt delar jag inte de kraftiga omdömen som ofta kablar ges typ "enorma skillnader". Mina erfarenheter kommer framför allt från Transparent, Siltech och Cardas och delvis från Nordost.

Posted
Och de som följer sin Ingenjör ;)

Själv är jag ingenjör och tyvärr "yrkesskadad" av detta. Varje påstående utan verfikation är ett tomt påstående. Men, det var inte det jag skulle säga ... utan jag har själv kommit till insikt att våra sinnen bedrar oss grovt. Syn, smak, lukt, känsel och hörsel är så lättlurade att man häpnar ...

Störst njutning av musik kommer av att stimulera alla sinnen på samverkande sätt. Det ser bra ut, smakar bra, luktar gott, känns bra och ... hörs ännu bättre än om bara hörseln var med på tåget.

Så jag tar gärna en god kopp kaffe när jag bänkar mig framför rörförstärkarna och ser glöden värma upp rummet ... kablarna har kommit i skymundan hos mig! ;)

Posted
Många kablar som säljs nuförtiden har dessutom filter som definitivt påverkar. Sedan är det upp till var och en att bestämma sig om man vill betala för det eller inte.

Hela kabeln fungerar som ett filter. Med eller utan filter ;)

Som jag ser på det hela vill jag nog tuna min anläggning så lite det går med kabeln. ATT den skall påverka så lite som möjligt är mitt mål. Detta är ju mkt svårt så klart. Vad är vad? Men jag tror att om kabelns filtereffekt ökar tappar man upplösning och dynamik/microdynamik och därmed realism i presentationen. Det kan ju bli en skön ljudbild men knappast mer rätt. Upplever jag mer dynamik samt ökad upplösning tror jag kabelns påverkan är mindre.

Posted

Som svetsare så har många eder svurits (och inga av dem goda) pga de stora flertalet konstruktörer som inte kan göra korrekta konstruktionsritningar.De kan inte placera ut korrekta vyer.Det är helt omöjligt att måttsätta på ett rationellt och lättförståerligt sätt.Detta har jag sett under många år och allt för ofta.För mig har ordet konstruktör fått en dålig klang.Därav min "yrkesskadade" skepsis.

Vi uppfattar alla kablarnas betydelse annorlunda.Jag ska inte försöka övertyga andra om mina ideer och erfarenheter.Den resan är upp till en och envar.Det respekterar och uppmuntrar jag.

Posted
Jag är beteendevetare och är kabelskeptiker. Jag har lagt många slantar på kablar genom åren och tycker att det behövs anständiga kablar. Samtidigt delar jag inte de kraftiga omdömen som ofta kablar ges typ "enorma skillnader". Mina erfarenheter kommer framför allt från Transparent, Siltech och Cardas och delvis från Nordost.

Jag har heller aldrig upplevt de "enorma skillnader" mellan olika kablar som ofta målas upp i HiFi-magasin, men även på forum likt detta. Jag använder vad som i vissa kretsar skulle kallas "dyrkablar" men de är dock inte de dyraste från respektive märke. När jag jämfört "bättre kablar" upplever jag att skillnaderna (som nödvändigtvis inte behöver vara positiva) blir mindre och mindre ju högre upp i kabelhierarkin man kommer.....precis som med förstärkare, högtalare, etc ;)

Posted
Jag har heller aldrig upplevt de "enorma skillnader" mellan olika kablar som ofta målas upp i HiFi-magasin, men även på forum likt detta. Jag använder vad som i vissa kretsar skulle kallas "dyrkablar" men de är dock inte de dyraste från respektive märke. När jag jämfört "bättre kablar" upplever jag att skillnaderna (som nödvändigtvis inte behöver vara positiva) blir mindre och mindre ju högre upp i kabelhierarkin man kommer.....precis som med förstärkare, högtalare, etc ;)

De största skillnaderna har för mig aldrig varit på högtalarkablarna.Något du känner igen?

Guest Musicus
Posted
...upplever jag att skillnaderna (som nödvändigtvis inte behöver vara positiva) blir mindre och mindre ju högre upp i kabelhierarkin man kommer.....

Mycket min erfarin med, mindre skillnader och større pris, men så er det, pris og prestanda henger ikke alltid ihop imo, og ikke når man ser hvilka fantasi priser noen kjør med, men igjen, det er opptil enhver å ta sine egne valg og prioriteringer, men forskjeller? ja absolutt, imo selvsagt ;)

mvh

Posted
Men är du säker på om du inte har blivit drabbad av placeboeffekt? Alltså Valhalla jättedyr o då måste den vara bra. Har ni testat som här? Experterna testar

Jag tror absolut på placeboeffekten. Nu när det skrivs så mycket postivt om NO Valhalla tycker jag att mitt system med genomgående Valhallakablage (högtalarkablar, nätkablar och signalkablar) låter ännu bättre...!

;) / Ulf

Posted

För egen del kör jag inte med värstingskablar som jag ibland upplever lyfter fram diskantegenskaper som för mig inte upplevs som helt neutrala och naturliga. Jag har haft på prov en hel del kablar och den nuvarande setup:en är en blandning av olika märken och modeller som jag tycker harmonierar med övriga komponenter i systemet. Senaste tillskottet är Bibacord som tillverkat interconnecten mellan MSB:n och ASR:en på min beställning. En fantastisk kabel tillverkad av en entusiast med djupa metallurgiska kunskaper och intresse för musik. När jag pratade med honom på mässan härförleden så pratar han mycket om balans mellan olika material för att uppnå olika egenskaper i en kabel. Det är faktiskt en av de bästa kablar som jag testat någonsin, inklusive betydligt dyrare.

Precis som någon annan sagt så blir skillnaderna mindre och mindre ju mer man pillar i detaljer, men det är inte på något sätt konstigt. Det är som livemusik är i största allmänhet, dvs ett helhetsintryck som också kan spjälkas i detaler. Det är som jämförelsen med ett framväxande konstverk. Först görs bakgrunden i stora penseldrag och sedam blir detaljerna som sätter prägeln på verket, mindre och mindre. Ingen skulle komma på tanken att börja med detaljerna.

Calm

Posted (edited)

Jag har provat en del olika kablar, både DIY och köpeskabel. Jag har aldrig märkt enorma skillnader, natt och dag eller något av de kraftfulla uttryck på någon av dem som man ibland läser om gällande kabel. Ibland har man fått en känsla men inte mer.

Däremot har man en kostsam anläggning i övrigt och estetiskt tilltalande måste det ju ändå kännas bra med en dyr kabel för är man i det läget har man förmodligen råd med den utan att leva på vatten och bröd. Och en hobby ska kosta pengar...

Jag måste säga, jag tycker det är i princip lika fånigt där man ofta läser hur "billigt" x kostar och varför man ska köpa y då x är mycket billigare och fungerar lika bra.

Edited by mangew
Posted

I från början använde jag de kablar som följde med apparaterna och som högtalarkablar var det lampsladdar som gällde. Men så en dag så blev jag varse om att det gick att få bättre ljud om man kopplade in "specialkablar för audio", sagt och gjort! Resan om kablars vara eller inte vara, bättre eller sämre började. Ju bättre lyssnare jag blev desto mer förstod jag att kablar påverkar ljudet. Över tid så provades det en hel del märken (lånade kablar mest) i segmentet lite bättre än lampsladd och upp till kanske 10K klassen. Jag var inte nöjd med resultatet av bytena varje gång men jag var glad för erfarenheten jag fick. Under den här tiden så byttes det också elektronik och det blev bättre ljud som kom ut ur högtalarna varje gång ett byte skett (annars vore det konstigt ;) ). Jag lärde mig under resan att mina bra kablar inte alltid passade den nya elektroniken och inte heller kunde leverera mitt ljudideal. Det blev mer testande och så småningom så fick jag tag på ett par HT-kablar av märket TaraLabs ISM The One SW för ett i sammanhanget bra pris, men attans så dyrt för plånboken. De kopplades in och det var då jag jag bestämde mig för att koppla ihop hela anläggningen med kablar från samma tillverkare. Rätt eller fel? Jag har fram till dags datum inte ångrat det ställningstagandet, även om jag har haft andra kablar hemma för test och som ibland fått mig att tvivla? Eftersom de första intrycken ofta har varit att det låtit ännu bättre eller kanske rättare sagt annorlunda. Efter att ha kopplat tillbaka till de egna kablarna igen så blev jag lugn och trygg igen i mitt musiklyssnande och kunde konstatera att jag gillar mina kablar bäst. Så min filosofi om att ha samma märke rakt igenom hela anläggningen passar min elektronik och mina öron perfekt. Därmed inte sagt att de ännu dyrare kablarna i serien skulle vara sämre, säkert annorlunda och kanske bättre, jag vet inte för jag har aldrig testat.

Nu är de kablar jag använder inga sk. värstingkablar utan de håller sig kanske på den övre halvan prismässigt men låååååångt under de dyraste. Ljudmässigt så ligger det lååååångt över de billigaste och kanske straxt under de dyraste ;) - jag tror att tycke och smak är det som får råda för att avgöra ljudet och inte vad jag tycker. Det är kanske så att det är små nyanser som skiljer de åt och då är det bara en själv som kan avgöra vad man väljer.

Min Summa summarum: Låna hem och lyssna länge, byt tillbaka till dina egna och lyssna igen. Om du byter något i kjedjan så var inte säker på att din kabel passar in. Samma märke gör att du får en helhet i ljudet och minimerar risken för att något sticker ut. Att byta ut en kabel kan påverka negativt även om man vid första intryck tycker att man fått mer av något. Tålamodochlyssningserfarenhet, är ett bra tips för att finna sitt ideal tror jag.

Skrev detta alldeles nyss med blodet droppande från näsan och utan att korrekturläsa så ursäkta om det blev osammanhängande, syftningsfel o s v men jag tror jag fick fram det jag ville :D

Undrar om jag börjar bli förkyld eftersom näsan inte vill hålla tätt eller har jag sovit för lite? Hoppas på det sistnämnda för då kan jag lyssna på musik i helgen :D

/byZan

Posted
De största skillnaderna har för mig aldrig varit på högtalarkablarna.Något du känner igen?

Vid tidigare jämförelser var nog skillnaderna större på signalkabelsidan men med XLR tycker jag kanske att den blivit mindre :Thinking:

Den största skillnaden fick jag hursomhelst med nätkabeln SR A/C Master Coupler på slutsteget :) .

När jag köpte nya signalkablar tvekade jag mellan SR Accelerator och Precision Ref, som var två pinnar upp på stegen. Samtliga som jämfört de två modellerna hemma menade att skillnaden var betydligt större mellan de två modellerna som högtalarkablar än som IC´s. Fick aldrig möjlighet att jämföra själv så vi får väl ta uppgifterna med en skopa salt ;). Dessutom kan det motsatta gälla med andra kablar så som vanligt är det att prova själv som gäller....vilket inte alltid är det lättaste med vissa märken.

För egen del kör jag inte med värstingskablar som jag ibland upplever lyfter fram diskantegenskaper som för mig inte upplevs som helt neutrala och naturliga.

Jag vet de som tycker att Valhallan har lite för mycket av det goda uppåt medan andra, som synes, är väldigt nöjda med den.

Posted
Jag vet de som tycker att Valhallan har lite för mycket av det goda uppåt medan andra, som synes, är väldigt nöjda med den.

Ja i mitt system blev inte effekten så positiv, men då är jag speciellt känslig i det området.

Jag är övertygad att det är en alldeles förträfflig kabel och jag har hört många system som den fungerar bra i.

Men som sagt man har ibland olika ideal hur man vill att det skall låta. Inga problem med det.

Calm

Posted
Öhman svarar oss kolla i mitten så ser ni Öhmans svar.

Ursäkta en mindre vetande, men den här Öhman, vad är det för en lirare?

Hans namn dyker upp allt som oftast i olika trådar, oftast som någon form av representant för "sanningen".

I bland får man intrycket av sektledare eller profet, han verkar ha stort inflytande på många i alla fall.

OBS! Jag är inte ute efter något annat än att få veta vem han är, utan att behöva läsa igenom 100-tals inlägg.

Frågar man inte, får man inget veta.

/Tomas

Posted
Ursäkta en mindre vetande, men den här Öhman, vad är det för en lirare?

Hans namn dyker upp allt som oftast i olika trådar, oftast som någon form av representant för "sanningen".

I bland får man intrycket av sektledare eller profet, han verkar ha stort inflytande på många i alla fall.

OBS! Jag är inte ute efter något annat än att få veta vem han är, utan att behöva läsa igenom 100-tals inlägg.

Frågar man inte, får man inget veta.

/Tomas

Intervju med Öhman

Posted

Mats, det är en sak att du förföljer Öhman på faktiskt, så till den grad att du som en av mycket få lyckats bli avstängd där, men sluta med det här, och sluta att korsposta och länka dit.

Kort sagt, sluta upp med att vara en liten patetisk, trollande stalker.

Posted
Mats, det är en sak att du förföljer Öhman på faktiskt, så till den grad att du som en av mycket få lyckats bli avstängd där, men sluta med det här, och sluta att korsposta och länka dit.

Kort sagt, sluta upp med att vara en liten patetisk, trollande stalker.

Jag lovar, och förföljer inte Öhman på faktiskt numer. Bara skickade över vad han tycker om kablar och där stod lite hm kanske matnyttigt och intervjun med Ingvar.Inget stalkande alls. Det var det enda jag gjorde. Sedan vet jag inte om jag skall acceptera att du kallar mig vad som helst. :)
Posted
Öhman svarar oss kolla i mitten så ser ni Öhmans svar.

...Och vips dök hvudvärken upp. ;)

Lite trist kan jag tycka det är med en person som lägger sig som en stor,blöt filt över diskussionerna.

Han må vara kunnig,men med nästan 29K inlägg börjar jag ana en agenda.Och den är knappast dold...

Posted
Lite trist kan jag tycka det är med en person som lägger sig som en stor,blöt filt över diskussionerna.

Ännu tristare är väl att föra den diskussionen här? :?:

Posted
...Och vips dök hvudvärken upp. ;)

Han må vara kunnig,men med nästan 29K inlägg börjar jag ana en agenda.Och den är knappast dold...

Men Ingvar har väl ingen agenda han säljer ju bara bra högtalare o sprider sin kunskap, han har ju varit med länge o träffat många kända namn inom hihi.

Posted

Tack för länken Krima.

Intressant intervju.

Det verkar vara en påläst "gubbe" med mycket erfarenhet och många åsikter. Lite väl fasta ibland bara, tycker jag.

Jag kan förstå att han har fått många anhängare, han är väldigt övertygande i sitt sätt att framföra sitt budskap.

Många vilsna själar tyr sig till sådana, det ser vi bevis på dagligen (även historiskt).

Behovet/känslan av grupptillhörighet behöver inte nödvändigtvis vara negativt, många behöver kanske någon att hålla i handen som säger till när vi gör/tänker fel.

Nu förstår jag bättre varför namnet dyker upp så ofta, tack.

/Tomas.

Guest Musicus
Posted
Vilken tur!

Då vet vi precis hur vi skall förhålla oss, vi vilseförda själar som tror oss höra något i våra egna system!

Calm

Ja du verden, jeg kjenner meg også hedret, "profet" har talt, det må være sant :dead: ...

mvh