Jump to content

Recommended Posts

Guest Musicus
Posted
Behovet/känslan av grupptillhörighet behöver inte nödvändigtvis vara negativt, många behöver kanske någon att hålla i handen som säger till när vi gör/tänker fel.

/Tomas.

:D

mvh

• Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Jag har svårt att förstå att det inte skulle vara skillnad på kablar. Jag hör ju dessa skillnader ideligen. Men jag kanske har tomtar på loftet...

Jag hör 2 sorters skillnader.

1- Jag kan lyssna på enskilda ljud i instrument och bedöma om de är mer upplösta , ljusare , mörkare eller mer eller mindre dynamiska. Detta har jag klarat i de få blindtest jag provat, med kablar.

En bra förutsättning är dock att jag är van vid musiken och att det spelas på ett system jag känner väl.

Men det är något med blindtest jag inte blir klok på. Man missar nämligen en hel del. Ofta lyssnar man för lite och för koncentrerat på ett fåtal detaljer i ljudet och missar helheten och det leder oss in på punkt 2.

2- Om man tar hela den musikaliska och reproducerade produktionen där man mer avslappnat lyssnar till musikens innersta väsen och inte koncentrerar sig på detaljer så kan jag höra en ofta ännu större skillnad. Det har med totalupplevelsen att göra. Rymd, känsla, stämning, realism, närvaro och tajming är ord som jag tycker passar in. Dessa tar mer tid att sätta på plats. Men ack så mycket de ger när man upptäcker dem. Det är väl värt det. Går man sedan tillbaka blir det i förhållande till vad man upplevt platt tråkigt föga engagerande mm.

Punkt 1 handlar mer om teknik och är säkert mer teoretiskt och möjligt att förklara. Punkt 2 handlar om hantverk skulle jag tro. Finliret. Vi vet inte allt om hur en kabel och electricitet fungerar ännu.

Ibland är det lätt att göra ettor och nollor av världen och välja sida, hitta sina sanningar och argument som är svåra att knäcka pga stor vana att bemöta andra synpunkter. Men det behöver inte vara sanningen för det.

När jag sitter hemma och testar inte minst kablar och hör skillnader är jag mycket medveten om att min hjärna kan spela mig att antal spratt. Men jag upplever att jag fått stor vana vid detta nu och testar på ett sätt där jag känner mig mycket säker på vad jag hör. När jag testar på min helt tekniskt ointresserade fru som inte har en aning om vad jag kopplar i och ur får jag ju tydliga svar på skillnader från henne. Där förstår jag inte hur hon skulle påverkas med suggestion. För henne är det ju verkligen Blinda test.

När jag bytte en signalkabel utbrast min son som låg och spelade på laptopen i soffan, " Pappa vad hände det blev ju mycket mer bas..." Jag tyckte likadant utan att ha sagt det.

Hur var han utsatt för suggestion.

Självklart finns suggestion med i bilden i många fall och särskilt om man inte är medveten om dess effekt. Lika självklart finns det skillnader på kablars sätt att leverera välljud, som dessutom är klart hörbara.

Dessutom har vi som med mycket annat väldigt olika förutsättningar att lära oss höra detta. Och lyckliga Öhman inte kan och slipper höra det och därmed kan han lägga mer pengar på något annat.

Tillverkade han högtalare, Öhman? De har jag aldrig hört. Låter de bra?

En annan sak jag tycker mig förstå genom alla heta kabeltrådar är hur ffa de som är tveksamma till kabelskillnader inte kan acceptera de som upplever skillnaderna. De pratar om alla kabeltillverkare som lurar oss etc etc. Det är ju därför jag testar en massa för att avgöra själv vad jag tycker och vad jag hör. Jag accepterar de som inte tror på skillnaderna det är ju bara bara för dem. Det blir ju enklare om alla kablar låter samma på alla anläggningar.

Jag vill bli accepterad för att jag har guldöron som hör skillnaderna.

Posted
Jag vill bli accepterad för att jag har guldöron som hör skillnaderna.

Jag accepterar dina öron zenithhuggarn, dom är gyllne eller bör i alla fall förgyllas! ;)

(Jag har några block med bladguld som bara ligger, så vi fixar förgyllningen nästa gång vi brakar ihop!)

/ptr

Posted
@ Peo :77: .

Elegantaste diss jag läst.Du jobbar möjligtvis inte som diplomat?

20 år som lärare har kanske satt sina spår. :blush

/Tomas

Posted

Jag accepterar dina öron zenithhuggarn, dom är gyllne eller bör i alla fall förgyllas! ;)

(Jag har några block med bladguld som bara ligger, så vi fixar förgyllningen nästa gång vi brakar ihop!)

/ptr

Ja, absolut. Skulle vara riktigt snyggt tror jag, och passande. ;)

Posted
Öhman gör enligt många världens bästa högtalare. Åk hem till honom o provlyssna. Test på Ino pi 60

Det var ett litet skämt angående att om han inte hör skillnad på kablar, vilket är lätt, kan man ju undra hur han utvärderar sina högtalare ljudmässigt. Troligen bara mätningar. Det kanske går bra. Vad vet jag?

Guest Musicus
Posted (edited)
Öhman gör enligt många världens bästa högtalare. Åk hem till honom o provlyssna. Test på Ino pi 60

Och enligt andra många igjen, er dom inte verdens bäste, så er det bara, du hør ju "verdens bäste" hehe.......

mvh

Edited by Musicus
Posted

Om de är så fantastiskt bra, varför hör man ingenting om dessa "världens bästa högtalare" utanför faktiskt där jag gissar att samtliga av dessa "många" håller till?

Posted
Om de är så fantastiskt bra, varför hör man ingenting om dessa "världens bästa högtalare" utanför faktiskt där jag gissar att samtliga av dessa "många" håller till?

Sprudel is here! :)

Almen is here! :icon_smile_cool:

Det här är ett forum där man skriver, än så länge kan vi inte lyssna på det. Men har du vägarna förbi Götet får du gärna komma och lyssna. :)

Posted
Det här är ett forum där man skriver, än så länge kan vi inte lyssna på det. Men har du vägarna förbi Götet får du gärna komma och lyssna. :)

Du kan väll lägga upp en youtube-film från din mobil, det borde vara tillräckligt seriöst för att avgöra hur det låter! :tv18:

/ptr

Guest Musicus
Posted
Härlig stämning på Euphonia... :diss:

Nææh, ingen grunn å henge med nebbet, det er tross alt ett stykke kvar til visse andre forum, her kommer smilene igjen ;):) ...

mvh

Posted
På "visse andre forum" är det i alla fall raka rör, och inte ett fegt hyckleri.

Visste inte att Envägskommunikation var lika med raka rör.Tack för upplysningen.Hyckleri.Jo jag tackar jag.Back at Ya.

Guest Musicus
Posted
Visste inte att Envägskommunikation var lika med raka rör.Tack för upplysningen.Hyckleri.Jo jag tackar jag.Back at Ya.

:)

mvh

Posted
På "visse andre forum" är det i alla fall raka rör, och inte ett fegt hyckleri.

Jag följer vissa andra forum AA (AudioAficionado) i Nordamerika och HiFi Forum på våra breddgrader. I AA har jag inte stött på folk som inte accepterar andras åsikter och upplevelser. Euphonia tror jag är något lugnare än det kan vara på HiFi forum som jag följer ibland. Andra forum har jag ingen aning om vilka syftas på med "raka rör" (något bil, motorcykel eller båtforum ;) ) och feghyckleriforum är det Euphonia då?

Det har jag inte heller upplevt. Jag tycker Euphonia har en mycket bra nivå på diskusionerna generellt. I alla fall bland de som är aktiva och intresserade, men jag kanske är blåögd och naiv och omges av hycklare. Då kan det vara bra att få en förklaring så att man är med i matchen. Detta mottages tacksamt.

Tacksam också för "raka rör" i så fall så att jag förstår.

mvh Apexorca

Posted

Marknadsföring ... kanske.

Hur eller hur, jag har lyssnat till Öhmans "piP" och "Guru QM10". Det är imponerande hur bra de låter. Om jag förstått det rätt säljer Öhman sina Guru via "vanliga kanaler", dvs återförsäljare i olika länder. Dock känner jag inte till några butiker som säljer dem ...

Jag tror det ligger en del i detta varför högtalarna inte är mer kända än de borde vara.

Posted

Mycket retrokänsla över trådutvecklingen och den tycks återkomma med jämn perioditet. Krima, det är ju inte första gången du försöker skapa spänningar mellan forum och den här gången kör du förhoppningsvis ingen parallelltråd på faktiskt.se... :)

Gruppkonstellationer finns inom de flesta fritidsintressen - det är bara att acceptera.

Posted

Lite tråkig utveckling av tråden måste jag säga...

läste ett tag med stort intresse men när inläggen tenderar till att sakna förståelse för att de flesta av oss har

en viss grad av "gråstarr" så blir argumentationen och innehållet inte lika givande längre.

Nyansen av rött är inte alltid lika rosa i andras ögon ;)

Posted
Mycket retrokänsla över trådutvecklingen och den tycks återkomma med jämn perioditet. Krima, det är ju inte första gången du försöker skapa spänningar mellan forum och den här gången kör du förhoppningsvis ingen parallelltråd på faktiskt.se... :)

Gruppkonstellationer finns inom de flesta fritidsintressen - det är bara att acceptera.

Ok skall skärpa mig fast den länken du snappa upp är bara en gammal recension.

Posted

Vad jag tycker är viktigast på ett kvalificerat forum som detta är den kritiska analysen.

När det gäller utvärdering av system, produkter och musik så sitter mycket i betraktarens öga/öra. Men man kan efter lång träning utveckla en förmåga att själv utvärdera och bilda sig en uppfattning som blir mer och mer kvalificerad. Det gör att man också kan göra egna val utifrån sitt eget ljudideal och sitt eget sätt att lyssna på musik. I början av hifi-karriären så åkte man som en ping-pongboll mellan olika uppfattningar utifrån vad andra tyckte. Men någon stans på vägen fattades ett beslut att skall det bli något bra av det hela så får man nog bestämma sig själv hur man vill att det skall låta och inte lita på vad andra tycker. Det är mitt system och mitt lyssnande och det är det viktiga och sekundärt vad andra tycker. Till stöd för den egna uppfattningen kan man naturligtvis använda alla till buds stående expertis och utvärderingsmetoder. Men dessa experter kan faktiskt också ha egna preferenser om hur ljud borde låta, som inte alltid behöver stämma med min egen kritiska uppfattning. Vad är rätt eller fel?

Det finns ett antal utvecklare av produkter som tillverkar och säljer sina alster på en marknad och därmed vill locka köpare. Skillnaden i inställning hos dessa kan vara drivkraften. Vad vill jag bli ihågkommen för? En extremt bra produkt eller något som går att sälja i stora upplagor. Vad är viktigast för den personen? Pengar eller ära? Eller kanske båda?

När man kommit upp en bit i fråga om utrustning så blir den kritiska analysen än viktigare. Vad tycker jag? Är det här ett rätt kliv att ta? Skapar det en skillnad som är värt priset? Och är det en skillnad som utvecklar systemet eller befinner jag mig på oförändrad nivå ljudmässigt? Att utvärdera ny utrustning och komponenter är bland det roligaste man kan göra inom ramen för hobbyn. Ett tillräkligt långt test i den egna anläggningen brukar ofta leda till ett väl genomtänkt beslut. Fungerar det eller fungerar det inte? Är skillnaden tillräckligt stor för att det skall vara värt priset?

När det gäller kablar som denna tråd handlar om så är det förhållandevis enklare att testa. Man kan köpa kablar med returrätt på webben och testa i en vecka eller så. Hemköpslagen ger en laglig rätt att returnera om man inte är nöjd, inom 14 dagar. Det gäller Sverige i vart fall. Andra länder får man kolla i leveransvillkoren. På 14 dagar hinner man göra en egen kritisk analys och bedöma skillnaden. Och kablar gör skillnad, oberoende vad experter säger! Sedan är skillnaden mindre eller större. Men det är skillnad!

Jag har testat ganska mycket under årens lopp och är faktiskt outstanding expert på mitt eget system. Gilla det eller strunta i det!

För mig är mitt eget system och lyssning det viktigaste. Men tänk självständigt och strunta i vad andra tycker! Att åberopa experter som bevis på sanning duger inte! Då har man faktiskt givit upp den kritiska analysen.

Calm

Posted

Bra! Calm :41:

Du är duktig på att formulera dig.

Min egen utveckling från

"åkte man som en ping-pongboll mellan olika uppfattningar utifrån vad andra tyckte"
till
"Jag ........ är faktiskt outstanding expert på mitt eget system. Gilla det eller strunta i det!"
har tagit några år och kostat några kronor, men resan har varit fantastiskt rolig.

Med tiden har förutsättningarna för att utveckla både mig själv och anläggningen blivt mer gynsamma. Med tilltagande ålder förändras värderingar, mängden "ledig tid", ekonomi men framför allt självförtroendet att lita på sina egna omdömen.

Tråden handlar ju om ett av stegen i min och min anläggnings utveckling

När man kommit upp en bit i fråga om utrustning så blir den kritiska analysen än viktigare. Vad tycker jag? Är det här ett rätt kliv att ta? Skapar det en skillnad som är värt priset? Och är det en skillnad som utvecklar systemet eller befinner jag mig på oförändrad nivå ljudmässigt? Att utvärdera ny utrustning och komponenter är bland det roligaste man kan göra inom ramen för hobbyn. Ett tillräkligt långt test i den egna anläggningen brukar ofta leda till ett väl genomtänkt beslut. Fungerar det eller fungerar det inte? Är skillnaden tillräckligt stor för att det skall vara värt priset?
och du lyckades beskriva den proceduren perfekt.

Jag avslutar med ytterligare några av dina visdomsord.

För mig är mitt eget system och lyssning det viktigaste. Men tänk självständigt och strunta i vad andra tycker! Att åberopa experter som bevis på sanning duger inte! Då har man faktiskt givit upp den kritiska analysen.

Tack!

/Tomas

Posted
Och kablar gör skillnad, oberoende vad experter säger! Sedan är skillnaden mindre eller större. Men det är skillnad!

Jag har testat ganska mycket under årens lopp och är faktiskt outstanding expert på mitt eget system. Gilla det eller strunta i det!

Calm

Bra rutet!

Det är genom din setup som du ska ta till dig det musikaliska budskapet, du vet bäst själv när det fungerar som bäst.