sprudel Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Du kan väll lägga upp en youtube-film från din mobil, det borde vara tillräckligt seriöst för att avgöra hur det låter! /ptr Förstår inte riktigt hur du tänker här. Vill du utveckla? Quote
Timbre™ Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Ett tillräkligt långt test i den egna anläggningen brukar ofta leda till ett väl genomtänkt beslut. Fungerar det eller fungerar det inte? Är skillnaden tillräckligt stor för att det skall vara värt priset? Den viktiga tidsfaktorn igen och man skulle kunna säga att det föreligger en omvänd korrelation till energialstring av uppgraderingskaruseller... Quote
plundin™ Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Förstår inte riktigt hur du tänker här. Vill du utveckla? Du skrev såhär i inlägget innan min plumpa kommentar: Det här är ett forum där man skriver, än så länge kan vi inte lyssna på det. ..med hjälp av Youtube blir det just ett forum man kan lyssna på! Men jag var väll alldeles för subtil som vanligt! /ptr Quote
calm Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Bra! Calm Du är duktig på att formulera dig. Min egen utveckling från till har tagit några år och kostat några kronor, men resan har varit fantastiskt rolig. Med tiden har förutsättningarna för att utveckla både mig själv och anläggningen blivt mer gynsamma. Med tilltagande ålder förändras värderingar, mängden "ledig tid", ekonomi men framför allt självförtroendet att lita på sina egna omdömen. Tråden handlar ju om ett av stegen i min och min anläggnings utveckling och du lyckades beskriva den proceduren perfekt. Jag avslutar med ytterligare några av dina visdomsord. Tack! /Tomas Tack själv! Jag tror också att det handlar om mod och egen mognad. Att stå upp för en avvikande uppfattning och driva sin egen linje. Det kan vara nog så tufft när man är yngre. Calm Quote
new order Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Jag tror också att det handlar om mod och egen mognad. Att stå upp för en avvikande uppfattning och driva sin egen linje. Det kan vara nog så tufft när man är yngre. Calm Så är det nog.Med åren kommer modet att stå för det man tror på.Vissa har detta i sig redan tidigt,så inte i mitt fall. Men att ha varit avvikande på det sättet att man är hifi intresserad så har man fått lära sig det.Försöker någon idiotförklara en för sitt intresse så är det bara att vända på det hela mot deras egna intresse. Det brukar ta skruv... Quote
sprudel Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Du skrev såhär i inlägget innan min plumpa kommentar: ..med hjälp av Youtube blir det just ett forum man kan lyssna på! Men jag var väll alldeles för subtil som vanligt! /ptr OK! Det får acceptans som ursäkt! Quote
lockis Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Har själv Jps kablar som jag tycker är väldigt bra,Aluminata som signalkabel och Supercondukter 3 som högtlarkabel Deras nätkablar är överlag väldigt bra ochså Quote
new order Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 (edited) Har själv Jps kablar som jag tycker är väldigt bra,Aluminata som signalkabel och Supercondukter 3 som högtlarkabel Deras nätkablar är överlag väldigt bra ochså Testat mkt olika märken eller? Såg att du varit medlem här rätt länge och så få poster.Så nu kommer du inte undan! Edited March 16, 2013 by new order Quote
lockis Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 (edited) Testat mkt olika märken eller? Såg att du varit medlem här rätt länge och så få poster.Så nu kommer du inte undan! Har provat Harmonic Acustic Zen Tara Labs Tycker Jps är helrätt! Edited March 16, 2013 by lockis Quote
lockis Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Testat mkt olika märken eller? Såg att du varit medlem här rätt länge och så få poster.Så nu kommer du inte undan! Gillar dina högtalare hur upplever du dina diskanter? Quote
new order Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 (edited) Gillar dina högtalare hur upplever du dina diskanter? Focal diskanten?Bra.Har inte varit så stor fan av metalldiskanter tidigare,men det var nog ganska mycket gamla fördommar från min sida som härjade.Hade då hört lite äldre JM labs och de var (snällt sagt) rätt aggresiva. Mina Sophior är så långt från det.De låter bra utan tendens till hårdhet.Säkerligen går det få även Sophiorna att låta hårt,men då är det annat som spökar. Det skulle vara skoj att höra på nyare Focal högtalare.Tror de är jävligt bra.Men det är mest för nyfikenhetens skull.Jag formligen älskar mina Sophior.De är fantastiska. Edited March 16, 2013 by new order Quote
Peo Posted March 16, 2013 Author Posted March 16, 2013 Har själv Jps kablar som jag tycker är väldigt bra,Aluminata som signalkabel och Supercondukter 3 som högtlarkabel Deras nätkablar är överlag väldigt bra ochså Jag har blivit rekommenderad Aluminata som ett alternativ till Valhalla, men jag känner inte så många som har en, så det blir svårt att göra en vettig test. När det gäller strömkabel så har jag faktisk testat en Jps, jag tror den heter Kaptovator (eller något liknande), den gillade jag. Nästa jakt gäller en ballanserad signalkabel mellan RIAA och försteg, jag får nog ge Jps en möjlighet att visa vad de går för. Om jag inte har fel för mig så säljer Olle i Ystad Jps, det är ju ganska nära. /Tomas Quote
new order Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Jag har blivit rekommenderad Aluminata som ett alternativ till Valhalla, men jag känner inte så många som har en, så det blir svårt att göra en vettig test. /Tomas Jag har hört att S.R Element Tungsten ska ha liknande karaktär som Valhalla.Mindre prislapp dock.Mycket mindre.Vet inte om det stämmer dock. Quote
lockis Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Jag har blivit rekommenderad Aluminata som ett alternativ till Valhalla, men jag känner inte så många som har en, så det blir svårt att göra en vettig test. När det gäller strömkabel så har jag faktisk testat en Jps, jag tror den heter Kaptovator (eller något liknande), den gillade jag. Nästa jakt gäller en ballanserad signalkabel mellan RIAA och försteg, jag får nog ge Jps en möjlighet att visa vad de går för. Om jag inte har fel för mig så säljer Olle i Ystad Jps, det är ju ganska nära. /Tomas Det stämmer att Olle på Ljudupplevelser har agenturen för Jps, jag har köpt mina av honom Aluminatan är den bästa kabel jag testat men tyvärr väldigt dyr Mvh Bengt Quote
Peo Posted March 17, 2013 Author Posted March 17, 2013 Såja, tillbaks på banan igen. Nu har Valhalla-kablarna sittit på plats i två veckor och mycket musik har passerat. Det är dags för första bytet tillbaka till mina gamla kablar, och kanske ett svar om vilka kablar som passar mig bäst. Jag har under de här veckorna spelat ovanligt mycket skivor och på några av dem har ljudet imponerat mer än vanligt. Vissa skivor/spår har noterats och kommer att användas i denna utvärdering. Troligtvis är det nyhetens behag som gett denna nytändning, men samtidigt har det nog aldrig varit roligare att lyssna på musik. Kabelbytet har tagit sådana propotioner att idéer på skivor som måste testas på kvällen dyker upp på jobbet. Det har till och med resulterat i två lediga eftermiddagar enbart för att lyssna på musik. Jag tänkte lista några exempel på musik som jag fastnade för och som kommar att användas. LP Stevie Ray Vaughan - Couldn't Stand The Weather - "TinPan Alley" - Music on Vinyl, MOVLP190 LP Mike Oldfield - Platinum - "Sidan A" - Mercury, 370 883-6 LP Ane Brun - It all Starts With One - "These Days" - Balloon Ranger Recordings, DEMVA12 LP David Lindley and El Rayo-X - s/t - "Mercury Blues & Quarter Of A Man" - Asylum Records, AS 52283 LP Joe Bonamassa - Live from Royal Albert Hall - "High Water Everywhere" - Provogue Records, PRD 7274 1 LP Opeth - Damnation - "Hope Leaves & To Rid The Disease" - KOCH records, 4577 LP Roger Waters - Amused to Death - "hela albumet" - Columbia, 468761 0 CD Infected Mushroom - Converting Vegetarians - "Avratz" - Statik Distribution, STATIK001 CD Opeth - Blackwater Park - "Bleak" - Sony BMG Music Entertainment, 82876829122 CD Michelle Shocked - Soundtrack from Dead man Walking - "Quality of Mercy" - SBME Special Markets, 724768 CD Mike Oldfield - Songs of Distant Earth - WEA, 4509-98542-2 Första halvan av Lördagen användes till att lyssna igenom ett antal plattor med Valhallan på plats. Frugan och ytterligare ett offer (ej hifi-intresserad) satt med i soffan. Kabelskifte: In med mina gamla MarcusCables (MC) och på med Stevie Ray Vaughan - "TinPan Alley", och........ det här hade jag inte tagit ledigt från jobbet för. Visst låter det bra, men reduceringen av rymd och då framförallt djup var jag inte beredd på. Jag har alltid tyckt MC har gjort bra ifrån sig på detta i jämförelse med andra HT-kablar. Nästa besvikelse var basen, inget "stuns" och inga nyanser, det käns som att det saknas en oktav nedåt och den bas som finns är förhållandevis "murrig" och oupplöst. Mellanregistret klarar sig hyfsat bra, men är inte riktigt så öppet och klart längre. Den stora förlustparametern här, var attack. Vad tog den vägen? Anslaget mot strängarna och kantslagen blev nästan skrattretande i jämförelse till hur det lät innan. Skivorna snurrade på, den ena efter den andra och jag hade iofs kunnat reogöra för alla, men det hade bara varit en upprepning. Intrycken från första skivan håller i sig. På vissa skivor är skillnaderna större och på andra är de mindre. Största skillnad i bas-registret är nog på Infected Mushroom - "Avratz", den var betydligt mer markerad, nyanserad och djupare med Valhallan. Basen är nog Valhallans starkaste kort Förmågan att hålla isär innehållet och inte "gröta" ihop alla ljuden märktes tydligast på Opeth - "Bleak", även där avgick Valhallan som klar segrare. Svänget (om man nu kan kalla det så) på t.ex David Lindley - "Mercury Blues" blir mer medryckande med Valhallan, troligtvis pga att det nedre registret har fått sig en ordentlig uppryckning (mer "stampa takten" känsla infinner sig i alla fall). Jag vet inte varför, men jag upplever MC's tillkortakommande som störst vid vinylavspelning, det gäller framför allt upplösning/separation och soundstage-relaterade parametrar som höjd, bredd och djup. Valhallan har mer av allt. Ett undantag, på Roger Waters - Amused to Death har en del "småljud" som fanns långt ute i periferin kommit närmre högtalaren, de har fått betydligt bättre skärpa men jag saknar den extrema bredden som var tidigare. Möjligen har det att göra med att jag kör singelwire med Valhallan och biwire med MC. Några förslag? Det fanns en rädsla att digitalavspelningen skulle bli vass och jobbig (ägaren till Valhallan har bytt ut den av den anledningen), men i min anläggning upplever jag inte något sådant problem. Sammanfattning: Passar Valhallan mig och min anläggning? JA! Vill jag ha en Valhalla? JAAAAAA! Är förbättringarna tillräckligt stora för att motivera ett byte? JA! Är det värt priset? Nja, kanske inte till nypris, för mig. (Hade jag haft en obegränsad ekonomi hade svaret tveklöst varit, JA.) Orkar jag leta HT-kablar längre? NEJ! Har jag bestämt mig? JA! Vad tyckte de andra i panelen då? Frugans kommentar: Jag betalar hälften om du köper de "platta sladdarna". Det vore löjligt att släppa dem. Det hör du ju själv. Den andre satt bara och skakade på huvudet. Detta är nog höjden av nördighet, men jag förstår dig om du köper dem. Jag trodde inte ens att jag skull märka någon skillnad. Jag har fått ett erbjudande att köpa de hemlånade Valhalla-kablarna till ett mycket fördelaktigt pris, "an offer i can't refuse", så jag slår till. Risken är stor att jag kommer att ångra mig i resten av livet annars, "a Mercedes at the price of a Wolksvagen" är svårslaget. Det var definitivt inte meningen att det skulle urarta till denna nivån, men nu är jag en erfarenhet rikare. Oavsett vad "experterna" säger, så det kan vara ordentliga skillnader på högtalarkablar, men de övertygande skillnaderna verka inte komma förrän man går upp en division. Jag hade antagligen kunnat hitta en HT-kabel någon gång i framtiden som hade gett samma/snarlikt resultat som Valhallan, men troligtvis inte billigare än denna. Nu ska Valhallan tillbaka i anläggningen, jag är ledig från jobbet i morgon. /Tomas Quote
Richard Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Bara att gratulera stort!! Uppenbart att det inte råder någon tveksamhet kring om du kommer att vara nöjd eller ej. //Richard Quote
calm Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Kul att du hittade din kabel och verkar nöjd! Gillar speciellt det att din kvinna varit beredd att betala hälften, säger en del om skillnaden i ljudet att även hon varit beredd att betala för. Kul med intresserade kvinnor som uppenbarligen gillar välljud. Calm Quote
Guest Musicus Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Herlig! kjør på! ang singel-wire vs bi-wire så kanskje du kan supplere med Valhalla jumpers, så helgarderer du ... mvh Quote
new order Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Skoj att du blev nöjd.Alltid skönt när allt faller på plats. Quote
sprudel Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Såja, tillbaks på banan igen. Nu ska Valhallan tillbaka i anläggningen, jag är ledig från jobbet i morgon. /Tomas Haha! Gött, kör så det ryker! Quote
Apexorca Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Roligt att det funkar så bra och att du gillar det. Quote
byZan Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Först får jag gratulera till en investering som blev så uppskattad för det andra för att du kan skatta dig lycklig som endast behövde betala hälften av vad den kabeln egentligen kostade LP Stevie Ray Vaughan - Couldn't Stand The Weather - "TinPan Alley" - Music on Vinyl, MOVLP190 I den skivan/låten finns det allt som behövs för att få gåshud - en av flera referensskivor hos mig, såg dina andra titlar och många av dessa spelas ofta i mitt hem också /byZan Quote
Peo Posted March 18, 2013 Author Posted March 18, 2013 Tack för alla positiva kommentarer. Jag är ny på det här forumet (detta är min första tråd, förutom presentationen) och är överraskad att det råder en så övervägande trevlig attityd här. Jag tycker forumet har lagom högt i tak för att föra diskussionen framåt. Lite spydigheter och en och annan "fnätt på näsan" hör väl till, det livar bara upp lite under förutsättning att det sköts snyggt och med glimten i ögat. Det blir ju ingen diskussion om alla håller med. Att glädjas över andras framsteg och uppmuntra varandra till nya upptäckter, är en viktigt egenskap. Det ger så mycket mer för alla parter, än att kategoriskt idiotförklara och förkasta allt oliktänkande. Att få chansen att se ett problem/fenomen från en annan synvinkel kan vara väldigt utvecklande, kanske till och med kan få en och annan att ta av skygglapparna. Den här hobbyn blir så mycket roligare om man bara är lite "open-minded", det finns så mycket att vinna om man bara vågar prova. Mitt tips är: Lita på dig själv och skit i vad "experterna" säger. Bilda dig en egen uppfattning och fatta ditt beslut efter den, det är du som ska leva med resultatet. /Tomas ps. "frugan" hälsar och tackar för kommentarerna Quote
plundin™ Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Mitt tips är: Lita på dig själv och skit i vad "experterna" säger. Bilda dig en egen uppfattning och fatta ditt beslut efter den, det är du som ska leva med resultatet. Det låter som ett av mina mantra! .. Man kan använda experterna som inspiration, men man måste lära sig vad man gillar själv, det är ett fotarbete som det inte finns några genvägar till för att citera Farbror Barbro! /ptr Quote
calm Posted March 18, 2013 Posted March 18, 2013 Mitt tips är: Lita på dig själv och skit i vad "experterna" säger. Bilda dig en egen uppfattning och fatta ditt beslut efter den, det är du som ska leva med resultatet. /Tomas ps. "frugan" hälsar och tackar för kommentarerna Kunde inte sagt det bättre själv! Hälsa frugan så mycket! Calm Quote
Recommended Posts