Jump to content

XTZ på S:t Gertrud


calle_jr

Recommended Posts

XTZ på S:t Gertrud

Demo av nya XTZ Divine 2009-10-31

Samtidigt, och mitt emot årets Malmömässa, hade XTZ riggat ett system med kommande

golvhögtalarna XTZ Divine. Jag och en hel massa andra var där, och alla är välkomna att

posta bilder och intryck. Mina egna kommer efterhand.

DSC_6467.JPG

:)

Link to comment
Share on other sites

Ja Jazz kungen känner man ju igen på bilden genom forumet,spelar en av hans rekommendationer nu ;)

Han ser sammanbiten ut , ska man tolka det som bra eller dåligt tro :?::unsure:

Herrn sittandes längst till höger verkar lätt koncentrerad han med :dry::D

Taket ser väldämpat ut och vi antar väl att det med lite "Room analyzing" lät .... :?:

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad antar man för min när man lyssnar;

:) :cool: :app::o:unsure::D:dry::?:

Reaktionen hos icke fotomodeller som får en lins riktad mot sig brukar vara att stelna till med en allvarlig min, men vi kanske ska göra en långtidsstudie på det... :D

Taket ser väldämpat ut och vi antar väl att det med lite "Room analyzing" lät .... :?:

I taket är det träullsplattor som väl fungerar bra för tal och inte så illa för musik antar jag.

Men med tanke på vald uppställning fick nog Zalve, Olle och Rikard på XTZ jobba åtminstone en del för att bli nöjda.

XTZ Room Analyzer användes för setup, men man hade valt ett system helt utan DSP.

Olle inleder med en presentation av systemet för dagen;

DSC_6488.JPG

Link to comment
Share on other sites

När jag såg lokalen på bild och fick information om att det satt akustikmaterial i taket, så blev vi klart nöjda med lokalen.

Väl på plats, så insåg vi att plattorna i taket inte var av mjuk modell, utan rätt hårda.

I Övrebasen/nedre mellanregistret fanns det konstigheter som tyvärr inte gick att komma ifrån, även med en sned uppställning, även om det blev klart bättre. Detta hördes ganska väl när Olle började prata.

Det är nog bara att inse att något rum som är mer än OK i mässammanhang finns inte.

Link to comment
Share on other sites

hehee...ja...vad skall man säga....jag antar att de flesta tänker:

"va sjutton har vi lagt så mycket pengar på hifi för"?

:D:D

\\K-man

Lät dom så bra?? :mm:

Personligen tycker jag faktiskt det är något hifivärlden skulle behöva, inte bara dyrare och dyrare som utvecklingen varit nu i högkonjungturen. Utan några som sänker ribban prismässigt för high-end ljud. Tycker det varit marknads-strateger som styrt utvecklingen inte ingengörer, och då blir det mest "fluff" i mitt tycke.

Dessa högtalare ser ut att kunna leverera... gör dom det?? Ska nog bli årets mest spännande produkt att lyssna till :mm:

Link to comment
Share on other sites

Tycker det varit marknads-strateger som styrt utvecklingen inte ingengörer, och då blir det mest "fluff" i mitt tycke.

Under åttiotalets senare del hände något där även traditionella tillverkare kom ut med nya modeller och prislapparna plötsligt hade tagit en helt ny dimension. Kvalitetselektronik har väl aldrig varit lågprissatt men under några år gick det väldigt fort... :)

Link to comment
Share on other sites

Under åttiotalets senare del hände något där även traditionella tillverkare kom ut med nya modeller och prislapparna plötsligt hade tagit en helt ny dimension. Kvalitetselektronik har väl aldrig varit lågprissatt men under några år gick det väldigt fort... :)

Linn tog väl någon form av tät när de lanserade sin CD 12. Det tog något år men sedan följde de andra tätt efter.

Samtidigt som hifi blivit bättre och bättre och mer sofistikerat så blir också utmaningarna större och kräver mer kompetens, mer tid, mer datakraft och programvaror samtidigt som HighEnd-skaran fortfarande är en liten grupp som skall dela på mer och mer innovationer. Alltså små serier. För jag tycker mig också se allt fler och fler aktörer där serierna förmodligen blir mindre och mindre jämfört om de gamla hästarna fått trava på, men hur kul hade det varit.

Jag hävdar med bestämdhet att de ljudliga framstegen blir allt mindre för vart år. Någonstan finns väl en gräns hur mycket man kan knyckla till elektronerna. Det största framstegen kan man kanske stå för själv med att laborera med rum och tillbehör och alltid ha en flaska Revaxör redo.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, helt klart var att de spelade bra...och tänker man in vad kalaset kostar så får det från mig verkligen bra betyg! Det enda som (i hifivärldens prissfär) kostar något är ju talarna...var det 39000?...resten av elektroniken kostar per del typ 3500-5000kr....och med priset i åtanke känns det rätt svårslaget....

Jag skulle verkligen vilja höra detta i typ hemmamiljö...där man kan relatera till lite mer...och trots viss akustikbehandling så var det klart en hel del klang i rummet. Det hördes tydligt då folk började prata...

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag hävdar med bestämdhet att de ljudliga framstegen blir allt mindre för vart år. Någonstan finns väl en gräns hur mycket man kan knyckla till elektronerna. Det största framstegen kan man kanske stå för själv med att laborera med rum och tillbehör och alltid ha en flaska Revaxör redo.

Njae tycker du verkligen det? jag tycker det är en enorm skillnad om man tar ett topp-system idag och jämför med ett toppsystem som är 10år gammalt även om det lät bra då också så är det KLART bättre nu.

Detta kanske inte är så politiskt korrekt heller men jag tycker faktiskt kabelbranschen har gjort väldigt stora framsteg de senaste åren de har höjt både topprestandan och pris/prestanda ganska rejält ;)

Link to comment
Share on other sites

Detta kanske inte är så politiskt korrekt heller men jag tycker faktiskt kabelbranschen har gjort väldigt stora framsteg de senaste åren de har höjt både topprestandan och pris/prestanda ganska rejält ;)

Har dom?

Hur mycket har de minskat förlusterna i kablarna, så att ljudet påverkas mindre?

Till vilken kostnad ?

:mm:

Link to comment
Share on other sites

Njae tycker du verkligen det? jag tycker det är en enorm skillnad om man tar ett topp-system idag och jämför med ett toppsystem som är 10år gammalt även om det lät bra då också så är det KLART bättre nu.

Min spaning är mer framåtriktad än bakåtriktad. Jag håller med om att de sista 10 åren har det hänt en hel del, framför allt på digitalsidan med t ex allt bättre CD-spelare och utveckling av bättre spänningsreglering till rörförstärkare. Ljudkvaliteten har också krupit neråt i prislistorna. Den billigare sidan av hifi är betydligt bättre idag än vad den var för säg 10 år sedan. Men om vi ser framåt ...

Hur mycket bättre kommer nästa Mark Levinson vara mot dagens eller Krell, Accuphase, Sonus Faber, Wilson, Transparent, Nordost, Dynaudio, Magico, McIntosh, MBL, Audio Research ... jämfört med skillnaderna för 10-20 år sedan då en ny modell lanserades?

Framtiden får utvisa. Tror däremot bra hifi blir billigare och billigare i den mån den kan hävda sig mot MP3 och liknande. Det som oroar en del är att mjukvarukvaliteten i många stycken går motsatt väg, t ex allt för hög dynamikkompression.

Vi får se, Ekman.

Link to comment
Share on other sites

Bebop: Frågan är om de inte trodde så för 10år sen också? det brukar vara svårt att se utvecklingen innan den faktiskt sker.

Zalve: Det är bara att jämföra vad som fanns på marknaden för 10år sen, Nordost innan Valhalla kom var inte speciellt roligt, Transparent med XLteknologi låter gammal filt jämfört med dagens modeller :D

Oavsett ljudideal så har dessa märken med flera andra, Jorma, Synergistic o.s.v. numera kablar för ganska vettiga pengar som är bättre än det värsta som fanns då, det samtidigt som Opus mm2, Odin, Prime nu höjt topprestandan långt över vad den tidigare varit.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om de inte trodde så för 10år sen också?

En mycket berättigad fråga naturligtvis. Det var dom som för 25 år sedan trodde CD-ljudet skulle åka åttor kring vinylen, att den sista rörförstärkaren hade tillverkats.

För att inte bli för OT lämnar jag ämnet här. Jag skapar en ny tråd i ämnet i kväll.

Link to comment
Share on other sites

Bebop: Frågan är om de inte trodde så för 10år sen också? det brukar vara svårt att se utvecklingen innan den faktiskt sker.

Zalve: Det är bara att jämföra vad som fanns på marknaden för 10år sen, Nordost innan Valhalla kom var inte speciellt roligt, Transparent med XLteknologi låter gammal filt jämfört med dagens modeller :D

Oavsett ljudideal så har dessa märken med flera andra, Jorma, Synergistic o.s.v. numera kablar för ganska vettiga pengar som är bättre än det värsta som fanns då, det samtidigt som Opus mm2, Odin, Prime nu höjt topprestandan långt över vad den tidigare varit.

Till jämförelsen bör man också inkludera vilken runtikringutrustning som används. Synnergieffekter kan ju tänkas ske med samtida (topp) produkter, medan 10 års skillnad kan ge negativa effekter.

Link to comment
Share on other sites

Yes, det gör det......

Som Tobias säger, så finns det. Vi hoppas kunna presentera den nyheten i vår.

Ett projekt som tyvärr har dragit ut på tiden, men som snart är mogen att lanseras.

Där blir aktiv delning bara en del av det hela.

Jag lovar att informera Euphonias läsare om det, när det är närmare lansering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...