Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det lät fantastiskt bra på den blandad musik som spelades. Körmusik och orkestermusik är en omskakande upplevelse. Det här lyssningen tillhör bland det bästa jag någonsin upplevt och jag behöver inte ta i särskilt mycket för att påstå detta.

Det är kanske ett hornbygge man skall ägna sig åt när pensionen qer en tiden :?::Thinking:

Posted

Grottmannen har baserat den helt igenom balanserade elektroniken på Pass-konstruktionerna för Zen, där slutsteget är en variant på det legendariska "Son of Zen".:

DSC_2137.JPG

DSC_2132.JPG

DSC_2126.JPG

Radiatorn körs baklänges och kyler elektroniken.

Nu behöver man ju inte gå ner i grottan varje gång man ska spela. Ett relä startar/stänger elektroniken baserat på audiosignalen:

DSC_2142.JPG

Posted
Det lät fantastiskt bra på den blandad musik som spelades. Körmusik och orkestermusik är en omskakande upplevelse. Det här lyssningen tillhör bland det bästa jag någonsin upplevt och jag behöver inte ta i särskilt mycket för att påstå detta.

Jag håller med om det, och Grottmannen har ju gått framåt i rätt ordning för detta projekt som verkar vara ständigt pågående.

Det finns hifi-kvaliteter i mellanregister och diskant som överträffas av andra konstruktioner.

Det kan också vara en fördel att förbättra rumsakustiken. Även om Dirac imponerade stort så kan mjukvaran inte påverka efterklangstid.

Även rumsakustiken är beaktad i rätt ordning. Systemet låter bättre när det spelar med rummet. Inte överdämpa för att få bukt med ev resonanser eller överdrivet kort efterklang.

Men detta är ju något Grottmannen kan fortsätta förfina i lagom takt, vilket jag tror att han kommer göra.

Posted (edited)

Slutsteget är som sagt Pass Son of Zen. Balanserat, klass A, vattenkylt. Så här års kyler jag med Jormas gamla värmeelement och så har

jag ställt avfuktaren framför elementet så den ska blåsa luft på elementet. Funkar bra men jag har nog Karebys varmaste källare.

På vintern går klass A-värmen in i ackumulatortanken. Men tanken är för varm så här års när solvärmen är igång som mest,

därav elementlösningen. Allt självcirkulerar av värmen i slutsteget.

Jag tyckte det var kul att ni uppskattade ljudet! :)

Efter många besök i GBG konserthus under några år har jag själv alltid velat ha en anläggning som klarar konstmusik - opera,

kör, slagverk, kyrkorgel och orkestermusik - på ett trovärdigt sätt. Det har aldrig lyckats något vidare förrän jag bytte till horn.

Det har med mikro- och makrodynamik att göra och jag har prioriterat på ett lite annorlunda sätt än man oftast ser.

Mellanregister och diskant finns lite grann kvar att fixa med som sagt men jag har en plan... ;)

Det är kanske ett hornbygge man skall ägna sig åt när pensionen qer en tiden :?::Thinking:

Låter som en bra plan. Du får garanterat roligt, men kanske ett och annat grått hår också.

Det finns mätningar på högtaleriet som jag ev. kan posta om nån är intresserad av tekniknörderi?

Edited by Grottmannen
Posted
Slutsteget är som sagt Pass Son of Zen. Balanserat, klass A, vattenkylt. Så här års kyler jag med Jormas gamla värmeelement

Det finns mätningar på högtaleriet som jag ev. kan posta om nån är intresserad av tekniknörderi?

:):D

Posted

VARNING FÖR TEKNIKNÖRDERI! :o

:):D

Tolkar det som Engelholm gärna vill se kurvor. Detta är vad Dirac visar i området runt sweetspot efter mätning i 9 separata punkter.

Det här är innan korrigering, micken är Behringer 8000, som möjligen är diskutabel pga en höjning i höga diskanten.

Horn:

Catacombvauml_zps75600982.jpg

Okorrigerat är de något tunga i basen och röster är laid back. Problemet är att känsligheten i basen ligger på 110dB och när det icke hornladdade området tar vid uppåt 200 Hz så matchar det inte riktigt utan sjunker till 105 eller nåt. Det har vi tidigare löst med en del dämpning i horngången, men nu låter jag Dirac ta ner puckeln i stället.

Sub:

Barabbashouml_zps1297e25c.jpg

Okorrigerat. Här kan man se att det är fullt ös ner till 11-12 Hz i sweetspot. 21tumsbasarna jobbar helt under resonansrekvensen som ligger på 49Hz för sluten låda+element om jag minns rätt och jag delar vid 40Hz. Det här suger mycket effekt och jag driver med en Abletec ALC1000 per sub, stegen ger 600W i 8 ohm.

Posted (edited)
riktigt grymt bygge! Har målet varit känslighet eller en plan vågutbredning?

Det borde nog Petter svara på egentligen, men jag vet att supertight midbas var högt prioriterad. Det byggdes först ett försök med en

15-tummare, Beyma 15P80Fe, men med två tior kan man få hornets början ännu smalare. Det är precis så elementen går in i lådan.

Läs mer här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88132

Sen byggde Claes Millby, jag och salig Preben dessa i mitt garage. Mätningarna skickades via mail till Petter som satt i Västerås

och simulerade filter. Claes har musikeröronen (spelar bl.a oboe och violin) och verkade aldrig bli nöjd så vi avverkade nog

minst 20 filterversioner innan hans humör stillades något.

Edited by Grottmannen
Posted

Målet med anläggningen var att få in ett så stort okompromissat hornsystem som möjligt i ett vanligt vardagsrum. Hornen är modulbyggda och 595mm djupa vilket utnyttjar en standardskiva maximalt. Annars blir det orimligt mycket spill på sådana hära grejer. Spridningen på basen är nästan plan, tiorna bildar en linjekälla och diskanthornet sprider mindre vertikalt än horisontellt. Allt för att skapa en homogen helhet.

Posted
Okorrigerat är de något tunga i basen och röster är laid back. Problemet är att känsligheten i basen ligger på 110dB och när det icke hornladdade området tar vid uppåt 200 Hz så matchar det inte riktigt utan sjunker till 105 eller nåt. Det har vi tidigare löst med en del dämpning i horngången, men nu låter jag Dirac ta ner puckeln i stället.

Det är ändå inga våldsamma avvikelser trots att det var tydliga förbättringar när du kopplade in Dirac, betydligt renare och lugnare.

Finns det någon plott på efterklangen?

Posted
Det är ändå inga våldsamma avvikelser trots att det var tydliga förbättringar när du kopplade in Dirac, betydligt renare och lugnare.

Finns det någon plott på efterklangen?

Inga såna där fina grupper av kurvor man kan få om man mäter med ARTA t.ex men jag har några XTZ-mätningar sparade.

De är gjorda med de två subbarna, för att dra igång rumsproblemen maximalt. Ingen Dirac, inga tillsatser öht.

Här är från där Bebop sitter på bilden. XTZ hittar inga moder alls där.

Sweet2sub_zps56b93230.jpg

Så är det inte överallt precis.... Här är nästan längst bak i rummet, 1 m från bakvägg:

8m2sub_zps058d7efe.jpg

Våldsam rumsmod vid 16 Hz. Den är för övrigt obefintlig om jag kör utan subbar.

Planer (godkända av frun) finns på att ta upp hål i taket upp mot krypvinden och där bygga en helt dold basfälla.

Vi får väl se vad det blir för typ av basdämpning, jag har experimenterat en del med aktiv rumsdämpning som säkert många vet.

Det kombinerat med nån bredbandig friktionsdämpning kunde vara intressant kanske.

Posted

Hmm...åkte ni dit utan att dra med mig!!?? :D Verkligen illa att jag inte tagit mig dit än fast det är nästgårds och inbjudan står! Får bli bättring!!!

\\K-man

Posted
Hmm...åkte ni dit utan att dra med mig!!?? :D Verkligen illa att jag inte tagit mig dit än fast det är nästgårds och inbjudan står! Får bli bättring!!!

\\K-man

Ja, som sagt så står inbjudan kvar. ;)

• 5 months later...
Posted (edited)

Tänkte uppdatera lite, jag har gjort en del enkla åtgärder med akustiken, bl.a har jag byggt en reflektor i form av en ramp som går tvärs över taket.

Den reflekterar vidare takreflexen över huvudet på lyssningsplats och vidare in i den bakre delen av rummet:

DSC_0570_zps45a07d0c.jpg

(Ursäkta bildkvaliteten)

För de som är intresserad av akustikmätningar så kommer en impulsmätning här (båda kanalerna):

Both27okt14_zps5e6d5492.jpg

Edited by Grottmannen
Posted (edited)
Snyggt Bernt!

Skall du försöka fixa till en 'Haas Kicker' oxå?

/Suomela

Mycket möjligt, Adhoc förordar ju det. Har inte lyssnat hos honom på länge och mycket har hänt hos honom sen sist.

Jag förstärkte upp en reflex vid 18 ms för att testa och det händer grejer med rumsuppfattningen helt klart.

Jag vet inte hur jag ska få till det så det ser någorlunda vettigt ut dock. Vi tycker att det ska se ut som ett vanligt rum.

Edited by Grottmannen
Posted

Reflektorn, är det någon liknande konstruktion, som Michael Madsen gjorde med taket i sitt lyssningsrum?

Posted (edited)
Reflektorn, är det någon liknande konstruktion, som Michael Madsen gjorde med taket i sitt lyssningsrum?

Jag har ingen aning om vad han gjorde, men detta är en slät reflekterande yta som är placerad där takreflexen var innan.

Ytan är vinklad så att takreflexen "missar" sweetspot och i stället hamnar bak i rummet där vi har matplatsen.

Med och utan reflektorn gör en uppmätt skillnad på 10-11 dB i nivå för takreflexen, den peaken försvinner helt i praktiken.

Här är den mätningen, markören står på takreflexens topp: (Det här är under arbetets gång, jag har fimpat reflexerna en i taget, därför är det flera toppar på denna.)

originalvsscreens_zps90fdfb28.jpg

Edited by Grottmannen
Posted
Mycket möjligt, Adhoc förordar ju det. Har inte lyssnat hos honom på länge och mycket har hänt hos honom sen sist.

Jag förstärkte upp en reflex vid 18 ms för att testa och det händer grejer med rumsuppfattningen helt klart.

Jag vet inte hur jag ska få till det så det ser någorlunda vettigt ut dock. Vi tycker att det ska se ut som ett vanligt rum.

Jag förstår utmaningen med att ha ett lyssningrum som skall dubblera och samtidigt se ut som ett vanligt rum. Adhoc har, vad jag förstått, liksom jag, tro på konceptet LEDE/RFZ (eller varianter därav). Tillåt mig skriva av mig en tokig idé för att möjliggöra en s k terminering av ISD-gap hos dig -

Fällbar 'lättvägg' (MDF skiva 8 x 1220 x 2440 mm eller tillsvarande) fäst i tak i matsalsdelen och som normalt sitter 'uppe' men som vid musiklyssning kan släppas/fällas ner. Deluxe-variant på detta vore att komplettera 'väggen' med 1D diffuser av EPS som finns tillgängligt som "en panel" med mått tillsvarande skivan som förslås ovan. Kanske fixar detta en 'diffuserad retur' ner till 400-500 Hz (jag är lekman i dessa sammanhang) med tillräcklig gain vid de 18 ms eller vad du har tillgängligt i utrymme bakåt.

/Suomela

Posted (edited)

Det svåra är att få till något som helst har en praktisk funktion i vardagen och smälter in och samtidigt, enkelt och snabbt vid behov, kan ha en dubbel funktion som akustikfix. Bakom fåtöljerna (idag är det en soffa där tror jag) där köksdelen börjar och före köksbordet finns kanske en möjlighet dock.

Rummet är vid båda sidoväggarna lite bredare inne i köksdelen. 15-25 cm på vardera sidan? En variant skulle kunna vara att göra 2 st grunda skåpliknade saker ställda/skruvade direkt mot väggarna. Undre delen ca 60 cm upp från golv kan vara en öppen hylla för diverse pinaler. Från ca 60-150 a’ 180 cm övergår hyllan till ett skåp med dörr på gångjärn. Gångjärnen ska vara bakåt mot köksdelen och på insidan av dörren sätts en dold 1D-diffusor fast. Vid ”finlyssning” öppnas dörren och diffusorn blir enkel att ställa in i lämplig, något sned vinkel mot högtalarelementen. Diffusionen kommer då gå mot sidoväggarna, därifrån för vidare reflektion sidledes bakifrån in mot lyssningsplats. Ovansidan på skåpet kan funka som avställningsyta för fler pinaler. Stäng dörren så ser allt normalt ut igen. Fiffigt va?! :)

Om djupet vid väggarna tillåter 22 cm + dörrtjocklek för skåpen finns det färdiga 1D-”stepped diffussors” i EPS att köpa för en högst rimlig peng. Avstånd fram till soffan bör då ligga kring 1,5 m, gärna mer. Om skåpen måste stå närmare av praktiska skäl bör man gå ned i djup på diffusorerna. Om utvidgningen av rumsbredden är förhållandesvis smal så diffusorerna måste vara grundare, kan skåpen också tillåtas stå lite närmare soffan.

För framsidan av dörrarna tycker jag Bernt ska visa sina talanger som kurbitsmålare eller decoupageör. :thumbsup:

Edited by Adhoc
Posted

Suomela, det är riktigt, vi har samma åsikter om hur akustiken ska åtgärdas.

Det svåra är att få till något som helst har en praktisk funktion i vardagen och smälter in och samtidigt, enkelt och snabbt vid behov, kan ha en dubbel funktion som akustikfix. Bakom fåtöljerna (idag är det en soffa där tror jag) där köksdelen börjar och före köksbordet finns kanske en möjlighet dock.

Rummet är vid båda sidoväggarna lite bredare inne i köksdelen. 15-25 cm på vardera sidan? En variant skulle kunna vara att göra 2 st grunda skåpliknade saker ställda/skruvade direkt mot väggarna. Undre delen ca 60 cm upp från golv kan vara en öppen hylla för diverse pinaler. Från ca 60-150 a’ 180 cm övergår hyllan till ett skåp med dörr på gångjärn. Gångjärnen ska vara bakåt mot köksdelen och på insidan av dörren sätts en dold 1D-diffusor fast. Vid ”finlyssning” öppnas dörren och diffusorn blir enkel att ställa in i lämplig, något sned vinkel mot högtalarelementen. Diffusionen kommer då gå mot sidoväggarna, därifrån för vidare reflektion sidledes bakifrån in mot lyssningsplats. Ovansidan på skåpet kan funka som avställningsyta för fler pinaler. Stäng dörren så ser allt normalt ut igen. Fiffigt va?! :)

Om djupet vid väggarna tillåter 22 cm + dörrtjocklek för skåpen finns det färdiga 1D-”stepped diffussors” i EPS att köpa för en högst rimlig peng. Avstånd fram till soffan bör då ligga kring 1,5 m, gärna mer. Om skåpen måste stå närmare av praktiska skäl bör man gå ned i djup på diffusorerna. Om utvidgningen av rumsbredden är förhållandesvis smal så diffusorerna måste vara grundare, kan skåpen också tillåtas stå lite närmare soffan.

För framsidan av dörrarna tycker jag Bernt ska visa sina talanger som kurbitsmålare eller decoupageör. :thumbsup:

Soffan är utslängd. Nu är det i stället min snurrfåtölj i sweetspot och en annan stol mittemot med kaffebordet mitt emellan. Båda platserna har utmärkt ljud fast på olika sätt. Vill man ha panoramat ska man sitta närmre högtalarna än vad jag gör. Vänder man på den främre stolen får man den upplevelsen på bekostnad av klangbalans.

Det är tvärtom faktiskt, rummet är bredare i högtalaravdelningen. Nån halvmeter åt vänster, ytterväggen är rak.

Posted
... snip

Det är tvärtom faktiskt, rummet är bredare i högtalaravdelningen. Nån halvmeter åt vänster, ytterväggen är rak.

Stämmer Bernt, -jag lurades av bilden med själva "portalen" mellan vardagsrumsdel och köksdel. Det bildas något av ett dött utrymme inne i köksdelen bakom portalen som bygger utåt från väggen.

Vidhåller dock: För framsidan av dörrarna tycker jag Bernt ska visa sina talanger som kurbitsmålare eller decoupageör. thumbsup.png

Posted
Vidhåller dock: För framsidan av dörrarna tycker jag Bernt ska visa sina talanger som kurbitsmålare eller decoupageör.

Kurbits och decoupage är nog fint men knappast här tror jag. ;)

• 2 weeks later...
Posted (edited)
Tänkte uppdatera lite, jag har gjort en del enkla åtgärder med akustiken, bl.a har jag byggt en reflektor i form av en ramp som går tvärs över taket.

Den reflekterar vidare takreflexen över huvudet på lyssningsplats och vidare in i den bakre delen av rummet:

DSC_0570_zps45a07d0c.jpg

(Ursäkta bildkvaliteten)

För de som är intresserad av akustikmätningar så kommer en impulsmätning här (båda kanalerna):

Both27okt14_zps5e6d5492.jpg

Var hemma hos Bernt och måste säga att hans system går från klarhet till klarhet. Hans tak och vägg reflektorer har gjort stor nytta samt borttaget av bakväggen. Ett kul, dynamiskt ljud som klarar violinkonserter på ett överraskande och övertygande sätt. Stravinsky Firebird är omskakande upplevelse :77:

Mvh Claes

Edited by LISTEN TO MUSIC
Posted

Claes, det är roligt när du kommer på besök för vi har till stor del samma musiksmak. Mestadels klassisk musik (Gärna mycket slagverk) är det som spisas här, och det är vad anläggningen är byggd för att klara.

Kul att du gillar ljudet! Vi bor ju nära varandra så det blir fler gånger.

Posted
Claes, det är roligt när du kommer på besök för vi har till stor del samma musiksmak. Mestadels klassisk musik (Gärna mycket slagverk) är det som spisas här, och det är vad anläggningen är byggd för att klara.

Kul att du gillar ljudet! Vi bor ju nära varandra så det blir fler gånger.

Det är alltid en god upplevelse :D så jag fram emot fler besök.

Du har stor samling bra musik, som inspirerar till att stanna länge!

MVH Claes