calle_jr Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Blommor & Bin Varför lämna denna idyll med vajande säd och kalkade skred Med blommor som kastar sin färgprakt och bin humlor som arbetar för att stilla oss semesterfirare. Insekterna nafsar i alla kroppsveck, spindlar väver nät som skulle föra Mandelbrot i tårar och fåglarna glider i de darrande uppvindarna. Jag lär aldrig bli poet, men visst finns det anledningar att lämna. Och inte bara en, utan två! Quote
P-pan Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 (edited) Har du gått och blivit med macro ? Vilka bilder ... Sommaren är... Men var ska nu detta sluta... ... för det växer väl mer än blommor och bin ur den skånska myllan Edited July 22, 2014 by P-pan Quote
Bebop Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Jag blir helt tårögd över denna poetiska inledning och betraktelse över Limhamns böljande fält i skördetid... Quote
calm Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Ja onekligen en ny hifipoet i vardande! Men är det inte en humla vi ser på bilden? Eller är det skånska biet likt Edvard Persson i sin kroppsform? Calm Quote
calle_jr Posted July 23, 2014 Author Posted July 23, 2014 Men är det inte en humla vi ser på bilden? Med alternativ titel "Vi Äro Små Humlor" (poesi korrigerad) Detta är i alla fall de tre japanska aporna Quote
calle_jr Posted July 23, 2014 Author Posted July 23, 2014 Och även Buddha finns på plats och håller koll på tiden; Det vi ser bakom Buddha är en helmholtz som ockuperat utrymmet mellan kabinett och bakvägg. Quote
eliot Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Det vi ser bakom Buddha är en helmholtz som ockuperat utrymmet mellan kabinett och bakvägg. Spännande - men var är vi Quote
calle_jr Posted July 23, 2014 Author Posted July 23, 2014 Jag blir helt tårögd över denna poetiska inledning och betraktelse över Limhamns böljande fält i skördetid... På Limhamn odlar man sina egna tomater. Även vi som inte precis tillhör den botaniska intelligentian, som ju calm genomskådade direkt. Våra hinner knappt bli röda innan de försvinner. De är självskördande. Mystiskt Quote
new order Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Euphonia. De mystiska och kluriga trådrubrikernas forum. Har ingen som hellst aning om var detta ska leda! Nyfikenheen är väckt. Quote
Muffin Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Dom där talträngda aporna tillhör väl Patrik Caesar? Quote
calle_jr Posted July 23, 2014 Author Posted July 23, 2014 Har du gått och blivit med macro ? Macro finns på Nikkor 60mm sedan många år. Jag köpte det av en tandläkare för 7-8 år sedan. Han hade haft det för att plåta närbilder på tänder. Nu har han kanske gått över till röntgen, jag vet inte. Göteborg... Gôteborrrg? Nejnejnej! Vi har kommit hit: Och med tanke på placeringen i porten håller jag den högra apan för den klokaste Quote
Lasse Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Jag gissar på att han ska till ytterby. Blandade ihop Kareby med Ytterby men annars var jag på rätt spår Quote
calle_jr Posted July 23, 2014 Author Posted July 23, 2014 Blandade ihop Kareby med Ytterby men annars var jag på rätt spår Jag vet inte om någondera finns , men det jag tror eliot undrade var mer vem än specifikt var Quote
calle_jr Posted July 23, 2014 Author Posted July 23, 2014 Huvudhögtalarna är passiva hornladdade 2-vägare med fyra mellanregister/basar och en diskant. De är baserade på en design av Petter Persson; Edit: Efternamn Quote
calle_jr Posted July 23, 2014 Author Posted July 23, 2014 http://www.rustywalrus.com/images/lg/f9.jpg De passiva 21"-subbarna är placerade nära tak i varje hörn; Edit: 22 --> 21 Quote
Grottmannen Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Just hemkommen från en svettig dag i Norge, 34 grader i Dröbak. Lyssnade där på ett jättestort hornsystem med en helt fantastisk vinylrigg (Bl.a en Lyra Titan I på en Air Tangent Reference arm) Och nu dessa bilder hemifrån, skoj! Quote
Grottmannen Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Calle skickade ett PM där han bad mig förklara lite om konstruktionen. Petter har här räknat fram ett bakladdat horn som är avsett att stå direkt mot bakvägg och tanken var att visa vad man kan bygga in i ett hus om man vill. Hornsystemet är uppdelat i fyra moduler för "hanterbarhet" och lite nya lösningar har provats. De är designade för att ge full output ner till 28Hz. (Stämmer fint med mätningar också) De fyra bas/mellenregistren per sida är Beyma 10G40: http://www.beyma.com/uploads/ftp/Fichas_Te...s/000003251.pdf Diskantdrivern är Beyma CP380M: http://www.beyma.com/uploads/ftp/Fichas_Te...s/000000655.PDF Diskanten är monterad i ett horn från Monacor. Röröppningarna men ser bakom Buddha går in i en HH-kammare avstämd till ca 75 Hz. Det finns också en HH i början av hornet, avstämd till 175 Hz.. Dessa HH-kammare tar ner två toppar i frekvensgången. Sen finns en förstrypning också, för att hantera en dal i frekvensgången. Jag vill inte gå in på tekniknörderi mer än så, men är någon nyfiken så kan man se bygg- och mätbilder här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TO...mp;whichpage=12 I subbarna (som egentligen är onödiga, men kul) sitter 18Sound 21LW1400: http://www.eighteensound.it/PRODUCTS/Produ.../2#.U9DCK-N_uNY De kan jag berätta lite om senare om intresse finns. Quote
calle_jr Posted July 24, 2014 Author Posted July 24, 2014 Det finns också en HH i början av hornet, avstämd till 175 Hz.. Dessa HH-kammare tar ner två toppar i frekvensgången. Sen finns en förstrypning också, för att hantera en dal i frekvensgången. OK! Dessa är väl dolda mellan/bakom kabinetten, och jag slogs omgående av hur förvånansvärt uppstädat det var i basområdet. Även delningsfilter är dolda, men sitter lätt åtkomliga i dessa grottliknande kabinett; Quote
calle_jr Posted July 24, 2014 Author Posted July 24, 2014 Som källa har Grottmannen byggt en fläktfri htpc med Lynx ljudkort där han använder JRiver Mediacenter som spelare och digital rumskorrigering med Dirac. Någon mer elektronik fanns det inte. I bostaden... Quote
Grottmannen Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Någon mer elektronik fanns det inte. I bostaden... En sak till finns faktiskt, och det är ett balanserat linjesteg för att driva svåra slutstegsimpedanser och långa kablar. Den skymtar i hyllan, nere till vänster på den här bilden: Jag gillar inte synlig elektronik något vidare, sjukt stora högtalare får räcka. Luxman-tunern ovanpå högtalarna är iofs jäkligt snygg tycker jag, inte inkopplad ännu. Quote
Grottmannen Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 (edited) jag slogs omgående av hur förvånansvärt uppstädat det var i basområdet. Bas är naturligtvis paradgrenen i systemet. Första gången jag hörde riktigt stora bashorn var hos Bo Hansson i Karlskoga. Det är och förblir referensen i återgiven bas, det var en fullständig chock för mig att höra bråddjup bas som startar och stoppar ögonblickligen och verkar komma från ingenstans. Den bara finns, ingen imponatorbas utan klockren, välartikulerad, tydlig och samtidigt fjäderlätt. Det finns många intressanta aspekter på den här baslösningen. Man brukar tala om stora membran i högtalarelement, men när man hornladdar basarna får man en stor strålande yta, inte bara membranen. De åtta tiotummarna får här en strålande yta på tre kvadratmeter. Spridningen i basen är helt plan, det är som om väggen rör sig helt enkelt. Dessutom finns ingen störande reflex mot bakvägg. Kombinera allt detta med en känslighet på runt 110 dB i basen vid 1 watt så blir resultatet mycket potent. Edited July 24, 2014 by Grottmannen Quote
calle_jr Posted July 24, 2014 Author Posted July 24, 2014 Jag kan bara konfirmera att detta är också vad man upplever i lyssningsposition. En helt oansträngd återgivning som är förvånansvärt välintegrerad i registren. Antagligen har man 2-vägskonstruktionen att tacka för det. Men oavsett filterkonstruktion är det ju anmärkningsvärt att man med en "fast" placering kan få till både homogenitet, soundstage och perspektiv så pass bra. Kabinetten står alltså uppställda direkt mot bakvägg utan toe-in ens på diskanten. Dirac fungerade klockrent, och det verkar som mjukvaran är hyfsat enkel att använda. Jag har tittat på andra, tex dBX, och man kan virra bort sig totalt med dem. Grottmannen demonstrerade inverkan av Dirac i detta rummet, och trots att det grafiskt (på skärmen) inte såg ut att vara jätteskillnader i amplituder med Dirac in-/urkopplad, så var skillnaden ljudmässigt avsevärd. Quote
eliot Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Dirac fungerade klockrent, och det verkar som mjukvaran är hyfsat enkel att använda. Jag har tittat på andra, tex dBX, och man kan virra bort sig totalt med dem. Grottmannen demonstrerade inverkan av Dirac i detta rummet, och trots att det grafiskt (på skärmen) inte såg ut att vara jätteskillnader i amplituder med Dirac in-/urkopplad, så var skillnaden ljudmässigt avsevärd. Låter lovande Quote
calle_jr Posted July 26, 2014 Author Posted July 26, 2014 Någon mer elektronik fanns det inte. I bostaden... Det beror på att förstärkeriet finns i källaren! En sak till finns faktiskt, och det är ett balanserat linjesteg för att driva svåra slutstegsimpedanser och långa kablar. Den skymtar i hyllan, nere till vänster på den här bilden: http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...12/DSC_2075.JPG Såklart! Jag tog fel på denna: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.