Adhoc

Medlem
  • Content count

    99
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

1 999 profile views
  1. Adhoc

    Musikrumsbygge

    Om jag nu minns rätt: Om du mäter A-vägt med dB-mätare och det är "normalstarkt" ljud, är skalan vägd mot hur väl örat uppfattar frekvensen / ljudet. C-vägt hur örat uppfattar ljudet vid stark/hög volym. För Z-vägt ska det inte vara någon vägning (anpassning) mot hörseln, utan hur starkt den dumma mikrofonen uppfattar ljudet / frekvensen. Det behövs väsentligt högre dB-värden för att höra låga bastoner än tex 100 Hz och uppåt. Visar mätningen för bakgrundsbuller 50 dB vid Z-vägt och 30 dB vid A-vägt, tolkar jag det som att du har "starkt" bakgrundsbuller från låga toner, som du dock inte hör med örat för att det är okänsligare där och därför är bortfiltrerat vid A-vägning. För rumsmodsmätning av låga frekvenser och anpassning av HH-lådans portarea och djup, tycker jag därför att Z-vägningen borde lämpa sig bäst och att samtidigt ha i bakhuvudet att ca 50 dB verkar vara bakgrundsbullret hos dig vid någon / flera lägre frekvenser. Värden under och kring ca 50 dB har då inte med rummet och högtalarna att göra, utan är sånt du knappast kan påverka eller åtgärda.
  2. Adhoc

    Musikrumsbygge

    Far med osanning gör du ju inte för att dB-axeln är vald att kunna visa ett maxvärde på 145 dB och samtidigt kunna visa ett valt lågt minvärde. Resultatet blir då att kurvan blir mer "hoptryckt" och svåravläst. Iofs ett sätt att "fuska" med diagram för att få saker att se bra ut. Typ som att smootha frekvenskurvan till 1/1 eller 1/3 oktav som gör den rak och fin, istf en berg-dalbana med 1/24 oktav. Med "hoptryckt" vattenfall blir det också svårare att se om en frekvens inte är konstant fallande som den bör vara. -Har man en stor öppning mot annat rum, ett L-format rum etc kan man få en ojämn avklingning när en frekvens ökar i styrka igen efter att ljudvågen studsat tillbaks från en vägg långt bort. Om du fått koll på att omgivningsbullret ligger vid något ungefärligt dB-värde, är det bara intressant med dB-tal som ligger över det värdet vid högtalerimätningarna. Bidragsskräpet från omgivningen har ju inget med högtalar- och rumsbedömningen att göra. Vrålhögt behöver man sällan spela vid mätningarna. Är bakgrundsbullret kring 40 dB som det kan vara i stads- förortsmiljö, duger det nog bra med ca 80 a' 90 dB. Efter att de allra första reflektionerna från väggar och prylar uppstått börjar ljudstyrkan falla tämligen konstant per tidsenhet för varje enskild frekvens. Eller ... ska i alla fall göra det om inte rummet avviker alltför mycket från ett rätblock. Schröderintegralkurvan ska då visa en så gott som konstant rakt nedåtsluttande linje (kryssa i rutan i REWs ETC-diagram). Linjens lutning gör då att rummets avklingningstid T60 framgår enkelt visuellt. Typ som i bilden; Vid 50 ms visar linjen -20 dB, vid -60 dB (40 dB skillnad) är tiden 217 ms => Avklingningstiden T60 blir då (217-50) / 40 x 60 = 250 ms för mitt rum. Nu är den inte lika för alla frekvenser som ju syns i vattenfallsdiagrammen och vill man specialstudera vissa frekvensers avklingningstid går det att filtrera fram dessa i REW på motsvarande sätt. ps Jag skulle undvika att helt fixera HH-lådans mått före du byggt och ställt dom nya subbarna på plats, då kommer allt bli annorlunda igen
  3. Adhoc

    Musikrumsbygge

    Om prylarna funkar rätt och diagrammet visar verkligheten, är det få förunnat att ha så kort efterklang / utklingning som 350 a’ 400 ms vid riktigt låga frekvenser. (”Standard” för vattenfallsdiagramvisning brukar vara 50 a’ 60 dB mellan visat högsta och lägsta värde.) Har du kollat hur hög störnivå (buller) från omgivningen du har? När jag kollade hemma hos mig med värmepumpen avstängd hade jag Z-vägt ca 17 dB (=riktigt lågt) mätt med en Brüel & Kjaer-mik för bullermätning. Umik:en i REW visade någon / några enstaka dB annorlunda men staplarna för låga frekvenser kunde pila uppåt ca 15 dB om någon lastbil åkte förbi. Om värmekraftverket en knapp km bort körde på ordentligt gick det också att se på diagrammen men inte att höra.
  4. Adhoc

    Musikrumsbygge

    Jag tror du blir kommer riktigt nöjd med AE-elementen, när dom väl dyker upp. Jag var själv i valet och kvalet om AE TD15H eller inte men valde till slut andra element från AE för bas- och fronthögtalarna. Om HH-lådan: Jag tror det kan vara ide' att täppa till lådan helt och hållet. Sedan 1) Mäta frekvenskurvan längst ned vid hörnet golv-sidovägg-långvägg eller uppe vid taket vid bakväggen med en högtalare (sub) spelandes. Spara kurvan. Därefter slå över REW till RTA-mätning och flytta runt miken upp-ned samt sidledes utefter bakväggen och se hur staplarna förändras, -för att få en snabbindikation på vilka moder som hör ihop med längd, bredd och höjd i rummet. Gör fler riktiga frekvensmätningar / vattenfallsdiagram och spara dessa. Nära mitten av rummet utefter bakväggen bör 1:a breddmoden visa en djup dipp. Vid halva höjden bör 1:a höjdmoden visa en djup dipp. (Kan avvika från "fysiska mitten" en del om det är helt olika material i motstående reflekterande ytor.) 2) Gör samma sak igen men nu med båda högtalarna (subbarna om 2 används) anslutna. -Hur blir dessa mätningar (?) har några moder blivit "desarmerade" och andra värre? 3) Gör mätningar vid lyssningsplats med en och båda högtalarna (subbarna om 2 används) anslutna. En mod som "sticker ut" vid mätning vid bakvägg / nära helmholtzen, kanske inte alls är något större problem vid lyssningsplats och då behöver ju inte HH-lådan nödvändigtvis tunas in mot den moden utan kanske någon annan. Längst "svansar" i tidsled i vattenfallsdiagrammen kan vara lämpligast att titta på och hur dessa förändras, -för själva moderna då med lång utklingningstid, då djupa dippar eller förstärkningar i frekvenskurvan också kan ha att göra med SBIR vid mikplatsen. (Om den där 43 Hz:aren är en längs- eller höjdmod hade det kanske varit bättre att ha öppningen horisontellt nära golv eller tak. Om det är en breddmod är öppningen där jag skulle satt den för att få så mycket öppen yta som möjligt mot modens tryckmax.)
  5. Adhoc

    Dämpning av låda

    http://www.prosoundweb.com/article/print/time_phase_alignment är ett papper från Bob McCarhty som jag tycker har en bra liknelse för frågan om filter / delay mellan bas / mellanregistret / diskanten. "Tåget", ett par sidor in, är ganska belysande.
  6. Adhoc

    Musikhörna och experimentverkstad

    Mackapären ser ut att vara vara lättflyttad och gå över öronhöjd. Du kan pröva att skjuta in den väldigt tätt intill dig mellan benen, samtidigt som du skjuter ihop högtalarna framför dig så det är litet avstånd sidledes emellan dom. Kan ge en aha-upplevelse.
  7. Adhoc

    Musikhörna och experimentverkstad

    Det är ett ofärdigt ställ för gummianka med solglasögon + påskön-gubbe i miniatyrkopia och deras okände kamrat. (Att döma av post #221)
  8. Adhoc

    Dämpning av låda

    När du nu även lagt möda på att runda av hålen på stagen inuti, skulle jag vränga av plastgummipackningen runt korgen. Mina åkte direkt i soporna. Den är väl hård och har stor anliggningsyta. Visst, den ser "biffig och imponerande" ut men ger sämre funktion (avtätning) än en mjukare och smalare tätningslist mellan baffelhål och skruvhål. (Jag nämnde det här för John Janovich och han hade själv tidigare skrivit det på sin hemsida.)
  9. Adhoc

    Hur gör man? TUNGT...

    Väger det 175 kg/låda eller har speditören angivit 175 kg/kolli som debiterbar vikt, -därför att lådorna går som skrymmande gods? Om 100 kg är verkliga vikten, går det att hantera med en pirra och 2 personer uppför en trapp. Jag kan i alla fall nätt och jämnt själv hantera 83 kg högtalare uppför trapp med pirra som har 1 hjulpar. Med s.k. trapp-pirra med 3 hjulpar går det enklare. Dom är relativt dyra, kanske går att hyra hos maskinuthyrare (?), finns även sådana med motor. (Jag kommer nog alltid använda stockholmska "pirra" istf säckkärra eller säckakärra, det låter så jäkla bonnigt och provinsiellt, säger jag som numera bor i Mölndal.)
  10. Adhoc

    Dämpning av låda

    Tänker? Vem, jag? Tja, det jag tänkte var mest att i rapporten visas att olika viskolelastiska material fungerar olika väl som mittenskikt i en CLD-konstruktion, beroende på frekvensområdet man är intresserat av att dämpa. -Satsa inte på ett som borde funka sämre .... I rapporten används dubbelhäftande adhesiv från 3M mellan gummiduken och aluminiumprofilerna. Tunn butylgummiduk är dock inte särskilt vanlig och därför marig att hitta inköpsställe för. Iom att du håller på och kladdar / experimenterar, kan det vara enklare att prova med en standard 300 mm patron istället, kostar ca 50 kr. Dra ut till ett tunt jämtjockt skikt med spatel före du tvingar ihop MDF- / plywoodskivorna. Jag använde 0,8 mm tjocka, smala gummidukstrimlor som distanser för att snabbt få till jämntjockt mittenskikt med Loctite-varianten jag använde. Häftade fast några stycken utefter skivan, drog i klet emellan distanserna, ryckte sen loss distanserna och jämnade till tjockleken över hela ytan. Gick ganska enkelt, ca 5 minuters jobb för en baffel på ca 40x100 cm. Om du även prövar Swedacs dämplim, vore det intressant med några rader om vad du kommer fram till, inte för egen del men kanske för andra. (18”-basen i videosnutten som du lade in, är den jag använder som frontbasar.)
  11. Adhoc

    Dämpning av låda

    @Engelholm Audio ; Hittade en pdf-rapport som jag kopierat och sparat när jag byggde lådor, kan vara läsvärd för dina lådexperiment: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211812814006865. För små lådor eller större som har stagats, lär lådväggarnas resonanser komma relativt högt i frekvens och då är butylgummi ett gott val enligt rapportens resultat. (Glöm polyetylen ("skärbrädeplast") som också är bra vid "lite högre" frekvenser, den är lögn att limma på enkelt sätt). Butylgummiklet på patron är ganska enkelt att få tag på, finns på byggmarknader, Biltema etc.
  12. Adhoc

    Dämpning av låda

    Eftersom lådan är så liten till formatet väcks tanken att det kan vara något annat än dess storlek och egna resonanser som ger den långa utklingningen vid ca 50 Hz. När jag skulle bygga nya fronthögtalare plöjde jag igenom en massa rapporter och dokument om CLD. Jepps, -det är inte lätt att hitta bra info på nätet, det mesta kommer in på metallkonstruktioner av ett eller annat slag. Säkert har du stött på Swedacs dämplim DG-A 2 som används mellan skivor i plywood, MDF, spånskiva och gips. Dess skjuvhållfasthet ligger kring 1,1 N/mm², torrhalt kring 68% i vatten-akrylblandning. Det är nog klet med liknande skjuvhållfasthet du bör sikta mot som lämpligt för högtalarlådor. Dom hade tidigare ett bra 3-sidigt papper på nätet om limmet, numera dyker det inte upp längre. Slå dom en signal. (Annars om du får nitlott, kan jag maila dig en pdf-kopia.) Läsvärt patent: http://www.google.ch/patents/US7799410 Om du kollar in Figur / diagram 5 och läser Tabell 1, framgår det klart att det spelar roll vilken skjuvhållfasthet limmet har för att dämpa olika frekvensområden som allra bäst. En del applikationsråd om CLD från 3M har du här: http://multimedia.3m.com/mws/media/828134O/3m-viscoelastic-damping-polymer-112-series.pdf?fn=Viscoelastic Damping Polymers 11 Har du Byggmax på nära håll, kan du pröva med någon patron Tec7: http://www.novatech.nu/Files/Filer/TekniskNovatech/tec7_info_se_web.pdf Efter härdning ligger hårdheten kring 60 Sh, "typ" halvhårt gummi . (Själv valde jag en annan MS polymer med lägre hårdhet, ca 40 Sh ("typ" gummiband).
  13. Adhoc

    Musikrumsbygge

    (Min fetning) Rimligen är det så, baselementet är en ljudkälla och porten en annan. En "omplacering" av porten med nya högtalare, gentemot sidovägg och vägg bakom högtalaren betyder en förändrad gångsträcka för reflektionen, då förändras också destruktiv och konstruktiv interferens frekvensmässigt jämfört med tidigare.
  14. Adhoc

    Bassystembygge - Rydbergs system

    jag brukar trä i 2 st buntband / "stripes" diametralt före jag lyfter i element som ska vara försänkta. Med 1 mm större diameter på försänkingen jämfört med korgdiamtern funkar det utmärkt, samtidigt som det är enkelt att justera tunga element lite fram och tillbaks om man ska ha översta hålet prick kl 12:00.
  15. Adhoc

    Sommar-bus hos Engelholm Audio

    Du minns rätt. M-varianten är inte avsedd för att prestera någon lågbas. Jag kommer nog använda 12":orna mellan ca 110 till ca 1400 +/-100 Hz, röstområdet i princip. (Antalet 18":are i separata slutna lådor är mest för att få en jämnare bas i rummet, har 4 st andra 15":are från AE bakom soffan av samma anledning.) Edt: 12":orna skulle det va, inte 2":orna