Adhoc

Medlem
  • Content Count

    109
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

2 145 profile views
  1. Adhoc

    En ny era tar sin början

    Om det är en IMUK-1 som är ansluten till datorn så kommer det upp ett meddelande från REW-programmet att den har detekterats samt en fråga om du har kalibreringsfiler att ladda in. -Ladda hem dom först om det inte redan är gjort.
  2. Adhoc

    En ny era tar sin början

    I REW har du en "kamera-knapp" uppe till vänster. Om du använder knappen, sparar bilden med lämpligt namn som .jpg så blir diagrammen mycket mer lättlästa när du lägger ut dom på forum. dB-skalan för frekvenskurvan brukar vanligen ställs till 50 dB mellan max och minvärde. Nu har frekvenskurvan max satt till 180 dB och säger du att spelat med ca 160 dB i topparna . -Något är alltså felinställt / kalibrerat , det finns noll möjlighet att du spelat med så starkt. Som god kund hos Akkelis kan du ju fråga om han har något demo-ex av UMIK-1 (mini-DSPs USB-mikrofon) till låns. Han har i alla fall tidigare sålt mini-DSPs produkter och REW-programmet känner direkt igen en UMIK-1. För varje mik finns kalibreringsfiler i 0 och 90 graders riktning som du kan ladda ned på nätet från mini-DSP. (Läs av serienumret på miken först). För mätning av hur rum+högtalare samspelar är 90 grader mot taket (eller 60-80 gr.) bäst. För mätning av själva högtalaren används 0-gradersfilen för miken pekandes rakt mot högtalaren / elementet. Det är busenkelt att göra mätningarna men tolkningen och bra inställning av skalor för diagrammen är mer av inlärning.
  3. Adhoc

    Nyheter på halvfabrikat!

    Placeringen av basarna vid frontväggen ska med 2 basar där vara 1/4 in från sidoväggarna och vid halva rumshöjden. (-Om det är massiva väggar + tak som betong etc. Om man har lätta gipsväggar och nedreglat trätak är den akustiska bredden / höjden annorlunda = större och då får man ta hänsyn till det vid placeringen.) Med 4 basar vid frontväggen ska placeringen vara 1/4 in från sidoväggar och 1/4 från golv-tak. Därefter motsvarande placering vid den bakre väggen med basar där. Resultat då att basen blir jämn utan moder i sidledes i soffan och även i höjdled. Återstår gör moder i längsled. Där kommer basarna vid den bakre väggen in och precis som du skriver dessa ska spela i motfas och vara tidsfördröjda motsvarande rummets längd. En del handpåläggning i aktivt filter behövs för amplituden. Placeringen av fronthögtalarna gentemot basarna bör vara "så nära som är praktiskt möjligt". Vid avstånd upp till ca 1/8 våglängd av delningsfrekvensen kan man räkna med att basar och fronthögtalare spelar i princip i fas och förstärker vid i basens delningsfrekevens , vid ca-avstånd 1/6 våglängd att det är +/- noll av förstärkning och vid avstånd ca 1/4 våglängd att det blir utsläckningar mellan låg- och högbaselement. Jag har ca 60 cm mellan basar huvudhögtalare, så för 1/6 våglängd motsvar det ca 95 Hz och för 1/4 våglängd ca 143 Hz. Troligen lägger jag min delning i intervallet 80-110 Hz. Eventuell skillnad i verkningsgrad mellan låg- och högbaselement får justeras i aktivt filter om det behövs. Hittade Celestinos doktorsavhandling som "ful-pdf" på nätet, annars får man pröjsa en slant för den till AES eller vara inregistrerad på universitet för att få tillgång till den.http://www.wghwoodworking.com/audio/cabs.pdf En tråd där det är mer "lättsmält" med CABS / DBA-konceptet: https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/837744-double-bass-array-dba-modern-bass-concept.html Nu ska jag nog inte hijacka Engelsholm tråd mer ... ber om ursäkt.
  4. Adhoc

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Ja, hatten av för bilder och text.
  5. Adhoc

    Nyheter på halvfabrikat!

    Näh,16 basar ser jag som en våldsam överdrift. Hälften vore nog. Just därför är det 4 st av AEs 18" vid frontväggen och 4 basar vid väggen bakom soffan. Pga av fasta installationer / möblemang vid bakväggen fick det dock bli AEs 15":are SPB 15 istället som kunde komma på plats med ett oljat skohorn. (Avsikten är inte baskapacitet i kubik, utan mer för att kunna få till en jämn bas i rummet, genom att koppla basarna enligt CABS eller Double Bass Array som en del kallar det. Står kortfattat beskrivet här: https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/62729248/LF_sound_field_control.pdf Celestinos doktorsavhandling på CABS är mycket mer omfattande, har denna som pdf men pdf:en verkar inte gå att bifoga för mig.)
  6. Adhoc

    Nyheter på halvfabrikat!

    John på AE hade tillgängligt på lagerhyllan 16 st 18:are. Jag gissar att någon OEM-kund ändrat sig / inte betalt och dom därför blev hyllvärmare som han ville bli av med. Hur som helst, med ett erbjudande på drygt halva normalpriset mot vanliga varianten med fasplugg var det ett lätt val. (Hm, var tydligen trött igår 18:aren med fasplugg heter ju TD18 H+)
  7. Adhoc

    Nyheter på halvfabrikat!

    @Engelholm: Kul att du intresserar dig för AEs element plus Beymas TPL150H, kommer fortsätta följa vad du skriver om dina funderingar och byggen. Alltid kan man snappa upp något eftersom mitt eget bygge legat i träda under lång tid. "M" i AEs beteckningar i TD-serien (oavsett elementstorlek) indikerar en lättare kon med högre Fs, "S" och "H" något snäpp högre konvikt med lägre Fs. Dom senare om man eftersträvar att elementet ska kunna användas lägre i frekvens, på köpet då en lägre verkningsgrad. Mitt eget byggande med 3 x TD12 M + TPL 150H stannade av 160331 då frugan blev krasslig och väldigt ljudkänslig. Då Beyma-hornet ger 80 gr horisontell spridning och TD12:an har ca 242 mm kondiameter lutar det åt att jag prövar med delning kring 1540 Hz, där 80 gr spridning borde gälla för midbasen. Nedåt i ca 20 L sluten låda faller TD12:an av teoretiskt vid ca 110 Hz, där 4 st av AEs 18:are tar över. TD12 M spelar faktiskt ensam helt OK ända upp till ca 4500 Hz, sen faller den raskt. Eventuellt kan delning läggas lägre mot basen eftersom lådorna kommer integreras in i en vägg med 86 cm baffelyta mot sidorna. Dom allra första mätningarna jag gjorde för några år sedan indikerade att lägre delning borde kunna göras pga av den omslutande baffelns basförstärkning. 18:arna är identiska med TD18 M förutom att faspluggen bytts till en "kåpa". Kåpan ger en resonans kring 500 Hz som jag dock ser som ointressant då dom inte kommer köras så högt, särskilt som jag fick dom till "vrakpris" från AE. Har för få inlägg för att kunna lägga in bilder, så jag länkar till annat forum. (Lådorna är 3-delade inuti med öppningsbara luckor, ca 4 L slutet för Beyman, 20 L slutet för TD12:an plus ca 30 L "stativdel" med ounyttjad volym om jag vill öppna luckorna och köra dom som 55 L basreflexlådor i framtiden någon gång). https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1837557#p1837557
  8. Adhoc

    O-ringar till NAB-adaptrar?

    O-ringar i nitril är vanligast förekommande och billigast, tål lösningsmedel och oljor/smörjmedel bra men har kort bäst före datum på 5 år från dom tillverkats. För EPDM, viton eller silikon är det ca 20+ år. EPDM är dock olämplig med lösningsmedel och oljor/smörjmedel. Industrier / tillverkare som planerar för framtida service kräver därför ofta besked om tillverkningsdatum för att inte råka ut för haverier i mellantiden.
  9. Adhoc

    Sylomer, SD-kuddar ellet vad...

    Sylomeren har som alla vibrationsisolatorer (gummifötter eller fjädrar) ett belastningsområde där dom isolerar vibrationer till eller från något som bäst. Som bäst är när det som står ovanpå är "instabilt" vid en lätt dutt. Vid för låg belastning har vibrationsisolatorn inte börjat fungera som en stöt- /vibrationsupptagande fjäder ännu, utan håller bara emot, -en stum förbindning och vibrationer förmedlas då vidare. Vid för hög belastning har fjädern tryckts ihop så den bottnar, -också en stum förbindning och vibrationer förmedlas vidare. Om det är "vinglig" är det alltså ett tecken på att vibrationsisolatorn har en OK belastning och är inom ett område där den har en vibrationsisolerande fjädrande funktion. ps: Sonic Designs SD-kuddar är tillverkade av Getzners Sylomer-material. Olika area, hårdhet och tjocklek beroende på vilken belastning dom skal utsättas för.
  10. Adhoc

    Din rumsakustik vs dina högtalare

    Tillåten 100 ms maximal tidsskillnad är skum. Är det sammanblandning av prefix, milli i.s.t.f. mikro? På 100 ms (0,1 s) hinner ljudvågen gå 34 m, det är flera gånger fram och i tillbaks dom flesta rum. Tiden för när eko kan börja uppfattas brukar anges ligga kring 50 a' 60 ms.
  11. Adhoc

    Musikrumsbygge

    Om jag nu minns rätt: Om du mäter A-vägt med dB-mätare och det är "normalstarkt" ljud, är skalan vägd mot hur väl örat uppfattar frekvensen / ljudet. C-vägt hur örat uppfattar ljudet vid stark/hög volym. För Z-vägt ska det inte vara någon vägning (anpassning) mot hörseln, utan hur starkt den dumma mikrofonen uppfattar ljudet / frekvensen. Det behövs väsentligt högre dB-värden för att höra låga bastoner än tex 100 Hz och uppåt. Visar mätningen för bakgrundsbuller 50 dB vid Z-vägt och 30 dB vid A-vägt, tolkar jag det som att du har "starkt" bakgrundsbuller från låga toner, som du dock inte hör med örat för att det är okänsligare där och därför är bortfiltrerat vid A-vägning. För rumsmodsmätning av låga frekvenser och anpassning av HH-lådans portarea och djup, tycker jag därför att Z-vägningen borde lämpa sig bäst och att samtidigt ha i bakhuvudet att ca 50 dB verkar vara bakgrundsbullret hos dig vid någon / flera lägre frekvenser. Värden under och kring ca 50 dB har då inte med rummet och högtalarna att göra, utan är sånt du knappast kan påverka eller åtgärda.
  12. Adhoc

    Musikrumsbygge

    Far med osanning gör du ju inte för att dB-axeln är vald att kunna visa ett maxvärde på 145 dB och samtidigt kunna visa ett valt lågt minvärde. Resultatet blir då att kurvan blir mer "hoptryckt" och svåravläst. Iofs ett sätt att "fuska" med diagram för att få saker att se bra ut. Typ som att smootha frekvenskurvan till 1/1 eller 1/3 oktav som gör den rak och fin, istf en berg-dalbana med 1/24 oktav. Med "hoptryckt" vattenfall blir det också svårare att se om en frekvens inte är konstant fallande som den bör vara. -Har man en stor öppning mot annat rum, ett L-format rum etc kan man få en ojämn avklingning när en frekvens ökar i styrka igen efter att ljudvågen studsat tillbaks från en vägg långt bort. Om du fått koll på att omgivningsbullret ligger vid något ungefärligt dB-värde, är det bara intressant med dB-tal som ligger över det värdet vid högtalerimätningarna. Bidragsskräpet från omgivningen har ju inget med högtalar- och rumsbedömningen att göra. Vrålhögt behöver man sällan spela vid mätningarna. Är bakgrundsbullret kring 40 dB som det kan vara i stads- förortsmiljö, duger det nog bra med ca 80 a' 90 dB. Efter att de allra första reflektionerna från väggar och prylar uppstått börjar ljudstyrkan falla tämligen konstant per tidsenhet för varje enskild frekvens. Eller ... ska i alla fall göra det om inte rummet avviker alltför mycket från ett rätblock. Schröderintegralkurvan ska då visa en så gott som konstant rakt nedåtsluttande linje (kryssa i rutan i REWs ETC-diagram). Linjens lutning gör då att rummets avklingningstid T60 framgår enkelt visuellt. Typ som i bilden; Vid 50 ms visar linjen -20 dB, vid -60 dB (40 dB skillnad) är tiden 217 ms => Avklingningstiden T60 blir då (217-50) / 40 x 60 = 250 ms för mitt rum. Nu är den inte lika för alla frekvenser som ju syns i vattenfallsdiagrammen och vill man specialstudera vissa frekvensers avklingningstid går det att filtrera fram dessa i REW på motsvarande sätt. ps Jag skulle undvika att helt fixera HH-lådans mått före du byggt och ställt dom nya subbarna på plats, då kommer allt bli annorlunda igen
  13. Adhoc

    Musikrumsbygge

    Om prylarna funkar rätt och diagrammet visar verkligheten, är det få förunnat att ha så kort efterklang / utklingning som 350 a’ 400 ms vid riktigt låga frekvenser. (”Standard” för vattenfallsdiagramvisning brukar vara 50 a’ 60 dB mellan visat högsta och lägsta värde.) Har du kollat hur hög störnivå (buller) från omgivningen du har? När jag kollade hemma hos mig med värmepumpen avstängd hade jag Z-vägt ca 17 dB (=riktigt lågt) mätt med en Brüel & Kjaer-mik för bullermätning. Umik:en i REW visade någon / några enstaka dB annorlunda men staplarna för låga frekvenser kunde pila uppåt ca 15 dB om någon lastbil åkte förbi. Om värmekraftverket en knapp km bort körde på ordentligt gick det också att se på diagrammen men inte att höra.
  14. Adhoc

    Musikrumsbygge

    Jag tror du blir kommer riktigt nöjd med AE-elementen, när dom väl dyker upp. Jag var själv i valet och kvalet om AE TD15H eller inte men valde till slut andra element från AE för bas- och fronthögtalarna. Om HH-lådan: Jag tror det kan vara ide' att täppa till lådan helt och hållet. Sedan 1) Mäta frekvenskurvan längst ned vid hörnet golv-sidovägg-långvägg eller uppe vid taket vid bakväggen med en högtalare (sub) spelandes. Spara kurvan. Därefter slå över REW till RTA-mätning och flytta runt miken upp-ned samt sidledes utefter bakväggen och se hur staplarna förändras, -för att få en snabbindikation på vilka moder som hör ihop med längd, bredd och höjd i rummet. Gör fler riktiga frekvensmätningar / vattenfallsdiagram och spara dessa. Nära mitten av rummet utefter bakväggen bör 1:a breddmoden visa en djup dipp. Vid halva höjden bör 1:a höjdmoden visa en djup dipp. (Kan avvika från "fysiska mitten" en del om det är helt olika material i motstående reflekterande ytor.) 2) Gör samma sak igen men nu med båda högtalarna (subbarna om 2 används) anslutna. -Hur blir dessa mätningar (?) har några moder blivit "desarmerade" och andra värre? 3) Gör mätningar vid lyssningsplats med en och båda högtalarna (subbarna om 2 används) anslutna. En mod som "sticker ut" vid mätning vid bakvägg / nära helmholtzen, kanske inte alls är något större problem vid lyssningsplats och då behöver ju inte HH-lådan nödvändigtvis tunas in mot den moden utan kanske någon annan. Längst "svansar" i tidsled i vattenfallsdiagrammen kan vara lämpligast att titta på och hur dessa förändras, -för själva moderna då med lång utklingningstid, då djupa dippar eller förstärkningar i frekvenskurvan också kan ha att göra med SBIR vid mikplatsen. (Om den där 43 Hz:aren är en längs- eller höjdmod hade det kanske varit bättre att ha öppningen horisontellt nära golv eller tak. Om det är en breddmod är öppningen där jag skulle satt den för att få så mycket öppen yta som möjligt mot modens tryckmax.)
  15. Adhoc

    Dämpning av låda

    http://www.prosoundweb.com/article/print/time_phase_alignment är ett papper från Bob McCarhty som jag tycker har en bra liknelse för frågan om filter / delay mellan bas / mellanregistret / diskanten. "Tåget", ett par sidor in, är ganska belysande.