Jump to content

Yellowtec PUC2


calle_jr

Recommended Posts

logo.jpg

Hur ser den lilla undermackapären ut under skinnet?

Vad är det för komponenter i den lilla tingesten som enligt utsago vågar kaxa sig mot både den ena

och andra High End-källan? Ett 24/192-chip som både matas med data och drivs via usb-port.

Här måste opereras!

DSC_8548.JPG

:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest patrikcaesar

Skitkul (bara Eliot, Herman och jag kommer förstå detta inlägg till fullo)

Men visst fasen har man trevligt hos Calle, dock är vår värd en smula "naughty", för inte hade han berättat att han fyllde 27. ;)

Men vad passar bättre än att förstöra en födelsedag med en hifiträff?

För första gången fick jag höra vad den PUC 2 kunde göra.

Ja, fortsättning följer nog, om vi nu känner vårt kära födelsedagsbarn rätt.

Patrik

Edited by patrikcaesar
Link to comment
Share on other sites

DSC_8557.JPG

Oj...förvånansvärt mycket där ju! Ser ju t.o.m. ut som att hela lådan behövs! Inte ofta man ser det i hifisammanhang....vittnar kanske om att det är en studiopryl...

Det är just nu fler än fyra intresserade i landet som dessutom använt skruvmejsel.

Link to comment
Share on other sites

Det var en trevlig eftermiddag och jag får väl citera Bebop, händerna upp, jag ger mig, det lät väldigt bra och till en mycket rimlig peng!

Min invändning är endast att användarvänligheten inte är vänlig nog för mig eller rättare sagt jag är både synnerligen ointresserad/okunnig/ovillig vad det gäller datorer och detta gör att jag avvaktar.

Tycker även att cd har väldigt bra ljud men att vinylen är roligare av flera skäl som inte endast har med ljud att göra. Jag har växt upp med vinyl och därmed jagat, samlat o bläddrat i många år och gillar det fortfrande skarpt.

Dessa skäl gör att jag stannar vid cd/vinyl änsålänge!

De som däremot väljer att införskaffa en Yellotec gör ett i sammanhanget synnerligen bra köp!

Link to comment
Share on other sites

Eliot vill frilägga chippet till A/D- och D/A-omvandlingen;

Själv är jag mest intresserad av vilket USB-kontroller chip som används. Har lite svårt att svälja att detta är en asynkron implementering utan något slags bevis då sånt kräver ett ganska rejält programmeringsarbete. Adaptiv klocksynkronisering å andra sidan stöds 'out of the box' av flera kommersiellt tillgängliga kretsar. Får vi önska oss lite close-ups på själva kretskorten?

Link to comment
Share on other sites

Det är just nu fler än fyra intresserade i landet som dessutom använt skruvmejsel.

Jo här sitter en till som plockat fram mejslarna ...

Jag kan inte kommentera så mycket - det överlämnar jag till t ex Struts...

Det sitter kretskort i två våningar och såvitt jag kan förstå är den undre delen DA-delen och den övre AD-delen.

Jag antar att här sitter hjärtat i DA-omvandlaren:

Digtalkort_1.jpg

PUC2inside-1.jpg

och med lite "supportkretsar" runt om.

Digitaldel3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Utan att begripa nånting alls tog jag mig friheten att googla beteckningen och fann då nedanstående datasheet:

http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_do...nts/doc3631.pdf

Punkt 17 talat om "Asynchronous Read Cycle Waveform"....

Observera dock att jag fattar absolut noll av detta :Thinking:

//Richard

Editerat pga stavfel

Edited by Richard Andersson
Link to comment
Share on other sites

"Ovanvåningen" tror jag är själva AD-delen som träs på ett antal stift. Enkelt och tillsynes en stabil konstruktion.

Insida.jpg

Enbart "ovanvåningen ser så här plus en detalj:

Analogdel2.jpg

DetaljAD.jpg

Försvinner nu några dagar på tjänsteresa. Skall bli spännande att läsa upplösningen av analyser från de av er som

kan oändligt mycket mer om vad det är vi ser. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Enbart "ovanvåningen ser så här plus en detalj:

Analogdel2.jpg

Försvinner nu några dagar på tjänsteresa. Skall bli spännande att läsa upplösningen av analyser från de av er som

kan oändligt mycket mer om vad det är vi ser. :mm:

Vad står det på kretsen i mitten precis till vänster om hylslisten? Det verkar vara kanske 40 ben på den ...

I övrigt verkar Atmelkretsarna (ett flashminne och en processor) vara till för styrning av kortet samt ev. databehandling. Det är en AVR-processor med DSP-funktioner.

Edited by conan
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde som Richard, sökte på Google. AKM-kretsen tycks vara lite mer än en supportkrets. Är det här som är själva DA-omvandlaren?

AKM

Tror inte det. Den kan switcha signaler lite hit och dit men verkar inte kunna så mycket mer.

Link to comment
Share on other sites

Vad står det på kretsen i mitten precis till vänster om hylslisten? Det verkar vara kanske 40 ben på den ...

Jag ser inte fullt ut vad det står, men det är en Cirrus Logic krets där jag kan utläsa 272-CZZ på slutet av andra raden. Sista kan jag inte tyda alls. Möjligen börjar det med FAA och ett X i mitten ... något för teknologiska korsordslösare.

CirrusLogig.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...