Jump to content

Yellowtec PUC2


calle_jr

Recommended Posts

En kvalificerad "gissning" är att den är "låst" för att bara synka med EBUs digital-standard, vilken är öppen för 16&24 bitar men bara 48Khz samplingsfrekvens.. (vad jag förstår är EBU på väg att öppna upp den standarden, för det är en kvarleva från tiden före inspelbara-CDR, när alla digitala radio-produktioner levererades inom EBU på Dat-band.. tex. så arbetar alla SRs interna ljudmjukvaror med 16/48...)

/ptr

Du har säkert rätt plundin, men jag har ändå väldigt svårt att förstå det då 48kHz var aldrig mer än en rekommendation från EBUns sida, själva standarden har från första början varit helt samplingfrekvensoberoende. Med AES3 utvinner man ändå klockan från datat, man har inte så mycket val, på så sätt får man stöd för samtliga frekvenser helt 'gratis'. Att låsa det till en frekvens har uppenbara nackdelar men inga fördelar jag kan se.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur bra kan man förvänta sig att denna PUC2 fungerar om man inte har ett fullt balanserat system, dvs inga balanserade ingångar på försteget?

Jag har inga balanserade ingångar på mitt försteg och kabeln jag använder har XLR på ena sidan och RCA på den andra. Det är med den kabeln som jag testat PUC2 i olika system och det är så inkopplad som jag och andra har jämfört den med CD-spelare, skivspelare mm. :)

Det finns andra som t.ex. Mattias som använder balanserade ingångar på sitt försteg...

Link to comment
Share on other sites

Att låsa det till en frekvens har uppenbara nackdelar men inga fördelar jag kan se.

Jag är helt med dig! Jag är bara för öppna standarder, att låsa in sig är aldrig positivt!.. Vi kan kanske be Patrik att fråga Michael Bartsch om hur det verkligen ligger till och vad orsaken i så fall skulle vara...

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Hur bra kan man förvänta sig att denna PUC2 fungerar om man inte har ett fullt balanserat system, dvs inga balanserade ingångar på försteget?

Har man otur kan man lättare råka ut för jordningsproblem med SE då signaljord och chassisjord är densamma. Vad gäller ljudkvalité SE vs balanserad så tycker jag personligen att det går väl mycket religion i den debatten.

Edited by struts
Link to comment
Share on other sites

Har man otur kan man lättare råka ut för jordningsproblem med SE då signaljord och chassisjord är densamma. Vad gäller ljudkvalité SE vs balanserad så tycker jag personligen att det går väl mycket religion i den debatten.

Det jag tänkte på var det rent tekniska, får man konstruktionen att fungera fullt ut. Eliot´s lösning är den jag skulle använda om det blir aktuellt och har själv använt den i andra sammanhang.

Link to comment
Share on other sites

När Yellowtec inser att dom har en gyllene marknad för audiofiliterter i sin lilla puck kommer som att kasta in den i en ny låda aluminiumlåda, ändra några små saker i gränssnittet och lägga till en trafo och ta 10ggr mer betalt för den! och allt är er fel!... :Shame On You: :redface2:

Hehe, så vi ska hålla oss till lite sämre HighEnd då menar du :?:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, så vi ska hålla oss till lite sämre HighEnd då menar du :?:

Vad gör det hela till sämre? Ett fynd är ett fynd! Det är ju trist om det blir kungens-nya-klädersyndromet bara för att PUCen haussats i dom nordliga provinserna. Det har ju inget med produktens kvalitet att göra, men jag ser inte att det skulle vara sämre eller bättre, det är bara trist så sker! Men om dom modifierar sin produkt så att den blir mer "HighEnd" baserat på vår diskussion och utan att rasa iväg priset, så visst gärna för mej, Fler möjligheter är alltid positivt!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

om dom modifierar sin produkt så att den blir mer "HighEnd" baserat på vår diskussion och utan att rasa iväg priset, så visst gärna för mej, Fler möjligheter är alltid positivt!

Så får det bli! :app:

Vi rasade iväg med dissikeringen, och Bebop har visat mer än man kan önska sig;

DSC_8556.JPG

DSC_8560.JPG

Men han fick nog inte till en så snygg front-end som vi;

DSC_8582.JPG

DSC_8584.JPG

DSC_8579.JPG

Link to comment
Share on other sites

På något sätt kändes det lite som programmet Dolda Kameran och att någon lustigkurre skulle hoppa fram med en kamera och berätta hur lätt lurade vi var allihopa.

Men icke !

Tack för en trevlig och upplysande eftermiddag

/Bill

(ps. super plus för en otroligt realistisk diskant)

Det var den högupplösta Linn-inspelningen av Vivaldi som i diskanten markant skilde sig från musiken från vanliga CD-skivor. Vi diskuterade detta och kom fram till att vi nog inte var vana vid en så ren och klar diskant som var kraftfull men ändå inte hård och vass :mm:

Efter stängningsdags var Patrik Caesar, Kappa och jag hembjudna till chg för en lyssning :mm:

puc5.jpg

Link to comment
Share on other sites

De som vill se fantastiska bilder på denna anläggning rekommenderar jag tråden Motpoler i symbios. :mm:

Mina bilder är tagna på frihand då mitt stativ blev kvar i min bil när vi bestämde oss för att åka i två istället för tre bilar :blush

Här fanns möjlighet att jämföra Yellowtec PUC2 med Bladelius Gondul M Limited Edition med selekterade dacar och analogt ingångskort så att vi kunde ansluta PUC2 och använda Gondul som försteg till PUC2. Denna jämförelse var vi mycket nyfikna på ;)

puc7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Innan man börjar jämföra olika signalkällor i systemet så gäller det naturligtvis att bekanta sig med systemet:

Efter stängningsdags var Patrik Caesar, Kappa och jag hembjudna till chg för en lyssning :mm:

puc5.jpg

När man satt i sweetspot och lyssnade var det lätt att låta synintrycket påverka en och det såg onekligen kalt ut och det var också det ljudintryck man fick. Det lät rent, klart på alla vis men det saknades lite grundvärme något som säkert kommer med mer "ombonat" rum. Det lät på många sätt fantastiskt och chg är bara att gratulera :mm:

Chg använder balanserade signalkablar Jorma Design No 1 mellan Gondul M och Grendel och det var tänkt att vi skulle använda samma kablar till att ansluta PUC2 så att vi för första gången skulle kunna lyssna på PUC2 balanserat. Tyvärr visade det sig att utnivån från PUC2 överstyrde Gondul M och stackars chg bläddrade friskt i manualen till Gondul M för att ta reda på hur man ställer in känsligheten på ingången. Det vet han nu - men vi hade lite bråttom så vi bestämde oss för att använda mina kablar ;)

Det kan tyckas löjligt att jämföra med en så dyr spelare men vi måste ju finna en apparat som är bättre än PUC2 för att ta reda på hur bra den verkligen är :blush

Link to comment
Share on other sites

Verkligen ett fint system chg!

Hoppas på att få lyssan på Giya en dag...de är alltså ännu bättre än K1 :)

Gondul M är ingen dålig spelare, med inbyggd analogdel och försteg är det en kanonprodukt.

Hur står sig den lilla mirakellådan i det systemet? :shy:

Link to comment
Share on other sites

puc8.jpg

Gondul M är ingen dålig spelare, med inbyggd analogdel och försteg är det en kanonprodukt.

Hur står sig den lilla mirakellådan i det systemet? :shy:

Detta var vi alla intresserade av att få veta :Thinking:

puc10.jpg

- Det som slog en direkt var att det var lugnare med Yellowtec och lite fylligare, speciellt i undre mellanregistret som gjorde att röster fick mer karaktär. I detta rum där ljudet med Gondul M var lite väl slankt medförde det en välbehövlig portion värme. Det var inte så att det grötade till det och på det sättet gjorde ett behagligare intryck utan jag upplevde att upplösningen i undre mellanregistret snarare ökade och vi hörde mer detaljer. Nu var det inga jätteskillnader utan det var som att jämföra en bra vinylanläggning med en bra CD. :Idea:

Vi spelade tyvärr ingen av Patriks högupplösta filer :blush

Link to comment
Share on other sites

Detta var ett erbjudande jag inte kunde gå miste om :mm:

ÄR där förresten ngn i Malmöområdet som har skaffat denna lilla pjäs och vill testa mot min DAC1?

kunde vara kul att testa :)

...så jag tog kontakt med Kilgore och i går kväll så....

puc9.jpg

- Där sitter Kilgore och spelar musik från PC och Mac ;)

Link to comment
Share on other sites

- Det som slog en direkt var att det var lugnare med Yellowtec och lite fylligare, speciellt i undre mellanregistret som gjorde att röster fick mer karaktär. I detta rum där ljudet med Gondul M var lite väl slankt medförde det en välbehövlig portion värme. Det var inte så att det grötade till det och på det sättet gjorde ett behagligare intryck utan jag upplevde att upplösningen i undre mellanregistret snarare ökade och vi hörde mer detaljer. Nu var det inga jätteskillnader utan det var som att jämföra en bra vinylanläggning med en bra CD.

Jag kan delvis hålla med.

Jag upplevde att Yellowtec PUC2 gav en riktigt fyllig ljudbild med mycket detaljer, vad gäller lugnet uppfattade jag Gondulen som lugnare, mer balanserad och nyanserad.

PUC2ans fina kvaliteter fick mig dock en tankeställare och har gjort att jag grävt djupare i Gondulens menyer och ändrat inställningar i CD läget...idag låter CD ljudet betydligt fylligare än senast eliot... ;)

Vi pratar om nyanser, precis som eliot skriver, vilket gör Yellowtec PUC2 oerhört imponerande, gav verkligen habegär... :mm:

Link to comment
Share on other sites

PUC2ans fina kvaliteter fick mig dock en tankeställare och har gjort att jag grävt djupare i Gondulens menyer och ändrat inställningar i CD läget...idag låter CD ljudet betydligt fylligare än senast eliot... ;)

Vi pratar om nyanser, precis som eliot skriver, vilket gör Yellowtec PUC2 oerhört imponerande, gav verkligen habegär... :mm:

Då är ju PUC2 bra som en andra ljudkälla för det är viktigt att de olika ljudkällorna spelar på samma nivå, annars blir det lätt att en ljudkälla dominerar när man lyssnar seriöst. Hittills har vinyl varit första valet hos mig och när jag en gång satt igång kompressorn så brukar det inte bli någon CD ;)

- Apropos mina intryck så lyssnade vi rätt kort tid och för att bilda sig en riktig uppfattning bör man ge det en viss tid. Det är också lätt att intryck från tidigare jämförelser påverkar och tidigare har jag alltid upplevt avspelning från hårddisk som lugnare ;)

Det är alldeles för enkelt, och ligger i människans natur, att fånga upp rykten, idéer, testresultat mm samt dra egna slutsatser av dem utan att ha en aning om de exakta förutsättningarna för det som skrivs, särskilt vad gäller foruminlägg. Däremot är det kul att höra vilka ljudmässiga-tekniska kopplingar folk gör.

Men man får ta det mesta med en nypa salt ...

Detta gäller i allra högsta grad den jämförelse jag gjorde i går kväll mellan Yellowtec PUC2 och Benchmark DAC1 där själva filerna låg på olika datorer och vi använde olika program för uppspelning. ;)

Link to comment
Share on other sites

...så jag tog kontakt med Kilgore och i går kväll så....

puc9.jpg

- Där sitter Kilgore och spelar musik från PC och Mac ;)

Kilgore spelar normalt från Macbook med Snow leopard (senaste utgåvan), Benchmark DAC1 USB extern Samsung 1.5TB HDD med Apple lossless filer.

puc11.jpg

Försteg var Octave HP 500 SE, slutsteg var Sonic Frontiers Power 2 SE och högtalarna var Focal Electra 1037 Be.

Kablar mellan DAC och försteg var JPS Ultra Conductor 3 RCA, Kabel mellan för och slutsteg var Harmonic Tech Pro Silway XLR.

Anläggningen fungerar också som en hemmabioanläggning och Benchmark DAC1 döljer sig bakom centerhögtalaren ;)

Link to comment
Share on other sites

Riktigt spännande repotage! :icon_smile_cool: Data-fi är definitivt en av framtidens melodier, och säkerligen bara i sin linda!

Men jag måste bara fråga.... Jag har själv haft en sån där IBM thinkpad och den lät som ett tröskverk! Är det samma med denna?? I så fall finns det en till rejäl uppgradering att göra! Fläktfritt!! En surrande fläckt sabbar ju upplevelsen totalt.

Link to comment
Share on other sites

Tack fär besöket eliot, det var oerhört kul att få lyssna på den lilla Puc:en

Jag har länge suttit nöjd med min DAC1, men Puc:en hade helt klart ett ljud som var mkt mer "analogt". Där var mer dynamik, lugn o klipp i ljudet än med Benchmarken. Var lite som när man lyssnar på vinyl. :)

Det är inga jättestora skillnader, och DAC1 är fortfarande en mkt trevlig DAC.

Men jag måste nog säga att för de pengar som PUC kostar så är den inget annat än ett fynd.

Blev sugen på en själv faktiskt :blush:39:

Link to comment
Share on other sites

Riktigt spännande repotage! :icon_smile_cool: Data-fi är definitivt en av framtidens melodier, och säkerligen bara i sin linda!

Men jag måste bara fråga.... Jag har själv haft en sån där IBM thinkpad och den lät som ett tröskverk! Är det samma med denna?? I så fall finns det en till rejäl uppgradering att göra! Fläktfritt!! En surrande fläckt sabbar ju upplevelsen totalt.

Stoppa datorn i ett annat rum! Måste man ha en, kör passivt och med ssd, funkar fina fisken :)

Link to comment
Share on other sites

Riktigt spännande repotage! :icon_smile_cool: Data-fi är definitivt en av framtidens melodier, och säkerligen bara i sin linda!

Men jag måste bara fråga.... Jag har själv haft en sån där IBM thinkpad och den lät som ett tröskverk! Är det samma med denna?? I så fall finns det en till rejäl uppgradering att göra! Fläktfritt!! En surrande fläckt sabbar ju upplevelsen totalt.

Min är tyst!

- Det är en 3år gammal Lenovo Thinkpad R61 7735 med Intel Centrino Duo processor på 2,0GHz och jag tycker att den är tyst :app:

Jag körde som vanligt med J.River Mediacenter och jag använde den interna hårddisken

puc13.jpg

medan Kilgore använde iTunes och extern hårddisk

puc12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett tips, ställ inte datorer på centrar.

Högtalare innehåller magneter och även om centrar brukar vara hyggligt skärmade, så skulle jag inte chansa.

mvh/Harry

Tack för tipset Harry!

Denna center är dock välkskärmad, och jag har inte råkat ut för några missöden än iaf ;)

Skivspelaren ska upp på en Target-hylla på väggen, då blir där en dedikerad plats gör datorn.

Link to comment
Share on other sites

Det är extremt svårt att skärma magnetism med 100% resultat. Däremot kan man lyckas hyggligt bra att koncentrera fältlinjerna nära magneterna.

Egna erfarenheter är att vissa JBL drivers läcker extremt lite och en tjockTV registrerar det på kanske ett par dm avstånd. Värsta caset har nog varit Tannoys 15" Gold som påverkade TV på kanske 3m avstånd. Mina TAD påverkade på runt en halvmeter. Så försiktighet bör iakttagas.

mvh/Harry

Link to comment
Share on other sites

AD-omvandling med Puc2.

Testade för några veckor sedan med progget Audacity och kan konstatera att det fungerar utmärkt!

Kopplade in Puc2 balanserat till inspelning på försteget. Som källa nyttjases SACD-spelare. Valde 24 bit 196kHz i Audacity.

Kan konstatera att resultatet låter som SACD skivan gör hos mig, vilket inte är dumt! Men vid kontrolllyssning blev det vid enstaka tillfällen kort, kort störning. Denna störning misstänker jag hänger samman med datorns prestanda och hur den konfigurerad.

Noterat att jag vid samplingstillfället kört prioritet normal på Audacity och jag misstänker att prio high eller realtid skulle göra saken annorlunda.

Fler som testat detta? Kommentarer? Erfarenheter?

Kommer testa att justera proitotet för progget och återkomma, men det lär dröja veckor innan det blir utfört.

/Mattias

Vad kör du med för dator?

Link to comment
Share on other sites

Kommer testa att justera proitotet för progget och återkomma, men det lär dröja veckor innan det blir utfört.

Är din lapp kopplad mot nätverk samtidigt? Testa med att dels tillfälligt avaktivera nätverkskorten, dels om du har nått virusprogram i bakgrunden, stäng av det! Dessa ligger ofta och kollar hårddisken kontinuerligt vilket kan leda till blippar!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Är din lapp kopplad mot nätverk samtidigt? Testa med att dels tillfälligt avaktivera nätverkskorten, dels om du har nått virusprogram i bakgrunden, stäng av det! Dessa ligger ofta och kollar hårddisken kontinuerligt vilket kan leda till blippar!

/ptr

Tack, får testa detta. Har både internet och antivirus på denna burk.

Mvh Mattias

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...