Jump to content

Nyheter på halvfabrikat!


Recommended Posts

On 2020-02-14 at 07:51, Engelholm Audio said:

Ang branthet, så är det alltid en balans...jag ser inget egenvärde i högre ordningar, tvärtom...det är ett nödvändigt ont i vissa konstruktioner.

 

En liten fundering:

Vid 1:a ordningens filter så ska två element spela samma frekvenser i ett brett område + troligen så behöver ett av elementen polvändas. Vid 2:a ordningen så är området kring delningen "smalare" o.s.v. Utan att utveckla detta mer (fasriktighet, spridning m.m.) så är min fundering, hur låter elementen TONALT i delningen? Två olika element med olika stora membran och olika byggsätt med kanske skilda material i membranen låter tonalt olika vid samma frekvenser...eller är jag helt ute och cyklar?

Det är därför jag gillar branta aktiva filter för att minska området kring delningen.

 

On 2020-02-14 at 07:51, Engelholm Audio said:

Naturligt avrullande är ju alla element, både uppåt och nedåt! :)

Självklart, ju :D

 

On 2020-02-24 at 18:26, Engelholm Audio said:

Ser man till helheten, verkar det vara en diskant som ändå är värd att jobba lite med.

Absolut! Har du själv hört denna?

 

On 2019-07-09 at 15:56, Engelholm Audio said:

- som nästan är en dialog mellan mig och @calle_jr.

Inte nu längre :clown:

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Amatören said:

En liten fundering:

Vid 1:a ordningens filter så ska två element spela samma frekvenser i ett brett område + troligen så behöver ett av elementen polvändas. Vid 2:a ordningen så är området kring delningen "smalare" o.s.v. Utan att utveckla detta mer (fasriktighet, spridning m.m.) så är min fundering, hur låter elementen TONALT i delningen? Två olika element med olika stora membran och olika byggsätt med kanske skilda material i membranen låter tonalt olika vid samma frekvenser...eller är jag helt ute och cyklar?

Det är därför jag gillar branta aktiva filter för att minska området kring delningen

Jag förstår resonemanget men vet inte om man (/nån) kan ge ett objektivt och tydligt JA/NEJ.

 

Motargumentet, som jag själv brukar föra, är att de två elementens olikheter mildras (eftersom båda spelar "mycket", i dB räknat, samtidigt) och sprids ut över en större range. Med brant delning låter ena tonen från mellanregistret och nästa (högre) ton från diskanten.

 

18 hours ago, Amatören said:

Inte nu längre :clown:

Härligt!

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Engelholm Audio said:

Med brant delning låter ena tonen från mellanregistret och nästa (högre) ton från diskanten.

Är det inte därför man har delning? Att låta elementen spela det de är "bäst" på?

Hos mig har jag provat allt (aktivt) från första ordningen till åttonde (48dB L/R) med resultatet att ju brantare delning desto bättre låter det. Bör tillägga att jag är noga med fasriktigheten vid delningarna och att mina tester är huvudsakligen mellan mellanregister och diskant, 2kHz - 3kHz. Vid lägre delningar börjar det bli svårare att höra skillnad då spridningsegenskaperna plus rummet gör sitt till för att "maskera" olikheterna hörbart, men mätmässigt är det fortfarande lätt att detektera olikheterna. I ett ekofritt rum är det kanske lättare att HÖRBART indikera olikheter.

Kan också tillägga att jag nog inte hade byggt 4-vägssystem med passiva filter.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Amatören said:

Är det inte därför man har delning? Att låta elementen spela det de är "bäst" på? 

Förstår din poäng, men tycker den är lite för endimensionell.

 

3 hours ago, Amatören said:

Hos mig har jag provat allt (aktivt) från första ordningen till åttonde (48dB L/R) med resultatet att ju brantare delning desto bättre låter det. Bör tillägga att jag är noga med fasriktigheten vid delningarna och att mina tester är huvudsakligen mellan mellanregister och diskant, 2kHz - 3kHz

Alltid bra med tester! :)

Mina erfarenheter är att man vinner vissa kvaliteter men förlorar andra, vid högre delningar. Fördelar med lägre ordning, och kanske 1a ordningen i synnerhet, är vågformsåtergivande. Tror @calle_jr hade något test med en signal som gått igenom olika ordningar. Bra hörlurar är en (av flera) vettiga test-strategier.

 

 

3 hours ago, Amatören said:

Kan också tillägga att jag nog inte hade byggt 4-vägssystem med passiva filter.

Haha! :D

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tråden uppdateras med ½ års mellanrum! :) Skämt å sido, men det va ett tag sedan och nyhets-flödet inom komponenter är inte i paritet med sociala mediers frekvens....tack och lov.

 

SB Acoustic fortsätter imponera. Bland nyheterna är ett nytt membran, Advanced TeXtreme® cone, och som med alla andra nya membran är ju just detta jättebäst. Cyniskt uttalande kanske, men detta lockar mig faktiskt. Det finns diskant med detta membranmaterial och två storlekar på bas/mellanregister: ett 165 mm (119 cm2) och ett 187 mm (157cm2). Båda elementen känns relevanta i 2-vägskonstruktioner, som stativhögtalarmodell eller som (slank) golvare. 187 mm's element har bra slaglängd, "Linear coil travel (p-p) 13.6 mm", och med två stycken har man motsvarande en tiotummare men med möjlighet till en slankare låda.

75in-SATORI-MW19TX-4-n2.jpg20190425104919_Figure1-TeXtremeDiaphragm.jpg

Membranet finns, naturligtvis, i kontext av SB's finaste motorsystem, Satori.

 

Det heter också att det ska komma ett 9 tums baselement samt ett 130 mm mellanregister. Tyvärr brukar 130 mm mellanregister tvingas kunna spela bas, vilket naturligtvis är lite fånigt. Hellre ett mer renodlat som mer eller mindre måste kompletteras med bas. Men visst lockas jag av tanken på 2 st 187 mm plus det kommande 130 mm och såklart en diskant till detta.

 

Djupdykning: https://audioxpress.com/article/new-high-performance-cone-and-diaphragm-technology

 

Edited by Engelholm Audio
Link to comment
Share on other sites

Vi fortsätter SB spåret...men jag lovar byta spår snart. :)

 

Större bredbandare, med vettig basprestanda och output ända upp i diskantområdet är spännande och jag skulle gärna göra ett dylikt projekt. Jag tror QLN har en modell på detta temat och jag har en (bra) känsla för hur ljudkaraktären skulle kunna vara/bli.

 

8in-SB20FRPC30-8.jpg

Möjligheterna spänner från puristisk, icke/minimalt filter/eq till ovanlig 2-vägare eller stort 2- eller 3-vägssystem där fullrangen' får hjälp antingen i botten och/eller toppen. Hela nyckeln är ju att låta ETT element hantera så brett frekvensomfång som möjligt, av det kritiska röstområdet.

Prismässigt en "bomb". 90+ dB's känslighet samt barnleks-impedans.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-03 at 11:45, Engelholm Audio said:

Vi fortsätter SB spåret...men jag lovar byta spår snart. :)

 

Med löftet att lämna SB Acoustics så hoppar vi över till Troels. Som jag nog sagt så tittar jag in här nån gång i veckan:

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm#RECENT_UP-DATES

 

Det senaste projektet är en STOR högtalare (vars estetik kanske inte tilltalar mig...).

Faital-3WC-15_final_1.jpg

...men med 15 tums bas. Men det som intresserade mig är mellanregistret och förarbetet där.

http://www.troelsgravesen.dk/midrange-drivers.htm

 

Quote

So, four 8" drivers and two 6" drivers, the latter being 18 SOUND 6ND410 and B&C 6PEV13-8. 6PEV13-8 reminding me of some venerable drivers from Audax in the 80'ies, the MHD17HR-NNN (found with various magnet size), which was a special, very high efficiency midrange driver - not a thing too common in those days.

Spoiler alert; men 18 SOUND 8NMB420 imponerar storligen

8NMB420_600.jpg8NMB420-II_CSD_1200.png

95 dB's känslighet och välkonstruerade i alla aspekter. Den är i desperat behov att kompletteras med bas vilket sätter oss i 3-vägs-landet. Eller åt minstone "2-vägare som kompletteras med sub" om någon nu skulle vara lagd på det sättet.

 

Det är ett element ur "PA träsket" där man är bortskämd med digitala filter, 94 ordningens delning och EQ vilket gör att element kan bete sig lite hur som helst - jämfört med om man lirar hifi med passiva filter. Det uppfriskande i 18 Sounds' element här är att det beter sig otroligt fint och lämpligt för passiva filter och fin-hifi (men lär ändå kunna spela disco-nivåer).

 

Edited by Engelholm Audio
PA-känga...
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Engelholm Audio said:

 

Med löftet att lämna SB Acoustics så hoppar vi över till Troels. Som jag nog sagt så tittar jag in här nån gång i veckan:

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm#RECENT_UP-DATES

 

Det senaste projektet är en STOR högtalare (vars estetik kanske inte tilltalar mig...).

Faital-3WC-15_final_1.jpg

...men med 15 tums bas. Men det som intresserade mig är mellanregistret och förarbetet där.

http://www.troelsgravesen.dk/midrange-drivers.htm

 

Spoiler alert; men 18 SOUND 8NMB420 imponerar storligen

8NMB420_600.jpg8NMB420-II_CSD_1200.png

95 dB's känslighet och välkonstruerade i alla aspekter. Den är i desperat behov att kompletteras med bas vilket sätter oss i 3-vägs-landet. Eller åt minstone "2-vägare som kompletteras med sub" om någon nu skulle vara lagd på det sättet.

 

Det är ett element ur "PA träsket" där man är bortskämd med digitala filter, 94 ordningens delning och EQ vilket gör att element kan bete sig lite hur som helst - jämfört med om man lirar hifi med passiva filter. Det uppfriskande i 18 Sounds' element här är att det beter sig otroligt fint och lämpligt för passiva filter och fin-hifi (men lär ändå kunna spela disco-nivåer).

 

 

Och CMS är...? För säkert har jag helt fel men i min erfarenhet så är det ofta svårt att få ett PA-element att fungera till Hifi pga denna parameter. För i PA ska ett element tåla massor av effekt. Så man "spänner fast" det så hårt man kan vilket gör att det krävs typ 1000W för att det alls ska flytta på sig. Och det låter sällan så bra då. Vilket är jäkligt synd! Kanske man kunde byta spider på den till nåt mycket mjukare.. ? 

 

Edited by Transient Design
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Transient Design said:

Och CMS är...?

"Och iövrigt anser jag att Kartago bör förgöras"! :D

 

Jag kan både förstå retoriken och den mentala bilden av den aspekt du påpekar...men i detta fallet är det kanske inte så relevant eftersom elementet inte är tänk (för min del) att användas under 100 Hz...eller ens under 200 Hz förresten. Jag tänker att "din aspekt" är viktigare ju mer konrörelse du har och en åtta vid 200 Hz rör sig marginellt.

Sen är det såklart fel att det behövs 1000 watt, eftersom man kan mäta upp SPL med låga effekter, t.ex. 2.83 volt och det ger 95 dB ut (på en meter) medan hög-CMS-element av mindre dimensioner fiser omkring på 87 dB. :P

 

VAS skvallrar om Cms men man måste jämföra mot andra element med samma (eller väldigt lika) Sd (membranarea). Vas på 33 liter är väl i lägre änden på skalan, men inte extremt, skulle jag påstå.

Link to comment
Share on other sites

"The proof is in the pudding" som engelsmännen skulle säga. Låter det bra så är det bra. Jag tror på höga Cms som filosofi men ser absolut poängen med andra grymma parametrar. Men eftersom du inte ska ha 1000W att driva dem (nä, man behöver ju inte spela med 1000W för att lyssna. Men ofta låter sådana steg bättre på denna typ av element oavsett volym) med så behöver ju elementet heller inte sitta fast så "hårt" heller. Och med en mjukare upphängning så tror jag (men jag har ju säkert fel) att samma element skulle låta mycket bättre. Men inte tåla lika mycket effekt heller. Så visst finns det en baksida på myntet. Rock on! 

 

En plats där jag noterar att slaglängd inte behövs och element med låga Cms verkar fungera bra är i horn. Om de är rätt byggda! Har du lyssnat på hornen i betong i trädgården någonstans utanför Lund? Den killen använder PA-element från 18 Sound och jag måste säga att det var ett av de mer imponerande systemet som jag hört. Men jag har själv inte hört systemet med nya bashornet färdigt så ser fram emot detta nästa gång jag är där. :-) 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Transient Design said:

En plats där jag noterar att slaglängd inte behövs och element med låga Cms verkar fungera bra är i horn

Det låter rimligt och jag har hört nån förklaring att membran (och upphängning) blir ganska hårt "belastat" (jämfört med vanlig lådprincip). 

Jag har tyvärr inte varit utsatt för trädgårdslyssning på horn i Lund - men det låter som ett härligt weekend-paket! :)

 

32 minutes ago, Transient Design said:

...så behöver ju elementet heller inte sitta fast så "hårt" heller

Förstår tanken och sinnebilden men tänker själv att hårdheten påverkar hur väldämpat och kontrollerat det är. Inte bara "hur lätt den flyger iväg" så att säga...Återigen nafsar vi på filosofi och inte "rätt/fel". 

Link to comment
Share on other sites

 

Bra iakttagelse av @Transient Design, och elementet har ju jämförelsevis styv upphängning

Men Cms, Mms och Rms samverkar. Ändrar man en av dem så får man antagligen justera de andra. Man påverkar inte bara fs utan antagligen SPL i hela registret.

 

Kompliansen har mest inverkan för frekvenser under fs. I piston range är massan helt styrande, och Rms har mest inverkan vid/kring fs. Men om man tex dubblerar kompliansen så behöver man halvera massan för samma fs.

För samma tillförda effekt får man då mycket högre utstrålningseffekt (p~F2/Mms2), men det är ju en helt annan driver.

 

Jag förstår inte riktigt när man gör kopplingar till storleken på konutslag mer än att drivern blir olinjär. Men jag skulle gärna få reda på lite mer.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

Kompliansen har mest inverkan för frekvenser under fs. I piston range är massan helt styrande, och Rms har mest inverkan vid/kring fs. Men om man tex dubblerar kompliansen så behöver man halvera massan för samma fs.

 

Jag antar vi tänker lite samma, givet vad jag skrev:

On 2020-09-08 at 15:16, Engelholm Audio said:

men i detta fallet är det kanske inte så relevant eftersom elementet inte är tänk (för min del) att användas under 100 Hz...eller ens under 200 Hz förresten.

 

11 hours ago, calle_jr said:

Jag förstår inte riktigt när man gör kopplingar till storleken på konutslag mer än att drivern blir olinjär. Men jag skulle gärna få reda på lite mer.

Jag antar den relaterar till min kommentar:

On 2020-09-08 at 15:16, Engelholm Audio said:

Jag tänker att "din (alltså, Transitent's, EAs anm) aspekt" är viktigare ju mer konrörelse du har

Olinjäriteter och ett större behov att accelerera en styv upphängning längre och längre, ju lägre ner i frekvens du vill återge samma ljudtryck, så att säga. Komplicerad mening...

 

Omvänt, @calle_jr, så menar du att du inte riktigt förstår om kompliansen är olika relevant för olika frekvenser, trots olika behov av konrörelse (och därmed acceleration)...eller förstår jag dig fel?

Link to comment
Share on other sites

Om ni har ett element liggande (som är billigt nog att förstöra...) så lyssna på det innan och efter ni har skurit små repor i spidern. Gärna bredband då det är lättare att lyssna då. I min erfarenhet så låter elementet rätt mycket bättre på alla sätt med Spidern sönderskuren. Och man får ju även som Calle säger en lägre Fs på köpet. Vilket i mina lådor lät mycket bättre i basen. Det finns ju en nackdel med detta dock som man måste vara medveten om. Den tål inte alls lika mycket effekt längre. Så i mitt fall så efter några få watt så bottnar drivern. Men om man spelar lågt nog så är det ingen tvekan om att det låter väldigt mycket bättre. Finns också flera på nätet som bytt spider på PA-element till mjukare och fått ett (enligt dem) mycket bättre ljud till hifi. Men som sagt, detta är mer kanske en fråga om filosofi och inte vetenskap som sådan. Trial and Error. Även om det kan bli väl mycket error när man labbar på detta sätt... :-) Räknar man ut en "rätt" låda till ett visst element så "passar" avstämningen ju sällan exakt längre. Frågan är väl dock här om det låter bättre eller ej? För givetvis så kommer det att räkna helt annat efteråt. 

Link to comment
Share on other sites

När jag ändå håller på och skriver dumheter om sådant som jag inte har en aning om så vill jag även säga detta: 

 

Ett perfekt "idealt" element borde ha följande parametrar: 

Oändlig mjuk / hög Cms

Fs på typ 1 Hz

Oändlig slaglängd

Oändligt lätt kon

oändligt stark magnet

 

Fast problemet blir nog att även ett element som snuddar vid dessa idéer inte alls går att räkna på? Eller så blir lådans volym oändligt stor kan man ju tänka?

 

"För att komma till grantopparna så måste man sikta på månen"

 

Jobbar just nu med Chalmers om att ta fram en lättare högtalar-kon med Grafen / Graphene. Ska bli spännande att se tester hur det sedan mäter... 

Link to comment
Share on other sites

 

4 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag antar vi tänker lite samma, givet vad jag skrev:

Ja, det var helt i linje med hur jag tänker.

 

 

4 hours ago, Engelholm Audio said:

menar du att du inte riktigt förstår om kompliansen är olika relevant för olika frekvenser, trots olika behov av konrörelse

Det mesta (allt?) jag pratar om förutsätter små konrörelser.

Jag förstår att man inte kan dra samma slutsatser för stora konrörelser eftersom drivern då betér sig olinjärt.

Men om man bortser från det så inser jag inte hur stora konrörelser påverkar effektuttaget (verkningsgraden) så länge man bara använder drivern en bit över fs. Det var kanske det du också menade :D

 

 

1 hour ago, Transient Design said:

Ett perfekt "idealt" element borde ha följande parametrar

Mycket intressant att utveckla detta.

Du är på god väg men hur blir det med back-EMF?

 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, thli72 said:

Som total amatör på detta har det dock alltid fascinerat mig hur olika material högtalarkoner har. . papper, aluminium, kevlar, keramik mm är ju ganska OLIKA material ;)

Kanske kan man prata om en grundklang i ett element med membran av ena eller andra materialet...men det är så många fler, osynliga, kvaliteter och egenskaper som också påverkar. Ur ett marknadsföringsperspektiv är det lättare att prata om membranmaterial. Det syns. Ett material kan i sig ha en viss (hög) status. Ett material kan (nog?) patent/mönsterskyddas, med mera.

 

Min uppfattning är att man kan få samma membran-material att låta på "olika sätt" givet andra variationer i "samma" element (ja jo...det blir ju inte samma om man ändrar egenskaper, men givet att man håller membranet samma och tillåter sig variationer på andra prylar så låter det också olika).

Link to comment
Share on other sites

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13134-nyheter-på-halvfabrikat/page/4/&tab=comments#comment-258907

 

2 hours ago, Transient Design said:

Jobbar just nu med Chalmers om att ta fram en lättare högtalar-kon med Grafen / Graphene. Ska bli spännande att se tester hur det sedan mäter... 

Jag har inte förstått storheten med lätta membran, givet att Mms ändå brukar hamna i samma storlek.

Det handlar väl mer om membranmaterialets (inre) dämpning och styvhet? Exempel:

C173-6-096.jpgp17wj_00_08_01.jpg

130/136 cm2, 14/14.4 gram

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Engelholm Audio said:

Jag har inte förstått storheten med lätta membran, givet att Mms ändå brukar hamna i samma storlek.

Det handlar väl mer om membranmaterialets (inre) dämpning och styvhet?

Ja, i piston range.

När membranet betér sig som en kolv är det Mms som styr.

Men membranets massa har stor betydelse för när och hur membranresonanser börjar inverka. Ju lättare och ju styvare, desto högre upp i frekvens bryter det upp.

Hur som helst ger det mer att öka styvheten än att sänka massan, men det bästa är såklart om man kan göra både och med smarta material och geometrier.

 

Link to comment
Share on other sites

scan-speak-450-300x41.png...är det väl ingen som inte känner till? Scan Speak ligger mig varmt om hjärtat och har i år funnits i 50 år! Respekt. Historian innehåller, om jag fattat rätt, lite fram-och-tillbaka där man blivit uppköpt och tillbakaköpt.

 

Detta elementet är kanske inte supernytt. Det kommer i några olika varianter...men med en sak gemensamt: PRIS! :) Drygt 6k kr st inkl moms.

 

 

 

28ny-1.jpg

 

Från 30 liters portad till över 100 liters-lådor passar de respektive elementemodellerna.

Bra slaglängd  (som ändå helst inte ska användas), rejält med Sd, bra parametrar med lågt Mms, lågt Fs, vettiga Q värden, låg induktans i talspolen.

 

Detta är baselement för top-notch, fullvuxna, högtalare.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, PKS said:

Har du testat deras ellipticor-serie? 

Nej det har jag inte. Jag har några kundprojekt som diskuterar bland annat dessa element men vi har inte riktigt nått beslut än. Vore verkligen kul att bygga nått med dom.

 

Jag tror jag skrev om om Ellipticor tidigare i denna tråden. :)

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-10 at 15:00, calle_jr said:

 

Mycket intressant att utveckla detta.

Du är på god väg men hur blir det med back-EMF?

 

 

Blir det någon Back-EMF alls? För den baseras väl på en massa som rör sig "av egen" kraft / vikt? Om man inte har någon massa så blir det väl inte mot-EMK? Är det kanske därför som jag inte alls gissar tunga element? Jag gillar ju knappast ens styva element utan föredrar lätta koner som troligen mer beter sig som våg-utbredning i ytan än en "ideal" kolv... Och jag är nog inte helt ensam heller? Det är nog varför som vi ännu ser så många högtalare med pappers-element trots att de ofta mäter skit i jämförelse med aluminum och keramer och annat? Plastkoner ska vi nog inte ens gå in på... 

 

Och apropå små konrörelser på höga frekvenser: Varför gillar jag så mycket Scan Speaks klassiska tyg-dome? Och vissa veckade band-diskanter? Jag tror det är för att de har en hög följsamhet. En diskant som är inspänd likt en elektrostat eller har en styv upphängning tror jag inte låter bra ens vid låga effektuttag. Och att det är en del av orsaken till varför PA-diskanter inte låter bra. För de ska tåla så mycket effekt att de tvingas ge dem en mycket styv upphängning. 

 

Men jag är den första att erkänna att jag säkert har fel! Inga höga hästar här. Bara empiriska teorier utan formler. Eller som Nelson Pass säger: Lyssna innan du mäter. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Transient Design said:

Inga höga hästar här.

Härligt.

Min kommentar var mest för att adressera back-EMF som ett designkriterie.

Jag gjorde ingen direkt koppling till tunga/styva kontra lätta/följsamma membran, mer än att det kan bli tokigt med fel val.

Om man ska definiera ett idealt element så bör man nog ha ett kriterie nära kritisk dämpning, så att membranet stannar så snabbt som möjligt efter ett signalstopp. 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-15 at 07:54, Engelholm Audio said:

Nej det har jag inte. Jag har några kundprojekt som diskuterar bland annat dessa element men vi har inte riktigt nått beslut än. Vore verkligen kul att bygga nått med dom.

 

Jag tror jag skrev om om Ellipticor tidigare i denna tråden. :)

 

Håll oss gärna uppdaterade om det blir av :) Mycket spännande element! 

 

Jag håller med Transient Design om att Scan Speaks tygdiskanter alltid brukar låta bra. Har hört många bra högtalare med 9500 osv.

 

Angående back-EMF, om man får gissa lite, så kanske det är en kombination av den mekaniska upphängningen, tyngden på konen och motorsystemet hos elementet. calle_jr skriver att elementet ska vara "nära kritisk dämpning" men jag undrar om det inte vore bra om det var lite mekaniskt underdämpat (mekaniskt svagt)? Om elementet är något mekaniskt underdämpat borde det bättre följa den elektriska signalen och inte trycka (eller lagra) tillbaka så mycket energi (En utdragen hård fjäder har högre energi än en mjuk om de är sträcka lika långt). Nackdelen är väl att impulssvaret borde blir lite lidande. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

logo_sba_s.png

 

...fortsätter med sin "Coming Soon". Jag är splittrad till fenomenet...främst för att det ställer krav på att leverera på löften innan man är klar. Accuton gjorde ett par missar och så har även SC Acoustics gjort. Icke desto mindre är det fantasieggande och lockande att kolla vad som är på gång. Och på gång är det.AT60NC-4.jpg

En AMT diskant ligger som coming soon. Output till över 30kHz och nätt format - men ändå med rätt OK output en bit ner (delning ca 3.5 kHz) ger ändå rätt OK valmöjligheter när man ska matcha med mellanregister.

 

Och på tal om mellanregister:

5in-SATORI-MW13TX-4.jpg

5in-SATORI-MW13TX-8-GRAFIK-200x200.jpg

 

132 mm element med "extra allt"! Spännande membranmaterial, grym motor, imponerande slaglängd. Bör såklart gå att matcha ihop med ovan nämnda AMT men såklart även många andra diskanter - kanske mest spännande textrememembrans-diskanterna? Detta mellanregister lockar mig storligen.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

scan-speak-450-300x41.png Kan dom också! :)

 

Ellipticor är deras senaste, top-of-the-line serie med en (såklart) elliptisk talspole, jämfört med traditionellt sett cirkulärt formade talspolar. Mig veterligen, är Scan Speak unika här - ingen annan har detta.

 

Databladet lovar prestanda en ur en 75 liters portad låda, vilket jag upplever som hanterbart. På köpet får man 95 dB's känslighet, 825 cm2 membranarea som dessutom kan röra sig +- 5 mm. Utöver motorsystem av yppersta kvalitet.

 

 

38we-2.jpg

 

Givet priserna på de mindre Ellipticor-elementen, så bör man nog sitta ner när man läser prislappen på detta 15" element.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...