Jump to content

Nyheter på halvfabrikat!


Recommended Posts

19 minutes ago, Apexorca said:

De säljer livsstilsprodukter i det lägre prisspannet och deras High-end serier tror jag inte Sf har samma målgrupp av köpare faktiskt.

Så tycker jag också. Jag tycker faktiskt att det är så man skall köra en professionell verksamhet. Det ger förutsättningar för högre lönsamhet och därmed utrymme för mer utveckling och högre kompetens på fler händer och likaså utrymme för investeringar för en effektivare produktion med jämnare kvalitet vilket ger prisvärda produkter (såvida de inte överprisas). Så gör Sonus faber, Dynaudio, KEF och säkert några till.

 

Jag köper hellre den typen av produkter från företag som har en bredare ansats. Jag inbillar mig att jag får mer för pengarna. Samma sak med mycket annat, inte minst pickuper. Jag tror att både pickuper i övre skikt gynnas av att t ex Ortofon är jättar när det gäller MM-pickuper och MC-pickuper i lite lägre prisgrupper. Volymen ger skalfördelar och utvecklingsmöjligheter. "Pöbeln" finansierar audiofilernas lycka, lite elakt sagt.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Engelholm Audio said:

Om nån är intresserad av ett hel-galet projekt med detta element är jag gärna med! :D <3

Tänker du då liknande bygge som Troels eller hade du tänkt något annat? 
 

jag spelar med Snell A3 nu som har ett mellanregister som spelar mellan 275-2700Hz - detta är kanske ett element som hade passat i en sådan konstruktion?

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, parsifal said:

Tänker du då liknande bygge som Troels eller hade du tänkt något annat? 
 

jag spelar med Snell A3 nu som har ett mellanregister som spelar mellan 275-2700Hz - detta är kanske ett element som hade passat i en sådan konstruktion?

"Något liknande" kan man ju bygga! Och säkert 10 vettiga varianter till med mid-dome'n som grundbult. Men det blir ju minst en 3-vägare. Mid-domen behöver både nått uppåt och nått nedåt.

Dina Snell A3 är ett bra exempel på realisering...och häftigt är ju att Ellipticor går dubbelt så högt i frekvens (än vad Snell delar, iaf).

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Engelholm Audio said:

"Något liknande" kan man ju bygga! Och säkert 10 vettiga varianter till med mid-dome'n som grundbult.

Nu vet jag inte om det är tillfälligt men Troels har tagit bort sidan om den nya högtalaren. Då undrar man - blev något fel eller blev den FÖR bra? 
 

Vet du om det är de högtalarna som Scanspeak kommer dema med i Munchen?

 

Jag gick igång på ditt entusiastiska första inlägg om elementen, men ska jag vara ärlig så förstår jag nog inte det unika med dessa elementen jämfört med andra element - jag är inte tillräckligt insatt.
 

Kan du förklara det på ett enkelt sätt vad det är som får dig som proffs att lovorda dessa skapelser?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, parsifal said:

Jag gick igång på ditt entusiastiska första inlägg om elementen, men ska jag vara ärlig så förstår jag nog inte det unika med dessa elementen jämfört med andra element - jag är inte tillräckligt insatt.
 

Kan du förklara det på ett enkelt sätt vad det är som får dig som proffs att lovorda dessa skapelser?

Det är ovanligt med element som objektivt har så bra och hög kvalitet i så många avseende. Ledordet är väl "helheten", här.

Känslighet. Linjär frekvensgång. Snyggt beteende även i tidsdimensionen (ETC). Bra/lätt imedans. Bra spridning. Jämn kvalitet (Troels mätte på 4 st). Sen har vi kärnan i ellipticor som underviker en del symmetri-beroende problem i motorsystemet.

 

Elementet är lite atypiskt - vilket iaf för mig är spännande. 99% av alla vanliga högtalare har ett mellanregister och diskant med delning mellan 2 och 3 kHz...vilket betyder att man delar i det för örat väldigt känsliga området (ca 1-4kHz). Med detta Ellipticor-element har man möjlighet att dela typ en oktav högre! Det är dels spännande - för det är annorlunda och man undviker delning i det området. Det är också spännande eftersom detta (högre delningsfrevkens) gör situationen mer än dräglig för diskanten! Diskanten behöver inte tvingas ner i 1, 2, 3 kHz området (där distorsionen kraftigt ökar.

 

Troels konstruktion är extrem. :)
Man kan mycket väl sluta i och med 8 tummaren, eller byta den mot en 10 eller 12 tummare för en mer normal storlek (och även kapa en del kostnad).

 

Jag tänker lite på (anrika) ATC's högtalare. :)

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Engelholm Audio said:

Det är ovanligt med element som objektivt har så bra och hög kvalitet i så många avseende. Ledordet är väl "helheten", här.

Känslighet. Linjär frekvensgång. Snyggt beteende även i tidsdimensionen (ETC). Bra/lätt imedans. Bra spridning. Jämn kvalitet (Troels mätte på 4 st). Sen har vi kärnan i ellipticor som underviker en del symmetri-beroende problem i motorsystemet.

 

Tack för svaret, jag blir nästan lite irriterad på mig själv så nyfiken jag blir...

Jag har sett att Scanspeak tagit bort sin länk till sitt faktablad om elementet och att det inte verkar finnas hos någon återförsäljare ännu. Troels sida om högtalaren har däremot kommit tillbaka upp igen.

 

Jag har varit inne på att bygga något till vintern och då lutade det mot The Loudspeaker 3, en konstruktion som varit uppe här i tråden förut. Där kostar elementen ca 2000kr/st medan Ellipticor elementen verkar ligga mellan 12000-20000kr/st. Det blir fort mycket pengar som du skriver och ekonomiskt passar mig TL3 bättre. 

 

Peter Snell som konstruerat mina högtalare är ju känd för att ha använt "billiga" element i sina konstruktioner och de låter ju helt okej ändå...

Jag hade gärna lyssnat till bägge A50 och TL3 för att se om mina öron hade föredragit den ena eller den andre.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-19 at 19:10, parsifal said:

Peter Snell som konstruerat mina högtalare är ju känd för att ha använt "billiga" element i sina konstruktioner och de låter ju helt okej ändå...

Flera av elementen jag skrivit om i denna tråden, faller mer än väl in under denna beskrivningen! Flera lyckas nå väldigt långt i att ha bra kvaliteter "i många avseenden" och det ger rent ut sagt jäkligt bra helhetsresultat. Mina egna Stardust är ett sådant exempel eller för den delen one-of Återbruk. Ser man på det från detta hållet, är det verkligen svårt och dyrt att kräma ut det där sista. :)

Link to comment
Share on other sites

SB Acoustics vilar inte och (åter-) släpper ett nytt bredbandselement!

 

Som man kan förvänta sig; låg rörlig massa, låg-induktiv talspole, generöst Qts, bra känlighethet och enkel och fin impedansgång.

 

Elementet bör kunna klara sig ensamt, både med avseende på bra bas och helt OK övre frekvensregister (givet omständigheterna). Nyttig känslighet och lätt last gör det såklart intressant med lågeffekts-guldkorns-förstärkare för en okomplicerad och intim musiktid.

 

Jag skrev (åter-) släpper, för jag tror att detta är en mk II av en tidigare släppt fullrange'are...men man verkar inte supertydlig här. Anyhow, är priset (på gamla) och mitt gissade pris på denna, otroligt överkomligt. En Lavardin eller nån rörförstärkare på ~10-20 watt borde kunna bli riktigt trevligt.

sba fullrange.PNG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Accuton dras (/har dagits) med elaka rykten och har gjort under en tid. Verkligheten visar dock att de "are still going strong" och hurvida ryktena är sanna eller ej, spelar mindre roll när företaget fortsätter att leverera och för en ytterst saklig och proffisionell dialog via email och telefon! Man känner deras passion för högtalarelement via text och tal!

 

Och som man levererar! :)

BD 90-6-727 Diamond DOME Midrange

Med "unique 20 carat diamond dome" är det i materialväg något extra och unikt...

BD90_Produktseite.jpg

...men matrial i sig är inget bevis, om inte "the pudding tastes good". I detta fall vittnar andra objektiva egenskaper om att det är "bra skit"! Känslighet på 92 dB trots hög impedans, låga 8 grams rörlig massa, högt BL trots låg talspoleinduktans...och listan fortsätter! :)

 

BD90-DIstortion.png

Här tänker jag direkt en kombination med diamant-versionen av Accutons C25 (BD25) för ett magiskt mellan/diskant! Och för att få lite klös i det hela, varför inte dubbla åttor (eller nior, i Accuton-dimesioner). Har man "platsen" så är såklart 4 st åttor helt rätt, med tanke på känslighet.
Delning vid ca 350 och 3-5kHz...och jag tänker i första hand inte på halvsunkiga filterkomponenter... ;)


Bara dessa råvaror gör att denna maträtt kostar som en mindre bil - men vad ska man med en liten bil till?

 

Sommarprojekt? ;)

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Double A said:

Jag blev lite sugen att bygga en diskret Line-array med dessa…. 😎

 

Ja...8-10 st borde ju funka finfint. :D

 

20 hours ago, thli72 said:

Känns som nått för Mårten, för det är väl en mindre variant som sitter i deras toppmodeller?

Nu är jag inte 100% påläst på Marten's modeller, men tror de har modeller med BD50, alltså ett betydligt mindre element (med annan funktion, värt att nämna).

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på vad dom "små" Accuton Diamant diskanterna kostar så antar jag att BD90 kostar en rejäl slant

Skulle var kul att veta hur stora drivers dom KAN göra av detta material. . .och när det blir "osäljbart dyrt" 

On 2022-06-29 at 09:44, Engelholm Audio said:

Bara dessa råvaror gör att denna maträtt kostar som en mindre bil - men vad ska man med en liten bil till?

Måste väl vara att dom kostar som en mindre bil. . PER HÖGTALARE?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har tidigare nämnt SB Acoustics 2.5" tums dome-mid samt deras textreme-membran (tillgängligt från 13 till 19 cm element). 2.5" dome'n får idag anses som ett lite udda element, när lösningarna oftast parar 1" med 5-6" eller 1" med 4-6# med 8-12".

2.5" kan på pappret verka lite onödigt, men målet kan sägas vara det mest känsliga området, från ca 500 till några kHz. Även Scan Speak, med sin kostsamma Ellipticor, har en dome med snarlikt syfte.

 

25-Satori-MD60.jpg75in-SATORI-MW19TX-4-n2.jpg

https://sbacoustics.com/

 

 

7½″ SATORI MW19TX-8 är ett lite större element som säkert går att använda i en 2-vägare, både 7½'ren och diskanten kommer pressas uppåt respektive nedåt och detta i ett öronkänsligt område. Elementen kommer betee sig högst olika, risk för tonala skillnader och ljudliga karaktärer.

 

Lösningen är såklart en "filler", som SB kallar det, vilket är 2½".

Observera att ytterdiameter än 13 cm, dvs ett par, tre cm större än vanliga diskanter - även om det såklart är membranarean som är det mest intressanta. Size matters. ;)

 

Så varför skriva om gamla grejer i en nyhetstråd? :)

 

SBAcoustics, SBA-7MD by Troels

sba-7md-1_1200.thumb.jpg.b1d58a8fade4ceceb8237234be0169c0.jpg

 

http://www.troelsgravesen.dk/SBA-7MD/sba-7md-1_1200.jpg

http://www.troelsgravesen.dk/SBA-7MD/drivers.jpg

 

http://www.troelsgravesen.dk/SBA-7MD.htm

 

 

En ytterst spännande och relevant konstruktion baserat på ovan nämnda element, plus en diskant (såklart).

För ovanlighetens skull en transmission line vilket får mig att tänka på TDL RTL-3'or som i slutet på 90-talet lockade mig MASSOR (även om valet för mig till slut föll på Sonus faber...innan jag började bygga själv).

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

SEAS i vårt grannland Norge släpper en 8" bas

 

Bilde_XM011.png.296260d6564f68c3a614ddc03ed2fcd7.png

 

Man ser ganska direkt, att det handlar om lång slaglängd med stort motorsystem. Tittar man på elementparametrarna så är slagländen väldigt beroende av voice coil height minus air gap height. Alltså 31-8 = 23mm. Detta är teoretisk linjär slaglängd peak-peak (p-p). Ska man våga sig på nån åsikt vad som är normalt för åttatumsbasar så skulle jag säga att det ligger i 8-12 mm rangen (p-p). Utan ritkig fog för påståendet, så tycker jag att 13.6 N/A är rätt lågt för 84g och bara 220 cm2? 

 

Tabell_XM011.png.d295a5209784b517559e237864f7f443.png

 

Med ett Vas på 27 liter och Fs på 27Hz så blir det djup bas ur liten låda med bra möjligheter höga ljudtryck. 

 

Med 84 grams rörlig massa så sjunker känsligheten...men med hög effekttålighet så löser man såklart det genom att "kasta watt på problemet". :)

 

Jag är imponerad av ingenjörsarbetet och det är utan tvekan ett element som platsar i sina tänkta roller. Jag tänker kompakt och semiaktiv hifihögtalare eller för den delen, subbar (japp, plural) till hembio.

Jag personligen dock inte alls förtjust i lösningen som helhet. :) Slaglängden kan kompenseras genom att köra två ("normala åttatumms-) basar eller helt enkelt gå upp till en 11 eller 12 tummare. Såklart med andra konsekvenser...men högtalarkonstruktion handlar just om att göra val.

 

Elementet ser dock riktigt snyggt ut och lite elementporr kan väl inte skada på en fredag? 

 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Engelholm Audio said:

lite elementporr kan väl inte skada på en fredag? 

Inte alls!
 

Det slår mig att jag sällan upplever bra, torr och strukturerad bas med den här typen av element, alltså mindre membranyta men stor slaglängd. Däremot stor membranarea och kort slaglängd brukar ge det jag önskar, och bättre möjligheter att återskapa den fysik som till och med en violin erbjuder om man sitter någon meter ifrån den som musicerar.

Är det så enkelt att alla "heminredare" bara vill ha små osynliga högtalare så man får plats med värmeljus, citroner och annat krimskrams i vardagsrummen? ;)

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-12-03 at 17:32, Apexorca said:

Håller helt med.

Jag tror att två aspekter bidrar till att detta är att föredra:

  • kortare membranrörelser har många fördelar i högtalaren i största allmänhet; linjärt, mindre inducering, lägre krav på acceleration, etc
  • koppling till luften

Den ödmjuka hatten lyfts och jag medger att det finns ett mått av killgissning i mina åsikter. 

 

Kopplingen till luften tycker jag är intressant och det står alla fritt att hälla upp vatten i en lite större balja och försöka göra stora (höga) och långsamma våger med bara lillfingerspetsen i vattnet och jämföra med vågorna som du kan skapa med ett stort föremål (typ ett lock). Jag tror luften halkar av små membran för låga frekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...