Jump to content

Amatören

Medlem+
  • Posts

    527
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Amatören last won the day on September 13 2020

Amatören had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Nära Sweden Rock!

Recent Profile Visitors

1 878 profile views
  1. Det är nog inte efter vilken klass (A, A/B, D m.fl.) som stegen är byggda som ger massa, möjligen med undantag av klass A som kräver oerhört mycket kylning vilket i sin tur ger stora kylflänsar om man inte vill använda fläktar, utan nog efter vilken princip nätdelen är byggd efter. T.ex. moderna supersnabba switchade nätdelar kräver inte stora trafos och kondingar vilket håller ner massan. Jämför med t.ex. PA-steg som ger enorma effekter men väger bara en bråkdel av vad ett Krell-steg eller liknande byggda väger. Sen är det många tillverkare/designers som gillar tjocka, "konstnärliga" och tunga paneler för att ge sken av ett "massivt" kvalitativt bygge. Många tilltalas och är beredda att betala för detta vilket är helt ok. Tvättar du kablarna före eller efter du satt samman dessa?
  2. Efter en kritisk första lyssning i absolut tyst miljö så kan jag konstatera att sladdarna är fullkomligt tysta, de låter absolut ingenting! Inga egenljud, inga mikrovibrationer...ingenting! Detta bådar gott, kanske sladdar som är absolut neutrala, sladdar som transporterar valenselektronerna från punkt A till punkt B utan att lägga till eller dra ifrån någonting. Precis som jag vill ha det! Efter inkoppling, inbränning och många koppar kaffe så ska jag göra en utvärdering, prisvärt eller icke prisvärt, samt försöka utvärdera om färgerna påverkar elektrontransporten. PS! Glöm inte kolla på första inlägget i denna tråd. Fortsättning följer...
  3. Nya färgglada sladdar tar även plats: Hmmm, undrar om färgerna har någon filtrerad inverkan på ljudet? Detta måste undersökas! Fortsättning följer...
  4. Lite nytt och lite omstuvningar i racket till Fjorgynanläggningen:
  5. Något som jag lägger stor vikt vid är fasgången, tidsförskjutningen, som visar på ett tydligt sätt hur väl man lyckats med integrationen. Det skulle vara trevligt om du, calle_jr, vill visa en t.ex. genererad minimum fas i ditt system.
  6. (Nedan skrivet är mina åsikter och erfarenheter från ett långt HiFi-liv med mycket DIY) Om man betraktar en subbas just som en sub så lär man få svårt att integrera djupbasen med resten. Själv så betraktar jag elementet för de lägsta frekvenserna som en del av huvudhögtalaren. Jag menar, att om du har ett två-vägssystem och lägger till ett kapabelt baselement i korrekt låda/baffel, så ska du betrakta detta som ett tre-vägssystem, inte tvåvägs + sub. Själv så bygger jag efter principen att elementen ska spela i området de är konstruerade för och inte låta olika element spela samma frekvenser, vilket ofta sker när man försöker integrera en subbas utan att skära bort de lägsta registren i huvudhögtalaren. De ”krockar” med ofta en blöt bas ur fas, och att de slår ann rumsnoderna med full kraft. Hur många har inte en kraftig peak eller dipp kring 40-50Hz och 80-100Hz? Typiskt rumsnoder i ett normalstort vardagsrum och väldigt svåra att komma tillrätta med. Det är en av anledningarna till att jag förespråkar en aktiv delning med EQ-möjlighet och faskorrigering, en DSP. Så hur många lågbasar ska man ha? Well, en under varje huvudhögtalare och om man kan faskorrigera, gärna en efter varje sidovägg. Så trots att jag har ett kompetent hembioförsteg så använder jag inte subutgångarna, utan låter lågbasen bli en del av huvudhögtalaren genom integration med hjälp av DSP, mätmikrofon och REW. Inte ens i min bio-anläggning med 21” bas i 1/4-vågs pipa så använder jag subutgångarna utan har integrerat även dessa med huvudhögtalarna, som bl.a. är bestyckade med dubbla 18” JBL i en U-dipol.
  7. Prova att ta via hörlursutgången från datorn till förstärkaren. Micken kopplar du till datorn via en USB-port.
  8. Det ser ut som om du har alldeles för låg utnivå, bör ligga mellan (+)70-90dB. Har du kopplat: Dator (med REW) från line out till analog ingång på förstärkare kopplad till högtalarna? Datorn ensam orkar inte driva högtalarna.
  9. Hur tycker du dessa "låter"? Brus, dynamik, o.s.v. Tänkte på en sak, har du testat att plugga basportarna på Veritas så du får en "sluten" bas i dessa? Bör ta ner outputen i mellanbas-lågbas och ge en "snabbare", tightare, bas som integrerar bättre med dipolbasarna, så du kanske får en jämnare nivå och mindre placeringskänslighet. Som sagt, bara en tanke som dök upp, kan kanske vara värt att prova...
  10. Well, man måste vara medveten om att simuleringar är just det, simuleringar! Men simuleringar ger oftast en bra utgångspunkt som man trimmar med mätningar och lyssningar på det färdiga resultatet. Jag vill gärna utöka din lista med: Rummet! Hur många har ett akustikreglerat rum? Denna parameter är, enligt min åsikt, den största enskilda komponenten som har en otrolig inverkan på slutresultatet. Det är därför jag förespråkar aktiv delning/EQ/drivning då elementet ändrar parametrar hela tiden p.g.a. ålder, material, luftfuktighet m.m. Med ett aktivt system så kan man kompensera för lådan, rummet, ålderskrämpor m.m. som är näst intill omöjligt med ett passivt filter.
  11. Denna cocktailAudio X45Pro kanske? Har hört X45 hos en vän, mycket prisvärd!
  12. ...och försök inte skoja med deltagarna på detta forum, då blir du både rådbråkad och steglad vilket undertecknad har fått känna på! Men tekaks te trån som smeden sa. Jag tror inte snedtaket är ditt huvudsakliga problem utan hur ser rummet ut i övrigt? "Nakna" väggar och golv? Tjocka mattor, gärna heltäckningsmatta, och tjocka textiler och möbler med mycket stoppning dämpar eko väldigt bra. Sen kanske diffusorer och absorbenter på väggarna kan göra stor skillnad. Akustiken, påstår jag efter egen erfarenhet, är minst 50% av vägen till välljud! När du inte kommer längre med akustikfix så är en EQ sista steget, speciellt om basen djävlas med dig.
  13. Det finns en hel del filmade konserter med flerkanalsljud som är väldigt njutbara. Surround ger en ny dimension av upplevelsen om det är bra gjort. Du är välkommen på en visning med Torshammare (källaranläggningen). Det skulle vara intressant att höra din åsikt om ett bra flerkanalsljud, ju!
  14. Jag har själv hållit på att konvertera, uppsampla, nersampla (hepp!) och testa med en flock olika DACar, men, som Bebop säger, skillnaderna blir subtila om DACarna håller god kvalitét från start. Jag kan lugnt konstatera att om originalet håller en god kvalité så spelar formatet mindre roll! Lyssna ex. på Nils Lofgrens "Keight Don´t go" och Yello´s olika inspelningar, så mycket luft, rymd och "lätthet" samtidigt med en kraftfull bas som dessa 16/44.1 innehåller! Med denna kvalitén på inspelningarna så tycker jag inte att dessa tjänar på några vidare konverteringar och uppsamplingar. Jämför gärna med Pink Floyds "The Wall" på vinyl till CD. Här tycker jag att f.f.a. att anslagen tappade tydlighet när denna vinyl överfördes till CD...eller? Well, tvärtemot vad du tycker, Bebop, så föredrar jag så få separata apparater som möjligt. Så en multifunktionell apparat (med flerkanal och möjlighet att avkoda bild) med så många funktioner som det bara går att stoppa i en låda med DAC-chips av högsta kvalitet som gärna kan fungera som ett försteg också, skulle bli mitt val. Tänk så många sladdar och fjärrkontroller du kan slippa med en sådan mojäng! Så...gör det enkelt, behåll Marantzen om du kan använda den som streamer med...
×
×
  • Create New...