Transient Design

Branschmedlem
  • Content Count

    1 117
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Transient Design last won the day on February 18

Transient Design had the most liked content!

Recent Profile Visitors

5 851 profile views
  1. Transient Design

    JR in Japan

    Ramhörn... Jo, jag designade ramhörn i gjutjärn också. Problemet är alltid det att startkostanden för att börja gjuta blir så hög. För materialet kostar nästan ingenting när man väl har startat upp en serie. Min tanke var att göra dessa ca 15 cm åt varje håll och i ca 5 mm tjockt gods med profilen ca 50 mm bred. Och så fästa in med skruv / bult ekstavar mellan dem. Victor gjorde snygga renderingar nedan.
  2. Transient Design

    JR in Japan

    Varför inte rostfritt och plywood? Varför måste du använda så många olika tonarmar? Kan du inte bara byta toppen på armbordet typ Dr. Feickert? 10 -12 cm hög? Det är högt. Ska du ha en så hög tallrik också efter varför? Jag tror ju mycket mer på att använda mellanhjul / svänghjul än en tallrik som blir för hög. Om det nu är rotations-massan som du är ute efter?
  3. Transient Design

    JR in Japan

    Jag byggde min första skivspelare runt år 1998 och har byggt ett antal olika varianter sedan dess. Tro mig, jag har funderat på alla olika alternativ av lösningar i dagar och det svåra är väl att välja en lösning. Men jag försöker mycket att lyssna och jämföra hur olika lösningar låter (jag ser det som grundforskning) och helt klart är att den gamla sanningen stämmer mycket väl in på skivspelare: Allt påverkar! Vilket lager vi bygger, vilket dämpmaterial vi använder, om det är aluminum eller rostfritt i armbordet, om vi har en packning under armen eller drar den rakt i metallen: Allt hörs smärtsamt tydligt. Min grund i att bygga spelare var att jag ville bort från all plast. För visst, plast löser många problem på en gång, snabbt och billigt. Men jag anser att man förlorar något på kuppen. Musiken. Och den tanken delade jag med Bosse Hansson även om han ansåg att jag byggde "änglaspel" eller som han sa: "ingen ser om du har kromade vevstakar i en motor" men jag kan inte använda hans delar med rostiga lager som glappar kraftigt. Jag använde ett lager färdigt från Scheu (jag köpte det på den tiden då Christian Feickert ännu jobbade kvar där) på min första spelare och även deras stora tallrik i plast. Men kulan i detta lager ligger på en plastbricka för att få låg friktion. Och visst blir det tyst! En kula i stål mot en yta i plast är ju klart att det inte blir något gnissel eller friktion att tala om. Men igen, Bosse Hansson var mycket tydlig på denna punkt (och jag håller med honom) om man provar olika material som kulan ligger och roterar emot så är det en stor skillnad i hur musiken uppfattas. Jag byggde ett flertal olika plintar genom åren till detta lager / tallrik och det var intressant att se hur vad man än gjorde för plint så lät den helt olika mot innan. Spånskiva (inte så illa faktiskt... men 15 cm tjock!), plywood (en stor besvikelse) och bakelit. Men det var först när jag byggde en spelare i dubbla lager sten som jag fick en chock. Det lät så grymt mycket bättre än allt det andra. Mycket mer klipp, dynamik och kontroll i basen. Så helt tydligt är att stabiliteten hos plinten är helt avgörande för ett bra ljud. Men sten har nackdelen av att den ringer som en klocka om man inte dämpar den... Så den kritiska biten blir då att använda rätt dämpning som inte förstör allt det bra som vi skapat. Och här har jag lagt många timmar på att prova och testa och jämföra olika dämpmaterial. Jodå, det finns ett antal företag i Sverige som säljer delar till lager för industri. Inget man kan köpa "färdigt" men gliddelar och axel osv finns. Även här har vi provat ett antal olika versioner. Och även här tror jag på Bosses rekommendation: Ett grovt lager är bättre än ett tunt. Så jag har använt 18 mm och 16 mm och 12 mm. Jag har även ett 20 mm liggande med extremt precision som jag inte provat ännu. JR´s spelare har nog ett 18mm lager vilket också är en av orsakerna till varför den låter så bra som den gör. Alla lager jag gjort så här långt har varit inverterade (kulan i toppen) men i nästa generation så kommer jag att istället prova ett icke inverterande lager då jag vill ha en länge lageraxel och dubbla lagerlägen. Inspiration från Gates och EMT. Old school och brutalism! :-) Och eftersom mina spelare alla varit "stumma" (utan upphängning) så är fötterna och underlaget som spelaren står på helt kritiskt. En bänk eller hylla som svajar det minsta lilla förstör helt allt fundament i basen. Kuzma verkar förstå detta med tanke på hur hans egen bänk ser ut och väger....
  4. Transient Design

    JR in Japan

    Jag har ännu 2 st stenar och 2 st anpassade plywood samt flera glidlager liggande om någon blir sugen på att bygga en dylik. :-) Även motorstyrningar finns alla delar till. Det som saknas är tallrik men går att svarva fram relativt enkelt.
  5. Transient Design

    JR in Japan

    Och så byggde vi ett monster också. Mycket större och tjockare sten. Over size tallrik och 3 motorer. 12 " arm. Mattslipad. Detta exemplar är dock nu kraftigt modifierad och ser inte längre ut på detta sätt.
  6. Transient Design

    JR in Japan

    Detta var "standard" -modellen. En motor och en tunnare tallrik.
  7. Transient Design

    JR in Japan

    Dubbla DC-motorer från Maxxon. Tallrik i 80 mm aluminum. Lager av egen konstruktion. Inverterat i mycket hårt stål. Separat motorstyrning. Med ett lager fo.Q dämpgummi från japan under stenen och sedan en kraftig björkplywood undertill för att fästa fötterna i. Justerbara fötter. Från QRS... Vi kromade om motorhuset 3 ggr innan det blev bra. Så det är alltid lite fix och trix innan det blir bra. Stenen ger ett mycket bra bas-fundament till musiken med kontroll och dynamik. Jämförde med en annan maskin som använde 80 mm bakelit men detta var mycket bättre ljudmässigt. Så helt klart är att en spelare är extremt kritiskt att inget vibrerar eller kan "ge med sig". Nästa maskin som jag skissar på kommer vi att gjuta i järn.
  8. Transient Design

    JR in Japan

    På önskan av Calle Jr ovan så lägger jag ut ännu en bild på en av JR´s spelare. Byggd i svensk Diabas och polerad. Varför jag valde detta material är eftersom jag ser en skivspelare som ett mätinstrument som mäter vibrationer. Och i stora Mitutoyo mätinstrument så ligger det på mätytan en svensk sten i diabas på 6 ton för att skapa ett fundament och stabilitet för extrema mätningar. Så jag tänkte att då kanske det är bra även till skivspelare? :- )
  9. Transient Design

    JR in Japan

    Här en bild som lite bättre förklarar bakgrunden till detta reportage. "Jack" (sonen till grundaren) från Air Tight i Japan åkte bil tillsammans med importören Exotic Audio från Köpenhamn till en hifi mässan i Norge och stannade då hos JR för fika och lyssning. Med i bilen var även en reporter från den Japanska hifi tidningen Tube & Analog som tog massor av bilder hos JR. Jag talade med Jack i Warsawa senast och kan intyga att det är en mycket sympatisk och trevlig herre. JR har ju även flera gånger träffat grundaren till Air Tight och för honom som älskar detta varumärke är det som att träffa Messias. Vi hoppas på att besöka även Air Tight på vår nästa resa till Japan.
  10. Transient Design

    JR in Japan

  11. Transient Design

    JR in Japan

    Och jag hoppas att alla ser och inser att själva höjdpunkten i denna bilden givetvis är skivspelaren som jag special-byggt till JR. Skapelsens krona! :-) (Ironi för er som inte känner mig eller JR så väl)
  12. Transient Design

    JR in Japan

    Så sitter en nöjd man framför sin skapelse och bara njuter. Men det är inte vem som helst på bilden. Det är JR som samlar på Air Tight. En anläggning så unik att de kom ända från Japan för att dokumentera denna man och alla hans gamla bandspelare. Inte alla som får vara med i hifi-tidningar i Japan kan man tro. :-)
  13. Transient Design

    C-Lock och Lite-Lock

    Jodå, här är jag. Mitt namn är Lasse och jag försöker att sälja kontakter till kunder. Och jag känner mig trampad på! Givetvis så är du i din fulla rätt att inte köpa saker du inte tror på men snälla undvik (speciellt som detta är en bransch-tråd och därmed givetvis riktad som REKLAM) att på ett hifi forum som detta tala om vad som är prisvärt eller inte. Det är upp till varje person att bedöma utifrån deras behov och plånbok. Och kom igen nu, vetenskapligt bevisat? Finns det något som är det inom hifi? Vi använder för tusan våra egna öron till att avgöra vad vi anser är bra och inte. Hur många kablar är vetenskapligt bevisade som bättre än nåt annat? Allt går inte att mäta! Och hela poängen med denna typ av kontakt (för att återknyta till ämnet i fråga) är ju att det låter bättre då kontakten sitter stabilt fast. Om du eller jag hör någon skillnad låter jag vara osagt men det är ju tanken med detta. Och om du vill slippa oxider så köper du enkelt den dyrare modellen med Rhodium som beläggning istället. Problemet med guld är att det är så mjukt att det snabbt nöts bort. Givetvis så är den bästa kontakten ingen kontakt alls! Men vi är några som ännu vill använda kontakter för att det gör det smidigt att flytta och byta ut enheter i racket. Att löda fast nätkablar i väggen är givetvis möjligt i teorin och låter garanterat bättre än den bästa kontakt men rätt opraktiskt. Tyvärr så får dina svar dig att framstå som trångsynt och utan insikt och kunskap om Hifi och jag hoppas inte alls att så är fallet. Och om du blir ledsen över detta svar så ber jag om ursäkt! Ordet amatör är för mig något positivt, det är någon som vill lära sig nya saker. Jag är själv medlem i trädgårdsamatörerna!
  14. Transient Design

    iFi Audio HIP DAC

    Vi fick en första titt på nya Hip DAC på mässan i Stockholm då representanter från iFi hade med sig ett ex att visa upp. Den är ännu snyggare i verkligheten! :-) Liten och mycket tunn och med en jättefin lyster i färgen (Oktan?) så är jag säker på att denna kommer att sälja mycket bra även i Sverige. Vi har beställt 50 st enheter som vi hoppas kommer inom kort till Sverige.
  15. Transient Design

    iFi Audio HIP DAC

    Vi får leverans av Hip DAC först efter det kinesiska nyåret. Så det beror mycket på virus-spridningar och annat när vi får någon leverans...