Jump to content

Transient Design

Branschmedlem
  • Posts

    1 514
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Transient Design last won the day on November 20 2024

Transient Design had the most liked content!

Recent Profile Visitors

13 114 profile views
  1. Och så första (vad jag vet) testen av Frigg 2: https://www.youtube.com/watch?v=FUqpy9mMHh4 Steve Guttenberg svamlar en del tycker jag men kul att han också inser det lite unika med modellen: Själ i musiken som få andra och att den upplevs nästa som en hornhögtalare med sin extremt direkta spelstil.
  2. tyvärr så har vi ännu inte fått vår första leverans av nya HANA SL mk2... Men nu kan det inte vara långt kvar!
  3. Jag skulle nog säga att det är extremt onormalt att en kund returnerar en fullt fungerande HANA till fabriken. Vet bara ett enda tillfälle som vi gjort detta på en kunds begäran och den kom tillbaka utan anmärkning dvs de ansåg inte att det var några fel alls på den. Att det sedan tar många månader är inget som jag kan påverka. De har en normal leveranstid på 28 veckor från fabrik efter betalning. Om en pickup är trasig eller på annat sätt felaktig (som vi eller butik kan se eller höra....) så har de ett inbytesprogram där en kund normalt kan köpa en ny till ett reducerat pris mot att vi returnerar den trasiga till Japan ( vi måste sända minst 3 st åt gången i retur så det blir inte så ofta). För att fabriken ska godkänna en felaktig puppa som garanti så MÅSTE jag returnera den till Japan och bara de kan avgöra vem som får en ny utan kostnad eller vem som får betala för service. Helt utanför min kontroll eller kunskap. I min erfarenhet så spårar HANA mycket bra och tester jag har läst verkar sällan ha några problem med det? Sedan finns det säkert någon annan som spårar ännu bättre på testskivor mm. Men med vanlig musik så är min erfarenhet att de snarare är enklare att ställa in och få bra ljud ur än vissa av konkurrenterna. Vi har sålt massor av HANA i alla olika färger och visst har vi fått returer. Men i de flesta fall så är de skadade av kund med avslaget nålrör eller diamant som saknas eller där nålen pekar åt pipan. Därför så fotar jag idag alla Umami som vi säljer för att kunna visa en kund att den var "perfekt" när vi levererade den. Jag är säker på att komplians (som så många andra värden) kan vara aningen individuellt från ett ex till ett annat ex. En siffra i en spec på en pickup är aldrig 100% exakt då det finns en naturlig variation. Jag har skrivit tidigare om detta och Dr. Feickert hade mycket starka åsikter om hur mycket som är fel som såldes. Det är ingenting som jag har själv testat eller hävdar och kan endast hänvisa till honom för mer info i ämnet. Det jag dock noterat rent generellt är att HANA verkar trivas i lite tyngre armar. Och har man en lättare arm så rekommenderar vi att testa (lyssna) med en extra vikt under skalet (HANA säljer en 3,5 grams vikt för detta ändamål). Flera kunder har rapporterat till mig att de fått ett bättre ljud med en större massa på bla SL och ML. Minns inte om någon även testat detta med Umami då det redan är en tyngre konstruktion? Vill man veta om det exemplar man har av en pickup är OK så är ett sätt givetvis att testa och mäta (fast få kan nog det?) så skulle jag säga det enklaste sättet är att jämföra med ett annat exemplar hos den butik där man köpte den? De flesta butiker (som säljer modellen) har demo ex att lyssna på och bör vara snabbt och enkelt att lyssna och jämföra mot. Det är flera av mina vänner och kollegor i branschen som köpt lite bättre HANA av oss för att använda privat och jag kan inte minnas en enda av dem som varit missnöjda? De flesta är snarare mer eller mindre lyriska då HANA upplevs som så levande och harmoniska i sitt ljud. Inte "sterila" eller bara fokus på detaljer som vissa andra varumärken ofta har. Det är nog också varför bla Mike Fremer har gett dem strålande kritik genom åren. Men min poäng eller intresse här är ju inte alls för att göra "reklam" för HANA hur konstigt det än kan låta. Jag vill bara poängtera att returer eller felaktiga (från fabrik) är extremt ovanliga och över 90% av våra kunder är mycket nöjda med HANA rent generellt. Att det skulle vara mer problem med just HANA mer än andra varumärken reagerar jag på och anser inte alls vara sant. Givetvis så kan undantag finnas och dessa försöker vi alltid agera på butikens och tillverkarens önskemål och krav. Men en sak som man inte får glömma när man mäter och justerar i massor: Det måste låta bra och vara kul att lyssna på musik! Så försök att glömma bort hjärnan också ibland och lyssna med hjärtat (eller som jag med magen....) och se om ni vill lyssna mer på musik. Eller mindre. God Jul Allihop!
  4. Alla pickupper är individer och är mer eller mindre perfekta. Få eller ingen är 100% "perfekt". Så det är ju jättebra om det finns system för att (mer eller mindre) enkelt att mäta fram och optimera sin pickup efter hur den faktiskt ser ut och låter optimalt (eller så nära det nu går att komma). Nedan finns en video av Mike Fremer när han besöker fabriken personligen och berättar lite om dem.
  5. Det är givetvis mycket tråkigt varje gång som en kund får en negativ upplevelse av våra produkter och vi (tillsammans med butiken som säljer varan) försöker alltid att lösa det på bästa sätt för alla inblandade. Men jag konstruerar inga pickuper och när HANA svarar att de vill ha en pickup i retur för test och kontroll (efter att en kund hävdat att den är felaktig trots att den fungerar och låter bra) så kommer det att ta tid att få den till Japan och tillbaka. HANA har idag minst 28 veckors leveranstid och troligen så tar de varje sak i taget vilket innebär att en kundretur får vänta på sin plats i "kön" precis som allting annat. HANA hittade inget fel på den och vi debiterade kunden ingenting för frakter och omkostnader och på butikens önskan så bytte vi dessutom ut den mot en helt ny och kommer att använda den som demo ex hos oss framöver. Jag ser inte hur vi kunde ha agerat på något annat sätt i detta specifika fallet. Bortsett från att ha debiterat kunden för vårt jobb och omkostnader för detta men gissar att det inte hade blivit så populärt och på butikens inrådan så tog vi alla kostnader på vårt konto. Vi har extremt få returer på HANA med fel på och i de flesta fall så är det ju (olyckligtvis) kunden som själv skadat pickuper som kommer tillbaka till oss. Sedan är varje exemplar en individ och bör justeras in så bra som möjligt för att ge maximal ljudkvalitet. På detta område finns det helt tydligt andra som är bättre bevandrade på än jag. Vetenskap: Tja, om man kan och vet massor inom ett område (forskare typ) så finns det alltid detaljer och finstilt som man kan leka med och fintrimma. Men hela poängen med all vetenskap (som jag känner till den) är att den ska gå att upprepa om och om igen och få samma resultat. Om det inte går och man istället får variationer så är det inte "bevisat" och därmed inte vetenskap. Att bryta mot fysikens lagar är inte så enkelt som man kan tro.... Och jag reagerar starkt när "tro" och åsikter anses kunna ifrågasätta bevisad vetenskap utan att personen i frågan ens är sakkunnig. Och då pratar vi inte om musik eller vin här.... Det är personlig smak och en helt annan sak. Vi får tycka helt olika om vad vi vill när det kommer till smak och åsikter. Men därifrån är det en lång väg till att mena att Einstein hade fel i sina teorier om gravitation tex. I så fall måste du motbevisa honom! Vilket också forskare gör varje dag för att testa existerande teorier. Och kvantmekaniken är svår att få ihop med Einsteins teorier men det innebär inte att de är "fel" för det. Bara i en helt annan skala finns det andra krafter som är starkare. Om man inte förstår NOG av ett ämne så är det lätt att tro att det är enkelt eller att andra har fel.... Se gärna nedan lilla video i denna frågan som underbara Niel deGrasse Tyson förklarar hur vetenskap fungerar.
  6. info från tillverkaren om elementen: "Diskanten er en custom driver. Det er TPCD carbon fiber membran (SEAS sin løsning) og et oppgradert motorsystem (ikke standard DXT motor). Alle driverne er 100% custom. Bassdriveren har 2,5 toms voicecoil og et motorsystem som ligner litt på det man finner på Excel 10 tommerne til Seas, men litt modifisert. Alle driverne har titanium spoleform og ekstra kobber i motoren for å få lavest mulig induktans. " SPECIFICATIONS: Construction:3way assisted first order Sensitivity:90db Frequencyrange:29hz–30khz Impedance:8ohm (minimum 5ohm) Tweeter:DXT Horn loaded Carbon fiber dome(titanium former) Midrange: 180mm hand coated Paper cone(titanium former) Woofer: 220mm hand coated paper cone(titanium former) Bassreflex(port in bottom of cabinet) Dimensions:98,5x21x34cm (HxWxD) Width including feet:37cm Weight:30kg
  7. Just nu så är de utlånade till Umeå men sedan har jag lovat Björn Wiman på Akkelis att han ska få utvärdera dem hemma hos sig. Ska bli spännande att se om de blir uppskattade eller ej!
  8. Vi blev så imponerade av hur bra nya Frigg 2 från Norge lät på mässan i Warsawa att vi omedelbart beställde ett par! Står nu här bredvid mig och spelar in. De fick också utmärkelsen "Mässans bästa Ljud" av pressen på plats. Och detta i konkurrens med mycket mer kända och tunga system! https://malaaudio.no/o-audio-frigg-02 Med ett listpris på ca 140 000kr så är det ingen billig högtalare men så är den också helt byggd i Norge och alla element från Norska Seas av bästa klass. Kolfiberdiskanten som används är ny och har en klang och upplösning som inte låter som någonting annat! Behöver nästan höras för att kunna förstås. Enorm ljudbild och helt utan vassa tendenser men extremt artikulerad. Imponerande! Är det möjligen en Textreme dome tillverkad i Borås som används? De övriga elementen är av behandlat papper med special (bästa tänkbara) magnetssystem från Seas. Första ordningens filter syr ihop en högtalare med hög känslighet och mycket pigga element som också spelar mycket djup bas trots relativt liten 8". Basreflex riktar nedåt vilket ger en fin rumskopplande bas. Här på kontoret så har jag (för att rädda grannarna) ställt dem direkt mot golvet men får ändå en mycket trevlig och djup bas. Efter att dessa blir inspelade så kommer de att besöka Audio Concept och vi hoppas att Roberts norska arv ger honom glädje i dessa! :-) Ska försöka att få till en blixt-visit på Akkelis innan så att pojkarna där får höra dem innan de åker iväg.
  9. Jag vill inte väcka ont blod eller konflikter här då jag givetvis är partisk i frågan. Och de som vill ha svar på detta som någon kan "stå för" så får ni kontakta Christian på Dr Feickert direkt. Men om (!) jag nu minns rätt många år senare så testade han med sitt mätsystem en väldig massa pickuper och var inte alls imponerad av deras kvalitet (har litet att göra med hur de låter!).... Jag vet att han nämnde Benz och ansåg dem inte alls vara bra i sin kvalitetskontroll . Om det var bättre eller sämre än Ortofon minns jag inte. Men poängen var inte att hänga ut exakta varumärken här utan principen. När Christian köpte 10 st exakt lika Ortofon (minns inte modellen men typ 5000kr/st så inget skräp) och jämförde så var det 2-3 st som var "bra" och några som var "ok" men så 2-3 st som var så dåliga att de aldrig borde ha sålts och som han returnerade. Detta var orsaken till varför han erbjöd sitt system till Ortofon för att hjälpa dem med sin kontroll då han ansåg dem ha seriösa problem. Säkert är de inte alls ensamma om detta! Men han sa också att Japanerna hade en mycket högre generell kvalitet / kontroll och rekommenderade dessa i första hand till mig och sina kunder. Alla diamanter som man limmar dit för hand kommer att hamna 1 grad eller mer fel! Det är extremt svårt att få bättre än så. Mer tur i så fall än annat. Men det är ju enkelt att mäta upp och justera in. Det finns andra parametrar som är mycket mer problematiska.... Önskar jag hade kvar alla siffror i huvudet som Christian bombarderade mig med på den tiden! Har för mig att det snabbaste sättet att kolla om en pickup är bra eller ej är kanalseparation? Över 20 dB är det Ok men ligger de klart under är de inte "bra". Med förbehåll att jag lite killgissar mitt minne!
  10. Tyvärr så går all kommunikation med HANA via vår export-agent i Japan (då jag inte pratar Japanska). Så det är långt ifrån alla frågor som vi ställer som vi får svar på.... Vid vårt besök i Japan i Juni så hann vi tyvärr inte med att besöka HANA och deras tillverkning. Vi var tvungen att prioritera även om det retar mig när man ändå är på plats. Det svar jag fått mycket tydligt är: Alla Umami pickupper som lämnar HANA är perfekta. De är kontrollerade (med microskåp) och provlyssnade av flera olika medarbetare och till sist av ägaren och grundaren själv. Så jag kan inte tänka mig att det ska vara rimligt att man behöver montera en kil på detta extrema vis som bilden ovan visar! Vad Sound by Vinyl gör är en mycket bra lösning. Istället för att med ögon och killgissningar hoppas att man gör rätt så använder man ett "enkelt" mätsystem som optimerar vad som faktiskt kommer ut från skivan. För ett antal år sedan så jobbade vi med Dr Feickert och deras Adjust + som med en test-skiva och ett dator-program kunde mycket effektivt mäta upp en massa olika parametrar hos en pickup. Men det tar en stund att testa 1 grads vinkelfel fram och tillbaka i olika grader.... Men ja, när man väl träffar rätt så blir det ofta hörbart bättre! Så för de som köper lite bättre pickuper så är det säkert klart värt detta! Christian påtalade också det hårda faktum att långt ifrån alla pickupper som lämnar fabriker borde få säljas.... Han köpte 10 st likadana Ortofån och testade och 3 var "bra". 2 var så dåliga att de aldrig borde ha sålts. Han föredrog personligen Japanska pickupper då de normalt hade en mycket hög kvalitetskontroll. Han påtalade detta för Ortofon och erbjöd dem sitt system för att de skulle kunna testa alla puppor innan de såldes. Men om jag minns rätt så var de helt ointresserade? Så nej, det är långt ifrån säkert att alla är lika! Men omöjligt (!) att veta om man inte mäter upp dem. Eller sitter och testar ut 10 st för att hitta den som är bäst. Men som ni poängterar ovan: Det är inte lätt att ha OCD här.... Det "kan" aldrig bli perfekt! Om inget annat så för att skivorna är olika. Men Bengts mät-lösning är nog så nära man kan komma? Men han har också upptäckt att vissa ex måste monteras lite lustigt för att få optimal kvalitet. Det svåra som importör är att avgöra vad som är "fel" och inte! ÄR 2 graders lutning på en diamant fel? Om det ändå låter bra? Men man får stå ut med att den lutar lite i armen... OCD igen! :-) Jag testar och byter pickupper rätt ofta och använder endast ögonmått och så tycker jag det låter OK nog för att testa och utvärdera... Jag har inte tid och tålamod att sitta i timmar och fundera på vad som kanske blir bättre eller inte! Jag spelar musik och gillar vad jag hör. Eller inte....
  11. Jo, som jag tänker så behöver man 2 st kondensatorer som båda är dubbelt så stora som om man hade haft en.... Så om jag inte tänker fel så blir det rätt mycket dyrare! Men testa gärna och återkom med intryck ! :-)
  12. Det är bra att vara skeptisk! Källkritik är något som jag själv brinner starkt för. Vi har bara köpt hem 2 st enheter för att testa med.
  13. Det är ingen hemlighet att Japanska Acoustic Revive tillverkar produkter som ibland gränsar till det obegripbara vid en första titt. Men alltid så har de en grund och orsak ur forskning och i att pressa gränser som inte alltid alla testat eller ens förstått innan. Ibland blir produkterna ett uppvaknande inom hela industrin (hifi) och blir kopierade av många. Ibland är de så "utanför lådan" att de istället blir hånade och missförstådda. Den senaste produkten som vi tagit hem är RHR-21 vilket är en homogen metallstav med en massa olika borrade hål i toppen. Alla har olika djup och flera har olika diameter. Detta är en Helmholtz -produkt som trots sin relativt lilla storlek påverkar akustiken i rummet och tydligt kan ge hörbara förändringar i ett system. Men man måste ibland testa ett antal olika positioner innan man hittar var de ger bäst nytta i rummet. AR ger ett antal olika tips på möjliga placeringar på sin hemsida: https://acousticrevive.jp/portfolio-item/rhr-21/ Med en prislapp på ca 13 000kr / st så är detta givetvis inte för alla. Om man har stora problem med akustiken i sitt lyssningsrum så finns det säkert andra och mer prisvärda sätt att lösa / förbättra det på. Detta är ett tweak som är snyggt och extremt välbyggt för de som vill testa något nytt och se om de upplever en förbättring. Vad vi vet är att flera tester på nätet har upplevt dem som klart förbättrande och fungerande: https://www.monoandstereo.com/acoustic-revive-rhr-21-review/ Som alltid: Testa själv hemma innan ni köper!
  14. Jag tvivlar inte på att en väska med rätt typ av lösningsmedel verkligen fungerar. Men som importör av pickuper så kan vi aldrig rekommendera denna typ av sås.... För det måste också föreligga en risk att detta lösningsmedel också "urholkar" limmet som håller diamanten i nålröret. Vi har ibland fått tillbaka pickuper där diamanten helt saknas även om det givetvis kan ligga fler orsaker bakom en sådan sak. Spontant så skulle jag istället rekommendera en annan produkt som jag tror gör en liknande effekt och som känns säkrare ur en kemisk synvinkel: https://www.akkelisaudio.com/skivspelare-tillbehor/blandade-tillbehor/nalrengoring-med-ultraljud-flux-hifi-sonic.html Nej! Jag säljer den inte och har inte importen av den. Vilket också är varför jag rekommenderar den. Utan att själv ha testat men frågade Stefan tidigare idag och han är mycket övertygad om funktionen efter ett flertal tester med kunders pickuper före och efter. Han kunde också se med sitt mikroskop före och efter vilken skillnad det gör.
  15. Jag har ju inte själv provat med balanserade filter. Spontant så låter det ju som dyrt och en massa slöseri med komponenter i klassisk synvinkel. Samma ström i hela kretsen oavsett liksom. Men jag vet att vi på ett besök hos Diapason hade denna diskussionen när vi fick höra Dynamis första gången (som jag helt symmetriska / balanserade filter) där Alessandro intygade att det lät helt annorlunda när han testat. Och så kan det säkert vara! Jag vet ju att om man har olika kablar till plus och minus till en högtalare så låter det helt olika vilken kabel som är plus och vilken som är minus... Vilken man kan tycka att det inte borde göra! Men så är det hur förstärkaren är byggd? För om minus är en "passiv" jord så är det nog en annan sak än om man har en äkta balanserad förstärkare? Så det är ett komplex system att förstå och simulera skulle jag påstå. En annan analogi som Per Lundahl visade mig är att en trafo blir mycket bättre om den drivs balanserat. Visste jag inte heller! Och det är lite samma som ett högtalarelement. Säkert så uppträder det mer linjärt om man driver det balanserat då man lägger spänning från båda håll. Så varför inte också filtret i det fallet? Men dyrt blir det!
×
×
  • Create New...