Jump to content

Recommended Posts

9 hours ago, Engelholm Audio said:

C51'an kan nog sägas stödja din önskan, om högre övre frekvens.

Ok.

Och hur är det med filter? Har de normalt tillräcklig bandbredd?

 

Jag är inte själv så extremt högupplöst :), men eftersom trenden går dithän är ju frågan intressant om folk som köper högupplöst defacto har en anläggning som kan spela av det. Inte bara en dac utan hela kedjan.

Man kan misstänka att det är lite som megapixlar med kameror.

 

Jag kan förvisso tänka mig att många tillverkare väljer att redovisa enbart audiobandet och att mindre avvikelser inte har nån betydelse. Men bandbredden handlar ju inte enbart om hur högt register man hör.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hejsan!   Allting har en början och vi går igång på olika saker. Inget är viktigare än helheten, samtidigt som helheten byggs upp (liten) beståndsdel för beståndsdel. Med nästan 100 byg

Den låter toppen!!! ? Här med FA503 fast jag använder bara 2 kanaler och säkert inte alla 500 watt. ?

När jag ändå håller på och skriver dumheter om sådant som jag inte har en aning om så vill jag även säga detta:    Ett perfekt "idealt" element borde ha följande parametrar:  Oändlig mj

Posted Images

1 hour ago, Engelholm Audio said:

Hur menar du?

 

Både filterkomponenter och filterkonstruktion (och baffel, med mera) påverkar såklart frekvensgången högfrekvent liksom inom audiobandet.

Om man nu är angelägen konsument av tex 24/96-material, så bör man ju tillse att man har en källa, elektronik, högtalare och rumsakustik som kan återge åtminstone 30-40kHz på lyssningsplats. Även om 20-40kHz betraktas som headroom så är jag helt inställd på att det påverkar våra organ.

En del högtalartillverkare anger specar upp till kanske 30 eller 40kHz, och då förväntar man sig att man har verifierat högtalaren inom dessa band. Inte bara diskantelementet.

 

Om man tar mina egna högtalare som exempel. De är specade med bandbredd 20 - 60000 Hz +/-3dB.

Är det ens rimligt att de har kunnat utföra en relevant sådan mätning för hela produkten? Finns det ens standarder för hur det ska gå till?

 

Link to post
Share on other sites
10 hours ago, calle_jr said:

 

Både filterkomponenter och filterkonstruktion (och baffel, med mera) påverkar såklart frekvensgången högfrekvent liksom inom audiobandet.

Om man nu är angelägen konsument av tex 24/96-material, så bör man ju tillse att man har en källa, elektronik, högtalare och rumsakustik som kan återge åtminstone 30-40kHz på lyssningsplats. Även om 20-40kHz betraktas som headroom så är jag helt inställd på att det påverkar våra organ.

En del högtalartillverkare anger specar upp till kanske 30 eller 40kHz, och då förväntar man sig att man har verifierat högtalaren inom dessa band. Inte bara diskantelementet.

 

Om man tar mina egna högtalare som exempel. De är specade med bandbredd 20 - 60000 Hz +/-3dB.

Är det ens rimligt att de har kunnat utföra en relevant sådan mätning för hela produkten? Finns det ens standarder för hur det ska gå till?

 

Mm...jag har inte tänkt så mkt mer än att diskanten i sig sätter övre gränsfrekvens...att det skulle smyga sig in induktans till den grad att nivån skulle dämpas har jag bortfärdat...och det skulle vara klanteri av högre skolan om så inte var fallet.

 

Baffeln påverkar mindre och mindre, för högre frekvenser (kortare vågländger)

image.png.7095baef5eaa7953ceee883fa9e8d7ad.png

220x1100 mm baffel, @sim med Edge

 

En spännande AMT jag har hemma är Mundorfs AMT19:

mundorf-amt-19c-m1.1-c-8ohm-phase.jpg

 

Som synes, nås ca 20kHz och med några -dB även 40kHz.

 

amt19cm1.1-c.jpg

 

Edited by Engelholm Audio
Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Engelholm Audio said:

jag har inte tänkt så mkt mer än att diskanten i sig sätter övre gränsfrekvens.

Det kan säkert stämma.

Men frågan är om man bara kan anta att alla övriga komponenter är ideala, och inte ens mäta över 20k på den färdiga högtalaren?

Man borde åtminstone mäta stegsvar med minst 40kHz bandbredd, vilket man sällan ser.

Link to post
Share on other sites
On 2019-05-26 at 07:50, calle_jr said:

Det kan säkert stämma.

Men frågan är om man bara kan anta att alla övriga komponenter är ideala, och inte ens mäta över 20k på den färdiga högtalaren?

Man borde åtminstone mäta stegsvar med minst 40kHz bandbredd, vilket man sällan ser.

Det är såklart en värdefull aspekt att göra objektiva kontrollmätningar.

 

Stegsvar är en bra metod som ger flera olika aspekter i samma mätning, frekvenslinjäritet, fas/tidskoherens och frekvensomfång. Dock är ju 99% av alla moderna högtalare "fula" i sina stegsvarsmätningar vilket gör att det inte når produktbladen.

Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Engelholm Audio said:

Dock är ju 99% av alla moderna högtalare "fula" i sina stegsvarsmätningar vilket gör att det inte når produktbladen.

Det är en tortyrmätning, men säger mycket som du skriver.

Det börjar väl "sätta sig" lite grand vad som är en godkänd stegsvarsmätning?

Inte minst tack vare Stereophile som utför dem regelmässigt.

 

Link to post
Share on other sites
1 minute ago, calle_jr said:

Det är en tortyrmätning, men säger mycket som du skriver.

Det börjar väl "sätta sig" lite grand vad som är en godkänd stegsvarsmätning?

Inte minst tack vare Stereophile som utför dem regelmässigt.

 

Nja...visst börjar det bli mer erkänt som mätmetod och några mer förstår det väl...men jag ser inga stora ändringar i hur högtalare byggs eller marknadsförs...inte relativt stegsvar eller nån av det kvaliteter man kan (!) utläsa.

 

Tekniskt sett har vi vetat det "länge"...tyvärr (eller vad man ska säga) så är många andra kvaliteter grundläggande och överskuggar "perfekt stegsvar" i viktighet. En högtalare är ju summan av mängder av kompromisser och att jaga perfekt stegsvar på bekostnad av till exempel högtalarelement som tvingas spela utanför sin comfortzone är en minusekvation, enligt mina erfarenheter.

 

Perfekt stegsvar är dessutom en rätt anal sport. :)Det räcker med att flytta mätmikronen några cm i höjdled så är (mät-) resultatet ett annat.

Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, Engelholm Audio said:

men jag ser inga stora ändringar i hur högtalare byggs eller marknadsförs...inte relativt stegsvar eller nån av det kvaliteter man kan (!) utläsa.

Det gör jag.

Jag kan väl inte påstå att det är ett totalt trendbrott, men filterkonstruktioner och argument kring nya högtalare stödjer sig oftare på egenskaper som syns i stegsvar.

Jag tycker att man oftare ser en friare hållning till perfekt frekvensgång och väger in både hur den beter sig i tidsdomänen och hur den låter.

Jag har inga bevis och det kan vara tillfälligheter, men jag upplever en förändring de senaste fem åren hos en hel del märken.

 

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Semester och regn inbjuder till lite mer info/uppdatering i denna tråd - som nästan är en dialog mellan mig och @calle_jr. :D

 

 

718-1-faitalpro-logo.jpg

FaitalPRO är ett märke med tydlig förankring i PA-världen. Här finns horn, stora koaxer, 18tums basar med mera...men också en del udda fåglar som exempelvis detta 4 tums fullrange-element:

4318-3-4fe32v.jpg3915-4-4fe32-spl.jpg

PDF

 

Fs på 100 Hz gör att basen såklart inte är brottar-tung/djup och Sd och Xmax hjälper ju heller inte till. Men det är ju inte heller meningen med detta element. Faktum är att elementen har riktigt fin frekvensgång både on- och off axis, priset är otroligt överkomligt och elementet finns dessutom i 4, 8 och 16 ohm's vilket ger massor möjligheter för de som vill köra med mer än ett element. FaitalPRO själva menar att det lämpar sig för "line array system, pelarhögtalare och andra line source system"...fast jag tror det kan vara riktigt bra som mellanregister i en 3-vägare "eller mer". Känsligheten får anses hög tack vare lågt MMs, på bara 4.2 gram och neomagnet som ger vettiga 4.8 N/A i BL med låga Le på 0,18 mH.

 

Jag har ett par element hemma sedan en tid, och fritt på bordet, utan filter, låter de nog bäst av alla element jag har haft hemma (ca 50+), givet samma (märkliga) förutsättningar.

Min nuvarande tanke är att matcha det med Mundorfs ATM19 diskant och se om man kan vara riktigt "snål" med (antalet) filterkomponenter! Båda elementen har frekvensgång som bör lira fint utan behov av att tvålas till med tusen filterkomponenter.

Självklart behöver man komplettera med bas och där finns många att välja på i denna tråden. 8x5 tumaren från SB Acoustic skulle ge möjlighet till smal snygg låda med bra, musikalisk bas.

 

På önskelistan står såklart en snyggare korg...men priset gör att man inte har rätt att kräva så mkt mer än såhär.

Där finns även en 3-tumare i samma serie. Till och med lite billigare. :O

 

Link to post
Share on other sites

SB acoustic latar sig inte. På deras "Commin soon" kan man hitta ett nytt element, mer ett renodlat mellanregister än företrädaren!

Speaker%20-%204in%20SB12MNRX2.pngGraph%20-%204in%20SB12MNRX2.png

 

Jag tror bilden på elementet är fel, men det är ju också "preliminary". Membranet skall enligt datablad vara "Proprietary cone material with natural fibres made in-house"...men det ser ut som polyprop på bilden. Estetiskt, måhända och och ljudligt har jag a thing for natural fibres jämfört med PP.

 

Högre känslighet är välkommet liksom självklart när man kan jämka bort basprestanda och slaglängd. Här gäller det att se upp när man väljer baselement, så att man inte får attenuera bort mellanregistrets fina känslighet...eller helt enkelt välja aktiv bas med goda möjligheter att låta t.ex rörförstärkare driva mellan/diskant.

 

Ännu inte prissatt, men gissningsvis en del under 500kr/element - men rätt hanterat får man ljudkvalitet i stil med 50'000 konors högtalare.

 

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Sb fortsätter produktnyheterna och på nån mässa här om veckan/månaden så lanserades dessa godbitar. 
6.5%20SATORI%20MW16TX-4%20pict.jpg

Rutmönstret drar såklart ögonen till sig men bortsett från ett coolt namn (Advanced TeXtreme® cone) ges ingen vidare information varken i text eller mätningar. 

 

Men parametrarna verkar fina, bra slaglängd, låg rörlig massa, liten talapole...det höga Vas’et lär väl betyda mjuk upphängning vilket har sina sidor. 
 

Med huvudräkning gissar jag portad låda på 15 liter...kanske lite större. Slank golvare kanske, för en enkelhetens musikanläggning med dragning åt finsmakare?!!

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Nu börjar du komma in på intressanta grejer Pär. Detta Textreme är inte SB´s eget material utan tillverkas av en firma i Borås (under en filt...) och är ett material som jag haft ögonen på i ett antal år nu. (de var redan med på min mässa NEW TECH på Svenska mässan för flera år sedan). SB visade också upp en "färdig" högtalare med dessa element (men även diskanterna med samma membranmaterial !) i Munchen i våras. Tyvärr så missade jag själv helt att den fanns där. Jag talade en stund med Frank (den danska konstruktören) på mässan men inte fan så sade han att han hade högtalarna i båset bakom sig... :-( 

 

http://www.sbacoustics.com/index.php/coming-soon/satori-tw29txn-4/

 

28b1d38f7f08677350f541059b0aaabf.jpg

 

Jäkligt intressanta element och jag har beställt 4 st av varje för att prova. Själv går jag grymt igång på en parameter som få andra: Cms! Detta element ligger på 2,4 mm/N i kompliance eller följsamhet vilket gör att de får en låg Fs och ett mycket trivsamt beteende även med mer effektsvag förstärkare (läs rör). 

 

För er som hört Martens nya små högalare med SB element så har även detta en ovanligt hög Cms vilket jag tror är en stor del av orsaken till det mycket fina ljudet de ger. Mycket imponerande! 

 

Och du frågade innan hur talspolen ser ut i Cell-basarna? Som jag kan se det så ser de ut som enorma "diskanter" med jättestor talspole. Aluminum på aluminum i konerna. Och det är klart att aluminium aldrig är "rent" utan har alltid en tun yta av keramik på ytan (pga syre i luften ) men dessa basar ur Cell-serien tror jag inte att de alls har behandlat för att omvandla dem till "keramik" som de gör på andra element. De låter mycket bra ändå. Och lär nog vara mycket lättare att tillverka. Och mycket tåligare än keramik i stora basar som är mycket känsliga... 

Link to post
Share on other sites

Fast 93 dB känns väl lite lågt med tanke på elementen? Men jag tror de har dämpat ner allt kraftigt för att lyfta upp basen? De ska visst även komma med en större modell inom kort. Jag har annars slutat att tro att man kan ha PA-element till hifi (Cms är på tok för hård...) men detta lät faktiskt inte alls illa i Jönköping. Om det sedan är värt 100 000 SEK får nån annan säga. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
On 2019-12-11 at 14:10, Transient Design said:

Nu börjar du komma in på intressanta grejer Pär. Detta Textreme är inte SB´s eget material utan tillverkas av en firma i Borås (under en filt...) och är ett material som jag haft ögonen på i ett antal år nu. (de var redan med på min mässa NEW TECH på Svenska mässan för flera år sedan). SB visade också upp en "färdig" högtalare med dessa element (men även diskanterna med samma membranmaterial !) i Munchen i våras. Tyvärr så missade jag själv helt att den fanns där. Jag talade en stund med Frank (den danska konstruktören) på mässan men inte fan så sade han att han hade högtalarna i båset bakom sig... :-( 

 

http://www.sbacoustics.com/index.php/coming-soon/satori-tw29txn-4/

 

28b1d38f7f08677350f541059b0aaabf.jpg

 

Jäkligt intressanta element och jag har beställt 4 st av varje för att prova. Själv går jag grymt igång på en parameter som få andra: Cms! Detta element ligger på 2,4 mm/N i kompliance eller följsamhet vilket gör att de får en låg Fs och ett mycket trivsamt beteende även med mer effektsvag förstärkare (läs rör). 
 

Ligger membranet på glid? ;)

 

Cms är trevligt men renderar ju högre Vas och därmed större lådor. Med högre Cms kommer en risk för "känslighet" för över/undertryck och ljudläckage från inne i lådan, och ut genom elementet.

Men det finns något tilltalande i ett högt Cms att motorsystemet kan "styra" själv.

 

 

 

Quote

För er som hört Martens nya små högalare med SB element så har även detta en ovanligt hög Cms vilket jag tror är en stor del av orsaken till det mycket fina ljudet de ger. Mycket imponerande! 

 

Och du frågade innan hur talspolen ser ut i Cell-basarna? Som jag kan se det så ser de ut som enorma "diskanter" med jättestor talspole. Aluminum på aluminum i konerna. Och det är klart att aluminium aldrig är "rent" utan har alltid en tun yta av keramik på ytan (pga syre i luften ) men dessa basar ur Cell-serien tror jag inte att de alls har behandlat för att omvandla dem till "keramik" som de gör på andra element. De låter mycket bra ändå. Och lär nog vara mycket lättare att tillverka. Och mycket tåligare än keramik i stora basar som är mycket känsliga... 

Hmm...har jag frågat det och varför? :)

 

Link to post
Share on other sites

Troels verkar inte vila...eller är det som vila för honom, att pula ihop nya modeller! Karln är imponerande! Senaste kvartalet innebär 4-5 projekt, alla seriöst och rejält utförda.

 

Vi börjar med denna:

ekta-25-intro-1.jpg

http://www.troelsgravesen.dk/Ekta-25.htm

Spännande på många sätt och Troels - som jag - har börjat mer och mer med enklare filter.

 

Nästa projekt är med samma bas/mellan, men som stativare och aktiv - till råge på allt!

Ekta-2D_2_1200.jpg

http://www.troelsgravesen.dk/Ekta-2D.htm

Med Hypex FA122 så lär man kunna få till rätt bra fart på ljudet och basen lär kunna imponera bland annat tack vare att man kan skära bort djupbasen som ändå bara mättar och belastar elementet. Kul är också möjligheten att kunna testa olika filterbrantheter, med väldigt snarlika tonkurvor.

preset-1-2-3_L&R-speaker_1200.pngpreset-1-2-3_C_1200.png

Notera stegsvaren där en högtalare som bäst, ger en triangelformad återgivning, likt den till vänster.

P1_step-resp_1200.pngP2_step-resp_1200.pngP3_step-resp_1200.png

 

 

Ytterligare en, är med Seas-element, där jag själv är rätt svag i mina erfarenheter (med endast en modell, med 8 tums bas/mellan + banddiskant).

cno-g-E.jpg

http://www.troelsgravesen.dk/CNO-GRANDE.htm

Här är det 4 tummaren som är huvudattraktionen!

W12CY003_3_600.jpg

...och jag rekommenderar att läsa igenom denna: http://www.troelsgravesen.dk/W12CY003.htm eller om du är lat, titta här:

W12-w-wo-EC.png

 

 

 

Link to post
Share on other sites
On 2019-12-11 at 14:13, Transient Design said:

Norrmännen som var i Jönköping och visade upp sina "PA-högtalare" var även i Warsawa och fick strålande kritik trots mindre imponerande elektronik i systemet. 

https://malaaudio.no/Produkt/64/1002723/Ø-Audio-Icon

 

1002723_1.jpg

 

On 2019-12-11 at 14:16, Transient Design said:

Fast 93 dB känns väl lite lågt med tanke på elementen? Men jag tror de har dämpat ner allt kraftigt för att lyfta upp basen? De ska visst även komma med en större modell inom kort. Jag har annars slutat att tro att man kan ha PA-element till hifi (Cms är på tok för hård...) men detta lät faktiskt inte alls illa i Jönköping. Om det sedan är värt 100 000 SEK får nån annan säga. 

93 dB är ungefär vad man kan få till i basen för 15 tum och mindre. För att få balans behöver man ofta dämpa mellanregister (och såklart diskant) så att det lirar med basnivån. Alternativet är såklart aktiv bas men då finns det pannor, näsor och annat- som rynkas! ;)  Sen har vi inom branschen massor av glädje-siffror på känslighet vilket ju (tyvärr) är ett annat alternativ. :D

Link to post
Share on other sites
On 2019-12-11 at 14:13, Transient Design said:

Norrmännen som var i Jönköping och visade upp sina "PA-högtalare" var även i Warsawa och fick strålande kritik trots mindre


För Cms ligger ju en klassiker bra till, Scan Speak 18w/8545

https://www.hifikit.se/media/attachment/file/1/8/18w-8545-01.pdf

 

Cms på 2.3! ?

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Då var det kanske därför som jag ändå gillade det elementet!? :-) Har 10 st av nån special-modell på detta som QRS (Alingsås) använde med fasplugg i sina olika modeller. då kanske det inte är så dåligt ändå... :-) Jo, jag tycker det nog ska vara upp till magnetsystemet att hålla i konen som att den kan göra det utslag som den "borde", inte en upphängning som ständigt motverkar det! Men det finns ju få enkla "sanningar" i detta med högtalare som alla vet. Men teorier finns det gott om! 

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Äntligen nytt från Scan Speak

Quote

Scan-Speak Newsletter

Scan-Speak is introducing two new drivers that each fills a gap in one of our driver families

 

d2104-712000-1-1024x683.jpg

15w-8534t00-1024x683.jpg

 

Bas/mellanregistret är ett kul tillskott som med 5 mm slaglängd och övrigt sansade parametrar (om än litle högt Qts) lär ge riktigt imponerande (bas-) ljud ur en stativhögtalare

Frekvenssvaret lämnar lite att önska och man kan tänka sig lite lätt coating vid upphängningen, kanske.

4 ohmaren är nog att föredra för annars blir känsligheten lite väl fjuttig.

Tyvärr verkar infästningen vara lika dålig som på de "gamla modellerna" 18w där mm precision krävs för elementhål och skruvhål. Dåligt, faktiskt.

 

Diskanten är säkert bra men jag har en aversion motdylika impedansgångar.

 

@Transient Design observera CMS! :) 2.2...

Link to post
Share on other sites
On 2020-02-10 at 19:34, Engelholm Audio said:

Diskanten är säkert bra men jag har en aversion motdylika impedansgångar.

Per, vill du utveckla detta lite...är det att den "dyker" under 3 ohm, eller?

Lite MartinLogan över detta element med en låg impedans i höga frekvenser...

Link to post
Share on other sites
19 hours ago, Amatören said:

Per, vill du utveckla detta lite...är det att den "dyker" under 3 ohm, eller? 

Lite MartinLogan över detta element med en låg impedans i höga frekvenser...

Att den är under 3 ohm är inget problem i min värld, eftersom den i 9 fall av 10 behöver dämpas och då kan man gått lägga till några ohm. Sen är ju effektkraven <2kHz högst rimliga så inte ens 3 ohm är något större problem för en förstärkare.

 

Din analogi med Martin Logan förstår jag inte...eftersom denna diskant inte sjunker i impedans för höga frekvenser (likt ML gör)? Men visst, allmänt lite låg impedans är det väl i båda fallen.

 

Mitt öga fastnar på den atypiska impedanstoppen vid resonansen(/erna) mellan 500 och 1'000 Hz. Detta blir oftast klöddigt att hantera filtermässigt - om än inte olösbart. :)

 

Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Engelholm Audio said:

Mitt öga fastnar på den atypiska impedanstoppen vid resonansen(/erna) mellan 500 och 1'000 Hz

Förstår det.

Man kan undra varför det är så svårt att fixa det i drivern i stället för att behöva kompensera för det i filter.

Antagligen har de fixat det så långt de tycker det går.

 

Link to post
Share on other sites
21 hours ago, Engelholm Audio said:

Din analogi med Martin Logan förstår jag inte...eftersom denna diskant inte sjunker i impedans för höga frekvenser (likt ML gör)?

Well, jag gillar att köra med aktiva filter, där all kompensation och delning görs i den digitala domänen, då kommer låg impedans att ställa högre krav på att slutsteget är stabilt vid låga ohm-tal, eller?

 

21 hours ago, Engelholm Audio said:

Mitt öga fastnar på den atypiska impedanstoppen vid resonansen(/erna) mellan 500 och 1'000 Hz. Detta blir oftast klöddigt att hantera filtermässigt - om än inte olösbart.

Skulle jag välja denna driver så skulle jag lägga en brant delning (fortfarande aktivt filter) vid 2500-3000 Hz, kanske högre beroende på mellanregisterelement. Då torde inte dessa impedanstoppar påverka hur elementet uppför sig, eller?

 

5 hours ago, calle_jr said:

Man kan undra varför det är så svårt att fixa det i drivern i stället för att behöva kompensera för det i filter.

Detta är en väldigt bra fråga!

Tänk om man kunde tillverka element med en naturligt avrullande frekvensgång i båda ändar så man kunde bygga en högtalare UTAN filter...en utopi, jag vet, men ändå!

Link to post
Share on other sites
17 hours ago, Amatören said:

Well, jag gillar att köra med aktiva filter, där all kompensation och delning görs i den digitala domänen, då kommer låg impedans att ställa högre krav på att slutsteget är stabilt vid låga ohm-tal, eller?

Visst är det så...men man bör ju ta en titt på hur svårt det är i det tänkta frekvensomfånget - hur många watt lägger du i 2-20kHz området? Tuffare är såklart under 100 Hz, där det lär gå åt tiofalt effekten. :)

 

17 hours ago, Amatören said:

Skulle jag välja denna driver så skulle jag lägga en brant delning (fortfarande aktivt filter) vid 2500-3000 Hz, kanske högre beroende på mellanregisterelement. Då torde inte dessa impedanstoppar påverka hur elementet uppför sig, eller?

Vid aktiv drift så är impedanstopparna ett icke-problem, map delning. Det är vid passiva filter som en "orolig" impedansgång måste hanteras och än värre blir det som här - vid atypiska oroligheter.

Jag tror också på ca 3kHz delning, men här börjar vi därmed pusha kraven på mellanregistret! Ang branthet, så är det alltid en balans...jag ser inget egenvärde i högre ordningar, tvärtom...det är ett nödvändigt ont i vissa konstruktioner.

 

17 hours ago, Amatören said:

Detta är en väldigt bra fråga!

Tänk om man kunde tillverka element med en naturligt avrullande frekvensgång i båda ändar så man kunde bygga en högtalare UTAN filter...en utopi, jag vet, men ändå!

Naturligt avrullande är ju alla element, både uppåt och nedåt! :) Problemet är att såklart att dist och/eller andra kvaliteter (spridning, t.ex) blir lidande.

 

 

23 hours ago, calle_jr said:

Man kan undra varför det är så svårt att fixa det i drivern i stället för att behöva kompensera för det i filter. 

Antagligen har de fixat det så långt de tycker det går. 

Man kan ju spekulera...men en stor marknad är OEM, där företag går in och beställer egna specar (jag gör det för vissa element, t.ex). Detta görs ofta med ett standardelement som bas (istället för att börja från scratch, vilket marknadsmaterialet kanske ändå säger :D ) och på detta sättet så skapar ju ett högtalarelementföretag en marknad till sig själv.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
On 2020-02-13 at 13:56, Amatören said:

Skulle jag välja denna driver så skulle jag lägga en brant delning (fortfarande aktivt filter) vid 2500-3000 Hz, kanske högre beroende på mellanregisterelement. Då torde inte dessa impedanstoppar påverka hur elementet uppför sig, eller?

Nu har Troels gjort ett test på denna diskant och fler mätningar brukar som oftast ge en bättre bild. Ser man till helheten, verkar det vara en diskant som ändå är värd att jobba lite med. Ser man till CSD så är det en "tyst" diskant.

D2104-712000_I_CSD_1200.png

 

Hela "sanningen" här

http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak_D2104-712000.htm

 

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...