Jump to content

skillnaden på Krell KAV300iL och KAV400xi


andreas .l

Recommended Posts

Om jag inte missminner mig så är 400ans trafo på 800 VA dubbelt så stor/kraftig som 300ans. Är jag inte helt ute och cyklar så har det arbetats rejält med ström/spänningsdel, nya kortlayouter samt fler trissor av en annan sort.

300iL är väl en 300i med ny KAVkostym.

Andra skilnader är väl volymkontrollen, i 400xi sitter samma som krells separata försteg, både i KAV och den dyrare serien.

Andra kontaktdon(WBT).

Jag kan ha fel men jag tror att det är vad som skiljer i stora drag.

400xi skulle alltså vara en helt annan maskin, med förbehåll för ev missförstånd.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jag dementera 400xi är en klart bättre förstärkare den är bättre på alla punkter till och med priset :D

Sen så undrar jag lite hur du kan få en ny 300Il när den slutade tillverkas för ett par år sen?? visst det kanske finns någon handlare som har en på lager men innebär det att den är ny??

Satsa på ett demoex eller en begagnad 400xi istället, en beg bör du lätt kunna hitta för 22k

Link to comment
Share on other sites

Det kan jag dementera 400xi är en klart bättre förstärkare den är bättre på alla punkter till och med priset :D

Sen så undrar jag lite hur du kan få en ny 300Il när den slutade tillverkas för ett par år sen?? visst det kanske finns någon handlare som har en på lager men innebär det att den är ny??

Satsa på ett demoex eller en begagnad 400xi istället, en beg bör du lätt kunna hitta för 22k

Ibland är vi väldigt överens Ekman :D

Personligen tycker jag skillnaden är stor. 300iL låter som den gått sönder konstant. 400:an är en trevlig maskin.

mvh

.

Link to comment
Share on other sites

tack för svaren . det är sontec som har 300il till försäljning. blev också lite förvånad då denna modell inte finns någon annan stans. den var dessutom dyrare (55000:- enl. vissa källor) när den kom.

men , då blir det att försöka få tag på en 400xi. Det som kanske känns lite surt är att den går för runt

2.500$ i USA, alltså en viss skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Har också länge varit småsugen på en 400 men de är ju löjligt överprissatta i sverige. Det går inte att försvara med annat än monopolställning och ovetande kunder...

Den borde ju vara billigare än Bladelius Thor egentligen.

Såja, då har jag vädrat lite ilska över detta ;)

Det är ju så irriterade att den låter så underbart bra tillsammans med min SFGPH...

Link to comment
Share on other sites

Guest raceman

Jag tycker personligen att 400an är "Alldeles alldeless underbar" :D

Personligen tycker jag att 400an är en svårslagen förstärkare som matchar separata enheter en bit upp i hiarkin. När jag köpte min så hade jag att välja på en 300il och 400a, 400an lät mycket mera kraftfull och öppen i ljudet medans 300an lät "mjäkigare".

Vad det gäller prissättningen så kan man inte göra annat än att acceptera och betala eller välja annat land att handla ifrån. Beggat borde det väl börja finnas en del nu för 400an har funnits i ca två år nu.

Link to comment
Share on other sites

"Den borde ju vara billigare än Bladelius Thor egentligen"

Bladelius Thor skulle nog vara dyrare än Krell 400 i USA. Tyvärr så blir USA importerat lite väl dyrt här om man jämför med hemlandet. Tull och moms är dock inte mycket att göra åt :(

Link to comment
Share on other sites

"Den borde ju vara billigare än Bladelius Thor egentligen"

Bladelius Thor skulle nog vara dyrare än Krell 400 i USA. Tyvärr så blir USA importerat lite väl dyrt här om man jämför med hemlandet. Tull och moms är dock inte mycket att göra åt :(

det är helt klart faktorer man måste ta med i beräkningen. men en 30´ känns mer lagom :D

thoren skulle väl ligga ganska mycket över i england iaf .kommer inte ihåg det exakta priset men det var en 10´mer.

jag måste säga att jag faktiskt är hyfsat nöjd med ljudet som det är nu med primaren. det som fattas är mer kontur i bas samt något bättre släpp och snärt kanske. det är något som jag tror Krell kan ge bot på. Thor tyckte jag var lite "livlös" på något sätt men det var en fantastisk ljudbild och kraft. ´kan lägga till att den inte var helt inspelad heller.

jag hoppas på att krellen kan lägga sig någonstans emellan, men det återstår att se :D

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara att ha korpgluggarna öppna efter en begagnad, den bör ju inte kosta mer än 20-25000. Annars kan du ju föra en dialog med några Krellhandlare, det är inte omöjligt att få ett något bättre pris, kanske.

Men jag tycker helt klart att 400an får anses som prisvärd, med tanke på att priser är så subjektiva på alla produkter över 10.000kr strecket. Vad jag menar är att det är mycket svårt att se en rimlighet i priserna på higend-prylar över huvud taget. Man får helt enkelt ta priset ur ekvationen, hittar man en produkt som är bra får man betala för den eller välja en annan om prisbilden inte passar.

Jag tycker i alla fall den är tillräckligt bra för att passa mina behov, ljudet är befriande enkelt. Den gör det lätt att lyssna på och tycka om musik. Integrerat i dennna kvalitetsklass har många fördelar, tex kan man lägga pengar på dubbelt så dyra/bra signalkablar som om man ägde en förstegs/slutstegsduo och strömkablar om man har den läggningen. Tar man med dessa parametrar blir en integrerad "billig".

Har man normalsvåra högtalare, medelstort rum och inga behov av att spela extremt högt länge, är den ett kap. Den klarar även detta övertygande men helst ska man ha tunga (FBP) grejjer då, för den kan få problem med kylningen och då ökar distortionen i den.

Jag ska inte slå in öppna dörrar men vill ändå starkt rekomendera 400xin, fantastisk maskin som räcker långt, svindlande nära sina dyra kusiner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

400:an är fin, håller med - har själv ägt en. Snygg, gedigen, kraftfull och med fin kontroll. Skall dock förstås matchas till rätt högtalare (systemmatchning, viktigt as always...).

Ang: "...billigare i USA..." &"...importera..."- diskussionen:

Jo, den är _mycket_ billigare i USA. Att importera en Krell från USA är dock ingen picknick - Nyare Krellar har "skydd" i form av en Motorola-processor med tillhörande mjukvara som känner av nätspänning. Är den konfigurerad från fabrik för 110v/60hz så kommer mjukvaran att signalera "Error" när du försöker starta stärkaren. Enda sättet att komma runt det är att programmera om. Någon som är sugen? Nej, just det ;) .

(finns en låååååång tråd på diyaudio.com kring detta).

Många har starka åsikter kring Krells sätt att på detta vis skydda sin distributionskedja, men jag lämnar den diskussionen.

Nej, det handlar om att köpa Krellar som redan från början är konfade för 220v-240v/50hz. Från de länder som har den nätspänningen (Europa, delar av Asien , NZ).

Link to comment
Share on other sites

Nyare Krellar har "skydd" i form av en Motorola-processor med tillhörande mjukvara som känner av nätspänning. Är den konfigurerad från fabrik för 110v/60hz så kommer mjukvaran att signalera "Error" när du försöker starta stärkaren.

Så nya Krellar fungerar bara med 50Hz eller 60Hz? :o:o Det vore HEMSKT om man inte kunde använda PS Audio MultiWaveII. Jag har använt 90Hz med min gammal 500i och det lät bättre än 60Hz. Men när jag uppgraderade till MultiWaveII så hörde jag en dramatisk skillnad (en av de största jag har hört). Jag experimenterade med MultiWaveII och fann att P-4 var helt klart bäst, det lät som en annan förstärkare! TubeWave var också bra, det lät väldigt mjukt och detaljerat.

När jag använde P-1 för CD spelaren och P-4 för 500i så var basen snabbast och det tog ett par månader för mina öron att justera till det!

P-2 för CD spelaren och TubeWave för 500i gav ett varmt men snabbt ljud.

PS Audio MultiWaveII gjorde en större skillnad för 500i än en Nordost Valhalla strömkabel!

Link to comment
Share on other sites

Så nya Krellar fungerar bara med 50Hz eller 60Hz? :o:o

Måste svara "vet inte" på frågan, har inte provat.

Krellen har två moment som styr strömförsörjningen:

1) Switchar på kretskortet

2) En Motorola 68hc711e9 med tillhörande programkod

Olika versioner av chipet (programvaran?) hanterar 50/60 hz olika. En del känner av förändringen, andra inte.

Läs mer i tråden Convert Krell 300iL to European Voltage på diyaudio.com (lästips: den riktigt intressanta informationen börjar på sidan 13)

Kan säga att för min del skulle jag ALDRIG ens försöka köpa en USA-version och försöka konvertera på detta sätt. Känns väldigt riskabelt och krångligt enligt min åsikt. Ska jag köpa Krell igen så blir det en 230-volts- och 50hz version, så det så....

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter mycket nöjd med en Krell 400:a nu som driver ett par Revel F30 med bravur. :app: Jag hade tidigare Electrocompaniet Aw250 R med Electrocompaniet 4.7 som jag trivdes med på alla sätt men fick för mig att bygga ihop en mer minimalistisk anläggning och bytade kombon mot Krellen. Efter några månader med min nya partner så måste jag säga att bytet var lyckat. Jag saknar egentligen ingenting från EC och om det finns någon parameter som har höjts i nivå så är det fastare bas. Krellen har grym kontroll på just basen och jag tycker det är underskönt med Revel'ns 10:or som verkligen kan återge djuuup bas på ett kontrollerat sätt. Sedan att den är slimmad, väl ihopskruvad och att fjärren är lite cool, ja, det blir liksom pricken över i..........kan rekomenderas :mm:

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 300iL som jag är mycket nöjd med. Den driver ett par Cremona Auditor mycket bra, otrolig ljudbild, snärtig och distinkt bas. Jag har oxå hört 400iL spela på dom och jag tycker inte att det varit någon skillnad. Om man jämför specar mm på Krells egna sida hittar man faktiskt inga skillnader alls i större nätdelar mm vilket en del påstår här.

Butiken där jag köpte min tycker att 300iL är en bättre produkt och skulle hellre sälja den om den fanns kvar i tillverkning. Men smaken är som baken som det heter :app:

Det är dock ett faktum att bara för att det kommer en ny produkt så behöver den inte vara bättre!

I love my Krell!

Calle

Link to comment
Share on other sites

En Krell-tråd! :D

Jag har själv dubbla Krell KAV-2250 där ena stereosteget driver vänster högtlare aktivt med 250 watt till Mino och 250 watt till basen.

Stereoseparationen är otrolig och det bör till viss del bero på att slutstegen är helt skillda. Orken är även den extrem och ett steg belastas ju här bara av en kanals bas mot normalt två! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...