Jump to content

En djupdykning i Huntingdon, England


conan

Recommended Posts

En timme till i verkstaden så är ramen klar att användas.

 

20240419_232559_copy_1932x2576.thumb.jpg.5cb06b3a5ef89b3413836b334148dd7a.jpg

 

Den här varianten kan sträcka både 63 paneler och diskantpanelen till 57. Måtten är tilltagna så att det går att sträcka lika mycket procentuellt i båda ledderna. Är någon intresserad av virkesmåtten kan jag mäta upp dem.

 

20240419_223649_copy_1932x1932_1.thumb.jpg.caa7ea7353b06c2f1390bd6c2a2faa2c.jpg

 

Sträckningen utförs av pinnbultar med vingmuttrar. Membranet tejpas fast i osträckt, men oskrynkligt läge. Återkommer till hur det går till.

 

20240419_223221_copy_2744x2744.thumb.jpg.d92fd2b9f402efbe137039f21e4ecc47.jpg

 

Änden på pinnbulten har ju ingen skalle, så jag satte dit en låsmutter försänkt i träet. Det blir då helt fritt inom ramen och ser bättre ut.

Link to comment
Share on other sites

Limuppdatering (membran mot statorramen)

Gorilla PU: Expanderar, >200G, flexibelt, bra vidhäftning

Gorilla 5m Epoxy: Expanderar ej, >200G, flexibelt, sämre vidhäftning

Loctite 5m epoxy: Expanderar ej, >200G, spricker, sämre vidhäftning

Casco 1m epoxy: Expanderar ej, ca 80G, flexar spricker, sämre vidhäftning

G/flex 60m epoxy: Expanderar ej, ca 40G, flexibelt, bra vidhäftning

Plastic MA: Expanderar ej, >200G, flexibelt, bra vidhäftning, luktar starkt

 

Det "bästa" limmet hittills är ändå Gorilla 5m epoxy, men det fäster lite dåligt på membranet. Ska undersöka ev primers.

 

För stator-PCB mot statorram använder jag Loctite 5m epoxy. Det går lite lättare att få bort epoxyn om man behöver. Vidhäftning verkar tillräckligt bra.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, conan said:

En timme till i verkstaden så är ramen klar att användas.

Nu börjar polletterna trilla ner för mig mer exakt vad det är du ska göra!

Intressant att se.

 

 

3 minutes ago, conan said:

Det "bästa" limmet hittills är ändå Gorilla 5m epoxy, men det fäster lite dåligt på membranet. Ska undersöka ev primers.

Är det ingen som använt tejp?

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calle_jr said:

 

Är det ingen som använt tejp?

 

Jo, det sitter tejp på det trasiga membranet. Det kan vara nästa steg om lim inte fungerar, men de som testat säger att membranspänningen minskar över tid. Här handlar det nog om att hitta en tunn tejp med bra vidhäftning mot PP/PE.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Ok.

Då kanske lim och en (alu-)klämlist kunde funka.

 

Aluminium är nog inte så bra just där med högspänning i membranet. Men tejp tror jag kan funka om man hittar rätt sort och tjocklek.

 

Link to comment
Share on other sites

Några fler tester följer här.

 

20240420_153802_copy_3829x2872.thumb.jpg.3992d01d88d40e1316f7c59963ed5f4d.jpg

 

Lödpenna på 350 grader gick fint att göra hål i membranet. Det smälter inte vid 200, vilket jag testade först.

 

20240420_153818_copy_3811x2858.thumb.jpg.09c3ee02d54797dd36f2ad7764bd3fd6.jpg

 

Membranet ska ju fästas i sträckramen, och det gick dåligt med vanlig packtejp. Limmet kryper. Däremot fungerar kaptontejp. Ska se om jag kan lägga på ett tunt lager lack på träet då vidhäftningen visserligen inte kryper, men tejpen lossnar ändå av dragkrafterna.

 

20240420_153853_copy_2576x1932.thumb.jpg.4b3b62732a6cbd86f1c30ceaa1421303.jpg

 

Det gick i alla fall att testa resonansfrekvensen, vilken just här blev 95 Hz. Det är inte korrekt frekvens men jag kommer mäta upp den för alla paneler (passivt) så jag får en idé om spridningen för panelerna. Söker man på detta verkar det som att Quad sökte 45-50hz monterad medan en fri panel ligger på ca 70Hz. Ska se om jag kan mäta övre panelen monterad samt plocka ut den och mäta fritt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag provade att tejpa hela kanten men det blir problem för att det ska sträckas i båda ledderna. Det behövs lite flexande i sidled hos tejpen, vilket fungerar bäst med tejpbitar på ca 7cm mellanrum. Vanlig maskeringstejp verkar också fungera och den fäster bättre på trä än kaptontejpen.

 

För övrigt kollade jag tjockleken hos membrantejpen och den är 0,2mm. Om det finns så tunn VHB tejp t ex så kanske det är det enklaste.

Link to comment
Share on other sites

Nu en liten räkneövning ...

 

20240421_115407_copy_3811x2858.thumb.jpg.95d80ddb9e4440f55a7d46891e9bd949.jpg

 

Vanlig maskeringstejp 18mm x 120um spänd mellan träbitarna med avstånd 27cm. Resonansfrekvensen ligger på 170Hz.

 

Vad är dragkraften i tejpen?

 

Link to comment
Share on other sites

Lite flera labtester blev det idag. Resonansfrekvensen hos membranet var kanske inte alldeles lätt att veta om det här verkligen är rätt, men det jag gjort är att skicka ut ett svep till min monitorhögtalare och sedan spela in med en kondensatormic.

 

rew_esl.jpg.908beb52a4bb4ad2556424a601acad61.jpg

 

Den röda kurvan är med ca 15cm mellan konens mitt/baffel till mikrofonen. Den gröna är med esl mellan. Det jag antar nu är att ca 45 Hz är resonansfrekvensen. Därefter blir det lite toppar och dalar högre upp i frekvens också. Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, conan said:

Vad är dragkraften i tejpen?

Om maskeringstejpen väger 2g/m så är dragkraften:

F = (170 x 2 x 0.27)2 x 0.002 = 17N

 

 

10 hours ago, conan said:

Vad tycker ni?

Att man borde kunna minimera tejpens effekt på membranverkan.

Det var inte det du frågade om :smile:, men om man spänner upp membranet med kraftigare elastisk tejp och sedan skruvlimmar membranet med en list?

 

image.png

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Harryup said:

Har för mig att folk efterspände membran med hjälp av värmepistol. 

🔷 Helt rätt,.det gjorde jag på ett par Quad ESL63 i mitten på 90-talet.

Man får ha tungan "mitt i mun",.och ha känsla i/för det man gör då går det bra.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog dammskydden som avses.

 

Elementen bör inte värmebehandlas annat än möjligen i samband med inspänning/montering. Är de hårt inspända och värmebehandlas är sannolikheten stor att de faktiskt tappar inspänning.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2024-04-22 at 07:47, calle_jr said:

Om maskeringstejpen väger 2g/m så är dragkraften:

F = (170 x 2 x 0.27)2 x 0.002 = 17N

 

20240423_093055_copy_2782x3709.thumb.jpg.f082febc4153f617cd2bb9aa73677a02.jpg

 

Man kan använda nålvågen att väga tejp. Här har vi 2m med vikt 3.17g, dvs 1.585g/m.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2024-04-22 at 21:50, conan said:

ntressant video om tillverkning av Martin Logan ESL. De använder 3M VHB tejp .. så det kan inte vara helt galet att testa den metoden.

:thumbsup:

Man ser att de också förspänner membranet innan de tejpar, och att de spänner ihop infästningen med metallramen.

 

 

20 hours ago, conan said:

Man kan använda nålvågen att väga tejp. Här har vi 2m med vikt 3.17g, dvs 1.585g/m.

Då är alltså dragkraften 13N, vilket motsvarar att belasta tejpen med en 1.3kg vikt. 


 

För småsignal kan nog en elektrostat fungera mekaniskt precis som en dynamisk högtalare, dvs en kolv.

Men för storsignal kommer membranverkan in, dvs man behöver ta hänsyn till spänning och töjning i membranets plan.

För att det inte ska bli ännu mer komplicerat / okontrollerbart så vill man åtminstone att randen då kan betraktas som fix.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det har kommit tejp i brevlådan och ett första test är klart.

 

20240424_191321_copy_2606x2606.thumb.jpg.7171421b1b3ee3709e0b7c44297e5360.jpg

 

Kanske borde köpt den lite bredare varianten för säkerhets skull. Det är förstås inte för sent.

 

20240424_191938_copy_2430x2430.thumb.jpg.f502a7273f5ed5d7516646d9955143bb.jpg

 

Tejpen drar sig lite när dragkraften är nära brottgränsen. Kanske borde basmaterialet vara hårdare i tejpen.

 

20240424_192134_copy_2138x2138.thumb.jpg.34c524d8edd002ac4a8efd9ad578cd78.jpg

 

Vidhäftning är helt godkänd till membranet och ganska bra mot ramen. Får se över natten om spänningen håller.

 

20240424_193645_copy_2430x2430.thumb.jpg.32d87923eb1525fa389a316ebb297dfd.jpg

 

Det ser randigt ut för att spänning saknas åt ena hållet. Isolation > 200G. Ser lovande ut.

Link to comment
Share on other sites

Mätuppställningen är verkligen en samling prylar av olika årgångar där mätdatorn är min gamla desktopmaskin med ett Lynx PCI som kräver minst Windows 98.

 

20240425_083424_copy_2576x1932.thumb.jpg.3c7bec7b40296b383023b23082099ea9.jpg

 

Micarna är ett enkelt stereopar från Behringer.

 

20240425_200406_copy_2576x1188_1.thumb.jpg.a0381670f2b7540495e50e6c820c74c4.jpg

 

De går in till en preamp från ART och vidare in till Lynxkortet.

 

20240425_083406_copy_1932x2576.thumb.jpg.80828e1a364b6523f31a15e1b314de21.jpg

 

Utsignalen från Lynx går till en aktiv monitor från Thomanns eget märke Swissonic.

 

Jag har börjat bekanta mig med REW som mätmjukvara.

Link to comment
Share on other sites

Idag är det lite arbete med finishen på ESLerna. Sidorna längst ner är gjorda av en sorts mdf med svart lack, högblankpolerad.

 

20240414_203230_copy_2430x2430.thumb.jpg.d71609d2025281113261d25350641db0.jpg

 

Dessvärre är det också ett utsatt läge för slag och transportskador. Det är ju inga nya högtalare och jag kan tycka att det hör till med lite patina, men inte bortfläkta bitar så här.

 

20240428_153755_copy_3456x3456_copy_2734x2734.thumb.jpg.826f9687b1782b810d622aad7ba2d546.jpg

 

Det får duga med detta resultat. I verkligheten kan man se en något svartare nyans i de fixade partierna.

 

För att fixa till sådana skador behöver man veta vilken sorts lack det är och i det här fallet tänkte jag det är nån sorts acryl. Vill man verkligen veta kan man elda på en smula och känna på lukten, men jag chansade.

 

Man rensar bort lös plast, sandpapprar och målar på svart färg i botten. Därefter superlim i tunna lager tills ytan kommer jämnt upp. Sedan sandpapper 240 till rätt nivå. Om det är jämnt och fint kan man gå vidare med 320, 800, 1200 våtslip. Är det ojämnt får man fylla på med lite mer superlim.

 

Sist kör man med medium polermedel typ rubbing och sist en fin polerpasta. Jag brukar köra med Stewart McDonald men går säkert med annat också.

 

Link to comment
Share on other sites

20240429_141814_copy_1932x1932_1.thumb.jpg.6b44e4acd27c840e42aaa3874225330d.jpg

 

Finish på elektroniklådan i foten har fått en patina men är nästan ett gränsfall. Eftersom det sitter en sliten varningsskylt där så är det inte helt lätt att återställa utan att göra en ny skylt. Den är ju inte så vacker heller.

 

Ska skylten väck, borde lådan lackas om eller får det vara som det är?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Lacka om lådan och gör en egen skylt (klisterlapp).

 

Ja, det borde gå att få en etikett utskriven förstås. Ska undersöka den biten först.

 

 

Link to comment
Share on other sites

20240502_134122_copy_2576x1932.thumb.jpg.d02951b40a80ba6e9119e4e0a8519fc2.jpg

 

Ny skylt på väg så får vi se om det blir bra. Eventuellt kommer man se genomslag från underlaget, som på bilden. Det går att förhindra med ett tunt lager röd färg under etiketten.

 

Det hade förstås varit snyggare med en riktig skylt som på 57an. Jag misstänker den är eloxerad men kanske någon här vet?

 

20240504_101352_copy_1457x1014_1.thumb.jpg.67d98ec37b1b21b67497cd56558792a2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det har kommit två paket i lådan lagom till helgen. Räddad som man brukar säga.

 

20240508_204441_copy_1932x2035_1.thumb.jpg.47ec5e9ba42b7723eb612df3783190ff.jpg

 

Skyltarna ser mycket bra ut och behöver nog bara skäras ut nedtill. Jobbet med omlackering kan börja.

 

20240508_204640_copy_2330x1709_1.thumb.jpg.b39f70e4750e72ecc5c6efb18cadf66b.jpg

 

Jag tänker byta HT delen i den ena högtalaren för att den är långsam i starten och håller lite lägre spänningsnivå än den andra högtalaren. Ljudbilden är ännu inte helt att lita på då en panel saknas men det är ändå en avvikelse i ljudnivå från panelerna jämfört med den andra högtalaren. Det är efter de första reparationerna inget läckage via panelerna heller då glimlampan blinkar ganska sällan. Jag ska göra ett diodbyte först och sedan kondensatorbyte så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Så är bytet av dioder och kondensatorer klart och resultatet blev bra. Nu tror jag resterande fel i ljudbilden kommer av panelen som ännu inte är klar. Det är ju ett bortfall på 25% i någon mening.

 

Dioderna är GP02-30 med 3kV max backspänning. Det ska vara låg läckström i storleksordningen 5 uA. Jag mäter ungefärligt ca 50uA vid 2500V med de gamla dioderna och ca 10uA med de nya. Dock ingen stor skillnad på ljudbilden med det bytet.

 

Kondensatorerna mätte genomgående 5-6 nF mot de nya som mäter på spec 10nF med bara kanske 5% tolerans på batchen jag handlade. Slutsatsen blir då att kondingarna var lite trötta.

 

Link to comment
Share on other sites

20240510_215234_copy_2038x1528.thumb.jpg.34ff5dd316a4a87e8200b8a588559b92.jpg

 

Det är en enda röra .. men det hindrar inte lite musikaliteter från ESL av senare årgång, men vad jag förstår är 2805 i många stycken samma grundkonstruktion som ESL 63 som började byggas 1963 men kom ut på marknaden 1981. De nyare modellerna har en del förbättringar i ramkonstruktionen och ser moderna ut, men de trogna fantasterna anser nog att 63an ändå är mest korrekt. Lite som de som anser att 57an är referensen och inte kan slås på fingrarna av någon annan högtalare oavsett pris. Tja, man behöver ju inte bli fanatisk.

 

Så nu måste jag väl ta tag i resten av bygget, men inte idag ..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...