Jump to content

Det där med nåltryck.....


regamannen

Recommended Posts

När jag bytte pickup för nåt halvår sedan höll jag på länge och väl med nåltryck och antiskating. Jag kör en Rega P5 med en Rega Exact pickup.

Tyvärr hade jag inte en riktig nålvåg utan fick nöja mig med inställningarna på tonarmen och en billig, skräpvåg från ortofon. Men trots allt fix, så kände jag att det inte var helt ok. För några veckor sedan köpte jag en platta med Händels "Music for the Royal fireworks" där det är några sektioner med en rätt kraftig virveltrumma. De delarna överstyrda och distade rejält.

Igår gjorde jag äntligen slag i saken och köpte en riktig våg! Och vägde in pickupen på 1,38 gram jämfört med de 1,75 som rekommenderas.

Det blev förstås en rejäl förbättring. Ingen med överstyrning och dist på virveltrummorna och generellt bättre musik. På allt.

Pinsamt, investerar i ny förstärkare och nya högtalare, men missar en riktig nålvåg.....

Nåväl, nu är den på plats, rätt nåltryck och bättre ljud, bättre musikupplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Och vägde in pickupen på 1,38 gram jämfört med de 1,75 som rekommenderas.

Det blev förstås en rejäl förbättring. Ingen med överstyrning och dist på virveltrummorna och generellt bättre musik. På allt.

En nålvåg är helt rätt inköpsbeslut. För lågt nåltryck innebär att nålen inte ligger an tillräckligt mot spårens sidor där signalerna är graverade. Vid kraftiga amplituder i skivspåret, kommer nålen inte kunna följa graveringsspåren genom varje "kurva" och riskerar att liksom hoppa över informationen, ungefär som en för lätt båt i gropig sjö. Det kan också skada spåren.

Det bästa rådet är nog att följa tillverkarens rekommendation som du har gjort.

På 70-talet var det många tillverkare som rekommenderade kring 1,0 gram men då tävlade man också om betydligt högre fjädringsmjukhet i pupporna än vad man har idag. Tonarmarnarna typ SME III, Mörck och ADC LF hade mycket låg massa för att få ut max. Idag är de flesta tonarmar av "medium mass" och fjädringsmjukheten inte så extrem som då.

Så jag är inte förvånad över att det låter bättre med rekommenderade 1,75 g

Link to comment
Share on other sites

Ja, rätt nåltryck är viktigt. Det är inte alldeles enkelt att skruva in det mekaniskt och på känn, men med en nålvåg är det lätt.

Andra orsaker till distortion kan vara fel vinklar, VTA, azimuth, överhäng eller kanske rent av en skivtallrik som inte är i våg.

Link to comment
Share on other sites

När jag läser inlägget inser jag att det inte var helt glasklart.

Alltså, bara för att vara extra tydlig, det korrekta nåltrycket är 1,75 g. Tidigare spelade jag med 1,38 g.

Efter att ha vägt in med den nya, exakta vågen justerade jag in till 1,75. Och nu sitter jag och lyssnar till Norah Jones och är hur nöjd som helst :-)

Veckans tips - skaffa en riktig nålvåg.

Link to comment
Share on other sites

Först av allt brukar jag väga in nåltrycket med nålvåg. För mig har det alltid blivit så att jag måste öka trycket efter att jag provat med ett testspår där nivån är +18dB. Man måste också balansera ett nåltryck med antiskating så att det låter bra. Testar också med en skiva som är graverad med en monodosa för att kunna se tjockleken och balansen mellan kanalerna. En monosignals tjocklek visar på eventuella vinkelfel av pickupens montering.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
http://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer...ing_skivspelare

Elektronisk nålvåg i metall för 595:-, den funkar väldans bra ! :)

Den modellen funkar utmärkt, men använder man den sällan så skall man ta ur batterierna för det är nått i konstruktionen som ligger och tjyvdrar spänning, så det är inte ovanligt att displayen är svart om man inte använts på lång tid!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Det gör det och den fungerar utmärkt. Minuset är 3-5 veckors leverans.

http://dx.com/p/digital-precision-scale-wi...esolution-16269

Jag har båda och det är inte samma även om man strikt kan säga att de gör samma jobb.

10-potensaren verkar vara inställd på att självdestruera kretsen efter ett år.

Svalander-varianten är heavy duty.

Link to comment
Share on other sites

Jag har båda och det är inte samma även om man strikt kan säga att de gör samma jobb.

10-potensaren verkar vara inställd på att självdestruera kretsen efter ett år.

Svalander-varianten är heavy duty.

Jag har samma info som calle_jr, därav min rekomendation om "svalander-varianten".

//-- Tompa --

Edited by Tompa
Link to comment
Share on other sites

Jag har båda och det är inte samma även om man strikt kan säga att de gör samma jobb.

10-potensaren verkar vara inställd på att självdestruera kretsen efter ett år.

Svalander-varianten är heavy duty.

Ja, vad skall man säga.... Min "10-potensare" är nästan 3 år gammal och använd senast förra veckan. Inget självdestruktivt med den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...