Jump to content

Recommended Posts

Posted

eug6.jpg

Jag har inte så mycket bilder - så fyll gärna på vartefter ..

Den första kastar oss rakt in i lyssningen - Bob Dylan - tror jag det var som spelades här. Vi var inte helt eniga om cd:n eller lp:n lät bäst - men det drog nog till cd:ns fördel ..

• Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

eug3.jpg

Det blev en hel del bilder från Martenrummet - vilket är ett gott tecken på den utmärka ljudkvalitéten.

Så här i efterhand glömde jag till och med att ta närbilder på högtalarna ...

Posted

Som en förberedelse till själva träffen fick vi ett PM-distribuerat program som bekräftade att dagens tema skulle kretsa kring Martens referenssystem i en uppkoppling med rörbestyckad elektronik i signalvägen. Naturligvis serverades även rejäla doser musik och akustik.

Tiden bara rusar iväg och ett halvt decennium har passerat sedan Marten Design Coltrane erhöll denna exotiska utmärkelse för Best Performance Of The Year. Nya stjärnor har hunnit tändas på jazzscenen och denna afton gick i Coltranes fotspår fram till målet Marten Coltrane Supreme. Esperanza-stjärnan är som alla vet redan tänd :) och det skall bli mycket intressant att följa framtida projekt hos skivbolaget HEADS UP.

einsteinmeeting008.JPG

Posted

Naturligtvis måste vi ha med ett par Coltrane även om de för tillfället inte var uppkopplade.

Här i gott sällskap med både musikalisk och geografisk anknytning till dagens tema... :cool: :)

einsteinmeeting013.JPG

Posted

Hofner på utsidan och Einstein The Final Cut, OTL monoblock 60 W, på insidan för att ta hand om sin beskärda del av Coltrane Supreme. Måste erkänna att jag är lite svag för utstrålningen från effektrören 6C33... :)

einsteinmeeting023.JPG

Oundvikligt med samma vy i alternativt ljus... :cool:

einsteinmeeting029.JPG

Posted

eug9.jpg

Ur en annan vinkel kan vi se stativens kamp om utrymmet - från det stora kamerastativet till det lilla uppkäftiga gitarrstativet. :D

Posted

Musiken vi fick höra under kvällen var blandad och vittnar om att det finns en otrolig bredd i musiksmaken hos medlemmarna.

I nyhetstråden så lovade jag att plocka med nån Japanutgåva av musikmaterial.

Samtliga var nog väl bekanta med denna musiken :D

PF_48DP.jpg

Posted
Musiken vi fick höra under kvällen var blandad och vittnar om att det finns en otrolig bredd i musiksmaken hos medlemmarna.

I nyhetstråden så lovade jag att plocka med nån Japanutgåva av musikmaterial.

Samtliga var nog väl bekanta med denna musiken :D

PF_48DP.jpg

Hej surt man bor så langt væk det ser ud som om at det var en hyggelig dag

hvad er det for en indspilning med Pink Floyd kender den ikke hvor køber man den henne

skov

Posted

eug5.jpg

I taket ser vi massor av Golden Horn och hela taket var vad jag förstod en enda stor basabsorbent (förutom där GH sitter då).

Posted
hvad er det for en indspilning med Pink Floyd kender den ikke hvor køber man den henne

Denna kom ut 1988 och är den andra Japanutgåvan men är sedan länge Out of print.

Denna utgåvan (48DP) går att hitta på nätet och bland butiker som handlar med begagnat.

Posted

eug4.jpg

En sista bild ikväll. Gårdagens nattkörning börjar göra sig påmind ..

Leif funderar på om det verkligen är den perfekta högtalaren ... vore det det så finns ju inget mer att göra. Hmm.

Posted

Vilken härlig tråd - näääästan så att jag är avis på er i Göteborg! ;)

eug5.jpg

I taket ser vi massor av Golden Horn och hela taket var vad jag förstod en enda stor basabsorbent (förutom där GH sitter då).

Ja detta är en riktigt smart konstruktion, nästan lika smart som Kinder-äggen: 3 i 1! :)

Posted

Med dessa trevliga bilder kan jag snabbt flytta mig tillbaka till Arkenhelgen och lyssningen hos Marten Centre.

Då som nu med genomgående Einstein elektronik, men med prototyphögtalare till vad jag förstod var en ny serie.

Upplevelsen i form av Peggy Lee i en direktkopia från mastertapen, var makalös.

Jag kunde tyvärr inte vara med denna gång, men jag hoppas att det blir fler tillfällen framöver.

Calm

Posted

eug7.jpg

Anders (tror jag han heter) bjöd på en jazz och klassisk buffé i form av vax - vissa hetare än andra. Ett visst ölmärke fick lite gratisreklam också ..

När vi språkade om plattor och min böjelse för orgelmusik visade Anders en Bachplatta med Carl Weinrich inspelad på Westminster label. Det mest intressanta och kul för mig var att plattan spelades in i Vårfrukyrka, Skänninge, strax utanför Linköping. Plattan har nu hittat hem till Östergötland .. :app:

Posted
Jag kunde tyvärr inte vara med denna gång, men jag hoppas att det blir fler tillfällen framöver.

Träffen blev välbesökt och det skapar ju goda förutsättningar. Som vid alla forumsträffar hittills uppstod den perfekta blandningen av koncentrerad lyssning och allmän social avkoppling. Det fanns dessutom tillgång till väldigt mycket musik denna kväll.

Det obligatoriska gruppfotot och det framgår att göteborgarna är i knapp majoritet.

Det hänger kanske lite på hur vi betraktar Hising Island... :?::)

einsteinmeeting033.JPG

Inte heller här går det att smita undan i dagens fjärrkontrollstyrda värld.

einsteinmeeting037.JPG

Posted

Synd jag missade detta fick totalt hjärnsläpp :blush Ber om ursäkt för att jag uteblev!

Kul ändå att få följa reprisen här som en liten tröst.

Mvh Anders.S :)

Posted

En fråga bara: vad var det för bladeliusslutsteg som står på alla bilderna? Först trodde jag det var ett Ymer men det är ju inte den vanliga fronten, och sen tänkte jag att det var ett utseendetuppgraderat Grendel...Så, är det någon som vet? Det kanske inte ens är ett Bladelius utan bara något som ser extremt likt ut? Eller kanske ett eget specialbygge?