Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som kanske några av er kom ihåg så höll jag på att testa att från-koppla apparaterna från underlaget ,som jag trodde var det bästa sättet

genom att hänga upp apparaterna i ett vajer-system som funkade riktigt bra med ett luftigt och klart ljud som följd,men så var det flera som

förordade att koppla apparaterna hårt till underlaget för att få bättre dynamik i ljudet så man är väl inte sämre en att man provar vidare.

Nu är det så att jag jobbar på ett snickeri så man har ju möjlighet att bygga sin egen stereo-bänk. Vi fick in ett nytt material på jobbet

som bestod av faner som var ihop-pressat till stora skivor och var genomfärgade svarta det verkade intressant att jobba med.

Nu var det bara att beställa hem dämplim från Swedac så är det bara att köra igång.

DSC00075.jpg

• Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

DSC00076.jpg

Skivorna är 16mm tjocka så jag valde att såga ut tre remsor för att limma ihop med dämplim så att slutresultatet skulle bli 30x30mm

efter lite arbete i hyveln

Posted

Detta skall bli mycket spännande att följa, sitter själv och klurar på hur / i vad jag skall placera mina prylar efter att vi flyttat i Augusti

Och en egen konstruktion ligger högt upp på önskelistan.

Denna tråd kommer garanterat inspirera mig än mer :)

Posted
Detta skall bli mycket spännande att följa, sitter själv och klurar på hur / i vad jag skall placera mina prylar efter att vi flyttat i Augusti

Och en egen konstruktion ligger högt upp på önskelistan.

Denna tråd kommer garanterat inspirera mig än mer :)

Inspirationen kommer garanterat att bli svårkontrollerad när du får se det färdiga hyllsystemet.

Riktigt läckert i Satin Black... :mm: :cool:

Posted

DSC00184.jpg

Det är viktigt att alla vinklar åt alla håll blir raka för att det ska fungera i slutändan.

Det går åt ett antal tvingar till en sådan här konstruktion.

Posted

Synnerligen spännande då jag går i samma tankar.

Har tänkt mig antingen som du, sex platser i två plan, alternativt sex platser i tre plan.

/Richard

Posted

Det är ganska roligt att det är så många som går i samma tankar att försöka bygga och skapa själv.

Bygger man själv så kan man ju skapa något som passar som handen i handsken för sin egen anläggning +

att man får nöjet att skapa något eget.

Posted

Tja jag har länge tänkt be ett lokalt snickeri om hjälp..men jag har svårt att bestämma mig för mod o mtrl.

Kanske detta kan frigöra lite ideér...det finns ju många olika mtrl att välja mellan,hur tänkte du.. :?::)

Posted

Varför jag valde det här materialet var för att det var genomfärgat svart och hade en härlig lyster i trät,det var

en liten chansning för vi har aldrig testat det förut och det är ett ganska mjukt material men jag tänkte att får jag

bara limma ihop det med dämplim så funkar det nog.

Posted

Trevligt att se egna byggen. Har du tänkt bygga in någon slags vibrationsteknisk lösning, typ spikes under hylplanen eller något liknande som leder bort oönskade krafter :?:

Posted

DSC00181.jpg

Då kan jag ju lägga in ett par bilder till här är det plattformarna som kommer till värden också ihop-limmade med dämplim.

Det är ganska roligt att höra resultatet före och efter limningen när man gör knacktesten det blir en avsevärd skillnad

Posted
Trevligt att se egna byggen. Har du tänkt bygga in någon slags vibrationsteknisk lösning, typ spikes under hylplanen eller något liknande som leder bort oönskade krafter :?:

Fick syn på en samling handsvarvade spikes på smyckenivå... :cool: :)

Posted

DSC00208.jpg

DSC00209.jpg

DSC00210.jpg

Nu är bänken färdiglimmad slipad och klar för slut-behandling.

Jag tänker lägga på en hårdvax-olja sidenmatt på bänken, den här oljan är lätt att lägga på och slutresultatet blir som en lackad yta.

Posted

En OT fråga ang Din Festool Domino Maskin som du kexar med. Funkar den bra? Har varit på Vippen att köpa en så till Firman länge. Men har nu mycket jobb som skulle behöva "kexas"

Posted
En OT fråga ang Din Festool Domino Maskin som du kexar med. Funkar den bra? Har varit på Vippen att köpa en så till Firman länge. Men har nu mycket jobb som skulle behöva "kexas"

Jag vet inte om det finns någon maskin som är bättre en Festoolen det blir perfekta ihop-kexningar och det är en väldigt genomtänkt maskin.

Så jag kan bara rekommendera den.

Posted
Ser bra ut. Som du vet har jag egna planer på att göra något åt att jag inte får in mitt slutsteg någonstans. Kul att se nya ideer.

Calle

Hej Calle.

Jag du som har ett slutsteg som går i klass-A skulle verkligen behöva en bänk som har en öppen konstruktion.

Posted

DSC00401.jpg

Nu går vi över till hårdvaran med andra ord konerna som varje hyllplan ska vila på så vi får så bra arbetsförhållande för stereon som möjligt.

Min käre far är en glad pensionär som gärna vill ha något att göra, så det är bara att slå en signal så kommer han gladligen han är duktig

på att svarva. Råmaterialet till konerna blir rostfritt stångstål.

Posted

Det ser mycket lovande ut! :mm:

Det hugger verkligen i rackbyggarnerven när man ser bilderna.

Väntar med spänning.

Vi fick in ett nytt material på jobbet som bestod av faner som var ihop-pressat till stora skivor och var genomfärgade svarta det verkade intressant att jobba med.

Vet du nå'nting mer om materialet :?: