A/Wing. Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Som kanske några av er kom ihåg så höll jag på att testa att från-koppla apparaterna från underlaget ,som jag trodde var det bästa sättet genom att hänga upp apparaterna i ett vajer-system som funkade riktigt bra med ett luftigt och klart ljud som följd,men så var det flera som förordade att koppla apparaterna hårt till underlaget för att få bättre dynamik i ljudet så man är väl inte sämre en att man provar vidare. Nu är det så att jag jobbar på ett snickeri så man har ju möjlighet att bygga sin egen stereo-bänk. Vi fick in ett nytt material på jobbet som bestod av faner som var ihop-pressat till stora skivor och var genomfärgade svarta det verkade intressant att jobba med. Nu var det bara att beställa hem dämplim från Swedac så är det bara att köra igång. Quote
A/Wing. Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Skivorna är 16mm tjocka så jag valde att såga ut tre remsor för att limma ihop med dämplim så att slutresultatet skulle bli 30x30mm efter lite arbete i hyveln Quote
A/Wing. Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Jag hade tänkt mig ett rack med sex platser i två plan. Nu börjar det första planet ta form Quote
zood Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Detta skall bli mycket spännande att följa, sitter själv och klurar på hur / i vad jag skall placera mina prylar efter att vi flyttat i Augusti Och en egen konstruktion ligger högt upp på önskelistan. Denna tråd kommer garanterat inspirera mig än mer Quote
Timbre™ Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Detta skall bli mycket spännande att följa, sitter själv och klurar på hur / i vad jag skall placera mina prylar efter att vi flyttat i Augusti Och en egen konstruktion ligger högt upp på önskelistan. Denna tråd kommer garanterat inspirera mig än mer Inspirationen kommer garanterat att bli svårkontrollerad när du får se det färdiga hyllsystemet. Riktigt läckert i Satin Black... :cool: Quote
K-man Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Wow! Alltid lika skönt och imponerande att se hantverk! \\K-man Quote
calm Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Ser mycket trevligt ut. Spännande att följa dessa DIY-projekt, ger mycket inspiriation för egna försök. Calm Quote
calm Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Hyllplan nr två Hur är delarna sammanfogade. Träplugg? Kex? Ser ut all ligga någon typ av kexfräs på banken. Calm Quote
A/Wing. Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Det är viktigt att alla vinklar åt alla håll blir raka för att det ska fungera i slutändan. Det går åt ett antal tvingar till en sådan här konstruktion. Quote
A/Wing. Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Hur är delarna sammanfogade. Träplugg? Kex? Ser ut all ligga någon typ av kexfräs på banken. Calm Jag kexar alla limningar. Quote
Richard Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Synnerligen spännande då jag går i samma tankar. Har tänkt mig antingen som du, sex platser i två plan, alternativt sex platser i tre plan. /Richard Quote
A/Wing. Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Det är ganska roligt att det är så många som går i samma tankar att försöka bygga och skapa själv. Bygger man själv så kan man ju skapa något som passar som handen i handsken för sin egen anläggning + att man får nöjet att skapa något eget. Quote
Käera Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Tja jag har länge tänkt be ett lokalt snickeri om hjälp..men jag har svårt att bestämma mig för mod o mtrl. Kanske detta kan frigöra lite ideér...det finns ju många olika mtrl att välja mellan,hur tänkte du.. Quote
A/Wing. Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Varför jag valde det här materialet var för att det var genomfärgat svart och hade en härlig lyster i trät,det var en liten chansning för vi har aldrig testat det förut och det är ett ganska mjukt material men jag tänkte att får jag bara limma ihop det med dämplim så funkar det nog. Quote
P-pan Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Trevligt att se egna byggen. Har du tänkt bygga in någon slags vibrationsteknisk lösning, typ spikes under hylplanen eller något liknande som leder bort oönskade krafter Quote
A/Wing. Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Jo det kommer att byggas vidare på den fronten för att få bort oönskade vibrationer du får vänta och se. Quote
A/Wing. Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Då kan jag ju lägga in ett par bilder till här är det plattformarna som kommer till värden också ihop-limmade med dämplim. Det är ganska roligt att höra resultatet före och efter limningen när man gör knacktesten det blir en avsevärd skillnad Quote
A/Wing. Posted July 12, 2009 Author Posted July 12, 2009 Det gäller att ha så jämt tryck över hela ytan så även här går det åt en del tvingar Quote
Timbre™ Posted July 12, 2009 Posted July 12, 2009 Trevligt att se egna byggen. Har du tänkt bygga in någon slags vibrationsteknisk lösning, typ spikes under hylplanen eller något liknande som leder bort oönskade krafter Fick syn på en samling handsvarvade spikes på smyckenivå... :cool: Quote
A/Wing. Posted July 13, 2009 Author Posted July 13, 2009 Nu är bänken färdiglimmad slipad och klar för slut-behandling. Jag tänker lägga på en hårdvax-olja sidenmatt på bänken, den här oljan är lätt att lägga på och slutresultatet blir som en lackad yta. Quote
A/Wing. Posted July 13, 2009 Author Posted July 13, 2009 Även plattformarna ska få sin behandling. Quote
Apexorca Posted July 13, 2009 Posted July 13, 2009 Ser bra ut. Som du vet har jag egna planer på att göra något åt att jag inte får in mitt slutsteg någonstans. Kul att se nya ideer. Calle Quote
Schill Posted July 13, 2009 Posted July 13, 2009 En OT fråga ang Din Festool Domino Maskin som du kexar med. Funkar den bra? Har varit på Vippen att köpa en så till Firman länge. Men har nu mycket jobb som skulle behöva "kexas" Quote
A/Wing. Posted July 13, 2009 Author Posted July 13, 2009 En OT fråga ang Din Festool Domino Maskin som du kexar med. Funkar den bra? Har varit på Vippen att köpa en så till Firman länge. Men har nu mycket jobb som skulle behöva "kexas" Jag vet inte om det finns någon maskin som är bättre en Festoolen det blir perfekta ihop-kexningar och det är en väldigt genomtänkt maskin. Så jag kan bara rekommendera den. Quote
A/Wing. Posted July 13, 2009 Author Posted July 13, 2009 Ser bra ut. Som du vet har jag egna planer på att göra något åt att jag inte får in mitt slutsteg någonstans. Kul att se nya ideer. Calle Hej Calle. Jag du som har ett slutsteg som går i klass-A skulle verkligen behöva en bänk som har en öppen konstruktion. Quote
A/Wing. Posted July 13, 2009 Author Posted July 13, 2009 Nu går vi över till hårdvaran med andra ord konerna som varje hyllplan ska vila på så vi får så bra arbetsförhållande för stereon som möjligt. Min käre far är en glad pensionär som gärna vill ha något att göra, så det är bara att slå en signal så kommer han gladligen han är duktig på att svarva. Råmaterialet till konerna blir rostfritt stångstål. Quote
calle_jr Posted July 13, 2009 Posted July 13, 2009 Det ser mycket lovande ut! Det hugger verkligen i rackbyggarnerven när man ser bilderna. Väntar med spänning. Vi fick in ett nytt material på jobbet som bestod av faner som var ihop-pressat till stora skivor och var genomfärgade svarta det verkade intressant att jobba med. Vet du nå'nting mer om materialet Quote
Recommended Posts