Jump to content

Sonus faber & friends


Daniel

Recommended Posts

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser fram mot denna tillställning enligt utsago så ska det låta riktigt bra hos Radiohandlaren :mm:

Om jag har förstått upplägget rätt kommer respektive par att presenteras var för sig men huvudfrågan blir nog ändå hur the Sonus faber-bjässarna klarar sig i ett rum av mer ordinär storlek jämfört med bankettsalen på Park Aveny... :)

stylus026.JPG

Link to comment
Share on other sites

Om jag har förstått upplägget rätt kommer respektive par att presenteras var för sig men huvudfrågan blir nog ändå hur the Sonus faber-bjässarna klarar sig i ett rum av mer ordinär storlek jämfört med bankettsalen på Park Aveny... :)

Om jag har förstått rätt så kommer drivningen inte att gå av för hackor i alla fall. REF250 kan nog bidra till att de stora SF visas upp på bästa tänkbara sätt.

Link to comment
Share on other sites

Om jag har förstått rätt så kommer drivningen inte att gå av för hackor i alla fall. REF250 kan nog bidra till att de stora SF visas upp på bästa tänkbara sätt.

Det var helt klart en rejäl rigg från Audio Research som stod på inspelning när bilderna togs.

stylus034.JPG

Link to comment
Share on other sites

För den som verkligen vill gotta sig i detaljer inklusive Robert Harleys lyssningsintryck inför en egen lyssning i helgen som kommer, rekommenderas inköp av oktobernummret av The Absolute Sound.

Där vänds The Sonus Faber ut och in i en djuplodande test.

Recensenten verkar ganska nöjd om man får använda ett understatement! :mm::D

Något att lägga på Stylus hemsida kanske?

Inget skryt bara fakta! :)

Calm

Link to comment
Share on other sites

För den som verkligen vill gotta sig i detaljer inklusive Robert Harleys lyssningsintryck inför en egen lyssning i helgen som kommer, rekommenderas inköp av oktobernummret av The Absolute Sound.

Där vänds The Sonus Faber ut och in i en djuplodande test.

Recensenten verkar ganska nöjd om man får använda ett understatement! :mm::D

Något att lägga på Stylus hemsida kanske?

Inget skryt bara fakta! :)

Calm

Jag håller med. Vi lägger upp tester så fort det aktuella numret har svalnat och vi får tillgång till riktiga pdf:er.

http://www.stylusaudio.se/lasvart/tester/

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. Vi lägger upp tester så fort det aktuella numret har svalnat och vi får tillgång till riktiga pdf:er.

http://www.stylusaudio.se/lasvart/tester/

Såg den recensionen ni länkat till. Hur många varianter finns av högtalaren egentligen? Har åtminstående sett tre olika hittills. Verkar mycket för en så liten serie. 10 av varje?

Calm

Link to comment
Share on other sites

För den som verkligen vill gotta sig i detaljer inklusive Robert Harleys lyssningsintryck inför en egen lyssning i helgen som kommer, rekommenderas inköp av oktobernummret av The Absolute Sound.

Där vänds The Sonus Faber ut och in i en djuplodande test.

Recensenten verkar ganska nöjd om man får använda ett understatement! :mm::D

Något att lägga på Stylus hemsida kanske?

Inget skryt bara fakta! :)

Calm

Jag har smyglyssnat lite på The SF.

Jag var också ganska nöjd om man få använda ett understatement! :mm: :mm: :D :D

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag har smyglyssnat lite på The SF.

Jag var också ganska nöjd om man få använda ett understatement! :mm: :mm: :D :D

Recensenten R. Harley i TAS hade egentligen bara en invändning i sitt test och det handlade om basbehandlingen i mindre lyssningsrum. Det blev så att han var tvugen att flytta utvärderingen från sitt eget relativt stora lyssningsrum till generalagenten Sumicos största lyssningsrum för att kunna göra en objektiv utvärdering av basområdet. Vi pratar om en 15" och två 10":are som pumpar rätt mycket luft i sammanhanget. Skall bli rätt intressant att höra hur den uppför sig i Anders ännu mindre rum. Jag antar att det blir rummet på "övre planet", där jag hörde på Futuran för tredje gången för några veckor sedan. En tegelvägg, träpanel och mycket textilier i mattor, tunga gardiner och möbler. Skall bli spännande att så småningom själv få lyssna.

Calm

Link to comment
Share on other sites

För den som verkligen vill gotta sig i detaljer inklusive Robert Harleys lyssningsintryck inför en egen lyssning i helgen som kommer, rekommenderas inköp av oktobernummret av The Absolute Sound.

Där vänds The Sonus Faber ut och in i en djuplodande test.

Jag fick intrycket att han tyckte TSF hade ett väldigt bra men lite "eget" ljud jämfört med en del konkurrenter.

Link to comment
Share on other sites

Skinnet i svart eller rosa.

Fint va?

Rosa måste nog räknas som ett nytt grepp... :)

Efter att ha upplevt ringradiatorns integration med övriga element på långt håll kommer vi nu att kunna göra en omprövning från en sweetspot betydligt närmare baffellinjen. Blir det lika bra, ja då är det bra och det skall bli mycket spännande att ta del av intryck från veckoslutets övningar!

stylus057.JPG

Dessutom finns det två par jämförelseobjekt som arbetar utifrån likartade förutsättningar.

Alltså kan vi fr.o.m. i morgon så smått börja bläddra i upplevelsernas facit... :)

stylus058.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nedräkning :icon_smile_cool: Anders bjod upp mig för att beskåda uppställningen för några veckor sedan innan det var uppkopplat o det såg faktiskt inte så galet ut som man förväntat sig. Detta var bara någon vecka efter att man sett dessa monster i en jättesal på senaste mässan. Jag har hört MAXX2 låta övertygande i detta loft, så jag dömmer inte ut lyssningen på förhand, trots ogynnsamma dimensioner...

Link to comment
Share on other sites

Jag fick intrycket att han tyckte TSF hade ett väldigt bra men lite "eget" ljud jämfört med en del konkurrenter.

SF har alltid haft ett eget ljud i jämförelsen med andra märken, detta är inget nytt. Vad som kännetecknat märket är dess silkeslena avslut och mellanregistrets/övre basens rika ljudbild som gör att den är unik. Verkar på något sätt som man lyckats att flytta fram diskantljudet mot mer upplösning utan att för den skull gå mot det skarpa hållet.

Robert Haley säger att det finns i princip tre kategorier av lyssnare: De som vill att ljudet skall låta som i konsertsalen, de som vill att det skall låta som på mastertapen och slutligen de som struntar i båda och söker den musikaliska upplevelsen som huvudinriktning. Högtalaren appelerar till den sista gruppen och det är det som gjort SF som märke unikt. Han pratar om skillnaden mellan intelektuell eller emotionell upplevelse. Jag tillhör definitivt den senare gruppen.

I första lyssningsintrycket får man känslan av en ljusare framtoning än tidigare men efter ett tag sjunker den lyssningskänslan bakåt i medvetandet i takt med att man omslukas av musiken, om man ger sig till tåls enligt hans förmenande. Därvid skiljer sig denna mot t.ex TAD och Rockport som har andra ideal.

När det gäller TAD så säger kontruktören Andrew Young rent ut att han vill återskapa musiken i inspelningsögonblicket.

Samma känsla av mer öppenhet utan att gå mot kantighet eller hårdhet representerar Ktêma som man blir mer förtjust i ju längre man spelar på den.

Slutsatsen är nog att TSF representerar ett nytt sound fast kanske ändå inte, eftersom grundkomponenterna finns kvar men nu förstärkta.

Jag tror att hemligheten ligger att förstärkning av den inre konstruktionen med metall och övergivandet av homogena träkabinett är hemligheten.

Man ser det också på Aida som blir någon form av light -TSF

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle kunna uttrycka mina mål och förväntningar av ljud på exakt samma sätt, men ändå har jag gjort andra val. Och argumenten till dessa är nästan de samma som de du lyfter fram. Jag tror inte ett ögonblick på att vare sig Dynaudio, SF eller motsvarande modeller från t ex B&W eller Avalon har så avgrundsdjupa skillnader. Det är dock marknadsförarens uppgift att skapa sådana bilder.

Man måste se och höra högtalaren i dess ljudmiljö och då är det helheten man tar ställning till. Jag är t ex inte så säker på att ljudet hemma hos dig låter så mycket annorlunda mot det jag har (men jag vet inte med säkerhet). Däremot kan det ju bli avsevärda skillnader om vi bara byter högtalare med varandra med tanke på rum, lyssningsposition, elektronik, puppor mm.

Designpriset går förmodligen till SF dock.

Link to comment
Share on other sites

Robert Haley säger att det finns i princip tre kategorier av lyssnare: De som vill att ljudet skall låta som i konsertsalen, de som vill att det skall låta som på mastertapen och slutligen de som struntar i båda och söker den musikaliska upplevelsen som huvudinriktning.

Jag var en gång i mastertape gruppen. Det var i början av min utveckling. Där var klinisk renhet som imponerade. Detaljer var ett mått på hur bra det lät. När jag till slut hitta en del prylar som lät så insåg jag att jag inte fick ståpälls längre. Allt var på något sätt korrekt men livlöst, känslolöst och omusikaliskt., som en programmerad trummaskin.

Jag gick från detta mål. Det var då det blev dyrare investeringar och mer nogrannt sökande. För det är detta som är svårt och dyrt att fixa. Det måste ju finnas detaljer för att det skall bli ett bra ljud men efter en viss nivå tar musikaliteten över mer och blir viktigare.

Jag kan tycka att många mycket dyra högtalare blir lite för kliniska för min smak. Allt är rätt, men ståpälsen och fotklampet saknas. Det är där de bästa i min värld utmärker sig, de har både och.

Hur röster presenteras är ett rätt bra mått för mig. När Rösten är luftig, naturlig och frigörs från musiken fritt svävande, gärna med ett tydligt focus är man på god väg.

De märken Bepop tog upp fixar detta i mina öron + bla Usher och Ktema. Men många andra gör det inte och där är upplevelserna mer olika.

Jag har ett exempel då jag upplevde detta tydligt.

För säkert mer 10 år sedan hade jag Krell. De tillhör enligt mig de spelglada dynamiska skapelser som vänder sig till hjärtat med musikalitet och dynamik. De rockar. ( Ja, jag är Krellifierad). Var på HiFi klubben och provade en digital integrerad förstärkare med häftig volumratt, Tact vid namnet och dubbelt så dyr som min Krell. Släpade med mig Krellen.

Tact briljerade! Hörde saker jag aldrig hört på mina plattor. Dömde ut Krellen dirkt. Provade ändå och märkte hur jag blev medryckt av musiken. "Färre" detaljer, men med en dynamik och spelglädje som gjorde mig hoppande i soffan. Då gick det upp för mig vad jag verkligen uppskattar.

Och det är i Calms linje.

För den som också gillar det kommer att gilla Stylus/Hifiställets demo nu i helgen.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Visst är det skillnad mellan system oberoende högtalare om man ser till vad elektronik ger för tillskott, men det finns också stora skillnader på högtalares inverkan på system.

Det jag gillat med SF under alla dessa år är just ett uns av mjukhet och betoningar i frekvensområden där jag inbillar mig att musikens väsen skapas. Jag har aldrig förutom på rena rockkonserter med högt distade sologitarrer hört diskantljud som är i närheten av vad man ibland hör på demos av vissa högtalare. Vissa låter kliniskt rena, tänker inte hänga ut några, som demo efter demo låter lika med samma "opersonliga" touch. Vi pratar riktigt dyra märken med kringutrustning i megaprisklass. Tror heller inte att det beror på musikval eftersom jag själv fått välja.

Robert Harley beskriver det hela som en skillnad i hur instrument konturmässigt tonar fram i ljudbilden. Ingen skarp bild, utan en som möjligen tar bort några uns av microdetaler. Som att gå från enbart sträng i en fiol till sträng och ljudkropp i fiolens resonans.

Visst har jag hört SF med utrustning som inte passar ihop, men det har ändå fungerat hyggligt tack vare högtalarens sätt att spela.

Jag tycker till exempel att tredje gången jag lyssnade på Futuran så tycker jag att det bättre, inte för att träet gosat in sig, utan för att första Esoteric 03 riggen gav ett litet tillskott av kyla som inte passade. Anders ARC-rigg var ett mycket bättre val och fick just det lilla uns av värmetillskott som högtalaren förmår att hantera genom sin konstruktion. Ktêman är också känslig för utrustning, då den är mer luftig i toppen än tidigare Serblin-konstruktioner. Men med rätt prylar lyfts högtalaren till diskantljud med både luft, rätt kontur och värme.

Jag väntar med spänning på bilder och lyssningsrapporter!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att hemligheten ligger att förstärkning av den inre konstruktionen med metall och övergivandet av homogena träkabinett är hemligheten.

Den "korrekta skolan" har många gånger kritiserat Sonus Faber för att vara mindre högupplöst och dynamisk i jämförelse med vad som anses neutralt och korrekt. Många har ansett att just dessa "färgningar" av ljudet varit ett resultat av medvetna resonanser i högtalarlådan. Om man nu söker efter en högtalarlåda som har mindre av dessa resonanser kan man ju ställa sig frågan vad resultatet, rent ljudmässigt kommer bli framöver? Jag tycker Michael Fremers beskrivning av Amati Homage ar en ganska bra sammanfattning av vad Sonus Faber stod för:

No matter how much science we throw at loudspeaker design, in the end it will remain, like the building of musical instruments, an art.

/Johan

Edited by sker
Link to comment
Share on other sites

Visst har jag hört SF med utrustning som inte passar ihop, men det har ändå fungerat hyggligt tack vare högtalarens sätt att spela.

Jag tycker till exempel att tredje gången jag lyssnade på Futuran så tycker jag att det bättre, inte för att träet gosat in sig, utan för att första Esoteric 03 riggen gav ett litet tillskott av kyla som inte passade. Anders ARC-rigg var ett mycket bättre val och fick just det lilla uns av värmetillskott som högtalaren förmår att hantera genom sin konstruktion. Ktêman är också känslig för utrustning, då den är mer luftig i toppen än tidigare Serblin-konstruktioner. Men med rätt prylar lyfts högtalaren till diskantljud med både luft, rätt kontur och värme.

Jag väntar med spänning på bilder och lyssningsrapporter!

Calm

Har inte hört dem med Esoteric. Jag tror det är en kombination. Det lät bättre hemma hos mig redan från timme ett än det någonsin gjort, men det blir under några hundra timmar gosigare, varmare och mjukare med inspelningstiden. Det märkte jag ju själv. Sedan att ARC passar bra till har jag själv tydligt upplevt med just värme, en organisk frihet och luftighet som det inte var med mitt tidigare försteg. Det var i sammanhanget kantigare, mer tillknäppt och hade trängre ljudbild.

Jag tror faktiskt att ARC lyfter väldigt många olika högtalare. Det är i alla fall min upplevelse.

Anders Futuror börjar nog få en anständig inspelningstid men de har ytterligare säkert några hundra timmar innan de blommar ut helt. Guarneri och The Sonus Faber är helt omogna ännu. Säkert inte över 100h. Gissningsvis behövs 5-600h även för dem innan en helt rättvis bedömning kan göras. Men så klart är ju grunden där redan nu.

Vi snackar bara det sista släppet.

Nä, nu blir det frukost, ta med lite plattor och kamera, hämta polarna in till HiFi-stälet i Götet och tränga mig fram till sweetspot som jag säkert får släpas ifrån. ;)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Den "korrekta skolan" har många gånger kritiserat Sonus Faber för att vara mindre högupplöst och dynamisk i jämförelse med vad som anses neutralt och korrekt. Många har ansett att just dessa "färgningar" av ljudet varit ett resultat av medvetna resonanser i högtalarlådan. Om man nu söker efter en högtalarlåda som har mindre av dessa resonanser kan man ju ställa sig frågan vad resultatet, rent ljudmässigt kommer bli framöver? Jag tycker Michael Fremers beskrivning av Amati Homage ar en ganska bra sammanfattning av vad Sonus Faber stod för:

No matter how much science we throw at loudspeaker design, in the end it will remain, like the building of musical instruments, an art.

/Johan

Ja. Det är ju på pricken. Så tror jag med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...